~~ RD odottajat 2010-2011 ~~

Repa, se synnytystapa/kokoarvio peruttiin, koska vauva kasvaa nätisti keskikäyrällä ja mun sokerit kunnossa, joten ei pitäisi jättivauvaa olla tulossa. Edellisessä synnytyksessä mentiin sektioon infektioepäilyn ja vauvan huonon voinnin sekä asennon vuoksi, eikä siis esimerkiksi mun lantion ahtauden takia, niin kyllä sieltä silloin pitäisi mahtua tulemaan jos noilla käyrillä kasvaa.. Esikoinenhan tuli ihan nätisti 15 minuutin ponnistuksella, vaikka oli 4050 gr..
 
Kiva bubbeli, että käyt vielä meitä silloin tällöin vilkaisemassa. Harmillisia tuollaiset vaivat pienen kanssa, oma jaksaminenkin on kortilla, kun toinen kovin itkee. Toivottavasti helpottaa, kun kiinteisiin ruokiin pääsette. Tsemppiä!

Hassu juttu Tibia, että minulla synnytystapa-arvio olisi tehty rd:stä huolimatta, vaikkei sektio johtunutkaan lantioni ahtaudesta tai vauvan koosta tms, vaan sydänäänien toistuvasta laskemisesta synnytyksen aikana. Uskoisin muuten, ettei sinun tarvitse huijata paastoarvoissa, vaan rehellisesti sanoa, että olet huolissasi ja haluasit tarkistuttaa tilanteen ennen h-hetkeä. Mulle täällä polilla sanottiin, että soittamalla ja pyytämällä ottavat kyllä vastaan, jos koko huolettaa.

Vici 27+6
 
Vici, se synnytystapa arvio vähän niinkuin oli se viimekertainen käynti samalla, kun viikkoja oli siis 34+6 , eli siinä vielä tsekkasivat, että istukka ei ollut sektioarven päällä (sekin kuulemma voi aiheuttaa jotain..).

Ja mun ei tarvii ees näköjään huijata, paha saa palkkansa, tänään paasto 5,7 ja ihan sama arvo uusintamittauksessakin, eilen kyllä tuli herkuteltua :ashamed: :headwall: . Että kai se pitäis uskoa, että kyllä sitä dieettiä pitää noudattaa.. Vaikka viime yökin meni kyllä huonosti, supisteli ja heräilin vähän väliä - seli seli.. Ja täytyy ottaa neuvolatädin kanssa puheeksi, tai sitten laittaa siihen sähköpostiin missä laitan taas arvoja tuolle diabeteskätilölle..

Tibia ja 36+1
 
Hiphei, tällä alkoi loma, joka muuttuu ensi viikolla äitiyslomai! ihan heti ei tartte sii töihin mennä :)

Kärppänä kyseli niistä kokoarviokutsuista. Minulle aika viikon 36 kokoarvioon annettiin ensimmäisen (ja toistaiseksi ainoan) diabeteshoitajalla käynnin yhteydessä joskus marraskuun alkupuoella. Ainakin meidän neuvolassa on jotenkin joulun pyhien takia ruuhkaa. Tällä viikolla neuvolassa terveydenhoitaja katseli, että neuvolalääkäri olisi mennyt tosi pitkälle tammikuulle tai sitten olisi pitänyt mennä jonkun toisen neuvolan lääkärille.. Onneksi oli jo äitipolin käynti varattu, siinä siis myös lääkäri.

Tibia , harmi, että arvot alkavat heittää. Olen kyllä samaa mieltä Vicin kanssa, että täytyyhän sinun päästä kokoarvioon, jos sinusta siltä tuntuu. Itselläni ei ole arvot heitelleet (ainakaan vielä, koputan puuta) alun harjoittelun jälkeen yhtään, mutta en kyllä antaisi kenenkään perua kokoarviota.. Odotan tosin ensimmäistä ja saatan olla tietysti vähän säikky.. Sovin juuri tällä viikolla aikaa synnytyssairaalaan tutustumiselle, ensi tarjottiin tammikuun puoli väliä (olisi osunut minulla viikolle 38), minusta se tuntui hurjan myöhäiselle, joten nyt olemme menossa sitten joulun välipäivinä. Vauva tietty syntyy sitten joskus helmikuussa :LOL:

Kiva tosiaan kuulla kuulumisia bubbeli!

Mukavaa Commander, että äippäpoli meni hyvin. Empä tosiaan tiennyt tuota Renniestä. En ole tosin kärsinyt närästyksestä yhtään, vatsan toimintaa olen vauhdittanut lääkevalmisteella, joka maistuu ihan sokerille. Siinä pakkauksessa sentään mainitsevat, että ei pitäisi olla vaikutusta diabeetikon sokeriarvoihin.

Tänään olen jo ensimmäisen lomapäivän kunniaksi ehtinyt siivoamaan kodinhoitohuoneen, nyt pitäisi ideoita joululahjoja ja lähteä ostoksille. Vauvan vaatteiden pesu saa odottaa joulunpyhien yli!
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia vastauksista. Mäpä päätin, että soittelen neuvolaan tänään ja kyselen, että onko mulle sitä lähetettä ees laitettu. Ens viikolla tosin neuvola, mutta en malta oottaa, kun sit tulee joulut väliin ja sen pitäs olla jo tammikuun alussa. =)

Mä oon käyttäny hirveän vähän tuota rennietä muutenkin, käytän normaalisti Gavisconia. Siinä on muistaakseni sakariinia, mutta silti sitä saa lääkärin mukaan käyttää ja ainakaan tuo lusikallinen yöllä, mikä on mun yleisin annostus, ei ole vaikuttanut arvoihin. :) Tai no enhän mä ole siinä keskellä yötä kyllä mitannutkaan, mutta en usko. :D
 
Viimeksi muokattu:
kokoarvio niin onko se sitten yleinen käytäntö että vasta viikolla 36 sinne ylimääräiseen ultraan pääsee? tuolle viikolle ajoittuu muutenkin se viimeinen lääkärintarkastus, niin tarkoitatteko tätä??
ite kävin neuvolassa hakemassa just lisää liuskoja sokerin mittauksiin, ja kysyin että jos mut kerran tarttis synnärillä ultrata kerran tai kaks, niin minne asti se sit venyy?
Hoitaja totesi että mitään ei tehdä kuitenkaan ennen viikkoa 36, et se on keuhkojen kannalta maaginen raja.
Sit se kattos mun sokeriarvoja mitä oon kolmisen viikkoo mittaillu, ja sano et jos näissä arvoissa ei ole mitään huomautettavaa jatkossakaan, niin ei ehkä tarvii edes käynnistää, et sit voidaan antaa mennä jopa sen lasketun ajan yli:..... Millä perusteella, ihmettelin et no just, jos vauva kerran on nyt jo sen kaks viikkoa isompi niin en mä kyllä halua yliaikaiseksi enää viedä juttua!!!! yks sanoo yhtä ja toinen toista ja nyt hoitaja vielä pyörsi omat aiemmin sanomansa :(
Päätin tossa alkuviikolla sitten soitella synnärille ja kysyä, että miten HE sen sitten tarkoitti...
Inhottaa jo ajatuskin et mut jätettäis venymään yliaikaiseks jonkun jätti-vauvan kanssa, ja siinä tapauksessa synnytys ei liiemmin positiivisilla mietteillä ole ajatuksissa...

paasto-arvo aamulla 4,9 ja vaikka vedin illalla kanankoipia, ranskalaisia, nakkeja, lihapullia, nuggetteja... me pidettiin leffailta perheen kesken ja söin kaikkia noita ihan napa paukkuen :D jälkkäriks vedin vielä ihan niin piukkaan karkkia kun vaan mieli teki, olin ihan varma et koska arvon mittaamiseen tässä aamulla ei mene sitä 12 tuntia, niin on varmaan korkealla arvot. Mut sit noinkin hyvä... :)


omaan tilaan ei kuulu kummempia, rennieistä sen verran kun joku teksti meni ohi, et sekö nostais arvoja? no mä ainaki niitä vetelen ja ei vaikuta näköjään nekään.... et oonkohan mä oikeessa sarjassa sitte ollenkaan...???
Tosin lääkäri sanoi että vaikka nyt on ollu arvot ok, niin se voi ihan yhtäkkiä nousta, vallankin viimeisen kuukauden aikana, kun sillon tulee suhteessa eniten painoakin lyhyessä ajassa :) mä en oikeesti tiedä enää ketä uskoa kun jokaisen selitys on eri....

mukavaa viikonlopppua kaikille :)
 
Tibia,ahaa..täällä toi kokoarvio on ihan rutiini jos rd diagnoosi on kerran saatu (ja tietty varmaan jos jotain muuta siihen edellyttävää). Mulla maha kasvaa tällähetkellä keskikäyrän alapuolella ja sokeriarvot kondiksessa,mutta silti ollaan menossa arviion,ja hyvä niin. Kyl ne varmasti sinutkin ottaa jos vartavasten pyydät:)

Flower
,Jospa se neukkutäti meinas,et jos vauva ei vaikuta sokerivauvalta,niin sit ei tarvi käynnistää? Mulla homma menee niin et kokoarviossa katotaan vauvan painoarvio ja jos näyttää isokokoselta,kattovat mahtuuko tulemaan alakautta. Sit tod.näk käynnistellään laskettuun mennessä. Jos taas vauva vaikuttaa normi kokoselta,voi raskauden antaa mennä ylikin. Miä niin mielellään toivon et ei tarvis etukäteen käynnistellä,vaikka siihen tää menee (käynnistykseen) varmaan kuitenkin:)
Ja tuosta rd:stä,se on niin eri tasoa kaikilla... ei mullakaan normit syömiset rajaa ylitä,rennietä en oo kokeillu. Paastoarvoa tai ruokaa edeltäviä en oo saanu koskaan yli 5 vaikka oon herkutellu illalla. Mut se mikä sun kannattaa kattoo herkuttelun jälkeen,on se tunnin arvo... se on se mikä vauvan kasvuun vaikuttaa eniten:) Ja veikkaan et tollasen hiilaripommin jälkeen mitä oot vetäny,mittari kyllä värähtää aika lähelle rajaa:D Mut loistohommahan se on jos sokerit ei heittele!

Tääl on siirritty uuteen viikkolukemaan,arvot samoissa...aamun paastokin sentään 4,2 kun jäi alle 12h syömisistä:)

Repa ja säynävä 32+0
 
Viimeksi muokattu:
Terveiset osastolta!
Toista päivää nyt saan suun kautta tabuja, mutta mitään ei tapahdu. Olen käynyt ulkonakin kunnon kävelyillä ja talsinut sairaalan portaita kyllästymiseen saakka, mutta yhtään supistusta en ole mielestäni tuntenut.
Huomenna kuulemma laitetaan 1/4 tabletti kohdunsuulle, ja toivon todella, että sillä saadaan jotain aikaan! Muuten sitten lääkäri katsoo tilanteen ja passittaa kenties päiväksi kotiin ja sitten aloitetaan koko show alusta.
Pelkään vain, että kun tämä venyy, niin vauva ehtii kasvaa 5-kiloiseksi, ennenkuin se tulee ulos, ja sitten se ei enää mahdu!

Huonekaverini on päätynyt esikoisestaan kiireelliseen sektioon, kun 5 päivää käynnistettiin ja sitten salissa sydänäänet heikkeni nopeasti.

Toivottavasti olen kahtena kappaleena, kun seuraavan kerran ehdin kirjoitella...
 
Moi myös täältä, entiseltä RD:läiseltä! Tulin vaan kommentoimaan että pian nämä jutut jää unholaan. Meillä tulee tytölle kaksi kk täyteen maanantaina ja sokerit on niin menneen talven lumia. Tsemppiä kuitenkin odotusajaksi teille kaikille!
 
Kärppä,hyvä että homma nyt hoidossa:)

Ökkis,Tuo mahtaa olla väsyttävää puuhaa odotella käynnistymistä. MUlla esikoinen käynnistettiin kun en itellään tuntenu supistuksen supistusta,mut mulla oli siitä hyvä tilanne et olin kuitenkin jo 3-4cm auki ja kaula olematon siinä kohtaa....lähti sit nopeesti käyntiin. Toi on nyt vähän jännäyksen alla et jos paikat ei nyt kypsykään samallalailla,et miten käynnistys sitten..kun oon varma ettei tää itellään tu kuitenkaan.
Tsemppiä ja puhtia sinne,toivottavasti siellä ollaan jo täydessä touhussa:)
 
Heippa vaan pitkästä aikaa. Tsemppiä käynnistyksessä kärvisteleville ja kaikille muillekkin!=)
Minulla oli viikolla rd-hoitajalle aika,ja sain sieltä hyviä neuvoja. Ja johan selkis miks mun sokerit on ollu niin alhaalla. Eli mä oon eka syöny,keitelly kahvit ja juonu ne. sit oon vasta kattonu kelloa,ja siitä tunnin päästä mitannu sokerit. Ja kokoajan siis olleet tosi alhaalla,(nelosella alkavia lukuja). Nyt sitte mua valistettiin,et ne pitää mitata tunnin päästä siitä ku on ALOITTANUT ruokailun! Hehe! Johan oon saanu korkeempia lukuja.Nyt alkaa arvot yleensä vitosella ja jos vähänkään syö enemmän tai hiilarisempaa,ni heti heilahtaa kutosella alkavaksi arvot.

Huhhuh, täällä muutenkin taistellaan nuita jouluherkkuja vastaan. Tekis niin mieli kokoajan syyä ja syyä. Onneksi mies on jonninverran tukena,ja yrittää kans olla syömättä, ainakaan minun nähen ;).

Minä oon aikalailla karppiruokavaliolla ollu. Rd-hoitaja meinas,et pitäs kuitenki saada enempi hiilareita.. Oon nyt hulluna sitte pähkäilly et söisköhän vai olisko syömättä ;). Toisaalta näin on niin hyvä olla,kun ei turvota ja olo on kevyt.
 
heips, pikakysymys kotiseurantaan (sokerirasitus ok, sen jälkeen pissassa sokeria ja kotiseurantaa):

tunti ruokailusta: esim. ruokailu alkaa klo 12 ja loppuu 12.25 - mittaanko sen sokerin klo 13 vai 13.25?

Töissä syödessä ei siinä ruokailussa mene kuin kymmenen minuuttia, mut kotona mulla joskus tääs venähätää lehteä lukiessa.
Mittailin nyt sitten tunnin kuluttua lopettamiseta ja ok arvoja tuli. Pari kertaa se 7,8 mut silloin tuli syötyä paljon vaaleaa leipää. Ja mittauskerroilla yritin syödä sillai nopsaan, nautiskelin sitten muulloin.

Mittailin noin viikon kaks ja sitten lopetin, nyt kävin ultrassa (täällä tehdään painoarvio ensisynnyttäjille) ja meinasivat että vähän pullukka ois vielä normirajoissa kyllä mutta heti tarkistivat että onhan sokerit olleet ok..... Mähän tietty tästä hermona ja olen nyt taas mittaillut kun sain vielä mittarin lainaan. Aluksi tuli pari kertaa 8,0 luokkaa ruoan jälkeen - ennen kuin huomasin itse uon rennie jutun - niissähän on tosipaljon sokeria ja se liukenee suussa niin hitaasti että on saatttanut nostaa. Vaihdoin nyt renniet pois ja sen jälkeen ei ole ylityksiä ollut.

Mites muuten purkan syönti....

vappupommi 37+4
 
ziina oikeestiko? Mulle on taas NIMENOMAAN sanottu, että mitataan tunti siitä, kun ruokailu lopetetaan. =) Ja joo, mäkin mittaan siitä, kun lopetan. Tosin ei mulla yleensä kauaa siihen syömiseen menekään (aamupala voi tosin vähän välillä kestää.. :snotty: ). ..Noo.. tokkopa tuo silti ois kovin korkealla käynyt, vaikka en oo aina ihan tuntiin sitä sit mitannutkaan.

Mutta neuvolassakin kävin tänään. Kaikki oikein hyvin, pissa puhdas, verenpaineet ok ja paino edeleen kurissa. Mutta tätsy huolestui toukkiksen asennosta, joka on kuulemma omituinen. :D Majailee tuossa mun ylämahalla, ihan edessä (no joo, huomattu on) ja tätsy tykkäsi, että tuo asento selittäisi yläkäyrällä kulkevan sf-mitan. Oli miten oli, kokoarvioultrasta tuli nyt myös asennon tarkistus -ultra. Toivottavasti siihen mennessä kuitenkin taas pyörähtää tolalleen. =)
 
Mä kävin tänään verikokeessa jossa katsotaan se pitkäaikainen sokeri, saas nähdä miten nyt käy. Neukkaritäti oli ihan paniikissa kun sanoin etten voi syödä leipiä enkä muutakaan missä on paljon hiilareita. Mutta huvittavinta oli tänään seurata miten nuo sokerit vaihteli kun mulla oli vasta kympiltä aamulla se aika ja paasto piti olla se 12h, mutta heräsin tavoilleni tyypillisesti jo seiskan aikaan. kun herättyäni mittasin, arvo oli 5.0, siitä puolentunni päästä 6.1, siitä puolentunnin päästä 4,8 ja viimisen mittauksen kun tein, oli sokrut 5.3. Eli ihan jännityksellä ootan mitä se pitkäaikaissokru näyttää.

Neuvolatäti epäili että kun en syö noita hiilareita illalla, niin mun keho menee yöllä ketoosiin ja siitä johtuu aamulliset ylitykset sokruissa kun maksa polttaa rasvaa. Paljon mahdolista, nyt syön iltapalalla kokeeksi 4 viljan puuroa, katsotaan miten sokrut sitten käyttäytyy.

Amos 32+0
 
Kyllä vain neuvottiin,että tunti siitä kun aloitan ruokailun pitää ne sokrut mitata. Huvittava kun jokapaikassa annetaan eri neuvoja. No mä mittailen nyt noin,kun kerran käskettiin :). Oli kuulemma se mun rd-hoitaja ollu just edellisellä viikolla koulutuksessa,jossa oltiin painotettu tuota, että on tärkeää mitata juuri nuin. He, tiiä sitte mikä ois hyvä ;). Mulla ainakin huomaa selkee eron,koska mä oon hidas syömään ja nautisklelen vielä sitä kahviakin,joten monestikki syömiseen menee puoltuntia.
 
Mulla kanssa ohjeistettu et ruokailun lopettamisen jälkeen tunti,nimenomaan kysyin et alottamisesta vai lopettamisesta.. toihan on aika kumma juttu jos siitä kun alottaa mitataan,kun se voi olla eri ihmisellä eri aika minkä syö... toinen syö 10min,toinen 45min...eihää se kerkee samalla lailla nousta kummassakin tapauksessa...
 
Mulla kanssa ohjeistettu et ruokailun lopettamisen jälkeen tunti,nimenomaan kysyin et alottamisesta vai lopettamisesta.. toihan on aika kumma juttu jos siitä kun alottaa mitataan,kun se voi olla eri ihmisellä eri aika minkä syö... toinen syö 10min,toinen 45min...eihää se kerkee samalla lailla nousta kummassakin tapauksessa...
No tätä mä mietin eilen illalla syödessäni. Söin pitkään tällä kertaa (puoli tuntia hurahti). Mittasin sitten kuitenkin huvikseni, mitä näytti siitä lopettamisesta jo puoli tuntia eli tunti alottamisesta. Ei se sillä kertaa ollu yli noussu (5,9), mutta kun... Eri ruoat vaikuttaa eri tavalla ja nytkin vetelin tuossa pitkän kaavan mukaan aamupalan, kun välissä piti auttaa tyttöäkin syömään. Eli söin just vikat, aamupalaan meni tällä erää se tunti. Hetikö pitäs mitata? Ei tasan ole vielä kaikki noussu ja toisaalta ei oo ehtiny sitä laskeakaan, mitä pitäs, kun nuo vikat vielä nostaa lisää...

Ei tuossa vaan ole järkeä. :D Kuulostaa samalta kuin se, kun jossain Lapissa oli (kuulemma) vielä pari vuotta sitten, että mitattiin puoli tuntia syömisestä. Siitäkin on jo luovuttu. No juh, mä taas mittaan jatkossakin tunti siitä, kun lopetan. Niin mullekin on nimenomaan neuvottu tekemään (ja sanottu vielä, että oikeassa diabeteksessa se aika on 2 h syömisestä..).
 
Minäkin olen kyllä saanut sellaisen ohjeen, että tunti ruokailun lopettamisesta. Joskus alkuvaiheessa kokeilin aterioiden jälkeen useampia mittauksia ja minulla verensokerin maksimi osuu johonkin niille main, eli tunti ruokailun lopettamisesta sokeri saattaa olla korkeampi kuin tunti siitä aloittamisesta. Oli miten oli, isoa virhettä tuskin tapahtuu, kun useimmiten tulee syötyä aika ripeästi. Täytyypä vielä uteliaisuudesta kysyä tuota omaltakin hoitajalta, erikoistahan se on, että ohjeet riippuvat siitä mistä ne saa.

Piti nyt minunkin sitten kokeilla missä ne omat rajat kulkee. Yhtää sokeriarvon ylitystä ei siis ole alun jälkeen tullut. Toissailtana söin sitten karkkia, vieläpä aika vähän, ehkä joku 50g, mutta eiköhän sitten heti ollut sokerit siellä 9 nurkilla.. Ärsytti, mutta muistaapahan taas miksi tässä tätä ruokavaliota vahdataan. Aamulla oli kyllä siellä ihan normaalissa 4,2:ssa paastosokeri. No saipa taas muistutuksen, välillä tosiaan mietin onko niissä sokereissa oikeasti mitään vikaa.. Mies tosiaan veteli muun pussin (ehkä 300 g) ja uteliaisuudesta mitattiin miehen sokeri samaan aikaan. Se oli 6,2, eli ei tässä oma kroppa toimi ihan niin kuin pitäisi.. :| No, ompahan helpompi kieltäytyä jouluherkuista. Olen kyllä tosiaan huomannut, että aterian yhteydessä sokerit ei nouse niin helposti ja muutenkin rasvaisia+sokerisia tuotteita voi syödä helpommin. Karkkeihin ei näköjään tarvitse tosiaan ennen vauvelin syntymää koskea. Reilu kuukausi vielä laskettuun aikaan, joten eiköhän tässä selvitä.

Tein muuten eilen hiiliuhydraatittomia sämpylöitä valmiista jauhoseoksesta. Tuli ihan tosi hyviä, ihan kuin jotain jyväisiä kaurasämpylöitä. Ja niillä ei kyllä sokereita saa heiluteltua, kun hiilareita on ehkä joku 2g / sämpylä. Tuli vaihtoehto näkkärin ja ruikkarin rinnalle :)
 
Mäkin oon kyllä siitä ruokailun loppumisesta mitannut, kun tosiaan välillä venyy toi syöminen. Ja näin oon käsittänyt että tehdään.

Omaa napaa: Lähetin tänään taas parit vuorokausikäyrät ja kahden viikon aamuarvot, ja paluuviestinä tuli, että jatka mittailua samaan tahtiin, mutta ei tarvitse rutiinisti lähettää enää arvoja, ainoastaan viestiä sinne jos tulee ylityksiä.. Eli omillaan ollaan sit loppuraskaus. Toisaalta hyvä, ja toisaalta huono, en tosiaan tiedä miten saan motivaation pidettyä, vaikka eihän tässä tosiaan enää oikeasti montaa viikkoa ole.. Mutta jos olen vastuussani vain itselleni, niin itsekuri on niiiiiiiin paljon huonompi. No, pitää vaan mittailla tiheästi, ja sillä pitää itseä kurissa, koska sitten pitää ne korkeat arvot (jos sellaisia tulee) raportoida eteenpäin. Huomenna neuvola, niin kuulee miten sf-mitta on kasvanut, nyt tää maha alkaa jo vähän olemaan tielläkin.

Mä muuten kärsin tästä joulun ajasta, kun jokapuolella on niin paljon suklaata, ja mä voisin elää vaan sillä. Yritän nyt sinnitellä vielä pari päivää, ja jouluna kyllä en laske yhtään hiilaria (siis aattona), se yksi päivä saa nyt mennä :D. Tosi nopeasti aika on mennyt kyllä, ihan kohta onkin jo joulu ja sitten onkin se odotettu tammikuu :O .


Sen verran piti tosta ketoosista sanoa, että tuttujen kätilöiden mukaan ketoosi ei missään nimessä ole hyväksi sikiölle, ja siihen ei tulisi pyrkiä raskauden aikana. Ja syntyvistä vauvoista sitten kuulemma huomaa, jos äiti on ollut tosi-karppaaja.. Ite en asiasta enempää tiedä, mutta luotan noihin ammattilaisiin.

Tibia ja Juniori 36+5
 
repa niin siis mulla on vauva kaiken lisäksi ollut ekasta ultrasta saakka hiukan isompi aikaansa nähden.. ja kaikissa viimeisimmissä, myös ylimääräisissä, on sen kaksi viikkoa isompi. siitä syystä synnärin lääkäri oli sitä mieltä että seurataan ja että laskettuun aikaan tuskin annetaan mennä. terkkari piti kuitenkin tiukasti oman linjansa, ollen eri mieltä :(

mutta sainpa sittenkin kontrolli-ultran :) otin ohjat omiin käsiini ja soittaa täräytin sinne synnärille... kysyin miten tään kans tehdään, et onko oikeesti niin että ennen viikkoa 36 mulle ei anneta lähetettä, kuten terkkari asian ilmaisi varsin selkeästi...? selitin kaiken, sokeriarvoista lähtien.... kätilö sanoi puhelevansa lääkäreiden kanssa ja soittavansa sitten mulle takas.
Ja kun soitti, niin antoi ajan :) ja sinne meen sitten 13.1 eli viikolla 32... että tuntuu kivalle, kun otetaan vakavasti eikä vaan silitellä päätä....
tuolloin paikalla on myös diabetes-hoitajakin, joka voi antaa ihan samantien jotai ohjeita ruokavalion tms suhteen :) aivan tosi kiva :)

sokereista en edelleenkään ole huolissani, vetelin tossa sunnuntai-iltana pita-kebabin ja pari tuopillista limpparia, ihan vaan kun teki mieli :D tunnin päästä kun mittasin, oli arvo 7,0.
Tänään taas normiruokaa kuten muulloinkin viikolla, eikä arvoissa ole mitään... just tunti sitten söin puoli lautasellista porkkanaraastetta, toisella puolella kaksi perunaa ja nakkikastiketta, juomana vettä. ja tunnin jälkeen arvo 3,4 :)
että onneks näin...

flower again ja rakkauspakkaus 29+0
 
Tietääkö kukaan miten pitkän ajan lukemista verikokeesta tehtävä pitkäaikaissokeri (en tiedä onko oikea termi?) tulee? Mun pitäisi mennä sinne ensi viikolla, kiva kun se tulee just joulun jälkeen. Aion kyllä jouluna olla vähän löysemmin rantein siitä huolimatta. Äitipolilta eivät lähettäneet tuohon verikokeeseen, mutta neuvolan terkka sitä ihmetteli ja teki lähetteen...

Tänään ollut huono päivä, flunssa iski päälle ja unettomuus painaa, joten sorruin juomaan cokista. No, onneksi yksi päivä ei tuhoa kaikkea ja huomenna on päivä uus...

Commander ja Pepe 31+5
 
Tietääkö kukaan miten pitkän ajan lukemista verikokeesta tehtävä pitkäaikaissokeri (en tiedä onko oikea termi?) tulee? Mun pitäisi mennä sinne ensi viikolla, kiva kun se tulee just joulun jälkeen. Aion kyllä jouluna olla vähän löysemmin rantein siitä huolimatta. Äitipolilta eivät lähettäneet tuohon verikokeeseen, mutta neuvolan terkka sitä ihmetteli ja teki lähetteen...
Commander, se koe on B-GHbA1C, ja kertoo noin 2-3 kk ajalta keskiarvon sokereista. Syy, miksi eivät äippäpolilta tehneet lähetettä on se varmaankin, että sitä ei suositella käytettäväksi raskausdiabeteksen seurannassa, koska reagoi sen verran hitaasti.

Muut biokemialliset analyysimenetelmät glukoositasapainon seurantaan

* B-HbA1c (veren glykoitunut hemoglobiini A1C)
o kuvaa glukoositasapainoa kahden edellisen kuukauden ajalta
o muuttuu raskausdiabeteksen aikana varsin vähän (0.1–0.3 prosenttiyksikköä), joten siitä ei ole hyötyä hoidon seurannassa
+ mittaus on siis käyttökelpoinen ainoastaan, kun epäillään jo ennen raskautta alkanutta diabetesta
(Käypä hoito-suosituksesta)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä