yö kuivaksi oppimisesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piku81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piku81

Aktiivinen jäsen
15.10.2007
1 655
0
36
Niin eli meillä on jo poika tovin (n.4kk) ollut päivä kuiva niin et huolehtii jo itsekkin ettei pääse housuun. On vielä ollut tilanteita toooodellla harvakseltaan et on niin ollut uppoutuneena leikkiin et on sit housuun tullut, mut pääsääntöisesti sanoisin et on päivä kuiva. Ikää on tammikuussa 3v
Mut yöllä on vaippa ollut ihan täynnä, ja välillä herää öisin tahtomaan pissalle ja väliin on herännyt, mut sit ehtii olla jo housussa.. Mut siis nyt olen huomannut että kun käytän pojan pissalla joskus 23-00 aikaan niin tekee kyllä ison pissan ja sit itse saattaa pytää yleensä joskus 04 aikaan. Mut siis oletteko muut käyttäneet lasta yöllä pissalla? Hän ei oikein kunnolla herää, kun käytän potalla, en puhele hälle ja hän saattaa hieman jotain mumista, mut siis saattaa "nukahtaa" potalle, eli on siis tavallaan unessa..

Nyt mietin et onko tuo öisin pissattaminen sit kuitenkaan viisasta? esikoine kyseessä joten kaipaisin kokeneempien kommentteja :D Kun siis eilenkin oli niin et käytin joskus 00 aikoihin ja sit itse tahtoi silloin 4 jälkeen ja aamulla olikin sit kuiva vaippa...

Viimeksi muokattu:
En ole käyttänyt. Meidän tyttö täyttää tammikuussa 3v ja on ollut ilman yövaippaa varmaan puoli vuotta ja päivällä ilman vaippaa reilusti yli vuoden. Vähennä juomista illalla.

Siis et kai HERÄTÄ lasta siihen pissallakäyntiin???? Eri asia tietysti jos lapsi itse herää ja haluaa vessaan, mutta ei tietenkään pidä herättää toista sitä varten.

Meillä helmikuussa 3v täyttävä neiti, joka on ollut päiväkuiva vajaa 2-vuotiaasta asti. Yövaippa sen sijaan on edelleen ja tulee varmaan tovin olemaankin, tuskin on hetkeen jäämässä pois. Tosin nyt viime aikoina on vaippa alkanut silloin tällöin olla kuiva yön jäljiltä. On todella sikeä nukkuja, eli kun illalla nukahtaa, niin seuraavan kerran herää vasta aamulla, eikä herää pissahätäänkään. Kerran viime kesänä unohdettiin laittaa yövaippa ja kun menin aamulla yhdeksän maissa herättämään tyttöä, nukkui tyytyväisenä vaikka sänky lainehti. :xmas: Kertonee jotain hänen unenlahjoistaan. Itse en lähtisi herättämään yöllä pissalle, oppii kyllä kun on sen aika. Esikoinen oli meillä samanikäisenä ollut jo tovin yökuiva, mutta hän on selvästi herkkäunisempi ja myös heräsi yöllä kun hätä iski-häntäkään ei yöllä herätetty pissalle.

Eikös kukaan tee näin :xmas:

Juu mun ystäväni vain 4 lapsen kokemuksella mainitsi että 2 lapsen kohdalla on käyttänyt heitä yöllä potalla ja kaksi lasta taas on ollut herkkäunisempia et ovat heränneet pissa hätään... Mut joo mietin sit itsekkin et onko tää ihan viisasta, tosin poika ei herää kuitenkaan.. Ja sen olen vain huomannut et jos en käytä niin vaippa on kyllä tosi täynnä yleensä aamulla.

Meillä poika osaa jo päivällä kuitenkin katkaista pissan tulon, kun joskus saattaa keretä lirahtaa muutama tippa housuun ja sit juoksee kiireen vilkkaa potalle huutaen äkkiä pissalle äkkiä pissalle:D

Meillä ollaan harrastettu vessahätäviestintää heti syntymästä, öisin 2kk iästä asti. En kuitenkaan koskaan ole itse herättänyt lasta vaan lapsi on herättänyt minut kun on ollut pissahätä. Yövaipaton oli n2-3kk iästä asti, yökuiva 1,5-vuotiaana. Voisi toimia isommankin lapsen kanssa mutta en tiedä miten hyvin toimii jos on aikuislähtöistä. Alkaako lapsi silloin tuottamaan vain enemmän pissaa öisin? Ei tiedä...

Nostelenpas tätä vielä. En nyt viime yönä käyttänyt sit ollenkaan pissalla ja ei poika itsekkään herännyt pissalle, niin olipas aamulla sit niin täysi vaippa et hyvä ettei tulvinu yli, ja oli sit ottsnut kosteutta hieman vaatteisiinkin..
En tiiä miten tekin, kun tuntuu ettei mulle siittä pissalla käyttämisestä ole mitään haittaa ja poika näyttää tyytyväisesti vain nukkuvan koko toimituksen ajan =) et jatkasko sit.. vai onko se sit ihan hölmöä..

Mä en ole käyttäny vaan antanu kypsyä omaa tahtiaan. Alle 3v alko olla jo kuiviakin öitä ja nyt 3v täytettyään alku heräillä itsekin joskus vessaan ja sänky ollu kuiva pitkään. Väliin oli aikasemmin vaippa aivan täys vaikka rajasin juotavaa. Minusta ei oo järkeä alkaa tohon vessapeliin, kyl se herää sitten itse kun on valmis tai pidättää aamuun asti.

YÖKUIVAKSI EI VOI OPPIA EIKÄ OPETTAA. se on hormonaalinen juttu, pitää erittyä tiettyä hormonia aivoista että lapsi pysyy yön yli kuivana ( se hormoni vähentää pissamäärää yöaikana). Yökuivaksi oppimiseen EI auta yöllä vessaan herättäminen (ja se ei ole edes kovin suositeltavaa), ei juomisen vähentäminen illalla eikä mikään muu. Siihen auttaa vain aika. Siihen asti on hyvä käyttää yövaippaa. Alle 5 vuotiaan kohdalla asialle ei vielä tehdä mitään vaan odotellaan, että se hormoni alkaa erittyä (sen erittymisen alkaminen on yksilöllistä, toisilla aiemmin ja toisilla myöhemmin). JOs 5 v vielä kastelee säännöllisesti niin silloin voidaan kokeilla kasteluhälytintä tai lääkehoitoa, mutta myöskään ne eivät poista itse ongelmaa, vain oireen eli kastelun. Vielä 10% ekaluokkalaisista kastelee öisin.

JOten ap voi rauhallisin mielin vielä käyttää vaippaa lapsellaan eikä murehtia asiasta. Kyllä se aikanaan tulee kuivaksi yölläkin.

Meillä on 3,5 vuotias poika ja aamulla on vaippa ääriään myöten täynnä. Ei herää pissahätään yöllä eikä mulle ole tullut mieleenkään herättää ja kantaa potalle.

Kuten joku fiksu tossa yllä mainitsi, kyse on hormoonista. Yökuivaksi ei voi opettaa herättämällä yöllä pissalle.

Ja päivisin tää meidän poika on ollu täysin kuiva jo 2 v 2 kk iästä. Oppi päiväkuivaksi ihan kylmiltään, kertaheitosta, mikä kait on harvinaista. Koskaan ei siis tullut pissa eikä kakkavahinkoa minnekkään, jätin vain vaipan pois ja heti meni potalle ku tuli hätä.

Onko kellään mielipidettä siihen, että on jo ollut noin vuoden yökuiva (sänky kastunut harvoin) ja yhtäkkiä alkaa taas kastella öisin? Vaippako vaan takaisin taas niin kauaksi, että alkaa olla aamuisin kuiva?

pojalla oli jotai 3½v joku vaihe,just oli kans jo ollut vuoden yökuiva,sillä kyllä se vahinko tapahtui vasta aamulla ,hetki ennen normaalia heräämisaikaa.Muistaakseni kesti vain muutaman viikon.

meillä piakkoin 3-vee täyttävä neiti joka ollut nyt muutaman kk:n päiväkuiva (tosin ulkona varalla vaippa), nyt kk:n pvät ottanut yöllä itse pissavaipan pois ja jatkanut unia...ok, viime yönä oli ensimmäinen yö kun ei halunnut laittaa yöksi vaippaa ja hienosti meni :)

Yhteistyössä