~~ RD odottajat 2010-2011 ~~

Kärppä,tuota,ohi menee niin että viuhuu...pitäs vissiin ajatuksella keskittyy kun ei nyt oikein tajuu.:p Mutta musta tuntuu et ehkä täs ei mitään kummempia hätiä,kun pienellä viilauksella näyttäs asettuvan noi nousut ja laskut,pitää sit asiantuntijalta vielä kysellä:)

Tibia,Niin sitä luulis et kun se reikä siihen saadaan niin sitä tulis sitte... ja hauskinta tässä on et koskaan aikasemmin,esim.hemppaa ottaessa,ei tollasta ongelmaa oo mulla ollu ettei verta piisais. Luulen et mun ongelma on eniten siinä että en saa tarpeeks lämpimäks tätä kättä vaikka kovasti koitan. Asutaan vanhassa ok talossa ja tääl on aamusin alakerrassa aika kalsa kun pitäähän sitä sähköö säästää:D Jos oon oikein reippasti lenkkeilly ja sormet hionnu lapasessa,niin sit on lähteny virtaamaan.. (ja olen kokeillu olla kotona lapaset kädessä,ei samaa tehoa).
Tällähetkellä hirvee sitruunavichy himo,et nestehukkaa se ei ainakaan oo (menee pullo jos toinenkin). Mut kiitos yrityksestä auttaa,ehkä toi pistin vois olla tukusampikin...pitää kysellä terkalta sitä.:)
 
Kyllä se on Tibiaa uskottava :) vaikka siis periaatteessa tosiaan tuon ekan tipan pois pyyhkimisen tiesinkin.. Itsellä se on ollut paljolti sitä, ettei tahtoisi tehdä niin syviä reikiä. Kyllähän sitä verta sitten suihkuaa, kun laittaa neulan tarpeeksi syvälle. Vähän kyllä sapettaa, ettei oma RD-hoitaja viitsinyt moista asiaa kunnolla ohjeistaa. Tosin sama hoitaja kyllä antoi jo mittausliuskoista niin vikainfoa, että olisi ehkä pitänyt osata suhtautua enemmän varauksella. Noh, nyt täytyy ottaa itseä niskasta kiinni. Teinkin uteliaisuudesta muutamia mittauksia ekasta ja tokasta tipasta ja ekasta tipasta otettu näyte on matalampi, taitaa siis tosiaan olla laimeampaa tavaraa.. Ero oli luokkaa 0,4. Onneksi ei olla oltu ihan rajoilla, eli suurta vahinkoa ei liene tapahtunut :headwall:

Taas on haasteita edessä. Huominen ja perjantai menee työseminaarin merkeissä ja aina on syöminen haastavampaa, kun ei saa itse laittaa ruokiaan ja kannetaan eteen jos jonkunnäköistä wrappia ja viineriä, onneksi ei tarvitse sentään nestemäisiin tarjoiluihin koskea :LOL:

Osaako joku muuten sanoa mikä on glukoosi-intoleranssi? Ilmeisesti joku alentunut glukoosinsieto, mutta onko se jotenkin eri asia kuin RD? Kärppä ainakin tiesi insuliinista paljon?
 
Pakko tulla paukuttelemaan henkseleitä, kun tänä aamuna paasto oli 4,8! :)
Olen taistellut niiden kanssa niin ankarasti, että tuntui ihan käsittämättömältä saada se alle viiden. Hormonit alkavat selvästi rauhoittua...

Tibialle vielä näytteenotosta kysymys: onko sillä merkitystä, että roikottaa kättään alaspäin reiän teon jälkeen? Joskus myös joudun koukistelemaan sormiani, että saan sen toisen tipan tulemaan.
Kerroin siellä äitiyspolilla, että olen nyt vasta netistä oppinut ottamaan näytteen oikein. Diabeteshoitaja myönsi, että lypsämisellä on vaikutusta tulokseen. Hah! Siitäs sai taas neuvolantäti.

Mukavaa torstaita kaikille! Tsempppiä hiilareitten välttelyyn!

Ökkis ja Mönkiäinen 35+1
 
Ensin jippii uutiset,eli löysin vihdoin sormen josta tulee lähes ekalla yrittämällä verta niin et saa pyyhittyä ekan tipan!! Ja se on peukalo:D Onneks mun sormet ei kipeydy tosta pistämisestä,olis muuten niin ikävä paikka pistää kun peukaloa kuitenkin joutuu käyttää aktiivisesti:)

Ökkis,Hienoa..onnea hyvästä paastoarvosta:flower:

Sit kommentoisin taas tota mittarin luotettavuutta. Ensinnäkin Kilimanjaro,mun mittarissa ainakin on ihan jopa 0,5 heitto mahollista,siis rd hoitajakin sen mulle sanoi,peräkkäisistä näytteitä. Oli se pisara pyyhitty tai ei,et sen puoleen ei varmaan noin pienestä kannata "huolestua". Ja käsittääkseni tää on siis ihan sallittu heitto ja tarkkuusvirhe. Ite oon saanu 0,4 heiton samasta pisarasta otettuna,niin et se toinen oli isompi lukema. Mut kyllä se ihan totuus silti on että se eka pisara saattaa laimeempaa olla:)
Mut mulle antokin nyt ihan uusia lukemia toi värkki eilen päivällistä ennen,peräti 2,1:laugh: Onkohan sellasilla lukemilla ihminen yleensä ees tajuissaan:D Joo,mittasin heti perään uusiksi ja sit sain 3,2,sentään vähän uskottavampi lukema. Sit taas ruuan jälkeen sain ton saman lukeman,vaikken ees juur liikkunu eteen enkä taakse...mittasin taas uusiks ja sain jälleen pykälän paremman arvon,eli 4,2. Noissa ohjeissakin käsketään mittaamaan uusiksi jos olo ei vastaa lukemaa:)
Ja nämä lukemat otin tosta peukalosta mistä siis saan pisaran pyyhittyä,eli laimennuskaan ei pitäs olla kyseessä kun yhtään ei tarvinnu lypsää...
 
No niin, diabeteshoitajalla käyty...

Tuohon pistämis asiaan sanoi että näyte on otettava EHDOTTOMASTI siitä toisesta veritipasta ja niin ettei joudu puristamalla puristamaan. Sanoi että jos kädet on lämpimät ja reikä riittävän syvä, pitäisi tämä ilman lypsämistä onnistua. Ja sanoi että tuosta ekasta tipasta otetut on yhtä tyhjän kanssa kun tulokseen ei voi luottaa.

Muutoin ei juuri sitten mitään uutta kun nuo ruokavaliojutut on mulle jo ihan tuttua kauraa... nyt seuraan sokereita PÄIVITTÄIN ja tiheästi viikon ajan jolloin on sitten aika lääkärille ja silloin katsotaan jatkoa... eli aika turha käynti oli.
Siitä hoitaja varoitteli että ongelmia sokereiden kanssa saattaa olla tulossa kun mulla nyt jonkun verran noita viikkoja ja ne "pahat viikot" vielä edessä...

Liro ja piupau papunen 23+4
 
Kilimanjaro en mä mikään asiantuntija silti ole (enkä väitäkään olevani). :D

Tullut vaan lueskeltua kaikenlaista, kun kerran itseäkin koskettaa. Mutta mitä tossa nyt äkkiä pikakuuklasin, niin sanottiin, että glukoosi vain postuu normaalia hitaammin verestä. Mut sehän voi johtua monesta syystä: insuliinia ei tuoteta tarpeeksi tai sitten tulee kyllä tarpeeksi, mut solut on sille jo vastustuskykyisempiä ja pitäs ollakin enemmän tai tai tai.. Emmä tiiä. Viisaammat korjatkoot. =) Eipä nää koskaan ihan kiveenkirjotettuja mustavalkoisia juttuja vaikuta olevan. Moni asia vaikuttaa aina toisiinsa.
 
Jahas. Olipas hyvä kuulla, että ekasta pisarasta ei kannata mitata. Mähän oon mitannut koko ajan siitä. Eli ehkä 5 viikkoa. Noh, eipä tässä oo enää paljoa jäljellä tätä raskautta. Sokerit on pysyneet kurissa, jos oon malttanut syödä normaalisti. Pitihän mun yks ilta vetää suklaakonvehteja ja testata sit, mihin nousee. 8,3 oli tulos.

Mandy ja pallero 35+6
 
=)Kyllä sillä myöhäisellä vähähiilihydraattisella iltapalla vain on vaikutusta paastoarvoon. Edellisiltana söin salaattia savulohella höystettynä. Aamulla paasto oli 4,3. En ole ennen vielä noin hyvää paastoarvoa mitannut.

Mulla kanssa tuossa sokerimittarissa heittelee nuo mittaustulokset. Useimmiten silloin tarkistan, jos tulee ylitys. No kerran tässä mittasin ensin 8,6 uusinta näytti 7,9 ja päätin sitten vielä kokeilla kolmannen liuskan, missä tulos oli 8,2. :rolleyes: Että niin luotettavia vehkeitä... :whistle:
 
Mandy,No tiiä sitte...ei varmaan kannata murehtia, ei mulla ainakaan hirveesti oo vaikutusta olenko ottanu ekasta vai tokasta,tulokset on samassa linjassa:) No oikeestaan ne on nyt ollu jopa parempia kun oon sitkeesti piikitelly niin kauan että saan sen ekan pisaran pyyhittyä:p mutta siis ei se heitto kovin suurta ole ollut.

Vici,Joo,ei oo absoluuttisia tosiaan:D Niin mulle sanottiin et 0,5 heitto on mittarissa "sallittua",isommat ei... mulla voi heittää ihan yksikönkin.
 
Mäkin tulin hehkuttamaan tänne, eli kaksi päivää mittailtu taas tiheämmin, ja kaikki arvot hienosti kohdillaan sain viestin tänään diabeteshoitajalta =) Sain tokana päivänä jo useampia nelosella alkavia mittaustuloksia, jes! Ja Ökkis, mäkin sain tänään 4,7 aamuarvoksi, ja jopa murojen jälkeen vain 5.3 (teki niin kovasti mieli, että halusin nähdä miten vaikuttaa). Että jospa tää tästä.
Ja tuosta käden roikuttamisesta, suositeltavaa oliskin että olisi käsi alaspäin, koska silloin myös painovoima auttaa, yksin ottaessa se vaan oon vaikeampaa.. Mutta kun siis töissä otan sormenpäänäytteitä muilta, niin pyrin pitämään käden mahdollisimman alhaalla.

Tänään on muuten mun karkkipäivä, eikä kyllä ihan se suositusten mukainen 20 g namia riittää.. Suklaata on NIIIN ikävä..

Tibia ja Juniori 34+1
 
Onko 20 g karkkia suositus? :LOL: Hyvin pysyy karkkimieli kurissa, kun on alitajunnassa koko ajan huolissaan sokereista, mutta sitten kun syö, niin ei 20 g mihinkään riitä :p

Tässä muutaman päivän sokerit pysyneet kurissa. Olen yrittänyt pitää yllä tuota salaatti-iltapalaa. Kun vain viitsis ja jaksais vielä iltaisin syödä. Samaa sössöä olen sitten yrittänyt laahata töihinkin mukaan iltapäivän evääksi. Hyvin on toiminut siinäkin paikassa. Jos sitä tässä vain viimeiset 9 työviikkoa jokapäivä kahdesti rouskii, voi salaatit valua jo korvistakin.

Vici 26+0 *poks*
 
Täälä on nyt vaihteeks saatu masiinalla ihan järkilukemia... ja tasasta. Aamupalan jälkeen tuppaa edelleen nouseen enempi,mut sen saa kompensoitua syömällä niukasti (toinen vaihtis olis liikkua ruokailun jälkeen,mut harvemmin tulee sitä tehtyä,ellei oo joku esikoisen kerho tms.pinne pitää ehtiä) ja sit sellanen pikkunen välipala ennen lounasta.
Päiväruoka ja lounas sit sen mukaan onko luvassa liikkumista vai ei. Miä rakastan onneks salaatteja ja oon niitä aina puputtanut,niillä saa nättejä lukemia:p
Mutta tota ruokailua edeltävää lukemaa en kyllä tuu "saamaan" millään lähelle raja-arvoja,eli se puoli on kondiksessa. Korkeimmillaan on nyt ollu 4,7 ja silloin ruokailujen väli on ollu lyhyempi kuin normisti,maksimissaan 2h. Normisti se on siinä 4 tuntumassa(siis se verensokeri,ei ruokailuväli;))
Ja eihän noi ruokailujen jälkeiset arvotkaan rajoilla liiku,mut nyt oon saanu sen nousunkin siihen 2 yksikköön maksimissaan:)

Ja mikä parasta,oon nyt saanu verenkin tulemaan niin että saa pisaran pyyhittyä...ei se helppoa ole,mut onnistuu tietyillä kikoilla. Ja mulla se ongelma on juurikin näissä näpeissä,kun ei taho saada lämpimäks millään: /

Täälä eilen kans tuli pikkasen herkuteltua muutam,alla salmiakkinamilla...20g on todella mitätön määrä,mut en miä sit kovin paljoa enempää syöny kuitenkaan:)

Repa ja säynävä 30+1
 
Viimeksi muokattu:
Heippa vaan! Voisin tulla mukaan ketjuun! :)
Mullon nyt menoosa rv27 ja jäin kiinni sokerinrasitustesteissä. Ajattelinkin että näin vois olla,koska edellinen laps oli iso ja nyt ootosaikana on ollu aika-ajoin tosi huonoa oloa.. sokerit vissiin niin heitelleet.
Ihmettelen vain,että miten olen saanut sokerit pysymään niin hyvinä.kaikki luvut alkaa nelosella.. Paitsi kun söin reilu 100grammaa karkkia,niin sitten nousi 6.4. Mietinki tässä et onko mulla es rd:tä,ku niin hienosti pysyy arvot kurissa ;) . hehe! Kai tää on jotain tosi lievää, vai liekkö mun mittari epäkunnossa ;D .
Paastoarvokin oli 3.7. Oon siis vasta yhen päivän seurannu..

Alussa tuntu melekosen tympeeltä,ku joulu tulla jollottaa ja joutuu olla ilman herkkuja, mut eiköhän sitä aina välillä saa herkutella? kuin usein te muut mässäätte karkkia? entä syöttekö suklaakalenterista aamulla suklaan? ootteko kyläpaikssa ihan ilman herkkuja, vai herkutteletteko ihan hyvinllämielin tortun tai tms..? Mulla on parin viikon päästä aika sinne rd-hoitajalle,niin sitten kuulen vähän enempi mikä on "sallittua ja mikä ei". Neuvolatädin kommentti oli vaan erittäin tiukka: se meinas että ehdoton ei herkuille. jopa suklaakalenterista pitäis luopua.

No on tässä onneksi se hyväouoli,että pysyy kilot kurissa ;). tsemiä kaikille täällä kirjoitteleville. Ei oo heleppoo kieltäytyä herkuista..

ziina
 
Ziina,tervetuloa joukkoon...uusi tulokas olen itsekin.Lievää se diabetes onkin jos vain yksi arvo koholla.Toi rasitus on aika äärimmäinen,nimenomaan "rasitus" ja vaikea sitä kotona on samanlaista pommia sokeria saada. Ei mullakaan oo rajat paukkuneet missään kohtaa...pastoarvo on useesti siinä 4 tietämissä,joskus alle joskus yli. Ateriaa edeltävät yleensäkin totaluokkaa. Tunti aterian jälkeen riippuu sit ihan mitä on syöny ja ennenkaikkea,onko liikkunut siinä tunnin sisään. Mulla laskee pienempikin liikunta, vaikka kotityöt, arvoa aika paljon... En oo hirveesti ruokavaliota muokannut,enemmänkin jakanut noita hiilareita niin ettei esim.lenkin jälkeen laskis kauheen alas verensokeri. Herkkujakin oon syöny,mut maltillisesti. Eli just yhen tortun yhellä kertaa,tai pikkasen namia kerrallaan...ettei tulis niin kovaa piikkiä sokereihin vaikkei raja rikki meniskään. Mittailemalla ahkerasti huomaat mites sun verensokeris käyttäytyy eri ruuista ja herkuista ja liikunnasta jne... ja sen mukaan sit voi säädellä syömisiä tai olla säätelemättä.Hyvähän se on jos arvot pysyy kunnossa:)
 
Viimeksi muokattu:
:wave: Tevetuloa Ziina, täällä me yhdessä ihmetellään sokerien ihmeellistä maailmaa :confused: Laitahan vielä laskettu aikasi, niin lisään sinut etusivun listalle.

Eilen illalla söin geishaa. Ihan koko levyn. Vastaavaa rikettä en ole koko rd aikana tehnyt. Paasto ja aamiaisen jälkeinen tänään erittäin hyviä arvoja. Muut sitten unohdinkin mitata... :whistle:
 
Tervetuloa Ziina!

Mulla taas hommat lipsuneet, lähinnä noiden juomisten kanssa. On tosi vaikeaa, kun en saa vettä alas enkä voi käyttää makeutusaineita allergian takia. Olen nyt yrittänyt laimentaa sekamehua tosi laimeaksi, mutta kyllähän se vaan arvoja nostaa ja cokista (niin, ihan sitä jäykkää) juon edelleen sellaisen 0.5 litraa päivässä. Vähintään. Olen siis siihen todella pahasti addiktoitunut ja yrittänyt lopettaa monta kertaa, mutta ei onnistu ei. Edelleen pääaterioiden (lounas ja päivälllinen) jälkeiset arvot siinä 8.0-8.6 -välillä, muissa alle raja-arvon. Paasto on välillä yli, riippuen tosi paljon iltapalasta, joka tuppaa sisältämään sitä cokista... Voi että voi olla ihmisellä huono itsehillintä! Ärsyttää niin suunnattomasti. Pystyisin ihan kevyeen luopumaan hiilareista muuten vaikka kokonaan (no en ehkä hedelmien osalta...) mutta nuo juomiset on sellainen kompastuskivi että huh. Tällaista avautumista tällä kertaa...Sori, ottaa tää oma toiminta aivoon aika pahasti!

Millaisilla arvoilla yleensä joutuu insuliinille? Mulla on eka aika diabeteshoitajalle vasta ensi viikolla ja mietin, että jos en saa noita aterian jälkeisiä arvoja kuriin ja cokiksen juontia pois, niin kuinka todennäköistä on joutua insuille?

Commander 29+4
 
Viimeksi muokattu:
Commander: Toi kokis on varmaan kyllä aika paha nostaja, kun mulle maidostakin jo varoiteltiin, että nostaa herkästi.. Saati sitten ihan kokis. Tsemppiä, kyllä se siitä! Mitä jos jättäisit ne kokispullot kauppaan, että olisit siellä tiukkana, kun jos ei sitä kotoa löydy, niin on vaikeampi juoda? Mä oon ite jättänyt melkein kaikki mehut nyt pois (joka oli mulle kova paikka), ja aamu- ja iltapalalla oon juonut noita sokerittomia mehukeittoja, vaikka en oikein tykkää makeutusaineiden mausta. Kyllä ne nyt on kuitenkin menny aika hyvin alas. Ja mehuistakin tulee yllättävän paljon hiilareita, vaikka kyllähän mä sen jo ennalta tiesinkin :ashamed: . Se tietysti hankaloittaa, jos on allergioita. Ootko kaikille makeutusaineille allerginen? Ja kyllä epäilen että inskoille joutuu, ainakin tuosta paastoarvon ylittämisestä olivat tosi tarkkoja, ja mitä oon lueskellu, niin tuo aterian jälkeinen arvo on vielä "pahempi" sikiön makrosomian kannalta. Mutta tää on vain mutu-tuntumaa. Voithan ottaa yhteyttä jo aikaisemmin diabeteshoitajaan, jos sulla oikeasti on jatkuvasti noiden pääaterioiden välillä noin korkeita arvoja, voivat ottaa sut jo aikaisemmin sitten käymään. Jorviin itse hoidan asioita kätevästi sähköpostilla, jonne laitan aina arvoja siten kun ovat pyytäneet.

Mulla ylihuomenna taas äitipoli tän rd:n puitteissa, tänään taas mittailin koko päivän, ja nättejä lukemia kyllä on tullut, taas kaksi kertaa jopa nelosella alkavia lukuja, eikä yhtään yli kuuden lukuja, itse asiassa korkeimmat oli 5,7 . Painoa on kyllä tullut vähän lisää, siitä tulee varmaan sanomista, joka jo valmiiksi vähän harmittaa. Mutta jos kokonaisnousu on kuitenkin vasta vajaa 2 kg koko raskauden aikana, niin musta saa olla kyllä aika tyytyväinen! No, huomenna kuitenkin luksusta tiedossa, meen kasvo- ja jalkahoitoon, eli 2 h hemmottelua tiedossa, ihanaa.. Ja sitten vielä iltapäivästä neuvola, joten siinähän se aika sitten kuluukin. Keskiviikkona ensin jouluostoksille ja sitten äippäpolille, niin on keskiviikonkin aikataulu paketissa, on se hyvä että on jo äitiyslomalla, eihän sitä muuten ehtis tehdä mitään!

Meillä tuo pienempi neiti yskii raasu pitkälleen päästyä niin kovin että oksentaa, nyt jo kahdesti käyty pesulla ja vaatteiden vaihdossa, jospa se alkaisi pikkuhiljaa helpottamaan että pääsisi itsekin jo nukkumaan. Annettiin kyllä yskänlääkkeitäkin, jospa niidenkin vaikutus alkaisi tehoamaan.

Tibia ja Juniori 34+5 (näköjään ehti tuo vuorokausi justiinsa vaihtua, enää yksi päivä niin saa mennä Jorviin jos synnytys lähtee käyntiin =) )
 
Tibia: Olen kyllä yrittänyt olla ostamatta, mutta kun sitten päänsärky ja cokiksen himo iskee, on liian lähellä kaupat kipaista hakemaan :( Olen siis allerginen ainakin aspartaamille ja asesulfaamille, muita en ole oikein uskaltanut kokeilla, kun tulen niistä tosi kipeäksi moneksi päiväksi. Ravitsemusterapeutin mielestä sukraloosi voisi kuulemma olla sellainen, mitä voisin sietää, mutta en ole uskaltanut sitä vielä testata. Pitää katsoa tänään kaupassa, missä sitä olisi, jos testaisi...

Meillä myös hirveä yskä molemmilla lapsilla, esikoinen oksensi limoja toissa yönä ja kuopus itkeskelee yskän takia pitkin yötä. Alkaa vähän väsy painaa...Tänään tuntuu onneksi olevan vähän parempi päivä lapsilla, joten jospa se tästä.

Commander
 
Tsemppiä Commander cola-addiktion voittamiseen! Se varmasti auttaisi myös sokereihin... Meillä ainakin Taysin alueella napsahtaa insuliinit tosi herkästi, itse vältin ne täpärästi. Mullahan ei ole koskaan nousseet mitkään muut arvot kuin paasto ja sekin oli korkeimmillaan 6,1. Ne vaan merkkaa keltaisella yliviivaustussilla jokaisen ylityksen ja jos niitä on, niin sitten vain pistämään! Mun onni oli, että laitoin saatekirjeen mukaan, kun lähetin tuloksia sairaalaan. Mulla oli nimittäin hirveä flunssa ja olin joutunut yöllä imeskelemään kurkkupastilleja etten tukehtunut yskääni ja se tietty nosti aamun arvot rajan yli. Lääkäri sanoi ihan suoraan, että ilman sitä selitystä nyt alettaisiin pistämään.
Nyt olen löysäillyt ja lauantaina söin kahvipöydässä kuivakakkua ja joulutortun, kun appivanhemmmat olivat kylässä. Seuraavana aamuna paasto olikin sitten taas 5,5. Kyllä ne syömiset siis vieläkin vaikuttaa, vaikkei enää niin paljon kuin vielä pari viikkoa sitten. En enää syö raejuustoa ja kinkkua ennen nukkumaan menoa, mikä on kiva, koska ne tökkivät jo pahasti. Mutta ihan lekkeriksi ei voi vieläkään laittaa, vaikka suoraan sanoen välillä tekisi mieli.

Oletteko muut huomanneet, että tiukan dieetin jälkeen hiilarit närästäisivät ja turvottaisivat? Mulla noi oireet toimivat aika hyvin rajoittimena, varsinkin närästys.

Koittakaahan jaksaa yskivien pienten kanssa! :snotty:
 
Mullon laskettuaika 13.3. Toista lasta odotan, ja halusin siis rd-testeihin,koka eka lapseni oli suurikokoinen ja mielestäni hieman pullea. eli vatsan ympärys oli kohtuu iso :). mulle tehtiin synnytyksen jälkeen rd-testit, mut niis ei mitään ilmenny.
Synnytyksestä on siis jäänyt semmonen pieni pelko, joten mun on aika helppo loppupeleis kieltäytyä herkuista, koska yhtäsuurta lasta (reilu4kiloo) en kovin mielelläni toistaa kertaa synnytä. En juo maitoa, en mehua. limsalla/glögillä joskus hekuttelen. En syö perunaa,riisiä,makaronia,pastaa,vaaleeta leipää.. Oon siis aika vähä hiilihydraattisella ruokavaliolla. Puuron syön aamulla ja ruisleipää välipalana/illalla. Se turkkilainen jogurtti on mun suosikki.namnam :). sitä tulee syötyä. ja mulle kans maistuu ne sokerittomat mehukeitot.. Ja nyt kun olen perunat ja yms. jättänyt pois,niin voi ihan hyvillämielin syödä hedelmiä, suklaakalenterista suklaan aamulla ja joskus jopa pullaa tms..

commander77: Joo itsekin suosittelisin ilanmuuta jättämään limsan pois. eiks se oo se pahimmasta päästä oleva :D. vaikka täytyy kyllä myöntää et oli se itelläkin hankalaa siitä luopua. karkki oli pahin,mut tuo tuli heti tokana ;) .. tee vaikka sillain että kerran viikossa olis limsapäivä,ja nauti sitä sillon :) . tsemppiä yritykseen!

Täälläkin yskä painaa meidän pientä.. viikko ollu yövalvomisia.. millonhan tää hellittää.. tosi kovaa flunssaa kyllä jokapaikassa liikkeellä :/. paranemisia kaikille! :)

Hullun vähän joillakin noussu paino.. Mulla on silti jo noin 7kiloo tullu,vaikka oon pitkän ajan ollu tolla vähähiilarisella ruokavaliolla. Miten ihmeessä teillä pysyy painon nousu nuin vähäisenä? Paitsi että nytten kun sain ton mittarin kotiin,ni jo on alkanut paino laskemaan! siinä on jotian taikaa.. ehkä mä söin sitten niitä herkkuja liikaa ennen ku kärähdin testeistä.. ja ku siihen vihkoseen pitää viel aamusin merkitä se oma paino,niin siitä saa paljon motivaatiota "karpata". jospa minulla pysys nyt tässä tää paino,eikä kauheesti enää nousis. Paljonko teillä muilla on tavoitepaino?siis montako kiloa suotte itsellenne hyvillä mielin tulla raskauden aikana? :)
 
Täällä huomenna poli aika nyt sitten näistä sokereista. Mitenkään "säännöllisesti" ei ole koholla mutta ylityksiä on aika paljon... saa nähdä mitä lääkäri tuumaa. Luulen että saan myöhemmin soittoajan hoitajalle jonka kanssa sitten seuraillaan tilannetta.

Musta tuntuu että se on enemmin päivästä kiinni nouseeko sokerit, kuin siitä mitä suuhunsa laittaa. Välillä voi olla oikeen mättöpäivä, jolloin menee kebappia, hese ryönää, karkkia tms. ja arvot pysyy silti loistavina ja seuraavana päivänä syö tavis koti ruokaa ilman mitään herkkuja ja arvot nousee taivaisiin... onko muilla tällästä?

Liro ja papunen 24+2
 
Liro: Hesen safkat yms. mättö ei nosta sokereita, koska niissä on niin paljon rasvaa. Ruoansulatuskanavassa rasva ikäänkuin blokkaa sokeria pois. Eli voit syödä vaikka hillomunkin, eikä mittari välttämättä heilahda yhtä korkealle kuin jostain terveellisemmästä, esim. banaani joillakin.

Mutta koska tässä RD:ssä ongelma on sikiön isokokoisuus, eli makrosomia ja nimenomaan niin, että sillä kertyy rasvaa vartaloon, niin äidin olisi tärkeä pitää kalorimäärät kurissa sokerien ohella. Eli vaikka sokerit olis kunnossa, mutta painoa kertyy molemmille, niin iso vauvahan sieltä silloin tulee. Vaikka toisille tulee joka tapauksessa, vaikka mitä tekisi... :O

Mulle sanoi lääkäri ekalla tapaamisella, että 10 kilon painonnousu olisi sellainen tavoiteltava näillä kiloilla. Suurin piirtein siinä olen mielestäni pysynytkin, vaikken painoa pitkään aikaan seurannutkaan, vaan vasta nyt RD-diagnoosin jälkeen. Tosin nyt loppupuolella on tullut turvotustakin, kun paino voi yhdessä yössä nousta 2 kiloa. En siis ota painoa enää kovin vakavasti. Yritän pitää syömiseni kurissa ja liikkua mahdollisimman paljon.

Mulle on tehnyt tiukkaa luopua mehuista, joita join aiemmin päivittäin. Diagnoosin jälkeen en ole juonut juuri muuta kuin vettä. Nyt olen kaksi kertaa nautiskellut tilkan glögiä ja pari lasia piimää, kun teki ihan hirveästi mieli. Karkkkeja olen nyt viimeisten parin viikon aikana taas syönyt vähän, sitä ennen olikin totaalinen herkkulakko sen pahimman ajan yli.

Ökkis ja Mönkiäinen 35 + 6
 
Commander,vaikea kuvitella toi sun limska addikti omalle kohalle,en oo erityisemmin koskaan välittäny:D Ja mehuistakaan en tykkää...no hyvä mulle,kun on vaan toi vichy addikti. On se kyllä ikävä jos mikään ei mee alas muu kuin limukka: /

Kävin neuvolassa,sokerit erinomaiset kuulema...tohon mittarin luotettavuuteen ei hirveesti kommentoinu juuta eikä jaata,sillä mennään. Jatkossa 3 kertaa viikossa mitataan,eipä toi nyt kauheesti harventunut mittauskerrat sitte,mut ihan sama. Kuulemma sairaalan diabeteshoitaja on tosi tiukka täti ja hällä tiukemmat arvot... mun omani menis hänelläkin läpi. Kiva kuulla:D
rv 36 sitte kattovat vauvan kokoa ja jos vaikuttaa että iso,niin mietitään synnytystä,et miten se alakutta onnaa...toivon todella että ei tarvi leikata.
Eikä pikkunen ainakaan sf mitan perusteella iso ole,menee hiukan keskikäyrän alapuolella,toisin kuin esikko,joka meni hiukan k-käyrän yläpuolella. Samoten paino mulla tippunut ja koska oon ollu lähteissäin hoikka,ei sen tarvis tippumaan ruveta... et yritä täs nyt sit syödä ja olla.
Sykkeet kuitenkin hyvät ja vauva oikein päin:) Lisää rasvaa napaan:p

Repa ja säynävä 30+3
 
Commander: Suosittelen lämpimästi kokeilemaan Novelle Fruity nimistä "mehuvissyä" limsan korvikkeena. Ehkä sillä voisit huijata limsan himoa, vaikkei se tietenkään kokikselta maistu, mutta "limsamainen" korvike ja taisi sisältää hiilihydraattia 4 g / 1 dl. Minä olen ottanut tuon saunajuomakseni sen jälkeen, kun alkoholiton olut ei enää maistunut ja rd:kin esti limun juonnin. Makeutusaineita en voi sietää, joten nämä sugar freet ei minun ostoskoriin hyppele.

Mullakin oli neuvola. Paino oli noussut alle kilon (200 g/vko). Lähtöpainoon on nyt tullut 1 kilo lisää ja ensimmäisen neuvolakäynnin painosta olen vielä reilun kilon päässä (taisi ekassa neuvolassa olla hieman turvotusta tai kesälomakiloja ;) ) Toivoisin, että painonnousuni pysyisi alla kuudesse kilossa tänä raskausaikana. Ekassa raskaudessa painoni nousi tuo 6 kiloa ja silloin ei ollut rd:tä ja söin mitä tahansa. Turvotukselle ei tietenkään mitään voi, jos sellaista tulee. Esikoista imettäessäni onnistuin tiputtamaan vuoden aikana 10 kg ja se on pysynytkin poissa. Olin siis tähän raskauteen lähdettäessä 10 kg kevyempi kuin esikoista odottaessa. Olenkin naureskellut, että toisille raskaus jättää kiloja, minulta se tuntuu niitä vievän :)

Neuvolassa puhuttiin synnytystapa-arviosta, sanoi, että tehdään lähete vasta raskausviikolla 36. Yleensä tuossa parikin viikkoa menee, ennen kuin aika polille on... Sanoin, että tuon rd:n vuoksi mielestäni pitää lähete tehdä jo aikaisemmin. Rupesi terkka sitten kyselemään, että koskas sinne polille sitten pitäisi mennä rd:n takia. Minulle ei ole tietoa, kun sanoivat polilta, että neuvolasta sitten lähettävät :confused: Ärsyttävää tämä, kun asioita ei tiedetä. No polilta sanottiin, että pyynnöstä pääsee heille käymään kyllä, jos vauvan koko mietityttää...

Minkäslaisia ohjeita muille ruovaliolla oleville on loppuraskauden polikäynneistä?

Vici 26+4
 
Vici mulla on arvot ollu koko ajan kurissa eikä tiedossa ylimääräsiä polikäyntejä, lukuunottamatta sitä rv 36 kokoultraa. :)

Commander tsemppiä cokisvierotukseen. =) Kyllä se onnistuu! :D Ja kyllä todellakin kannattaa ottaa itseään niskasta kiinni mehujen ja limskan suhteen ennemmin kuin sitten niiden vuoksi alkaa insuliinipistokset. Jos säännöllisesti on ylityksiä, niin kyllähän ne insulle pistävät. ...mutta vähän turhaan, jos voisit kuitenkin ehkä noi pois jättämällä selvitä ilmankin.

Mä olin ihan koukussa Pepsimaxiin ennen tytön raskautta. Sitä meni valehtelematta pari pulloa per päivä (sitä varten mä tän mahani sotkinkin aspartaamille herkäksi..). Sitten kun tulin raskaaksi, päätin, että ei hitto. Mä en tommosta pas..aa kyllä lapselleni syötä (kurkkaa sitä ainesosaluetteloa, se auttaa :D) ja kylmästi katkasin sen kertaheitolla. Muutaman päivän oli rankkaa, mutta se on vierotus siinä, missä muutkin: helpottaa kyllä.

Raskauden jälkeen otin pienen lasin Pepsiä (olin luvannut itselleni silloin alussa, että synnytyksen jälkeen saan sitä taas ottaa). Mutta kun maistoin sitä, se maistui ihan kamalalle. Ihan keinotekoisille aineille (mitä se onkin). En sitten sen koommin ole siihen koskenut.

Muita vinkkejä, jos ei vesi maistu (mutta oikeesti kyllä kannattais vedenjuontikin opetella..):
- Koita vichyä ja siihen sekaan jotain mehua (tulee halvemmaksi kuin ne kaupan valmiit sekotukset ja voit opetella pikkuhiljaa aina laimeempaan).
- maustetut vichyt (novellet suolattomia)
- kylmää vettä + sitruunaa (nams :D) tai limeä.

Hampaatkin kiittää, jos jättää hiilihappoja vähemmälle (koitan keksiä sulle motivaatiota :D).
 

Yhteistyössä