Ei merkkiäkään kuivaksi oppimisesta!Jelppikää pliis!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "niin"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="minä";23476075]Meillä kuivaksiopettelu on aloitettu täysin ilman housuja. Kotona ollaan siis oltu pylly paljaana. Näin ovat alkaneet tunnistaa hädän, vaikka se pelkkien pikkuhousujenkin kanssa olisi vielä ollut vaikeaa. Vaippa on otettu pois vaatteiden kanssa vasta kun se on alkanut olla aina kuiva ja lapsi on sanonut hätänsä myös vaipan kanssa. Ja tässä asiassahan lapset ovat yksilöitä. Meillä vaipat on pystytty jättämään noin 2,5-vuotiaana, eikä sen jälkeen ole vahinkoja juurikaan sattunut. Itse en ole juurikaan hätää kysellyt, vaan antanut lasten huomata sen itse. Toki ennen ulos lähtöä olen käskenyt potalle, käyväthän aikuisetkin ulos lähtiessään usein vessassa, vaikka ei juuri oliskaan hätä.

Ja meillä ainakin esikoinen oppi kuivaksi itsestään kakkosen ollessa parikuinen, eli hänellä ei ainakaan vauva asiaan vaikuttanut.[/QUOTE]

Tää on ihan kuin miun tekstiä. Meillä myös oltiin aina kotona ilman vaippaa. Ja meidänkin esikoinen oppi kuivaksi, kun kuopus oli vauva. Esikoinen oli 1v 10kk ja kuopus peräti 1v6kk. Kumpaakaan ei painostettu eikä itse asiassa potatettu. Potta seisoi pitkään olkkarin lattialla. Kuopuksen tapauksessa kesä auttoi asiaa ja esikoisen malli.

Ap, pidät potan esillä, ja käytät samoin lasta siellä istumassa, kun tähänkin asti. Ku et kerta painosta lasta potalle, niin et sinä hallaa tee. Pakottaminen ja väkisin istuttaminen voi aiheuttaa takapakkia.
Ja kun kerta kakat sinne jo tulee, nii teillä ollaan pitkällä moniin muihin verrattuna!!

[QUOTE="a p";23476066]Eli siis, pitääkö mun nyt haudata potta komeron perälle ja ottaa se esiin milloin??

Entäs sitten kakkaaminen, kun sen tyttö kuitenkin haluaa tehdä potalla. Miksi ihmeessä pakottaa lapsi sitten tekemään kakka housuihin. Onko sekään sitten oikein, jos sanon että kakkaa housihin, potta on nyt jemmassa...

Ja milloin mä otan sen potan uudestaan esiin? Sitten kun tyttö itse sanoo että haluaa nyt potalle (muistaako koko pottaa sitten) vai esim. kuukauden parin päästä kokeillakseni miten tyttö siihen sitten suhtautuu?[/QUOTE]

Tuskin sun pottaa mihinkään komeron perälle tarvitsee haudata. Jätä se näkyville vessaan niin kun ennenkin on ollut, mutta unohtakaa hetkeksi tavoitteen kuivaksi opettelusta.
Jos tyttö haluaa kakata pottaan, niin se hänelle suotakoon. vaipan saa pois kakkaamisen ajaksi. Mutta jos hän vielä mielumin pissaa vaippaan, niin anna pissata.

Meillä potta on vapaasti käytettävissä vessassa ja nyt tuo kuopus on tosiaan itse alkanut osoittaa kiinnostusta pottaa kohtaan. Menee sinne kun itse haluaa vaikkai vielä oikeastaan mitää sinne tee, mutta se, että ylipäätä haluaa mennä potalle istumaan on aika hyvä alku jo :)
(ja joku kk sitten meillä pissattiin mielumin lattialle kun pottaan jos sattui olemaan ilman vaippaa kun pissahätä iski)

Voisko joku nyt oikeasti valaista mua, miten tuon asian teen... Eli siis potta kuikkaan? Miten sen kakkaamisen kanssa? Vaipat jalkaan ja en käytä lasta ollenkaan pissalla? Kertokaa, haluan vain parasta lapselleni.

En koskaan istuttanu potalle. Potta oli esillä jatkuvasti. Kun itse kävin vessassa ja pissasin lapsen edessä, kerroin, että tämä on pissaamista jne.

Kun näin lapsen selvästi pissaavan vaippaan, kerroin, mitä tapahtui.

Sitten yksi aamu lapsen ollessa 2 v en laittanu aamuvaippaa enkä housuja. Otin potan olkkariin. Tunnin kuluttua kesken leikkien lapsi siirtyi metrin päässä sijaitsevaan pottaan ja pissasi sinne. Koskaan aiemmin ei ollut edes istunut potassa.

En koskaan harrastanu tuota muistuttelua, että onko pissahätä. En koskaan istuttanu potalle mielivaltaisesti.

Kahden tunnin päästä meni tekee kakat pottaan.

Oppi oikeasti kertaheitolla potalle. Eikä tullu vahinkoja koskaan. Ai juu, tuli kerran housuihin, joten ne alku pari kuukautta oltiin ilman housuja kotona. Jotta huomasi ja näki, ettei ole vaippaa. Nyt jo 5-vuotias ja tosissaan tuo meni täysin kivuttomatsi.

Ihan vain tuohon kakka-asiaan kommentoin, että voithan sä käyttää tyttösi potalla kakalla, jos sinne sen mieluummin tekee (ilman muuta), mutta muutoin voi hetkeksi sitten sen pottailun unohtaa. Kyllä se sieltä sitten rupee sujumaan, kun aika on. Meillä esikoispoika osasi käydä vessassa 2v., mutta päiväkuiva oli kyllä vasta vajaa 3v. Teki siis 2v. housuun, jos oli housut jalassa, mutta ilman housuja tunnisti hädän kyllä ja meni itsenäisesti potalle. Eikä ne märät housut haitanneet poikaa lainkaan. :P
Kuopus on nyt muutamaa kuukautta vajaa 2v. eikä olla juuri pottailtu, kun ei vain halua. Nyt on tullut pientä kiinnostusta pottaa kohtaan, mutta ei vielä tee mitään sinne. Oon ajatellut, että hänenkin kohdalla odottelen nyt tuota kesää ja kokeillaan sitten. =)

[QUOTE="a p";23476139]Voisko joku nyt oikeasti valaista mua, miten tuon asian teen... Eli siis potta kuikkaan? Miten sen kakkaamisen kanssa? Vaipat jalkaan ja en käytä lasta ollenkaan pissalla? Kertokaa, haluan vain parasta lapselleni.[/QUOTE]

no, mie olen sitä mieltä, että ootte kotona ilman vaippaa ja potta on saatavilla (meillä oli tosiaan olkkarissa, kuten kerroin, vaikka se varmaan monen mielestä on ihan kamalan epähygieenistä.) Kahden vuoden iässä on lapsella herkkyyskausi kuivaksi oppimiseen, joten kyllä miun mielestä siihen pitää antaa mahdollisuus, mutta ei tietty painostaa.

Tuttavaperheessä on kolme lasta, joilla kaikilla on kuivaksioppiminen venynyt melkein viisisuotiaaksi, ja ei ole kyllä kiva kuunnella, kun äiti rupee siinä vaiheessa syyllistään lapsia tyyliin "Kato nyt, miten kaikki muut jo osaa, paitsi sinä." Ja kyse on kyllä heidän tapauksessaan ollut siitä, että kaksivuotiaina ei viitsitty edes kokeilla kuivaksi opettelua, kun se oli äitinsä mielestä niin epäsiistiä :(.

Tässä on nyt siis kaksi vaihtoehtoa.

1. Anna potan olla vessassa ja lapsella vaipat päällä koko ajan. Lapsi käy tekemässä kakan pottaan mutta ei pissaamassa (todennäköisesti) vielä vähään aikaan. Ja annan pissata suosiolla vaippaan ja se vaihdetaan aina kun on tarvis.

2. Otan vaipat pois ja annan lapsen olla sisällä housuissa tai mahdollisesti jopa ilman mitään housuja ja katson lähteekö luonnistumaan tällä konstilla.

Kumpi oiskaan parempi, siinä vasta pulma?

[QUOTE="a p";23476247]Tässä on nyt siis kaksi vaihtoehtoa.

1. Anna potan olla vessassa ja lapsella vaipat päällä koko ajan. Lapsi käy tekemässä kakan pottaan mutta ei pissaamassa (todennäköisesti) vielä vähään aikaan. Ja annan pissata suosiolla vaippaan ja se vaihdetaan aina kun on tarvis.

2. Otan vaipat pois ja annan lapsen olla sisällä housuissa tai mahdollisesti jopa ilman mitään housuja ja katson lähteekö luonnistumaan tällä konstilla.

Kumpi oiskaan parempi, siinä vasta pulma?[/QUOTE]

Minä ottaisin vaipan pois. Ja missään tapauksessa ei kannata laittaa lasta nyt kakkaamaan enää housuun, kun kerran kakat jo hienosti tekee pottaan. Minusta teillä on kyllä merkkejä kuivaksi oppimisesta, kun kerran kakkaa tosiaan pottaan. :) Monet lapset ovat pissakuivia ja sitten vaativat sen vaipan kakkaa varten.