~~ RD odottajat 2010-2011 ~~

Voi ei, unohdin äsken onnitella Jääräpäätä! Siis miljoonasti onnea pienestä nyytistä!!

Tämän illan arvoista: Kyse oli siis tacoista (kova maissikuori, ei vehnätortilloista) ja niitä kuoria söin vain kaksi (yhdessä hiilareita 9,6 g), joten siinä ei ihan älyttömästi pitäisi hiilareita vielä olla. Vihanneksina oli kurkkua, sipulia ja paprikaa ja kastikkeena kaupan salsaa ja 2-3 rkl creme fraichea. Ja jauhelihana 10% nautaa, maustoin itse, en käytä valmiita sekoituksia. Ja join yökötellen sitä vichyä... Siksi sitä nousua niin ihmettelen, kun eihän tuossa hiilareita kovinkaan paljon mielestäni ole!
Ei ne arvot ihan älyttömästi ole cokiksen juomisen lopettamisen jälkeen parantuneet vielä, tosin hivuttautumista parempaan suuntaan on ollut. Ja lisäksi mies halusi hemmotella minua tänään ja toi....cokista... Vaikka sanoin hänelle viikolla, että cokiksen juomisen on nyt minun osaltava loputtava. Hän naureskeli, että pitäähän sitä raskaana olevaa vaimoa vähän hemmotella. Hmmm...

Commander
 
Viimeksi muokattu:
Commander,sitä salsaakaan et varmaan kauheesti ajanut siihen.... no kumma juttu sitten,tosin mulla noi ns.nopeet hiilarit saa aina arvot korkeemmaks vaikkei määrällisesti oli just enempää kun vastaavassa hitaammassa versiossa(esim.tumma ja vaalee leipä). No,ehkä sulla sit oli liian vähän rasvaa:D Ota näistä selvää....
 
mä vedin tossa kokeeksi puolikkaan pizzerian pitsan, kera kolme lasillista rasvatonta maitoa, ja tunnin päästä siitä, mittaustulos ennen ruokailua oli 5,0 ja tunti aterian jälkeen 7,0.... eli ei hätiä mitiä...
Täällä lännessä päin raja-arvot on: ennen ateriaa varsinkin paastoarvo 5,5 ja tuntia aterian jälkeen 7,8.
ihme että eri paikkakunnilla arvot ei oo samat!! enkä saanut ohjeeks mitata edes joka päivä, vaan kolmena päivänä viikossa.... näillä mennään... :)
 
Täällä lännessä päin raja-arvot on: ennen ateriaa varsinkin paastoarvo 5,5 ja tuntia aterian jälkeen 7,8.
Iha epistä, jos täälläki ois samat arvot niin mä saisin viettää normaalia elämää ilman piikittelyjä. Minne mun pitää muuttaa!?!!? :D
Nyt kyl oikee kismittää ku eri paikkakunnalla mun arvoo ei edes katsottais RD:ksi.. HMPH!
 
SuzZ: Nuo raja-arvot (5.5 ja 7.8) ovat kotimittaukseen. Sokerirasituksessa on paasto raja 5.3, kuten monessa muussakin paikassa. Kahta seuraavaa raja-arvoa en muista, mutta sangen samalta nekin ovat kuulostaneet ihan joka paikkakunnalla.
 
SuzZ: Nuo raja-arvot (5.5 ja 7.8) ovat kotimittaukseen. Sokerirasituksessa on paasto raja 5.3, kuten monessa muussakin paikassa. Kahta seuraavaa raja-arvoa en muista, mutta sangen samalta nekin ovat kuulostaneet ihan joka paikkakunnalla.
5.3 seuraava on 10 ja oisko sitä seuraavaa en muista. Tuo keskimmäinen on tarkassa muistissa, sillä sen mä reputin (10,7). =)
 
Jäärikselle paljon onnea :) En vielä ehtinytkään tuolla toisella puolella onnitella :heart:
Ja uusille tervetuloa :) itsekin olen siis ihan tuore täällä vielä.

Mulla on ihan hirvee morkkis :( Tää päivä on menny ihan penkin alle, vaikka muuten oon kuluneen viikon ollut superkiltti ja tunnollisesti narskuttanut porkkanaa ja jättäny hiilaripommit väliin. Heti aamusta oli paastoarvo 5,7 (yöllä tuli kiskastua piiiiitkät unet, söin iltakahdeksalta ja seuraavan kerran vasta puoli 11 aamulla, siitä varmaan johtuu?) ja sitten päivällä söin VAHINGOSSA kokonaisen levyn suklaata. Vahingossa siksi, että en ihan oikeasti tajunnut siinä lueskellessani, että söin niin paljon :ashamed: Yhtäkkiä käteen osuikin vaan tyhjä foliopaperi, vaikka luulin että olin syönyt korkeintaan puolet levystä. Nousi sokerit 8,9 asti, eli tositosi huono :/ Ja sitten vielä appivanhemmat toi munkit kahville, niin ajattelin että menköön, kun on näin jo aloitettu. ÄRH! Varmaan näkyy vielä huomennakin aamuarvossa, ellen nyt saa tuota miestä riivattua iltalenkille vielä tänään! No, huomenna vaan takaisin ruotuun ja yksi päivä nyt ei vielä mitään tee. Etenkin kun tiedän mistä nämä johtuu, ihan täysin omaa syytä :/ Nyt kyllä oon niiiiin kiltti jouluun saakka, enkä repsahda kertaakaan! Ja itseasiassa ei tosta mässäilystä edes tullut hyvä olo, vaan pitkäksi aikaa jäi sellanen sokeripöhnä ja huonolla tavalla täysinäinen olo.

Ainiin, Commanderille piti sanoa, että mäkin olen ihan vimpan päälle kokisaddikti! Mulla tosin tuli luonnollinen stoppi siihen alkuraskaudessa, kun kaikki hiilihappojuomat sai olon tosi huonoksi (ehkä onneksi, jos nyt ois tähän syssyyn pitäny vielä siitäkin luopua, niin ei ois hekä kantti kestäny!), mutta aiemmin meni tosiaan vähintään se puolen litran pullo päivässä, useimmiten kuitenkin enemmän. Se on ihan hirveetä, kun on vaan se "kokisjano", eikä sitä vie mikään korvike pois :/ Tsemppiä siihen!

Kätsy 29+6 (Huomenna poksuu!)
 
Kätsy: Ihanaa, että joku muukin on yhtä "heikko" ihminen kuin minä :)

Oisko kokeneemmilla rd-odottajilla muuten hyviä vinkkejä sallittuun herkutteluun? Eli kun teille iskee suolaisen tai makean himo, millä saatte ne tyydytettyä? Olen miettinyt, josko pähkinät auttaisi suolaisen himoon...Mitä te siis vedätte vai onko teillä niin totaalinen itsekuri, että ette syö niihin mitään?

Commander
 
makean himoon kokenhut en rd:n taholta ole, mutta ite ostin tummaa suklaata. enkä toisaalta pidä pahana sitä et esim ruuan jälkeen syön muutaman karkin tai konvehdin.. näinhän ainaki mua kehotettiin, et aterian yhteydessä
Porkkanat on ihan sairaan hyviä tähän aikaan... ja toisaalta, kun ruokaympyrän mukaan menee, ei sellasta hillitöntä makean himoa pääse edes tulemaankaan.
Sit on noit sokerittomia karkkeja, essim dietorellei.. menee ihan mukavasti. ja kun sokerittomista tulee laksatiivisia vaikutuksia, se himmaa sit niiden älytöntä popsimista :)

omat appivanhemmat ottaa ihanasti huomioon mun tilanteen, ja tyrkyllä ei ole herkkuja. no, toivat laivalta konvehteja tuliaisiks, mut miks muun perheen pitäis olla ilman jos mä en niitä voi syödä?
Meillä on karkkikippo aina olkkarin pöydällä, karkkia syörään lähinnä lauantaisin ja sunnuntaisin, mut kun se on siinä koko ajan niin on oppinut hillitsemään itseä. se ei mun mielestä hirveesti itseä kasvata et "poissa silmistä , poissa mielestä"-periaatteella. ja jos tekee mieli niin otan siitä sen maksimissaan viisi, jonka oon omaksi rajaksi ite laittanut.
Itsehillinnän opettelu on haasteellista mutta ihan hyödyllistä :)

mukavaa alkanutta viikkoa :)
 
Huomenta!
Viikonloppu taas takana, ja suklaata syöty, eli "heikko" ihminen täälläkin :wave: . Mä oon kyllä antanut itselleni luvan herkutella perjantaisin, kuten täälläkin vissiin joku jossain vaiheessa totesi, että ei ne yhden päivän/illan herkuttelut sitä vauvaa ihan hirveästi kasvata, ja näin mä ainakin saan pidettyä oman pääni kasassa. Nyt vaan sorruin myös lauantaina suklaaseen, kun ollaan tehty miehen kanssa koko viikonloppu töitä tän kämpän kanssa, niin katsoin ansainneeni suklaakonvehteja vielä lauantainakin :ashamed: . Mutta nyt on ala- ja yläkerrassa vaihdettu vähän huonekalujen järjestyksiä, ja saatu kotia vihdoinkin valmiiksi vauvalle, jes! Yleensä tykkään ennakoida tosi tosi ajoissa, mutta oon huomannut, että mitä enemmän lapsia on tullut, sitä rennommin sitä osaa ottaa. Ja sitäpaitsi, nyt alan olemaan salettivarma, että tammikuun loppuun tää menee, kun tosiaan kaksi päivää tehtiin täällä ajoittain aika rankkojakin hommia (mm. kanneltiin kirjoja ja huonekaluja), ja ainoa mitä tosta seuras, oli selän kipeytyminen iltaisin, että ei vissiin vaaraa että tää Juniori täältä masusta tän vuoden puolella ulos itteään punkis :D .

Just vetelen täällä muuten aamupuuroa, haluan kattoo että miten vaikuttaa sokereihin, kun en oo hetkeen taas testannut. Tänään siis ajattelin pitää taas mittauspäivän pitkästä aikaa, aamusokrujahan oon mittaillu. Ne on pysyneet kivasti alle 5,5 vaikka oon syönyt tota suklaatakin, että hyvä näin.

Ai niin, Jääräpäälle isot onnitellut vauvasta :flower:!! Saas nähdä kuka meistä on seuraavan vuorossa..

FA: hyvä että jollain on itsehillintää noin, jos meillä olis namia/suklaata koko ajan esillä, niin ei olis kauaa :ashamed: , meidän koko perhe on niin perso makealle, että meillä toimii kyllä tuo karkkipäivä, toki viikolla saattaa kaupassa tuo pienempi (ja joskus isompikin) saada lakun tms. , mutta karkkipussin saa vain karkkipäivänä. Varmasti perhekohtaista mikä toimii :) . Meillä on töissä yksi työkaveri, jonka lapset sai karkkia ensimmäisen kerran joskus 5-vuotiaina, jotenkin mun mielestä se on sit taas vähän yliampuvaa. Mutta ei siinä toki mitään pahaa ole..

Commander: Tsemppiä kolalakkoon! En sen kumemmin osaa sanoa noista sun sokereista, kun että voihan olla, että sun insuliiniherkkyys on nyt laskusuunnassa, ja reagoi sit yksittäisiinkin repsahduksiin kovasti. En missään nimessä halua masentaa, enkä olla inhottava, mutta koska sulla kuitenkin on ihan merkittäviä nousuja tossa aterian jälkeisessä ollut jo nyt, ja käsittääkseni pahimmat viikot edessä, niin voipi olla että sulla ei ruokavalio vaan mitenkään riitä, vaan kroppa tarvii myös ne pistettävät insuliinit, jotta saat ne arvot alas.. Käsittääkseni ruokavalio toimii parhaiten jos arvot kiikkuu just rajoilla, mutta korjatkaa toki jos oon väärässä.. Ja mulla kanssa ongelmia muuten ton juomisen kanssa, mä oon lipittänyt mehuja, ja nyt vaan sitkeästi yritän totutella veteen. Mulla tosin helpottaa se, että rakastan sitruunavettä ja sitruunavissyjä, ja muutamat muutkin vissyt menee. Ja nyt oon pari kertaa ostanut itelleni Ananas lightia, vaikkei se ihan sokeritonta olekaan, mutta suht vähäkalorista, se on ainoita lighteja josta oikeasti tykkään, toki se ei sua auta :| .

Ei vaan, pakko kai se on alkaa kohta lähtemään ulos tuon neidin kanssa, ja vähän kotihommia tehdä.. Mies töissä taas tämän vuorokauden, niin ollaan tyttöjen kanssa kolmisin..

Tibia ja Juniori 35+4
 
Tibia: Eipä siinä mitään, oikeassahan sinä luultavasti olet. Saa nähdä mitä torstaina sanotaan...

Mä olen makeanhimoon syönyt aina yhden omenan ja se tuntuu aika hyvin vievän sitä pois. Mutta suolaisen himo mulla on kovempi, siihen en ole vielä oikein keksinyt ratkaisua. Ajattelin koittaa ostaa tänään pähkinöitä, jospa niistä saisi siihen apua. Mulla kyllä ruokaympyrä on aika hyvin käytössä ja vihanneksia syön tosi paljon, mutta silti himot iskee aina iltaisin. Ja pohjaton nälkä, vaikka ruoka-ajoista pidänkin tarkkaan kiinni.

Commander
 
Mulla on aika vähän ollu tätä nykyä makeanhimoa, jos ruoassa on riittävästi rasvaa mukana. :) Mutta jos ja kun se joskus iskee, olen selvinnyt tähän asti tummalla suklaalla. Siis ihan tummalla 85 % suklaalla. Sitä pari palaa ja makeanhimo on poissa. :)

Tosin nyt ihan viimeisenä parina päivänä olen syönyt muutaman keksinkin. :D Ostin vieraita varten keksejä itsenäisyyspäiväksi ja kun ylihän niitä tietysti jäi, niin oon kahvin kanssa päivällä syönyt yhden keksin. Mutta en oikeestaan niinkään makeanhimoon, vaan vähän "pahaan tapaan" (kahvin kanssa pitää mukama saada jotain...). Tosin tuossa on se huono puoli, että selkeästi nyt makeanhimo nostelee enemmän päätään kuin tähän asti. Kumman nopeasti se kroppa sokrua osaa taas pyytää.

Mulla kävi eilen illalla mielenkiintoinen mittaustulos... Söin iltapalan (samaa kuin ennenkin eikä oo nostanut kuin himpun yli kuuden), mutta nousikin aika hirmusesti sokrut. Eka mittaus oli 8.2, tosin olotila ei vastannut yhtään tuota, joten mittasin uudelleen. 7,2 ja 7,8 oli seuraavat.

Varmaan joo vielä rajoissa, mutta mulle hirveän korkeat. Tosin sitten muistin, että itse asiassa olin siinä tunnin sisässä syönyt puoli tuntia ennen mittausta yhden sokerittoman Fisherman's Friend -pastillin (mulla on nuha ja kurkku helv..n kipeä). Se on makeutettu sorbitolilla ja jollakin muulla (en nyt muista ulkoa millä). Mietin, että voisko se yks pastilli nostaa noin paljon sokruja tohon mittaukseen?

Oli miten oli, meinasin kyllä tänä iltana testata tuon iltapalan jälkeisen arvon uusiksi. Voihan se olla, että eilinen päiväkin vaikutti, kun en koko päivänä jaksanut evääni sohvalta liikauttaa eli minkäänlaista rasitusta ei kyllä ollu lihaksistolla koko päivänä. Aamuarvo oli taas kunnossa ja sitä rataa, mutta ihmetytti tuo tulos senkin puolesta, etten sitä omassa olotilassani huomannut mitenkään (tähän asti oon ollu tosi herkkä huomaamaan, jos nousee yhtään seiskan päällekään).
 
Viimeksi muokattu:
Tibia: Eipä siinä mitään, oikeassahan sinä luultavasti olet. Saa nähdä mitä torstaina sanotaan...

Mä olen makeanhimoon syönyt aina yhden omenan ja se tuntuu aika hyvin vievän sitä pois. Mutta suolaisen himo mulla on kovempi, siihen en ole vielä oikein keksinyt ratkaisua. Ajattelin koittaa ostaa tänään pähkinöitä, jospa niistä saisi siihen apua. Mulla kyllä ruokaympyrä on aika hyvin käytössä ja vihanneksia syön tosi paljon, mutta silti himot iskee aina iltaisin. Ja pohjaton nälkä, vaikka ruoka-ajoista pidänkin tarkkaan kiinni.

Commander
Mä nyt sanon sen, mitä ei sais sanoa. =)

Mutta ruokaympyrän mukaan syödessä tulee aika paljon hiilareita ja hyvin vähän rasvaa. Tuota taas saa aikaan sekä nälkää että makeanhimoa. ...tätä ei sais sanoa, kun on sitä "karppipropagandaa", mutta sanonpa silti, jos sua ihmetyttää, miksi noin...
 
Kärppää komppaan siinä,et paljon hiilareita ja vähän rasvaa on huono yhdistelmä sokereita aatellen. Rasva hillitsee huomattavasti sitä nousua ja jos tingitään hydraateista voi hyvällä omallatunnolla lisätä sitä rasvaa... Toki ite oon normi painonen eikä sen suhteen oo tarvetta sitä rasvaa kattoo muutenkaan niin tarkalla... en sit tiiä jos kauheesti on ylimäärästä. Mun mielestä toi yletön kevyt sitä ja tätä on muutenkin aika luonnotonta,jossain ´tuotteissa nyt vaan kuuluu luonnostaan olla rasvaa. Kohtuu kaikessa tietty:)En oo mitenkään karppi,mutta kyl siinä on paljon järkeviä juttuja.... Rasva sitäpaitti pitää nälkää tosi hyvin:p

Makeanhimo,mulla ei oikeestaan kauheesti oo tai sanotaan et oon vähään tyytyväinen:D Mun ratkasu on se et syön pienissä erissä,en siis kerralla paljoa. Ja jos iltapallalla pari konvehtia,niin hedelmä pitää sit jättää pois jne. Suolasissa taas juustot ja pähkinät on ollu toimiva ratkasu. Eli sallin kyl herkkuja mut pienissä määrin...:)

Sokerit on ollu hyvät,alkaa jo oppimaan ton käyttäytymisen. Edelleen mittari antaa välillä aika hurjia lukemia,siis alakanttiin,mut mittaan sit uusiks ja tilanne on jo inhimillisempi:) Usein liikunnan jälkeen pitää uusia,ilmeisesti veret ei kerkee asettuu,kun otan liian nopeesti sen arvon... Paatot ja ruokaa edeltävät on edelleen mulla ne mitä en saa edes 5 pääälle vaikka mitä tekis,mut ruuan jälkeisissä on toi et rajoissa pysyy,mut jos haluu nättejä lukemia,on hiilarit jaettava järkevästi aterioille:)

Repa ja säynävä 31+2
 
Repa oikeassa olet. Lisäksi kantsii huomata, että siinä ylettömässä kevyt-tuotteiden syömisessä tulee monesti syötyä enemmän sokeria kuin sitten niin, että söisi sen aidon ja alkuperäisen. Esim. leikkeleisiiin on usein lisätty sokeria sen rasvan tilalle.

En mäkään mikään fanaatikko ole, mutta mitä nyt oon itselläni huomannu, että toimii paremmin. Lisäksi tuo rasvaisuus kun pitää nälkää paremmin, on ainakin omalla kohdallani helpottanu tota painon kurissa pysymistäkin tällä raskauskierroksella. Ekasta söin ns. terveellisesti eli sen ruokaympyrän mukaan. Herkuttelinkin kyllä eli en täysin voi syyttää vain ruokaympyrää, mutta silti. Kyllä sitä painoa kertyi niillä hiilareilla huomattavasti helpommin kuin nyt rasvalla. =)

(.) Mikään mun tämän päivän luvuista ei ole ollut lähelläkään rajoja. En oikein ymmärrä tota eilisiltasta piikkiä. Liekö se Fisherman siellä sitten nostanut... Pitäs melkein testata uteliaisuudesta uusiksi. =)
 
Viimeksi muokattu:
Ja mä muuten sain taas korkeat arvot syömällä aamulla sen puuron, mikä oli siis kaura-ruispuuroa, eli kaurahiutaleita ja ruisleseitä mihin olin laittanut pakastevadelmia.. Ja vähän maitoa, niin johan pomppas sokerit 7,2 - en ees suklaalla saa tollasia arvoja :O . Mä en enää oikein ymmärrä, miten puuro voi olla terveellistä, jos kerran kaura (jonka GI pitäis olla hyvä) ja ruisleseet (sitä verensokeria tasaavaa kuitua) saa sokerit noihin lukemiin. Toisaalta tuo taitaa selittää sen, miksi mulla on puuron syömisen jälkeen yleensä kovempi nälkä ja nopeammin, kuin mitä jos syön vaikka leipää..

Ja mä kuulun niihin, kellä paino ei sais tosiaan nousta yhtään, kun on jo ennestään sitä ihan yllin kyllin, joten siksi en kovin rasvaistakaan sais syödä :ashamed: , mutta jos mulla on enää noin kuukausi jäljellä, niin en mä kyllä mitään hirveitä lukemia varmaan enää pysty samaankaan, kun nyt viime kerralla oli ekaan neuvolakäyntiin verrattuna tullut painoa 100 gr lisää, toki kävi tossa välillä alempana, eli muutama kilo on tullut yhteensä. Toki turvotuksilla voi vetästä montakin kiloa viikossa, mutta mä en sitä sitten taas laske lihomiseksi =). Normipainoisilla asia onkin sitten IHAN eri, eli painoa saa ja pitääkin tulla ;) .

Tibia (niin ja tosiaan tänään tasan 1 kk laskettuun aikaan )
 
Tibia jos et syö liikaa hiilareita, ei se rasva sua lihota. :) Hiilarit lihottaa kyllä ja nopeasti. Ja rasva ja hiilarit samassa sapuskassa on luonnollisesti ihan tappoyhdistelmä tuolta lihomisen kannalta. :D

Mut joo, itse lukasin sen Heikkilän Diabeteksen hoito ruokavaliolla -kirjan silloin heti alkuun ja Heikkiläkin totesi, että vilja kuin vilja on sokeria. Ihan sama onko ruista, täysjyvää vai mitä. Se on sokrua. Leivän päällä sulla lienee rasvaa, leikkelettä (ehkä) ja/tai juustoa, joista tulee mukaan proteiinia ja rasvaa, jotka puolestaan hiukan (ei nekään ihmeitä tee) hillitsee sitä sokrun nousua. Puurossa taas tuliko samassa suhteessa rasvaa? Tod. näk. ei ja jos maitokin oli rasvatonta, niin hiilareita tuli siitäkin lisää. :)

Suklaassa taas se rasva hillitsee sokereiden nousua...
 
ruokaympyrästä no se vihkonen minkä neuvolasta sain, siinä oli ihan tarkkaan laitettu määrätkin mitä saa syödä, esim kaksi perunaa tai 1,5 dl riisiä tai makaronia.
mun kropalle tää tällainen on aina sopinu, karppaustakin oon koittanu takavuosina, mut mun sappivika estää jatkuvan rasvan syömisen.. siinä syy miks en oo suklaalla, viinereillä ja muilla herkuilla saati roskaruualla voi repsahtaa herkuttelemaan. Ylipainoa on ollu ennen raskautta kymmenisen kiloa mitä en pidä ihan älyttömän kovana,vaikkakin on yli niin on yli.. no,mulla on taustalla masennuslääkkeiden käyttö sekä vuosien e-pillereiden syönti, joiden yhteisvaikutuksesta arvelen painon jämähtäneen ja nesteiden kertyneen kehoon. tällä hetkellä oon vuoden ollu kaikista mömmöistä vapaana, joten kun synnytän, toivon että paino lähtee liikunnalla pois kuten edellisistäkin.
Karppaus on muuten varmaan toimiva diabeetikollekin, mut tosiaan toi sappi estää sen toteuttamisen, koska varsin moni ruoka on tosi rasvaista. siksipä noudattelen ihan normaalia kotiruoka-ohjetta :) ja puolet lautasesta on salaattia, ja annoskoot muutoinkin kohtuullisia, ei tässä nälkää kylllä millään ehdi näkemäänvallankin kun vetelee välipalankin.. ja iltapalan...
kaurapuuro ite syön joka aamu rasvattomaan maitoon tehdyn kaurapuuron, eikä vaikuta arvoihin millään lailla?? ihme juttu et joillain se nostaa arvoja..

d-vitamiini uudessa apteekin lehdessä oli juttua diabeteksestä, ja yleinen neuvo kaikille diabeetikoille oli ehdoton d-vitamiinin saanti!!! joten oottehan kanssasisaret muistaneet tuon tuotteen noutaa apteekista, ite hommasin just, ja kai se jatkossa vaikuttaa sekin :)
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22658713:
Tibia jos et syö liikaa hiilareita, ei se rasva sua lihota. :) Hiilarit lihottaa kyllä ja nopeasti. Ja rasva ja hiilarit samassa sapuskassa on luonnollisesti ihan tappoyhdistelmä tuolta lihomisen kannalta. :D


Suklaassa taas se rasva hillitsee sokereiden nousua...
Mutta mutta.. Opiskeluaikaan tuli luettua anatomiaa ja fysiologiaa, ja siellä taas opin, että pelkkä sokeri ei lihota, vaan jos syö sokeria JA rasvaa samaan aikaan, niin rasva menee suoraan varastoon, koska energian tarve tyydyttyy sokerista.. Eli sokeri ei muutu rasvaksi kehossa, mutta rasva menee suoraan rasvasoluihin jos sitä ei käytetä energiaksi.. Eli jos joku mulle vois avata tän, että miksi sitten rasva ei yksinään lihottaisi :confused: :D .

Eli pahin yhdistelmä pitäisi olla siis rasva+sokeri, lihomisen kannalta, verensokerin kannalta se ei sit ilmeisesti kuitenkaan niin ole.
 
Nyt on käyty neuvolassa. Ei tämä niin iso juttu ollutkaan, katsellessa sitä sallittujen ruokien listaa, saan syödä enemmän ku yleensä syön. Makea ei ole ongelma, paitsi joulu, mistä neuvolassa sano että älä turhaan mittaa ku sillon saa syödä mielenmääri :D
 
Lisään vielä siihen raja-arvoon, että raja-arvo on kajaanissa 5,4 ja mulla oli se 5,4. 5,1 oli sen ensimmäisen rasituskokeenpaastoarvo, tulkitsin neuvolalapun väärin :)
Rajalle se näytti menevän jokatapauksessa. Nyt 2vk seuranta ja sit katsellaan jatkoa :)
 
Mutta mutta.. Opiskeluaikaan tuli luettua anatomiaa ja fysiologiaa, ja siellä taas opin, että pelkkä sokeri ei lihota, vaan jos syö sokeria JA rasvaa samaan aikaan, niin rasva menee suoraan varastoon, koska energian tarve tyydyttyy sokerista.. Eli sokeri ei muutu rasvaksi kehossa, mutta rasva menee suoraan rasvasoluihin jos sitä ei käytetä energiaksi.. Eli jos joku mulle vois avata tän, että miksi sitten rasva ei yksinään lihottaisi :confused: :D .

Eli pahin yhdistelmä pitäisi olla siis rasva+sokeri, lihomisen kannalta, verensokerin kannalta se ei sit ilmeisesti kuitenkaan niin ole.
Eikös hiilihydraatit nimenomaan varastoidu kehoon rasvana, ellei mene suoraan käyttöön? Tai siis näin mä olen tajunnut tän asian :D Vaikkakin mikään ruoka-aine ei lihota, vaan se on se määrä loppujenlopuksi...
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy tunnustaa, että en enää muista ulkoa ihan tarkkaa hienoa tieteellistä selitelmää, mutta jos helpottaa, niin karppaus.infosta se kyllä löytyy. :D Sieltä löytyy myös linkkejä moniin mielenkiintoisin tutkimuksiin, muun muassa tähän: Search Results — Ann Intern Med ...eli siis selitystä sille, miksi vähähiilarinen, runsas rasvainen ruokavalio toimii laihduttaessa monella paremmin kuin vähärasvainen ruokavalio. :)

Mutulla (tai no sillä muistikuvalla, mikä mulla on) että 1. ensinnäkin jos puhutaan ihan karppiruokavaliosta, se energianlähdehän olis nimenomaan just rasva. Rasvalla paikataan energiavajetta, joka hiilareiden vähentämisestä jää (proteiinia ei voi eikä saa mennä liikaa lisäämään ja jostakin on energia otettava, kun hiilareista sitä ei niin tule). Äärimuoto tosta on ketoosi, jossa kroppa ohjataan tuottamaan sitä energiaa omista rasvahapoistaan.

2. rasva ei heitätä verensokeria, toisin sanoen rasva ei sokereita nosta, mutta tuo kylläisyyden tunnetta (antaa energiaa) ja hillitsee sitä hiilareiden aikaansamaa nousua/laskua. Kun syö rasvaista ruokaa, syö joo enemmän kaloreita. Mutta toisaalta syö vähemmän, kun ei ole niin paljon mielitekoja ja nälkä pysyy pidempään poissa. Itse oon huomannut, että plussana on vielä se, että kun se nälkä sitten tulee, se tulee vähän kuin hiipimällä eikä semmosena järkyttävänä heikotuksena (mikä johtuu siitä, ettei sokerit vedä siinä välissä häränpyllyä). Omassa olossani huomaan heti, jos ei ole riittävästi rasvaa mukana: siitä seuraa nälkä ja syön enemmän. Jos syön riittävän rasvasta ruokaa, nytkin raskaana ollessa ja rd:tä sairastaessa on päiviä jolloin riittää vallan hyvin, että syö kolme kertaa päivässä. Normaalitilassahan tuo on se aika yleinen tapa eli karpit melkolailla syö just vain kolmesti päivässä, mutta se riittää. Eikä kerralla mitenkään jättiannoksia, vaan vain riittävän energiapitoisesti. Raskauden aikana oon huomannut, että itse ainakin monesti syön useammin, tosin silti yleensä n. neljä kertaa päivässä. Nälässä en ole.

(.) Ainakaan tämä päivä ei tuohon eiliseen piikkiin tuonut selitystä. Oon syönyt ihan kuin ennenkin, ruoan jälkeiset arvot tänään 5,6, 5,4 ja 5,2. Pitänee testata tuo Fisherman vielä, ihan vain siksi kun uteliaisuus heräsi. :D

Mitkäs muuten ne rd:n kannalta "vaarallisimmat" viikot olikaan? Milloin vois olettaa, että alkais ehkä helpottaa, onko se vasta synnytyksen jälkeen?
 
Viimeksi muokattu:
Mun veli laihdutti tolla karppivaliolla melkosen määrän kiloja ja vaikka nyt syön rasvaa melkolailla niin mulla jopa paino laskenu hiukan vaikka se ei tosiaan ole tarkotus kun mulla ei ylimäärästä ollu lähtiessä... Oon vaan jättäny noi perunat ja pastat pienemmälle,mitään pullaleipiä (vehnää) en syöny juur ennenkään,mut nyt varsinkaan en. Ruisleivästä,puhtaasta sellasesta,en luovu:D Mut se ei rasvalla päällystämällä ja juustolla kuorruttaen nosta mun arvoja... Rakastan kasviksia kaikissa muodoissa joten valitsen useesti lisukkeeks sitten niitä..mut periaatteessa meilläkin on ihan normi kotiruokaa.

Muakin kiinnostas vaarallisimmat viikot,vai jokohan niitä eletään:p
 

Yhteistyössä