Yllätin tytön (7v) sormeilemasta itseään

• Viestiketjun aloittaja äiti ymmällään
  • Ensimmäinen viesti
näin
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
kyllähän se niin on, että ihminen on kokonaisuus jossa seksuaalisuus on valmiiksi olemassa alusta alkaen. Ei se yhtäkkiä vaan ala jossain tietyssä iässä, vaan se lähtee kehittymään ja kypsymään heti kun pieni ihminen saa alkunsa.
Ja se jatkuu vielä vanhuudessakin, palvelutalossa, vuodeosastolla, vaikka ei paljoa muuta enää jaksaisi.
Olipas tämä mielenkiintoinen keskustelu. Nämä nuoret, vapaamieliset äidit ajattelevat noin lapsistaan, ettei saa liikutella itseään. Tällainen vanha kääkkä on ottanut oppia omista kielletyistä jutuistaan, samoin kuin väkivallan käytöstä kasvatuksen nojalla.

Surusilmä
Meillä ainakin ohjattiin ja neuvottiin seksualisuutta koskevissa asioissa hyvin. Ei traumoja, nautin nausedestani ja seksistä, en myöskään aloittanut miesten kanssa pelaamista mitenkään aikaisin ja silloinkin tiesin miten suojautua ja kaikki oli turvallista. Minun oli turvallinen olo ja siksi nautin seksistä ja nautin edelleen samasta syystä, on turvallinen olo kun saan ja saan olla ja tehdä ja saan :)
Omilla lapsillani on tilanne aivan sama. Vanhin on tehnyt aikaa sitten päätöksen, että aloittaa seksielämänsä vasta kun tuntee olevansa valmis siihen. Häntä surettaa kovasti kaverit jotka ovat aloittaneet sen painostuksen vuoksi, koska asiat ovat olleet tabuja kotona ja tytöt eivät ole tienneet miten toimia tai miten saa toimia.
Antakaa tukenne ja vanhemmuutenne lapsillennne, te olette heidän vanhempiaan ja teidän kuuluu opastaa heitä kivisellä polulla, jos ette kykene siihen hakekaa apua, sitä kyllä saa.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
kyllähän se niin on, että ihminen on kokonaisuus jossa seksuaalisuus on valmiiksi olemassa alusta alkaen. Ei se yhtäkkiä vaan ala jossain tietyssä iässä, vaan se lähtee kehittymään ja kypsymään heti kun pieni ihminen saa alkunsa.
Ja se jatkuu vielä vanhuudessakin, palvelutalossa, vuodeosastolla, vaikka ei paljoa muuta enää jaksaisi.
Olipas tämä mielenkiintoinen keskustelu. Nämä nuoret, vapaamieliset äidit ajattelevat noin lapsistaan, ettei saa liikutella itseään. Tällainen vanha kääkkä on ottanut oppia omista kielletyistä jutuistaan, samoin kuin väkivallan käytöstä kasvatuksen nojalla.
juurikin näin! ei se myöskään lopu jossain tietyssä iässä.

;)
Minusta jos yllättää lapsen omassa huoneessa niin voi sanoa anteeksi ja poistua paikalta. Ei lapsen unnutuksesta tai itsetyydytyksestä tarvitse erikseen keskustella siinä vaiheessa.

Mutta kyllä jos poikani tuossa sohvalla sormeilisi ihan kunnolla ja pönöttelisi niin kieltäisin sen ja käskisin kutitella sitten nukkumaan mennessä. Minusta siis ihan oikein on ohjata kuitenkin tämä homma niille raiteille että yksin, ei äitin ja isin saati muiden silmissä.

näin
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Tästä ketjusta ainakin saa käsityksen siitä, miksi aikuisetkaan naiset eivät koskaan harrasta itsetyydytystä, tunne kehoaan tai saa koskaan orgasmia. Jos aikuinen suhtautuu noin avoimen paheksuvasti lapsen tutkimuksiin omaan kehoonsa, voi vain arvailla, minkälaisen kuvan lapsi siitä saa. Näin ei saa tehdä, kehoon ei saa tutustua, olen paha jos toimin näin, kehossani on jotain vikaa.
Erittäin hyvin kiteytetty.
Toisaalta, eikös tällä palstalla kerrota useinkin kun mies yllätti kun tyydytti itsensä härvelein tai mies runkkaa sohvalla ja se oksettaa. Luulisi näiden äitien harrastavan, vai onko se vain unelmaa.

dd
Täällä toisaalta väitetään ettei tuo lapsen koskettelu ole seksuaalista ja pitäisi siksi hyväksyä, ja sitten taas samaan hengen vetoon paatostellaan miten kieltäminen pilaa lapsen seksuaalisuuden "koko loppuelämäksi" (haha! mikä vitsi). Eikö tuossa ole "pikkuinen"ristiriita?

Elli
Käsittämätöntä ja surullista, että äiti-ihmiset eivät tiedä tuon enempää ihmisen seksuaalisuudesta. Seksuaalisuus on läsnä ihan syntymästä asti, muuttaen tietysti muotoaan. Ja pikkulapsen kohdalla se on aina viatonta, jos aikuiset eivät ole päässeet sille vahinkoa tekemään.

Olen itse kosketellut itseäni niin kauan kuin voin muistaa. Orgasmin keksin ehkä neljä- tai viisivuotiaana. Ja niin kauan kuin voin muistaa, ovat vanhempani yrittäneet kieltää ja estää. He olivat sota-ajan lapsia, joilla oli omat traumansa, ja he varmasti ovat toimineet parhaaksi katsomallaan tavalla - pyrkien tukahduttamaan kaiken seksuaalisuuteen viittaavan.

Oudointa on, että vaikka muuten olin hyvin tottelevainen tyttö, tajusin jollakin vaistolla, että tässä asiassa vanhempani olivat hämmentyneitä ja väärässä, eikä heitä pitäisi totella. Koskettelin itseäni, nautin siitä ilman omantunnon pistoksia, mutta pidin huolta, etten jäänyt kiinni.

Mitä minusta sitten tuli? En pannut ketään pyörävajassa 10-vuotiaana. Menetin neitsyyteni 19-vuotiaana rakastamalleni ihmiselle. En saanut sillä kerralla orgasmia koska jännitin liikaa - seuraavalla kerralla sain. Minulla ei ole koskaan ollut yhtään yhden illan juttua, mutta seksi on hyvin tärkeää minulle ja nautin siitä suunnattomasti - yksinäni tai toisen kanssa.

Välillä olen miettinyt, mikä sai minut kasvamaan näinkin terveeksi aikuiseksi. Luulen, että se oli tarkka vaistoni. Näin, että vanhempani eivät tuossa asiassa pystyneet käyttäytymään kypsien vanhempien lailla, ja päätin päättää asian itse puolestani.

Ja tosiaan olin nuorempi kuin aloittajan tytär. Muistakaa, että lapset ovat fiksuja ja tarkkanäköisiä. Huijaatte helpommin itseänne kuin heitä.

tuula
Alkuperäinen kirjoittaja Elli:
Käsittämätöntä ja surullista, että äiti-ihmiset eivät tiedä tuon enempää ihmisen seksuaalisuudesta. Seksuaalisuus on läsnä ihan syntymästä asti, muuttaen tietysti muotoaan. Ja pikkulapsen kohdalla se on aina viatonta, jos aikuiset eivät ole päässeet sille vahinkoa tekemään.

Olen itse kosketellut itseäni niin kauan kuin voin muistaa. Orgasmin keksin ehkä neljä- tai viisivuotiaana. Ja niin kauan kuin voin muistaa, ovat vanhempani yrittäneet kieltää ja estää. He olivat sota-ajan lapsia, joilla oli omat traumansa, ja he varmasti ovat toimineet parhaaksi katsomallaan tavalla - pyrkien tukahduttamaan kaiken seksuaalisuuteen viittaavan.

Oudointa on, että vaikka muuten olin hyvin tottelevainen tyttö, tajusin jollakin vaistolla, että tässä asiassa vanhempani olivat hämmentyneitä ja väärässä, eikä heitä pitäisi totella. Koskettelin itseäni, nautin siitä ilman omantunnon pistoksia, mutta pidin huolta, etten jäänyt kiinni.

Mitä minusta sitten tuli? En pannut ketään pyörävajassa 10-vuotiaana. Menetin neitsyyteni 19-vuotiaana rakastamalleni ihmiselle. En saanut sillä kerralla orgasmia koska jännitin liikaa - seuraavalla kerralla sain. Minulla ei ole koskaan ollut yhtään yhden illan juttua, mutta seksi on hyvin tärkeää minulle ja nautin siitä suunnattomasti - yksinäni tai toisen kanssa.

Välillä olen miettinyt, mikä sai minut kasvamaan näinkin terveeksi aikuiseksi. Luulen, että se oli tarkka vaistoni. Näin, että vanhempani eivät tuossa asiassa pystyneet käyttäytymään kypsien vanhempien lailla, ja päätin päättää asian itse puolestani.

Ja tosiaan olin nuorempi kuin aloittajan tytär. Muistakaa, että lapset ovat fiksuja ja tarkkanäköisiä. Huijaatte helpommin itseänne kuin heitä.
Olipa hyvä kirjoitus :)

reea

... Paitsi että esim. omassa tapauksessani (enkä usko että monien muidenkaan) kyse ei ole tietämättömyydestä. Olen sh ja käynyt jopa kaikenmaailman lisäkursseja ihmisen seksuaalisuudesta. Ja kuitenkaan en halua lapseni alkavan tyydyttämään itseään liian aikaisin. Kyllä sen ehtii kuitenkin. Tutkiminen pienissä määrissä on ookoo, mutta jos se alkaa olla tuollaista jatkuvaa räpläämistä, niin kyllä kiellän.

reea
Alkuperäinen kirjoittaja Bonita:
Alkuperäinen kirjoittaja reea:

... Paitsi että esim. omassa tapauksessani (enkä usko että monien muidenkaan) kyse ei ole tietämättömyydestä. Olen sh ja käynyt jopa kaikenmaailman lisäkursseja ihmisen seksuaalisuudesta. Ja kuitenkaan en halua lapseni alkavan tyydyttämään itseään liian aikaisin. Kyllä sen ehtii kuitenkin. Tutkiminen pienissä määrissä on ookoo, mutta jos se alkaa olla tuollaista jatkuvaa räpläämistä, niin kyllä kiellän.

En taida uskoa tuohon ammattinimikkeeseen - hoitoalan ihmisen pitäisi pystyä luomaan erilainen asenne luonnollisena pidettyyn asiaan. Ja pitäisi myös tietää unnuttamisen kieltämisen vaikutus lapseen ja se, ettei pieni lapsi tiedä asiassa olevan mitään seksuaalista. Ei, en usko että olet hoitoalalla. :whistle:
Siinäpähän olet uskomatta sitten. se mitä teen työssäni ja mitä teen kotonani ovat erillisiä asioita. En myöskään ole sellaisessa paikassa töissä jossa minulla pitäisi olla joku mielipide lasten masturbointiin. Sinä ilmeisesti olet niitä ihmisiä joiden mielestä sairaanhoitajien pitäisi auttaa esim. vammaisia seksissä ja itsetyydytyksessä, jos he eivät siihen itse pysty...?

Kerro toki mitä "kaikenmaailman lisäkursseja"? =)

reea
Valinnainen kurssi amk:ssa ja yksi työpaikkakoulutusluento. Jännää miten sua kiinnostaa tuntemattoman anonyymin koulutustiedot :LOL: ja ylipäätään mun mielipide. Vaikka mulle on sh-opintojen aikana opetettu kaikenlaista, niin lienee itsestään selvää ettei kukaan ole 100% samaa mieltä kaikesta mitä opettaja sanoo. =) vaan sullekin.

Valinnainen kurssi amk:ssa ja yksi työpaikkakoulutusluento. Jännää miten sua kiinnostaa tuntemattoman anonyymin koulutustiedot :LOL: ja ylipäätään mun mielipide. Vaikka mulle on sh-opintojen aikana opetettu kaikenlaista, niin lienee itsestään selvää ettei kukaan ole 100% samaa mieltä kaikesta mitä opettaja sanoo. =) vaan sullekin.
Mä vaan kysyin, kun tuo "kaikenmaailman lisäkursseja ihmisen seksuaalisuudesta" on aika sellainen epämääräinen ilmaisu. Mitä olivat kurssien nimet? Lähinnä siksi kiinnostaa, että miten ne mielestäsi tuovat erityistä asiantuntemusta liittyen tähän ketjuun? =) Lapsipsykologian kanta lasten unnuttamiseenhan ei varsinaisesti ole mikään mielipidekysymys, vaan on perusteltavissa tutkimustiedolla. Itse en voi olla eri mieltä omien opettajieni kanssa sellaisesta, mistä heillä on lyödä tutkimuksellista faktaa pöytään.

reea

En taida uskoa tuohon ammattinimikkeeseen - hoitoalan ihmisen pitäisi pystyä luomaan erilainen asenne luonnollisena pidettyyn asiaan. Ja pitäisi myös tietää unnuttamisen kieltämisen vaikutus lapseen ja se, ettei pieni lapsi tiedä asiassa olevan mitään seksuaalista. Ei, en usko että olet hoitoalalla. :whistle:
Siinäpähän olet uskomatta sitten. se mitä teen työssäni ja mitä teen kotonani ovat erillisiä asioita. En myöskään ole sellaisessa paikassa töissä jossa minulla pitäisi olla joku mielipide lasten masturbointiin. Sinä ilmeisesti olet niitä ihmisiä joiden mielestä sairaanhoitajien pitäisi auttaa esim. vammaisia seksissä ja itsetyydytyksessä, jos he eivät siihen itse pysty...?

[/quote]

Siinäpä se. Vetoat ensin "ammattiisi" ja sen tuomaan "lisätietoon" ja kuitenkaan et lapsipsykologiaan olekaan perehtynyt....

Ja se, että puhut masturboinnista kun kyseessä on pienten lasten unnuttaminen, kertoo siitä, ettet tiedä asiasta mitään. Joten ehkä vinkki perehtymisestä alan ihmisten kirjalliseen materiaaliin on kohdallaan myös sinun osaltasi. Pääset siten ehkä luuloista, fobioista ja ahdistuksestasi eroon?
[/quote]

Lue uudelleen! En vedonnut mihinkään, vaan päinvastoin snaoin että huolimatta mun ammatista olen ihan eri mieltä lasten itsetyydytyksen normaaliudesta kuin mun ammattini puolesta pitäisi olla. Mun mielestä tämä on hyvin samanlainen aihe kuin muutkin ihmisyyden ja seksuaalisuuden osa-alueet, esim. tämä täällä paljon keskusteltu taaperoimetys. Niitä joko pitää luonnollisina ja hyvinä, kannustettavina asioina tai sitten ei. Oikeaa ja väärää ei ole.

reea
Mä vaan kysyin, kun tuo "kaikenmaailman lisäkursseja ihmisen seksuaalisuudesta" on aika sellainen epämääräinen ilmaisu. Mitä olivat kurssien nimet? Lähinnä siksi kiinnostaa, että miten ne mielestäsi tuovat erityistä asiantuntemusta liittyen tähän ketjuun? =)
Lue tuo mun toinen vastaus siitä etten vedonnut asiantuntemukseen vaan päinvastoin... en jaksa kahdelle taulapäälle toistella samoja asioita. Ja Savonia-amk:n kurssioppaasta löydät sen valinnaiskurssin jos oikein haluat etsiä, valmistumisesta on 5 vuotta niin en enää muista :xmas:

sondersson
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
Täällä toisaalta väitetään ettei tuo lapsen koskettelu ole seksuaalista ja pitäisi siksi hyväksyä, ja sitten taas samaan hengen vetoon paatostellaan miten kieltäminen pilaa lapsen seksuaalisuuden "koko loppuelämäksi" (haha! mikä vitsi). Eikö tuossa ole "pikkuinen"ristiriita?
:headwall: :headwall: No ei ole mitään ristiriitaa. Pienellä se ei ole seksuaalista mutta siitä tulee sitä sitten murrosikäisenä.. Että hyvä vitsi joo.

reea
Lue uudelleen! En vedonnut mihinkään, vaan päinvastoin snaoin että huolimatta mun ammatista olen ihan eri mieltä lasten itsetyydytyksen normaaliudesta kuin mun ammattini puolesta pitäisi olla. Mun mielestä tämä on hyvin samanlainen aihe kuin muutkin ihmisyyden ja seksuaalisuuden osa-alueet, esim. tämä täällä paljon keskusteltu taaperoimetys. Niitä joko pitää luonnollisina ja hyvinä, kannustettavina asioina tai sitten ei. Oikeaa ja väärää ei ole.

Lapsipsykologian kannalta katsottuna on. Mutta siitähän et tiedä mitään, sh-koulutuksella. Ja silti tulet tänne "pätemään" asiassa, johon liittyvää asiantuntemusta sulla ei siis ole. Ja mitä tekemistä imetyksellä on unnuttamisen kanssa??
Lue taas uudelleen, voi jeesus... Sitä yhteistä, että ne ovat juurikin tällaisia asioita joista ei ikinä päästä yksimielisuuteen, osa on sitä mieltä että unnutus ja 3-vuotiaan imetys ovat maailman luonnollisimpia juttuja jotka pitäisi hyväksyä jne. Ja edelleen: en tullut pätemään, itse aloitte kärttää mun koulutusta! Sanoin vaan mielipiteeni ja sanoin etten ole täysin tietämätön ihmisen seksuaalisuudesta, kuten en olekaan vaikken ole asiantuntijakaan. Ei se tee ihmisestä tietämätöntä että on eri mieltä kuin sinä.

reea
Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
:headwall: :headwall: No ei ole mitään ristiriitaa. Pienellä se ei ole seksuaalista mutta siitä tulee sitä sitten murrosikäisenä.. Että hyvä vitsi joo.
Mutta miten se kieltäminen voi pilata jotain mitä ei ole vielä olemassakaan (=seksuaalisuuden)? Ei lapsi osaa käsitellä asiaa, äiti vain kielsi kaivamasta pimppiä ihmisten ilmoilla, ja that's it.

reea
Te kaksi etsitte taa sjotain sellaista mitä ei ole, yritätte syyllistää mua pätemisestä vaikka en ole pätenyt, itse kaivelitte oikein koulutustaustojani :LOL: Ja minä ilmaisin vain mielipiteeni mikä on eri kuin teillä, sehän se taitaa eniten teitä vituttaakin :D

Te kaksi etsitte taa sjotain sellaista mitä ei ole, yritätte syyllistää mua pätemisestä vaikka en ole pätenyt, itse kaivelitte oikein koulutustaustojani :LOL: Ja minä ilmaisin vain mielipiteeni mikä on eri kuin teillä, sehän se taitaa eniten teitä vituttaakin :D
Ensimmäinen viesti minkä mä sulta luin ja minkä sinulta löytyi, oli seuraava:

Ehkä kirjoitit jossain aikaisemmin, mutta tämä nyt oli eka minkä löydän, ja sen perusteella ihan itse toit esiin, että omaat sh-taustan ja "kaikenmaailman lisäkoulutuksia" aiheesta. Kuitenkaan et ole töissäkään paikassa, jossa lasten unnuttaminen tulisi mitenkään esiin. Voidaanko siis sopia, että sinun koulutuksesi ei riitä arvioimaan tätä lapsipsykologisessa mielessä? Mielestäni toit itse nimenomaan mielipiteesi esiin asiantuntijakontekstissa, koet olevasi muita tietäväisempi, koska omaat koulutusta. Kuitenkin sanot, että olet eri mieltä opettajiesi kanssa. Ristiriitaista.

sondersson
Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
Mutta miten se kieltäminen voi pilata jotain mitä ei ole vielä olemassakaan (=seksuaalisuuden)? Ei lapsi osaa käsitellä asiaa, äiti vain kielsi kaivamasta pimppiä ihmisten ilmoilla, ja that's it.
No mä ainakin muistan kaiken mitä mun isä on mulle asiaa koskien sanonut, pienenä olin niistä vaan hämilläni. Teininä ne sitten kaiveli mun mieltä. Ja nykyisinkin.

Yhteistyössä