Aikuiskoulutustuella opiskelleita?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kouluun...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse tulin toimeen tuella. Paremminhan sillä toimeen tulee kuin opintotuella.

Itse opiskelin yliopistossa kolme vuotta. Sain pari vuotta opiskeltua opintovapaalla, kesälomat tein töitä vanhassa työpaikassa ja säästin opintovapaata sen ajan. Sitten olinkin äitiysvapaalla ja hoitovapaalla. Lopulta irtisanoin itseni, kun tiesin etten vanhaan työpaikkaan aio palata ja opiskeluista oli enää harjoittelu jäljellä. Sen jälkeen pääsin uuteen työpaikkaan.
Työnantaja suhtautui ihan ok. Mitäpä sille olisi voinut. Oma työantaja oli kansainvälinen iso firma, joten yhden työntekijän menetys oli helppo korvata.
 
Alkuperäinen kirjoittaja allergiaa:
Mitä eroa on aikuiskoulutustuella ja koulutustuella?

En tiiä :D Siis tota ekaa maksaa aikuiskoulutusrahasto tms, ja sitä saa tietyn työssaoloajan jälkeen jos työnantaja suostuu opintovapaaseen. Toi ois itsellä mietinnässä.
 
Aikuiskoulutustuella opiskelin muutama vuosi sitten, olihan se parempi kuin pelkkä opintotuki. Meidän perheessä se mahdollisti sen että minä saatoin opiskella eikä tarvinnut tehdä töitä siinä ohessa.
Muistaakseni aikuiskoulutustuki muuttuu elokuusta niin että se on jatkossa saman suuruinen kuin työttömyyskorvaus. Tiukat ehdot sen saamiseksi on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Itse tulin toimeen tuella. Paremminhan sillä toimeen tulee kuin opintotuella.

Itse opiskelin yliopistossa kolme vuotta. Sain pari vuotta opiskeltua opintovapaalla, kesälomat tein töitä vanhassa työpaikassa ja säästin opintovapaata sen ajan. Sitten olinkin äitiysvapaalla ja hoitovapaalla. Lopulta irtisanoin itseni, kun tiesin etten vanhaan työpaikkaan aio palata ja opiskeluista oli enää harjoittelu jäljellä. Sen jälkeen pääsin uuteen työpaikkaan.
Työnantaja suhtautui ihan ok. Mitäpä sille olisi voinut. Oma työantaja oli kansainvälinen iso firma, joten yhden työntekijän menetys oli helppo korvata.

Opiskelitko ihan perustutkintoa, vai jotain aikuis/muuntokoulutustyyppistä? Mulla on yksi yliopistotutkinto plakkarissa, ja nyt huvittais kokeilla jotain ihan muuta. Oon nyt äitiyslomalla, ja voisin periaatteessa siis aloitella opintoja jo nyt...

Käsittääkseni työnantajan ei oo pakko suostua opintovapaaseen, mutta mulla kans iso kansainvälinen firma työnantajana, joten tuskinpa jaksavat ryppyillä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja allergiaa:
Mitä eroa on aikuiskoulutustuella ja koulutustuella?

Aikuiskoulutus tukea maksaa koulutusrahasto ja tässä näitä ehtoja
Aikuiskoulutustukea voi saada omaehtoiseen ammatilliseen koulutukseen osallistuva aikuisopiskelija, joka on työ- tai virkasuhteessa tai toimii yrittäjänä ja joka

* on ollut nykyisen työnantajan palveluksessa tai toiminut yrittäjänä vähintään vuoden ennen tuettavan opiskelun alkua
* on ollut työelämässä yhteensä vähintään viisi vuotta
* jää palkattomalle opintovapaalle vähintään kahdeksi kuukaudeksi
* ei saa opiskeluun muuta tukea.
Tukea myönnetään tutkintoon johtavaan opiskeluun sekä ammatilliseen lisä- ja täydennyskoulutukseen julkisen viranomaisen alaisessa oppilaitoksessa. Oppilaitoksen tulee toimia Suomessa.

http://www.koulutusrahasto.fi/?1;2;100;100.html
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja allergiaa:
Mitä eroa on aikuiskoulutustuella ja koulutustuella?

En tiiä :D Siis tota ekaa maksaa aikuiskoulutusrahasto tms, ja sitä saa tietyn työssaoloajan jälkeen jos työnantaja suostuu opintovapaaseen. Toi ois itsellä mietinnässä.

Ok! :D Itse saan tuota koulutustukea jonka maksaa liitto (PAM) Sillä ainakin pärjätään (on tosin miehen tulot lisäksi) Lasketaan aijemmin saatujen palkkatulojen mukaan. (itselläni ne on suht koht pienet koska olin ennen äitiyslomalle jäämistäni jonkun aikaa sairaslomalla, siis luulisin ainakin että tästä syystä) Saan siis 900?/kk
 
Itsellä oli perustutkinto. Alempi korkeakoulututkinto.

Työnantajan ei ole pakko suostua opintovapaaseen, mutta sitten pitää perustella syy hyvin. Mun käsittääkseni ainakin jos on iso firma kyseessä, voi ainoastaan lykätä opintovapaata alkamaan myöhemmin. Eli käytännössä opintovapaa olisi myönnettävä sitä tahtoessa.
 
Aikuiskoulutus tukea maksaa koulutusrahasto ja tässä näitä ehtoja
Aikuiskoulutustukea voi saada omaehtoiseen ammatilliseen koulutukseen osallistuva aikuisopiskelija, joka on työ- tai virkasuhteessa tai toimii yrittäjänä ja joka

* on ollut nykyisen työnantajan palveluksessa tai toiminut yrittäjänä vähintään vuoden ennen tuettavan opiskelun alkua
* on ollut työelämässä yhteensä vähintään viisi vuotta
* jää palkattomalle opintovapaalle vähintään kahdeksi kuukaudeksi
* ei saa opiskeluun muuta tukea.
Tukea myönnetään tutkintoon johtavaan opiskeluun sekä ammatilliseen lisä- ja täydennyskoulutukseen julkisen viranomaisen alaisessa oppilaitoksessa. Oppilaitoksen tulee toimia Suomessa.

http://www.koulutusrahasto.fi/?1;2;100;100.html

Eihän tuohon tukeen vaikuta työsopimuksen sopimustunnit?
 

Yhteistyössä