Millaiset aterimet teidän lapsilla on käytössä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Minkälaisilla aterimilla teidän lapset syö ja lapsen ikä? Missä vaiheessa olette antaneet haarukan? Minkäikäiselle voi antaa metalliset aterimet? Tuntuu että meidän puolitoistavuotiaalla ja eskarilaisella on ihan vääränlaiset, kun aina muualla syödessä saa olla vaihtamassa. Lapset menee syksyllä päiväkotiin, mitähän ne siellä käyttää?

Meillä on 8kk vauvalla vielä sellanen ihan pehmeä ns. ensilusikka. Hampaita ei vielä ole. Missä vaiheessa olette siirtyneet kovempaan lusikkaan? Vai oletteko alusta asti sellaisella syöttänyt. Sopivasti kun tällanen aihe nyt täällä niin kysyn itsekin. Ollaan ajateltu, että jos vauvan ikenet on vielä niin herkät niin pehmeämmällä ollaan vielä syötetty, hampaita on kyllä tulossa, mutta ei vielä puhjennut.

Hackmanin lasten muumiaterimia meillä on. Lapsi 2,5v. Metallista lusikkaa on käyttänyt siitä asti kun harjoitteli itse syömään, haarukan uskalsin antaa vasta pari kuukautta sitten.

Meillä siis lapsilla on ollut muovilusikoita ensilusikoina, mutta alusta lähtien on käytetty metallilusikoitakin, mikä nyt on käteen sattunut. Kun lapset ovat alkaneet syödä itse ovat siirtyneet haarukkaan ja vaikka meillä on hackmanin muumihaarukoitakin, haluavat molemmat mieluummin ihan tavallisen, kuten vanhemmillakin. Ravintoloissa ja kavereilla tuodaan puolitoistavuotiaalle joka kerta lusikka eteen ja siksi tätä kyselenkin. Samoin eskarilaisen samanikäinen kaveri ei meinannut osata syödä kun annoin tavallisen haarukan. Veistä ei tarjota missään eskarille ennen kuin sitä itse pyydät.

meillä 3v syö haarukalla ja veitsellä, ikeasta löytyi hieman pienemmät aterimet, muistaakseni nimellä kakkuhaarukka ja leipäveitsi. 1v. syö teräksisellä pikkuhaarukalla tai pikkulusikalla. muovisella haarukalla ei tykkää syödä, kun eihän semmoisella tylsäpiikkisellä saa keihästettyä mitään.

Pikkulusikka käteen heti kiinteiden myötä, pieni leikkelehaarukka mukaan reilun vuoden iässä, nyt ikää 2v3kk, syöminen erittäin taitavaa ja harjoitellaan pienen veitsen käyttöä.

Kaikki alusta saakka terästä, lasia ja posliinia. Sadistista antaa syömistä harjoittelevalle tylsä haarukka tai helposti kaatuva kevyt muki.

Nyt 1 v 10 kk aloitti päiväkotiuran vuoden iässä ja on käyttänyt siitä lähtien metallisia aterimia. Nokkamuki on jäänyt pois, mutta juo sekä muovisista että keraamisista mukeista ja laseista. lautasiakin on sekaisin muovisia ja posliinisia, syö ihan lahjakkaasti niillä lasten koon teräsaterimilla itse. Arvokkaita vaan ovat niin ei olla vielä hommattu täyttä arsenaalia, että sattuu sitten olemaan joskus kaikki metalliset tiskikoneessa ja silloin syödään sitten muovisilla.

Yhteistyössä