Yövieroitus meni pahasti pieleen. Onkohan enää toivoa?

  • Viestiketjun aloittaja Väsähtänyt
  • Ensimmäinen viesti
vaiko häh
[QUOTE="isis";25622887]Mihin sinä tämän perustat? :) Tiedäthän, että tutkijoiden määrittelemä "kokonainen yö" on pituudeltaan viisi tuntia, ei 10-12 tuntia? Kyllä, yli puolivuotiaat ovat fysiologisesti kypsiä pärjäämään ruoatta viisi tuntia öisin. Sanotaanhan neuvolassakin, että monet lapset tarvitsevat yli puolivuotiaina vielä aamuöisin maitoa. Se viisi tuntia siis täyttyy.[/QUOTE]

Olen jo maininnut, että joillakin lapsilla jää tarve yösyöntiin vielä vuodenkin ikään asti, mutta silloinkin kerran yössä pitäis riittää ja sekin aamuyön puolella, ei pari tuntia nukahtamisesta. :)
 
vaiko häh
Sääli kaikessa rauhassa, jos se sinua viihdyttää. Kerro kuitenkin, mihin en nyt vastannut riittävästi? Saatan korjata asian, ehkä, jos sattuu riittävän mielenkiintonen kysymys tulemaan. Epäilen.
Lueppas joskus huviksesi (sillä huvia se on :D) noita omia vastauksiasi läpi. Kuulostaako ne sun mielestä oikeasti kovinkin kypsiltä vastauksilta? Tai sellaisilta, että ihmiset alkavat niiden ohjaamina kovastikin muuttamaan omaa käyttäytymistään tai toimintatapojaan siihen suuntaan, jota liputat? Mulle on ihan sama, miten ihmiset toimii lastensa kanssa, mutta jos halutaan väitellä asiasta niin olen siihen valmis. Sun tapauksessas vaan väittely menee ilmeisesti siihen, että heittäydyt ihan lapseksi heti kun joku heittää eriävän, hyvin perustellun mielipiteen ja pyytää sinulta vastakommentteja.
 
"isis"
Alkuperäinen kirjoittaja vaiko häh;25622130:
Jos lapselle jatkuvasti annetaan maitoa, niin meneehän siinä jo hampaat, pitäähän tutistakin vierottaa mieluiten mahdollisimman pian ihan jo purennan takia, sama hommahan se on rinnalla.
Tässä on taas virheellistä "tietoa". Imetys ei pilaa hampaita. Äidinmaito ei itsessään ole kariogeenistä, sen laktoosi on s mutanssille täysin hyödytöntä tavaraa. Sen sijaan äidinmaidon entsyymit pilkkovat suuhun mahdollisesti jäänyttä ruokaa bakteereille sopiviksi. Meillä ruvettiin aika aikaisin tekemään niin, että kiinteiden ruokien jälkeen otettiin aina vesihuikka suuta huuhtomaan. Hampaiden harjaus aamuin illoin.

Purentaan imetys vaikuttaa positiivisesti: Koska on ihmislapsen biologinen normi käydä rinnalla 3-7 vuotiaaksi, on hänen kasvunsa ja kehityksensä optimaalisinta silloin, kun hän myös käy rinnalla 3-7 vuotiaaksi. Tutti on haitallinen koska se ei ole rinnan muotoinen ja toisaalta tuttia syövät lapset pitävät usein tuttia suussaan muutenkin, kuin imiessään. Sitä pureskellaan, se on tiellä kun pitäisi puhua, yms. Rinta on aivan eri asia. Rinnasta ei purentavirhettä voi saada vaan päinvastoin, rinnan imeminen tekee purennasta paremman ja leukaluusta tilavamman.
 
vaiko häh
[QUOTE="isis";25623156]Tässä on taas virheellistä "tietoa". Imetys ei pilaa hampaita. Äidinmaito ei itsessään ole kariogeenistä, sen laktoosi on s mutanssille täysin hyödytöntä tavaraa. Sen sijaan äidinmaidon entsyymit pilkkovat suuhun mahdollisesti jäänyttä ruokaa bakteereille sopiviksi. Meillä ruvettiin aika aikaisin tekemään niin, että kiinteiden ruokien jälkeen otettiin aina vesihuikka suuta huuhtomaan. Hampaiden harjaus aamuin illoin.

Purentaan imetys vaikuttaa positiivisesti: Koska on ihmislapsen biologinen normi käydä rinnalla 3-7 vuotiaaksi, on hänen kasvunsa ja kehityksensä optimaalisinta silloin, kun hän myös käy rinnalla 3-7 vuotiaaksi. Tutti on haitallinen koska se ei ole rinnan muotoinen ja toisaalta tuttia syövät lapset pitävät usein tuttia suussaan muutenkin, kuin imiessään. Sitä pureskellaan, se on tiellä kun pitäisi puhua, yms. Rinta on aivan eri asia. Rinnasta ei purentavirhettä voi saada vaan päinvastoin, rinnan imeminen tekee purennasta paremman ja leukaluusta tilavamman.[/QUOTE]

No nakkasin ton kommentin ihan suutuspäissäni, ei perustunut mihinkään lähteeseen :) Kiitti tiedosta, en tiennytkään. Eikä tosin hampaat ole olleet kyllä mielessäkään imetyksen aikana, tosin lapselleni ei ehtinyt yhtään hammasta imetysaikana tulla (eka hammas tuli vuoden iässä :D).
 
vrs
Alkuperäinen kirjoittaja vaiko häh;25623075:
Lueppas joskus huviksesi (sillä huvia se on :D) noita omia vastauksiasi läpi. Kuulostaako ne sun mielestä oikeasti kovinkin kypsiltä vastauksilta?
Olenko sellaista väittänytkään? Palsta on minulle puhdasta viihdettä, en todellakaan aijo uhrata ajatuksenpuolikastakaan sille, miltä ulosantini mielestäsi kuulostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vaiko häh;25623075:
Tai sellaisilta, että ihmiset alkavat niiden ohjaamina kovastikin muuttamaan omaa käyttäytymistään tai toimintatapojaan siihen suuntaan, jota liputat?
Edelleenkään: ei kiinnosta. Sanon mielipiteeni, jos sellainen sattuu olemaan, mutta minulle on aivan ykshailee, "muuttaako joku käyttäytymistään" sen mukaan vai ei. Siinä vaiheessa, jos ihmisellä oikeasti on joku ongelma ja hän oikeasti haluaa sen ratkaista (eikä vain ruikuttaa säälipisteitä), on se ihan se ja sama miten sen asian esittää, kunhan perusidea tulee selville.

Alkuperäinen kirjoittaja vaiko häh;25623075:
Mulle on ihan sama, miten ihmiset toimii lastensa kanssa, mutta jos halutaan väitellä asiasta niin olen siihen valmis. Sun tapauksessas vaan väittely menee ilmeisesti siihen, että heittäydyt ihan lapseksi heti kun joku heittää eriävän, hyvin perustellun mielipiteen ja pyytää sinulta vastakommentteja.
Yhtään, siis YHTÄÄN, hyvinperusteltua mielipidettä en tässä ketjussa ole nähnyt keneltäkään muulta, kuin nimimerkiltä Isis. Minulla ei riitä mielenkiinto noin kattavasti selittää, koska en näe siinä mitään hyötyä, hatunnosto hänelle siis.

Kuten sanoin: tää palsta on mulle pelkkää viihdettä. Enkä ajattele kovinkaan suuresti keskiverto palstaäidista, varsinkaan kun aiheena on imetys. Siinä vaiheessa kun argumentointi on luokkaa "ei minun lapsi ainakaan" menee minulta ihan vihoviimeinenkin mielenkiinto. Jos oikeasti haluat väitellä kunnolla, tehdään se IRL, ei palstalla. Tänne olen nämä asiat selittänyt niin monesti, vähemmästäkin kyynistyy.
 
Ihmisen hengissä pysymisen kannalta vauvan on elintärkeää heräillä öisin siitä syytä että, pieni vauva voi nukahtaa liian syvään uneen ja ns. "unohtaa hengittämisen". Siitä syystä suositellaan mm. vierihoitoa yms että vauva rytmittää vieressä nukkuessaan hengityksen muitten lähellä olevien kanssa. Tämä lapsen vieressä / samassa huoneessa nukkumisen ei tarvitse kuitenkaan tarkoittaa jatkuvaa yöheräilyä ja syömistä :(
Kiitos vastauksestasi, hyvä esimerkki miten voi vastata kysymykseen vittuilematta.

Minua harmittaa näissä keskusteluissa se, että äidin inhimillisyys unohdetaan ihan täysin.
 
"vieras"
Ai et pidä? No, tiedätkö mitä? Ei vois vähempää kiinnostaa.

Mä en perusta mielipiteitäni lastenhoidosta tai esim imetyksestä omiin kokemuksiini, ainakaan pelkästään. Perustan ne ihmisbiologiaan. Ja kyllä, mulla on jyrkät mielipiteet: älä lue, ellet kestä. Äiti on se, joka päättää synnyttää lapsen tähän maailmaan ja siks äidin pitäis elää lapsen tarpeiden mukaan. Sitäpaitsi: mitä enemmän ihminen rimpuilee biologiaa vastaan, sitä enemmän tulee ongelmia. Jos se sua loukkaa, cry me a river, ei taaskaan kiinnosta.
Olisko mun pitänyt pakottaa vauva syömään keskellä yötä kun se vaan halusi nukkua? 7 kk ei jaksanut herätä enää ollenkaan syömään. Oliko se biologisesti epänormaali vauva? Saako sen palauttaa?
 
vaiko häh
Olenko sellaista väittänytkään? Palsta on minulle puhdasta viihdettä, en todellakaan aijo uhrata ajatuksenpuolikastakaan sille, miltä ulosantini mielestäsi kuulostaa.



Edelleenkään: ei kiinnosta. Sanon mielipiteeni, jos sellainen sattuu olemaan, mutta minulle on aivan ykshailee, "muuttaako joku käyttäytymistään" sen mukaan vai ei. Siinä vaiheessa, jos ihmisellä oikeasti on joku ongelma ja hän oikeasti haluaa sen ratkaista (eikä vain ruikuttaa säälipisteitä), on se ihan se ja sama miten sen asian esittää, kunhan perusidea tulee selville.



Yhtään, siis YHTÄÄN, hyvinperusteltua mielipidettä en tässä ketjussa ole nähnyt keneltäkään muulta, kuin nimimerkiltä Isis. Minulla ei riitä mielenkiinto noin kattavasti selittää, koska en näe siinä mitään hyötyä, hatunnosto hänelle siis.

Kuten sanoin: tää palsta on mulle pelkkää viihdettä. Enkä ajattele kovinkaan suuresti keskiverto palstaäidista, varsinkaan kun aiheena on imetys. Siinä vaiheessa kun argumentointi on luokkaa "ei minun lapsi ainakaan" menee minulta ihan vihoviimeinenkin mielenkiinto. Jos oikeasti haluat väitellä kunnolla, tehdään se IRL, ei palstalla. Tänne olen nämä asiat selittänyt niin monesti, vähemmästäkin kyynistyy.
Kertoo kaiken susta. Siis se, että ainoa mielestäsi hyvin perusteltu kommentti on käyttäjältä, joka peesaa sua. :D

Ja miksi ihmeessä omakohtaisia kokemuksia ei saisi täällä jakaa? Sitähän se älykkyys on, opitun teorian ja käytännön yhdistämistä ja niiden perusteella toimimista ja elämistä. Ei se ole mitään joko tai. Jos mulla on toiminut hyvin yövieroitus ja aloittaja kyselee siihen vinkkejä, olisin tyhmä jos en omaa kokemustani asiasta toisi esiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
nellien
Alkuperäinen kirjoittaja Väsähtänyt;25615114:
Vrs, sinäkö sitten imettäisit 11-kuisen neljä kertaa yössä, kuten ennen yövieroituksen aloitusta tein? Kyllä se väsyttää. Mutta yksi syy, miksi tähän lähdettiin oli se, että minulla on pahoja nukahtamisvaikeuksia enkä voi ottaa nukahtamislääkettä, jos imetän yöt läpeensä. Siksi aloin uupua aika pahasti.

Tuota ensimmäistä lasta imetin 1v 9kk (yövieroitusken aloitin 1v 6kk iässä) nukkui ekan yönsä heräämättä 1v 10kk iässä.


Tokaa imetin 1v 6kk, yövieroituksen aloitin 11kk iässä, hän nukkui ekan yönsä heräämättä 1v 8kk iässä.

Tästä voi siis päätellä että sillä yöimetyksen lopetuksella lyhensin omia ja lasten yöunia n.2tunnilla(alkoivat yöimetyksen loputtua heräämään 5.30-6 aikaan),mutta mitään valtakunnan hyötyä asiasta ei ollut.

molemmat heräs yöllä 7-12kertaa sekä yöimetyksen kanssa että ilman yöimetystä. Mun näkökulmasta katsottuna ap:n vauva nukkuu hyvin.

Eli jos meille joskus tulisi vauva mä lopettaisin koko imetyksen 6kk iässä ja vaihtaisin korvikkeeseen,uskon että sillä tavalla saavutettaisiin koko yön yöunet nopeammin.
 
"Mievaan"
Alkuperäinen kirjoittaja vaiko häh;25622130:
Koulutustausta liittyy tiedonhankintakykyyn ja informaation analysointiin ja prosessointiin vahvastikin. Mutta eipä niistä tietty tiedä, jos ei ole opiskellut peruskoulua pidemmälle... ;)
Menee taas OT, mutta: yliopistostako olet oppinut argumentointivirheen nimeltä "ad hominem"? Minä odottelen edelleen sitä tieteellistä linkkiä, jota jo taannoin pyysin.

Alkuperäinen kirjoittaja vaiko häh;25622130:
Jos lapselle jatkuvasti annetaan maitoa, niin meneehän siinä jo hampaat, pitäähän tutistakin vierottaa mieluiten mahdollisimman pian ihan jo purennan takia, sama hommahan se on rinnalla.
No tämän nyt onneksi on tainnut jo aika moni korjata. Hassua vain, että tuollainen sammakko päästetään samassa kommentissa, jossa aluksi on ylistetty omaa sivistystä ja tiedonhankintakykyä.
 
vaiko häh
[QUOTE="Mievaan";25624501]Menee taas OT, mutta: yliopistostako olet oppinut argumentointivirheen nimeltä "ad hominem"? Minä odottelen edelleen sitä tieteellistä linkkiä, jota jo taannoin pyysin.

No tämän nyt onneksi on tainnut jo aika moni korjata. Hassua vain, että tuollainen sammakko päästetään samassa kommentissa, jossa aluksi on ylistetty omaa sivistystä ja tiedonhankintakykyä.[/QUOTE]

Mitä linkkiä tarkoitat? En jaksa selata koko ketjua, enkä edes ehtis... :) Ja yliopistosta oppii paljon kaikenlaista, suosittelen joskus kokeilemaan :D

Ja sammakoita nyt pääsee jokaiselta, oli koulutustaso mikä hyvänsä. Älykkyyttä on myöntää virheensä ja ottaa uusi oppi innolla vastaan. Kuten jo teinkin :)
 
"Mievaan"
Alkuperäinen kirjoittaja vaiko häh;25625061:
Mitä linkkiä tarkoitat? En jaksa selata koko ketjua, enkä edes ehtis... :) Ja yliopistosta oppii paljon kaikenlaista, suosittelen joskus kokeilemaan :D

Ja sammakoita nyt pääsee jokaiselta, oli koulutustaso mikä hyvänsä. Älykkyyttä on myöntää virheensä ja ottaa uusi oppi innolla vastaan. Kuten jo teinkin :)
Tervetuloa yliopistoon, nyt vain ottamaan oppi talteen. Hyvä että oppimisen intoa riittää, sillä maailma on täynnä opittavaa.

Ihan ensiksi: jos joku pyytää sinua linkkaamaan tieteelliseen tutkmukseen, älä linkkaa MLL:n sivulle kirjoitukseen, jossa ei ole edes kirjoittajan nimeä, saati lähdeviitteitä.

Ja toisekseen: niitä sammakoita pääsee suusta merkittävästi vähemmän, kun ei yritä esittää fiksumpaa kuin on.
 
  • Tykkää
Reactions: tiinelli
vaiko häh
[QUOTE="Mievaan";25627000]Tervetuloa yliopistoon, nyt vain ottamaan oppi talteen. Hyvä että oppimisen intoa riittää, sillä maailma on täynnä opittavaa.

Ihan ensiksi: jos joku pyytää sinua linkkaamaan tieteelliseen tutkmukseen, älä linkkaa MLL:n sivulle kirjoitukseen, jossa ei ole edes kirjoittajan nimeä, saati lähdeviitteitä.

Ja toisekseen: niitä sammakoita pääsee suusta merkittävästi vähemmän, kun ei yritä esittää fiksumpaa kuin on.[/QUOTE]

Sun mielestä Kaksplussan Mitäs nyt -palstan opit lähentelee yliopistossa saatuja? :D No, mikäpäs siinä sitten...

En ole kyllä huomannut, että joku on vaatinut nimenomaan jotain tieteellistä tutkimusta, että anteeksi nyt ihan kamalan paljon :) En ole opiskellut lääketiedettä, enkä ole kiinnostunut aiheesta niin paljon, että lähtisin nyt tältä istumalta tutkimaan yo:n tietokantoja aiheesta äidinmaito ja imetys, mutta luultavasti sieltä jotain löytyis. Sun varmaan kannattaa käydä ihan yo:n kirjastosta pyytämässä tiedonhakuvinkkejä, jos omatoiminen penkominen ei tuota tulosta.

Enkä minä esitä mitään, tiedän olevani fiksu ja selvästikin se sinua nyt riepoo. Miksi, sitä en tiedä. Sun fiksuus on tullut myös selväksi noista sun kommenteista ;)
 
"vieras"
Tässä HUS:n osastonylilääkärin, lastenlääkärin Hannu Jalangon artikkeli lapsen unihäiriöistä.

Unihäiriön tyypit

Unihäiriöt lapsella
Lääkärikirja Duodecim
10.10.2010
lastentautien erikoislääkäri Hannu Jalanko


Pienten lasten yleisimmät unihäiriöt ovat nukahtamisvaikeudet, yöheräily ja liian varhainen herääminen. Näistä toistuva yöheräily on perheen kannalta rasittavin ja sitä esiintyy 10–15 %:lla pienistä lapsista. Merkittävän yöheräilyn rajana pidetään neljää heräämistä yötä kohden. Noin puolen vuoden ikään tultaessa alkaa esiintyä vauvaiän yleisin uniongelma: uniassosiaatiohäiriö. Tällä tarkoitetaan lapsen kyvyttömyyttä nukahtaa itsekseen ilman, että aikuinen auttaa hänet uneen tavalla tai toisella. Siitä muodostuu ongelma, jos lapsi öisin havahtuessaan aina herättää myös vanhempansa ja vaatii totuttua menettelyä. Iän myötä lapsen heräilyongelma muuttuu usein nukahtamisvaikeudeksi. Leikki-ikäinen osaa ennakoida vanhemman lähtevän luotaan nukahtamisen jälkeen ja voi siksi pyrkiä pitkittämään uneen vaipumista. Samalla yöheräilykin usein jatkuu. Toisinaan vauvan yöheräily johtuu siitä, että häntä ei saada vieroitettua yöimetyksestä puolen vuoden iän jälkeen.


Lasten unikäyttäytymiseen liittyviä periaatteita on useita:

Lapsi tulisi aina laittaa sänkyynsä hereillä olevana. Hänen tulisi oppia nukuttamaan itsensä uneen. Lapsen olisi 3–4 ensimmäisen kuukauden jälkeen hyvä nukkua eri huoneessa kuin vanhemmat, mikäli se on mahdollista.
Nukkumaanmenoaikojen ja aamuheräämisten tulisi olla verrattain säännöllisiä.
Lapsi tarvitsee nukkumaanmenorituaalit, joiden olisi hyvä olla mahdollisimman miellyttäviä ja samanlaisia illasta toiseen. Ns. tassumenetelmään kuuluu, että lapsi iltarutiinien jälkeen pannaan sänkyyn ja rauhoitetaan vanhemman käden eli »tassun» alle sänkyyn. Vanhempi kuitenkin poistuu ennen kuin lapsi nukahtaa. Kun lapsen itku saavuttaa vaativan asteen, menee vanhempi taas rauhoittamaan hänet »tassun» alle. Jos lapsi huutaa hysteerisesti eikä rauhoitu tällä tavoin, vanhempi nostaa lapsen syliin ja rauhoittelee hiljaiseksi. Kuitenkin ennen nukahtamista lapsi pannaan takaisin vuoteeseen.
Mentyään sänkyyn lapsen tulisi myös pysyä siellä.
Jo muutaman kuukauden ikäiselle lapselle on hyvä tehdä selväksi, että yöt ovat nukkumista varten. Mahdollisten yösyömisten tulee tapahtua nopeasti, hämärässä ja ilman seurustelua. Muutaman kuukauden ikäistä lasta on hyvä jo päiväsaikaan totuttaa pidempiin syötönväleihin.
Kosteaa vaippaa ei aina tarvitse vaihtaa yöllä.
Jos lapsi inahtaa tai nyyhkii kesken unen, häntä ei ole syytä ottaa heti syliin. Jos nyyhkiminen jatkuu, jo sängyn vieressä seisominen tai käden laskeminen rauhallisesti lapsen olkapäälle saattaa usein riittää ja lapsi jatkaa uniaan taas rauhallisesti.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25631353]Tässä HUS:n osastonylilääkärin, lastenlääkärin Hannu Jalangon artikkeli lapsen unihäiriöistä.

Unihäiriön tyypit

Unihäiriöt lapsella
Lääkärikirja Duodecim
10.10.2010
lastentautien erikoislääkäri Hannu Jalanko


Pienten lasten yleisimmät unihäiriöt ovat nukahtamisvaikeudet, yöheräily ja liian varhainen herääminen. Näistä toistuva yöheräily on perheen kannalta rasittavin ja sitä esiintyy 10–15 %:lla pienistä lapsista. Merkittävän yöheräilyn rajana pidetään neljää heräämistä yötä kohden. Noin puolen vuoden ikään tultaessa alkaa esiintyä vauvaiän yleisin uniongelma: uniassosiaatiohäiriö. Tällä tarkoitetaan lapsen kyvyttömyyttä nukahtaa itsekseen ilman, että aikuinen auttaa hänet uneen tavalla tai toisella. Siitä muodostuu ongelma, jos lapsi öisin havahtuessaan aina herättää myös vanhempansa ja vaatii totuttua menettelyä. Iän myötä lapsen heräilyongelma muuttuu usein nukahtamisvaikeudeksi. Leikki-ikäinen osaa ennakoida vanhemman lähtevän luotaan nukahtamisen jälkeen ja voi siksi pyrkiä pitkittämään uneen vaipumista. Samalla yöheräilykin usein jatkuu. Toisinaan vauvan yöheräily johtuu siitä, että häntä ei saada vieroitettua yöimetyksestä puolen vuoden iän jälkeen.


Lasten unikäyttäytymiseen liittyviä periaatteita on useita:

Lapsi tulisi aina laittaa sänkyynsä hereillä olevana. Hänen tulisi oppia nukuttamaan itsensä uneen. Lapsen olisi 3–4 ensimmäisen kuukauden jälkeen hyvä nukkua eri huoneessa kuin vanhemmat, mikäli se on mahdollista.
Nukkumaanmenoaikojen ja aamuheräämisten tulisi olla verrattain säännöllisiä.
Lapsi tarvitsee nukkumaanmenorituaalit, joiden olisi hyvä olla mahdollisimman miellyttäviä ja samanlaisia illasta toiseen. Ns. tassumenetelmään kuuluu, että lapsi iltarutiinien jälkeen pannaan sänkyyn ja rauhoitetaan vanhemman käden eli »tassun» alle sänkyyn. Vanhempi kuitenkin poistuu ennen kuin lapsi nukahtaa. Kun lapsen itku saavuttaa vaativan asteen, menee vanhempi taas rauhoittamaan hänet »tassun» alle. Jos lapsi huutaa hysteerisesti eikä rauhoitu tällä tavoin, vanhempi nostaa lapsen syliin ja rauhoittelee hiljaiseksi. Kuitenkin ennen nukahtamista lapsi pannaan takaisin vuoteeseen.
Mentyään sänkyyn lapsen tulisi myös pysyä siellä.
Jo muutaman kuukauden ikäiselle lapselle on hyvä tehdä selväksi, että yöt ovat nukkumista varten. Mahdollisten yösyömisten tulee tapahtua nopeasti, hämärässä ja ilman seurustelua. Muutaman kuukauden ikäistä lasta on hyvä jo päiväsaikaan totuttaa pidempiin syötönväleihin.
Kosteaa vaippaa ei aina tarvitse vaihtaa yöllä.
Jos lapsi inahtaa tai nyyhkii kesken unen, häntä ei ole syytä ottaa heti syliin. Jos nyyhkiminen jatkuu, jo sängyn vieressä seisominen tai käden laskeminen rauhallisesti lapsen olkapäälle saattaa usein riittää ja lapsi jatkaa uniaan taas rauhallisesti.[/QUOTE]



Mitä vrs sanoo tästä?
 
vrs
[QUOTE="vieras";25632446]Mitä vrs sanoo tästä?[/QUOTE]

Vrs sanoo tästä, että tuo on niin paksua paskaa, ettei ulos pääse. Unihäiriöt on länsimainen ilmiö; ne on tasan ja tarkalleen kulttuurista johtuvia.

Eikö teillä oikeesti oo MITÄÄN muuta elämää, ku tää palsta? Tai mitään muuta mietittävää, ku mitä MÄ oon jostain mieltä? :D :D
 
vaiko häh
Vrs sanoo tästä, että tuo on niin paksua paskaa, ettei ulos pääse. Unihäiriöt on länsimainen ilmiö; ne on tasan ja tarkalleen kulttuurista johtuvia.

Eikö teillä oikeesti oo MITÄÄN muuta elämää, ku tää palsta? Tai mitään muuta mietittävää, ku mitä MÄ oon jostain mieltä? :D :D
Voi, niin paljon muutakin elämää. Mutta kun on niin kiva työ, että voi tässä samalla surffata, niin mikäpäs tässä on seuratessa sun aatoksia :D Tai itseasiassa mielenkiinto alkaa kyllä hiipua kun on nyt huomannut, ettei sulla ole kykyjä tähän väittelyyn sitten kuitenkaan. Joo, mun puolesta tää keskustelu oli tässä. Siis jos et keksi tuon parempia vastakommentteja.
 
"vieras"
Vrs sanoo tästä, että tuo on niin paksua paskaa, ettei ulos pääse. Unihäiriöt on länsimainen ilmiö; ne on tasan ja tarkalleen kulttuurista johtuvia.

Eikö teillä oikeesti oo MITÄÄN muuta elämää, ku tää palsta? Tai mitään muuta mietittävää, ku mitä MÄ oon jostain mieltä? :D :D
Eli susta osaston(HUS:ssa) ylilääkäri ja lastentautien erikoislääkäri puhuu paksua paskaa?

Meillä muuten lapsi on nukkunut aina omassa sängyssään(vauvaajan meidän makuuhuoneessa) ja nukkunut aina yönsä hyvin. Kaverin perheessä muksu nukkunut perhepedissä ja koko perhe valvoi, kun muksu hyöri ympäriinsä koko yön valvottaen vanhempiaan ja itseään. Kun siirtyi omaan sänkyyn, alkoi nukkumaan yöt heräämättä.
 

Yhteistyössä