Arvostelkaa meidän perheen viikon ruokalista, ollaanko juntteja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aika jännä.

Luomulihaa, koska se on eettisesti kestävämpää.

Ja sitten kookosmaitoa, chevreä, jättikatkarapuja ynnä muuta mukavaa, jota roudataan maailman joka kolkalta tänne hevon humppaan.
Se se vasta on eettisesti kestävää.

Kai siihen Jättikatkarapuwokkiin tulee edes kotimaista lähitilan porkkanaa, eikä pelkästään kaukoidästä rekoilla, laivoilla ja lentokoneilla kuskattuja papuja ja ituja?

[QUOTE="Rouva";22786676]Niin, ainakin Oulussa. Ja onko Tampereella ja Turussakin? Tämähän jo käytännöllisesti katsottuna kattaakin jo koko suomen.

Eli älkää turhaan urputtako vaan hypätkää autoon ja ajakaa 400 km lähimpään stockkaan ostaan luomukanaa - se on kunnon ekoteko!

:laugh:[/QUOTE]

meiltä ei mee ouluun ajaes kun 5 tuntia vaan, treelle menee 3 :D pitäisköhä ihan vaan asiaksee lähtee. soitan työnantajalle et sori en pääse tänään töihin ku tarvii hakea luomukanaa tampereelta.

[QUOTE="Rouva";22786676]Niin, ainakin Oulussa. Ja onko Tampereella ja Turussakin? Tämähän jo käytännöllisesti katsottuna kattaakin jo koko suomen.

Eli älkää turhaan urputtako vaan hypätkää autoon ja ajakaa 400 km lähimpään stockkaan ostaan luomukanaa - se on kunnon ekoteko!

:laugh:[/QUOTE]

Jos on niin tyhmä että kirjoittaa että kaikki ei pääse Stockan herkkuun ostoksille kun ei asu Kehä III sisäpuolella, niin ansaitsee saada tyhmän vastauksen..,
En ole missään vaiheessa sanonut että Stcoakn herkkuja on kaikilla Suomen paikkakunnilla...

Ihan kivoja ruokia Porvoossa tehdään näköjään.

Kenenkään viikottaisissa ruokalistoissa ei voi olla mitään junttimaista. Junttimaista on mielestäni vain tuollainen asenne.

Aika jännä.

Ja sitten kookosmaitoa, chevreä, jättikatkarapuja ynnä muuta mukavaa, jota roudataan maailman joka kolkalta tänne hevon humppaan.

Kai siihen Jättikatkarapuwokkiin tulee edes kotimaista lähitilan porkkanaa, eikä pelkästään kaukoidästä rekoilla, laivoilla ja lentokoneilla kuskattuja papuja ja ituja?

Olet oikeassa, että kaukoidästä tuodut mausteet ja kookosmaito eivät ole sitä kaikkein ekologisinta ruokaa. Käytän toki paljon kauden vihanneksiakin ja ostan kotimaista etenkin kesäisin. Talvisin en ole lainkaan varma, onko kasvihuoneissa kasvatetut tomaatit yhtään sen ekologisempia kuin Välimereltä tuodutkaan...

Tuossa lihatuotannossa vaakakupissa painaa eniten eläinten kohtelu. Ne kun ansaitsevat mielestäni parempaa kuin mitä tehotuotanto tarjoaa. Siitä siis eettisyys. Ekologisuus on eri juttu.

Hohhoijaa, mikä aloitus.

"Minä teen vain maailman parasta ruokaa maailman parhaista raaka-aineksista ja olen siksi maailman paras".

Aloittaja ei varmaan saa tarpeeksi kotopuolessa kehuja ruuistaan, kun tänne pitää tulla niillä pätemään.

Ja tiedoksi, meillä ja monella muullakin käytetään pääasiassa luomua ja riistaa, täysjyvää, hyviä rasvoja... En silti katso tarpeelliseksi tulla tänne brassaileen aiheella (mitä siinä edes on brassailemista?) pönkittääkseni omaa egoani.

Buuuuuu, buuuuuu, ap, olet säälittävä!

Aika jännä.

Samaa mietin: kaitpa ne äyriäisetkin on kotimaista luomutuotantoa? Luomun merkitys kyllä vähenee oleellisesti siinä vaiheessa, kun se luomu lennätetään lentokoneella toiselta puolelta maailmaa Suomeen.

No jos mä haluan keskustella laadukkaasta ruoasta, niin tottakai mun kannattaa tehdä sellainen aloitus joka palstalaisia kiinnostaa. Vähän sama kuin lööppien otsikot; vedetään pikkasen överiksi, niin kyllä menee lehden kaupaksi.

Ja miten ihmeessä listani on epäuskottava, jos kerran itsekin teet ihan vastaavia ruokia? Etkö usko, että joku muukin osaa vai?

Hei, jos oikeasti haluaisit keskustella laadukkaasta ruuasta niin et tekisi näin provokatiivistä aloitusta. Varsinkin nakkijuttujen jälkimainingeissa, ja lisäämällä vielä sanan juntti, saatkin aikaan keskustelua laadukkaasta ruuasta? Oletko lukenut tämän ketjun, saitko aikaan keskustelua laadukkaasta ruuasta? Et. Vaan huutelua ja naureskelua.

Ja uskon että kuka vain osaa kokata mitävain, onhan meillä sentään internet, mistä löytyy kaikenlaisia ohjeita jopa ihan kuvitettuna. Ainiin, määrittele mikä on mielestäsi juntti?

Olet oikeassa, että kaukoidästä tuodut mausteet ja kookosmaito eivät ole sitä kaikkein ekologisinta ruokaa. Käytän toki paljon kauden vihanneksiakin ja ostan kotimaista etenkin kesäisin. Talvisin en ole lainkaan varma, onko kasvihuoneissa kasvatetut tomaatit yhtään sen ekologisempia kuin Välimereltä tuodutkaan...

Tuossa lihatuotannossa vaakakupissa painaa eniten eläinten kohtelu. Ne kun ansaitsevat mielestäni parempaa kuin mitä tehotuotanto tarjoaa. Siitä siis eettisyys. Ekologisuus on eri juttu.

Mä olenkin maalaisjuntti, joten olen ajatellut eettisyyden ja ekologisuuden kulkevan ainakin jossain määrin käsi kädessä. Mun mielestä sille tielle lähtiessään eettistä on ajatella myös ekologisesti. Eläinten, siinä kuin ihmistenkin hyvään kohteluun mun mielestä liittyy myös se, että ajattelee miten tulevaisuuden eläimet ja ihmiset elävät siedettävissä olosuhteissa.

Ja tosiaan todennäköisesti se välimereltä tuotu tomaatti on ainakin ekologisesti parempi vaihtoehto, kuin kotimainen kasvihuonetomaatti. Toisaalta jos haluaa ajatella sitä ekologista puolta, niin talvellahan voi toki pyrkiä käyttämään vähemmän tomaattia ja enemmän jotain muuta, mikä voidaan ekologisesti tuottaa (tai on voitu jo kesällä tuottaa ja talveksi säilöä) kotimaassa.
Kesällähän tomaattinsa voi kasvattaa vaikka ihan itse.

Mistä ostat luomukanaa? Se on ollut jo pitkään hakusessa, ei vaan meinaa löytyä.

Mä löysin muutama viikko sitten Sellon Citymarketin pakastealtaasta kokonaisen luomubroilerin. Ei tosin ole suomalaista, kun suomessa ei luomukanoja ole kuin kananmunien tuotantoon. Kerran olen nähnyt saksalaista luomukanaa Hakaniemen hallissa. Vaikea sitä kyllä on löytää.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22786976:
Mä löysin muutama viikko sitten Sellon Citymarketin pakastealtaasta kokonaisen luomubroilerin. Ei tosin ole suomalaista, kun suomessa ei luomukanoja ole kuin kananmunien tuotantoon. Kerran olen nähnyt saksalaista luomukanaa Hakaniemen hallissa. Vaikea sitä kyllä on löytää.

Mulla olis luomukanoja, mutten tosiaan raaski pistää lihoiksi kun ne munii niin hyvin :D
Luomukukkoja ruvetaan kyllä laittamaan pataankin sitä mukaa, kun niitä alkaa tulla liikaa :p

Mulla olis luomukanoja, mutten tosiaan raaski pistää lihoiksi kun ne munii niin hyvin :D
Luomukukkoja ruvetaan kyllä laittamaan pataankin sitä mukaa, kun niitä alkaa tulla liikaa :p

Takuulla hyvää :p Mä olen joskus miettinyt, että jos muuttaisi vanhoilla päivillään maalle ja hankkisi kanoja. Mutta sitten käy niin, että ne kanat nukkuisi mun vieressä sängyssä enkä mä niitä voisi syödä vaan kun vanhuuteen kotkottajat kuolisivat, hautaisin ne maahan :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22787044:
Takuulla hyvää :p Mä olen joskus miettinyt, että jos muuttaisi vanhoilla päivillään maalle ja hankkisi kanoja. Mutta sitten käy niin, että ne kanat nukkuisi mun vieressä sängyssä enkä mä niitä voisi syödä vaan kun vanhuuteen kotkottajat kuolisivat, hautaisin ne maahan :D

Ei ne sentään sisälle tule, mutta pelkään että itse joudun lahtaamaan. Kukot ja kanat on meidän isännän pikkumurusia, ja se paapoo niitä ihan intona. :D

Vanhuuttaan kuolleet meilläkin on tähän asti pantu kuoppaan, ne on liian sitkeitä syötäväksi. Mutta ihan eettisistäkin syistä nuoria kukkoja on laitettava pataan. Kun niitä kuoriutuu aika lailla puolet, mutta onnellisessa kanalassa täytyy olla useampi kana per yksi kukko. Hyvällä omallatunnolla menee siis :saint:

Ei ne sentään sisälle tule, mutta pelkään että itse joudun lahtaamaan. Kukot ja kanat on meidän isännän pikkumurusia, ja se paapoo niitä ihan intona. :D

Vanhuuttaan kuolleet meilläkin on tähän asti pantu kuoppaan, ne on liian sitkeitä syötäväksi. Mutta ihan eettisistäkin syistä nuoria kukkoja on laitettava pataan. Kun niitä kuoriutuu aika lailla puolet, mutta onnellisessa kanalassa täytyy olla useampi kana per yksi kukko. Hyvällä omallatunnolla menee siis :saint:
Ihana!! :heart: Mulla loppuisi lihansyönti kokonaan, jos pitäisi itse lahdata eläimet...mieluummin söisin herneitä, papuja ja sieniä.

Siis minusta hyvä aloitus, vastauksena näille ruokakeskusteluille ilmeisestikin.

Meillä lapsia pari imetysikäistä sekä eskari- ja ekaluokkalainen. Syömme mielestäni hyvin, edullisesti ja monipuolisesti. Kauden mukaan, välistä niitä kaukaa tuotuja kookoskermoja ja katkarapuja, mutta enemmän painotetaan lähiruokaan. Kasvispainotteisesti, lihana luomua ja riistaa sekä itsekalastettua kalaa.

Meillä esim. metsäsienirisotto tai -ohratto on liki jokaviikkoista ruokaa. Halpaa, hyvää ja sieniä on kuivattuna vaikka kuin. Tehdään tattipastaa myös aika usein. Kalana syödään ahvenfileitä, haukipullia, kuhaa tai siikaa. Muikkuja joskus.

Paljon syödään myös erilaisia intialaistyyppisiä ruokia, paljon papuja (härkäpapuja, vihreitä papuja jonkin verran linssejä ja muita tuontipapuja), mausteisia marokkolaisia tagineruokia, curreja niin aasialaisia kuin afrikkalaisia (suvussa somalitaustaisia).

Kyllä meillä syödään makaronilaatikkoakin, nakkejakin joskus jne. Mutta kyllä vaan oikeasti jos lapsille tarjotaan monipuolista ruokaa, niin ne sitä myös oppivat syömään. Jos aina tarjotaan eineksiä, mitä lapset oppivat oikeista mauista ja ruoan alkuperästä?

[QUOTE="vieras";22785912]Maanantai: lammaskoftaa ja itsetehtyä pitaleipää
Tiistai: sitruunainen äyriäispasta
Keskiviikko: maa-artisokkapaistos
Torstai: luomukanakeitto
Perjantai: metsäsienirisotto
Lauantai: yrttistä luomunaudan paistia ja ricottasalsaa
Sunnuntai: inkiväärillä maustettua kuhaa kookosmaidossa

Pitäiskö lisätä nakkeja, jauhelihaa, broitsusuikaleita?[/QUOTE]

Kuulostaa hienolta.
Meillä syödään perusruokaa koska ei ole varaa fiinistellä, kahden opiskelijan taloudessa.
Punaista lihaa vältellään sen epäekologisuuden vuoksi. Syödään paljon marinoimatonta broiskua, lohta, soijarouhetta. Lisukkeeksi idätän itse linssejä, leivon leipää leipäkoneella, käytetään tummaa pastaa ja itse en syö perunaa juurikaan, korvaan sen parsakaalilla. Salaatteja syödään paljon.
Ei kuulosta ehkä niin hienolta mutta näistä aineksista saa taatusti hyvää ja edullisesti.

Mä olenkin maalaisjuntti, joten olen ajatellut eettisyyden ja ekologisuuden kulkevan ainakin jossain määrin käsi kädessä. Mun mielestä sille tielle lähtiessään eettistä on ajatella myös ekologisesti. Eläinten, siinä kuin ihmistenkin hyvään kohteluun mun mielestä liittyy myös se, että ajattelee miten tulevaisuuden eläimet ja ihmiset elävät siedettävissä olosuhteissa.

Ja tosiaan todennäköisesti se välimereltä tuotu tomaatti on ainakin ekologisesti parempi vaihtoehto, kuin kotimainen kasvihuonetomaatti. Toisaalta jos haluaa ajatella sitä ekologista puolta, niin talvellahan voi toki pyrkiä käyttämään vähemmän tomaattia ja enemmän jotain muuta, mikä voidaan ekologisesti tuottaa (tai on voitu jo kesällä tuottaa ja talveksi säilöä) kotimaassa.
Kesällähän tomaattinsa voi kasvattaa vaikka ihan itse.

Kyllähän eettisyys ja ekologisuus kulkevat käsi kädessä, mutta esimerkiksi lihan syönti (poislukien riista) ei ole lainkaan ekologista, vaikka tavallaan eettisesti sitä pystyykin tekemään ostamalla luomutuotettua. Ja itse ainakin myönnän olevani sen verran itsekäs, että ostelen aina silloin tällöin epäekologisia ruokia. Toki painota kauden vihanneksia yms., mutta ihan aina ja joka talvipäivä en syö kotimaisia punajuuria, perunaa ja porkkanaa, vaan herkuttelen myös ulkomaisilla tuotteilla. Vastapainoksi, kuten sanottu, en omista autoa vaan kulje joka paikkaan kävellen tai pyörällä. Toki itse kukin voisi ryhtyä askeetikoksi Pentti Linkolan tapaan, mutta itse tyydyn tekemään välillä eettisiä ja ekologisia, välillä vähemmän ekologisia valintoja. Kaiken kaikkiaan kuitenkin hiilijalanjälkeni on huomattavasti pienempi kuin keskiverto suomalaisella. Toki tiukentamisenkin varaa olisi, esimerkiksi muuttamalla maalle ja alkamalla kasvatttaa niitä omia tomaatteja kuten ehdotit. Toisaalta sitten minun täytyisi varmaankin ostaa se auto...

[QUOTE="vieras";22785912]Maanantai: lammaskoftaa ja itsetehtyä pitaleipää
Tiistai: sitruunainen äyriäispasta
Keskiviikko: maa-artisokkapaistos
Torstai: luomukanakeitto
Perjantai: metsäsienirisotto
Lauantai: yrttistä luomunaudan paistia ja ricottasalsaa
Sunnuntai: inkiväärillä maustettua kuhaa kookosmaidossa

Pitäiskö lisätä nakkeja, jauhelihaa, broitsusuikaleita?[/QUOTE]

Tuolla menulla mä en söisi kuin ehkä lauantaina ja silloinkin närppisin ihan vähän.

Siinä ap oli kyllä ihan oikeassa, että sai aikaan keskustelua. Jos täällä asiallisesti yrittää keskustella lisäaineettomasta tai luomu- tai muuten vaan vähän erilaisesta ruuasta, tulee ketjuun hikisesti pari vastausta, jos ap jaksaa nostella sitä tarpeeksi pitkään. Nyt on neljä sivua tullut juttua, vähemmän asiallista suurin osa, mutta onpahan kuitenkin keskusteltu.

Siinä ap oli kyllä ihan oikeassa, että sai aikaan keskustelua. Jos täällä asiallisesti yrittää keskustella lisäaineettomasta tai luomu- tai muuten vaan vähän erilaisesta ruuasta, tulee ketjuun hikisesti pari vastausta, jos ap jaksaa nostella sitä tarpeeksi pitkään. Nyt on neljä sivua tullut juttua, vähemmän asiallista suurin osa, mutta onpahan kuitenkin keskusteltu.

Minä kyllä mielelläni vastaisin tuollaisiin ketjuihin. Niitä vaan on nykyisin aika harvoin.

Voihan sen noin tehdä, jos lapset syövät kaikkea. Meille ei uppoaisi noista yksikään ruoka kaikille lapsille. Kaikkea maistetaan kyllä, mutta väliin on tosi turhauttavaa ruuanlaittoa, kun mikään uusi ruoka ei uppoa. Eli joka kerta kun jotain noista tarjoaisi, pitäisi olla vaihtoehtoruoka tilalle.

Meillä maistetaan 5 lusikallista / haarukallista, enempää ei ole pakko syödä.

Yksi lapsi oksentaa ruuan, vaikka pitäisi sen maustakin, jos sen rakenne on sopiva. Näin on käynyt esim. pasta carbonaralle, josta piti kovin, mutta jonkin ajan jälkeen vain nousi ylös.

No mä en kyllä tajunnut, oliko tuossa ruokalistassa nyt mitään niin erikoista ja outoa?

Lukekaa rivien välistäkin. Voittehan te ilmoittaa tarjoavanne perheellenne tänään luomuporsasta puikulaperunavaahdon kera -ja lapatte lautasille mummonmuusin läskisoosilla.

Bouillabasse (?) on vaan hienompi nimi kalakeitolle.

Ja leipaiskaa puuronjämä-sämpylänne sarven malliin, ja voilá, teillä on croissanteja.

Etsikääs googlella semmoinen ravintolasanasto, ja pistäkää oma arkiruokalistanne ranskalaiseen malliin. On hienoa ja kun kuulostaa hienolta niin pakko olla asteen verran laadukkaampaa ;)

Yhteistyössä