Yövieroitus meni pahasti pieleen. Onkohan enää toivoa?

  • Viestiketjun aloittaja Väsähtänyt
  • Ensimmäinen viesti
"..."
En ymmärrä kysymystä. Sinä et ehkä ymmärrä imetyksestä paljoakaan? Villi veikkaus vaan, voin toki olla väärässäkin.



Kyllä mä ymmärrän, että oon varmaan sun ja joidenki muiden mielestä ihan taju mielenkiintonen tyyppi, mut yritä hyvä ihminen päästä nyt sen yli. Seuraile rauhassa, mutta turhaan täyttelet tiimarivihkoas, et oo siinä kovin hyvä; missailet liikaa.



Rokotteet ei paljoa kiinnosta, mutta en sentään niin sokeasti kulje lampaana massan mukana, että esim sika-piikkiä olisin lapsiini antanut pistää tai itse sitä raskaana ollessani ottanut.
vrs, sä olet kyllä palstan virallinen per*ereikä :LOL:
 
väsähtänyt
Tässä muistinkin, miksi en käy näillä palstoilla. Tämä menee tällaiseksi liian usein.

vrs, voisitko selittää vielä yhden jutun? Miksi meidän esikoinen heräili tunnin välein, vaikka nukkui kainalossa ja jopa minun päälläni? Siis jos vauvan kanssa nukkuminen on ainoa keino estää ongelmia. Tassutusunikoulun (huom! ei sisältänyt itkua) jälkeen heräämiset puolittuivat ja molempien mieli parani. Mikä siinä oli väärin?
 
vrs
Alkuperäinen kirjoittaja väsähtänyt;25617485:
Tässä muistinkin, miksi en käy näillä palstoilla. Tämä menee tällaiseksi liian usein.

vrs, voisitko selittää vielä yhden jutun? Miksi meidän esikoinen heräili tunnin välein, vaikka nukkui kainalossa ja jopa minun päälläni? Siis jos vauvan kanssa nukkuminen on ainoa keino estää ongelmia. Tassutusunikoulun (huom! ei sisältänyt itkua) jälkeen heräämiset puolittuivat ja molempien mieli parani. Mikä siinä oli väärin?
Googlaa vauvan unisykleistä vähän, siinä vastaus miksi vauva heräili. Evoluution kannalta heräily on ollut elintärkeää, ns helpot vauvat luonto karsi nopeasti pois. Nykyään toki "aika harva" hyvinkään nukkuva vauva tulee sapelihammastiikerin syömäksi.
 
vaiko häh
Googlaa vauvan unisykleistä vähän, siinä vastaus miksi vauva heräili. Evoluution kannalta heräily on ollut elintärkeää, ns helpot vauvat luonto karsi nopeasti pois. Nykyään toki "aika harva" hyvinkään nukkuva vauva tulee sapelihammastiikerin syömäksi.
No eikö vauvaa tule nimenomaan ohjata nukkumaan pidempään, eli ne herkemmän unen vaiheet jatkamaan unia, eikä havahduttaa joka kerta, kun on herkemmän unen vaihe? Sitenhän hän helpommin oppii nukkumaan pidempiä ja pidempiä pätkiä ja lopulta koko yön.
 
vaiko häh
vrs vois samalla kertoa, millä koulutustaustalla noita "oppejaan" jakelee, kun näyttää tulevan asiantuntijuutta biologiasta neurologiaan ja kliiniseen neurofysiologiaan, puhumattakaan psykologiasta tai ravitsemustieteistä... :D
 
Anteeks, ootko tosissas?

Miksi on ollut avuttomalle ihmislapselle elintärkeää heräillä kesken unien liikkuvaisessa keräilijä-metsästäjä-kulttuurissa? Miksi äidissä roikkuvalla on ollut paremmat elinmahdollisuudet? Oikeastiko tuoKIN pitää vääntää ratakiskosta?
Vastaa nyt kysymykseen :) Google toki kertoo vaikka mitä aiheesta, mutta kerro omin sanoin, ja vertaa sitten tähän päivään kertoen, miksi on edelleen tärkeää että lapsen unirytmiin ei puututa, äidin väsymyksenkin uhalla.
 
Ai oikein velvollinen? Velvollinen perustelemaan väitteen, jonka Sinä määräät ja vielä vähän vääristelet omia tavotteitasi ajatellen sopivaksi. :D Ihan NOIN tyhmä ja yllytyshullu en ole, kiitos vaan tarjouksesta.
Eli et itsekään osaa, sillä sinähän sen väitteen esitit, että Miksi on ollut avuttomalle ihmislapselle elintärkeää heräillä kesken unien liikkuvaisessa keräilijä-metsästäjä-kulttuurissa? Miksi äidissä roikkuvalla on ollut paremmat elinmahdollisuudet?.

Fiksu ihminen perustelee mielellään tyhmemmilleen saadakseen heidät näkeään asian myös omalta kannaltaan. Mutta tosiaan, jos et osaa niin antaa olla.
 
vrs
Eli et itsekään osaa, sillä sinähän sen väitteen esitit, että Miksi on ollut avuttomalle ihmislapselle elintärkeää heräillä kesken unien liikkuvaisessa keräilijä-metsästäjä-kulttuurissa? Miksi äidissä roikkuvalla on ollut paremmat elinmahdollisuudet?.

Fiksu ihminen perustelee mielellään tyhmemmilleen saadakseen heidät näkeään asian myös omalta kannaltaan. Mutta tosiaan, jos et osaa niin antaa olla.
:D Pienessä kännissä olisin saattanu jopa langeta tohon, nyt valitettavasti en. :D

Sitäpaitsi, kuka helvetti on menny väittämään MUN olevan fiksu? En kyllä allekirjota.
 
:D Pienessä kännissä olisin saattanu jopa langeta tohon, nyt valitettavasti en. :D

Sitäpaitsi, kuka helvetti on menny väittämään MUN olevan fiksu? En kyllä allekirjota.
Sinä esitit väitteen, kyllä. Et osaa perustella sitä mitenkään, kyllä. Ainoa asia mitä tässä keskustelussa olet osannut - omasta mielestäsi - on vittuilu.

Hieno homma sinulle. Toivottavasti ap sai meiltä muilta neuvoja jotka oikeasti häntä auttavat.
 
vaiko häh
No voitko vrs vastata sitten mun kysymykseen, kun et Phoebsin kysymykseen osaa? Eli kuten jo kysyin aiemmin:

No eikö vauvaa tule nimenomaan ohjata nukkumaan pidempään, eli ne herkemmän unen vaiheet jatkamaan unia, eikä havahduttaa joka kerta, kun on herkemmän unen vaihe? Sitenhän hän helpommin oppii nukkumaan pidempiä ja pidempiä pätkiä ja lopulta koko yön.

Ja ne evolutionääriset jutskat; vaikka pikkuvauva olisikin dinoajoilla herännyt tietyin väliajoin, niin ei hän kyllä sillä ole itseään pelastanut, kun eipä alle vuoden ikäinen vielä liiku... :D Niin ja se vielä, että tottakai ihan pieni vauva heräilee syömään, mutta ihan pienenäkin se heräilyväli on kohtuullinen, eikä sen kuulu tihentyä kun ikää tulee lisää, siinä lähdetään menemään metsään jos imetetään vuoden ikäistä öisin tiheämpää kuin vastasyntynyttä. Johan sen sanoo järkikin. :)
 
Oletko jotenkin sisälukutaitoinen? Siksi pitäis vierottaa, kun eipä kaikki itsekseen vieroitu eikä vuoden ikäistä enää tarvitse ruokkia yöaikaan. Miksi siis jatkaa sellaista tapaa turhaan? Varsinkin kun vaikuttaa koko muun perheen jaksamiseen? Itsekin sanoit, että jäänyt tavaksi, eli nälkäänsä ei herää. En ymmärrä kyllä miksi sitten jatketaan huonoa tapaa.
Tapaa jaksetaan siksi, että en jaksa valvoa monta yötä "turhaan" kun voi nukkuakin.

Vauva ottaa pullosta 2 imaisua ja nukahtaa. Helppoa. Kyllä se viimiestään kouluiässä jää pois.

Niin ja en jaksanut vastata ap.n "ongelmiin" kun on itse ne aiheuttanut vieroittamalla.
 
  • Tykkää
Reactions: tiinelli
"Mievaan"
Ihan OT. Mutta kun vrs:tä noin kovin pommitetaan, niin voisiko joku höykyttäjistä heittää linkin siihen tutkimukseen, jonka mukaan lapsi on fysiologisesti valmis nukkumaan yönsä läpi puolivuotiaana.

Minä voin nimittäin kertoa, että minun lapseni ei ollut fysiologisesti eikä emotionaalisesti valmis nukkumaan täysiä öitä puolivuotiaana. Nyt ikää on 10,5 kk, eikä hän vieläkään ole emotionaalisesti valmis. Onneksi olemme sellaisessa tilanteessa, että voimme antaa hänelle aikaa.
 
sivusta seurannut mamma
Alkuperäinen kirjoittaja vaiko häh;25618999:
vrs vois samalla kertoa, millä koulutustaustalla noita "oppejaan" jakelee, kun näyttää tulevan asiantuntijuutta biologiasta neurologiaan ja kliiniseen neurofysiologiaan, puhumattakaan psykologiasta tai ravitsemustieteistä... :D
Villi veikkaukseni on, ettei ole ainakaan lääkäri. :) Sen verran kummallista kommentointia välillä.
 
...........
En voi ymmärtää täällä tiettyjen ihmisten paasausta lasten yksilöllisyydestä. Nää ihmiset jotka selittää lasten yksilöllisyyden tärkeydestä ei anna minkäänlaista arvoa erilaisia äitejä kohtaan. Missä kohtaa yksilöllisyys sitten täytyy unohtaa? Minkä iän jälkeen lapsi ei ole enää yksilöllinen vaan täysin tasapaistetty noudattamaan kivikaudelta perittyjä elämäntapoja. AP kysyi vain apua ja selitti oman tilanteensa. Vaikuttaa todellakin siltä, että joku on istunut siellä kotona hieman liian kauan ja ainoa tehtävä tässä maailmassa on olla lastaan varten kotona oleva äiti.
 
vaiko häh
[QUOTE="Mievaan";25620059]Ihan OT. Mutta kun vrs:tä noin kovin pommitetaan, niin voisiko joku höykyttäjistä heittää linkin siihen tutkimukseen, jonka mukaan lapsi on fysiologisesti valmis nukkumaan yönsä läpi puolivuotiaana.

Minä voin nimittäin kertoa, että minun lapseni ei ollut fysiologisesti eikä emotionaalisesti valmis nukkumaan täysiä öitä puolivuotiaana. Nyt ikää on 10,5 kk, eikä hän vieläkään ole emotionaalisesti valmis. Onneksi olemme sellaisessa tilanteessa, että voimme antaa hänelle aikaa.[/QUOTE]

Siis kysehän on ollut siitä, ettei lapsi tarvitse yöllä ruokaa enää puolen vuoden iän jälkeen, jos syö päivällä normaalisti. Ei siitä, että nukkuu välttämättä täydet yöt heräämättä. :) Linkissä hieman asiasta. Jos lapsi ei vielä puolivuotiaana syö kunnolla kiinteitä, niin sitten varmasti heräileekin nälkäänsä.

Puolivuotiaan uni, Vanhempainnetti - MLL

Oma lapseni vieroitettiin yösyötöistä puolen vuoden iässä, kun söi päivisin hyvin ja selkeästi halusi vain mut unilelukseen, kun imetyskerrat vaan tiheni öisin. Unikoulun jälkeen ei enää herätessään huutanut maidon perään, eikä kyllä muutenkaan, mutta edelleen saattoi pari kertaa yössä herätä jatkaen sitten silityksen jälkeen nukkumista. Nyt 1v3kk ikäinen, joka nukkuu jo suurimmaksi osaksi täysiä öitä omassa sängyssään. Joskus saattaa herätä kerran yössä ja jos ei omassa sängyssä rauhoitu, niin sitten nostetaan meidän viereen nukkumaan loppuyöksi. :)
 
vrs
Alkuperäinen kirjoittaja vaiko häh;25619835:
No voitko vrs vastata sitten mun kysymykseen, kun et Phoebsin kysymykseen osaa? Eli kuten jo kysyin aiemmin:

No eikö vauvaa tule nimenomaan ohjata nukkumaan pidempään, eli ne herkemmän unen vaiheet jatkamaan unia, eikä havahduttaa joka kerta, kun on herkemmän unen vaihe? Sitenhän hän helpommin oppii nukkumaan pidempiä ja pidempiä pätkiä ja lopulta koko yön.
Mun mielestä vauva ei oo mikään lelu, jota ohjataan mihin suuntaan sattuu huvittaan: ei nukuteta väkisin, ei herätetä väkisin. Musta vauvan tarpeisiin vastataan vauvan viestejä kuunnellen. Kaikki oppii nukkumaan ilman äitiä ennemin tai myöhemmin, ero on vain siinä, että lapset jotka on saanu oppia omassa tahdissaan harvemmin protestoivat nukkumista missään muotoa, ts heitä ei tarvitse unikouluttaa tai muutenkaan tapella nukkuma-ajoista.


Ja ne evolutionääriset jutskat; vaikka pikkuvauva olisikin dinoajoilla herännyt tietyin väliajoin, niin ei hän kyllä sillä ole itseään pelastanut, kun eipä alle vuoden ikäinen vielä liiku... :D

Mä en vastannu tähän, ku Phoebsi sitä tivas, koska ihan aidosti kuvittelin tän olevan ihan itsestäänselvää tietoa ja koko tivaamisen olevan vaan peliä. Vauvat heräilee tsekatakseen onko äiti lähellä ja viestivät itkulla olevansa olemassa, ettei heitä unohdeta.
Tässä nyt jokseenkin ratakiskosta väännettynä edes osa siitä, mihin sanomisillani viittasin:
On the Origin of Crying and Tears

Alkuperäinen kirjoittaja vaiko häh;25619835:
Niin ja se vielä, että tottakai ihan pieni vauva heräilee syömään, mutta ihan pienenäkin se heräilyväli on kohtuullinen, eikä sen kuulu tihentyä kun ikää tulee lisää, siinä lähdetään menemään metsään jos imetetään vuoden ikäistä öisin tiheämpää kuin vastasyntynyttä. Johan sen sanoo järkikin. :)
Minusta siinä ei ole mitään järkeä, että pikkuruinen vauva tarvitsisi enemmän rintamaitoa kuin isompi. Varsinkin kun 1v luonnollisesti kaipaa äidiltään erityisen paljon läheisyyttä reviirin ns laajentuessa ja energiantapeen lisääntyessä (kävelemään oppiminen).
 
vaiko häh
Mun mielestä vauva ei oo mikään lelu, jota ohjataan mihin suuntaan sattuu huvittaan: ei nukuteta väkisin, ei herätetä väkisin. Musta vauvan tarpeisiin vastataan vauvan viestejä kuunnellen. Kaikki oppii nukkumaan ilman äitiä ennemin tai myöhemmin, ero on vain siinä, että lapset jotka on saanu oppia omassa tahdissaan harvemmin protestoivat nukkumista missään muotoa, ts heitä ei tarvitse unikouluttaa tai muutenkaan tapella nukkuma-ajoista.

Minusta siinä ei ole mitään järkeä, että pikkuruinen vauva tarvitsisi enemmän rintamaitoa kuin isompi. Varsinkin kun 1v luonnollisesti kaipaa äidiltään erityisen paljon läheisyyttä reviirin ns laajentuessa ja energiantapeen lisääntyessä (kävelemään oppiminen).
Pikaset kommentit: eihän vauvan ohjaileminen elämisen normaaleihin asioihin, kuten öiden nukkumiseen ole mitään vauvan pitämistä leluna! Sinähän se vanhempi olet ja sun tehtäväs on muutenkin kasvattaa lapsestasi elinkelpoinen ja varsinkin yhteiskuntakelpoinen yksilö. Jos muutenkin opetat hänelle asioita, mikset halua opettaa hänelle oikeaa unirytmiä?

Ja tuo viimeinen kommentti: lapselle voi antaa läheisyyttä niin paljon ja muutenkin kuin rinnalla! Kuten sanoin, meillä otetaan edelleenkin vauva kainaloon yöksi, jos ei omassa sängyssään viihdy, mutta imetys on erotettava siitä. Imetys on ennen kaikkea lapsen ruokkimista, lohduttaminen ja lähellä pitäminen voidaan tehdä muutenkin.
 

Yhteistyössä