~~ RD odottajat 2010-2011 ~~

Hei vaan, minäkin ilmottautuisin mukaan :) Eli ensimmäistä odottelen, la 21.2. Olen aktiivisempi kirjoittelija tuolla keskenmenon jälkeen plussanneiden pinossa, ja kyllä mä olen helmikuistenkin listoilla, vaikken sinne ole varmaan kuin kerran-kaksi kirjoittanut.

BMI:n takia siis jouduin rasitukseen (BMI oli siis 25 pilkku jotain) ja siellä 1 h arvo oli koholla ollen 11,4. Mittarin sain reilu viikko sitten, mutta en mitään ohjeistuksia mittausten tiheydestä, tai kuinka kauan mittauksia jatketaan :/ Raja-arvot sain lappusella, ruokavalio-ohjausta parin minuutin ajan puhelimitse. Vähän harmittaa, vaikka periaatteessa onhan nämä mulla tiedossa (opiskelen itse viimeistä vuotta kätilöksi). Arvot on pysyneet ihan kivasti kurissa, mutta mullakin tuo aamun 1. arvo on lähes aina 5,0 - 5,5. Ei siis vielä liikaa, mutta herkästi tuo tosta varmaan heilahtaa ylikin. Pitääkin kokeilla paria kikkaa, mitä tätä ketjua selatessani heti löysin :)

Miten muuten teillä työpaikkaruokaloissa tms. on mahdollistettu vhh- tai hitaita hiilareita suosiva ruokailu? Meillä ei ole MITÄÄN. Siis ihan oikeasti, eilen tarjolla oli liha- tai kasviskastiketta perunoilla (en viitsinyt pelkkää kastiketta ruveta lusikoimaan, jäi siis väliin), kala-perunalaatikkoa (josta varmaan 80% oli perunaa), täytetty patonki (niin valkoista leipää, etten ollut ennen nähnyt!) ja salaattivaihtoehtona pastasalaattia (puolet pastaa, puolet vihersalaattia + hernemaissipaprikaa). Vähän oli huonot vaihtoehdot diabetesta ajatellen :/ Onneksi oli sitten vielä keittovaihtoehto, tomaattisosekeittoa. Vaan ei se nälkää ihan riittävän tehokkaasti pitänyt, etenkin kun siinä sivulla ei voinut kiskoa leipää kaksin käsin, kuten tavallisesti tekisin :D

Joulun tulo tässä kovasti harmittaa ja mietityttää, kun rrrrrakastan jouluruokia ja -herkkuja. Kuinkahan löysin rantein sitä uskaltaa joulun olla, ja kuinka vaikeaa on palata ruotuun sitten jos päästää itsensä "vapaaksi" jouluna :D Yhden tai kahden päivän herkuttelu ilman sokerimittauksiahan ei käsittääkseni vielä sitä vauvaa suureksi kasvata, vaan se on jatkuva sokerin liikasaanti millä on vaikutusta... Itse en ole oikein edes karkkipäivää viettänyt, kun en ole uskaltanut :/ Suklaata tekee kovasti mieli.

Semmoisia :) Kiva, kun täältä löytyy tälläinenkin pino. Olen noita karppisivuja lukenut, ja sieltäkin paljon vinkkejä ja "vertaistukea" saanut, vaikken olekaan keskusteluihin osallistunut, lukenut vaan.

Kätsy 29+2
 
Vici,Mulla ruokavalio ja kokoarvio rv36 jos näin hyvänä lukemat pysyy...

Kätsy,tervetuloa,ollaankin tuttuja:flower: Olen syönyt ihan normi ruokia,perunaa ja pastaakin,mut ohessa sitten salaattia paljon. Määrääkin kannattaa kattoa ja mittailla. Jos sulla yhtään liikuntaa tulee töissä ruuan jälkeen ja ennen niin uskosin et kohtuu annoksen voisit normia ruokaa vetää,patonki kannattaa kyl jättää väliin. Mittailemalla ahkerasti huomaat,miten se sokeri käyttäytyy. Mulla toi liikunta on varma nakki ja ihan pienempikin,esim.kotityöt,auttaa laskemaan arvoa.
Jouluna en mittaa,mut kohtuudessa koitan pysyä... käyn myös aattona riisipuuron päälle lenkillä sitte,niin ei mee varmasti yli:D
Oon herkutellu sillai vähän kerrallaan,senkin saa selville mittaamalla,mitä sitä oikeesti kestää sokerin puitteissa. Syön esim iltapalan ja sit myöhemmin vasta jonkun herkun,niin ei tuu kerralla kauheeta hiilaripommia. Miä kestän esim.pienen suklaapatukan tai muutaman palan levystä ihan hyvin. Mut aamun paasto on kyl korkeempi,joskin mulla ei oo lähelläkään raja-arvoja. Kyl se siitä lähtee kun oppii ymmärtämään miten se sokeri itellä menee,ahkeraa mittailua vaan:)
 
Viimeksi muokattu:
Moikka kaikille, mukava saada tänne uusia mukaan! On kyllä tosi kiva lukea muiden kokemuksia. Saadessani RD "tuomion" lueskelin ensin täältä koko ketjun läpi, auttoi kyllä alun ärtymysvaiheeseen. Nyt odotellaan joulua jo hyvillä mielin. Eikä tässä itsellä tosiaan ole enää niin pitkään jäljellä, kun viikkoja kasassa jo 32+4. Minullekin on sovittu äitipolille käynti vauvan koon ja synnytystavan arviointia varten viikolle 36. Osuu ihan siihen tammikuun alkuun sitten.

Täällä ollaan Lapissa hiihtelemässä. Tuli juuri lisäpäiväkin (ainakin 1), kun eihän täältä lentäen pääse poies. Ihan kiva vaan, vaikkakin ens viikolle täytynee selvitä töihin tekemään ne 4 viimeistä päivää ennen mammalomalle jääntiä =)

Täällä on kyllä tullut syötyä vähän sitä ja tätä ja totakin.. kohtuullisesti pysynyt kuitenkin arvot kohdillaan, mutta luulempa kyllä, että saa ensi viikolla aika tiukkana olla. Toivottavasti ei kostaudu. Aamupaastot ollu jo vähän korkeampia kuin kotioloissa, mutta sentään alle 5 edelleen. Hyvällä omalla tunnolla on kyllä tullut latumunkki vedettyä, auttaa kummasti, kun ensin hiihtää, munkki väliin ja lisää hiihtoa. Vaikka en kyllä ole varma voiko tätä 8:lla kuulla raskaana olevan hiihtoa enää hiihdoksi kutsua :LOL:

Kätsy, mulla on vähän samoja ongelmia työpaikkaruokailun kanssa. Meillä onneksi useimmiten on tarjolla lämpimiä vihanneksia perunoita korvaamaan. Ite otan joskus kastikkeen kanssa ruisleipää (siis perunan tilalta), ainakin vähän hitaammin vaikuttavaa kuin perunat, riisit ym. Vähän kyllä tosiaan ihmetyttää, kun pitää aina niihin salaatteihin tunkea krutongit tms. sekaan. Meillä työpaikkaruokalassa on näytillä ruokien ravintosisällöt, tosin tiiä sitten kuinka oikein osaavat laskea..

Commander77, minullakin oli alussa juuri pääaterioiden välin kanssa hankaluuksia. Minulla auttoi maidon pois jättäminen. Huomasinkin, että ainakin minulla kaikki nestemäiset sokeripitoiset juomat, maito, tuoremehu, limut ym. on ihan tosi pahoja sokeriarvoille. Itselle makeutusaineet sopivat, joten lightlimuja tulee sitten juotua.. Tsemppiä cola-addiktion kanssa!!

Herkuttelusta vielä.. Täällä on tullut aika hyvin pysyttyä vähäisissä karkkimäärissä, sokerittomilla suklailla ja karkeilla olen herkutellut vähän isommilla määrillä. Oikeastaan vasta nyt lomaviikolla ensimmäistä kertaa on mennyt suuhun jotain sokeripitoista karkkiakin ja tummaa (sokerillista) suklaata. Joulukalenterin suklaat olen kyllä syönyt, ei kai niitä lasketa :)
 
Viimeksi muokattu:
Heissan!
Äitipolilta kotiuduttu ja se olikin sit viimeinen käynti jos sokerit pysyy näin hyvin kuulemma =) . Eli vauva kasvaa nätisti keskikäyrällä, ja tänään siis painoarvio 2550 g . Ite vielä oon epäuskoinen, että näinkö kolmannesta lapsesta vois tulla se pienin lapsi kolmesta, kun siis edelliset olleet 4050 g ja 4170 g , ja tää olis sit käyrien mukaan 3700-3800 laskettuna aikana. Tosin siihen sitten pari viikkoa päälle, niin päästään samoihin lukemiin. Mut aika jännä, että kasvaa tossa loppuviikkoina kuitenkin noin paljon, hurjaa ajatella että viidessä viikossa tulisi noin 1200 g lisää..
Mutta siis ruokavaliota pitäis yrittää noudattaa ja noita sokereita tarkkailla yhä edelleen. Toisaalta ehkä pikkaisen harmittaa, että nyt ei sitten enää seurata vauvan kasvua, paitsi jos neuvolassa tulee esimerkiksi sf-mitassa hyppäyksiä tai sit sokerit alkaa uudestaan menemään ylöspäin.

Tervetuloa Kätsylle ja Ziinalle mukaan!

Tibia ja Juniori 34+6 (ja varmistettu tänään pojaksi ihan täydellä varmuudella ;) )
 
:wave: Tervetuloa Kätsy!

Kiitoksia kaikille kommenteista tuosta äippäpoliasiassa. Niinhän se, että lähetteen tekeminen rv 36 on sitten jo hieman myöhäistä, kun ei sieltä kuitenkaan heti sitä aikaa tule. Pitääpä vain muistaa terkalle sanoa, että tehdään se lähete sitten jo aikaisemmin.:rolleyes:
 
Kiitos ihanat ihmiset kannustuksesta ja vinkeistä! Tosiaan tiedossa täysin on, että tämän on nyt loputtava, mutta silti se heikkous aina päätöksistä huolimatta iskee. Eilen join pullonpohjat viimeisestä cokiksesta eli koko päivänä n. 2-2,5 dl, tänään en yhtään ja tällä linjalla nyt yritän jatkaa. Tosin olenkin sitten vaan nukkunut ja löhöillyt, ei jaksa tehdä oikein mitään. Ja koko ajan nälättää, olen syönyt koko vihanneslaatikon jo tyhjäksi...Noi makuvissyt ja Fruityt on testattu, mitään en ole vielä saanut alas...Kaikki missä on limeä, sitruuna tai mustaherukkaa saa yökkäämään välittömästi, muut on "vaan" pahoja ja jäävät jääkaappiin seisomaan kunnes mies juo ne. Nyt yritän juoda hiilihapollista lähdevettä ihan pienellä tilkalla sekamehua. Tätä yritettiin ravitsemusterapeutin avulla viimeksi synnärillä edellisen synnytyksen jälkeen, kun kuivuin kun en juonut mitään (yritin siis silloinkin lopettaa cokiksen juomisen vaikkei rd:tä ollutkaan). Saa nähdä miten tämä menee, päänsärky on ainakin aika h---tillinen, mutta yritän nyt vaan sinnitellä muutaman päivän, kai se joskus loppuu. On niin kurjaa, kun en juo myöskään maitoa, teetä tai kahvia, enkä rd:n takia nyt tuoremehuakaan niin esim. aamupalajuomaksi vesi tuntuu niin tuhottoman tympeältä...

Vici: Mulle sanottiin äippäpolin rakenneultrassa, että se kokoarvio pitää tehdä viimeistään rv 36 ja sille viikolle sain silloin suoraan ajankin. Lisäksi tuli rd-diagnoosin saatuani vielä aiempi kokoarvio diabeteshoitajalla käynnin yhteydessä rv 30-32 eli mulla 16.12.

Jaahas, jospa koittais nukkua päänsärystä huolimatta...
 
Tervetuloa joukkoon Kätsy!

Tsemppiä Commander, kyllä se kohta helpottaa ja kenties joku muukin juoma alkaa maistumaan. Toivotaan ainakin niin!

Kätsy kyseli tuosta ruokailusta. Itse olen luokanopettaja, joten pienoinen pakko oli jotain syödä oppilaiden kanssa. Kouluruoka on kuitenkin sellaista p---skaa, ettei sitä diabeetikon, eikä kenenkään muunkaan, pitäisi joutua syömään. Ratkaisin ongelman niin, että tarkistin aina edellisenä päivänä ruokalistan ja otin sitten sen mukaan omia eväitä mukaan. Söin oppilaiden kanssa hitusen samaa ruokaa kuin hekin, ja säntäsin sitten opehuoneeseen pupeltamaan eväitäni. Kauhea kiirehän siitä seurasi, mutta vaihtoehtoja ei ollut. Kouluruoka kun saattaa olla jauhelihakeitto (=pelkkää perunaa) ja vehnäsämpylä. Nyt on kivaa, kun on äitiyslomalla ja saa kotona laittaa juuri niin laadukasta ruokaa kuin haluaa! :) Varsinkin kun isällä on jo verkot jään alla ja juuri eilen sain kuhan ja ahvenen sieltä mukaani, joten viikonloppuna herkutellaan kalafileillä! :p

En oikein vielä usko itsekään, että tämä rd alkaa jo olla ohi. Eilen olin ystävien luona iltaa istumassa ja söin siellä suklaata ja join glögiä ja silti paasto oli aamulle vain 5,1. Eli nyt tosiaan tuntuu siltä, että voin syödä ihan mitä vaan, ja arvot pysyvät silti kohdillaan.

Mulle noita kokoarvioita on tehty jo monta. Ei tosin neuvolan aloitteesta, jos homma olisi sieltä kiinni, ei mulla mitään rd:kaan olisi todettu. Olin jo ollut sokerirasituksessa, kun joudun synnytysvastaanotolle supistusten vuoksi viikolla 24. Siitä seurasi kontrolli viikolle 28, jolloin äitiyspolin lääkäri oli sitä mieltä, että sikiö on makrosominen ja sokerirasitus pitää uusia. Siinä vasta sitten narahti se eka arvo. Ja kun niin kerran kävi, alkoi sokrujen mittaaminen ja sain taas kutusun äitiyspolille viikolle 32, jolloin tapasin diabeteshoitajan ja taas lääkäri ultrasi ja mittaili. Silloin oltiin niin hilkulla insuliinien aloittamisen kanssa, että sain seuraavan ajan jo viikolle 35. Olihan se sikiö silloinkin iso, mutta sokerit pysyivät ruokavaliolla kurissa, joten nyt menen sitten seuraavan kerran 15.12. eli juuri kun viikko 37 alkaa. Silloin sitten päätetään käynnistetäänkö vai onko vauva jostain kumman syystä lakannut kasvamasta.
Eli mulla on tuota kasvua seurattu tosi tiiviisti, ja isohan tuo onkin. Onneksi en ollut vain neuvolan varassa, muuten olisin varmasti menossa synnyttämään 5 kiloista lasta! :O

Varmaankin se koko pitää tarkistaa 36 viikolla, koska jos käynnistetään, niin se pitää aloittaa viikolla 38. Näin ainakin Taysin lääkäri viimeksi asian esitti.

Jaaha, jospa silittäisi parit verhot ja joulutyynynpäälliset. Tänään ajattelin laittaa lounaaksi spagettia ja jauhelihakastiketta. En muista koska olisin syönyt mitään pastaa... slurp!

Ökkis ja Mönkiäinen 36+1
 
Ökkis: Mä käytän vaan täysjyväspagettia, se on ihan sairaan hyvää, eikä mene mössöiseksi jos sattuu vähän ylikypsäksi hurahtamaan. Se ei ole nostanut arvoja juurikaan, joten sitä voisin syödä tosi usein.

Commander 30+0
 
Heippa vaan kaikille! Liityn teidän joukkioonne, todettiin RD eilen sokerirasitustestissä oli 1 arvo yli sallitun rajan. Maanantaina saan vasta varsinaista koulutusta kaikkeen, mut oon yrittänyt itsetoimisesti jo hakea nyt oikeaa linjaa. Ensimmäisen raskaudenaikana mulla ei ollut RD:tä, eikä mitään muutakaan ihmeellistä, mut nyt ylipainon takia sit vissii se veti ton diabeteksen, niin loppuu se herkuttelu.
Vähän hankalaa on ku on tottunut mätöstelemään mielinmäärin hedelmiä sun muita ruokia, voi tehdä hankalaa saada tuo oma syöminen kuriin.... Toivottavasti tää tästä lähtee sujumaan..

SuzZ 27+0 :)
 
yksi uusi joukkoon ilmoittautuu myös hei vaan kaikille... :)
Kolmattani odotan, nyt viikoja 27+2 ja vauva vastaa kahta viikkoa suurempaa... sokeritestissä paastoarvo vippas mut kontrolliin ja mittaukset kotona tehty jo parin viikon ajan ongelmitta, ja hyvillä arvoilla.
Kaipaisinkin ruokavinkkejä, en jaksanu ihan alusta asti selailemaan.... :O mulla ruokavalioon en tehnyt muuta muutosta kun vaihdoin ruisleivän täysjvään, piimän rasvattomaan, ja annoskokoja koitan katella.. :) liikuntaa ulee vähintään 1,5 tuntia päivässä koiran kanssa, lasten kanssa yli tuonkin.. et ei ainakaan liikunnan puutteesta..
Lähetettä mullekkin kaavaili terkkari siinä viikon 36 tietämille, mut jos sitä ennen neuvolakäynneillä mittailut osoittaa kasvun olevan kovaa, pääsen aiemminkin jo ultraan synnärille.
Muuten menee oikein hyvin, ylipainoa on hiukan mutta myös sukurasite sepelvaltimotaudille, johon liittyy kolesterolit ja sokeriarvot käsi kädessä... Että voi olla et seurantaan pääsen sitten kun aikanaan vauvan saan, niin joka tapauksessa..

kiitos tällaisestakin pinosta, varsin aiheellinen kun tämä oire nähtävästi on hyvinkin yleistä nykysin :)

Flower again ja rakkauspakkaus 27+2
 
:wave: Tervetuloa SuzZ ja flower again! Informoikaahan vielä laskettu aika, niin lisään teidät etusivun listalle.

Ruokavinkkiä varmasti löytyy eri tilanteisiin yhtä monenmoista, kuin on aktiivisia käyttäjiä. Aina voi sitten testata vinkkien pohjalta ja todeta jonkun itselleen sopivaksi.

Vici 26+6
 
Elikkäs laskettuaika olis 11.3.2011. Katselin tota neuvolanlappusta niin paastoarvo oli ollut 5,4, siitä se nappasi :( Ei kuulosta isolta heitolta, mut vissii riittävä.
Maanantaita kovasti odottaen että oikeesti sais tietoja :)
 
SuzZ ainakin täälä se RD:n raja on paastoarvossa 5,3.. Paastoarvosta itelläki jäi kiinni, se oli sen 5,3... Kaikki kotimittaukset tosin olleet aivan loistavia!

Tiistaina olisi täälä rakenneultra, joten kai tuossa mittailussa olisi vähän skarpattava että on niitä lukuja sieläkin näyttää, kun kerran sanoivat että ottavat seurantaan äippäpolille.. Nyt siis ollut mittaamatta parisen viikkoa, kun se pistäminen on mulle edelleen niin kamalaa, melkein paniikkikohtauksen paikka.. : /

jääräpäälle oikein paljon onnea tyttövauvasta! :heart:

-Minki ja kanssamatkustaja 20+0-
 
Jäärikselle onnea tällekkin puolelle!!

Tervetuloa uudet! Mun neuvo tossa ruokavalion muokkailemisessa on ahkera mittaaminen ja seuraaminen miten oma keho reagoi eri ruokiin ja liikuntaa/liikkumattomuuteen...sillä tapaa sen saa selville mikä käy ja mikä ei.Iter mittailen pistokokeen muodossa enempikin mitä neuvola velvottaa,muuten en tietäs yhtä enkä toista itestäni:D

Jännä miten moni narahtaa just tosta paastosta,tai on ongelmia just sen kanssa,itellä kun on täysin päinvastanen tilanne...ihan sama mitä vetää niin ruokailua edeltävät arvot ei ala ees 5,mut jälkeisten kans pitää sit olla tarkempi... eli ei nyt ihan mitä tahansa voi vetää.

Nyt hokasin senkin et liikunnan jälkeen olis hyvä olla ainakin vartti aloillaan ennen mittausta,muuten tulee mulla liian alhasia lukemia...

Repa ja säynävä 30+6
 
Inhoon niitä pistelyitä, pelkästää kerran kuussa hemoglobiinin mittaus nostaa karvat pystyyn. Inhaa et joutuu nyt itse sit tekee senkin :(
jääräpäälle onnittelut vauvelin johdosta, ihanaa kuulla et kaikki on hyvin.
Täällä kajaanissa se paastoarvo raja on 5,1 :)
 
laskettu aika on 9.3.2011 mutta todennäköisemmin se onkin kahta viikkoa aiempi, lapsi jo kolmessa ultrassa ollut kahta viikkoa isompi, ja nyt kaikki ihmettelee miksei laskettua aikaa vaihdeta 27.2 kun kerran näin on...tiedä sit millon syntyy :O

ite liikun tosiaan paljon,mulla on iso koira ja kaksi kouluikäistä lasta, näiden kanssa menee kyllä päivät touhuten :D

aamupalaan kuulunut kaurapuuro ja ruisleipä jo aikoja, samaten kaikki rasvat on ollu floraa ja rypsiä,joten niissäkään ei tarvinnu muuttaa mitään... ainoa et hedelmiä, joihin esimerkiks appelsiineihin älytön himo, et niitä saa syödä vaan sen yhden per päivä.....

pistäminen no ei tee kyl heikkookaan :D kyllä niin pieni paha synntykseen verrattuna :) mut toki on herkempiä ihmisiä et tekee pahaa, mun siskokin joskus pyörty pelkästä hempparin otosta ;)

palailen palstalle, jatketaan :)
 
no juu, ja ihmiset on erilaisia, mä oon aina ollu sellanen et pienet nipistykset ei aiheuta paniikkia, saatan mennä hammaslääkärin paikattavaksikin ilman puudutuksia josta kaverit on ihan kauhuissaan...toisaalta oon ajatellut et se on sellasta omien kipurajojen hakemista ja kokeilemista. Ja tässä pistämis-tapauksessa ei kyllä oikein muutakaan sitte voi kun pistellä vaan... tsemppiä kovasti!!!
 
Pistämisestä,kuulun kans kastiin joilla ei oo vissiin kipuaistia ollenkaan:D Eli siis voin pistellä ihan mielin määrin,ei tunnu missään. Siinä on haittansakin...vetäsen joskus kuumia juomiakin niin et hokaan liian kuumiks vasta kun kitalaki kärähtää;)

Flower,yks hedelmä? Mun "ohjeissa"sallittiin jopa 3:p Mutta se on se mistä munkin piti tinkiä,ennen söin tuplaten enempi... Nyt yritän panostaa tasaseen verensokerin nousuun. Vaikka rajat antaa myöden syödä entiseen malliin,oon pikkasen säädelly ettei tulis korkeita nousuja ja vastaavasti laskis esim.liikunnan jälkeen hirveen alas.
 
Seuraa tyhmä kysymys: Hehe, tää saattaa kuulostaa naurettavalta kysymykseltä,mutta kysympähän kuitenkin ;) -Voiko "liika" veden juonti mitenkään vaikuttaa tuloksiin. Siis meinaan,ku juon KOKOAJAN vettä.. että kannattaako vaikka ennen mittausta olla juomatta vähän aikaa, et alentaako se arvoja? Oon jotenkin ihan koukussa veteen, sitä siis menee kannukaupalla. Neljä päivää oon vasta mittaillut, ja saan kyllä syödä lähes mitä vain, ja siltikin arvot on lähes kokoajan alle viiden. tuntuu itestä, et eihän mul mitää rd:tä olis ees. välil epäilyttää kui olis mittari rikki :D :D

ziina 28+0
 
Jaahas, nyt ottaa päähän. Olen siis kärvistellyt nyt ilman cokista jo muutaman päivän ja mitäs sitten tänään; päivällisen jälkeinen arvo 9,6 eli korkein mulla ikinä! Oon voinu juoda vaikka puoli litraa cokista ruoan kanssa, eikä se ole ikinä aiemmin ollut yli 8,6. Ja nyt syötiin tacoja, eli ruoka koostui ihan hyvistä aineista eli vihanneksista, salsasta ja kevyt jauhelihasta...Itku meinaa päästä! Mun pitää vissiin lopettaa syöminen kohta kokonaan :'( Ja koko ajan on olevinaan hirveä nälkä...

Ensi torstaina diabeteshoitajalla käynti ja insuliinille joutumisen pelko persiissä ihan tosissaan...Jotenkin tunnen oloni niiiiiiin epäonnistujaksi, kun ekassa raskaudessa sain arvot pysymään hyvinä sellaisella vähän sinnepäin ruokavaliolla ja nyt ei mikään auta.

Pistämisestä; Mullakaan ei oikeastaan tunnu missään. Nyt kun olen enemmän mitaillut, niin tuppaa pari sormea kipeytymään eikä niihin viitsi silloin pistää. Sitten vaan vaihdan sormea, niin hyvin menee.

Ahdistunut Commander
 
Viimeksi muokattu:
Commander tarkotatko siis niitä lettuihin käärittyjä? Jos, niin ootko huomannu, että yhdessä semmosessa letussa on aika rutosti hiilareita... Lisäksi kantsii kurkata, mitä tuli pistettyä mausteiksi. Jos käyttää niitä valmiita mausteseoksia, ne sisältää sokeria. Jos pistit valmista guacamolea, siinä on hiilareita myös erittäin runsaasti. Juustokastike on niistä valmiista oikeastaan ainoa ok, hiilareita muistaakseni joku 4 g/100g. Salsoissa on eroja, joissakin on aika paljon hiilareita (ihan myös sokrusta ei vain tomaatista). Ja niin, jos oisit syönyt sen sika-naudan kanssa, rasva ois ehkä vähän hillinnyt sokrujen nousemista. =) Söitkö vielä niitä maissilastusipsejä? Nilllä saa jo parilla kappaleella sokerit nousemaan oikein mukavasti. Niin ja mitä pistit kasviksiksi? Jotkut käyttää esim. herneitä, porkkanaa, maissia ...kaikki aika hiilaripitoisia.

Tuo on meidän pikaherkuttelusapuskaa, mutta itse oon vetässyt sen tässä rd:n aikana niin, että kasaan lautaselle salaatit, lihan ja kaikki muut kasvikset. Sitten päälle kermaviilikastiketta ja juustokastiketta maun mukaan, salsaa varon, kun närästää helposti muutenkin. Lihan maustan itse omista mausteista (jää turhat natriumglutamaatit ja hiivauutteetkin pois). Saa syödä aika paljonkin, mutta sokrut ei nouse pal mittään. Viimeksi ruoan jälkeen oli 5.1, mutta joskus (koska olen syönyt silloin aika paljon kerralla ja ehkä hyvin pienen palan myös sitä lettua, jos tytöltä on jäänyt joku pala syömättä), ne on olleet noin kuuden pintaan max. Kerran sitten oli vieraita ja ostettiin niitä varten myös maissilastuja (normisti ei käytetä niitä). Söin niitä ehkä nelisen kappaletta ihan vain näön vuoksi (ei ees maistunut, mutta kun istuu pöydässä ja muut niitä napostaa..). Tuo on ainoa kerta, kun oon saanut tolla ruoalla 7.3 arvon ja erona siis tosiaan se, että söin ihan vain muutaman noita maissijuttuja. Enpä ole toiste viittinyt. Edes näön vuoksi. :D
 
Viimeksi muokattu:
Ziina,No kyllähän se saattas laimentaa jos huuhtelee niin sanotuski kokoajan:D Mut onko se sitte luvatonta,ei kai... voithan kokeilla mitä tapahtuu jos et juo. Mut luulisin et kaikki keinot saallitaan verensokerin alentamiseen:)

Commander,Oliks nyt kädet varmast puhtaat jne. kun otit kokeen? Outoo....: /

Mulla kans sattu tänään korkein lukema ikinä päivällisen jälkeen,7,2...pidemmän aikaa ollu alle 6 kaikki ruuanjälkeiset... No söin kyl aika tuhdisti pastaa:penkä juur liikkunu sen koommin,et ihan odotettua sikäli. Noooooh,eihän se kuitenkaan rajalla käyny,vaikka turhan reippasti nous kyllä. Kerrankos sitä meikäläinenkin:whistle:

Repa ja säynävä tasan 31 viikkoa<3
 
Tsemppiä naiset! Eihän tämä kivaa ole, mutta toisaalta hyvä kun pistävät seurantaan.

Tässä on tullut sen verran uutta porukkaa ketjuun, että kertaan omaa historiaa. Narahdin itse jo viikolla 9 rasituksessa. Jatkoin syömistä kohtuu normaalisti. Ensimmäisen kahden viikon aikana tuli kaksi ylitystä ja toinen oli hernekeiton, pannarin ja hillon jälkeen. Toinen oli 5.5 paastoarvo. Sitten meni yli 10 vikkoa ilman mitään. Nyt vasta on tullut uusia ylityksiä, mutta edelleen arvot ovat olleet täysin ruokavaliolla hoidettavissa. Pistäminen palotti minua ensin, mutta yllätyin sen helppoudesta. Kipukynnykseni ei ole mikään pieni, mutta olen aina kammonnut etenkin sormenpäähän pistämistä. Edelleen tekee mieli laittaa silmät kiinni, kun hemoglobiini otetaan, vaikka tuossa sokerien mittaamisessa itse ei olekkaan ongelmia ollut.

Onko sinulla Commander ollut muuten noissa sokereissa parannusta cokislakon aikana,vaikka tuo erikoinen ylitus sattuikin?

Tänään oltu jouluostoksilla, hieman herkuteltu ja käyty nyt vielä iltasella esikoisen kanssa luistelemassa (jos kolmevuotiaan pystyssäpysymisharjoitusta nyt voi luisteluksi kutsua). Jos huomenna olisi rauhallisempi sunnuntai |O

Ja ONNEA Jääräpää! :flower: Hienoa, että vauvalla oli sokerit kunnossa.

Vici 27+0 *poks*
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä