Kuivaksi opettelusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lukekaa ja kommentoikaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lukekaa ja kommentoikaa

Vieras
Tarpeeksi isona potalle

Kesä on oivaa aikaa opetella käymään potalla. Kesä kuivaa kosteusvahingot, ja vähät vaatteet on helppo riisua nopeasti. Liian varhain ei potalle kuitenkaan pitäisi rynnätä. Lastentautien ja lasten vatsasairauksien erikoislääkäri, dosentti Pekka Kuitunen kehottaa odottamaan, kunnes lapsi on fyysisesti tarpeeksi kypsä.

Milloin lapsi on valmis potalle? Mitä valmiuksia hänellä tulee silloin olla?

Kuivaksi oppiminen on yksilöllistä, toinen oppii aikaisemmin kuin toinen. Noin yhden vuoden ikään asti virtsaaminen on tiedostamatonta, joten pottaharjoittelu onkin hyvä aloittaa vasta 1,5 - 2 vuoden iässä. Tuolloin lapsi alkaa jo ymmärtää, miksi potalla istutaan.

Liian varhain aloitettu pottakasvatus voi olla jopa haitallista, sillä lapsi ei ole vielä "pottakypsä". Hänellä voi olla kehityksessään vielä käymättä tärkeitä vaiheita läpi.

Miten pottailua voisi harjoitella?

Lapsi pitäisi laittaa potalle aluksi pari kolme kertaa päivässä säännöllisin väliajoin, tavallisesti ruokailun jälkeen. Potalla voi katsella hauskaa kirjaa, hypistellä lempilelua tai vaikka puhallella saippuakuplia. Jos pottaan sattuu tulemaan jotain, siitä ollaan yhdessä iloisia, mutta jos mitään ei tule, sekään ei haittaa. Potan ei välttämättä tarvitse olla vessassa, se voi aluksi olla vaikka keskellä olohuoneen lattiaa. Kun se on näkösällä, lapsi muistaa asian opittuaan helpommin mennä potalle, kun on sen aika. Kesällä lapsi voi kulkea kotona ja kotipihalla vaikka alasti, näin hän oppii nopeasti tunnistamaan, mistä on kyse, kun tulee pissahätä.

Markkinoilla on pottia joka lähtöön: hymyilevää, soivaa, läpinäkyvää, jopa valtaistuimeksi muotoiltua. Potan tärkein ominaisuus on kuitenkin, että se on tukeva, ja lapsen on siinä mukava istua.

Mitä tehdä, jos lapsi kieltäytyy ehdottomasti istumasta potalla?

Jos lapsi pistää vastaan, voi potan hyvin unohtaa kokonaan hetkeksi ja ottaa aikalisän. Potalla istumisen pitäisi aina olla kiireetöntä ja mukavaa, vailla ankaria vaatimuksia.

Joskus esimerkiksi ummetus voi haitata kuivaksi oppimista ja aiheuttaa jopa pottapelkoa. Se on tavallisinta 2-4-vuotiailla lapsilla. Tällöin kannattaa kiinnittää huomiota esimerkiksi maitotuotteiden määrään, tarjota lapselle mieluummin hapanmaitovalmisteita ja huolehtia riittävästä ravintokuitujen saannista aterioilla.

Kuinka kauan kuluu aikaa, että lapsi pääsee vaipoistaan?

On hyvin yksilöllistä, kuinka nopeasti lapsi oppii tekemään tarpeensa pottaan. Siihen voi kulua päiviä tai viikkoja. Täydelliseen kuivaksi oppimiseen voi mennä hyvinkin pitkä aika. Siisteyskasvatuksessa kannattaa antaa lapselle aikaa, sillä hän kykenee tahdonalaisesti pidättelemään tarpeitaan vasta 3 - 4 vuoden ikään mennessä, kun suolen ja rakon lihakset ja hermot ovat riittävän kehittyneet. Yökuivaksi opitaan usein myöhemmin kuin päiväkuivaksi, ja siinä on vielä enemmän yksilöllisiä vaihteluita. Mikään kiire ei ole, lapsen pitäisi oppia kokonaan kuivaksi 5 - 6 vuoden ikään mennessä.

Miten vahinkoihin tulisi suhtautua?

Vaikka lapsi jo osaisi käydä potalla ja tunnistaisi hätänsä, vahingot ovat vielä pitkään varsin yleisiä. Lapsi ei tee sitä tahallaan, eikä vahingosta saa koskaan olla lapselle vihainen. Aikuiselta vaaditaan hienotunteisuutta. Leikin tiimellyksessä lapsi ei välttämättä muista tai malta mennä potalle. Jos edellisestä kerrasta on pitkä aika, häntä voi muistuttaa asiasta.

Lapsi oppii tunnistamaan pissa- tai kakkahädän usein noin 2,5-3-vuotiaana, mutta ei välttämättä vielä osaa pidättää sitä, joten pissaa saattaa lirahtaa housuun jo ennen kuin lapsi ehtii asiasta mainita. Kylä- ja kaupunkireissuilla onkin hyvä pitää vaihtovaatteita varmuuden vuoksi mukana ja vaihtaa pöksyt asiasta numeroa tekemättä.

meillä kun on koira ja isompia lapsia, ei onnistuisi millään antaa jonkun kulkea alasti. Jo lapsena päätin, että minä en koskaan tuo pottaa vessasta pois. Silloin ällötti kun sukulaislapset istuivat potalla ruokapöydän vieressä. Mummolassa on aina ollut kylmä vessa ja eteiset ja siellä olen joutunut tuosta periaatteesta tinkimään, kotonani en.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
meillä kun on koira ja isompia lapsia, ei onnistuisi millään antaa jonkun kulkea alasti. Jo lapsena päätin, että minä en koskaan tuo pottaa vessasta pois. Silloin ällötti kun sukulaislapset istuivat potalla ruokapöydän vieressä. Mummolassa on aina ollut kylmä vessa ja eteiset ja siellä olen joutunut tuosta periaatteesta tinkimään, kotonani en.

mitä ne koira ja isommat lapset haittaa alasti kulkemista?

Täytyykin selvittää, kattaako lapsen vakuutus valtavat terapiakulut joita sille on varmaankin tulossa kun on ilmaissut vessahätänsä ihan pienestä asti ja ollut kotikuiva jo ennen 1v synttäreitään.. Meillä ei kyllä ole ollut mitään "pottakasvatusta" vaan ihan vaan kuunneltu lapsen viestejä, myöhemmin puhetta.

Ettei vaan perustuis nää Kuitusen sanomiset siihen joskus 70-luvulla Pampersin työntekijöiden tekemään tutkimukseen, johon useimmiten näissä asioissa viitataan. :|

Meillä homma sujui hyvin niin,että vaan jätettiin se vaippa pojalta pois yks päivä kun se oli sitä ennen ollut tosi kauan kuiva kun poika kävi ite potalla.Eikä juuri yhtään vahinkoa käynyt.

Oon kyllä todella sitä mieltä,että sitä oikeaa aikaa kannattaa odottaa lapsen kanssa.On ihan typerää lähteä raahaamaan potalle lasta,joka on juuri oppinut istumaan.Lapsi oppii kuivaksi sitten kun on valmis siihen.Enkä varsinaisesti edes usko siihen,että lasta pitää oikein opettamalla opettaa olemaan ilman vaippa.Se tulee tavallaan luonnostaan jo sitä kautta kun lapsi näkee,että ei vanhemmillakaan ole vaippaa ja sitten itse kiinnostuu myös käymään potalla tai pytyllä.Matkien lapset oppii hienosti,ihan ilman painostusta mihinkään.

Ja mun mielestä on kans kyllä tyhmää se potan raahaaminen lapsen perässä jonnekin muualle kuin vessaan.Siellä ne asiat tehdään ni ihan hyvä se on heti alkuunsa pitää se aina siellä.Sama homma on myös käsienpesussa.Ärsyttää kun sitä käsihygieniaa ei voida opettaa lapsille heti alusta asti.Tosin mä olenkin vähän sellanen ite,että en vaan voi käydä vessa-asioilla ilman,että sen jälkeen pesen kädet.Tuntuu jotenkin ilkeeltä itellä..

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja häh:

koira on säädyllinen eläin

siis häääh? en ymmärrä.

Koira kävisi nuuskimassa ja pahaa pelkään (en ole testannut), nuolaisemassa, ja teinejä nolottaa pientenkin alastomuus.

Teillä ollaan näköjään ahdasmielisiä alastomuuden suhteen. Pienen lapsen kotona alasti oleminen on ihan luonnollista!

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Koira kävisi nuuskimassa ja pahaa pelkään (en ole testannut), nuolaisemassa, ja teinejä nolottaa pientenkin alastomuus.

Teillä ollaan näköjään ahdasmielisiä alastomuuden suhteen. Pienen lapsen kotona alasti oleminen on ihan luonnollista!

Miks ihmisen pitää olla alasti kun kerran vaatteet on keksitty?Aatami haukkas omenasta ja meille tuli häveliäisyys.Mun mielestä on ihan hyvä,että ihan kaikkea ei jo ovea avatessa näytetä koko maailmalle..Vai hyväksytkö sitten myös miehet puistossa kävelyllä ilman vaatteita vai koskiko tää alastomuus nimenomaan vain ja ainoastaan lapsia?mikä se ikäraja sitten on tässä asiassa?

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Miks ihmisen pitää olla alasti kun kerran vaatteet on keksitty?Aatami haukkas omenasta ja meille tuli häveliäisyys.Mun mielestä on ihan hyvä,että ihan kaikkea ei jo ovea avatessa näytetä koko maailmalle..Vai hyväksytkö sitten myös miehet puistossa kävelyllä ilman vaatteita vai koskiko tää alastomuus nimenomaan vain ja ainoastaan lapsia?mikä se ikäraja sitten on tässä asiassa?

Luinkin nyt vasta paremmin,että puhuit kotona olemisesta alasti..Mut siinä sitten et mikä se ikäraja on tuossa,että ei enää saa olla lasti kotona?ja saako olla lasti kun on vieraita?ja miten selität lapselle,että alasti saa olla kun ollaan ihan perheen kesken,mutta ei sitten muuten..

Mun sohville, matoille ja penkeille ei peräsin paljaana oo mitään asiaa. Ja tarkotan jatkuvasti alasti olemista, ei satunnaisia tilanteita. Luonnollista tai ei, niin järjestys talossa, vaikka huonompiki.

Alkuperäinen kirjoittaja ... korjaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Luinkin nyt vasta paremmin,että puhuit kotona olemisesta alasti..Mut siinä sitten et mikä se ikäraja on tuossa,että ei enää saa olla lasti kotona?ja saako olla lasti kun on vieraita?ja miten selität lapselle,että alasti saa olla kun ollaan ihan perheen kesken,mutta ei sitten muuten..

mun mielestä suunnilleen 3-vuotiaaksi asti voi joskus olla kotona alasti, sillon ku ei oo vieraita.

Yhteistyössä