Yliopistossa opiskelleet mammat hoi...

Aloitin opinnot syksyllä 2005. Tarkoitus olisi valmistua viimeistään ensi syksynä, tai mieluiten jo keväällä maisteriksi. Pääaine kotimainen kirjallisuus. Olisin voinut valmistua tätäkin nopeammin, jos olisin heti ekana vuonna älynnyt, että yliopistossa saa opiskella niin paljon kursseja kerrallaan kuin vain haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tota noin:
Hmm, ei mene jakeluun toi roikkuminen vuosikymmeniä jossain yliopiston kirjoilla... mutta ehkä en ymmärrä just siksi koska en ole 'lukenut'. :D

Yliopisto-opinnoissa on se hyvä- ja ehkä huonokin puoli, että ne joustaa aikataulultaan aika paljon ja väliin voi sovittaa muutakin elämää. Siis just äitiyslomia yms. ja sitten ainakin meidän puolella, eli humanistisella on minusta se ongelma, että kun perusopinnot on suoritettu, luento-opetusta on tarjolla todella vähän omassa pääaineessa. Eli itte pitää kursia kokoon ne ovarit miloin mistäkin sivuaineesta tms. Kuljin joskus kimppakyydissä opettajaksi opiskelevien kanssa, ja heillä oli tosi täydet "valmiit" lukujärjestykset. Meillä kun ei esim. tälle vuodelle ollu mulle sopivia (eli mitä en olis käynyt) kursseja kuin 2. Siinä sitten katellaan taas että ottasinko jokun uuden sivuaineen, mikä se mahtais olla...jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
ihkuraksupoksu, eikö teillä voi tehdä kursseja tentteinä? minä olen osallistunut vain muutamalla luentokurssille koko yliopistoaikana.

Voi tehdä joo, toki. Mutta kun ne oman aineen opinnot ei mitenkään riitä. Toki sivuaineita joo, ja se kai lienee sitä akateemista vapautta että saat ite päättää mitä otat. Mutta mulla sivuaineena nyt museologia ja geologia, joista molemmista siis perusopinnot (museologiaa ei enempää tarjolla ja geologiaan ei enempään pää riitä
:whistle: ) mutta vieläkään ei mitenkään laajuus riitä esim. kandiin. kaverilla taas esim. geologian puolella on ns. pakolliset sivuaineet, joista jo tulee laajuutta ihan hyvin. No, aloin saamen kieltä opiskella ja ehkä otan saamen kielen ja kulttuurin vielä tähän jatkoksi. Siis mun ongelma on lähinnä se, että en oikein tiedä mitä haalisin pääaineen eli arkeologian lisäksi että saisin kurssit täyteen...

ihkuraksupoksu, eikö teillä voi tehdä kursseja tentteinä? minä olen osallistunut vain muutamalla luentokurssille koko yliopistoaikana.

Meillä muuten oli semmoinen ala, että koko opiskeluaikana oli hurjat KAKSI kurssia, jotka voi tenttiä. Kaikista muista oli luennot, joilla läsnäolopakko.

Alkuperäinen kirjoittaja ihkuraksupoksu:

Voi tehdä joo, toki. Mutta kun ne oman aineen opinnot ei mitenkään riitä. Toki sivuaineita joo, ja se kai lienee sitä akateemista vapautta että saat ite päättää mitä otat. Mutta mulla sivuaineena nyt museologia ja geologia, joista molemmista siis perusopinnot (museologiaa ei enempää tarjolla ja geologiaan ei enempään pää riitä
:whistle: ) mutta vieläkään ei mitenkään laajuus riitä esim. kandiin. kaverilla taas esim. geologian puolella on ns. pakolliset sivuaineet, joista jo tulee laajuutta ihan hyvin. No, aloin saamen kieltä opiskella ja ehkä otan saamen kielen ja kulttuurin vielä tähän jatkoksi. Siis mun ongelma on lähinnä se, että en oikein tiedä mitä haalisin pääaineen eli arkeologian lisäksi että saisin kurssit täyteen...

No onpas hankalaa. Teille ei ole ilmeisesti tarjottu mitään ohjausta? Tai jotain valmiita ehdotuksia sivuaineiksi? Minä opiskelen opettajaksi, joten meillä aitoa valinnanvapautta oli vain kahden kurssin verran, ja sitten joskus sai valita esim. kahdesta kurssista jommankumman... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

Meillä muuten oli semmoinen ala, että koko opiskeluaikana oli hurjat KAKSI kurssia, jotka voi tenttiä. Kaikista muista oli luennot, joilla läsnäolopakko.

Näitäkin löytyy joo, lukioaikainen paras ystäväni opiskelee ruotsin kieltä, ja heillä on silleen suunniteltu tutkinto, että kaikki kurssit luentokursseja (paitsi yksi harjoittelu), ja vielä niin, että ne pitää suorittaa suunnilleen tietyssä järjestyksessä. Ei siis oikeastaan voi tehdä muuta kuin istua viisi vuotta koulunpenkillä just samoilla kursseilla kuin muutkin samaan aikaan aloittaneet. Ei tietoakaan mistään akateemisesta vapaudesta.

No onpas hankalaa. Teille ei ole ilmeisesti tarjottu mitään ohjausta? Tai jotain valmiita ehdotuksia sivuaineiksi? Minä opiskelen opettajaksi, joten meillä aitoa valinnanvapautta oli vain kahden kurssin verran, ja sitten joskus sai valita esim. kahdesta kurssista jommankumman... :whistle:

Silloin ekan vuoden alussa oli pienryhmäohjaus, jossa ttoisen vuoden opiskelijat sanoivat sitten että HOPS eli henkilökohtainen opintosuunnitelma pitäis tehä ja amanuenssi laittaa jonkin ajan päästä sähköpostia milloin haluaa nähdä sen, ja sinne mennään siitä opiskelija kerrallaan henk. koht. keskustelemaan...vaan eipä koskaan kuulunut sitä mailia joten mullakin on edelleen se opintosuunnitelma tekemättä. Tietysti olisin voinut sen tehdä ja itse ottaa amanuenssiin yhetyttä, mutta hyvä että silloin eka vuonna tunsin ulkonäöltä koko ihmistä saatika että olisin tajunnut koko suunnitelman teosta mitään. No, nyt vuosien saatossa oon sitä suunnitelmaa vähitellen kursinuut kokoon ja laskin että tuelvana keväänä tai viimeistään syksynä saisin kandin paperit käteen, ja sitten eteenpäin. Oikeesti luulen että me oltiin jonkinlainen väliinputoajavuosi, nyt olen nähnyt ilmoitustaululla kun pienryhmäohjaajat kuuluttaa fukseille että siihen ja siihen päivään mennessä hopsit valmiina ja keskustelupäivämääriä varaamaan...

Silloin ekan vuoden alussa oli pienryhmäohjaus, jossa ttoisen vuoden opiskelijat sanoivat sitten että HOPS eli henkilökohtainen opintosuunnitelma pitäis tehä ja amanuenssi laittaa jonkin ajan päästä sähköpostia milloin haluaa nähdä sen, ja sinne mennään siitä opiskelija kerrallaan henk. koht. keskustelemaan...vaan eipä koskaan kuulunut sitä mailia joten mullakin on edelleen se opintosuunnitelma tekemättä. Tietysti olisin voinut sen tehdä ja itse ottaa amanuenssiin yhetyttä, mutta hyvä että silloin eka vuonna tunsin ulkonäöltä koko ihmistä saatika että olisin tajunnut koko suunnitelman teosta mitään. No, nyt vuosien saatossa oon sitä suunnitelmaa vähitellen kursinuut kokoon ja laskin että tuelvana keväänä tai viimeistään syksynä saisin kandin paperit käteen, ja sitten eteenpäin. Oikeesti luulen että me oltiin jonkinlainen väliinputoajavuosi, nyt olen nähnyt ilmoitustaululla kun pienryhmäohjaajat kuuluttaa fukseille että siihen ja siihen päivään mennessä hopsit valmiina ja keskustelupäivämääriä varaamaan...

:( Jehna, tiedän, että yliopistossa on ala-arvoista ohjausta, mutta tuo sun saama on kyllä alle kaiken arvostelun. Ensinnäkin, toisen vuoden opiskelija ohjaamassa fuksia on pelkkä vitsi, ja toisekseen HOPSin teko ei ole mikään kiva juttu, vaan yliopiston velvollisuus. Minä en ole saanut ohjausta, mutta onneksi oli niin hankalia kysymyksiä, että oli pakko mennä amanuenssilta kysymään. Luojan kiitos meidän amanuenssi on oikea kultakimpale, ja on ihan oikeasti osannut neuvoa kaikissa ongelmissa. Sellaistakin olen kuullut, että amanuenssilta jos menee jotain kysymään, niin yhtä tietämättömänä saa lähteä takaisin. Minäkin jouduin itse selvittämään, mitä kursseja tarvitsen, kun silloin oli juuri tullut tutkintouudistus, eikä missään ollut tutkintovaatimuksia. Onneksi amanuenssi auttoi. Mutta voi vaan miettiä kuinka moni on opiskellut vääriä kursseja ihan turhaan vain sen takia, että tietoa ei ole saatavilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
:wave:

Täällä yksi laiskanpulskea opiskelija- aloitusvuosi 1998! :D Ja loppua ei näy. Pääaineena saksan kieli, sivuainetta ei kunnollista valittuna.

Mä olen aktiivisesti opiskellut vissiin 2,5 vuotta, sitten vähän silleen ei-niin-aktiivisesti. Ja opettajaksihan minä, sitten joskus. Tavoitteena ennen eläkeikää. :whistle:

Jee, meitä on siis muitakin! Mä myös olen aloittanut 98. Välissä töitä ja äippälomaa ja taas töitä...

:D Just niin...Töitä, koulua, töitä, pari muksua ja en henno vielä mennä takaisin kouluun... ;) Tampereeltakos sä?

Ei kun Jyväskylästä :).

Olen ollut yliopistossa kirjoilla 9 vuotta, aktiivisesti olen opiskellut niistä neljä. Pääaineena mulla on suomen kieli, sivuaineina yleinen kirjallisuustiede (sitä olen opiskellut yhtä paljon kuin suomea; graduni tulee molempiin aineisiin), opettajan pedagogiset opinnot, kasvatustiede, draamapedagogiikka, sosiologia ja folkloristiikka.

Keväällä musta pitäisi tulla FM (filosofian maisteri), vielä titteli on fil.yo.

Melkein kuin mulla ;) Tosin mulla kesti "vain" 8 vuotta. Vähän eri aineita, mutta FM ja ope, yhtä kaikki.

Aloitin opinnot syksyllä 2005. Tarkoitus olisi valmistua viimeistään ensi syksynä, tai mieluiten jo keväällä maisteriksi. Pääaine kotimainen kirjallisuus. Olisin voinut valmistua tätäkin nopeammin, jos olisin heti ekana vuonna älynnyt, että yliopistossa saa opiskella niin paljon kursseja kerrallaan kuin vain haluaa.

Huh! Mikä kiire sulla on? Minusta on sääli, että nykyisin on viety opiskelun vapaus. Kovalla kiireellä täytyy saada tulosta. Humanismista ei tietoakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Huh! Mikä kiire sulla on? Minusta on sääli, että nykyisin on viety opiskelun vapaus. Kovalla kiireellä täytyy saada tulosta. Humanismista ei tietoakaan.

Mitäh? Omaan tahtiini opiskelen. Itse valitsen kurssit ja aikataulut. En tajua miksi yhtä maisterintutkintoa pitää vuosikausia nylkyttää. Ja kivahan se on päästä töihin!

Mitäh? Omaan tahtiini opiskelen. Itse valitsen kurssit ja aikataulut. En tajua miksi yhtä maisterintutkintoa pitää vuosikausia nylkyttää. Ja kivahan se on päästä töihin!

Mä luulisin, että vieras viittaa keskusteluun, jota on julkisuudessakin käyty näistä opiskeluputkista. Siis lukion jälkeen suoraan yliopistoon, maisteriksi neljässä vuodessa ja kiireellä työelämään. Liian kiivaassa opiskelutahdissa on vaarana se, että elämä jää elämättä ja ajatukset ajattelematta, ja kohta meillä on monen alan ammattilaisia, joilla ei ole kosketusta käytäntöön ja ns. tosielämään. Teoria on hallussa, soveltamiskyky ja tilannetaju olemattomat.

Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että sinä, Tianna, olisit tällainen.

Mä luulisin, että vieras viittaa keskusteluun, jota on julkisuudessakin käyty näistä opiskeluputkista. Siis lukion jälkeen suoraan yliopistoon, maisteriksi neljässä vuodessa ja kiireellä työelämään. Liian kiivaassa opiskelutahdissa on vaarana se, että elämä jää elämättä ja ajatukset ajattelematta, ja kohta meillä on monen alan ammattilaisia, joilla ei ole kosketusta käytäntöön ja ns. tosielämään. Teoria on hallussa, soveltamiskyky ja tilannetaju olemattomat.

Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että sinä, Tianna, olisit tällainen.

Ymmärrän sen, että ketään ei kannata pakottaa opiskeluputkeen, mutta ei siinäkään ole järkeä, että kaikkien olisi pakko opiskella viisi (tai seitsemän) vuotta. Siinä ajassa ehtisin ikävystyä kuoliaaksi.

Tuo opiskelutahtikin on niin henk.koht. asia, ja siinä mielessä on hyvä, että opinnot joustaa. Minä opiskelin eka vuoden toiselta paikkakunnalta käsin, tunnin ajomatkan päästä, esikoinen oli 2v ja äitini hoiti häntä kun en halunnut vielä hoitoon laittaa. Silloin ajattelin että opiskelen tiiviimmällä tahdilla kunhan tyttö hiukan kasvaa, perheen ehdoilla. No, tuli ero eksän kanssa ja uusi vauva uuden miehen kanssa...opiskeluaikataulu venyi. Osa taas haluaa juuri sen perheen takia äkkiä töihin ja opiskelut pois alta. Nyt mullakin alkaa tuntua että äkkiä noita kursseja kasaan vaan, onhan tässä jo ehditty kössötelllä "omaan tahtiin"...

Tästä tulikin ihan mielenkiintoinen keskustelu, vaihteen vuoksi :D Tuo jäi mietityttämään, että yliopistossa kursseja voi käydä niin paljon kuin haluaa. Siis niin nopeaan tahtiin kuin haluaa? Elieli... Äh, en mä nyt osaa selventää mitä tarkoitan :snotty:

Kun jos sanotaan että jonkun tietyn tutkinnon suorittaminen kestää 6v, niin onko sun mahdollista saada pakolliset hommat suoritettua jo aikaisemmin, ja luettua jotain sivuaineita siihen päälle ekstrana? Silloin voisi olla jonkinlainen etulyöntiasema jatkoa ajatellen, ehkä :whistle:

Kolmessa vuodessa maisteriksi ON nopea tahti! Paitsi tietenkin eri asia jos alempaa tutkintoa Tianna tarkoitat. Toki se on hyvä, jos tietää saavansa töitä omalta alaltaan. Yleensä yliopistossa saa/joutuu/kannattaa opiskella monialaisesti, miten sen kukin haluaa ottaa. Valmista ammattiahan sieltä ei opettajuutta lukuunottamatta saa.

Hattua nostan sille, että jaksat keskittyä olennaiseen. Noin yleisesti ottaen olen kuitenkin sitä mieltä, että laaja-alainen sivistys kärsii väistämättä, jos meillä rupeaa olemaan putkessa valmistuneita maistereita. Siinä ehtii hätinä saada keskeisimmät perustiedot omalta alaltaan.

Kolmessa vuodessa maisteriksi ON nopea tahti! Paitsi tietenkin eri asia jos alempaa tutkintoa Tianna tarkoitat. Toki se on hyvä, jos tietää saavansa töitä omalta alaltaan. Yleensä yliopistossa saa/joutuu/kannattaa opiskella monialaisesti, miten sen kukin haluaa ottaa. Valmista ammattiahan sieltä ei opettajuutta lukuunottamatta saa.

Hattua nostan sille, että jaksat keskittyä olennaiseen. Noin yleisesti ottaen olen kuitenkin sitä mieltä, että laaja-alainen sivistys kärsii väistämättä, jos meillä rupeaa olemaan putkessa valmistuneita maistereita. Siinä ehtii hätinä saada keskeisimmät perustiedot omalta alaltaan.

Tarkoitan maisterintutkintoa, 300 op. Ja ihan samat kurssit ne hitaammin opiskelevat käy, joten laaja-alaisuudessa ei ole mitään eroja. Toiset vaan haluaa bilettää ja käydä töissä tai tehdä lapsia. Minä opiskelen.

Alkuperäinen kirjoittaja linnea75:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Pääainetta en tahdo sanoa, mutta FM ja viisi vuotta. :)

sama täällä. mutta en siis ollut mamma vielä silloin. jos tuota ap;n otsikkoa oikein venkulista luetaan.

No älä lue venkulista vaan ihan normaalisti, nyt kaiketi olet mamma jo :D "yliopistossa opiskelleet mammat" -eli mammat ketkä ovat joskus opiskelleet yliopistossa, huolimatta siitä olivatko mammoja jo silloin vai eivät :D

Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Tästä tulikin ihan mielenkiintoinen keskustelu, vaihteen vuoksi :D Tuo jäi mietityttämään, että yliopistossa kursseja voi käydä niin paljon kuin haluaa. Siis niin nopeaan tahtiin kuin haluaa? Elieli... Äh, en mä nyt osaa selventää mitä tarkoitan :snotty:

Kun jos sanotaan että jonkun tietyn tutkinnon suorittaminen kestää 6v, niin onko sun mahdollista saada pakolliset hommat suoritettua jo aikaisemmin, ja luettua jotain sivuaineita siihen päälle ekstrana? Silloin voisi olla jonkinlainen etulyöntiasema jatkoa ajatellen, ehkä :whistle:

Tämä juuri on yliopistossa mahdollista! :D Eli esim. minä voisin kolmen vuoden maisteripaketin jälkeen opiskella vaikka toisen tutkinnon heti perään, eli saisin kuudessa vuodessa kahden eri alan maisterinpaperit. Opiskeluoikeus pitää tietenkin olla eri aloille, mutta niitä on aika helppo saada. Tai sitten voisin lähteä suoraan jatko-opiskelijaksi, ja tavoitella tohtorinhattua. Jälkimmäinen vaihtoehto kyllä houkuttaa, täytyy myöntää.

Nuo annetut ajat on ohjearvoja, riippuu tosi paljon alasta kuinka paljon voi joustaa. Jos on luentokursseja joissa on läsnäolopakko, niin sitten on vaikeampaa, mutta kirjatenttikursseja voi tehdä just niin nopeasti kuin pää kestää. Mutta sivuaineita saa lukea niin paljon kuin haluaa, tehdä vaikka tuplakokoisen tutkinnon, jos huvittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:

Tämä juuri on yliopistossa mahdollista! :D Eli esim. minä voisin kolmen vuoden maisteripaketin jälkeen opiskella vaikka toisen tutkinnon heti perään, eli saisin kuudessa vuodessa kahden eri alan maisterinpaperit. Opiskeluoikeus pitää tietenkin olla eri aloille, mutta niitä on aika helppo saada. Tai sitten voisin lähteä suoraan jatko-opiskelijaksi, ja tavoitella tohtorinhattua. Jälkimmäinen vaihtoehto kyllä houkuttaa, täytyy myöntää.

Nuo annetut ajat on ohjearvoja, riippuu tosi paljon alasta kuinka paljon voi joustaa. Mutta sivuaineita saa lukea niin paljon kuin haluaa, tehdä vaikka tuplakokoisen tutkinnon, jos huvittaa.

Kiitos tiedosta!! :) Kiva tietää että tommonen on mahdollista... :whistle:

Yhteistyössä