Aikuisiällä täydellisen ammatinvaihdoksen tehneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
kertokaa kokemuksia, mikä olit ennen, miksi opiskelit,
mitkä olivat syyt vaihtoon ja kokemukset, kannattiko, oliko raskasta ,
miten opiskelut rahallisesti menivät jne.

Olen ajatellut vaihtaa muutaman vuoden kuluttua.

Nyt takana 15v. opiskelua ja työtä hoitoalalla ja loppuikäni haluaisin tehdä jotain ihan muuta, kun vaan keksin, mitä se muu voisi olla.

Olin 38 v, kun lähdin opiskelemaan sairaanhoitajasta amk:ssä it-alalle. Tiedostin sen, että sairaanhoitajan palkoilla ei kahta lasta koulutetä, joten piti saada parempipalkkainen työ. Tietotekniikka oli silloin harrastukseni, joten alan vaihto sujui sen puolesta ongelmitta. Kivahan se vaan oli, että harrastuksesta alkoi saamaan rahaakin.

Raskasta se kyllä oli, kun päivät oli töissä ja illat ja viikonloput joko lasten kanssa tai koulussa. Etätehtäviä oli paljon ja yöt menikin opiskelujen parissa. Opin pärjäämään niinä vuosina 2-3 tunnin yöunilla. Opintojen alussa tein puolipäiväduunia ja nostin opintotukea ja opintolainaa. Välissä olin päätoiminen opiskelija, eli muita tuloja kuin opintotuki ja opintolaina ei ollut. Jokaisen sentinhän mä jouduin maksamaan takaisin opintotukea, kun se tuki on mitoitettu yhdelle ja meitä oli kuitenkin kolme. Mutta tilapäiseksi lainaksi se oli ihan jees.

Päivääkään en ole vielä katunut, että alaa vaihdoin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Olin 38 v, kun lähdin opiskelemaan sairaanhoitajasta amk:ssä it-alalle. Tiedostin sen, että sairaanhoitajan palkoilla ei kahta lasta koulutetä, joten piti saada parempipalkkainen työ. Tietotekniikka oli silloin harrastukseni, joten alan vaihto sujui sen puolesta ongelmitta. Kivahan se vaan oli, että harrastuksesta alkoi saamaan rahaakin.

Raskasta se kyllä oli, kun päivät oli töissä ja illat ja viikonloput joko lasten kanssa tai koulussa. Etätehtäviä oli paljon ja yöt menikin opiskelujen parissa. Opin pärjäämään niinä vuosina 2-3 tunnin yöunilla. Opintojen alussa tein puolipäiväduunia ja nostin opintotukea ja opintolainaa. Välissä olin päätoiminen opiskelija, eli muita tuloja kuin opintotuki ja opintolaina ei ollut. Jokaisen sentinhän mä jouduin maksamaan takaisin opintotukea, kun se tuki on mitoitettu yhdelle ja meitä oli kuitenkin kolme. Mutta tilapäiseksi lainaksi se oli ihan jees.

Päivääkään en ole vielä katunut, että alaa vaihdoin.

Vieläkö IT ala työllistää samaan tahtiin kuin aloittaessasi?
Olisitko valmis esim. keikkahommiin sairaanhoitajana?

Mä vaihdoi tuossa kolme vuotta sitten, olin edellisessä ammatissa ollut noin 15 vuotta ja sitten vaan tuli seinä vastaan.
Opiskelin ihan päätoimisesti 56 opintoviikkoa, en käynyt töissä opiskelun ohessakaan, rahallisesti ihan ok. Kun on ollut noin 10 vuotta töissä niin on mahdollisuus hakea Koulutusrahaston aikuisopintotukea se on ansiosidonnaista (mä sain sitä bruttona hiukan yli 1000 euroo/kk, eli paljon parempi kuin se normaali opintotuki 250 e/kk :)
Nyt oon sen kolme vuotta ollut uudessa työssä ja vieläkin JOKA aamua lähden töihin hymyssä suin

En tiedä lasketaanko sitä, että lähdin kaksvitosena vakkariduunista yliopistoon.

Ei ollut kyllä lapsia, mutta vuokra-asunto, visalaskut ja elintaso sen mukainen että töitä tehtiin. Mies oli jo kuitenkin koulutustaan vastaavassa duunistta.

Mutta kannatti ehdottomasti! Opiskeluinto oli aivan eri luokkaa kuin mitä olis ollut lukion jälkeen. Ja opinnot räjäytti tajunnan B) Valmistuin nopeasti ja sain koulutusta vastaavaa duunia. Nyt tiedän, että voi olla duuni jota rakastaa, ja jossa ajankulun unohtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vieläkö IT ala työllistää samaan tahtiin kuin aloittaessasi?
Olisitko valmis esim. keikkahommiin sairaanhoitajana?
Koko alasta mulla ei ole mitään tietoa. Mutta ainakin mulla toistaiseksi töitä riittää. Voisin harkita keikkahommia sairaanhoitajana, jos nykyiset työpäiväni lyhenisivät. Eli olisi aikaa. Mutta minnekään teholle tai ensiapuun en enää menisi, tekniikka on niin paljon kehittynyt mun hoitsuvuosistani, että pitäisi käydä joku kurssi pelkästään sen takia. Mutta vaikka vanhustenhuoltoon, kotisairaanhoitoon, vuodeosasdtolle tms paikkaan voisin harkita keikkaa. Nyt vaan ei ole aikaa ottaa toista duunia.

minullakin on uranvaihto edessä. kertokaa mitkä alat teillä on ollut ne "unelmatyöt" eli te jotka vaihdoitte, niin mihin vaihdoitte?

itse ajattelin lähteä yliopistoon jossa kaksi linjaa kiinnostaa. toisen voin mitä ilmeisemmin ottaa sivuaineeksi =)

mutta tosiaan en ihan varma ole, ja jos senkin alan jälkeen huomaan valinneeni väärin niin enää ei ole mahdollisuuksia aloittaa alusta kolmatta kertaa.

jo lukio, amk ja yliopisto vievät elämästäni vähintään sen 12vuotta!

ja nyt käyn siis amk.ta ja haluan yliopistoon

Alkuperäinen kirjoittaja v:
minullakin on uranvaihto edessä. kertokaa mitkä alat teillä on ollut ne "unelmatyöt" eli te jotka vaihdoitte, niin mihin vaihdoitte?

itse ajattelin lähteä yliopistoon jossa kaksi linjaa kiinnostaa. toisen voin mitä ilmeisemmin ottaa sivuaineeksi =)

mutta tosiaan en ihan varma ole, ja jos senkin alan jälkeen huomaan valinneeni väärin niin enää ei ole mahdollisuuksia aloittaa alusta kolmatta kertaa.

jo lukio, amk ja yliopisto vievät elämästäni vähintään sen 12vuotta!

ja nyt käyn siis amk.ta ja haluan yliopistoon

mitä aloja nämä uudet alanne ovat olleet?

minulla juuri 1kk takanapäin uuden ammatin opiskelussa..olen työvaoimapoliittisessa koulutuksessa joten saan liitosta päivärahan jonka saisin työttömänäkin ja lisäksi koulutusrahaa 8e/pvä ja tämä tulee verottomana. Aikuis iällä on motivaatio aivan erilainen opiskeluun joten en tunne raskaaksi ollenkaan. ennen olin kahvilatyöntekijä..kyllästyin siihen jatkuvaan kiireeseen ja eikä se palkkakaan niin hyvä ole..nyt opiskelen ammattia jossa mahdollisuus päivätyöhön, paljon työtä tarjolla ja paljon parempi palkka

Mä vaihdoin terveydellisistä syistä alaa,ennen olin postissa työssä ja siellä en enään terveyden takia pystynyt olemaan,niin alkoi kiinnostamaan,kun olen eläimistä aina tykännyt pieneläinhoitajan työ ja en ole katunut,olen nyt ollut pari vuotta pieneläinhoitajana ja tykkään työstäni valtavasti.

Yhteistyössä