Yövieroitus meni pahasti pieleen. Onkohan enää toivoa?

  • Viestiketjun aloittaja Väsähtänyt
  • Ensimmäinen viesti
väsähtänyt
Kerrataan nyt vielä tämä vieroituksen syy.

Minulla on nukahtamisvaikeuksia enkä voi ottaa nukahtamislääkettä jos imetän öisin.

On aika raskasta mennä sänkyyn kymmeneltä, valvoa kahteentoista ja herätä ekan kerran yhdeltä ja sen jä'lkeen kehden tunnin välein imettämään ja nousta puoli kahdeksalta. Kun kausi alkaa, se pitää saada poikki. En tarvitse lääkkeitä edes joka viikko, mutta tarvitsen sen tiedon, että minä voin ottaa niitä, jos tarvitsen. Univaiokeuksista kärsivät vasrmaan ymmärtävät tämän ja muut eivbät välttämättä.
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt
vrs
[QUOTE="...";25616034]Mä en vrs pidä sun lynkkavasta ja ilkeästä tyylistäsi. Miksi sun pitää olla noin ehdoton ja ikävä? Ei kaikille toimi samat asiat. [/QUOTE]

Ai et pidä? No, tiedätkö mitä? Ei vois vähempää kiinnostaa.

Mä en perusta mielipiteitäni lastenhoidosta tai esim imetyksestä omiin kokemuksiini, ainakaan pelkästään. Perustan ne ihmisbiologiaan. Ja kyllä, mulla on jyrkät mielipiteet: älä lue, ellet kestä. Äiti on se, joka päättää synnyttää lapsen tähän maailmaan ja siks äidin pitäis elää lapsen tarpeiden mukaan. Sitäpaitsi: mitä enemmän ihminen rimpuilee biologiaa vastaan, sitä enemmän tulee ongelmia. Jos se sua loukkaa, cry me a river, ei taaskaan kiinnosta.
 
"..."
Ai et pidä? No, tiedätkö mitä? Ei vois vähempää kiinnostaa.

Mä en perusta mielipiteitäni lastenhoidosta tai esim imetyksestä omiin kokemuksiini, ainakaan pelkästään. Perustan ne ihmisbiologiaan. Ja kyllä, mulla on jyrkät mielipiteet: älä lue, ellet kestä. Äiti on se, joka päättää synnyttää lapsen tähän maailmaan ja siks äidin pitäis elää lapsen tarpeiden mukaan. Sitäpaitsi: mitä enemmän ihminen rimpuilee biologiaa vastaan, sitä enemmän tulee ongelmia. Jos se sua loukkaa, cry me a river, ei taaskaan kiinnosta.
:LOL:
 
vrs
[QUOTE="...";25616063]Sun koko maailmasi taitaa olla sinun näköisesi? Miten voi olla aikuiselle (oletan) ihmiselle vieras asia, että ihmiset - aikuiset ja lapset - ovat erilaisia ja heille toimivat eri asiat. Sulla saattaisi olla ihan hyviäkin ajatuksia, mutta onnistut kuulostamaan ainoastaan typerältä ja yksinkertaiselta ehdottomuutesi takia. Ei sinua voi ottaa todesta. Eikä halua kuunnella.[/QUOTE]

Kun fakta kuitenkin on se, että pohjimmiltaan me ollaan aika samanlaisia. Ihminen on ihminen vaikka voissa paistais.

Ja tiedätkö; jos et halua kuunnella, ole kuuntelematta. Yksinkertasta.
 
vrs
Alkuperäinen kirjoittaja väsähtänyt;25616206:
Kerrataan nyt vielä tämä vieroituksen syy.

Minulla on nukahtamisvaikeuksia enkä voi ottaa nukahtamislääkettä jos imetän öisin.

On aika raskasta mennä sänkyyn kymmeneltä, valvoa kahteentoista ja herätä ekan kerran yhdeltä ja sen jä'lkeen kehden tunnin välein imettämään ja nousta puoli kahdeksalta. Kun kausi alkaa, se pitää saada poikki. En tarvitse lääkkeitä edes joka viikko, mutta tarvitsen sen tiedon, että minä voin ottaa niitä, jos tarvitsen. Univaiokeuksista kärsivät vasrmaan ymmärtävät tämän ja muut eivbät välttämättä.
Väsyneenä voi olla vaikeeta päästää irti jostain ajatuksesta, mihin on fokustanu, mutta usko huvikses: imetystä parempaa unilääkettä ei löydy. Kainalossa tuhisevalla lapsellakin on rauhoittava vaikutus, mutta se imetys antaa siihen sen hormoniboostin.

Jos yhtään lohduttaa: oon kärsiny aikoinaan sellasen 10v univaikeuksista, pahimmillaan nukuin kuukausia vartin pätkissä, yhteensä 2h vuorokaudessa. Että joo, kokemusta valitettavasti on.
 
jassoooo
Vrs, siis ihmisbiologia vaatii, että lähemmäs vuoden ikäistä pitää imettää neljä kertaa yössä? Onko ihmisbiologiaa myös se, että äidit eivät tarvitse unta?
 
"vieras"
Meillä samanikäinen lapsi ja ei puhettakaan että ois onnistunu yövieroitus. Pakko oli lopettaa imetys kokonaan.
Meidän vauva oli just samanlainen kuin teillä. Heräsi useita kertoja syömään ja söi kauan. Omat yöunet kärsivät todella paljon, joten täyslopetus oli ainoa ratkaisu. Nyt reilu viikko oltu ilman imetystä ja hyvin menee. Vauva nukkuu yöt putkeen, ilman tissiä, maitopulloja tai tutia. Meillä kun ei kukaan lapsista ole huolinut ikinä tuttia eikä tuttipulloa.
Vieroitus oli helppoa. Parina yönä piti n. tunti vauvaa kanniskella jotta alkoi uudestaan nukkumaan.
Laitoin rintoihin pikkasen sinappia ja se haju teki sen ettei vauvan rintaa enää tehnyt mieli. ;)
 
väsähtänyt
Minulle imetys ei todellakaan toimi unilääkkeenä, päin vastoin. Olen kahta lasta sen verran öisin imettänyt, että tiedän sen kyllä.

Nukahtamisongelmat on sitten ihan eri keskustelunaihe. Minulla on ollut niitä 15 vuotta ja esikoinen on vasta kolme. Se ei minusta liity tähän muuten kuin yhtenä vieroituksen syynä.
 
"mörkö"
Vauva nukkumaan isän kanssa ja sinä nukkumaan muualle? Omaan kotiin tarpeeksi kauas tai sitten muutamaksi yöksi muualle, jotta voit nukkua (vaikka lääkkeiden kanssa) ja palata sitten virkeämpänä ratkomaan tilannetta.

Mulla on kokemuksia pahoista uniongelmista sekä kaksi lasta: puolivuotias ja kaksivuotias. Esikoisen aikana yöimetykset loppuivat lopulta siihen, kun jaksoin nousta silloin kuudelta ylös. Esikoinen oli todella huono nukkuja ja heräsi vuoden verran 20 krt yössä. Vauva syö öisin, nukkuu mun vieressä ja mun puolesta syö ja nukkuu niin kauan kuin tahtoo, koska tällä tavalla mä nukun parhaiten. Mutta kukin tavallaan, sinuna harkitsisin oikeasti muutamaa yötä jossain ihan muualla.
 
tsemit aloittajalle
Ai et pidä? No, tiedätkö mitä? Ei vois vähempää kiinnostaa.

Mä en perusta mielipiteitäni lastenhoidosta tai esim imetyksestä omiin kokemuksiini, ainakaan pelkästään. Perustan ne ihmisbiologiaan. Ja kyllä, mulla on jyrkät mielipiteet: älä lue, ellet kestä. Äiti on se, joka päättää synnyttää lapsen tähän maailmaan ja siks äidin pitäis elää lapsen tarpeiden mukaan. Sitäpaitsi: mitä enemmän ihminen rimpuilee biologiaa vastaan, sitä enemmän tulee ongelmia. Jos se sua loukkaa, cry me a river, ei taaskaan kiinnosta.
Ja fysiologisista syistä lapsi ei tarvitse yöllä ruokaa puolen vuoden iän jälkeen, kunhan syö päivällä normaalisti. Eli et sä mitään biologiaan perusta, ihan vaan kaikkeen muuhun.

Ja sitäpaitsi, lapsi mukautuu perheen elämään, ei toisinpäin.
 
Jätä yöimetset pois, vauva ei tarvitse ruokaa yöllä ja sinä todellakin tarvitset katkeamatonta unta että jaksat päivällä. Vauvan voisit vieroittaa rinnasta muutenkin, paljon paljon hellyyttä ja huomiota hänelle ja samalla imetys pois.

Ja kokeilkaa unikouluja, kunhan ensin otatte selvää ja kyselette neuvoa. Ei se varmaan monellakaan yhdessä yössä ala toimia, mutta viikossa kahdessa kyllä. Noista lapsentahtisista kommenteista en välittäisi tuossa vaiheessa enää tuon taivaallista.

Muoks. Yöimetset? :D Siis yöimetykset!
 
vrs
Ja fysiologisista syistä lapsi ei tarvitse yöllä ruokaa puolen vuoden iän jälkeen, kunhan syö päivällä normaalisti. Eli et sä mitään biologiaan perusta, ihan vaan kaikkeen muuhun.
Ja sä perustat ton luulos mihin? Neuvolaan?

Se, miten länsimaalasessa nyky-yhteiskunnassa lapsia hoidetaan on hyvin, hyvin kaukana siitä, mikä on ns biologisesti oikein. Ja fysiologiset syyt lapsella jota SYÖTETÄÄN päivisin ku syöttöpossua (niinku valtaosalla suomalaisäideistäkin on tapana) on vähän eri, ku normaalilla ihmislapsella. Kirja "Luonnollinen lapsuus" vois esim olla riittävän selkokielistä luettavaa myös palstalaisille.

Kerrohan, ihan mielenkiinnosta, mikä on se "kaikki muu" mihin sun mielestä perustan mielipiteeni?
 
  • Tykkää
Reactions: tiinelli
Ja sä perustat ton luulos mihin? Neuvolaan?

Se, miten länsimaalasessa nyky-yhteiskunnassa lapsia hoidetaan on hyvin, hyvin kaukana siitä, mikä on ns biologisesti oikein. Ja fysiologiset syyt lapsella jota SYÖTETÄÄN päivisin ku syöttöpossua (niinku valtaosalla suomalaisäideistäkin on tapana) on vähän eri, ku normaalilla ihmislapsella. Kirja "Luonnollinen lapsuus" vois esim olla riittävän selkokielistä luettavaa myös palstalaisille.

Kerrohan, ihan mielenkiinnosta, mikä on se "kaikki muu" mihin sun mielestä perustan mielipiteeni?
Miten sitten ne lapset jotka nukkuvat ilman mitään yrityksiä koko yön heräämättä, meilläkin esikoinen kolmekuisesta 22:00-08:30?

Tai ne vauvat, jotka ovat itkeneet kahtena yönä muutaman kerran (ns. unikoulun aikana) ja sen jälkeen nukkuvat kuin tukit ja päivätkin sujuu paremmin pirteän ja iloisen vauvan kanssa?

Eikä mistään voida tietää, ellei joku ole sitä luolan seinään raapustanut, miten esi-äitimme yöllä heräileviä vauvoja hoitelivat, yrittivätkö tehdä asialle jotain.
 
tsemit aloittajalle
Ja sä perustat ton luulos mihin? Neuvolaan?

Se, miten länsimaalasessa nyky-yhteiskunnassa lapsia hoidetaan on hyvin, hyvin kaukana siitä, mikä on ns biologisesti oikein. Ja fysiologiset syyt lapsella jota SYÖTETÄÄN päivisin ku syöttöpossua (niinku valtaosalla suomalaisäideistäkin on tapana) on vähän eri, ku normaalilla ihmislapsella. Kirja "Luonnollinen lapsuus" vois esim olla riittävän selkokielistä luettavaa myös palstalaisille.

Kerrohan, ihan mielenkiinnosta, mikä on se "kaikki muu" mihin sun mielestä perustan mielipiteeni?
Luultavasti teillä on joku kotiäitikööri siellä vailla minkäänlaista alan koulutusta, joka suoltaa toisilleen samaa paskaa vuodesta toiseen.

Lääketieteelliset faktat ja tutkimukset toteaa, että suurin osa lapsista ei fysiologisista syistä tarvitse yöllä ruokaa tuon iän jälkeen ja piste. HYVIN HARVA lapsi voi tosin tuon jälkeenkin, vuoden ikään asti tarvita kerran maitoa aamuyöstä, mutta HOX: yhden kerran ja senkin aamuyöstä, kun ei jaksa aamuun. Ei todellakaan tissittelyä läpi yön taaperoikään asti.

Sun menetelmät on kaikkea muuta kuin luonnollisia nyky-Suomessa, jossa lapselle on tarjolla muutakin terveellistä ja hyvää ruokaa, kuin äidinmaito. Sullakin varmaan avartuis vähän tuo maailmankuva, jos olisit saanut edes yhden kunnon yön nukuttua tässä imetystesi lomassa :)
 
tsemit aloittajalle
Luultavasti teillä on joku kotiäitikööri siellä vailla minkäänlaista alan koulutusta, joka suoltaa toisilleen samaa paskaa vuodesta toiseen.

Lääketieteelliset faktat ja tutkimukset toteaa, että suurin osa lapsista ei fysiologisista syistä tarvitse yöllä ruokaa tuon iän jälkeen ja piste. HYVIN HARVA lapsi voi tosin tuon jälkeenkin, vuoden ikään asti tarvita kerran maitoa aamuyöstä, mutta HOX: yhden kerran ja senkin aamuyöstä, kun ei jaksa aamuun. Ei todellakaan tissittelyä läpi yön taaperoikään asti.

Sun menetelmät on kaikkea muuta kuin luonnollisia nyky-Suomessa, jossa lapselle on tarjolla muutakin terveellistä ja hyvää ruokaa, kuin äidinmaito. Sullakin varmaan avartuis vähän tuo maailmankuva, jos olisit saanut edes yhden kunnon yön nukuttua tässä imetystesi lomassa :)
Ja sori te kaikki normaalit kotiäidit, tarkoitus ei ole teitä loukata, ärsyttää vaan ton yhden vouhotus. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
vrs
Miten sitten ne lapset jotka nukkuvat ilman mitään yrityksiä koko yön heräämättä, meilläkin esikoinen kolmekuisesta 22:00-08:30?

Tai ne vauvat, jotka ovat itkeneet kahtena yönä muutaman kerran (ns. unikoulun aikana) ja sen jälkeen nukkuvat kuin tukit ja päivätkin sujuu paremmin pirteän ja iloisen vauvan kanssa?

Eikä mistään voida tietää, ellei joku ole sitä luolan seinään raapustanut, miten esi-äitimme yöllä heräileviä vauvoja hoitelivat, yrittivätkö tehdä asialle jotain.
Hoh hoijaa. Esiäideistä ei siis voi tietää yhtään mitään, koska niillä ei ollu päiväkirjoja? Onneks dinoilla oli.

Ja mitä tohon ensimmäiseen kappaleeseen tulee: eikö tässä jo jankattu sitä yksilöllisyyttä? Joillain vaan tuntuu olevan vaikeeta ymmärtää synnynnäisen yksilöllisyyden ja äidin väkisin vääntämän erilaisuuden eron. Jotkut nukkuu ja toiset ei, ongelmia tulee vasta, ku vauvan luonne ja tarpeet ei kohtaa äidin odotusten ja halujen kanssa.

Unikoulua en ymmärrä, se on mielestäni lähes lapsen pahoinpitelyä. Se, mitä "unikoulu" tarkoittaa on kuitenkin varmasti ihmisestä kiinni: Kun meillä vähän alle 2v illalla totesi olevansa iso ja nukkuvansa ilman tissiä, en sitä myöskään yöllä antanut. Ei itkuja, ei ongelmia: lapsi itse kertoi koska oli valmis, unentokkurassa ei vaan meinannut muistaa. Riitti, kun sanoin, että aamulla sitte. Kai joku saivarteluun taipuvainen näsäviisastelija tuostakin "unikoulun" saisi väännettyä? Omaksi ilokseni en lasta itkettäisi.
 
Hoh hoijaa. Esiäideistä ei siis voi tietää yhtään mitään, koska niillä ei ollu päiväkirjoja?
Sä kuitenkin tiedät ihan hirmusti ilman niitäkin :xmas:

Eli siis yksilöllisesti ajatellen ensin rintaa öisin itkevä vauva tarvitsee sitä rintaa mutta sitten jos äiti on vaikka sairaalassa kaksi yötä, ja vauva nukkuukin sen jälkeen hyvin ilman rintaa, niin sitten hänen yksilöllinen tarpeensa olikin että hän ei tarvitse sitä enää?

Entäs se äiti sitten? Se joka on ihan väsynyt ja rikki koska joutuu herämään tunnin välein. Entäs hän ja hänen jaksamisensa? Tällainen esiäiti olisi varmaan joutunut sapelihammastiikerin ruoaksi kun ei olisi jaksanut olla varuillaan koko aikaa.
 
vrs
Luultavasti teillä on joku kotiäitikööri siellä vailla minkäänlaista alan koulutusta, joka suoltaa toisilleen samaa paskaa vuodesta toiseen.

Lääketieteelliset faktat ja tutkimukset toteaa, että suurin osa lapsista ei fysiologisista syistä tarvitse yöllä ruokaa tuon iän jälkeen ja piste. HYVIN HARVA lapsi voi tosin tuon jälkeenkin, vuoden ikään asti tarvita kerran maitoa aamuyöstä, mutta HOX: yhden kerran ja senkin aamuyöstä, kun ei jaksa aamuun. Ei todellakaan tissittelyä läpi yön taaperoikään asti.

Sun menetelmät on kaikkea muuta kuin luonnollisia nyky-Suomessa, jossa lapselle on tarjolla muutakin terveellistä ja hyvää ruokaa, kuin äidinmaito. Sullakin varmaan avartuis vähän tuo maailmankuva, jos olisit saanut edes yhden kunnon yön nukuttua tässä imetystesi lomassa :)
Voi, olet oikea päätelmien mestari. Not.

Kappaleesta kaksi olen edelleen eri mieltä. Tutkimuksia on molempiin suuntiin. Kaikki tarpeet ei myöskään ole vain fysiologisia, emotionaliset on ihan yhtä tärkeitä. Paitsi tietysti, kun äidin tapeet menee lapsen tarpeiden edelle.

Luonnollisia nyky-Suomessa? :D Ihminen ei biologisesti oo sen kummempi "nyky-Suomessa" ku vaikka 5000 vuotta sitte bambumajassa asuessaan.

Ootko paljonki ollu seurailemassa mun nukkumisia tässä "imetysten lomassa"? For the record: viimeks launataina oli muksut mummolassa, silloinKIN nukuttiin oikein makosasti.
 
väsähtänyt
Meillä molemmat lapset ovat nukkuneet vieressä puolivuotiaiksi ja sen jälkeen siirretty omaan sänkyyn vanhempien sängyn viereen. Ei vaan meinaa onnistua nukkuminen, kun vauva potkii ja repii tukasta ja touhuilee muuten omiaan.

Minä olen mielestäni levänneenä parempi äiti kuin väsyneenä. Jaksan silloin uhmaikäistäkin paremmin, mutta ihan hyvä juttu, että muut jaksavat imettää yöt.

Kiitos taas kommenteista.
 
tsemit aloittajalle
Voi, olet oikea päätelmien mestari. Not.

Kappaleesta kaksi olen edelleen eri mieltä. Tutkimuksia on molempiin suuntiin. Kaikki tarpeet ei myöskään ole vain fysiologisia, emotionaliset on ihan yhtä tärkeitä. Paitsi tietysti, kun äidin tapeet menee lapsen tarpeiden edelle.

Luonnollisia nyky-Suomessa? :D Ihminen ei biologisesti oo sen kummempi "nyky-Suomessa" ku vaikka 5000 vuotta sitte bambumajassa asuessaan.

Ootko paljonki ollu seurailemassa mun nukkumisia tässä "imetysten lomassa"? For the record: viimeks launataina oli muksut mummolassa, silloinKIN nukuttiin oikein makosasti.
No jos ne on viimeksi launataina olleet mummolassa, niin miten olet voinut imettää? Ja pärjäsikö lapsesi ilman tissiä todellakin ja ilman sinua?!!??!?!??! Ei ole tarvinnut paljon seurailla, kun vouhotat joka imetysketjussa sitä, kuinka nukut ilman paitaa ja taapero imeskelee pitkin yötä vielä kaksivuotiaana ja se on normaalia. :)

Vaikkei ihminen biologisesti ole kummempi, niin onhan maailma muuttunut, etkö sitä ymmärrä?? Vai vieläkö verhoat itsesi kaislahameeseen ja lähdet rimpsalle tissit hulmuten? Ai niin joo, varmaankin, että lapsillasi olisi vapaa pääsy... :D

Kuulostat ihan joltain rokotefanaatikolta, joka perustaa omat mielipiteensä ihan maallikon mielipiteisiin ilman mitään tieteellistä faktaa. Ja ne sellaiset mielipiteet on aina menneet mun toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
 
vrs
Sä kuitenkin tiedät ihan hirmusti ilman niitäkin :xmas:

Eli siis yksilöllisesti ajatellen ensin rintaa öisin itkevä vauva tarvitsee sitä rintaa mutta sitten jos äiti on vaikka sairaalassa kaksi yötä, ja vauva nukkuukin sen jälkeen hyvin ilman rintaa, niin sitten hänen yksilöllinen tarpeensa olikin että hän ei tarvitse sitä enää?

Entäs se äiti sitten? Se joka on ihan väsynyt ja rikki koska joutuu herämään tunnin välein. Entäs hän ja hänen jaksamisensa? Tällainen esiäiti olisi varmaan joutunut sapelihammastiikerin ruoaksi kun ei olisi jaksanut olla varuillaan koko aikaa.
Niin, ajatella: tarpeet voi olosuhteiden pakosta muuttuakin. Silti en huvikseni vauvaa tai lasta itkettäisi, mutta pahapa se sairaalasta käsin on imettää, jossei sijaista saa tai voi ottaa lasta mukaan.

Äidin tarpeet ja "tarpeet" on aika eri asia kuin pienen lapsen/ vauvan. En jaksa nyt jaaritella aiheesta, voidaan joskus palata asiaan, jos haluat...? Ns. tarpeilla tarkoitan näitä odotusten ja yhteiskunnan luomia "tarpeita": harrastuksia, parisuhdeaikaa yms. Oikeita tarpeita kuten uni, ruoka jne on myös mahdollista täyttää monella eri tapaa. Vauvan kanssa erillään ja eri aikoihin nukkuminen on aikalailla varma keino saada ongelmia aikaseksi.
 
fyi
Niin, ajatella: tarpeet voi olosuhteiden pakosta muuttuakin. Silti en huvikseni vauvaa tai lasta itkettäisi, mutta pahapa se sairaalasta käsin on imettää, jossei sijaista saa tai voi ottaa lasta mukaan.

Äidin tarpeet ja "tarpeet" on aika eri asia kuin pienen lapsen/ vauvan. En jaksa nyt jaaritella aiheesta, voidaan joskus palata asiaan, jos haluat...? Ns. tarpeilla tarkoitan näitä odotusten ja yhteiskunnan luomia "tarpeita": harrastuksia, parisuhdeaikaa yms. Oikeita tarpeita kuten uni, ruoka jne on myös mahdollista täyttää monella eri tapaa. Vauvan kanssa erillään ja eri aikoihin nukkuminen on aikalailla varma keino saada ongelmia aikaseksi.
Hei missä se englanninkielinen selventävä lause on?! :LOL:
 
vrs
No jos ne on viimeksi launataina olleet mummolassa, niin miten olet voinut imettää?.
En ymmärrä kysymystä. Sinä et ehkä ymmärrä imetyksestä paljoakaan? Villi veikkaus vaan, voin toki olla väärässäkin.

Ei ole tarvinnut paljon seurailla, kun vouhotat joka imetysketjussa sitä, kuinka nukut ilman paitaa ja taapero imeskelee pitkin yötä vielä kaksivuotiaana ja se on normaalia. :)
Kyllä mä ymmärrän, että oon varmaan sun ja joidenki muiden mielestä ihan taju mielenkiintonen tyyppi, mut yritä hyvä ihminen päästä nyt sen yli. Seuraile rauhassa, mutta turhaan täyttelet tiimarivihkoas, et oo siinä kovin hyvä; missailet liikaa.

Kuulostat ihan joltain rokotefanaatikolta, joka perustaa omat mielipiteensä ihan maallikon mielipiteisiin ilman mitään tieteellistä faktaa. Ja ne sellaiset mielipiteet on aina menneet mun toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Rokotteet ei paljoa kiinnosta, mutta en sentään niin sokeasti kulje lampaana massan mukana, että esim sika-piikkiä olisin lapsiini antanut pistää tai itse sitä raskaana ollessani ottanut.
 
  • Tykkää
Reactions: tiinelli

Yhteistyössä