~~ RD odottajat 2010-2011 ~~

puurosta vielä niin siis enhän mä nyt lautasellista sitä vedä.... korkeintaan sen 1,5 dl... annoskoko on omasta mielestä se yks iso ratkaiseva tekijä...

liikunta mulla tosiaan liikkumista tulee, koiran kanssa teen tunnin lenkin aamupäivällä ja tunnin iltapuolella, tän lisäks kaikki kotityöt ja muut mönkimiset. neuvolassa ihmetteli terkkari et vieläkö sä jaksat NOIN paljon liikkua... no jaksan kun vaan lähden, suurin osa jaksamisesta on kyllä korvien välissä... et jos ei vaan viiti niin ei kyllä tule liikuttuakaan... :)

ruokaympyrä on siis toiminut mulla aina. ja aamupala on kyllä mulle se tärkein ateria päivässä, kaurapuuro lisäksi sisältää kaikkia hyvää tekeviä juttuja, mut en mäkään siitä nii paljoo diggaa et ilman leipää tai mehukeittoa ales menis...
Närästys on helpottanu kans kun kattoo määrää mitä kerralla vetää. ja jos illalla ei syö myöhällä, on aamulla ihana nälän tunne, kuten tänä aamuna :)
Söin illalla kuuden jälkeen salaattia ja kaksi riisipiirakkaa päällään juustoa,tuopillinen vettä. ja mitäs se mittari näytti, 5,3 vai....
Tuon jälkeen ei enää maistunu erikseen mikään iltapala enää joten tuli paastottua taas kunnolla, aamun paastoarvokin oli sit 4,3.
Joskus takavuosina pudotin painoa juurikin tämän iltasyömisen jättämällä pois, että kuuden jälkeen en enää syönyt yhtään mitään, sitä ennen normaaliin tapaan. Toimii siis mun kropalle :)

neuvolan laput ja ruokavalio niin kai niissäkin puutteita on, mut mä jotenkin oon niiden kans samoilla linjoilla,että kun laskee annoskoon ja siis esim lautasesta puolet salaattia ja oikeassa suhteessa kaikkea, niin on se toimiva juttu. mut tietysti tässäkin tulee se, et toi karppaus on niin nyky-muotiakin että moni hurahtaa siihen kun se on niin trendikästäkin. kun mä kavereille aikoinaan sanoin et syön ihan ympyrän mukaan niin kommentteina tulee. MITÄÄÄÄÄ: siis eksä oo lainkaa karpannu????? kun se ja se ja sekin on karppaaja ...
ja mun ruokavalio on juuri tuon sappivian takia oltava vähärasvainen... :( rajoittaa tosi paljon mutta vuosien kokemus opettanut mitä voi ja mitä ei voi syödä... jos repsahtaa niin nahoissaan tuntee....:(

noh, mä en tiedä sitten onko mun vauva juuri sokereista johtuen isokokoinen, on siis sopusuhtainen, eikä keskivartaloltaan isompi, kuten synnytyslääkäri analysoi että sokerivauvat on vatsan ympärykseltä ultrassakin suurempia. mun vaavi on kokonaisuudessaan päästä varpaisiin iso suhteessa viikkoihin... kiva ;) no juu ehkä se näistä aamun löpinöistä riittää sitten jo :)

flower again ja 28+0
 
Neuvolassa käyty, eikä tullut ikäviä ylläreitä :) Neuvolan tätikin oli jotenkin rennompi, johtuneeko siitä että ekaa kertaa mies EI ollut mukana, eli ihan "naisten kesken" juteltiin :D Painon noususta vähän sain noottia, se kun ei tahdo nousta. Mulla on lähtöpainoon nyt 1,7 kg tullut lisää. Antoi luvan syödä enemmän kuin suosituksissa oleva 1600-1800 kcal, kunhan edelleen huolehdin hiilareiden määrästä ja laadusta :) No, enhän mä noin vähää ole kyllä missään vaiheessa (ehkä ihan alkualkuraskauden pahoinvointeja lukuunottamatta) syönyt!

Mutta omasta painonnoususta viis, koska meidän pieni on vihdoin kiipinyt keskikäyrälle :) Vaikka en tuohon sf-mittaan kovin vahvasti luotakaan, niin on se vaan kiva silti, että sekin näyttää normaalia. Aiemmin ollaan siis roikuttu siellä alakäyrän tuntumassa, pikkuhiljaa nousten ja nyt vihdoinkin keskikäyrällä :heart: Mitään suurta pomppausta ei onneksi ole tullut, ja terkkakin sanoi että näillä sokeriarvoilla, painonnousulla ja sf-mitoilla ei kyllä enää sokerivauvaa saadakaan aikaan. Tai no ehkä, jos ihan ranttaliksi heittäisi, niin sitten :) Mutta jee! Kaikin puolin tyytyväisenä jatkan aiempaa ruokavaliota, ehkä vielä pitää jonkun verran lisätä syömistä (MITEN? Mä syön nyt jo koko ajan ja IHAN älyttömästi! Hiilareita en kamalasti viitsisi lisätä sokeriarvojen takia, eikä sitä öljyäkään ihan joka paikkaan viittis lisätä :D )
 
Flower,ei sitä tuntia liikkumatta tarvi olla... siis rasituksessa se on siks että saatas se todellinen kuva miten se sokeri käyttäytyy,mut sit kun se on tiedossa,kaikki keinot arvon alentamiseen saa kyllä käyttää. Ja nimenomaan siis liikunnan jne...ei toki mitään "huijaamisia" mittarilla;) Meillä sitä on nimenomaan kehotettu neuvolassa tekemäänkin,liikkumaan että sais arvot pysymään kunnossa.
Mulla se olis täysin mahdotontakin kun on toi 2,5v,et kolmesti päivässä istuisin aloillani tunnin...


Ja tosiaan,noi mittaamiseen annetut ohjeet näyttävät vaihtelevan todella paljon neuvolasta riippuen,ei siis tunnu olevan yhtenäistä linjaa...
Mulla sama kuin kärpälläkin,mittaan itteäni varten ja siks huomattavasti useimmiten arvon sieltä täältä,kun oikeesti olis velvote. En olis ikinä päässy perille mun sokereiden käyttäytymisestä,ellen olis useemmin mitannu. Mulla noi aterianjälkeiset on niin vakiot,et niitä en juur mittaa kun vihkoa varten,mut aterian jälkeiset on sit se mitä on syytä aina seurailla:)

Muuten meneekin sit pikkasen heikommin.Mun isä kuoli yllättäen eilen. Hänet oli marraskuussa leikattu,sydämessä synnynnäistä vikaa läpässä ja se menikin ok,mut hemppa ei ruvennut nouseen. Testasivat kaikki syyt ja tulivat siihen tulokseen et on leikattava uudestaan,et vika on siin läpässä kenties. Maanantaina isä soitti et tänään leikataan,isän vaimo soitti eilen et olikin leikattu jo eikä enää herännyt Piti olla rutiinileikkaus,isä hyvässä kunnossa muuten,60v. Tää on nyt kolmas kuolema tän raskauden aikana... ensin mun äidinäiti ja isä ja nyt oma isä... pelottaa et mitä seuraavaks. Olo on tosi sekava....ei oikeen tajua koko asiaa:(

Repa ja säynävä 31+4
 
repa osanotot täältäkin :hug:

ja mä oon tässä viikon verran testannut tätä et tuntiin en liiku syönnin jälkeen, taas edessä viikko lasten kanssa, joten aamupalan tai minkään muunkaan syömisen jälkeen ei paljoa oleilla ;) ehkä ilmaisin asian väärin et en mä tosiaan jatkuvasti pysty vaan olemaan..
kiva vaan seurata noita arvoja, et jos liikkuu tai ei liiku.
 
Repa Osaanottoni ja voimia suruun!!:hug:

flower again: Minäkin siis seurasin tarkasti neuvolan suosituksia ja ruokaympyrää kahdessa edellisessä raskaudessa, joissa molemmissa jouduin insuliinille jo varhain kun arvot eivät pysyneet kurissa tuolla ruokavaliolla vaikka kokoajan vain laihduinkin. Nyt tässä raskaudessa (rv 23 menossa tosin vasta..) olen hyväkarpannut niin en ole ainakaan vielä joutunut insuliinille. Kyllä tuo neuvolan suositus voi toimia joillekin kenellä ei ole niin paljoa ongelmia sokerien kanssa. Mutta tosiaan monelle tuo ruokavalio ei toimi. Minäkin luulin, että tässä kolmannessa raskaudessa ihan varmasti joudun heti insuliinille, mutta tuo hyvä karppaus on saanut arvot pysymään kurissa.
 
Terveiset äippäpolilta!
Painoarvio nyt viikolla 37 oli 4040g! Lääkäri mittaili kauan ja totesi taas, että on symmetrisesti iso, eli sokerit eivät ole tätä vauvaa kasvattaneet. Geneettisesti iso kaveri on siis tulossa.
Perjantaina menen sitten käynnistelyyn, jos vain osastolle mahtuu.
Onko kenelläkän kokemuksia käynnistyksestä? Mitä kannattaa ottaa sairaalaan mukaan, jos siellä vaikka joutuu kärvistelemään useamman päivän, ennenkuin alkaa tapahtua?

Vähän sekavat fiilikset, mutta mitata ei enää tarvitse!
 
onnea matkaan ökkis :flower: tuo sama eessä mullakin , sillä kyseessä ei selkeä sokerivauva, vaan just tollanen sopusuhtaisesti vaan suuri :) odotan innolla sun käynnistyksen kuulumiset, mulla ei käynnistyksestä kokemusta.......voimia koitokseen :heart:
 
:hug: Voimia Repa!

Täällä on kyllä tullut paljon hyvää tekstiä ruuasta ja vaikutuksista. Siitä sitten vain valitsemaan, mitä ensin kokeilee ;)

Mulla on taas viimeaikoina unohtunut nuo aamun jälkeiset mittaamiset ja minulla just ne tuntuvat olevan herkimpiä. Että pitäisi muistaa vaan mitata melkeinpä ahkerammin.

Huomenna olisi lääkäri. Hermostuin tuohon kunnalliseen säätämiseen, kun soittelivat perään ja vaihtelivat aikoja. Olen sitten käynyt gynellä nämä lääkärikäynnit. Huomenna varmaan kysyy ultrataanko ja ajattelin, että oman mielenrauhan vuoksi sopisi ultrata. Saisi kokoarvion sitten jo tässäkin vaiheessa. Mulla on työpaikan puolesta sen verran hyvä sairauskassa, että korvaa myös nämä ultrat.
 
Ihan pikaisesti tulin kurkkaamaan vain. :)

Tuosta ketoosista piti sanoa senkin verran, että ainakin Heikkilän kirjassa sanottiin, että siitä ei diabeetikolle ois ees hyötyä. En siis itsekään oo sitä ees yrittäny tavotella, mutta en varsinkaan näin raskausaikaan, kun ei oo tarkotus laihduttaa. ...enkä oo laskenu, paljon mulla hiilareita menee päivässä. Arvioinu vain.

Repalle hali. :(

Ja Ökkikselle onnea matkaan! :)
 
Voimia täältäkin sinulle Repa :hug:

Tosi jännää Ökkis! Se on sitten menoa, onnea matkaan! Itseäkin jännittää tuo koko arvio, joka osuu tammikuun ekalle viikolla. En ollut itse vauvana pieni, eikä mieskään, joten ilman sokereitakin olisi varmaan odotettavissa ihan potra poika ihan niin kuin sinulla ja Flower againlla. Saapa tosiaan sitten nähdä!

Olipa Kätsy mukavia kuulumisia!
 
Vici, muistit ihan oikein. Täällä siis valvon hermostuneena huomista kokoarviota odotellessa ja erityisesti sitä, tuleeko insuliinihoitoa vai ei. Pelottaa aika lailla...

Tsemppiä matkaan myös Vicille ja käynnistykseen Ökkikselle!

Commander ja Pepe 31+0
 
Ja nyt sitten aamusokeri 6,3 :confused: Vasta kun pääsin vähän kehumasta... Mittasin vielä kahdesta eri sormesta! Täytyy kohta ottaa vielä uusiksi, en meinaan ihan voi uskoa tuohon. Ihan normaali ilta eilen vietetty ja lenkilläkin käyty! Tosin puputtelin eilen muutaman rivin suklaata aterian yhteydessä... Mut ei kai se nyt enää näihin sokeriarvoihin vaikuta, kun kuitenkin eilen illalla ovat olleet normaalit. Vai? Tää ei nyt ihan ymmärrä!

Kätsy 30+3
 
Kätsy joskus tuntuu, että nämä on kiinni kuunasennosta ja siitä, oliko sormi pystyssä syödessä vai ei. :D

Mulla taas aamu 4,5. Alhaisin vähään aikaan. Närästeli tosin koko yön (no ei nyt liittyny sokeriin mitenkään :D). Toukkis taitaa olla perätilassa yhä, kääntyi viikko sitten eikä ole sen koommin potkinut ylämahaan.. Mutta mua närästäis vähemmän (ei ollenkaan), jos ois pää alaspäin.

Ootteko muuten saaneet jo kutsut tonne kokoarvioon, siis te, jotka ootte menossa tammikuun alussa? Kun mulla viimeks neuvolan tätsyn kanssa todettiin, et se osuu siihen tammikuun alulle sitten, mutta jäi ihan epäselväksi, että miten se aika sinne sit tulee. Ei oo ainakaa Taysista kuulunu mitää. Jotenkin vähän mietin, että onko se tätsykään laittanu mitään tietoa eteenpäin.
 
Kiitos kaikille myötäelämiestä...en miä ihan oo tätä hommaa vielä sisäistänyt. Toi poika pitää arjessa kiinni ja jotenkin kun nyt sit on kaikki hautajaisten järkkäilyt yms.... ehkä sit hautajaisissa sen tajuaa kun kaikki on ns.ohi.

Commanderille tsemppiä polille!

Ökkikselle onnea matkaan,hyvin se menee!!!

Kätsy,joo,se on se kuun asento mistä Kärppä kirjotti:D Mulla tuntuu vallan vaihtelevan riippumatta mitä eilen söi... tosin mulla sen nyt ei oo väliks kun on aina alle 5.

Kärppä,mulla on kokoarvio 18.1,kutsu tuli melkein samantien neuvolakäynnin jälkeen,kun laitto lähetteen.

Jaa-a,mulla on nyt paastoarvot olleet taas kovin matalia... no useesti ne uusin,jos vaan verta saan tulemaan niin et voin ottaa heti perään kolmannesta pisarasta mut ei se nyt niin kauheesti nouse,joten nyt en oo jaksanu,kun on tässä muutakin ollu. Joten tämän aamunenkin oli sitte 3,6.
Ja eilisistä syömisistä ei ainakaan voi olla kii,kun miehen joululoma alko eilen ja sit vähän hemmottelin itteeni ruishampurilaisella ja salaatilla. No eihän toi mikään epänormaali vielä ole,olen opiskellut..edellisaamuin se oli 3,4. Uusintamittaamalla olisin kyl varmaan saanu himpun lähemmäks 4 lukemat:)
Onneks noi aterianjälkeiset on nyt kuitenkin suhteessa noussu ihan nätisti,et eikai täs auta valittaa...

Repa ja säynävä 31+5
 
Huh, äitipolikäynnistä selvitty "puhtain paperein" :) Vauva vastasi viikkoja 31+3 (kolme päivää siis vaan edellä) ja oli täysin normaalikasvuinen (ei makrosominen) sokeriheitoista huolimatta. Kivi putosi sydämeltä! Painoa oli pikkusella reilu 1 800 g :heart: En joutunut insuliinille, mutta kolmen viikon päähän tuli käyntiaika ja jos silloin vielä useita heittoja arvoissa, niin sitten sitä pitää harkita.
Mutta käynnillä tuli erikoisille nousuille ehkä selitykseksi TOSI tärkeä pointti: RENNIE sisältää ihan älyttömästi sokeria, eli sitä EI SAA KÄYTTÄÄ jos on raskausdiabetes!! Minähän sitä olen kiskonut lähes joka aterian jälkeen. Renniet meni siis heti pannaan, tilalle tuli joku toinen närästyslääke (Ra-alkuinen, en nyt muista mikä).

Lääkäri oli ihan huippu, tsemppasi hyvin cokis-asiaa ja sanoi, ettei haittaa jos ruokailun yhteydessä vaikka pari-kolme kertaa viikossa sitä joisinkin, jos muuten on ruokailut kunnossa. Hedelmiä saan syödä enemmän kuin luulin. Ohje on 1 omena tai appelsiini tai päärynä kerrallaan tai 2 mandariinia tai kourallinen viinirypäleitä. Ja näitä saa siis syödä vaikka joka aterialla, jos siltä tuntuu. Ruoan kanssa pitää välttää kahta eri hiilarilähdettä kerralla (esim. riisi ja maitotuote), se on kuulemma haitallisempaa kuin vain yksi vähän korkeampipitoisempikin tuote. Ja leipää ei saa syödä lämpimän ruoan kanssa, mutta tätä en tosin teekään.

Eli nyt vaan ruokavaliota vielä tarkempaan seulaan. Ja samalla tehtiin sektiopäätös ja laitettiin sterilisaatiopaperit kuntoon, jos synnytys sattuu käynnistymään aikaisemmin. Supistuksia tuli siinä ultrankin aikana, joten siksi näin. Näin myös 4D kuvan Pepen kasvoista, mutta tulostus ei onnistunut, eli en saanut sitä mukaan.

Kaikesta tästä ilostuneena kävin ostamassa vauvalle pinnasängyn pehmusteen, uudet lakanat ja imetystyynyn :) Ja ostin isommille ylimääräiset joululahjat, kun löysin ihania rooliasuja (prinsessa ja palomies) 19.90 eurolla.

Ja nyt tää lähtee pikkujouluihin herkuttelemaan mahdollisimman hiilarittomasti :)

Iloinen Commander ja Pepe 31+0
 
Hienoja uutisia Commander :)

Mulla meni lääkärissä ihan kivasti. Vauvan koko meni ihan keskikäyrällä, vaikka hankalaa se mittaaminen tuntui näillä viikoilla olevan. Kohdun suu oli pehmeä ja kiinni, kuten pitääkin. Eikä minuu kyllä supistelekkaan. Raivotarjonnassakin oli, vaikka liikkeet tuntuvat pääosin alhaalla. Istukka on kuulemma hyvin korkealla, joten siksi liikkeitä huonommin tuntuu ylhäällä. Tai sitten meille on tulossa nyrkkeilijä. Sokeritkin olen muistanut tänään mitatata, muutakin kuin aamulla. Kunnossa ovat olleet. Vähän se on pelottanut, kun on tuota joulunalusherkuttelua jatkuvalla syötöllä. :whistle:

Nyt sitä sitten taas malttaa paremmin odotella sitä viikkoa 36. Kuitenkin jännittää mitä siellä tuleman pitää, kun kokoarvion lisäksi arvioivat tuota synnytystapaa esikoisen sektion jäljiltä.

Muuten, viikon päästä aletaan olemaan joulutunnelmissa =) :xmas:

Vici 27+5
 
:wave:

hellou kaikki, jotka vielä sattuvat muistamaan :) Meidän pojulle tuli eilen jo 2kk mittariin ja painoa 5065g (4250g) ja pituus 59cm (51.5cm). Saatiin tänään pojalle diagnoosiksi refluksi, että kovin ei hyvin ole mennyt.

Tsemppiä teille rd:n kanssa! Lopussa kiitos seisoo, vaikka välillä usko menisikin!
bubbeli ja poju 2kk
 
Nopeasti vaan

Repalle iso :hug: , rankkoja aikoja, eikä raskaus ainkaan helpota tuota tunteiden myllerrystä!

Vici ja Commander olikin molemmat saaneet hyviä uutisia, hienoa!! Ja eipä olis tullut tuo Rennie mieleenkään :O , hyvä että kerroit!

Meillä on nyt viimeinenkin tärkeä hankinta hankittu vauvalle, eli hoitopöytä haettiin eilen, nyt jo siis pärjää jos tää vaikk sattuis syntymään. Mutta todennäköisesti menee vielä siis se 6 viikkoa, jos on samanlainen kuin edelliset ovat olleet :D .

Ai niin, ja Ökkikselle onnea huomiselle!!

Multahan muuten peruttiin se synnytystapa-arvio joka olis ollu joulun jälkeen, ja nyt mua on alkanut vähän kauhistuttamaan, että jos tää ottaakin jonkun kasvuspurtin. No, sellainen takaportti tässä vielä on, että jos sf-mitta pomppaa, tai sokerit heittää, niin sitten mennään taas ä-polille, eli jos sitä vaikka sit "sais" muutaman korkean paastoarvon sattumalta tossa viikon 38 jälkeen : / .. vai onko se kauhean rumasti tehty?

No, nyt vielä vähän kotihommiin, huomenna saadaan uusi kuivausrumpu, ihanaa!!! Pääsee sopivasti pesemään kaikki pyykit pois ennen joulua, kun saa ne kuivaksi saman tien, meillä kun ei tota kuivaustilaa juuri ole. Tulee sillä uudella lämpöpumpputekniikalla, joten syö sähköä vain kolmasosan siitä, mitä tavallinen kuivausrumpu, joten viitsii pyörittääkin surutta.

Tibia ja Juniori 36+0 POKS! ensi viikolla siis täysiaikainen :O niin se aika kuluu..
 
Hyviä uutisia commander ja vici!

Tibia,minkäs takia se kokoarvio peruttiin?

Miä oon nyt unohtanu peräkkäisinä päivinä mitata yhen arvon:headwall:Ehkä miä saan anteeks kun on tässä ollu muuta ajateltavaa...mut harmittaa toi puutteellinen kirjanpito. Täytyy laittaa yks ylimääränen päivä ylös.
 
kääkkis
Ökkis: Tsemppiä huomiselle :) Itselläni käynnistettiin esikoinen rv 41+6 ( ei rd:tä, vaan lievä raskausmyrkytys) cytoteceillä emättimen kautta. Laittelivat muistaakseni 3 murusta päivän mittaan, ja sitten alkoi supistella ja illalla supisteli jo niin, ettei tuntunut olevan mitään taukoa :( Oli aika traumaattinen synnytys, kun päätyi vielä aamuyöllä sitten hätäsektioon. Kokemuksia on kyllä erilaisia ja joillekin käynnistys on ollut tosi hyvä kokemus ja todella toivon, että sinulla menee kaikki hienosti :)

Vauvan koosta on ollut puhetta, niin mulla on kumpikin tyttö ollut nelikiloinen, vaikka tosiaan esikoisesta ei mitään rd:tä ollut ja toisella oli tämä sama ruokavalio-homma. Esikoisen mitat: 4030g, 51cm (rv 42+0), nuoremman: 3950g, 53,5cm (rv 40+2). Ovat olleet ihan tasaisen kokoisia kaikinpuolin. Odottelen tästäkin suunnilleen samankokoista, jotenkin on vain se tunne, että saattaisi kyllä olla vähän pienempi, jos ajallaan syntyy :) Ensi keskiviikkona saan kokoarviossa sitten lääkärin näkemyksen asiaan.

Commanderille onnea hienoista uutisista :)

Bubbeli: Kiva kun kävit kertomassa kuulumisia ja tsemppiä pojan refluksin kanssa : / Toivottavasti pysyy vaiva kurissa.

Närästyksestä piti vielä sanoa, että olen itse popsinut siihen manteleita ja kalsiumtabletteja. Kalsiumtabletinkin olen rouskutellut, niin neutraloi mahahapot samantien tosi tehokkaasti :) Samassa tabletissa on myös magnesium ja olen iltaisin ennen nukkumaanmenoa rouskutellut niitä useamman ja suonenvedot ovat jääneet pois :)

kääkkis ja "osku" 34+3
 

Yhteistyössä