Yliopistossa opiskelleet mammat hoi...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vasta opiskelen, toinen vuosi menossa ja FM pitäis tulla vuonna 2009 tällä tämän hetkisellä opintosuunnitelmalla.

Niin ja kulttuurihistoria pääaineena.. sivuaineina museologia, taidehistoria ja arkeologia.
 
Kauppatieteiden maisteri sekä yhteiskuntatieteiden maisteri on titteli. Tuli luettua mm. markkinointia, kansainvälistä politiikkaa, tiedotusoppia, espanjaa, ranskaa ja mitähän vielä. :)

Yhteensä olin kirjoilla yliopistossa noin 10 vuotta, josta läsnä ehkä 8, loppu aika meni mm. reissatessa ja sitten jo työelämässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vasta opiskelen, toinen vuosi menossa ja FM pitäis tulla vuonna 2009 tällä tämän hetkisellä opintosuunnitelmalla.

FM=mikä? Filosofian maisteriko? :whistle:

Älkää lyhentäkö, mä en tiedä niistä paljoakaan :saint:

Jep, Filosofian maisteri.

Filosofian maisteri on yleisin "titteli", mikä yliopistosta tulee. Matemaattisluonnontieteellisistä tulee Filosofian maistereita, mutta niin tulee Humanisteistäkin eli ei liity sinänsä filosofiaan mitenkään (itsekään en ole sitä päivääkään lukenut. Filosofiaa siis).
 
Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Kauppatieteiden maisteri sekä yhteiskuntatieteiden maisteri on titteli. Tuli luettua mm. markkinointia, kansainvälistä politiikkaa, tiedotusoppia, espanjaa, ranskaa ja mitähän vielä. :)

Yhteensä olin kirjoilla yliopistossa noin 10 vuotta, josta läsnä ehkä 8, loppu aika meni mm. reissatessa ja sitten jo työelämässä.


10 vuotta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vasta opiskelen, toinen vuosi menossa ja FM pitäis tulla vuonna 2009 tällä tämän hetkisellä opintosuunnitelmalla.

FM=mikä? Filosofian maisteriko? :whistle:

Älkää lyhentäkö, mä en tiedä niistä paljoakaan :saint:

Jep, Filosofian maisteri.

Filosofian maisteri on yleisin "titteli", mikä yliopistosta tulee. Matemaattisluonnontieteellisistä tulee Filosofian maistereita, mutta niin tulee Humanisteistäkin eli ei liity sinänsä filosofiaan mitenkään (itsekään en ole sitä päivääkään lukenut. Filosofiaa siis).

Monissa humanistisissa aineissa on takana filosofiaa esim. taidehistoriassa.
 
Kiitos tosta FM-tittelin selityksestä. Mä tässä mietin että joskus kun mä saan noi yo-laput itselleni, niin kyllä mä sinne lääketieteellisen pyrin 1. vaihtoehtona... Mutta sitten ne muut... En tiedä niistä :whistle: Fysiikkaa kenties, tai biokemiaa (se ei mitenkään ihan järkyttävän varmasti tunnu kyllä omalta jutultani)...

Joku sairaalafyysikkokin vois olla :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vasta opiskelen, toinen vuosi menossa ja FM pitäis tulla vuonna 2009 tällä tämän hetkisellä opintosuunnitelmalla.

FM=mikä? Filosofian maisteriko? :whistle:

Älkää lyhentäkö, mä en tiedä niistä paljoakaan :saint:

Jep, Filosofian maisteri.

Filosofian maisteri on yleisin "titteli", mikä yliopistosta tulee. Matemaattisluonnontieteellisistä tulee Filosofian maistereita, mutta niin tulee Humanisteistäkin eli ei liity sinänsä filosofiaan mitenkään (itsekään en ole sitä päivääkään lukenut. Filosofiaa siis).

Monissa humanistisissa aineissa on takana filosofiaa esim. taidehistoriassa.

On toki. Mutta Filosofian maistereita tulee myös niistä humanisteistä, joilla ei yhtään filosofiaa ole (olen yksi niistä ;) ) Eli pointti oli se, ettei tuo filosofia tuossa yksistään viittaa filosofiaan. Ja voihan filosofiaa lukea pääaineenakin ja näistäkin tulee Filosofian maistereita.

Jos siis tarkennan oman ylläkerrotun kuvaukseni (edelleenkään pääainetta paljastamatta ...huvikseni ;) ):

Filosofian maisteri, Humanistisesta tiedekunnasta, opiskelu kesti 5 vuotta, mikä johtui siitä, että paiskin töitä verrattain ahkerasti ja olin suorittanut työharjoittelut jo etukäteen (keskimäärin meidän alalla menee vuoden verran pidempään ...tai enemmän. Riippuu (yleensä) gradun kirjoitustahdista.. :whistle: )
 
Olen ollut yliopistossa kirjoilla 9 vuotta, aktiivisesti olen opiskellut niistä neljä. Pääaineena mulla on suomen kieli, sivuaineina yleinen kirjallisuustiede (sitä olen opiskellut yhtä paljon kuin suomea; graduni tulee molempiin aineisiin), opettajan pedagogiset opinnot, kasvatustiede, draamapedagogiikka, sosiologia ja folkloristiikka.

Keväällä musta pitäisi tulla FM (filosofian maisteri), vielä titteli on fil.yo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja aikaa palaa:
Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Kauppatieteiden maisteri sekä yhteiskuntatieteiden maisteri on titteli. Tuli luettua mm. markkinointia, kansainvälistä politiikkaa, tiedotusoppia, espanjaa, ranskaa ja mitähän vielä. :)

Yhteensä olin kirjoilla yliopistossa noin 10 vuotta, josta läsnä ehkä 8, loppu aika meni mm. reissatessa ja sitten jo työelämässä.


10 vuotta?

Niin, kahdessa yliopistossa ja kaksi tutkintoa. Ja aktiivista opiskeluaikaa siis oli noin 8 vuotta yhteensä, muu oli roikkumista kirjoilla.
 
Minä taas oon ollu kirjoilla nyt 4 vuotta. Siitä 2 vuotta opiskelin fysiikkaa ja 2 vuotta tietotekniikkaa. Nuo tietotekniikan opinnot on vielä aika alkutekijöissään viime vuotisen raskauden ja tämän vuoden äitiysloman takia ja "lomailu" jatkuu vielä jonkun aikaa uuden raskauden vuoksi, mutta tavoitteena olisi valmistua diplomi-insinööriksi jonain päivänä :) Taitaapi minullakin mennä kaiken kaikkiaan tuo 10 vuotta :whistle:
 
Opiskelen periaatteessa neljättä vuotta, pääaineena yleinen arkeologia. Siis olen koko ajan ollut kirjoilla, mutta osan tuosta olin äitiyslomalla jne. eli olen tehnyt vain kurssin tai pari sinä aikana...Oliskohan mulla suorituksia noin 1,5 vuoden täysipainoisen opiskelun verran. Nyt olis keväällä tarkoitus saada kaikki aineopinnot pois alta, mahdollisimman lähelle kandin tutkintoon vaadittavaa määrää opintoviikkoja/pisteitä, että syksyllä viimeistään sais ne kandin paperit edes ulos... :whistle: Eli varmaan vielä kaks, kolme vuotta menee, jos ei satu yllätyksiä (esim. kolmas lapsi... :whistle: )Mutta se kuusi vuottahan on kai aika keskimääräinen opiskeluaika oli lapsia tahi ei.
 
:wave:

Täällä yksi laiskanpulskea opiskelija- aloitusvuosi 1998! :D Ja loppua ei näy. Pääaineena saksan kieli, sivuainetta ei kunnollista valittuna.

Mä olen aktiivisesti opiskellut vissiin 2,5 vuotta, sitten vähän silleen ei-niin-aktiivisesti. Ja opettajaksihan minä, sitten joskus. Tavoitteena ennen eläkeikää. :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
:wave:

Täällä yksi laiskanpulskea opiskelija- aloitusvuosi 1998! :D Ja loppua ei näy. Pääaineena saksan kieli, sivuainetta ei kunnollista valittuna.

Mä olen aktiivisesti opiskellut vissiin 2,5 vuotta, sitten vähän silleen ei-niin-aktiivisesti. Ja opettajaksihan minä, sitten joskus. Tavoitteena ennen eläkeikää. :whistle:

Jee, meitä on siis muitakin! Mä myös olen aloittanut 98. Välissä töitä ja äippälomaa ja taas töitä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
:wave:

Täällä yksi laiskanpulskea opiskelija- aloitusvuosi 1998! :D Ja loppua ei näy. Pääaineena saksan kieli, sivuainetta ei kunnollista valittuna.

Mä olen aktiivisesti opiskellut vissiin 2,5 vuotta, sitten vähän silleen ei-niin-aktiivisesti. Ja opettajaksihan minä, sitten joskus. Tavoitteena ennen eläkeikää. :whistle:

Jee, meitä on siis muitakin! Mä myös olen aloittanut 98. Välissä töitä ja äippälomaa ja taas töitä...

:D Just niin...Töitä, koulua, töitä, pari muksua ja en henno vielä mennä takaisin kouluun... ;) Tampereeltakos sä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tota noin:
Hmm, ei mene jakeluun toi roikkuminen vuosikymmeniä jossain yliopiston kirjoilla... mutta ehkä en ymmärrä just siksi koska en ole 'lukenut'. :D

Usein se johtuu siitä, että on joko gradu kesken tai sitten joku yksittäinen tentti tms. suorittamatta. Eikä vaan saa aikaiseksi tehdä sitä... :D

Mutta ennen sitäkään ei saa niitä papereita sieltä ulos, eli jonkun tyhmän tentin takia saattaa jäädä vaan roikkumaan kirjoille pariksi vuodeksi.. (varsinkin, jos on jo työelämässä ja on vakituinen työpaikka. Se kynnys lähteä lukemaan sitä vikaa tenttiä varten työpäivän päätteeksi on yllättävän korkea).

Tai sit tuo roikkuminen voi johtua siitäkin, että monet tahtoo ottaa ne opiskelijaetuudet, vaikka ei varsinaisesti enää opiskelis. Siis toisin sanoen, jos vaikka matkustaa paljon busseilla ja junilla, monet laskee, että se ylioppilaskunnan jäsenmaksu tulee halvemmaksi kuin täyden hinnan maksaminen matkahuollolle tai vr:lle.
 

Yhteistyössä