heh
Onko ulkomaiset yliopistot sitten ihan persiistä kun niin harvoihin paikkoihin on oikeasti mitään meidänkaltaisia pääsykokeita?
Mikä helkatin ongelma tuo otsikko on? Ap yritti sen laittaa mahdollisimman lyhyesti ei provosoivasti. Jos oot käyny AMK:n niin mitä sitten. Osallistutaan me YO:ssa opiskelevat/opiskellleet vaan nyt tähän. Ei olla sen kummempia ihmisiä kun kukaan muukaan eli sillä selvä!Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:Sitten olisi varmaankin kannattanut laittaa otsikoksi "Perheelliset yliopisto-opiskelijat!", ja jättää tuo tiedeinstituution arvostusjuttu kokonaan pois. Mutta jo todella et ole provo, niin suosittelenkin opiskelemaan jotain oikein korkeatieteellistä alaa, sillä tunneälyä ja tilannetajua sinulla ei ole. Eli et menestyisi monella alalla AMK:ssa.Alkuperäinen kirjoittaja ap:Lähinnä pohdin, kuinka täysipäiväinen yliopisto-opiskelu on yhdistettävissä perheen perustamiseen.
Lisäksi olen miettinyt jonkin verran sitä, tarkastelevatko ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneet tai ylempää korkeakoulututkintoa suorittavat perhe-elämää erilaisesta näkökulmasta kuin ne yksilöt, joiden koulutustaustat ovat toisenlaiset.
Pahoittelen, mikäli otsikointi vaikutti provosoivalta. Tarkoitukseni ei suinkaan ollut dissata AMK-opiskelijoita, vaan yritin muotoilla asiani lyhyesti ja mahdollisimman informatiivisesti.
Järkevät ihmiset miettivät ensin mitä haluavat tehdä tulevaisuudessa työkseen. He näkevät opiskeluajan yli, jolloin tärkeintä ei olekaan se akateemisen status, vaan hyvän ammatin hankkiminen. Osa päätyy siihen että sen ammatin saa opiskelemalla AMK:ssa, ja he menevät AMK:n pääsykokeisiin. Osa haluaa sellaiseen työhön, johon vaaditaan akateeminen tutkinto, ja he osallistuvat yliopiston pääsykokeisiin. Osa saattaakin olla sitten niin tyhmiä, että vaikka esim. kätilön ammatti kiinnostaisi, ei sitä voi hankkia, koska siihen ei voi opiskella yliopistossa.Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:Ero AMK:un on SELVÄ - hakuvaiheessa kynnellekykenevät käyttää perslihaksiaan ja silmiään pääsykokeisiin (itsekkin kirjotusten jälkeen suoraan farmasiaa opiskelemaan mennessä - oli tosin mulle hazardivalinta) ja toiset (helpommalla haluavat) menee AMK:un näyttö- ja soveltuvuuskokeisiin. Siellä joko pärjää tai ei, mutta säästyy noin 500-1000 sivun kuivan p*skanjauhannan lukemiselta (useampaan otteeseen vielä).
Alkuperäinen kirjoittaja ap:Kysyin lähinnä sen vuoksi, että lähisukuni on akateemisesti koulutettu. Olen havainnut, että sukuni suhtautuminen perheeseen on pitkälti toisenlainen kuin niillä, joilla ylempää korkeakoulutkintoa tai tieteellistä jatkotutkintoa ei ole. Saatan toki kuvitellakin. Itse en siis osaa perhe-elämään mitään kantaa ottaa, sillä minulla ei lapsia vielä ole. (Tutkintokin on vielä pahasti kesken: olen vasta yhteiskuntatieteiden kandidaatti, joten siksi olen kiinnostunut perhe-elämän ja opiskelun yhdistämiskokemuksistanne. Kiitos paljon niistä asiallisista vastauksista, jotka ovat käsitelleet perhe+opiskelu-kombinaatiota!)Alkuperäinen kirjoittaja voi jestas kuitenki!:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:Minkälaiseen ongelmaan kaipaat vertaistukea?Alkuperäinen kirjoittaja Bla:Vaikka koulutus ei luonnollisestikaan määrittele ihmistä, olisi kiva saada vertaistukea ennen kaikkea korkeakoulutetuista (yliopistossa opiskelevista/opiskelleista) äideistä - ja toki muistakin.
Lisäksi olen miettinyt jonkin verran sitä, tarkastelevatko ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneet tai ylempää korkeakoulututkintoa suorittavat perhe-elämää erilaisesta näkökulmasta kuin ne yksilöt, joiden koulutustaustat ovat toisenlaiset.
oletko sukusi ainoa ylempää korkeakoulututkintoa tavoitteleva henkilö??
voin vastata, että akateemisia ollaan jo useammassa polvessa sekä mies että minä ja ihan tavallista lapsiperheen arkea eletään. siis ei "tarkastella perhe-elämää tieteen näkökulmasta"!!
Hmm. Kiitos tiedosta - itsekkin kävelin meidän laitokselle papereilla. Piti vielä sanoa, että AMK-järjestelmä "räjäytettiin" suoraan ammattikoulujen perusteille ja opettajille oli säädetty tietty aika soveltua korkeakouluopettajakelpoisiksi. Siellä ne samat vanhat rassarit ja leipurit edelleen touhuaa. Ja olen ollut maakunnallisen 2. asteen ammatillisen koulutuksen järjestäjän johtavassa luottamuselimessä jäsenenä joten tiedn, mistä kirjotan.Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:Kaikkein helpoimmalla haluavat katsovat kartasta missä on matematiikan laitos ja kävelevät sinne. (Myös muille matemaattisesti suuntautuneille aloille, kuten kauppakorkeaan, voi päästä nykyään paperivalinnalla).Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:toiset (helpommalla haluavat) menee AMK:un näyttö- ja soveltuvuuskokeisiin.
Eivät todellakaan ole. Eikä ole niihinkään helppo päästä sisään. Esim Ranskassa sisäänpääsyprosentti on jopa suomalaista yliopistoa pienempi vaikkapa lääkikseen (usein noin 8 - 10%). Oikeus osallistua pääsykokeeseen vaatii vuoden ankaran täysipäiväisen opiskelun (tahti on mieletön). Sisään saa yrittää kahdesti. Toisella kerralla joudut ehkä opiskelemaan kaksi vuotta lisää ennen kuin saat taas oikeuden osallistua pääsykokeeseen. Läheltä olen tämänkin nähnyt..Alkuperäinen kirjoittaja heh:Onko ulkomaiset yliopistot sitten ihan persiistä kun niin harvoihin paikkoihin on oikeasti mitään meidänkaltaisia pääsykokeita?
No kumma on se, että äitini on opettajana ammattikorkeakoulussa ja niin hän kuin kaikki kollegansa ovat valmistuneet niin kauppakorkeakoulusta kuin oikiksestakin.... Mä myös todella tiedän mistä puhun.Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:Hmm. Kiitos tiedosta - itsekkin kävelin meidän laitokselle papereilla. Piti vielä sanoa, että AMK-järjestelmä "räjäytettiin" suoraan ammattikoulujen perusteille ja opettajille oli säädetty tietty aika soveltua korkeakouluopettajakelpoisiksi. Siellä ne samat vanhat rassarit ja leipurit edelleen touhuaa. Ja olen ollut maakunnallisen 2. asteen ammatillisen koulutuksen järjestäjän johtavassa luottamuselimessä jäsenenä joten tiedn, mistä kirjotan.Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:Kaikkein helpoimmalla haluavat katsovat kartasta missä on matematiikan laitos ja kävelevät sinne. (Myös muille matemaattisesti suuntautuneille aloille, kuten kauppakorkeaan, voi päästä nykyään paperivalinnalla).Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:toiset (helpommalla haluavat) menee AMK:un näyttö- ja soveltuvuuskokeisiin.
Isojen paikkakuntien yksiköiden yliopettajat ovat toki vaikka tohtoreita, mutta kartalla on AMK-koulutusta tiheämpäänkin.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:No kumma on se, että äitini on opettajana ammattikorkeakoulussa ja niin hän kuin kaikki kollegansa ovat valmistuneet niin kauppakorkeakoulusta kuin oikiksestakin.... Mä myös todella tiedän mistä puhun.Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:Hmm. Kiitos tiedosta - itsekkin kävelin meidän laitokselle papereilla. Piti vielä sanoa, että AMK-järjestelmä "räjäytettiin" suoraan ammattikoulujen perusteille ja opettajille oli säädetty tietty aika soveltua korkeakouluopettajakelpoisiksi. Siellä ne samat vanhat rassarit ja leipurit edelleen touhuaa. Ja olen ollut maakunnallisen 2. asteen ammatillisen koulutuksen järjestäjän johtavassa luottamuselimessä jäsenenä joten tiedn, mistä kirjotan.Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:Kaikkein helpoimmalla haluavat katsovat kartasta missä on matematiikan laitos ja kävelevät sinne. (Myös muille matemaattisesti suuntautuneille aloille, kuten kauppakorkeaan, voi päästä nykyään paperivalinnalla).Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:toiset (helpommalla haluavat) menee AMK:un näyttö- ja soveltuvuuskokeisiin.
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:Isojen paikkakuntien yksiköiden yliopettajat ovat toki vaikka tohtoreita, mutta kartalla on AMK-koulutusta tiheämpäänkin.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:No kumma on se, että äitini on opettajana ammattikorkeakoulussa ja niin hän kuin kaikki kollegansa ovat valmistuneet niin kauppakorkeakoulusta kuin oikiksestakin.... Mä myös todella tiedän mistä puhun.Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:Hmm. Kiitos tiedosta - itsekkin kävelin meidän laitokselle papereilla. Piti vielä sanoa, että AMK-järjestelmä "räjäytettiin" suoraan ammattikoulujen perusteille ja opettajille oli säädetty tietty aika soveltua korkeakouluopettajakelpoisiksi. Siellä ne samat vanhat rassarit ja leipurit edelleen touhuaa. Ja olen ollut maakunnallisen 2. asteen ammatillisen koulutuksen järjestäjän johtavassa luottamuselimessä jäsenenä joten tiedn, mistä kirjotan.Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:Kaikkein helpoimmalla haluavat katsovat kartasta missä on matematiikan laitos ja kävelevät sinne. (Myös muille matemaattisesti suuntautuneille aloille, kuten kauppakorkeaan, voi päästä nykyään paperivalinnalla).Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:toiset (helpommalla haluavat) menee AMK:un näyttö- ja soveltuvuuskokeisiin.
Eikö ole hyvä että opettajina on edelleen ne samat "rassarit ja leipurit", joilla on vankka kokemus alasta? AMK:n opettajille kun on eduksi että heillä on ajantasaista kokemusta myös käytännön työelämästä. Kun sanot että heillä oli säädetty aika "soveltua" korkeakoulun opettajiksi, niin he hankkivat lisäpätevyyttä ammatillisesta opettajakorkeakoulusta.Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:Hmm. Kiitos tiedosta - itsekkin kävelin meidän laitokselle papereilla. Piti vielä sanoa, että AMK-järjestelmä "räjäytettiin" suoraan ammattikoulujen perusteille ja opettajille oli säädetty tietty aika soveltua korkeakouluopettajakelpoisiksi. Siellä ne samat vanhat rassarit ja leipurit edelleen touhuaa.
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:Eikö ole hyvä että opettajina on edelleen ne samat "rassarit ja leipurit", joilla on vankka kokemus alasta? AMK:n opettajille kun on eduksi että heillä on ajantasaista kokemusta myös käytännön työelämästä. Kun sanot että heillä oli säädetty aika "soveltua" korkeakoulun opettajiksi, niin he hankkivat lisäpätevyyttä ammatillisesta opettajakorkeakoulusta.Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:Hmm. Kiitos tiedosta - itsekkin kävelin meidän laitokselle papereilla. Piti vielä sanoa, että AMK-järjestelmä "räjäytettiin" suoraan ammattikoulujen perusteille ja opettajille oli säädetty tietty aika soveltua korkeakouluopettajakelpoisiksi. Siellä ne samat vanhat rassarit ja leipurit edelleen touhuaa.
Vai oletko sitä mieltä että AMK:n opettajana olisi pelkästään teoriatietoa hankkinut maisteri/lisensiaatti/tohtori pätevämpi?
Minulla ei ole kompetenssia suoraan arvioida tarvittavaa pätevyyttä - siihen voinee vastata ketjussa esiintyvä AMK-opettajan tytär. Muistan nähneeni kuitenkin useita kehotuksia pätevöitymisen jouduttamiseksi määräajan jälkeen. Mutta siitähän on toki vuosia - eipä silti liene kaikki heistä eläköitynyt vieläkään. Ja ei heiltä itseltään tosiaan kysytty, haluavatko vielä kymmenien työvuosien jälkeen joko pätevöityä virallisesti vai saada kenkää.Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:Eikö ole hyvä että opettajina on edelleen ne samat "rassarit ja leipurit", joilla on vankka kokemus alasta? AMK:n opettajille kun on eduksi että heillä on ajantasaista kokemusta myös käytännön työelämästä. Kun sanot että heillä oli säädetty aika "soveltua" korkeakoulun opettajiksi, niin he hankkivat lisäpätevyyttä ammatillisesta opettajakorkeakoulusta.Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:Hmm. Kiitos tiedosta - itsekkin kävelin meidän laitokselle papereilla. Piti vielä sanoa, että AMK-järjestelmä "räjäytettiin" suoraan ammattikoulujen perusteille ja opettajille oli säädetty tietty aika soveltua korkeakouluopettajakelpoisiksi. Siellä ne samat vanhat rassarit ja leipurit edelleen touhuaa.
Vai oletko sitä mieltä että AMK:n opettajana olisi pelkästään teoriatietoa hankkinut maisteri/lisensiaatti/tohtori pätevämpi?
Meiltä löytyy opettajista tohtoria, yliopettajaa, lehtoria ja sitten niitä, joilla on opetettavan alan työkokemusta takana 20 vuotta, jonka jälkeen ovat hankkineet opettajan pätevyyden.Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:Eikö ole hyvä että opettajina on edelleen ne samat "rassarit ja leipurit", joilla on vankka kokemus alasta? AMK:n opettajille kun on eduksi että heillä on ajantasaista kokemusta myös käytännön työelämästä. Kun sanot että heillä oli säädetty aika "soveltua" korkeakoulun opettajiksi, niin he hankkivat lisäpätevyyttä ammatillisesta opettajakorkeakoulusta.Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:Hmm. Kiitos tiedosta - itsekkin kävelin meidän laitokselle papereilla. Piti vielä sanoa, että AMK-järjestelmä "räjäytettiin" suoraan ammattikoulujen perusteille ja opettajille oli säädetty tietty aika soveltua korkeakouluopettajakelpoisiksi. Siellä ne samat vanhat rassarit ja leipurit edelleen touhuaa.
Vai oletko sitä mieltä että AMK:n opettajana olisi pelkästään teoriatietoa hankkinut maisteri/lisensiaatti/tohtori pätevämpi?
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Kysyin lähinnä sen vuoksi, että lähisukuni on akateemisesti koulutettu. Olen havainnut, että sukuni suhtautuminen perheeseen on pitkälti toisenlainen kuin niillä, joilla ylempää korkeakoulutkintoa tai tieteellistä jatkotutkintoa ei ole. Saatan toki kuvitellakin. Itse en siis osaa perhe-elämään mitään kantaa ottaa, sillä minulla ei lapsia vielä ole. (Tutkintokin on vielä pahasti kesken: olen vasta yhteiskuntatieteiden kandidaatti, joten siksi olen kiinnostunut perhe-elämän ja opiskelun yhdistämiskokemuksistanne. Kiitos paljon niistä asiallisista vastauksista, jotka ovat käsitelleet perhe+opiskelu-kombinaatiota!)Alkuperäinen kirjoittaja voi jestas kuitenki!:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:Minkälaiseen ongelmaan kaipaat vertaistukea?Alkuperäinen kirjoittaja Bla:Vaikka koulutus ei luonnollisestikaan määrittele ihmistä, olisi kiva saada vertaistukea ennen kaikkea korkeakoulutetuista (yliopistossa opiskelevista/opiskelleista) äideistä - ja toki muistakin.
Lisäksi olen miettinyt jonkin verran sitä, tarkastelevatko ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneet tai ylempää korkeakoulututkintoa suorittavat perhe-elämää erilaisesta näkökulmasta kuin ne yksilöt, joiden koulutustaustat ovat toisenlaiset.
oletko sukusi ainoa ylempää korkeakoulututkintoa tavoitteleva henkilö??
voin vastata, että akateemisia ollaan jo useammassa polvessa sekä mies että minä ja ihan tavallista lapsiperheen arkea eletään. siis ei "tarkastella perhe-elämää tieteen näkökulmasta"!!
Äitini on valmistunut kauppakorkeasta, isä lääkiksestä, veli teknillisestä korkeakoulusta ja minä ja siskoni AMK:sat. Meillä kaikilla on hyvin samantyyppinen suhtautuminen perheeseen.
Vai olisiko minulla ja siskollani tämän AMK -taustan takia siis jollakin todennäköisyydellä erilainen suhde perheeseen kuin muilla, yliopistokoulutetuilla, perheenjäsenillämme?
opiskelin humanistisen alan tutkinnon ennen lapsia ja pärjäsin hyvin. opiskelin noin 300 opintoviikkoa, jotta varmistaisin työn saannin ja silti olen tällä hetkellä työtön. työpaikkoja on vaan vanhusten hyysääjille: lähihoitajat, sairaanhoitajat, lääkärit.Alkuperäinen kirjoittaja Bla:Vaikka koulutus ei luonnollisestikaan määrittele ihmistä, olisi kiva saada vertaistukea ennen kaikkea korkeakoulutetuista (yliopistossa opiskelevista/opiskelleista) äideistä - ja toki muistakin. Tein ketjun ajatellen pelkästään yliopistoa, sillä ammattikorkeakoululaisia täälläkin on sen verran runsaasti, että yliopisto jää auttamatta jalkoihin, eikä yliopistolle näin ollen anneta sitä arvoa tiedeinstituutiona, jonka se ansaitsisi. Sen vuoksi tämä keskustelu on suunnattu ylemmän korkeakoulututkinnon tai ylempää korkeakoulututkintoa tavoitteleville ihmisille.
Mitä te olette opiskelleet/opiskelette? Kuinka monella opiskelevalla on perhe? Kuinka olette pärjänneet?
Hirveetä mutupropagandaa ilman mitään faktapohjaa. Opistoista valmistuneista teknikoista tuli uudistuksen myötä ammattitutkintoja ja insinööri (AMK) ja kaikki -nomit tuli sitten siihen päälle ihan uusina tutkintoina. Mä en vieläkään käsitä tätä yhteyttä ammattikouluihin, joku sitä vaan sitkeesti jaksaa nostaa pinnalle. Suomessa oli tarvetta duaalimallille, teollisuuteen tarvittiin tekijöitä, ei pelkkiä mitään käytännön töitä osaamattamia diplomi-insinöörejä. Ja kansainvälisestikin verrattuna, bachelor-tason koulutus on Suomessa on hyvää. Ja opettajinakin meillä vain DI:tä ja tohtoreita. Missäs niitä leipureita löytyy?? Kerro nyt tietos.Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:Hmm. Kiitos tiedosta - itsekkin kävelin meidän laitokselle papereilla. Piti vielä sanoa, että AMK-järjestelmä "räjäytettiin" suoraan ammattikoulujen perusteille ja opettajille oli säädetty tietty aika soveltua korkeakouluopettajakelpoisiksi. Siellä ne samat vanhat rassarit ja leipurit edelleen touhuaa. Ja olen ollut maakunnallisen 2. asteen ammatillisen koulutuksen järjestäjän johtavassa luottamuselimessä jäsenenä joten tiedn, mistä kirjotan.
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:Minulla ei ole kompetenssia suoraan arvioida tarvittavaa pätevyyttä - siihen voinee vastata ketjussa esiintyvä AMK-opettajan tytär. Muistan nähneeni kuitenkin useita kehotuksia pätevöitymisen jouduttamiseksi määräajan jälkeen. Mutta siitähän on toki vuosia - eipä silti liene kaikki heistä eläköitynyt vieläkään. Ja ei heiltä itseltään tosiaan kysytty, haluavatko vielä kymmenien työvuosien jälkeen joko pätevöityä virallisesti vai saada kenkää.Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:Eikö ole hyvä että opettajina on edelleen ne samat "rassarit ja leipurit", joilla on vankka kokemus alasta? AMK:n opettajille kun on eduksi että heillä on ajantasaista kokemusta myös käytännön työelämästä. Kun sanot että heillä oli säädetty aika "soveltua" korkeakoulun opettajiksi, niin he hankkivat lisäpätevyyttä ammatillisesta opettajakorkeakoulusta.Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:Hmm. Kiitos tiedosta - itsekkin kävelin meidän laitokselle papereilla. Piti vielä sanoa, että AMK-järjestelmä "räjäytettiin" suoraan ammattikoulujen perusteille ja opettajille oli säädetty tietty aika soveltua korkeakouluopettajakelpoisiksi. Siellä ne samat vanhat rassarit ja leipurit edelleen touhuaa.
Vai oletko sitä mieltä että AMK:n opettajana olisi pelkästään teoriatietoa hankkinut maisteri/lisensiaatti/tohtori pätevämpi?
Täällä ulkomaisilla työmarkkinoilla tosiaan suomalaisella bachelor -tutkinnolla työllistyminen on ollut hyvää. Mun kansainvälisessä työyhteisössä suurimmalla osalla on bachelor -tutkinto. Jotkut ovat lähteneet opiskelemaan sen päälle Master's -tutkintoa (onnistuu myös firmani kautta työn ohessa).Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Hirveetä mutupropagandaa ilman mitään faktapohjaa. Opistoista valmistuneista teknikoista tuli uudistuksen myötä ammattitutkintoja ja insinööri (AMK) ja kaikki -nomit tuli sitten siihen päälle ihan uusina tutkintoina. Mä en vieläkään käsitä tätä yhteyttä ammattikouluihin, joku sitä vaan sitkeesti jaksaa nostaa pinnalle. Suomessa oli tarvetta duaalimallille, teollisuuteen tarvittiin tekijöitä, ei pelkkiä mitään käytännön töitä osaamattamia diplomi-insinöörejä. Ja kansainvälisestikin verrattuna, bachelor-tason koulutus on Suomessa on hyvää. Ja opettajinakin meillä vain DI:tä ja tohtoreita. Missäs niitä leipureita löytyy?? Kerro nyt tietos.Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:Hmm. Kiitos tiedosta - itsekkin kävelin meidän laitokselle papereilla. Piti vielä sanoa, että AMK-järjestelmä "räjäytettiin" suoraan ammattikoulujen perusteille ja opettajille oli säädetty tietty aika soveltua korkeakouluopettajakelpoisiksi. Siellä ne samat vanhat rassarit ja leipurit edelleen touhuaa. Ja olen ollut maakunnallisen 2. asteen ammatillisen koulutuksen järjestäjän johtavassa luottamuselimessä jäsenenä joten tiedn, mistä kirjotan.
No en tietenkään kerro. Mut jos kiinnostusta riittää niin sopii tarkastella sitä ikuisuus klisettä ent. merkonomi vs. maaseututradenomi. Ja insinöörit ja sairaanhoitajat oli aikaisemmin eri katon alla kun nykyiset restonomit, estenomit jne. Tottakai on ymmärrettävää että 1600-luvulta rakentunut tiedeyhteisö on eri asia kun uuden vuosituhannen massiivinen hallintouudistus. Ja samanlaisia ovat tietyllä tapaa kaikki nykyiset hallintouudistukset - entisen pohjalle rakennetaan uutta ihan loogisesti. Mutta ammatillisen koulutuksen juuret juontavat nekin vuosisatojen taakse ja siksi AMK-järjestelmän rakentaminen Suomessa näyttää ns. kosmeettisesti keinotekoiselle. Mutta minulla ei ole tarvetta tätä asiaa jauhaa enempää. Pääasia että työmarkkinat on tyytyväisiä (tosin kaikki akateemiset naiset ei, sillä meidänkin lukumäärä on kasvanut hurjasti ja miesrekrytoijat eivät palkkaa akateemista naista, jos AMK-tutkinnon suorittaneen saa samaan hommaan samaan hintaan niin ei käy arvolle liikaa).Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Hirveetä mutupropagandaa ilman mitään faktapohjaa. Opistoista valmistuneista teknikoista tuli uudistuksen myötä ammattitutkintoja ja insinööri (AMK) ja kaikki -nomit tuli sitten siihen päälle ihan uusina tutkintoina. Mä en vieläkään käsitä tätä yhteyttä ammattikouluihin, joku sitä vaan sitkeesti jaksaa nostaa pinnalle. Suomessa oli tarvetta duaalimallille, teollisuuteen tarvittiin tekijöitä, ei pelkkiä mitään käytännön töitä osaamattamia diplomi-insinöörejä. Ja kansainvälisestikin verrattuna, bachelor-tason koulutus on Suomessa on hyvää. Ja opettajinakin meillä vain DI:tä ja tohtoreita. Missäs niitä leipureita löytyy?? Kerro nyt tietos.Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:Hmm. Kiitos tiedosta - itsekkin kävelin meidän laitokselle papereilla. Piti vielä sanoa, että AMK-järjestelmä "räjäytettiin" suoraan ammattikoulujen perusteille ja opettajille oli säädetty tietty aika soveltua korkeakouluopettajakelpoisiksi. Siellä ne samat vanhat rassarit ja leipurit edelleen touhuaa. Ja olen ollut maakunnallisen 2. asteen ammatillisen koulutuksen järjestäjän johtavassa luottamuselimessä jäsenenä joten tiedn, mistä kirjotan.
Sun kannattaa ehkä joku toinen päivä yrittää uutta avausta ja jollakin toisella palstalla. Täällä on vaan jeesustelijoita, peesaajia, komppaajia ja muita paskanjauhajia.Alkuperäinen kirjoittaja ap:Lähinnä pohdin, kuinka täysipäiväinen yliopisto-opiskelu on yhdistettävissä perheen perustamiseen.Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:Minkälaiseen ongelmaan kaipaat vertaistukea?Alkuperäinen kirjoittaja Bla:Vaikka koulutus ei luonnollisestikaan määrittele ihmistä, olisi kiva saada vertaistukea ennen kaikkea korkeakoulutetuista (yliopistossa opiskelevista/opiskelleista) äideistä - ja toki muistakin.
Lisäksi olen miettinyt jonkin verran sitä, tarkastelevatko ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneet tai ylempää korkeakoulututkintoa suorittavat perhe-elämää erilaisesta näkökulmasta kuin ne yksilöt, joiden koulutustaustat ovat toisenlaiset.
Pahoittelen, mikäli otsikointi vaikutti provosoivalta. Tarkoitukseni ei suinkaan ollut dissata AMK-opiskelijoita, vaan yritin muotoilla asiani lyhyesti ja mahdollisimman informatiivisesti.
Ja sillä että Suomessa haluttiin myös yhtenäistää koulutusjärjestelmää muun maailman ja ennen kaikkea muiden EU -maiden kanssa, ei ole mitään tekemistä asian kanssa? Eikä sillä, että ilman AMK -tutkintoja puuttuisi opintojärjestelmästä kokonainen porras?Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:No en tietenkään kerro. Mut jos kiinnostusta riittää niin sopii tarkastella sitä ikuisuus klisettä ent. merkonomi vs. maaseututradenomi. Ja insinöörit ja sairaanhoitajat oli aikaisemmin eri katon alla kun nykyiset restonomit, estenomit jne. Tottakai on ymmärrettävää että 1600-luvulta rakentunut tiedeyhteisö on eri asia kun uuden vuosituhannen massiivinen hallintouudistus. Ja samanlaisia ovat tietyllä tapaa kaikki nykyiset hallintouudistukset - entisen pohjalle rakennetaan uutta ihan loogisesti. Mutta ammatillisen koulutuksen juuret juontavat nekin vuosisatojen taakse ja siksi AMK-järjestelmän rakentaminen Suomessa näyttää ns. kosmeettisesti keinotekoiselle. Mutta minulla ei ole tarvetta tätä asiaa jauhaa enempää. Pääasia että työmarkkinat on tyytyväisiä (tosin kaikki akateemiset naiset ei, sillä meidänkin lukumäärä on kasvanut hurjasti ja miesrekrytoijat eivät palkkaa akateemista naista, jos AMK-tutkinnon suorittaneen saa samaan hommaan samaan hintaan niin ei käy arvolle liikaa).Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Hirveetä mutupropagandaa ilman mitään faktapohjaa. Opistoista valmistuneista teknikoista tuli uudistuksen myötä ammattitutkintoja ja insinööri (AMK) ja kaikki -nomit tuli sitten siihen päälle ihan uusina tutkintoina. Mä en vieläkään käsitä tätä yhteyttä ammattikouluihin, joku sitä vaan sitkeesti jaksaa nostaa pinnalle. Suomessa oli tarvetta duaalimallille, teollisuuteen tarvittiin tekijöitä, ei pelkkiä mitään käytännön töitä osaamattamia diplomi-insinöörejä. Ja kansainvälisestikin verrattuna, bachelor-tason koulutus on Suomessa on hyvää. Ja opettajinakin meillä vain DI:tä ja tohtoreita. Missäs niitä leipureita löytyy?? Kerro nyt tietos.Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:Hmm. Kiitos tiedosta - itsekkin kävelin meidän laitokselle papereilla. Piti vielä sanoa, että AMK-järjestelmä "räjäytettiin" suoraan ammattikoulujen perusteille ja opettajille oli säädetty tietty aika soveltua korkeakouluopettajakelpoisiksi. Siellä ne samat vanhat rassarit ja leipurit edelleen touhuaa. Ja olen ollut maakunnallisen 2. asteen ammatillisen koulutuksen järjestäjän johtavassa luottamuselimessä jäsenenä joten tiedn, mistä kirjotan.
Peesaan etenkin viimeistä kappalettasi. Hommahan karkasi käsistä 1990-lamavuosina kun oma sukupolveni pakeni työttömyyttä oppilaitoksiin. Nyt meillä on puolestaan koko joukko työttömiä vastavalmistuneita ammatillisen koulutuksen tuottamia rakennusalan ammattilaisia vuosituhannen alun rakennusbuumin ja tähtitieteellisten liksojen ansiosta. Ammattikorkealla onkin merkittävä rooli tämän ristiriidan tasapainottamisessa. AMK-tutkinto on loppuunsa aika joustava työmarkkinoiden vaatimuksissa tilanteesta riippuen.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Ja sillä että Suomessa haluttiin myös yhtenäistää koulutusjärjestelmää muun maailman ja ennen kaikkea muiden EU -maiden kanssa, ei ole mitään tekemistä asian kanssa? Eikä sillä, että ilman AMK -tutkintoja puuttuisi opintojärjestelmästä kokonainen porras?Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:No en tietenkään kerro. Mut jos kiinnostusta riittää niin sopii tarkastella sitä ikuisuus klisettä ent. merkonomi vs. maaseututradenomi. Ja insinöörit ja sairaanhoitajat oli aikaisemmin eri katon alla kun nykyiset restonomit, estenomit jne. Tottakai on ymmärrettävää että 1600-luvulta rakentunut tiedeyhteisö on eri asia kun uuden vuosituhannen massiivinen hallintouudistus. Ja samanlaisia ovat tietyllä tapaa kaikki nykyiset hallintouudistukset - entisen pohjalle rakennetaan uutta ihan loogisesti. Mutta ammatillisen koulutuksen juuret juontavat nekin vuosisatojen taakse ja siksi AMK-järjestelmän rakentaminen Suomessa näyttää ns. kosmeettisesti keinotekoiselle. Mutta minulla ei ole tarvetta tätä asiaa jauhaa enempää. Pääasia että työmarkkinat on tyytyväisiä (tosin kaikki akateemiset naiset ei, sillä meidänkin lukumäärä on kasvanut hurjasti ja miesrekrytoijat eivät palkkaa akateemista naista, jos AMK-tutkinnon suorittaneen saa samaan hommaan samaan hintaan niin ei käy arvolle liikaa).Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Hirveetä mutupropagandaa ilman mitään faktapohjaa. Opistoista valmistuneista teknikoista tuli uudistuksen myötä ammattitutkintoja ja insinööri (AMK) ja kaikki -nomit tuli sitten siihen päälle ihan uusina tutkintoina. Mä en vieläkään käsitä tätä yhteyttä ammattikouluihin, joku sitä vaan sitkeesti jaksaa nostaa pinnalle. Suomessa oli tarvetta duaalimallille, teollisuuteen tarvittiin tekijöitä, ei pelkkiä mitään käytännön töitä osaamattamia diplomi-insinöörejä. Ja kansainvälisestikin verrattuna, bachelor-tason koulutus on Suomessa on hyvää. Ja opettajinakin meillä vain DI:tä ja tohtoreita. Missäs niitä leipureita löytyy?? Kerro nyt tietos.Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:Hmm. Kiitos tiedosta - itsekkin kävelin meidän laitokselle papereilla. Piti vielä sanoa, että AMK-järjestelmä "räjäytettiin" suoraan ammattikoulujen perusteille ja opettajille oli säädetty tietty aika soveltua korkeakouluopettajakelpoisiksi. Siellä ne samat vanhat rassarit ja leipurit edelleen touhuaa. Ja olen ollut maakunnallisen 2. asteen ammatillisen koulutuksen järjestäjän johtavassa luottamuselimessä jäsenenä joten tiedn, mistä kirjotan.
Johan tämä yliopistouudistuskin tavoittelee aivan samaa asiaa; yliopistojärjestelmän yhtenäistämistä muun maailman yliopistojen kanssa.
Olet ihan oikeassa tuodessasi esiin nuo vuosisadat, joiden aikana yliopisto on ollut se 'ainoa oikea'. Kuitenkaan nykymaailman vaatimuksiin se ei enää vastaa. On turhaa ylikouluttaa ihmisiä työhön, johon saa pätevyyden ja tarvittavat tiedot myös käytännönläheisemmälle opiskelulla. Esimerkiksi jokaisen liike-elämässä olevan ei tarvitse olla ekonomi menestyäkseen alallaan.. Joten annetaan yliopistolle se arvo mikä sille kuuluu ja AMK:lle omansa.