Yli 3-kymppiset esikkoa odottavat II

auringonkukka-75
Tiila Et kysellyt mitään vinkkejä pahoinvoinnin helpottamiseksi, mutta kerron mikä mulla auttoi edes vähän. Heh... oma pahoinvointi on niin tuoreessa muistissa, että suorastaan tyrkytän vinkkejä, joista mahdollisesti olisi apua... :p
Eli jäiset marjat ja mehujää. Ne oli tosi hyviä pahoinvoinnin helpottajia. Mantelit helpotti myös. Ja salmiakki. Tosin sen kanssa pitää olla vähän varovainen, jos on verenpainetta tai sokereissa jotain. Mulla ei mitään häikkää ollut kummassakaan, joten neuvolantäti antoi "siunauksen" vähäiselle salmiakin syönnille. Kaikkein paras salmiakkivaihtoehto oli sellainen Fazerin pussi, jossa on sekoitus kolmea eri salmiakkia.

Mulla pahoinvointi oli tosi kokonaisvaltaista, eli voin pahoin tonne rv 17 asti lähes 24/7. Lisäksi mulla on suunnaton oksennuskammo, eli se oli sellaista itkua, kauhua ja oksentamista. Lopulta menin lääkäriin ja sain pahoinvointiin lääkkeet. Niillä helpotti ja silloin tajusin, mitä ihmiset oikein tarkoittavat, kun käskevät "nauttia raskaudesta". Oli meinaan se nauttiminen vähän hakusessa silloin pahoinvointiaikana...

Minimi Valkovuodosta... Mulla ei ole ennen raskautta ollut koskaan valkovuotoa niin, että sitä olisi esim pikkuhousuista huomannut. Nyt raskausaikana on ollut ja välillä tuntuu, kuin alapää haisisi sillai vähän voimakkaammin. En tarkoita nyt mitään järkyttävää katkua, vaan sellaista normaalia, ei pahaa, mutta vähän voimakkaampaa "tuoksua". Kysyin lääkäriltä asiasta ja hän sanoi, että tulehdus yleensä aiheuttaa oikeasti pahaa hajua. Valkovuodon lisääntyminen taas kuuluu raskauteen ihan normaalina asiana. Minulle lääkäri suositteli apteekista saatavia emätinkapseleita, nimeltään Vi-vag. Ne tasapainottavat jotain bakteerijutskia, jotka saattavat juuri aiheuttaa lisääntynyttä valkovuotoa tai tuoksun voimistumista. Lääkäri vielä sanoi, että kannattaa käyttää vain kolme päivää niitä kapseleita, vaikka paketissa lukeekin 6 päivää. Se kolme päivää riittää tasapainoitukseen. Oli kyllä hassua, kun sen kolmepäivää alapää haisi mun mielestä ihan pussikeitolle :LOL: Mutta kyllä ne pillerit auttoi ja kaikki palasi ennalleen.
Ai niin, ja pikkuhousunsuojat saattavat lisätä sitä valkovuodon määrää, koska ne usein ovat hiostavia ja silloin alakerrassa on liian hautovaa. Tämänkin sanoi lääkäri.
 
pötkylä: no itse asiassa olen jäämässä erityisäitiysvapaille ihan kohta heti eli niitä lomia olisin pitänyt jo ensi viikolla; ei ole lokakuu ei, mutta jos ei ole joku pakko-laki-juttu milloin saa pitää, töissä varmasti onnistuisi tuommoinen järjestely. Tuli vain mieleen nuo jäljellä olevat lomat vasta näin viime tingassa kun jo ensi viikolla olisin jäämässä pois... Ajoissa liikenteessä :whistle:

Ehkä siis vuotoja seuraillaan vaan, ja jos siellä neuvolassa sitten vielä kysäisee asiasta.

Tänään ilmottauduttiin Haikaranpesään, jännää. Vaikka tuli vähän anarkistinen olo kun selitti puhelimessa niistä PAKOLLISISTA valmennuksista joihin myös tukihenkilön ON tultava. No niiden opastusten takiahan sinne itse halusinkin mutta heti tuli vähän sellainen olo että on joku pakkolaitos ... Selviäähän tuo ajan myötä sitten millaista siellä on!

Aiemmin on ollut puhetta siitä onko mies ollut mukana neuvolassa ym, meillä mies itse jo plussauksen jälkeen totesi että "sittenhän meidän pitää varata neuvola-aika" ja on ollut mukana kaikissa neuvoloissa, lääkärissä ja ultrassa. Itse ehdottomasti haluaa. Ja mikäs siinä, mukavaa on kun osallistuu! Neuvolassa tai etenkin lääkärissä vain mies jää ihan orvoksi, ei ne tädit paljoa miehen tuntemuksia kysele! Juu, toki me tulevat äidit ollaankin se juttu miksi siellä ollaan, mutta joskus tuntuu että miten se mies jaksaa mukaan edes tulla.

Joogasta vielä, kun hehkuttelin aiemmin että aloitin uudelleen: ei siitä mitään tullut. 3 kertaa kävin ja joka kerralla selkä ärtyi niin pahasti että ei sitä ainakaan iloa saa irti. Siispä keskitytään muihin juttuihin, jos vaikka sinne uimaan pikkuhiljaa...
 
Kiitos kaikille jotka on tukenut ja antanut toivoa!! Mä olen jo paljon parempi!! välillä sitä jää tuskailee, mutta kun taas keksii jotain muuta kivaa se unhtuu. Nyt mä olisi niin valmis uuteen yritykseen, mutta antaa paikkojen toipua yhden menkkojen verran, varmuuden vuoksi. Mutta tosiaan voin ihan hyvin, kyllä viikossa ehtii hyvin toipua, ainakin mun kohdalla!

Mutta mä palailen pian =) , toivottavasti!!!

Tsemppiä kaikille odotukseen!!!!! :heart:
 
Minä olen ajatellut säästää kertyvät vuosilomat niin, että pidän ne vanhempainvapaan lopulla, kun mieheni käyttää ns. isyyskuukauden, eli vanhempainvapaan viimeiset päivät. Tarkempaa tietoa saa Kelan sivuilta http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/120701121608EH?openDocument

Itse olen ajatellut olevani myöskin tuon isyyskuukauden kotona, niin, että käytän kertyneitä lomapäiviä ja tarvittaessa palkatonta lomaa (muutoinhan palaisin töihin, kun mies jää kotiin). Kun mieheni on ollut sen kuukauden kotona, hän palaa töihin ja minä jään vielä hetkeksi hoitovapaalle.

Mutta uskoisin Minimin saavan ensi viikon lomaksi, jos vain työjärjestelyt onnistuvat. Muistaakseni viime vuonna uudistetussa työaikalaissa tehtiin parannuksia lomien pitämisiin nimen omaan työntekijän asemaan nähden.

Mulla on vielä 7 viikkoa töitä ennen äippälomaa. Niin lähellä, mutta kuitenkin niiiiiiin kaukana :kieh:.

Ihana kuulla, että Tuizuilla menee jo paremmin. Pidän peukkuja uuden pikatärpin puolesta!

Nefer 27+5
 
Neuvolakuulumisia:
paino+500g/viikko yht. n.11kg
verenpaine ja pissa ok
sf-mitta 33 cm
tarjonta:rt
Kohdunsuu: pehmeä, mutta kohdunkaula kiinni vielä 2,5 cm eli ei taida syntyä lähiaikoina
:/ Vähän harmittaa, kun unohdin kysyä painoarviota tai että mahtuuko ylipäätään syntymään alakautta.Eikö näitä asioita kuitenkin viimeisellä neuvolalääkärillä tutkita?Tietääkö joku?
Ihanaa olla äitiyslomalla!Saa rentoutua ja tehdä, mitä huvittaa.Nyt taidan alkaa katsoa pako 1 tuotantokautta.
terveisin Miranda32+masukki 36+1
 
Nyt vasta pääsin sängystä ylös, oon maannu sekä kuumeessa, nuhassa, aivastelutaudissa ja ihan tukossa muutenki. Lisäks käveleminen on yhtä tuskaa, kuten myös sängyssä puolelta toiselle kääntyminen! Tuntuu, että joka ainoa nivel tuolta "alapään tienoilta" on irtoamassa paikoiltaan.. Mahtavaa, jos menis vielä yliaikaa. Tänään on täsmälleen 35 vk ja sen mahdollisen viiden viikonkin odottelu tuntuu tuskaselta.. Onko muilla tällaisia tuntemuksia?

Harvoin tavallinen flunssakaan on näin rankalta tuntunut, kuin nyt. Kaipa se tosiaan on siten, että vauva "ottaa omansa" ja äidille jää tosiaan vain ne loput rippeet...

Mutta onneksi tässä ollaan jo voiton puolella. Tänään olisi viimeinen kerta perhevalmennusta ennen synnytystä, mutta en minä pysty sinne tässä tilassa menemään. Huomenna onkin neuvola ja pitää alkaa oikein vaatimalla vaatia itsekin sitä kokoarviota tuon omaa käyräänsä kulkevan sf-mitan vuoksi.

Voi kun tästä nyt tervehtyisi pikaisesti eikä vauvakaan viipyisi masussa aivan loppuun saakka...

Terkuin Piipa rv 35+0
 
Kiitos auringonkukka pahoinvoinninvälttämisvinkeistä, mutta valitettavasti eivät tepsi minulle :/ - ja saat uskoa, että kaikkea on kokeiltu :LOL: Olen kuitenkin ollut siksi "hyvinvoiva", etten ole oksentanut joka päivä, vaikka kuvotus onkin olllut jatkuvaa. Salmiakkia ja joitakin marjojakaan en voinut edes kuvitella syöväni, koska niiden voimakas maku (ihan totta!) laukaisi kahta kauheamman pahoinvoinnin.. Välillä jo pelkkä kylmä vesikin sen teki. Nyt onneksi jo ruoka menee, ja lämmin ateria onkin ainoa jonka jälkeen olo pysyy hyvänä muutaman tunnin. Leivät ja viilit jne eivät auta lainkaan, vaikka kuinka paljon söisin. Eilen piti viettää aikaa pää pöntössä, jospa siltä sitten tänään välttyisi :kieh:

Meidän muuttoprosessi etenee todella pikavauhtia, parin viikon päästä taidetaan olla uudessa asunnossa jossa on tilaa tulokkaallekin. Ja kun heinäkuun alussa ei vielä ollut mielessäkään tästä poismuutto, niin kyllä tässä on asia edennyt pikaisesti. Ihan kiva, vaikka pakkaaminen ei kyllä kiinnostakaan..

Minä olen kanssa jo lomia miettinyt, vaikka laskettuun aikaan onkin vielä huru-mycket aikaa. Opiskelen työn ohessa, enkä ehdi saada opintoja nyt päätökseen, joten miettimistä on ollut siinäkin. Mutta stressaa en, kyllä ne asiat järjestyvät kunhan ehdin opettajien kanssa neuvottelemaan. Mutta lomalle voisin jäädä vaikka huomenna *ai minullako motivaatiopulaa?*

Pysykäähän te muut reippaina, täältä perästä tullaan :wave:
~Tiila ja Nyytti 12+6
 
Hiiop, nostetaanpas meidän pino taas ylemmäs! Mulla on tänään virallisesti ensimmäinen äitiyslomapäivä B) Työpaikalla kyllä varmaan pitää vielä käydä ja muutenkin lupasin olla tavoitettavissa (mun työ on sen luonteista että neuvoja voidaan tarvita pitkin matkaa...) mutta olihan se silti huikea tunne eilen sammuttaa valot ja sulkea ovi takanaan.

Loma-asioista: mä siirsin osan tämän vuoden lomista ensi vuodelle joten on sitten vanhempainvapaan päälle vähän tavallista enemmän palkallista lomaa tiedossa. Me varmaankin myös hyödynnetään tuo isäkuukausijuttu, tosin miehen työkuviot on tässä vähän auki kaikinpuolin joten mitään varmaa päätöstä asiasta ei oo tehty. Myöskään töihin paluusta tai hoitovapaalle jäämisestä en ole ratkaissut mitään, katsotaan sitten keväällä miltä tuntuu.

Masu-asukas pitää välillä aivan hirmuista showta, ihan kipeää tekee kun potkii tuonne alavatsalle. On siis mitä ilmeisimmin edelleen perätilassa :| ja mulla on jotenkin semmoinen tunne ettei hänellä ole mitään aikomusta kääntyä. No, maanantaina neuvolassa varmaan ultrataan ja katsotaan miltä näyttää...

Piipalle pikaista paranemista flunssasta! Hurjalta kuulostaa nuo sun kivut, mulla ei ole ollut tuollaista ainakaan vielä ollenkaan. Toki mahan kanssa sängyssä pyöriminen ja sohvalta nouseminen ym. alkaa olla vaivalloista, mutta varsinaisilta kivuilta oon kyllä toistaiseksi välttynyt.

Ja Tiilalle tsemppiä muuttoon! Mä olin suunnilleen samoilla viikoilla silloin kun itse muutettiin. Kuvotuksen vallassa ei tosiaan ollut mitenkään hirveästi ylimääräistä kiinnostusta pakkaamiseen ja purkamiseen ja tavaroiden järjestelyyn...

Miranda: meillä ei neuvolan terkkari edes koskaan kokeile kohdunsuuta, ottaa vaan sf-mitan ja kuuntelee sydänäänet ja arvailee tarjontaa. Mulla on kohdunsuuta lääkäri katsonut siis viimeksi joskus viikolla 12, kun raskauden puolivälissäkään lääkärikäyntiä ei pidetty tarpeellisena. Seuraavan kerran luulisin että kohdunsuun tilanne tarkistetaan viikolla 37 kun on lääkäriaika. Jotenkin tuntuu hassulta ettei sitä sen tarkemmin seurata... Voihan se olla että tilanne nyt muuttuu kun terkkarikäynnitkin tihenee, en tiedä. Mulla tuon perätilaepäilyn takia varmastikin katsotaan tarkemmin sitten sitä synnytystapa-arviota.

Jaahas, kotityöt kutsuu joten mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille!

t. Emma rv 35+0
 
Laitanpa tämän purnaukseni tällekin palstalle, kun ottaa niin päähän..

Omituista ja ihan epäreilua peliä täällä Oulussa, ainakin keskustan neuvolassa. Kävin eilen neuvolassa Oulussa ja edelleen se sf-mitta kulkee siellä "omia polkujaan". Kyselin mahdollisuutta koon määritykseen, niin terkkarin vastaus oli vain: "Se voi olla rakenteellista, kun sinäkin olet noin lyhyt. Ainoa vaihtoehto on oikeastaan mennä yksityiselle ultraan." Olin niin tyrmistynyt vastauksesta, etten jaksanut alkaa edes väittää vastaan, että on pienemmilläkin sf-mitoilla koon määritykseen laitettu..

Lisäksi mm. verenpaine oli korkeampi kuin koskaan aiemmin, proteiinia pissassa ja turvotusta, joihin terkka vain sanoi "laitetaan tähän mieluummin miinus proteiinien kohdalle". Täh?! Miksi ne edes mittaa pissan arvoja, jos kerran "mieluummin laitetaan miinus"?! Meni vähän luotto terkkariin, että onko valkuaista ollut jo aiemminkin ja se on vain sanonut, että miinuksella on. (Nyt ei ollut sellaista mahdollisuutta, kun toinen terkkari tarkisti pissan ja kävi kertomassa ovella tuloksen).

Tullut koko keskustan neuvolasta kyllä sellainen kuva, että ne pyrkii aina hoitamaan asiat niin, ettei varmasti tarvitse tehdä mitään lisätutkimuksia. Ottaa päähän. Hrmph. Saakohan ne jonkun tulospalkkion sen mukaan, miten paljon tai vähän laitetaan porukkaa jatkotutkimuksiin.

Piipa rv 35+2
 
Herranjestas Piipa. Aivan järkyttävää kohtelua olet saanut neuvolassa. Ei sinne neuvolakorttiin merkitä mitään vain sen takia että näyttäisi nätimmältä, eikä sinne saa mitään tietoja väärentää. Ne tiedothan on myös synnytyssairaalaa varten, osaavat ottaa paremmin synnyttäjän tilanteen huomioon kun tiedot neukkakortissa ovat oikein.

Ota ihmeessä yhteyttä neuvolasi osastonhoitajaan tai vaikka koko terveyskeskuksen ylilääkäriin, mielestäni terveydenhoitaja teki merkittävän virheen ja se tulee oikaista! Voimia Piipa!

Meillä ensikertalaisilla pitäisi varmaan olla neuvolassa mukana joku tukihenkilä, doula tai vastaava, jotta emme olisi vain terveydenhoitajien mielivallan alla. Monestihan se neuvolan terveydenhoitaja on asiansa osaava ja toisaalta taas esimerkiksi meidän terkkari on ihan suoraan sanottuna ammattitaidoton, jättää siis tekemättä ja tutkimatta kaiken mitä ei osaa. Onneksi terkkari vaihtuu seuraavalla käynnillä.

Omasta navasta sen verran että rakenneultra on nyt ohi ja vauvalla oli kaikki hyvin. On kasvanut ja kehittynyt ihan niinkuin pitääkin. Sukupuoltaan vauva ei suostunut paljastamaan vaan hyvin häveliäästi varjeli sukukalleuksiaan. Odotamme siis tammikuussa jännityksellä kuka sieltä kohdusta tulla tupsahtaa.

Voikaa hyvin ja kasvattakaa ihania masuja

t. pötkylä ja pikkuElvis 20+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piipa75:
Omituista ja ihan epäreilua peliä täällä Oulussa, ainakin keskustan neuvolassa. Kävin eilen neuvolassa Oulussa ja edelleen se sf-mitta kulkee siellä "omia polkujaan". Kyselin mahdollisuutta koon määritykseen, niin terkkarin vastaus oli vain: "Se voi olla rakenteellista, kun sinäkin olet noin lyhyt. Ainoa vaihtoehto on oikeastaan mennä yksityiselle ultraan." Olin niin tyrmistynyt vastauksesta, etten jaksanut alkaa edes väittää vastaan, että on pienemmilläkin sf-mitoilla koon määritykseen laitettu..

Lisäksi mm. verenpaine oli korkeampi kuin koskaan aiemmin, proteiinia pissassa ja turvotusta, joihin terkka vain sanoi "laitetaan tähän mieluummin miinus proteiinien kohdalle". Täh?! Miksi ne edes mittaa pissan arvoja, jos kerran "mieluummin laitetaan miinus"?! Meni vähän luotto terkkariin, että onko valkuaista ollut jo aiemminkin ja se on vain sanonut, että miinuksella on. (Nyt ei ollut sellaista mahdollisuutta, kun toinen terkkari tarkisti pissan ja kävi kertomassa ovella tuloksen).
Onpas uskomatonta touhua :eek: Tosiaan, kuten pötkylä sanoi, kannattaa varmasti olla tiukkana ja ilmoittaa tuosta terkkarin toiminnasta eteenpäin. Mä tekisin varmaan niin että "tyhmänä ensikertalaisena" soittaisin jollekin ylemmällä taholla olevalle ja "kysyisin" että miten nyt kannattaisi tehdä kun terkkari sanoi näin ja näin ja minusta tuntuu että haluaisin tarkempia tietoja/tutkimuksia... Tuo neuvolakortin "kaunistelu" kuulostaa aivan käsittämättömältä!

Itse oon ollut näköjään aika onnekas terkkarin suhteen, kun se otti mut vakavasti kun sanoin että musta tuntuu että vaavi on perätilassa, ja sanoi että tosiaan sitten ultrataan neuvolassa ja laitetaan lähete äitipolille jos siltä vielä ensi kerralla näyttää. Verenpaine mulla oli kanssa viimeksi kohonnut, sen mittasi monta kertaa että tuli luotettavampi tulos ja tosiaankin merkkasi kaiken neuvolakorttiin!

Ihan mielenkiinnosta: mikä se sun sf-mitta on? Ja kuinka pitkä oot itse?

 
Kiitoksia kaikille tuesta. Olin jo eilen niin hermoissani tilanteesta, että menimme mieheni kanssa Oysin äitipolille päivystykseen. Kerroin sinne huoleni ja he ottivat minut heti tarkkailuun. Tutkivat vauvan sydänkäyrää ja minun supistuskäyrää melkein tunnin ajan (olipa yllätys, että mulla tuli supistuksia käyrän mukaan n. 5 min välein, mutta ei vielä isoja --> en mm. itse tuntenut läheskään kaikkia). Se mikä oli minusta jännää oli se, että vauvan sydämen syke vaihteli 175-110 välillä. Aina kun mulla tuli supistus, syke nousi ja sen jälkeen romahti. Jännää. Normaali käyrä kuitenkin kuulemma oli.

Samoin he tarkistivat pissan (nyt oli valkuaiset miinus), verenpaineen (noussut vielä edellisestä --> tätä pitää tarkkailla), tutkivat kohdunkaulan tilanteen (sormelle auki, kanavaa jäljellä 2cm), ultrasivat ja tekivät vieläpä vauvan kokoarvion (kokoarvion mukaan kulkee onneksi kuitenkin keskimitoilla, eli mulla se sf-mitan suuruus oli siis rakenteellista). Samoin he tutkivat napanuoran ja istukan verenvirtauksen (ok).

Oli kyllä niin ihanan huojentavaa, että Oysissa kuitenkin otettiin asia tosissaan! Lääkäri kuitenkin sanoi, että verenpainetta pitää seurata nyt tiheään ja sitä raskausmyrkytystä, kun verenpaine on tosiaan noussut alusta paljon ja turvotusta selkeästi on heti aamusta asti / ympäri vuorokauden. Alussa mulla oli siis paine n. 116/60 ja nyt 148/88. Sf-mitta mulla on kulkenut koko ajan 4vk pidemmällä olevien keskikäyrän kohdalla eli esim. rv 35+1 sf-mitta oli 35. Oikeastaan ollut aina sama lukema kuin mitä on ollut raskausviikkojakin takana. Pituutta mulla on 161,5 cm.

Kivi putosi sydämeltäni, kun sain nämä asiat tarkistettua. Minun ei itse edes tarvinnut pyytää noita tutkimuksia, kun ne tekivät automaattisesti ne kaikki kysymättä tai pyytämättä. Neuvolassa pitää kuitenkin ottaa esille tuo tuloksen "väärentäminen", että miks niitä edes mittaillaan. Oli myös kivaa, että nämä mun nopeat, mutta kipeät supistukset on saaneet jo jotakin aikaiseksi. Nivuskivut onkin aivan kamalia, hädin tuskin pystyn kävelemään tai istumaan tai kääntymään sängyssä. Lääkäri sanoikin, että vauvan pää on jo laskeutunut hyvin kohdun kanavaan ja hän tunsi päälaen sormillaan. Samoin vauva teki hengitysharjoituksia kohdussa, mikä on kuuulemma hyvä merkki.

Vaikka tuosta käynnistä pitää maksaa normaali poliklinikkamaksu (22 euroa) ei se paljon haittaa. Pieni hinta tästä mielenrauhasta! :)

Piipa rv 35+3
 
Ehtoota.

Minäkin oikein hätkähdin Piipan kertomusta neuvolakäynnistä. Uskomatonta välinpitämättömyyttä :kieh:! Onneksi menitte Oyssiin ja saitte siellä asianmukaisen vastaanoton. Ja mikä parasta, pienokaisella taitaa olla kaikki hyvin :heart:.

Myös Pötkylälle :heart: - hienoa, että rakenneultrassa oli kaikki niin kuin pitääkin.

Ihanaa kun tulee syksy. Oikein odotan niitä iltoja, kun sataa tihuttelee, asfaltti kiiltää ja parvekkeella sekä sisällä palavat kynttilät. Sitten voin kääriytyä vällyjen sisään ja nautiskella haudutetusta teestä ja hyvästä kirjasta. Myös iltakävelyt hämärässä, kirpeässä syysillassa ovat ihania.

Tänään olin ahkeralla tuulella. Hinkkasin kylppärin kiiltäväksi ja pistin vaatekaapin uuteen uskoon. Sieltä karsiutuikin iso jätesäkillinen vaatteita, joista osan pistän Uffiin ja osan ajattelin myydä kirpputorilla, kunhan saan aikaiseksi varata pöydän. Muutakin rojua olisi myytäväksi. Vielä tosin pitää käydä vaatetanko-kaapit läpi ja siinä vasta iso työ onkin. Nytkin taas hätkähdin kuinka p-a-l-j-o-n mulla on vaatteita... Onneksi "löytyi" useampi paita, jotka menevät tämän alati kasvavan masun kanssa.

Hyvää yötä,
Nefer 28+1
 
Huh mitä toimintaa Piipan neuvolassa! Mielestäni todella kannattaa johonkin oikealle taholle asiasta tiedottaa, jottei tollainen toiminta ainakaan jatkuisi. Mullahan kanssa ollut niitä huonoja kokemuksia, ei neuvolantädistä vaan neuvolalääkäristä, ja sainkin nyt loppuajaksi puhuttua toisen lääkärin kuin sen jonka pitäisi olla omani. Varsinaisen lääkärini loman ajan olen päässyt tälle toiselle, joka on ihan eri maata ja olen niin onnellinen, että sain siirtyä hänen asiakkaakseen nyt loppuajaksi. Vaikka tietty toivon, ettei paljoa tarvitsisi lääkärin kanssa olla tekemisissä, mutta onhan sieltä ainakin vielä tulossa se kolmas ohjelman mukainen neuvolalääkärikerta.

Ja näillä näkymin joudun kyllä muutenkin olemaan lääkärin kanssa enemmänkin tekemisissä. Aikaisimmin jo tänne kirjoittelin niistä epäilemistäni kipeistä supistuksista ja viime viikon alku oli jo ihan kamalaa töissä ja keskiviikkona lähdin sitten kesken päivän äitiyspolille, jossa tekivät erinäköisiä tutkimuksia, joiden tulokset kuitenkin lohduttavat. Sydänkäyrä ja liikkeet vauvalla normaaleja, virtsassa ei mitään ja kohdunsuukin yhä kova, kiinni eikä lyhentynyt. Eli eivät nuo supistukset ainakaan vielä olleet saaneet mitään aikaiseksi. Laittoivat kuitenkin täksi viikoksi sairaslomalle, jotta tuo supistelu saataisiin rauhoittumaan ja loppuviikosta sitten katsotaan uudelleen, että onko kotilepo auttanut asiaan vai pitääkö sairaslomaa jatkaa. Kovin toivoisin vielä pääseväni takaisin muutamaksi viikoksi töihin (näin ne halut sitten yhtäkkiä muuttuvat ja aina näköjään kaipaa sitä mitä ei ole... ;) ), mutta jos olotila jatkuu tällaisena niin parempi kyllä vain pysyä kotona ja levätä ja toivoa, ettei vauva nyt sentään ihan vielä päättäisi maailmaan tulla. Vauvan hyvinvointi tietysti tärkeintä ja sen mukaisesti eläminen on tässä viime ajat ollut aika mahdotonta, joten sen puoleen olen kyllä tyytyväinen tähän sairaslomaan, että ehtii taas elää vauvan ehdoilla eikä töiden.

Täällä joku kyseli Danan perään ja samaa minäkin olen aina välillä miettinyt, että mitäköhän hänelle kuuluu, kun ei ole mitään pitkään aikaan kuulunut. Meillä kun täsmälleen sama laskettu aikakin. HUHUU DANA!

Viikko sitten viikonloppuna saatiin muuten vauvan huone sellaiseen kuntoon, että on viimeistelyä vaille valmis vauvan tulla. Huonekalut siis kuurattu varaston jäljiltä puhtaiksi ja tuotu paikoilleen, hankittu uusi matto jne. Eli enää lähinnä puuttuu lakanat sängystä ja vaatteiden peseminen, joita ei varmasti kannatakaan vielä tehdä, koska ehtisivät tulla tunkkaisiksi kaapissa, kun laskettuun aikaan kuitenkin vielä kaksi kuukautta. Ja eihän niissä sitten olekaan enää edes suuri homma. Nyt viikonloppuna ostin muutaman vaatekappaleen lisää ja koitin tehdä inventaariota siitä, että minkä verran mitäkin vaatetta nyt on olemassa ja jaotella kokojen mukaan. Me kun ollaan saatu vaatteita käytettynä, ollaan kaivettu mulla aikoinaan olleita vauvanvaatteita varastosta, ostettu uusia ja sit on vielä äitiyspakkauksesta tulleet vaatteet, niin tuollainen inventaario oli erittäin tarpeen kun vaikka tuntui, että vaatetta on jo aika lailla niin selvisi, että ainakin jotain vaatekappaleita pitää vielä pientä kokoa hankkia. Yllättävän suuri osa vaatteista kun olikin 70-80 senttisiä ja alkuun vauva varmasti hukkuisi niihin. Tosin ehkä kannattaa lähteä nyt suunnilleen näillä liikkeelle, kun lahjaksi varmasti saa jotain ja pian vaatetta on niin paljon, ettei ehdi kaikkia käyttää ennen kuin ovat jääneet jo pieniksi. Kun saahan niitä vaatteita sitten kaupasta vauvan synnyttyäkin ja sit voi jo ostaa joko niitä 'prinsessamekkoja' tai traktoripaitoja. :)

Lauralein rv 31+0
 
Pikainen neuvolaraportti vaan tähän väliin, eli kaikki oli ennallaan verenpaineitten sun muitten suhteen. Painoa mulla tuntuu tulevan kiitettävällä tahdilla, kahdella viime kerralla on nyt laskettu reilun kilon viikkotahtia :ashamed: Höh, vaikka oon koittanut liikkuakin nyt ahkerammin... no, ehkä turvotus tekee osansa? Ei mulla kyllä yhtään "lihonut" olo ole.

Mutta tuon matkustajan tilannekin tosiaan oli aivan ennallaan, eli ei ole tajunnut sitä kääntymisen ideaa edelleenkään. Neuvolassa varmistettiinkin tilanne ultralla, joten kyllä se nyt on ihan selvä homma että perätilassa jököttää ja on siis jököttänyt jo ainakin kuukauden. Ensi viikolle sain ajan äitipolille, jossa tilannetta katsotaan tarkemmin ja koitetaan mahdollisesti vauvaa kääntää jos niikseen tulee.

Täytynee nyt sitten ruveta avoimesti miettimään kaikkia mahdollisia synnytystapoja tässä omalle kohdalle... Jotenkin oma fiilis on nyt se, ettei tuo aio asentoa enää muuttaa joten kai tässä on todennäköisimpänä vaihtoehtona sitä sektiota sitten ajateltava. Harmittaa kyllä vähän, mutta minkäs sille sitten teet :|

t. Emma 35+2
 
Eilen unohtui oman navan ympärillä pyöriessä sanoa että tosi ihanaa Piipa kun Oys:ssä tilanteesi on otettu käsittelyyn ja olet päässyt haluamiisi tutkimuksiin! Mulla kulkee muuten tuo sf-mitta myös ihan käyrän ylärajoilla, mutta neuvolassa on ainakin oltu sitä mieltä että kun pysyy koko ajan sillä omalla käyrällään niin ei pitäisi olla syytä huoleen. Ja mä oon toisaalta itsekin aika isokokoinen, että siinä mielessä tuo ei liene yllätys. Verenpaineet mullakin on nousseet viime käynneillä alkuun verrattuna, mutta neuvolatäti ei niistä nyt sen kummempaa ainakaan vielä sanonut.

Lauralein, ota nyt vaan rauhallisesti ja koita levätä! Ei ne turhaan sitä saikkua kirjoita, ja töihin kyllä ehtii sitten taas joskus... Sullakin alkaa viikot olla kuitenkin niin pitkällä että voisi hyvinkin olla jo aika jäädä lepäilemään. Täältä äippälomalta vaan sellaisia terkkuja että 10 tunnin yöunet ja päiväpötköttelyt sohvalla on aika pop ;)
 
Neuvola tänään:
- Pissa puhdas
- Painoa +1000 gr./vko, yht. 23 kg...
- Hb 127
- Verenpaine oli vähän noussut; 119/85. Meinasi että johtuu tosta turvotuksesta ja painonnoususta
- Paljon turvotusta edelleen. SF -mitta pysynyt jo 3 viikkoa 38:ssa. Meinasi että vauva olisi laskeutunut, mutta en ole kyllä itse huomannut koska tuntuu että olen ihan masu täynnä vauvaa =) (tosin mä olen niin lyhyt ettei laskeutuminen välttämättä näykään)
- Hyvä liike ja syke 120-160
- rt 1, ei ihan vielä kiinnittynyt (en muuten huomannut kysyä taaskaan mitä toi 1 tarkoittaa?)

Perjantaina LA, mutta sanoin kyllä neuvolantädille että kyllä me taas ens viikolla nähdään...

Kaveri sai ihanan potran pojan tänä aamuna, päivällä meni yli LA:N. Painoarvioksi oli vaaville veikattu 3000 gr ja syntymäpaino oli 3890 gr., et silleen...!

Mulla ei kyllä ole yhtään ikävä töihin, työasiat unohtui kahdessa päivässä kun olin ajanut sijaiseni sisään jo ennen juhannusta jonka jälkeen jäinkin jo (ensin sairaslomalle) kotiin :saint:

Nyt nautin siitä että voin nukkua tai olla nukkumatta mihin aikaan päivästä haluan ja puuhailla mitä jaksan tai en jaksa. Kyllähän sitä hommaa on kohta kädet täynnä. Ikävä mulla tosin on liikuntaa ja ulkoilua, mä kun en irvistämättä enää pääse kuin postilaatikolle ja autokyydillä ruokakauppaan... :/

Jaksuja kaikille :wave:

Junnu ja peanut 39+4
 
Emma, meillä sama tilanne, pikkuasukki perätilassa. Tosin oli jo kuukauden päivät pää alaspäin, mutta eilen kun kävin omalla gynellä ultrassa vauveli oli perätilassa tai vähän poikittain. En ymmärrä miten se siellä on taas itsensä saanut käännettyä, neuvolassa kun sanottiin että kyllä vauva pää alaspäin nyt pysyy. Saatiin lähete äippäpolille kontrolliin ja synnytystapa arvioon ja ehkä kokeillaan vauvan kääntämistä. Itse kun olin toivonut "normaalia" synnytystä, mutta ei kai tässä kannata etukäteen itseään stressata ja murehtia. Odotellaan miten käy ja toivotaan että pääsen pian äippäpolille.

Hapsuli (36+3)
 
Täällä jääty nyt sitten ensin sille talvilomalle (jota kyselin aiemmin) ja siitä erityisäitiyslomille. Heti iski kauhia flunssa kun stressi kai alkaa laukeamaan? Täysin rauhoittumaan pääsee vasta kun Kelasta tulee päätös että tosiaan sitä er.ä.rahaa sitten saan, palkkaa kun ei tule äitiysloma-ajalta lainkaan. Mutta näyttäisi asiat järjestyvän.

Tänään neuvola, kaikki ok, sikiön asennosta ei edes th saanut tolkkua, punkee tonne oikealle, joku kova (pää?) on yleensä navan vieressä eli ylhäällä, mutta th yritti sydänäänien perusteella saada selville miten siellä möyrii eikä onnistunut saamaan oikeita sydänääniä esiin, pelkkää kaikua joka paikassa. Ja hirmuista häiriökohinaa kun Kake (nimiehdotusten yhdistelmänä tällainen työnimi...) riehui edestakas.
Sykettä 145-150, sf viitteissä, itsellä painoa vain 156g/vko ja paineet normalisoituneet (viimeksi tosi alhaalla). Valkkarista kyselin täällä aiemmin ja nyt otettiin varuiksi näytteet.

Pitäisi opetella löhöömään, ihan että saisi flunssan alta ja voisi sitten puuhailla kaiken sen mitä olen ajatellut aiemmin että "sitten kun on aikaa"... Ei vain oikein osaa vieläkään rauhoittua, ollut sellaista haipakkaa viime viikot. Tulee vähintääkin täällä koneella roikuttua niin että hartiat jumissa! Maatessa sitäpaitsi tulee hankala olo kun räkä tukkii kaikki paikat...

Listalaisilla taas aika hupenee, toivotaan näille perätilalaisille onnea matkaan!

Nyt pötkölleen, mars!
minimi 24+2
 
Junnullahan alkaa olla jännät paikat! Tsemppiä loppumetreille!
Alkuperäinen kirjoittaja Junnu:
Mulla ei kyllä ole yhtään ikävä töihin, työasiat unohtui kahdessa päivässä kun olin ajanut sijaiseni sisään jo ennen juhannusta jonka jälkeen jäinkin jo (ensin sairaslomalle) kotiin :saint:
Joo, ihan sama juttu mulla... Paria asiaa oon nyt tällä viikolla hoitanut etänä, ja sijainen soitti kysyäkseen jotain juttuja, mutta kyllä on todettava että tosi mukavaa on kun ei tarvitse oikeasti ottaa töistä mitään stressiä. Eikä tullut yhtään ikävä töihin kun sijainen kertoi kuinka asiakkaita on ovella jonoksi asti :kieh:

Hapsuli, kiva saada "perätilakohtalotoveri" ja vielä kun ollaan näinkin samoilla viikoilla! Mua jotenkin mietityttää tuo perätilahomma tosi paljon, oon huomannut että ajatus siitä etten pääsisi alatiesynnytykseen vaivaa mua... mutta tietysti järjellä ajatellen tätä ei kannattaisi sen kummemmin tässä kohtaa pohtia, varsinkin kun vielä ei ole edes tarkemmin arvioitu missä asennossa vauva on että olisiko edes periaatteessa mahdollista synnyttää alakautta.

Meillä siis ilmeisesti kokeillaan sitä kääntämistä maanantaina, ellei ole siihen mennessä itse keksinyt kääntyä.
 
Emma, itse menen tänään äippäpolille tutkittavaksi. Tänään varmaan pohditaan tuota tilannetta oikein urakalla; käännetäänkö vai ei, jos ei saako kontrollikäyntejä jos vaikka itse tajuaisi kääntyä, leikataanko... Paljon on varmasti mietittävää, täytyy analysoida kaikki riskit ja tehdä päätös sen mukaan. Vielä ei jännitä, mutta varmaan lähempänä yhtä (kun on aika lääkärille) alkaa olemaan maha kuralla.
 
Hapsuli, tsemppiä äitipolikäyntiin! Joo, miettimistä tässä kyllä piisaa... Mutta mä oon koittanut ainakin tässä vaiheessa ajatella että on se sentään tosi hyvä juttu että perätila on huomattu jo nyt, ettei sitten ainakaan tule kesken synnytyksen yllärinä. Tässä nyt ehtii kuitenkin jollain tavalla valmistautua, saada tietoa ja tehdä päätöksen sen mukaan. Kyllä musta ainakin tuntuu että tämä on tähän mennessä mun elämäni isoin ja tärkein päätös...

Kiva jos ehdit sitten tulla kertomaan mitä siellä tapahtui. Hengessä mukana! :hug:
 
Neuvolakuulumisia:
paino +-0--yht 11,5kg
verenpaine ok
liikkeet++
Sf-mitta vähän pudonnut, sillä vauveli laskeutunut ja kiinnittynyt.
Menkkamaista jomotusta esiintyy silloin tällöin ja kävellessä vihloo lantioon ja selkää särkee.
Taisin bongata muutama päivä sitten limatulpan :/ ..aika ällön näköistä.Terkka sanoi, että limatulpaan irtoamisesta voi mennä pahimmassa tapauksessa muutama viikko synnytykseen.Toisaalta osalla synnytys käynnistyy viikon kuluessa..Jänskättää :whistle:
Junnulle tsemppiä synnytykseen ja muille toivotan hyviä vointeja :flower:
terveisin Miranda+masukki :heart: 37+1
 
Tänään oli taas neuvola ja käytiin myös tutustumassa Oysissa, kun tutustumiskäynnit on taas alkaneet tällä viikolla pitkän tauon jälkeen. Käynti oli ihan ok, ei kauheesti tullut uutta perhevalmennusten jälkeen, mutta olihan se ihan kiva nähdä ne paikat.

Neuvolassa verenpaine oli pikkuisen laskenut, nyt 132/79. Hemoglobiini oli ihan hyvä, 116. Proteiineja ei ollut, sf-mitta oli pysynyt viime viikosta samana (35) johtuen siitä, että vauva on jo laskeutunut (mikä tuntuu muuten kurpitsalta alapäässä.. ).

Mutta mutta, turvotusta on edelleen valtavasti. Painoa oli tullut viikossa 1750g!!! Katselin just neuvolakorttia, että 1.8. mennessä mulle oli tullut painoa 7,5kg ja nyt sitä seuranneen 4,5 vk aikana 5,5kg! Aivan uskomatonta! Suolaa emme käytä ruuanvalmistuksessa ollenkaan ja juon joka päivä paljon vettä. Eikä syöntitavatkaan ole muuttuneet entisestä. Mutta aivan kauheeta tämä painon nousu! Mieli maassa.

Piipa rv 36+0
 
No niin, terkut äippäpolilta. Siellä se vauveli oli selvästi perätilassa ja kääntöyrityksestä huolimatta valitsemassaan asennossa pysyi :| Kovapäinen lapsi ilmeisesti tulossa B) Sydänkäyriä otettiin ennen ja jälkeen kääntöyrityksen ja vielä uudet pari tuntia käännön jälkeen, kaikki siltä osin hyvin. Kääntö ei sattunutkaan niin paljon kuin ajattelin, tärkeää on pitää itsensä rentona, vauvaa seurattiin koko ajan. Eilen oli ollut muitakin ensisynnyttäjiä perätilassa, mutta kenellekään kääntö ei onnistunut. Sanoivat, että on vaikeampaa saada ensisynnyttäjän vauva kääntymään kuin jo synnyttäneen.
Keskusteltiin sitten miten jatketaan. Portti jäi vielä avoimeksi alatiesynnytykselle, edelletyksillä että lantio on tarpeeksi tilava (kuvasivat lantion, tuloksista ei vielä tietoa ), vauva ei ole liian iso, ja syntyisi ennen laskettua aikaa, lääkäri antaa sitten lopullisen luvan. Eivät anna edes yrittää perätilasynnytystä jos menee lähelle laskettua aikaa ja vauva on iso. Nyt painoarvio oli 2950g ja siroksi sanoivat. Seuraava kontrolli on 20.9 ja silloin varmaan tehdään sitten lopullinen päätös ellei synntys ole käynnistynyt. Varmaankin itse kallistun sektioon ellei vauva ole tullut ulos tuohon mennessä ellei sitten päätä vielä kääntyä oikein päin. Kaikkihan on mahdollista. Isoja kysymyksiä, mutta toisaalta turha niillä on itseään liika stressata, kun vauva kuitenkin saadaan ulos tavalla tai toisella. Maanantaina on sitten neuvola.
Emma, toivottavasti teillä menee paremmin.

Hapsuli (36+5)
 

Yhteistyössä