Osasiko teidän lapset alle kolmevuotiaina...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ääääti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ääääti

Vieras
...pukea itse ja syödä siististi? Meillä ei 2 v 9 kk osaa. Syödessä meinaa käyttää sormia ja pukeminen on ihan alkutekijöissään. ja päiväkotiin pitäisi kohta viedä :).

poika, 2,5, osaa syödä, mutta pukeminen on tosi heikkoa. Jotain housuja osaa vetää päälleen mutta ei esim. paitaa ollenkaan. Esikoinen, tyttö, osasi samanikäisenä molemmat hyvin.

Poika on nyt 3v2kk ja ei oo yhtään kiinnostunut pukeutumisesta. Jonkun verran on itse harjoitellut, mutta en viitsi pakottaa pukemaan kaikkea itse. Syödä osaa kyllä hienosti.

Tytöt on meillä huomattavasti pienempänä kiinnostuneet ja oppineet pukemaan.

Kaikki riippuu lapsesta ei kannata verrata toisiin. Mulla on kolmevuotiaat kaksoset (pojat) syödä ovat osanneet itse siististi jo reippaan vuoden ja sisävaatteet saavat itse puettua ja kaikki tuo on kiinni halusta.... Tosin noi lähti kävelemään jo yhdeksän kuukauden ikäisinä ja vuosikkaina ne löytyi useasti jo kiipeilemästä milloin mistäkin. Harjoittelua ja pitkää pinnaa, niin eiköhän se vähän kerrassaan onnistu.

Syöminen ainakin onnistui alle 3v:nä, siisteydestä en nyt niin tiedä. Vaikeita sukkia ei osaa vieläkään pukea ja muutenkin pukeminen on vähän tuurihommaa, joskus onnistuu, mutta aina ei ja ikää nyt 3v ja 9kk. Kyllä siellä päiväkodissa ihmeesti lapset vaan alkavat pukemaan ja syömään, vaikka se ei kotona onnistukaan, joten älä stressaa.

Kyllä osasivat. Mulla ei ole ollut myöskään ainuttakaan hoitolasta, joka ei tuon ikäisenä olisi osannut. Kaikki ovat syöneet itse hyvin viimeistään 1,5-vuotiaana ja pukeneet kaikki vaatteet 2-vuotiaana. Moni on tosin aloittanut mulla hoidon jo ennen vuoden ikää ja kovasti on noita asioita harjoiteltu.

vuoden ikäisen osasi syödä itse, kaksivuotiaana pukea itse, ulkovaatteisa tarvitsee joskus apuja, riippuen vaatteesta. osasi nämä jo ennen päiväkotiin menoa, hoitoon meni 2,5vuotiaana.

Alle 2v kaikki osanneet syödä itse hyvin, tosin vain lusikalla syötävää ruokaa. Noin 3v kohdilla sitten harjoiteltu myös haarukkaa käyttämään (lasten mallia). Pukeminen alkanut sujua 2,5v iässä ensin ulkovaatteet jne helpommat ja sitten vaikeammat kuten sukkahousut.

jes!
ihanaa kuulla että elisalla ei kehityksessä ole vikaa.
Hän siis nyt 4v.
Kiitos Oonan äidille. :)minkä ikäinen oona nykyään?
Jos koulussa niin varmaan aika lahjakas...

Meillä 1,5 vuotiaana syöneet kyllä jo ihan siististi ja 2 v mennessä myös haarukalla, mutta pukeminen on onnistunut paremmin vasta lähempänä 4 ikävuotta

Alkuperäinen kirjoittaja öhh;22996712:
Kyllä osasivat. Mulla ei ole ollut myöskään ainuttakaan hoitolasta, joka ei tuon ikäisenä olisi osannut. Kaikki ovat syöneet itse hyvin viimeistään 1,5-vuotiaana ja pukeneet kaikki vaatteet 2-vuotiaana. Moni on tosin aloittanut mulla hoidon jo ennen vuoden ikää ja kovasti on noita asioita harjoiteltu.

Ohhoh, jopas siinäkin on hoitotäti.
Ootko koskaan kuullut että lasten on parempi antaa itse oivaltaa asioita kuin että antaa valmiita ratkaisuja ja opettaa kädestä pitäen miten asiat tehdään?

Yhteistyössä