Yllätin tytön (7v) sormeilemasta itseään

• Viestiketjun aloittaja äiti ymmällään
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti neljälle:
Alkuperäinen kirjoittaja Juon Kahvini Miten Sattuu:
Tosi surullista miten tässä ketjussa näkyy se kuinka iso osa vielä nykypäivänkin aikuisista ei oo tasapainoisesta suhtautumisesta seksuaalisuuteen kuullutkaan. Ja vielä siirtävät samaa seuraavalle polvelle eteenpäin :(
Peesi.... mä oon järkyttynyt...
minä myös! :| En olisi voinut uskoa että tällaista ajattelua on vieläkin joillain. Surullista kyllä lapsille.

Alkuperäinen kirjoittaja vinkkaaja:
Ihan vaan vinkkinä, että tutkimusten mukaan naiset, jotka ovat oppineet pitämään lapsuudenaikaisia seksuaalisia kokemuksiaan (tarkoittaen itsensä tutkimista jne.) negatiivisina ja häpeällisinä ovat potentiaalisia orgasmiongelmille aikuisiällä.
Mä muistan joskus lukeneeni myös siitä, että tällaisille naisille alatiesynnytys ja gynekäynnit voivat olla jopa mahdottomia. Suhde omaan kroppaan ja naiseuteen on ns. lukossa.

eikiva
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja eikiva:
kyllä kieltäisin, en halua et lapsi tekis tommosta... ihan niinku en haluais että joskus teininä tois poikaa kotiin ja harrastaisivat seksiä mun talossa... tai ryyppäis siellä. tiiän että tekee noita juttuja kuitenkin, mut on mulla oikeus kieltää tiettyjä juttuja etten halua niitä tapahtuvan mun katon alla!
Haluat kieltää lasta tutustumasta omaan kehoonsa?! Oi voi, surullista.
mun mielestä tutustuminen esim. peilin avulla ja suoranainen hinkkaus ja itsetyydytys on eri asioita

eikiva
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja emo:
Tosi surullista miten tässä ketjussa näkyy se kuinka iso osa vielä nykypäivänkin aikuisista ei oo tasapainoisesta suhtautumisesta seksuaalisuuteen kuullutkaan. Ja vielä siirtävät samaa seuraavalle polvelle eteenpäin :(
Mun mielestä ei tasapainoista suhtautumista seksuaalisuuteen että noinkin nuorelle annetaan sellainen käsitys että seksuaalisia tekoja saa tehdä kunhan tekee salassa... Sitten ne menee 10 v. naapurin pojan kans panemaan pyöräkellariin kuin seksijuttuja saa tehdä kunhan ne tekee salassa :headwall:
Kuten sanottua, ei ole viisasta, että sanotaan, että asia pitää hoitaa salassa, minä olen sanonut, että oman huoneen yksityisyydessä. Enkä ylipäänsä näe, että teko on sinänsä seksuaalinen, vaan lapsen viatonta tutustumista omaan kehoonsa. Se on sensijaan mielestäni tasapainotonta suhtautumista, että aikuinen katsoo, että jos lapsi tutkii omia sukupuolielimiään, että teko on sitten heti seksuaalinen ja johtaa panemiseen 10 vuotiaana naapurin pojan kanssa pyöräkellarissa.
jos sormettaa itseään niin ei se ole enää tutustumista vaan jo itsetyydytystä. tutkiminen on vaan tutkimista, sit kun siitä alkaa saada nautintoa ja vaan jatkaa niin se on itsetyydytystä

nonni
Alkuperäinen kirjoittaja JonnaN:
No mun mielestä ei nyt iha 7vuotiaana tarvitse alkaa itsetyydyttää itseensä. Eihän sille mtn mahda jos näin tekee, ja voi olla ettei ole eka kerta, mistä sitä tietää. Mut en mä nyt ainakaa omalle lapselle sanois; anna mennä vaa. Jos näin kävis.. Jokaisel nyt omat periaatteet ja kasvatukset, mut mä ainakin sanoisin ettei pienenä tarvitse noin alkaa tehdä, jutellaan näistä myöhemmin..
Mun äiti teki juuri noin ja nyt 32-vuotiaana mun seksuaalisuuteni on jossain piilossa. Mä kyllä masturboin salaa, mutta miehen kanssa (olemme olleet 13 vuotta yhdessä ) sain ekan kerran orgasmin vasta pari vuotta sitten. Sitäkin yritin pidätellä viimeiseen asti ja koitin "saada" sen mahdollisimman huomaamattomasti. Lisäksi en milloinkaan ole tehnyt aloitetta seksiin, aloitteenteko on ollut täysin miehen varassa. En myöskään halua, että mieheni antaa mulle suuseksiä, sillä minusta se on jotenkin noloa. Jos haluat lapsellesi tällaisen tulevaisuuden, niin anna mennä vaan ja sano, että ei saa noin tehdä...itselläni on pirun paljon tehtävää, että saan seksielämäni kielletystä tabusta ns. normaaliksi.
Ylläolevasta tekstistä tosiaan näkee niitä seurauksia.
Mä toivotan sulle tsemppiä vierailija, toivottavasti saat solmusi aukaistua. :hug:

ap
Tulipa tästä mun aloittamasta ketjusta tosi kurja.. no, jokatapauksessa pyysin tytöltäni anteeksi ja sanoin, että toki voi itseään hipsutella omissa oloissaan.
Jotenkin vain yllätyin, kun heräsin päikkäreiltä ja hän hiplaili itseään mun sängyllä. Otettiin kummatkin päikkärit, mutta mä heräsin hiukan liian aikaisin sitten ;)

Täältä tuli ihan hyviä vinkkejä monelta ja varmasti muillekin tarpeellisia kuin mulle, joten kiitoksia vielä :)

jos sormettaa itseään niin ei se ole enää tutustumista vaan jo itsetyydytystä. tutkiminen on vaan tutkimista, sit kun siitä alkaa saada nautintoa ja vaan jatkaa niin se on itsetyydytystä
Mielestäni mielipiteesi on vailla kunnon perustaa ja ajatusmaailma jostain pimeältä keskiajalta. :)

Hei pliis
Mun mielestä ei tasapainoista suhtautumista seksuaalisuuteen että noinkin nuorelle annetaan sellainen käsitys että seksuaalisia tekoja saa tehdä kunhan tekee salassa... Sitten ne menee 10 v. naapurin pojan kans panemaan pyöräkellariin kuin seksijuttuja saa tehdä kunhan ne tekee salassa :headwall:
Kuten sanottua, ei ole viisasta, että sanotaan, että asia pitää hoitaa salassa, minä olen sanonut, että oman huoneen yksityisyydessä. Enkä ylipäänsä näe, että teko on sinänsä seksuaalinen, vaan lapsen viatonta tutustumista omaan kehoonsa. Se on sensijaan mielestäni tasapainotonta suhtautumista, että aikuinen katsoo, että jos lapsi tutkii omia sukupuolielimiään, että teko on sitten heti seksuaalinen ja johtaa panemiseen 10 vuotiaana naapurin pojan kanssa pyöräkellarissa.
Voi pyhä sylvi.....
Itsetyydytys ei ole a) epänormaalia, b) väärin, eikä c) edelleenkään sokeuta ihmistä, tai kasvata käsiin karvoja ;)

hei
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tulipa tästä mun aloittamasta ketjusta tosi kurja.. no, jokatapauksessa pyysin tytöltäni anteeksi ja sanoin, että toki voi itseään hipsutella omissa oloissaan.
Jotenkin vain yllätyin, kun heräsin päikkäreiltä ja hän hiplaili itseään mun sängyllä. Otettiin kummatkin päikkärit, mutta mä heräsin hiukan liian aikaisin sitten ;)

Täältä tuli ihan hyviä vinkkejä monelta ja varmasti muillekin tarpeellisia kuin mulle, joten kiitoksia vielä :)
Hienosti korjasit asian!

sondersson
ja mitä pahaa siinä sitten on? Eiköhän lapsella ole oikeus tuottaa itselleen mielihyvää.

Fiksusti käsittelit asian, varmaan sä aluksi vaan hämmennyit, ja siksi käyttäydyit niin kuin käyttäydyit. :)

eikiva
Alkuperäinen kirjoittaja Hei pliis:
Voi pyhä sylvi.....
Itsetyydytys ei ole a) epänormaalia, b) väärin, eikä c) edelleenkään sokeuta ihmistä, tai kasvata käsiin karvoja ;)
en oo niin sanonutkaan. sanoin vaan etten haluais että mun lapset runkkais itteensä mun katon alla, en tosiaankaan haluais tietää sitä. jos niin tekee, niin mä sanon että voitko lopettaa, toi ei oo soveliasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Hei pliis:
Voi pyhä sylvi.....
en oo niin sanonutkaan. sanoin vaan etten haluais että mun lapset runkkais itteensä mun katon alla, en tosiaankaan haluais tietää sitä. jos niin tekee, niin mä sanon että voitko lopettaa, toi ei oo soveliasta.
Voisitko sanoa, ettei se ole sinun mielestäsi soveliasta, jolloin lapselle ei jäisi mielikuvaa, että se on yleisesti, kaikkien mielestä sopimatonta? Silloin joudut ehkä selittämään, että miksi, mutta se ei liene pahasta.

vieras

No joo, moni mamma jämähtänyt jonnekin pimeälle keskiajalle missä oma keho ja seksuaalisuus on tabu.

Mutta hyvä että juttelit tytön kanssa asiasta. Siitä ei todella kannata tehdä mitään mörköä vaan pitää ihan hyvänä juttuna.
Luottamus kasvaa kun tyttösi tietää että äidin kanssa voi puhua tälläisistäkin asioista. Tulevaisuudessakin helpompaa.

Musta on kauheaa kun aikuinen ihminen puhuu pienen lapsen runkkaamisesta. :| Kuvaa jotenkin outoa ja yliseksualisoitunutta käsitystä maailmasta.

vinkkaaja
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja vinkkaaja:
Ihan vaan vinkkinä, että tutkimusten mukaan naiset, jotka ovat oppineet pitämään lapsuudenaikaisia seksuaalisia kokemuksiaan (tarkoittaen itsensä tutkimista jne.) negatiivisina ja häpeällisinä ovat potentiaalisia orgasmiongelmille aikuisiällä.
Mä muistan joskus lukeneeni myös siitä, että tällaisille naisille alatiesynnytys ja gynekäynnit voivat olla jopa mahdottomia. Suhde omaan kroppaan ja naiseuteen on ns. lukossa.
Ihan sen takia vinkkasin, että olen itse esimerkkini nainen. Tosin suhde kroppaani on normaali ja seksuaalisuutenikin muuten, mutta en saa orgasmia miehen kanssa. Epäilen, että tähän liittyy lapsuuden kielletty ja hävettävä tunnelma seksuaalisuuden saralla.

Ap, hyvin toimittu, tarkoitan tuota lisäselitystä lapselle =)

Minusta lapsen itsensäkoskettelua voisi verrata esim. nenänkaivamiseen... eihän sitäkään ole soveliasta tehdä julkisesti, tai ainakin se on noloa. Joten itsetyydytyksen ohjeistamiseen voi käyttää tuota vertausta, että kun nenääkään ei kaiveta muiden nähden, niin sama se on tuossa koskettelussakin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pojan äiti:
meillä 3v. poika naprää kans pippeliään niin et se alkaa ihan jöpöttää ja meillä kyllä sanotaan ettei niin saa tehdä!
Höh! Koittakaa jatkossa sanoa, että niin voi tehdä mutta yksinään.

Kun ihan samalla tavoin pojat tutustuvat itseensä kuin tytötkin.
Siinä ei todellakaan ole mitään väärää!!

qquu
Alkuperäinen kirjoittaja pojan äiti:
meillä 3v. poika naprää kans pippeliään niin et se alkaa ihan jöpöttää ja meillä kyllä sanotaan ettei niin saa tehdä!
Höh! Koittakaa jatkossa sanoa, että niin voi tehdä mutta yksinään.

Kun ihan samalla tavoin pojat tutustuvat itseensä kuin tytötkin.
Siinä ei todellakaan ole mitään väärää!!
Minäkin kieltäisin kyllä noin pientä...Pojat nyt muutenkin viettää vanhempana liikaa aikaa runkaten, joskus 15-vuotiaana niillä on sitten monesti päivässä mulkku kädessä :D

sdhkjg
Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja muksut:
Jos kiellät lasta niin saatat lapsen pitkäaikaiseen häpeään!!!! Kannattaisiko oikeasti käyttää niitä aivoja siis jos ne on!
Täältä saa kyllä niin hyvän mielen, kun täällä avautuu :(
Sanoinhan jo tossa aloituksessa, että harmittaa ja tilanne tuli niin yllättäin, että käyttäydyin typerästi. En halua enempää pahaa mieltä, vaan koittaa korjata tilanteen, jos se nyt on enää mahdollista.

Kiitos kaikille, jotka asiallisesti vaivautuivat antamaan minulle neuvoja.
tietenkin se on mahdollista, nyt lopetat itses kiusaamisen, et ole aiheuttanut vielä yhtään mitään, juttelet asiasta tänään ohimennen ja sillä hyvä! ei tommosessa tilanteessa osaa ajatella järkevästi, jos se tulee ihan puun takaa

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja qquu:
Minäkin kieltäisin kyllä noin pientä...Pojat nyt muutenkin viettää vanhempana liikaa aikaa runkaten, joskus 15-vuotiaana niillä on sitten monesti päivässä mulkku kädessä :D
Huoh! Voi tätä järjen köyhyyttä..

näin
Alkuperäinen kirjoittaja k:
Noh, ei itsellä ole vielä kokemusta, mutta sinuna pyytäisin tytöltä anteeksi käytöstä ja sanoja ja selittäisin, että kyllä niin saa tehdä, siinä ei ole mitään pahaa jne.
Jos et korjaa tilannetta, niin siitä voi jäädä kyllä lapsen mieleen aika hävettävä kytkös pitkäksi aikaa.
Ja siis luonnollistahan tuo on, kuuluu ikään, kun alkaa tutustumaan vartaloonsa.
Voit myös kertoa, jos lapsi itse kysyy, että mistä johtuu että se on mukavaa ja muutakin yksinkertaisia pikku juttuja. Ehkei ihan vielä ole kukkien ja mehiläisten aika, ainakaan kaiken kattavasti.
Ja nyt kun tällainen on tullut tietoosi, niin jos oli kyse lapsen omasta huoneesta, on sinunkin aika opetella koputus ennen sisään marssimista ;)

Nimenomaan häpeä, pitkäksi aikaa. Olin jotain 9 kun isä yllätti veskissä jotain tekemästä. "Noin ei saa tehdä, lopeta heti", sanoi.
Kyllä minua hävetti ja vuosia sen jälkeen, oikeastaan koko isän elinajan.
Mikäli lapsella ovi kiinni huoneessaan, sinne ei törmätä koputtamatta.
Tuskin hän ihan tyydyttänyt itseään vielä tuon ikäisenä, tutkiskellut vain.

vieras
kyllä kieltäisin, en halua et lapsi tekis tommosta... ihan niinku en haluais että joskus teininä tois poikaa kotiin ja harrastaisivat seksiä mun talossa... tai ryyppäis siellä. tiiän että tekee noita juttuja kuitenkin, mut on mulla oikeus kieltää tiettyjä juttuja etten halua niitä tapahtuvan mun katon alla!
Tämäkin kuulostaa kamalalta. SUN katon alla ei saa tapahtua mitään. Se kattohan ei ole lapsesi koti, turvallinen paikka hänelle johon hän voisi tuoda sen ensimmäisen poika-/tyttöystävän. Taikka sitä kaikkea typeryyttä jota lapsi kasvaessaan harjottaa.

Kyllä mä ainakin toivon että mun lapseni uskaltaa tuoda niin tyttö- kuin poikaystävänsä omaan kotiinsa, myös silloin kun minä olen siellä.

Jos lapsen pitää ryypätä, toivoisin että ne ekat kerrat edes kokeillaan kotona. Ja ei, en koskaan ostaisi lapselleni viinaa sitä varten, mutta olen myös realisti ja tiedän että sitä jostain muualta saa.

Kyllä, mä haluan että lapseni tekee kaikkea mun katon alla. Ihan siitä syystä että se katto on myös HÄNEN.

näin
Alkuperäinen kirjoittaja onerva:
Meillä kolme vuotiaskin välillä tunnustelee pimppiään. Jos huomaan, niin kerron että se on ihan ok mutta sitä tehdään silloin kun ollaan yksin, vaikka omassa sängyssä.
Minä sain lapsena jo viiden vanhana risua niin paljon, ettei tehnyt moista suunnittelkkaan.Pienemmästäkin aiheesta jouduin ratan taakse tekemään itselleni risun.Muutaman vuoden päästä risu vaihtui kummiremmiin.Sillä minua lyötiin monta vuotta, että persus ja reidet kirveli.

Voi onerva, niin minäkin ja aivan murkkuikään saakka, kunnes karkasin. Siihen lopetti isä hakkaamisen vaikkei elämä herkuksi siltikään muuttunut. Kiinni jäin tutkiskelustakin pienenä ja se kiellettiin ankarasti.
Onhan meistä kuitenkin kasvanut aivan ihmisiä ja omiani en ole koskaan lyönyt.

Yhteistyössä