Kasvatusvinkkejä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voivoi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voivoi

Vieras
Kysymys kohta kolmevuotiaasta ja ongelmia tietenkin on. Kyselisin että syötättekö ja puetteko lapsen vaikka hyvin osaa itsekin nämä taidot? Itse puen kyllä jos lapsi ei itse jaksa pukea, mutta en enää viitsisi syöttää. Sanon että maha on täynnä jos ei jaksa lusikoida ja otan lautasen pois, josta tulee tietenkin kauhea itku ja sitten annan lautasen takasin ja jaksaa ehkä taas yhden lusikan syödä ja sitten alkaa pyörimään kuin väkkärä ja taas uhkaan viedä lautasen pois... no ei kovin mukavaa. Onko liikaa odottakaan että tuon ikäinen osaisi itse syödä kiltisti? Ainakin hoidossa tuon ikäiset osaa syödä kiltisti. Muutenkin tämä ruokapöytä käyttäytyminen meillä vaatisi hieman säätöä. Millaisia sääntöjä teillä on syödessä?

Meidän nyt 2v on syönyt vuotiaasta ihan itse. Syö edelleen. Välillä tulee kausia kun haluais et syötetään, ja on voinu jo vaikka puol lautasta vetästä ku yhtäkkiä ei osaakaan, vaan pitää auttaa. Siihen sanotaan vaan, et osaa itsekin syödä, me ei siis syötetä. Jos ei syö niin sit ruoka pois. Ja pyytää maitoa saisinki lisää maitoa-lauseella, eikä huuda et mä haluun!! tai jos huutaa, niin silloin ei saa. :)

juuri noin, että kesken aterian ei enää "osaa" syödä... muutenkin viime aikoina ruennu tuntumaan että tais tulla laiska lapsi, ei jaksas syödä, kävellä eikä mitään asiallista tehdä vaan pitäisi aina kaikki tehdä valmiiksi. Kaippa pitää vain ottaa asenne että joko tekee itse tai sitten on nälässä, alasti ym. kun hyvin osaa. Muuten on reipas kun sitä ei välttämättä tarvitseisi esim. siivouksessa häslää ihan mahdottomasti. Hyvähän se vain että haluaa auttaa, mutta joskus tekee enemmän haittaa kuin auttaa. No tarkotus hyvä...

Yhteistyössä