Ihan pakko vielä puuttua tuohon näytteenottoasiaan, kun satun vielä tekemään tällä hetkellä erikoitumisopintoja AMK:ssa vierianalytiikasta, joka siis sisältää noi verensokerimittarit. Ja tuntuu olevan jopa diabeteshoitajilla väärää tietoa tuosta näytteenotosta.
Ensinnäkin,
verihiutaleillla ei ole mitään tekemistä näytteenoton ja tuloksen kannalta, eikä hinkkaaminen riko niitä mitenkään. Sen sijaan kova hinkkaaminen saattaa ( en ole kyllä ikinä kuullut) EHKÄ aktivoida hyytymismekanismeja joka siten vaikeuttaa näytteen saamista. Mutta siis periaatteessa myös tuo hinkkaaminen on ihan sallittua, jos sillä saadaan veri kiertämään. Ainoastaan verihiutaleet tulevat siinä mielessä oleellisiksi, että jos on kovin herkkä hyytymismekanismi, niin mittaus pitäisi tehdä mahdollisimman pian pisarasta, eli ensin laite valmiiksi ja sitten vasta pisto ja pyyhkäisy. En tiedä miten tuo opetetaan, kun en itse ole varsinaisesti opetusta tarvinnut
.
Toinen asia, ensimmäisen pisaran pyyhkiminen. Kyllä, kaikialla jossa olen verensokerimittareihin törmännyt, käsketään
pyyhkimään ensimmäinen pisara pois. Sen voi helposti tarkistaa mittarin mukana tulleista valmistajan ohjeista. Toki, jos on liuskoja millä mennä, niin voi tarkistaa aina tuloksen, mutta ei ole järkevää mitata aina kahta kertaa, jotta varmistuisi tuloksen luotettavuudesta.
Ja ehkä muutama sananen noista lanseteista, eli niistä pistovehkeistä: Itse joudun pitämään säätöä kanssa aika maksimilla, jotta saan hyvän näytteen, vaikka minulla yleensä tulee todella hyvin sormenpäästäkin näytteet. Neulaa kannattaa vaihtaa usein, jotta sen terävyys säilyy, ja jos nämäkään ei auta, niin sitten voi varmaan kysellä erilaista lansettia jos tarvikejakelusta sattuisi vaikka erilaisia löytymään. Ja se sormien vaihtelu tosissaan kannattaa, ja jos vielä onnistuu kummaltakin syrjältä pistämään niin vielä parempi, että tulee eniten vaihtelua. Ja vielä yksi tekniikka vinkki: jos vaan mitenkään onnistut, niin pingota pistoskohta mahdollisimman kireäksi ja "pulleaksi", jolloin saat parhaimman pistosyyvyden ja myös veri pakkautuu paremmin pistokohtaan. Tämä on tosin kyllä hankalaa välillä jopa minulle, mutta opettelemalla se onnistuu!
Tarkoitus ei nyt tosissaan ole saarnata tai mitätöidä ketään muita, tää asia vaan on sattuneesta syystä lähellä sydäntä, ja kun tosiaan on opiskellu alaa ensin 3,5 v, ollut töissä 7 v , ja nyt vielä erikoistuu tähän aihepiiriin, niin tosiaan uskon tietäväni aika paljon näiltä tiimoilta :xmas: .
Mutta kuten Minki sanoi, pääasia että saadaan terveitä vauvoja, siihenhän tämä kaikki liittyy!
Ja omaa napaa, eilen mittailin, ja 5-6 välillä pysyi koko ajan arvot, tänään jätin mittailemisen väliin, vaikka olisi 2 päivää pitänyt peräkkäin mittailla, mutta oltiin reissussa koko päivä, niin siirsin sen toisen mittailupäivän huomiselle, vaikka en kyllä tiiä, olisko niin ihan virallisesti saanut tehdä. Ja herkkuja tekee mieli jatkuvasti :headwall: . Tuntuu siltä kuin laihduttaisi, ja sitähän mä oikeastaan teenkin, kun pitäisi mennä tolla 160g hiilarimäärällä ja vissiin 1600 kcal vuorokausi energiasaannilla, ja jos laihduttaminen oli hankalaa ilman raskauttakin niin nyt se on vieläkin kurjempaa :kieh: vaikka tiedän varsin hyvin, että tämä on itseni ja vauvan parhaaksi, eikä edessä ole enää kovin montaa viikkoa..
No joo, se tältä illalta. Huomenna ajateltiin lasten kanssa koota ja koristella piparkakkutalo, se on hyvä puuha, kun siinä ei voi napostella =) Paitsi ehkä jokusen koristeen..
Tibia ja Juniori 33+5