Kuivaksi opettelu

Emmää ossaaaa.. siis opettaa lasta siihen.

On nyt 2v 2kk ja täysin vaipoissa. Ei suostu istumaan potalla/pöntöllä supistajan kanssa. Muutaman kerran kakka tullut pottaan. Olen ottanut mukaan omiin "vessahommiini" ja tietää siis mihin kakka ja pissa menee. Kakalle lapsi menee yleensä omaan rauhaansa mutta kun yritän potalle saada niin alkaa vaan huuto, tai jaksaa istua kaks sekuntia potalla. Olen yrittänyt lukea siinä kirjaa tai laittaa suosikkifilmin näkymään jne.

Miten tässä pitäisi edetä? Yövaipat ovat lähes aina ihan märkiä. Lapsi on poika. Tuntuu että esim. sukulaiset jo painostavat että mun pitää opettaa lapsi potalle. Joskus olen antanut olla ilman vaippaa pikkuhousut jalassa mutta pissailee mihin sattuu eikä välitä siitä mitään.

Annanko vaan olla vielä? Oma "vaisto" sanoo että lapsi ei ehkä ole vielä valmis, mutta onko se sittenkin vaan laiskuutta.

Päiväkodissa suostuu potalle istumaan puoleksi minuutiksi muttei siinä ajassa sinne mitään koskaan tule.
 
Itse en ole opettanut lapsiani ollenkaan. Esikoinen opetettiin sairaalassa, kakkonen vain alkoi tehdä ja samoin teki kolmonen.
Lapsi kyllä jo tietää mikä se potta on ja mitä sillä tehdään. Toivottavasti on lämmin kesä niin voi olla vaipatta. Mutta kyllä ne lapset itsekkin kyllä oppii kun sen aika on. Älä stressaa.
 
Aiemmin en pahemmin olekaan stressannut mutta esimerkiksi tänään äitini puhui että mä olen ollut päiväkuiva jo tuossa iässä. Ja monet sanoo että eikö tuota lasta pitäisi jo opettaa vaipoista pois.

Nyt musta on alkanut näyttää että lasta itteäänkin häiritsee märkä vaippa, ja kakankin haluaa vapaaehtoisesti pestävän pois. Siis kun aiemmin on kiukunnut vaipan vaihdon kanssa. Jospa se siitä pikkuhiljaa..
 
"Myry vaan"
Meillä poika 2 v 8 kk ja kieltäytyy useimmiten jyrkästi potalle menosta (ja kaikesta mahdollisesta muustakin jossa itsemääräämisoikeus vielä heikkoa, kuten pyllyn pesu). Aloitti pottailun kymmenkuisena, viime kesänä tuli totaalikieltäytyminen, kakkaaminen pottaan tuntuu ahdistavan erityisesti. Joskus jos on hätä, tekee hienosti pottaa pissat mutta loukkaantuu erisesti jos yritän laittaa jos ei mielestää ole hätä.

Anoppi sanoi pokkana äidilleni että me ei viitsitä potattaa. Joka kerta kun ollut pikkarit kastelee ne. Uhma tuntuu liittyvän tähän vahvasti.
 
"vieras"
Molemmat olen samalla tavalla "opettanut" mutta tyttö oppi 1v10kk kuivaksi ja poikaa kiinnosti yleensäkin tekeminen muualle kuin vaippaan tossa 2v6kk ja oli kuiva 2v8kk :)

Eli elä huoli, pidä taukoa ja relaa
 
Aiemmin en pahemmin olekaan stressannut mutta esimerkiksi tänään äitini puhui että mä olen ollut päiväkuiva jo tuossa iässä. Ja monet sanoo että eikö tuota lasta pitäisi jo opettaa vaipoista pois.

Nyt musta on alkanut näyttää että lasta itteäänkin häiritsee märkä vaippa, ja kakankin haluaa vapaaehtoisesti pestävän pois. Siis kun aiemmin on kiukunnut vaipan vaihdon kanssa. Jospa se siitä pikkuhiljaa..
Mun nuorin tiesi mikä potta on ja mitä sinne pitäisi saada aikaan. Sen enempää ei siihen panostettu. Kun muutettiin syksyllä Helsinkiin hän tahtoi jättää jo yövaipankin pois. Ikää oli rapiat 3v. Esikoinen jouduttiin opettamaan sairaalassa potalle jo paljon ennen. Oli vuoden. Siihen oli omat syynsä miksi näin tehtiin. Mutta kyllä oikeasti se lapsi oppii kun sen aika on ja lapsi nyt tietää mitä sillä potalla tehdään joten kiirettä ei kannata pitää.
 
"vieras"
Mä aloin laittaa 1v2kk potalle aina aamulla kun herää ja päiväunien jälkeen. Aina tulee pissat ja jostain syystä ulkoillessa esim. pidättelee (käydään potalla kun tullaan sisälle) joten on jo välillä koko päivän pissaamatta vaippaan. Kakat tekee kyllä vaippaan mutta en oo jaksanu siitä vielä ottaa stressiä.

Eli ota pottailut aina samaan aikaan. Heti aamulla ja päikkäreiden jälkeen varmaan ainakin on pissahätä. Siitä se pikkuhiljaa lähtee. Oon antanut meidän kuopukselle kylpyleluja mitä kattelee potalla niin jaksaa sen hetken istua että pissa tulee. Ja jos ei oo tullut siinä ajassa kun oon esikoisen auttanut vessasta ja ite käynyt kanssa niin sit tullaan pois, väkisin en siellä siis istuta.
 
Hipulis
Unohda koko juttu hetkeksi ja relaa. Sano sukulaisille, että pitää mielipiteen omanaan. Ärsyttää, että käytin paukkuja itse tuohon asiaan niin paljon esikoisen kanssa. Olisi pitänyt luottaa omiin fiiliksiin, eikä kiusata lasta turhaan.
 
joo-o
Mulla on samanikäinen poika kuin ap:lla. Istuu potalla ja useinmiten sinne jotain tuleekin, mutta ei kyllä itse ilmoittele kun hätä on. Olen välillä pitänyt ilman vaippaa ja housuja ilkosillaan, käärässyt vähän mattoja syrjään ja antanut lorotella. Ja kappas, nyt on niin, että kun poika huomaa että lattialle lirahti, juoksee potalle pissaamaan loput. Mutta heti jos laittaa esim. alushousut niin lorottelee kaikki niihin.

Ajattelin odotella nyt vielä hetken ja kokeilla vähän ajan päästä intensiivisemmin tuota ilkosillaan oloa. Jospa se siitä pikkuhiljaa.

Mutta eihän sitä lasta siihen potalle pakottaakaan voi, joten odottele ap hetki rauhassa. Monesti kuulee että sitten kun lapsi hoksaa jujun niin kuivaksi oppiminen tapahtuu todella nopeasti.
 
"vieras"
Noh,mun poika 3,5v on edelleen "täysin vaipoissa".. Sitaatit laitoin koska nyt on viimesen parin kk ajan alkanu käymään myös potalla ja ihan "tuloksellisesti". Vaippa siis pysyy usein kuivana koko päivän (muutaman kerran on ollut aamullakin kuiva vaippa) jos vaan itse muistaa "patistella" potalle. Samoin kakka on nyt pari kertaa tullut pottaan. Mutta,jos vaipan ottaa pois niin potallakäyttämisestä huolimatta pissailee minne sattuu ja millon sattuu. Eli ihan pyykkimäärän takia oon todennu että pitäköön vaippaa vielä..kyllä se ennen koulua oppii ;)
 
"mami"
Tuli mieleen yksinkertaisesti, että anna olla vaan! On kuitenkin vielä aika pieni.

Mulla 2 poikaa, elokuussa täyttävät 5 ja 3. Esikoinen oppi kakkimaan pottaan paljon alle 2 ikäisenä, mikä oli tosi hienoa raskaana olleelle äidille. (Ja kai aika harvinaistakin, mitä en silloin tajunnut.) Vaipat jätettiin pois kesällä ennen 3-vuotissynttäreitä, ja hienosti sujui. Yövaippa jätettiin pois, jaa, joskus 3,5-vuotiaana? Vahinkoja tullut harvoin.

Kuopus. Ollaan yritetty ja yritetty saada varsinkin kakkaa pottaan, menestys on ollut huonoa (suklaalahjuksesta huolimatta...), koko keväänä varmaan 2-3 kertaa kunnes sitten pari viikkoa sitten alkoivat ilmeisesti systeemit toimia eli kakkaa pottaan! Monta kertaa päivässä! Vaippaan ei ole tullut kakkaa tosiaan pariin viikkoon. Ja on niin ylpeä. Eli taisi mennä ns. kertalaakista? :) Pissaaminen: kesemmällä yritetään vaippaa pois kokonaan, mutta luulen, että ei välttämättä onnistu - lorottelee nyt niin usein vaippansa märäksi, vaikka pottaillaan säännöllisesti ja usein. Tai sitten onnistuu, jos ne tietyt piuhat aivoissa alkavat yhdistyä pippelistä tuleviin viesteihin? Joka tapauksessa kokeillaan :) Ja jos ei nyt, kyllä se joskus ja varmaan aika piankin.

Eli eri lapsilla eri tavalla. Pojilla useimmiten myöhemmin kuin tytöillä. En usko, että kyse on vain "opettamisesta" vaan siitä, että sitä valmiutta ei vielä ole.

Tsemppiä pottailuun (harjoituskin tekee mestarin?) ja kärsivällisyyttä (jos ei vaan vielä ole valmis..).

(Sukulaiset painutkoot jonnekin... :) )
 
[QUOTE="Myry vaan";28446220]Joka kerta kun ollut pikkarit kastelee ne. Uhma tuntuu liittyvän tähän vahvasti.[/QUOTE]

No joo totta, uhma täälläkin varmasti liittyy. Kun muutenkin raivostuu kun rajoitetaan ja kielletään tai yritetään "väkisin" saada tekemään jotakin.

Pottia meillä on kaksi ja olen istuttanut sekä olohuoneessa että wc:ssä omassa rauhassa ja jättänytkin lapsen yksin potalle istumaan. Joskus kun on kakka tullut niin kehunut kovasti ja yhdessä ollaan sitten katottu miten kaadan sen vessanpönttöön. Siitä lapsi onkin aika kiinnostunut miten kakka menee pönttöön ja vessa vedetään ja sanookin että heihei kakka. Eli tietää kyllä varmaan periaatteessa että mistä on kyse muttei varmaan tunnista ainakaan pissahätää.
 
"Vieras"
Tikulla silmään tollasia arvostelijoita. Jokainen lapsi oppii yksilöllisesti. Vasta 5 vuotiaan hermosto ja hormoonit on sillä tasolla, että ei-kuivaa voidaan pitää ongelmana. Lisäksi pojat oppii tämän hitaammin.
Meillä tyttö ei suostunut ikinä potalle eikä käyttämään supistajaa, kaikki meille neuvotut keinot kokeiltiin. Tarhassa oppi päiväkuivaksi vajaa 3 vuotiaana, mutta kotona halusi heti vaipan jalkaan. Halusi siis olla pieni ja autettava. Nyt vajaa viisivuotiaana osaa ilmaista hädän ja käy reippaasti vessassa molemmilla asioilla. Viime talvi harjoiteltiin kotona vaipattomuutta juniorikokoa olevilla harkkahousuilla. Muutaman märkien pöksyjen jälkeen halusikin tehdä jo pissan pönttöön. Yövaippa on edelleen käytössä ja ihan joka yö ei ole kuiva.
Tsemppiä, kyllä se siitä ja asiasta ei kannata lapselle tehdä niin suurta numeroa.
 
"vieras"
Meillä aloitettiin kun lapsi oli 2v4kk ikäinen (poika meilläkin). Otettiin vain vaippa kokonaan pois ja käytettiin potalla kun ehdittiin. Muutamana päivänä tuli todella monesti pissat housuihin mutta kun alkoi huomata, ettei sitä vaippaa tule niin alkoikin potta kiinnostaa kun ne märät housut ei mukavalta tunnu. Kakasta luvattiin heti aluksi karkkipalkinto ja sekin alkoi tulla sitten pottaan (tosin alussa innostui niin siitä karkista että tuli ekoina päivinä noin 4 kakkaa joka päivä ja piti sitten rajoittaa, että vain päivän ekasta kakasta tulee karkki :D). Nyt tilanne se, että 2kk ollut täysin päiväkuiva (erittäin harvoin on tullut pari tippaa vahingossa, yleensä kylässä kun ei osaa vessaan), yövaippa on vielä kun ollut aamulla siellä jonkun verran pissaa.

Suosittelen kokeilemaan sitä, että otat vaipan muutamaksi päiväksi vaan kylmästi pois. Jos ei yhtään ala potalle menemään, niin sitten vaippa takaisin ja lykkäät pari viikkoa ja taas uudestaan...
 
Kiitos teille, tuli oikeesti huojentuneempi olo :D

Kakkaa lapsi osaa varmaan pidättää. Koska hoidossa kakkaa todella harvoin ja yleensä hoitopäivän jälkeen melkein heti kakkaa kotona. Ja jos on vaikka jollain sukulaisella hoidossa niin ei kakkaa, mutta heti kun tulee kotiin niin.. kukaan muu ei oikein kelpaa kakkavaipan vaihtoon kuin minä. Olen toki näissä ennakoitavissa tilanteissa koittanut saada poikaa potalle mutta ei niin ei.
 
kahvikirahvi
Mun poika täyttää pian kaks, ja vasta kuukausi sitten alko tekemään pissat pottaan kun alotti tarhan. Sitä ennen raivos potalla enkä painostanut kun ei lapsi ollut siitä kiinnostunut. Mutta nyt kun tulee pissat lähes joka kerta pottaan ja vaippa on päivisin melko kuiva, niin ajattelin jättää kesällä päivävaipat pois ja antaa hillua pikkuhoususillaan josko ne kakatkin alkais löytämään oikeeseen osotteeseen. Jos ei suju niin myöhemmin uus yritys.

Mutta sanoisin että anna lapsen mennä potalle oman halun mukaan, eikä kannata stressata kun noin pieni vielä :) Mutta tsemppiä!
 
lucifer
unohda asia hetkeksi, lopeta ressaaminen ja muiden ihmisten painostuksen kuuntelu. Lapsesi oppii kuivaksi kun hän on siihen itse valmis, pakolla istuttamalla ette pääse kumpaakaan mielyttävään lopputulokseen.
annat homman olla ja kokeilet vaikka kuukauden päästä uudelleen ja jos ei sittenkään toimi niin sitten taas myöhemmin. kyllä se lapsi tekee pottaan/pönttöön kun on valmis siihen.
 
rietas
Joo ei stressiä, oppii ne kun aika on.

Ei kai se onnellisemmaksi ketään tee, että saa kehua oman lapsen "oppineen kuivaksi" jo uberaikaisin jos totuus on se, että tämä vaatii jatkuvaa kyttäämistä ja pissallajuoksuttamista (eli sattuuhan se pissa pottaan jos sille potalle nostellaan joka toinen minuutti)... tai no, joskus kuulosta että tekee...

Mutta tosiaan, kyllä lapsi ihan oikeasti oppii (ja alka mielellään opetella) kun hänestä aika on sopiva. Toisilla se on aikaisemmin, toisilla myöhemmin.

Ei sillä, minun puolestani kukin menetelköön tavallaan, jos haluaa väkisinopettaa ja stressata niin oma on asiansa. Ap ei ilmeisesti välitä stressistä, joten nou hätä, relaa ja odota :)
 
sdklj
Älytöntä, miten myöhään te annatte lapsillenne mahdollisuuden tehdä tarpeensa johonkin muualle kuin housuun... Vastasyntynytkin tunnistaa hädän. Yökuivaksi ei varsinaisesti voi opettaa, mutta päiväkuivaksi aivan ehdottomasti voi. Ei olisi tullut mieleenkään odottaa että lapsi on "valmis"! Miten se voi olla valmis sellaiseen, mitä ei ole koskaan näytetty??

Meillä pottailut aloitettu 4-6 kk ikäisinä. Esikoinen oli päiväkuiva 1v4kk ja kuopus jätti päiväkodissa vaipat pois 1v8kk ikäisenä (kotona noin kuukautta aiemmin). Nuoremmalla kesti pidempään lähinnä siksi, etten kahden pienen kanssa jaksanut keskittyä pottailuun yhtä paljon kuin esikoisen kanssa. MUN syytä siis.

Yökuivia kausia esikoisella oli jo 1,5-vuotiaana, mutta lopullisesti yövaipat ja patjansuojsuojukset jätettiin pois vasta yli 3,5-vuotiaana. Nuorempi nyt 2v ja suurimman osan öistä vaippa on kuiva, mutta märkiäkin öitä on.
 
"vieras"
Älytöntä, miten myöhään te annatte lapsillenne mahdollisuuden tehdä tarpeensa johonkin muualle kuin housuun... Vastasyntynytkin tunnistaa hädän. Yökuivaksi ei varsinaisesti voi opettaa, mutta päiväkuivaksi aivan ehdottomasti voi. Ei olisi tullut mieleenkään odottaa että lapsi on "valmis"! Miten se voi olla valmis sellaiseen, mitä ei ole koskaan näytetty??

Meillä pottailut aloitettu 4-6 kk ikäisinä. Esikoinen oli päiväkuiva 1v4kk ja kuopus jätti päiväkodissa vaipat pois 1v8kk ikäisenä (kotona noin kuukautta aiemmin). Nuoremmalla kesti pidempään lähinnä siksi, etten kahden pienen kanssa jaksanut keskittyä pottailuun yhtä paljon kuin esikoisen kanssa. MUN syytä siis.

Yökuivia kausia esikoisella oli jo 1,5-vuotiaana, mutta lopullisesti yövaipat ja patjansuojsuojukset jätettiin pois vasta yli 3,5-vuotiaana. Nuorempi nyt 2v ja suurimman osan öistä vaippa on kuiva, mutta märkiäkin öitä on.
Jälleen osoitus ihmisestä, jolla ei ole hajuakaan vauvan herkkyyskausista. Yhdelläkään vauvalla ei tule herkkyyskautta kuivaksi opetteluun 4-6kk iässä, sen ikäistä jos alkaa pottailuttaa niin tuhlaa vain omaa aikaansa. Mutta toki jos sitä luppoaikaa on niin siitä vaan! :D

Miksi ihmeessä käyttäisin tolkuttomasti aikaa liian aikaisessa vaiheessa kuivaksi opetteluun, kun meillä hoitui homma viikossa kun lapsi oli 2,5-vuotias ja herkkyyskausi menossa? Eipä tuo sinunkaan lapsi yökuivaksi ole näköjään oppinut vaikka olet alkanut pottatreenit vauvalle, mun lapsi on myös yökuiva nyt ja ikää tosiaan hieman yli 2,5 vuotta. :)
 

Yhteistyössä