~~ RD odottajat 2010-2011 ~~

Liro,tiedän et se olis se optimaalinen näyte,kun pyyhkästään se veri...mutta kun miä en taho saada sitä verta edes sen vertaa et sais ekasta pisarasta,saati että sen vielä pyyhkis pois. Siks mietin että onko siinä suuri merkitys tulokseen. Jos puhtaasta sormesta ottaa,eikä juur puristele?

Commander,Mun taas pitää pitää itteni kurissa etten olis kokoaikaa piikittämässä:p Varmaan jotain alkuhuumaa...
 
Nopsaan vaan kommentoin:

Commander: mä otan aamupaaston aina heti heräämisen jälkeen, vaikka en siis heti söiskään aamupalaa, koska sehän on tosiaan siis paasto-arvo. Sitten katson mihin aikaan syön aamupalan ja siitä tunnin päästä sitten se ruokailun jälkeinen arvo. Ja kyllähän ton verensokerin mittaa vaikka lennossa, niin pienet on kuitenkin noi välineet ;) No joo, mun on ehkä helppo sanoa, kun oon alan ihminen :D

Tibia ja Juniori 33+4
 
Ite kans huomasin, että ensin tuli tosi hyvin pistämisen jälkeen verta, mutta se sattui. Piikin pituus kun oli maksimilla. Sen jälkeen pienensin piston pituutta, pistäminen ei tunnu juurikaan, mutta sitten joutuu vähän puristamaan verta.

Täytynee siirtyä takaisin pitempään pistoon, niin jopa veri ruiskuaa.....

Mittailut tahtoo vähän meikäläiselläkin unohtua, kaikista pahin on juuri tuo tunnin päästä mittaus, kun ajattelee, että käyn koneellä äkkiä tai teen jonkin muun jutun, niin seuraavaksi kun katsoo kelloa, niin hups, menikin pari tuntia. Ärsyttävää. Pitänee ostaa munakello:)

Tervetuloa uusille ja onnea vauvautuneille.!
 
Commander: Ilmoittaudun huonomuististen kerhoon :wave: Minulta hankkii aina unohtua nuo tunti jälkeen ruokailun mittaukset. Paastoarvon kyllä muistan mitata. Kannattaa tosiaan mitata paasto jo ennen kotoa lähtöä tai heti herättyään, vaikka söisikin sitten hieman myöhemmin. Parempi, että mittaa hieman ajoissa, kuin että aina jäisi mittaamatta.

Minä muuten tuosta yhdestä ylityksestä pelästyneenä kokeilin eilen myöhäistä (noin klo 21) vhh iltapalaa (kanasalaatti). Paasto oli aamulla alemmalla tasolla kuin aikoihin. Seitsemän aikaan mittasin ja 4,6 oli tulos :D Iltpalan syöminen minulle on edelleenkin harvinaista. Sitä ei millään muistaisi syödä. Kyllä sitten on hankalia asioita opeteltavana :LOL:

Vici 25+2
 
Minä olen saanut mittaamisesta hiukan kahdenlaisia ohjeita. Ensin sain tutulta sairaanhoitajalta, jonka mittaria lainasin alussa, ohjeeksi pyyhkiä ekan tipan. RD hoitajalta sitten ohjeena oli vaan se käsien pesu ja siitä sitten vaan ekalla veripisaralla. Minulla veren tuloon auttaa tosi hyvin se käsien pesu lämpimällä vedellä. Joudun kyllä jonkun verran sormea roikuttelemaan ja lypsämäänkin joskus.. On tää aikamoista veren luovuttelua :D

Minulla on vähän samaa vikaa kuin Repalla. Tuskin malttaa olla mittaamatta, ja olen kuitenkin jo kuukauden tätä sokeria seurannut, ei se siis Repa sinullakaan välttämättä alkuhuuman piikkiin mene ;) Aina keksii uudenlaisia ihmiskokeita..
 
kääkkis
Repa: Olen katsonut vähän tilanteen mukaan. Välillä olen ottanut suoraan jo ekasta pisarasta, jos näyttää että verta tulee tosi niukasti ja olen merkannut sen sitten vihkoon, että niukasti verta. Pyrin kuitenkin pyyhkäisemään sen ekan pois jos suinkin näyttää siltä, että saan sen näytteen sitten toisesta tipasta. Mulla sattuu se pistäminen ihan kivasti, kun on täysillä se pistin, mutta silti saattaa olla, ettei verta vaan tule.
Mulla laskee myös liikunnan jälkeen tosi tehokkaasti sokerit, eli lenkin jälkeen saattaa olla matalammalla arvot, kun ennen ruokaa. Pyrin lähtemään lenkille aika pian syömisen jälkeen, ettei sokerit laske hirmu alas ja välillä olen ottanut jotain pientä hätävaraa mukaan, jos sattuukin laskemaan heikotuksen puolelle. Olen välillä testannutkin, että olen syönyt samaa ruokaa ilman liikuntaa ja sitten ennen lenkkiä. On aika huikea ero ja lenkin jälkeen yleensä arvo jotain 4,1-4,4 välillä. Tätä on esiintynyt mulla jo ennen rd:täkin, että on saattanut alkaa heikottaa lenkin aikana, mutta nyt on kiva kun tiedän mistä se johtuu :) Diabeteshoitaja siitä mainitsikin, että on tosi tehokas keino saada sokerit laskemaan liikunnalla ( jos tulee syötyä jotain joka nostaa, niin tässä oiva keino saada sokerit tasoittumaan ;) )

Commander: Mä meinaan unohtaa mitata viikonloppuisin :( Mulla on ohjeena, et mittaukset yhtenä päivänä viikolla ja yhtenä päivänä viikonloppuna. Välillä on muistanut sunnuntaina iltapäivällä, et voi hitto, jäi taas mittaamatta...Oon sitten mitannut 2 kertaa seuraavalla viikolla.

Teinpä eilen pienen kokeilun: Pitkään on himottanut, että saisi kunnon hampurilaisen, mitä en ole puoleen vuoteen ainakaan syönyt. Eilen vetäsin sitten kokolihahampparin ja salaattia päälle: 7,1 oli jälkiarvo :) Tuli kyllä tarpeeseen ja hetkeksi taas helpotti hampurilaishimo :D

kääkkis rv 32+0 ( poks :) )
 
Kilimanjaro,Juu,sormenpäät reijillä tässä mennään:p Mulla on vielä se vika että ei satu toi pistäminen niin sen puoleen vois vaikka kuinka,mut noiden liuskojen kulutus hiukan hirvittää...saa olla niitä sit kokoaika hakemassa ja se välinejakelu on turhan huonoon aikaan...

Kääkkis,Noin se mullakin on menny et jos nyt on sattunu pulppuamaan jonkun lenkin jäljiltä veri sen verran hyvin et kärsii pyyhkästä,oon pyyhkässy. Mut harvemmin tätä sattuu. Joutuu etenkin aamusin pistään useita kertoja et saa edes sen yhden pisaran:/ ja senkin kanssa on käyny monta kertaa niin,et on menny liuskoja hukkaan kun ei oo riittänytkään se veren määrä. Mut nyt oon saanu testattua sekä pyyhityn ja pyyhkimättömän pisaran tuloksia,eikä niis sen enempää heittoo oo kun ton koneenkanssa yleensä jos otetaan peräkkäiset näytteet... enempi se heitti kun kerran kokeilin pesemättömästä kädestä,se oli ihan oma lukemansa se:p
Ja toi liikuntajuttu,pitäs varmaan ennkoida ja syödä tuhdimmin jos lenkille menee ja sit taas jos ei niin karsii reilusti hiilareita,niin pysys tasasena toi tulosrivi:D Toki kunnon kotityötkin alentaa arvoo kivasti.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen tuli syötyä paivällisen yhteydessä ruisleipää. Sokerit tunnin jälkeen 7.9 eli taas meni yli niin että humahti. Nyt sitten vaan tiukkuutta ruokavalioon. Mulla näyttäisi tuo päivällinen olevan kaikkein riskaabelein, nyt kun sokerit on päässeet heittämään häränpyllyä. Viikojakin edessä vielä sangen paljon...

Vici 25+3
 
Täälläkin tuskaillaan noiden arvojen kanssa... tuossa kun katselin noita mun mittaustuloksia niin joka päivä kun mittaan ainakin yksi arvo heittää häränpyllyä. Ihan sama mitä syö vai syökö mitään... hitto vie. Tänään oli paasto arvi piiiiiitkästä aikaa alle 5, mutta aamupalan jälkeinen sitten 8.1 :headwall:

Hermot meinaa mennä ja kun ei tiedä uskaltaako sitä mitään enää suuhunsa sitten laittaa. Monena muuna päivänä täysin vastaava aamupala on hyvin pitänyt arvon alle 7.8 mutta ei sitten tänään. Tuntuu siis olevan tuo arvon nousu enemmän kiinni päivästä kuin siitä mitä suuhunsa laittaa?

Mullakin viikkoja vielä paljon edessä...

Liro ja papu pirpana 23+3
 
Mulla toi aamupala on just pahin näemmä,ei juur tarvi mitään syödä kun humpsahtaa sinne 6 tietämiin,saati jos syöt siinä jotain hedelmää ohessa tms. Eriasia jos lähen heti liikkeelle,sit voi syödä vaikka kilon pullaa (siltä ainakin tuntuu). Se mikä mua tossa 6 ja päälle arvossa tökkii,on se et mulla useesti ennen ruokaa on kuitenkin ihan 4 tietämissä arvo,jopa alle,vaikken ihan hirveitä liikuntoja harrastas,eli laskee kuin lehmänhäntä ja nousee yhtä radikaalisti. Munhan ei oikeestaan arvojen ylityksen pelosta oo tarvinnu muuttaa syömisiäni,mut olishan se kiva pitää suht tasasena kuitenkin noi arvot...
 
Repa muuta ruokavaliota semmosempaan suuntaan, että insuliinintuotanto pysyy tasasempana. Sulla käynee melko kierroksilla insuliinintuotanto, jos laskee kovin nopeasti ja alas. Ja taas nopea nousu kertoo, että syöt melko hiilaripitoisesti. Korkea insutaso ei myöskään kuitenkaano le hyvä pidemmän päälle. Mitä korkeampi insuliinitaso, sitä suurempi riski insuliiniresistenssiin...

Mulla toimii aamupalana mahd. vähähiilarinen sapuska. Hiilareita voi ottaa, mutta vasta sitten, kun vatsaan on eka vetästy vähän jotain rasva + proteiinipitosta. Useimmin syön munakkaan tomaatin kera ja sitten jälkeen, jos tarvitsee, jotain lisäksi.

Niin ja veritipan ottoon vaikuttaa kyllä tosi paljon se kudosnesteen määrä, kun on niin pieni tippa kyseessä muutenkin. Eli siis sillä on merkitystä, ottaako ekasta vai tokasta vai kolmannesta pisarasta, ainakin itsellä oon tuon huomannut. Mitä enemmän sormia pistelee, sitä huonommin se veri tuppaa tulemaan, mutta itsellä toimivia konsteja on olleet:

- sormien vaihtelu (eli siis ei aina samasta tai samoista kahdesta sormesta, vaan välillä myös niistä muista. ;)). Tuppaa helposti unohtumaan, sitä tulee käytettyä sitä "suosikkisormea".
- käsien pesu lämpimällä vedellä ja kunnon jynssäyskuivaus sen jälkeen. Itse kuivaan mittauskerralla talouspaperiin ja oikein hankaan sitä sormea, josta meinaan pisaran ottaa siihen paprun palaan. Veri lähtee kunnolla kiertoon ja tulee oikein nätisti pisarat. =)

Mulla oli taas tehomittausjaksot menossa ja arvot kunnossa. Ruoan jälkeiset nousee nyt kutoseen, joskus 6,2. Aamunarvot on 4,4-4,9 taas tällä hetkellä (oli jo vähän aikaa 5,2 mutta keksin, että kun syön pikkasen enemmän illalla, aamuarvo on alempi). Kyllä mä saan ne nousemaan, jos syön "väärin", tuli sekin tuossa todettua viime viikolla kerran. Mikä lie aivoajatuskatkos ja humpsautin tunnin arvoni 8,1-lukemaan. Mutta tuo oli täysin oma moka, tiedän, etten saa niin tehdä, mutta ihan vain aivoni hetkeksi vissiin sammutin ja tein kuitenkin... :D

T. Kärppä ja toukkis 30+0
 
Mulle sanottiin ettei sitä sormea sais hinkata ja puristella kovin paljon, kun verihiutaleet hajoaa, ja tulee virheellinen tulos.. Lämpimällä vedellä minäkin pesen, jos on kylmät sormet. Muuten tulee sitä verta kyllä riittävästi.

Oon huomannut että nimettömään kun pistää niin sattuu vähiten ja saa parhaiten verta! Etusormesta taas huonoiten, ja yleensä siihen sattuukin eniten! Eikä oo väliä onko vasen vai oikee käsi!

Edelleenkään en tosin itse pysty pistämään, vaan se on miehen tehtävä.. Kai se ois tammikuuhun mennessä opeteltava, kun mies palaa töihin saikulta..

-Minki ja kanssamatkustaja 18+4-
 
Mulle soitettiin tänään äitipolilta. Torstaina menen diabeteshoitajan juttusille ja parin viikon päähän mulle kai sitten katsotaan läkäri aika... näin siis sanoi täti puhelimessa. Mutta varmaan torstaina sitä on itsekin sitten vähän viisaampi. Kauhesti en kyllä tuolta käynniltä odota sillä aiemmissa raskauksissa nuo hoitajalla käynnit on olleet mulle täysin turhia...
 
Mulle sanottiin ettei sitä sormea sais hinkata ja puristella kovin paljon, kun verihiutaleet hajoaa, ja tulee virheellinen tulos.. Lämpimällä vedellä minäkin pesen, jos on kylmät sormet. Muuten tulee sitä verta kyllä riittävästi.

Oon huomannut että nimettömään kun pistää niin sattuu vähiten ja saa parhaiten verta! Etusormesta taas huonoiten, ja yleensä siihen sattuukin eniten! Eikä oo väliä onko vasen vai oikee käsi!

Edelleenkään en tosin itse pysty pistämään, vaan se on miehen tehtävä.. Kai se ois tammikuuhun mennessä opeteltava, kun mies palaa töihin saikulta..

-Minki ja kanssamatkustaja 18+4-
Jaa mulle taas ei mittään tollasta oo sanottu. :D tosta terkankin kanssa juttelin ja sanoi vaan, että hyvä hyvä.
 
Olin tänään äitiyspolilla ja selvisin ilman insuliinia! =) Olen kyllä pitänytkin tosi tiukkaa dieettiä, ja diabeteshoitaja kovasti kyselikin, että onko se liian rankkaa tai hankalaa, koska joskus voisi sitten olla parempi aloittaa se instuliini. Kyllä nyt mammalomalla ehtii miettiin syömisensä oikein, joten jatkan ilman piikittämistä. Sokereita pitää toki yhä seurata, ja jos muutosta tulee, niin sitten katsotaan taas uudelleen.
Painoarvio oli 3,2 kg, mikä on tietysti hirveän paljon viikolle 34+6. Tämä lääkäri mittasi kaikki mitat usempaan kertaan ja totesi sitten, ettei kyse ole lapsen liian suuresta vyötärönympäryksestä, vaan se on tasaisesti iso kaikilta mitoiltaan. Eli perimä tässä vaikuttanee enemmän kuin sokerit. Sokerihan lihottaisi lasta, jolloin se mahanympärys olisi suuri verrattuna esim. pään ympärykseen. Mistä taas aiheutuu ongelmia synnytyksessä, kun pää mahtuu, mutta muu kroppa ei.
Joka tapauksessa kahden viikon kuluttua ultrataan uudelleen ja silloin myös päätetään käynnistämisyrityksestä. Eli voipi olla, että joulu menee sairaalassa.
Nyt on kuitenkin hyvä mieli siitä, että olen onnistunut pitämään sokerit kurissa, eivätkä ne ole vaikuttaneet lapseen. Tänään olen sen kunniaksi herkutellut, mutta huomenna palaan tiukkaan ruotuun. Kaksi viikkoa kun taas jaksaa olla tarkkana, niin sen jälkeen ei ole enää paljon jäjellä.
Nyt kun vielä keksisi keinon, millä saisi synnytyksen käynnistymään...

Ökkis ja Mönkiäinen
 
Tsemppiä Vici* ja Liro arvojen kanssa! Minullakin aamupala tuntuu nostavan sokeria eniten, en ole tosin luopunut vielä puuroaamiaisesta. Vaihdoin kaurapuuron ruispuuroon ja marjat kalorittomaan mehukeittoon. Jos menee hankalaksi täytynee siirtyä munakkaaseen tms. Kyllä Repa minullakin hujahtaa aamulla arvot helposti alle neljästä kuuteen, loppupäivän pysyy tasaisempana kyllä, taitanee johtua juuri tuosta puuroaamupalasta. Ja liikunnan vaikutuksen olen myös huomannut, aika vähäinenkin liikunta tuntuu riittävän. Tämä täytyy pitää salaisena aseena joulunpyhien varalle. Tiedossa siis runsaasti kävelylenkkejä ruuan päälle!

Tänään oli neuvola, oli mukava kuulla, että maha-asukilla näyttää olevan asiat niin kuin pitääkin =)Paino oli neuvolan puntarilla laskenut vajaassa 4 viikossa reilu 2 kg, verenpaine oli ok, hemoglobiini edelleen korkeella (yli 150), laskenut jo tosin vähän huippulukemista. Jossain vaiheessa oli niin korkealla, etten ois päässy hiihtokisoissa naisten sarjaan ilman hemohessiä.. :D Sf mitta oli yläkäyrällä (31), mutta neuvolan tädin mielestä lapsi tuntui käsin kokeillen ihan sopivan kokoiselta, oli jo pyörähtänyt sopivaan lähtöasemaankin... Seuraava neuvola sitten parin viikon päästä. Kovasti kannusti noudattamaan ruokavaliota ja kyseli meinaako pää hajota.. Kyllähän se välillä meinaa. On se pikkusen ärsyttävää miettiä koko ajan mitä voi syödä ja mitä ei.. Sain esim. Kinder-joulukalenterin ja nyt pohdiskelen voiko niitä suklaita syödä kokonaan kerralla, vai joutuuko murustelemaan osissa pitkin päivää.. Suuret on murheet :LOL: Olin alussa tosi tiukka herkkujen kanssa, eli en ottanut mitään. Nyt herkutellut sitten vähäisissä määrin tyyliin 30g sokeritonta suklaata kerralla tai joulutorttu.. Heti jotenkin tekee paljon enemmän mieli kaikkea.. Oletteko huomanneet samaa?
 
Hienoa Ökkis, että selvisit vielä ilman insuliineja! Vaikka niinhän se tietty on, että jos alkaa ruokavalion noudattaminen käydä liian rankaksi, niin se on varmasti parempi vaihtis! Minki, tuo sormijuttu oli minullekin uusi asia, mutta pitää tosiaan paikkaansa. Jotenkin noista nimettömistä on tullut suosikit =)
 
Kärppä,No se mulla tässä justiisa on projektin alla et sais noi arvot niin,et liikunnan alentaessa enempi polttoainetta ja toisinpäin... Mut oon lukenut ja ymmärtänyt eri tahoilta et toi aamu on nousuherkkää ihan normalistikkin monille. Hyvin niukasti vedän hiilareita,etenkin jos tiiän etten liiku mihinkään. Ihan kananmunalinjalle en oo kokonaan lähtenyt,tökkii samaa syödä joka aamu:D Et en siis vedä mitenkään hirveän hiilaripitoista;) Mutta siihen ei tunnu oikeen auttavan mikään et esim. aamulla se arvo on usein alle 4 tai maksimissaan 4,2,söin illalla miten myöhään tai aikasin tahansa. Jaa no kerran suklaan jälkeen oli 4,9,mut sitä nyt ei viiti ruveta nauttiin joka ilta:D
Muutenhan noi on tasasempia noi arvot,ainoo vaan että liikunnan jälkeen valahtaa liiankin ales,se pitää kattoo kuntoon. Niin ja mitä nopeeseen nousuun tulee,oon ymmärtänyt et kaikilla se nousun huippu on siinä tunnin hujakoilla ja siks siihen aikaan just mitatataan,se että nouseeko se hupulla ollessaan mihin lukemiin on sit toinen homma toki. Resistensseistä (vai mitä ne nyt oli) en oo kuullukkaan,pitää kysyy... et oonks miä vaarassa mennä piloille koko ihminen nyt sitte:p

Noista verinäytteen otoista tuntuu olevan aika monia ohjeita liikkeellä,mitä sais ja mitä ei sais. Mulla se tulos aihtelee just niin monta kertaa kun jaksan pistää sormeen ja ottaa verta,et sit tiiä miten se siihen oikeellisuuten liittyy...koska mulla ekasta pisarasta otettu voi olla pienempi lukema kuin tokasta. Oon ottanut myös samasta veripisarasta 2 näytettä peräkänaa ja erilukemia näyttänyt sillonkin,ei toki mitää isoo heittoo.
Nyt oon saanu pyyhittyä sen ekan pisaran kun oon sitkeesti lämmitelly veden alla ja vaihtanu moneen otteeseen sormea,mut samoja lukemia se kuiteskin suurinpiirtein näyttää. Enempi tuntus käsien puhtas vaikuttavan siihen tulokseen.

Ja miä vaihan joka kerta sormen,ei oo suosikkia kun mistään ei heru sen paremmin tai huonommin. Joudunkin yleens käymään lähes kaikki sormenpäät läpi ennenkuin saan sen yhden näytteen,siis lähes joka kerta kun pistän. Vältän kaikenmaailman puristeluja mut tiedä sit... kuinka luotettavia noi mittarit ylenpäänsä on verrattuna labrakokeeseen..no suuntaaantavia ainakin:D

Tänään on näyttäny nätimmältä toi tulosrivi. Oon kipeen esikon kans kotosalla enkä juur liikkunu,elikkäs hyvin minimissähiilarit pitänyt ja ihan normit nousut saanu aikaseks omaan silmään. Mut niin vaan aamusta kuitenkin tuli se korkein lukema,vaikka vähiten söin. On se uskottava.

Jouluna sit vaan stepperiä polkien joulupöydässä:LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22567537:
Jaa mulle taas ei mittään tollasta oo sanottu. :D tosta terkankin kanssa juttelin ja sanoi vaan, että hyvä hyvä.
Mulle sanoi jo ihan se terkkari joka piti sen ruokavalio neuvonnan ja opetti pistämään ja sitten tuo oma mies, joka on sairaanhoitaja.. Tiedä sitten mikä on "oikea" tapa, käytännöt kun näyttää olevan erilaiset eri paikkakunnilla! :) Ehkä se pääasia on kumminkin että saadaan kaikki terveitä vauvoja! :)
 
Ihan pakko vielä puuttua tuohon näytteenottoasiaan, kun satun vielä tekemään tällä hetkellä erikoitumisopintoja AMK:ssa vierianalytiikasta, joka siis sisältää noi verensokerimittarit. Ja tuntuu olevan jopa diabeteshoitajilla väärää tietoa tuosta näytteenotosta.

Ensinnäkin, verihiutaleillla ei ole mitään tekemistä näytteenoton ja tuloksen kannalta, eikä hinkkaaminen riko niitä mitenkään. Sen sijaan kova hinkkaaminen saattaa ( en ole kyllä ikinä kuullut) EHKÄ aktivoida hyytymismekanismeja joka siten vaikeuttaa näytteen saamista. Mutta siis periaatteessa myös tuo hinkkaaminen on ihan sallittua, jos sillä saadaan veri kiertämään. Ainoastaan verihiutaleet tulevat siinä mielessä oleellisiksi, että jos on kovin herkkä hyytymismekanismi, niin mittaus pitäisi tehdä mahdollisimman pian pisarasta, eli ensin laite valmiiksi ja sitten vasta pisto ja pyyhkäisy. En tiedä miten tuo opetetaan, kun en itse ole varsinaisesti opetusta tarvinnut :D.

Toinen asia, ensimmäisen pisaran pyyhkiminen. Kyllä, kaikialla jossa olen verensokerimittareihin törmännyt, käsketään pyyhkimään ensimmäinen pisara pois. Sen voi helposti tarkistaa mittarin mukana tulleista valmistajan ohjeista. Toki, jos on liuskoja millä mennä, niin voi tarkistaa aina tuloksen, mutta ei ole järkevää mitata aina kahta kertaa, jotta varmistuisi tuloksen luotettavuudesta.

Ja ehkä muutama sananen noista lanseteista, eli niistä pistovehkeistä: Itse joudun pitämään säätöä kanssa aika maksimilla, jotta saan hyvän näytteen, vaikka minulla yleensä tulee todella hyvin sormenpäästäkin näytteet. Neulaa kannattaa vaihtaa usein, jotta sen terävyys säilyy, ja jos nämäkään ei auta, niin sitten voi varmaan kysellä erilaista lansettia jos tarvikejakelusta sattuisi vaikka erilaisia löytymään. Ja se sormien vaihtelu tosissaan kannattaa, ja jos vielä onnistuu kummaltakin syrjältä pistämään niin vielä parempi, että tulee eniten vaihtelua. Ja vielä yksi tekniikka vinkki: jos vaan mitenkään onnistut, niin pingota pistoskohta mahdollisimman kireäksi ja "pulleaksi", jolloin saat parhaimman pistosyyvyden ja myös veri pakkautuu paremmin pistokohtaan. Tämä on tosin kyllä hankalaa välillä jopa minulle, mutta opettelemalla se onnistuu!

Tarkoitus ei nyt tosissaan ole saarnata tai mitätöidä ketään muita, tää asia vaan on sattuneesta syystä lähellä sydäntä, ja kun tosiaan on opiskellu alaa ensin 3,5 v, ollut töissä 7 v , ja nyt vielä erikoistuu tähän aihepiiriin, niin tosiaan uskon tietäväni aika paljon näiltä tiimoilta :xmas: .

Mutta kuten Minki sanoi, pääasia että saadaan terveitä vauvoja, siihenhän tämä kaikki liittyy!

Ja omaa napaa, eilen mittailin, ja 5-6 välillä pysyi koko ajan arvot, tänään jätin mittailemisen väliin, vaikka olisi 2 päivää pitänyt peräkkäin mittailla, mutta oltiin reissussa koko päivä, niin siirsin sen toisen mittailupäivän huomiselle, vaikka en kyllä tiiä, olisko niin ihan virallisesti saanut tehdä. Ja herkkuja tekee mieli jatkuvasti :headwall: . Tuntuu siltä kuin laihduttaisi, ja sitähän mä oikeastaan teenkin, kun pitäisi mennä tolla 160g hiilarimäärällä ja vissiin 1600 kcal vuorokausi energiasaannilla, ja jos laihduttaminen oli hankalaa ilman raskauttakin niin nyt se on vieläkin kurjempaa :kieh: vaikka tiedän varsin hyvin, että tämä on itseni ja vauvan parhaaksi, eikä edessä ole enää kovin montaa viikkoa..

No joo, se tältä illalta. Huomenna ajateltiin lasten kanssa koota ja koristella piparkakkutalo, se on hyvä puuha, kun siinä ei voi napostella =) Paitsi ehkä jokusen koristeen.. ;)

Tibia ja Juniori 33+5
 
Tibia,Musta tuntuu että me kaikki ollaan oltu tässä kokoajan ihan samaa mieltä siitä että se eka pisara pitäisi pyyhkiä,pointti onkin että jos sitä ei saa pyyhittyä,niin miten paljon se vaikuttaa? Ja sen syyn takia,koska se ekankin pisaran saaminen vie mulla aamusta joskus jopa vartin,oon halunnut testata sitä useammalla liuskalla,ja kuten sanottu heittoa ei juur tule... se on siis olennaista siks et pystyn luottamaan siihenkin tulokseen minkä saan siitä ekasta pisarasta.
Mun mittarin käyttöohjeessa sanotaan toisalla et ekasta hyvästä pisarasta näyte ja sit ohjeessa hyvän näytteen ottoon(erillinen paperiliuska) on sit toi pisaran pyyhkiminen,et se siitä tarkistamisesta:D Mut joo,siis tiedän että se pitäs pyyhkiä ja haluaisin aina sen tehäkkin.
Kerran nyt oot asian ytimessä,niin kumpis on parempi vaihtis... ottaa ekasta pisarasta,jota ei oo tarvinu millään tavalla lypsää, vai tokasta joka sit tarvii jo lypsää saadakseen sen? Jos nää on niinkun ne vaihtoehdot(niiku mulla yleensä on).
Toi pingotusjuttu oli hyvä vinkki,kokeilenkin sitä heti seuraavssa mittauksessa... mulla ei piikinvaihto,piston syvyyden säätö tms. vaikuta mihinkään. Sormet on saan vissiin niin syväjäässä....

Ja sit vielä loppukaneettina,miä tunnustan heti kädet pystyssä et miä en tiä asioista yhtään mitään,te ootte täällä kaikki valveentuneempia tämän asian suhteen kun meikä... luulen kuitenkin et jos nyt suhteellisen sinnepäin oikein saa sen näytteen otettua,niin nähdään ainakin suurinpiirtein missä mennään:)

Mulla toi paastoarvo menee samassa linjassa kokoajan sen rasituksessa otetun kanssa,tavallaan se tokakin tunnin arvo...mutta rasituksessa kun mulla pomppas se 2h arvo niin paljo tunnin arvosta...ja nyt mulla on useesti laskenut sinnen ennen ruokailua tasolle jo ennen kahen tunnin kulumista...mistähän se voi johtuu?
 
Liro,Kysy kuinka paljon se vaikuttaa siitä ekasta pisarasta otettuna verrattuna tokaan.... Kun laimentaahan se pitäs näytettä,jos kudosneste siihen pääsee mukaan.

Kokeilin sitä tibian pingotusvinkkiä ja kyllähän siitä muhkee ensipisara tulee,mut miks mun veri hyytyy aina sen jälkeen:kieh::headwall: Miten sen sais pulppuamaan,niin et sieltä tulis vielä ekan pisarankin jälkeen jotain... oon vissiin ihan viallinen koko immeinen kun ei näin yksinkertasta asiaa saa aikaseks. No sinnillä runsaiden yritysten jälkeen sain tokasta pisarasta näytteen ja hyvältä näytti:D Eli nyt aamuarvo 4,0 ja tunninpäästä 5,5... eli ei kauheeta nousua,jotain sentään teen oikeinkin:p
 
Repa, periaatteessa siinä ensimmäisessä pisarassa on enempi kudosnestettä (teoriassa ;) ) koska se neula on vasta lävistänyt kudoksen. Tokassa pisarassa pitäisi veren virrata jo kunnolla, kun reikä on "auki", jolloin kudosnesteen pitoisuus pienenee.

Tuli tässä muuten juuri mieleeni, että onkos teille muuten kerrottu vaihtoehtoisista paikoista? Freetimen mittarilla ainakin oli, ja samoin Countourilla, mutta osa vaatii sit erilaisen, sellaisen pumppaavan pään siihen lansetin päähän. Käsivarsi on silloin ainakin mahdollisuutena.

Repa, jollain ihmisillä on tosiaan jotenkin vaan niin huono verenkierto sormissa, että sieltä on tosi vaikeaa saada mitään. Enempää vinkkejä ei oikein mullakaan ole, paitsi että ihan varuiksi vielä kysyn, että juothan tarpeeksi? Pienikin nestehukka näkyy myös jollain heti tuolla ääreisverenkierrossa..

Sokerirasitus on kyllä jotenkin niin ääripää, että harva vissiin saa syömällä sellaisia arvoja, mitä siinä tulee, en itekään oo päässy lähellekään niitä arvoja vaikka söisi suklaata :p . Mutta se on standardisoitu koe, jolle on viitearvot, niin se on helppokäyttöinen.

Tibia ja Juniori 33+6 (huomenna taas poksutaan )
 
Tibia tuota mietinkin, että en oo kyllä huomannu eroa sen suhteen, mikä on mittarin lukema, vaikka oisin jotakin sormea hinkannut, mutta (liian hyvän :D) tuloksen saatuani päättänyt tehdä reiän vielä viereiseen sormeen ja ottanut uuden mittauksen (mun on vaikea välillä uskoa liian hyviä tuloksia..). Kyllä ne yleensä on samaa näyttäneet (ihan pienellä heitolla, esim. 4,7->4,8 tai toiseen suuntaan), vaikka toisesta oisin hangannutkin, toisesta en. :) Mut tosiaan mulla tuo toimii, että ensin vähän virkistän sitä verenkiertoa ...ja menee siitä vielä hetki ennen kuin tipan otan, kun laitan aina mittarin ekaksi valmiiksi ja sitten vasta reikä. Siitä syystä, että sitä verta voi tulla sen verran nopeastikin, jos kunnolla virtaa, että en viitsi sitten joka paikkaa verisormineni töhriä. =)

Mut joh. Repa: mitä korkeampi insuliinitaso, sitä enemmän sun kroppa tuottaa insuliinia ja sitä suuremmalle insuliinialtistukselle solut koko ajan joutuu. Tästä taas johtuu, että mitä enemmän ne altistuu suuremmille insuliinimäärille, sitä enemmän ne siihen ajan myötä tottuu eli tulevat vastustuskykyisemmiksi. Siksi ei pitäs tuijottaa pelkkää sokrulukua, vaan myös sitä insuliinitasoa, jota täälä ei kyllä ainakaan myöskään mitata. ...tai tämmöstä oon lukenut, lääkäri en oo mäkään. :D

Mulla on pari mittaritonta päivää menossa. Tosta mittauksesta on tullut jo päivärutiinia, jotenkin tuntuu vaikealta jopa olla mittaamatta. =) Mulla rauhottaa tieto, että joo se oli ok eikä tarttee asiaa sen enempää sitten miettiä. Mutta tykkäsin, että kun kerran on koko ajan olleet hyviä tuloksia, niin ehkäpä mä voisin pari päivää antaa sormilleni ihan lepoakin. ;)
 

Yhteistyössä