Yli 3-kymppiset esikkoa odottavat II

Nostelen ketjua, oltiin jo aika kaukana... Kiitos onnitteluista Tiila ja MyrskyTuuli!

Satuin muuten huomaamaan että irtosora on kirjoitellut tuonne keskenmenon jälkeen kuumeilevat- ketjuun, eli siellä on sitten ollut ikävämpiä uutisia :'( Hänet voi siis varmaan poistaa tästä meidän listasta. Pahoittelut irtosora :hug:

Ihanaa, viikonloppu tulossa! Vaikka onkin raskasta rengasmatkaa tiedossa niin mukavaa silti, kun päästään kummipoikaamme tapaamaan :)
 
Mun masussa asustaa vauvan alku vaikka niin kovasti sitä epäilinkin välillä =)
Np-ultrassa kaikki oli ok ja laskettu aika on 1.3
Anopin kanssa kävin ostoksilla ja arvatkaa vaan sehän osti jo yhden potkupuvun ja ostin minäkin 1 bodin kun oli niin hyvässä alessa. Voi hyväntavaton kun oli monenlaisia sittereitä, heiluvaa ja tärisevää jne. Pakko saada sellanen :LOL: tulen aivan hulluksi noissa kaupoissa.
HH onnellisena + känkkis 11+6
 
Viime kerralla unohdin onnitella Emmaa :ashamed: rouviintumisesta, mutta nyt sitäkin suuremmat onnittelut! :heart: :flower:

Onpas ollut touhukas viikko. Hammaslääkäri totesi, että reikiä nolla - hyvä niin. 4D-ultra oli hyvä kokemus. Oli ihana nähdä vauvelin kasvonpiirteitä ja varmistaa, että kaikki on edelleen niin kuin pitää. Tuskin maltan odottaa, että saan pienokaisen syliini. Ja nyt on aivan varmaa, että meille tulee poika. Sain vielä dvd:n ultrauksessa, joten mieskin pääsi sitten ihastelemaan aikaansaannostaan. Aika tohkeissaan oli =). Olisi tullut kyllä mukaan ultraan, mutta töissä tuli joku kiirreellinen juttu, niin ei ehtinytkään.

Viikkoon mahtui myös neuvolakäynti. Hemppa mulla on edelleen alhainen, joten raudan napsimista jatkan raskauden loppuun asti. Verenpainekin oli edelleen minulle tyypilliseen tapaan matala. SF-mitta oli muistaakseni 27 ja painoa on tullut lisää 5 kiloa. Kolmen viikon päästä on lääkärintarkastuksen vuoro ja sen jälkeen alkaakin neuvolakäynnit kahden viikon välein.

Meilläkin mies on pääsääntöisesti jättänyt neuvolakeikat väliin. Oli se mukana ekalla kerralla ja silloin, kun kävimme Kelan papereita neuvolatädin kanssa läpi. Ultriin mies on kyllä lähtenyt mukaan.

Kaikenlaisten lääkäreiden lisäksi kävimme tänään tutustumassa vaunujen ihmeelliseen maailmaan. Pahaksi onneksi miehelle iski kunnon kuume, joten jouduimme jättämään leikin kesken jo parin kaupan jälkeen, eli vielä on kolme liikettä kiertämättä. Tosin nytkin olen jo ihan sekaisin kaikista hilavitukuttimista. Varmalta näyttää vain autoon ostettava turvakaukalo, joka tulee olemaan Maxi Cosci. Löysin kivat Knorr -merkkiset vaunut, mutta sellaisesta merkistä en ole ennen kuullutkaan, joten täytyy vähän surffailla ja selvittää, millainen merkki on kyseessä - toivottavasti merkillä ei ole mitään tekemistä pussiruokien ja lihaliemikuutioiden kanssa :LOL:. Ensi viikolla on jatkettava sopivien vaunujen metsästystä, kun nyt on vauhti päällä. Jotkut kertoivat ostaneensa Briot - mikä malli tarkemmin oli kyseessä?

Voikaa pulskasti!

Nefer & poju, rv 26 tasan
 
Ihanaa kun ilmat viilenee... oon saanut pari yötä jopa nukuttua aivan loistavasti ilman mitään katkoksia!

Kiitos kaikille onnitteluista :) Meidän siviilisäätymuutos meni aikalailla matalalla profiililla, vain lähimpien läsnäollessa, ja juhlat oli tosi kivat. Juuri sellaiset kuin halusimmekin, ilman mitään ylimääräisyyksiä.

Hormonihirviö, ihania uutisia ultrasta! On se vaan ihana tunne kun tietää että kaikki on hyvin ja voi keskittyä odottamiseen ihan eri tavalla. Ja Neferilläkin kivankuuloinen ultrakäynti takana!

Nefer, meillä (ja jollain muullakin taisi olla) on Brio Kombit kovalla kopalla. Vaikea tietysti sanoa vielä miten hyvät ne on, mutta olen kyllä monelta kuullut hyviä kokemuksia.

Mä olen koko ajan entistä varmempi siitä että meidän nassikka on perätilassa. Viikonloppuna tuntui että kovasti yritti kääntyä toisinpäin, mutta ilmeisesti ei onnistunut kun edelleen potkut tuntuu tuolla alhaalla... Mulla on keskiviikkona neuvola, toivottavasti terkkari osaa arvioida tyypin tilanteen. Oon huomannut että kun ajattelen synnytystapaa, niin olisin pettynyt jos sektiolla mentäisiin... eli toivotaan nyt että vaavi vielä saa sen kiepin tehtyä, siis JOS se nyt on siellä "istuma-asennossa".

Mietittiin jo miehen kanssa että voisihan sitä vielä käydä ultrassakin jossain vaiheessa varmistamassa että mitenpäin siellä ollaan. Kyllähän perätilassa olijoitakin voi synnyttää alakautta, mutta siihen olisi varmaan sitten hyvä pystyä valmistautumaan... No, täytyy nyt neuvolassa asiasta jutella ja tehdä ratkaisuja sitten sen mukaan.

t. Emma 33+2
 
Kävin nyt aamusta neuvolassa ja sikiön syke oli yli 160 ja muutenkin kaikki oli hyvin. Verikokeita yms otettiin. Meillä mies ei ole ollenkaan neuvolassa mukana, olen jotenkin ominut sen omaksi jutuksi ja eipä tuo ole lähdössäkään sinne...
Vaunuja olen minäkin pyöritellyt että minkämoiset sitä ostaisi... ostetaan varmaankin teutoniat, emmeljungat tai briot. Heittoaisa pitää olla ja sportti jutut, luulisin myös päätyväni kovaankoppaan. Niin tämä on arvio noista mitä olen netin kautta tutkinut, pitäs mennä kattomaan oikein kauppaan mutta tuntuu niin aikaiselta. Ikeassa oli kiva ruskea sänky joka voi olla mieleinen.
hh 12+2
 
Maanantaitervehdys kaikille,
arki jälleen koittaa.

Minä ihastellen luen noita ultrakuulumisia ja kauhulla seuraan vaunuvertailuja, kun itsellä kaikki tuo on vielä edessä! Mitenkähän sitä osaa hankintoja tehdä, huh huh sentään.. Nyt muutama kaveri jo tietää odotuksestamme, joten tieto varmaankin leviää helposti. Ehkä sitten saadaan hyviä neuvoja myös läheisiltä. Aikomus oli pitää raskaus salassa ekaan ultraan asti (ensi viikolla), mutta eihän se onnistunut.

Kun tuossa kuumeiluaikaan totuin mittaamaan aamulämpöjä, olen uteliaisuuttani jatkanut samaa myös plussauksen jälkeen. Nyt huomasin ihanan yhtäläisyyden: lämmöt tippuivat pari päivää sitten (tähän asti siis ylälukemissa), ja pahoinvointi loppui pari päivää sitten! Ilmeisesti istukan oma toiminta on nyt sitten täysipainoisempaa, niin kroppa saa vähän levätä välillä. Iltakuvotus kyllä meinaa vielä yllättää, mutta säännöllinen syöminen pitää senkin kurissa. Aiemmin kun voin pahoin, söin tai en, ympäri vuorokauden. Ihana olo nyt!

~Tiila ja Nyytti ? 11+3
 
Tervehdys!

Kävin aamulla ylimääräisellä lääkärikäynnillä selkäkipujen ja kipeiden supistusten vuoksi. Lääkäri kirjoittikin minulle sitten sairaslomaa äitiysloman alkuun saakka, joka tosin olisikin alkanut jo ensi viikon to. Silti jäi jotenkin sellainen tunne, kun selkäkipuja ei voi oikein kunnolla "tutkia", että lääkäri ajatteli minun vain ruinaavan lomaa.. Onneksi terkkari suhtautui asiaan hyvin eikä mitenkään epäilevästi.

Toinen asia, mikä jäi myös ihmetyttämään oli se, että lääkäri ei katsonut kohdunsuun tilannetta, vaikka olen supistellut kipeästi jo kaksi viikkoa päivittäin. :whistle: No, toivotaan, että paikat vielä pysyvät hetken aikaa kiinni, vaikka mahan koosta (sf 34) ym. päätellen kaikki tutut ovat sitä mieltä, että vauva syntyisi etuajassa.

Nyt siis yritän levätä ja ottaa rennosti. On kyllä aika jännä ajatella, että seuraavan kerran töihin meno on edessä aikaisintaan vasta joskus ensi kesän jälkeen. Todella omituista. Edellinen tällainen "murrostilannehan" on ollut silloin, kun aloitin ekaluokan.. Siitä asti onkin ollut sitten joko pelkkää koulua, opiskelua tai töitä..

Perhevalmennus alkoi viime viikolla. Tällä viikolla käsitelläänkin sitten itse synnytystä ja kivunlievitystä. Se lieneekin itselleni tärkein aihe....

Piipa rv 33+4

Ps. Meillä mies on käynyt aktiivisesti mukana kaikilla neuvolakäynneillä yhtä lukuun ottamatta. Mielestäni se on ollut hienoa, jaetaan yhdessä tämä raskausaikakin. Mutta jokainen tekee tietenkin omalla tavallaan.
 
Ginnifer
Maanantai-iltaa kaikille,

neuvolassa kävin tänään ja numeroiden valossa kaikki kunnossa: painoa tullut hillitysti, verenpaine alhaalla, sf-mitta kauniisti keskikäyrän tuntumassa ja hemppa edelleen niin hyvä, että ei tartte rautaa ottaa. Ihan luvan kanssa saan jatkaa jäätelönsyöntiä niin paljon kuin maittaa - ja sehän onkin ainoa erityismieliteko mitä mulla on.

Jaksamisestakin juteltiin, mutta neuvolalääkärille en saanut vielä aikaa. Th sanoi suoraan, että resurssitilanne niillä on sellainen, että aikoja saa vain jos on todella pakko. Niinpä varasin sitten gynen työterveyden kautta, kun mulla siihen on mahdollisuus. Vähän sama tilanne kuin Piipalla, että selkä ei meinaa jaksaa. Ja mulle itselle tulee syyllinen olo jos pyydän lomaa "vain" omien tuntemuksien perusteella. Niitähän ei pitäisi ollenkaan vähätellä, keho kertoo kyllä erittäin selkeästi, että ei tykkää istumisesta, kellon ympäri venyvistä työpäivistä jne., mutta lääkärit harvoin huomioi muuta kuin mitä itse pystyvät todentamaan. Ja kipua ja pahaa oloa kun ei oikein voi mitata... Joten saapa nähdä miten käy.

Kestovaippoja ja vaatteita on tullut osteltua, muuten on hankinnat vielä tekemättä. Vaunuissa ollaan päätymässä I'coo Pico -matkarattaisiin, jotka on sen verran tulevat, että niillä pärjää kaupunkioloissa talvellakin, ja joihin siis saa kantokopan. Niissä on meille pitkille se tuikitarpeellinen teleskooppiaisa, ja toisaalta menevät niin näppärästi kasaan, että pystytään niiden kanssa toimimaan meidän superahtaassa rappukäytävässä.

Mä en muuten koe itseäni (35-v.) mitenkään erikoisen iäkkääksi odottajaksi; kaikki mun kaverit tuntuu olevan lapsentekopuuhissa 3-kymppisenä. Eikä ole kukaan muukaan asiasta huomautellut, paitsi mun oma äiti! Siis tyyliin "kyllä sä varmaan saat sairaslomaa kun olet jo niin iäkäs" tai "sun pitää ottaa huomioon että et sä voi tossa iässä jaksaa samalla lailla kuin joku nuorempi". Tää tuntuu tosi oudolta, koska en mä tunne itseäni fyysisesti yhtään vähemmän vetreäksi kuin 10 vuotta sitten. Hieman suurempi lähtöpaino kylläkin, mutta aika alhainen BMI silti. Mun äiti oli ensisynnyttäjä 27-vuotiaana, ja koki kai sitten itsensä tosi vanhaksi silloin... Näin ne ajat muuttuu!

Ginnifer 31+0
 
Ginnifer
Niin, ja vielä tämäkin vaiva: jätin äitiyslomapaperit työnantajalle jo kesäkuussa, ja kun mitään ei ole kuulunut niin soitin tänään Kelaan: eipä ole hakemus sinne tullut. Vaikka olis pitänyt olla jo. Kyllä ärsyttää, että joka asia pitää moneen kertaan itse varmistaa ja kytätä perään. Ikäänkuin ei olisi tässä muutakin tekemistä. Joten tässä ilmainen neuvo teille, joilla Kela-paperien täyttö on vielä edessä: vaikka koko hoidon (päivärahat, ä-pakkauksen, lapsilisät) voikin hakea kerralla ja samalla kaavakkeella, niin ei kannata! Laittakaa työnantajalle vain se osa minkä ne tarvii, siis päivärahoja koskeva hakemus, ja hakekaa ä-pakkaus ja lapsilisät erikseen suoraan Kelasta. Näin teillä on toiveita saada se pakkaus ajoissa.

Ginnifer 31+0, joka edelleen odottaa että hakemus tulisi edes käsittelyyn...
 
Meillä on mies ollut kanssa kaikilla neuvolakäynneillä mukana. Lääkärikäynneille ei ole tullut, pitää niitä vähän enemmän henkilökohtaisina. Mutta mukava on ollut jakaa tämä raskaus yhdessä ja neuvolantäti on oikein mielissään kun mies on mukana, ja joka kerta kysyy myös miten tuleva isä jaksaa, ekalla kerralla jopa mittasi miehen verenpaineet.
Tuosta Kelasta, itsellä alkaa kanssa äityisloma ensi viikolla ja soittelin palkkikseen viime viikolla eivätkä olleet vielä lähettäneet palkkatodistuksia Kelaan. Työnantajaltahan se on pois, minä saan kolmelta kuukaudelta normaalin palkan ja työnantaja saa korvaukset. Äityispakkauspäätökseen ei tarvitse olla työnantajan todistuksia, pakkauspäätöksen voivat tehdä ilman sitä, kunhan on toimittanut todistuksen raskaudesta Kelaan hakemusten kanssa. Näin ainakin kävi minulla kun soittelin Kelaan. Pakkaus on jo ollut monta viikkoa kotona, laittoivat heti Kelasta eteenpäin kun soittelin.
Torstaina olisi lääkäri ja maanantaina alkaa äippäloma B) . Voi kun vielä jaksaisi muutaman aamun herätä.

Hapsuli (34+2)
 
auringonkukka-75
Tänään oli mulle "historiallinen" neuvolakäynti. Mies oli ekan kerran mukana. Olen kyllä sanonut aiemminkin, että sinne saa tulla myös tuleva isä, mutta hän ei ole katsonut neuvolaa niin tärkeäksi, että olisi tullut. No, täytyy kyllä sanoa, että työnantajansa suhtautuu melkoisen nihkeästi tämän tyylisiin poissaoloihin, joten ymmärrän kyllä, että mieluummin pyytää vapaata esim. ultraa varten. Mutta on siinä neuvolaan tulemattomuudessa varmaan muutakin takana... Nyt kun olen muuttunut kömpelöksi (rv29+4) ja ja maha sanelee aika paljon mitä voin ja en voi tehdä, tuntuu siltä, että mies vasta tajuaa mun olevan raskaana. Tai toki se on sen tajunnut aiemminkin, mutta nyt se on niin konkreettista, että hänen suhtautumisensa minuun ja tulevaan vauvaan on muuttunut. Jotenkin ihanaa, kun meidät otetaan huomioon ihan eri tavalla kuin ennen :) Mitään painavaa en saa edes harkita nostavani, kauppakassiakaan en saa enää kantaa :LOL: Hassua sinänsä, koska pitäähän mun joskus käydä kaupassa itsekseenkin...

No, mutta se neuvolakäynti. Ensin mies istui ihan hiljakseen, ei hän mikään varsinainen suupaltti ole muutenkaan ;) Kun minä menin vessaan antamaan pissanäytettä kuulin, miten neuvolantäti jututti miestäni. Oli ihanaa kuulla, kuinka hän sanoi, ettei millään malttaisi odottaa saavansa meidän vauvan syliin :heart:

Raskaudessa kaikki on ainakin tämän päiväisen käynnin mukaan hyvin, kaikki arvot kohdallaan ja vauva on kääntynyt jo pää alaspäin. Neuvolantäti arvioi, että syntymäpaino voisi olla noin 3500g-3800g. Helpottaa minun hirveää repeämisenpelkoa, kun voin ajatella, ettei ole tulossa yli viisikiloista...

Tuosta repeämisenpelosta... Onko kukaan aloittanut/aikonut aloittaa ennen synnytystä välilihan alueen öljyämistä ja hierontaa? Me ostettiin luontaistuotekaupasta Veledan synnytykseen valmistava öljy ja nyt olisi tarkoitus aloittaa sen käyttö. Paketissa sanotaan, että aikaisintaan viikolla 34 voisi aloittaa, mutta kysyin neuvolasta, onko jotain estettä, miksi ei voisi aloittaa aiemmin. Neuvolantäti sanoi, että ei ole mitään estettä aloittaa jo vaikka nyt, mutta vielä silloin rv 34 aikoihinkin jos aloittaa, niin hyvin ehtii. Ei kai siitä ainakaan haittaa ole, jos paikkoja yrittää saada joustavammaksi... Vitsi, miten se repeäminen pelottaakaan mua. En pelkää niinkään kipua, vaikka sitä varmasti synnytyksessä tulee jokainen kokemaan, mutta se repeäminen ja ne mahdolliset vauriot ja arvet, ne pelottaa. Olenko ainut tällainen "pelkuri"?

Mulla on nyt reilun viikon ajan ollut melkoisen kovia liitoskipuja ja neuvolantäti sanoi, että voisin terveyskeskuksen kuntoneuvolasta käydä kyselemässä lainaksi tukivyötä. Soitin sinne ja torstaina pitäisi mennä kokeilemaan, olisiko siellä sopivaa. Olisi kyllä ihanaa, jos jollain pystyisi hillitsemään kipua. Varsinkin tuo häpyliitoksen kipu meinaa saada itkun aikaiseksi usein. Mitenkäs muut, onko teillä kokemusta tuollaisista tukivöistä?

Ginnifer Tosi kurjaa, kun hakemus jää jonnekin "roikkumaan". Mutta voin lohduttaa, että ainakin meilläpäin käsittely oli tosi nopea sitten, kun sain paperit Kelaan. Vein ne nimittäin viime viikolla ja tänään posti toi jo päätöksen sekä äitiyspakkauksen saamisesta että äitiyspäivärahasta. Tuli mieleeni, että riittäähän sulla varmasti aika, kun paperithan pitää toimittaa Kelaan viimeistään 2 kk ennen laskettua aikaa?

Tämä tällä kertaa. Mukavaa iltaa!

Auringonkukka ja pikkuinen 29+4

 
Hei taas!

Eilen tänne kirjoittelin Ginniferin Kela-ongelmien "innoittamana", mutta viesti jäi sitten jonnekin matkalle enkä jaksanut alkaa uudestaan kirjoittamaan.

Kelasta: Harmi, että toisilla tuo Kela antaa odotuttaa päätöstä. Itsekin olin valmistautunut pitkään päätöksen odotteluun ja ehkä siksi olin vieläkin yllättyneempi, miten ripeästi kaikki meni ja annoin siitä siksi oikein positiivista palautetta kelaan. Minä siis laitoin pari viikkoa sitten keskiviikkona paperit poistiin, olivat saapuneet Kelaan seuraavana päivänä ja jo heti perjantaina aamupäivästä saatoin lukea Kelan sivuilta päätöksen. Päätös tuli sitten maanantaina postitse ja saman viikon torstaina tuli lappu, että äitiyspakkauksen saisi noutaa. Tykkäsin muuten ehkä vielä enemmän tämän vuoden pakkauksesta nyt kun sitä pääsi hypistelemään, vaikka jo kuvista olen katsonut, että kivalta näyttää. Toivotaan, että Ginniferinkin päätös sieltä pian tulisi.

Neuvolakäynneistä: Meillä mies oli ekalla kerralla mukana ja sen jälkeen oli kesälomalla mukana ja on nyt perjantaina myöskin tulossa. Kiva, jos pääsee mukaan, mutta ei olla katsottu tarpeelliseksi, että mies neuvoloiden takia pitäisi vapaata töistä. Tullut mukaan siis aina kun vain on helposti päässyt. Ultrat sen sijaan järkätty niin, että hänkin on aina voinut olla mukana.

Välilihan rasvaus: Kuulostaapa oudolta. ;) Mä olen kanssa suunnitellut, että hankkisin jotain öljyä tuota varten, mutta vielä en ole hankkinut, eikä tässä kyllä vielä mikään kiirekään ole. Varsinaista repeämispelkoa ei ole ainakaan vielä tullut, kuten ei muutenkaan pelkoja synnytystä kohtaan. Ainoa mikä mietityttänyt on se, että en haluaisi joutua sektioon vaan ennemmin kokea alatiesynnytyksen, kuten Emmakin kirjoitti.

Kivuliaista supistuksista: Täällä muutama kirjoitti, että oli kipeistä supistuksista jo kärsinyt ja vähän niitä epäilin omalla kohdallanikin eilen ja viikonloppuna. Onneks tänään ei ole enää ollut sellaisia tuntemuksia. Millaisina ne teillä ovat tuntuneet? Mä kun en osaa sanoa, että supisteleeko silloin varsinaisesti. Ennemmin tuntuu menkkakipumaisena. Voi hyvin olla jotain ihan muutakin, mutta nuo supistukset nousi mieleen, kun kipuilu jatkui useamman päivän.

Onnittelut muuten Emmalle rouviintumisen johdosta ja useamallekin mukavista ultrakuulumisista!

Lauralein rv 29+1
 
Näin se on että teitä tulee toivelijoista tänne, mutta mä joudun ikävä kyllä siirtymään sinne, tuulimunaraskaus :'( . hiton pahalta tuntuu, mutta se on jännä että mä niin aavistin tä, menin ultraan kuulemaan huonoja uutisia, en hyviä.....kyl tä¨ä tästä, lepään tän päivän ja huomenna uusi päivä. onneksi on mahdollisuus raskautua!

Tsemppiä kaikille odotukseen, käyn välillä lukemassa teidän kuulumisia.

Tuizu
 
Pahoittelut Tuizu :hug:
On kuitenkin hienoa, että näinkin vaikeassa tilanteessa pystyt suhtautumaan asiaan noinkin positiivisesti.
Toivottavasti pääset pian takaisin tänne meidän kanssa turisemaan ja saahan meidän kanssa höpötellä vaikka ei olisikaan raskaana.

Voimia kovasti.
 
Tuizulle pahoittelut ikävistä uutisista :(

Rouvautuneille ja jakautuneille onnittelut :flower:

Aikaa on taas vierähtänyt, kun viimeksi sain aikaiseksi tänne jotain kirjoittaa. Lukemassa kyllä käyn tasaisin väliajoin.

Meillä mies on ollut mukana vain ultrakeikalla, ei yhdessäkään neuvolassa. Olen kyllä sanonut et saa tulla, mut ei pakko jos ei katso tarpeelliseksi. Rakenneultraan on kyllä lähdössä viikon päästä mukaan.

(.) Tänne ei ihmeitä, sairaslomaa supistusten takia vielä viikko jäljellä ja olo helpompi, kun ei tartte töissä olla. Rakennus edistyy ja ihana kun ilmat viilenee. Liikkeitä olen viimein jo tuntenut selvästi,mikä on ihanaa :heart: Nukun tosi pitkiä yöunia edelleen (väh.10h) mitenkähän sitä joskus oppii taas normaalielämään...

Niin ja puoliväli ylitetty sunnuntaina :whistle: pikku tuuletus siitä.

Mukavaa viikkoa kaikille! Aamutee odottaa...

Pore&Papunen 20+3
 
Ai hurja, nyt alkaa Piipalla, Emmalla ja Hapsulilla lähestyä jännät paikat. Toivottavasti Emman masussa kaikki kääntyy vielä hyvin päin ja saat synnyttää alakautta. Itsekin haluaisin mielummin kokea "normaalin" synnytyksen, mutta aika näyttää, miten mennään. Mistäköhän neuvolantäti ja lääkäri päättelevät, onko lapsi oikeassa asennossa vai ei?

Piipa ja Hapsuli, minunkin mielestäni on hienoa, että raskaus on molempien vanhempien yhteinen juttu neuvolakäynneistä alkaen ja olen sanonut miehelleni monta kertaa, että hän saa tulla mukaan neuvolaan, jos suinkin haluaa. Mutta hänellä meni aika pitkään ennen kuin tottui koko tähän lapsi-ideaan, niin en ole viitsinyt sen enempää painostaa. Nyt tuntuu onneksi olevan ihan tohkeissaan ja eilen illalla nukkumaan mentäessä toivotti ensimmäistä kertaa hyvät yöt minun lisäksi maha-asukille - meinas tulla tippa linssiin.

Brio Kombithan ne olivat, kiitos vinkistä Emma. Ginniferin matkarattaatkin kantokopalla kuulostaa tosi hyvältä. Yksi kokenut äiti suositteli perinteisiä vaunujakin - nyt olen entistä enemmän sekaisin :D.

Mä olen käyttänyt naamaan ilmestyneisiin finneihin Weledan sinkkivoidetta, jota käytetään oikeasti vauvan pepun hoitamiseen. Se on tosi hyvä, joten uskon sen välilihaöljyn (yöks kun kuulostaa hirveältä ) olevan myös tehokas ja ajattelin itsekin sitä aikoinaan kokeilla. Repeämistä en kyllä pelkää.

Onko kenellekään pidemmälle ehtineellä tullut raskausarpia? Missä vaiheessa ne tulivat? Mulla ei ole vielä mitään, mutta jos tässä loppuvaiheessa maha kasvaa räjähdysmäisesti, niin saattaahan niitä tulla. Weledalla on niitäkin varten kai oma öljynsä...

Kelasta vielä... Mulla lähti siis viikko sitten paperit Kelaan, joten odottelen kuumeisesti pakkausta. Palkkatoimisto toimi todella ripeästi ja lupasivat laittaa ensi kuussa palkkatiedotkin.

Täytyy jatkaa töitä (Ginniferin lailla, työpäivät venyvät älyttömän pitkiksi)...

Nefer rv 26+4
 
Nefer, voihan se olla ettei sulle tule niitä raskausarpia ollenkaan.
Mulle on tullut jo todella kauniit ja seksikkäät raskausarvet kun maha on kasvanut kuin täyteen puhallettu rantapallo. Mulle ei valitettavasti ole ollut apua noista voiteista, mutta voihan se olla että jos aloittaa niiden käytön jo ennen kuin mitään tulee niin niistä on enemmän hyötyä.
Kyllähän mullakin arvet on vähän vaalenneet nyt kun olen aloittanut rasvauksen, mutta en tosiaan arvannut että näin aikaisin niitä tulee.

Neuvolasta: Meillä mies ei ole ollut mukana yhdelläkään neuvolakäynnillä, eikä tarvitsekkaan kun ei kerran halua. NP-ultraankin ukon sai raahata väkisin mukaan, ja ensi viikon rakenneultraa odottaa kuin kuuta nousevaa kun ensimmäinen ultra oli niin hieno kokemus.

Meillä muuten mies vissiin jollain tapaa elää jotain kriisiä tämän raskauden suhteen. Viilettää omia menojaan, niin ettei välttämättä ehdi edes huomenta sanoa. Toivon että menot rauhoittuvat pikkuhiljaa ja mies saa menonsa mentyä. Sillä on varmaan paniikki siitä, että sitten kun vauva syntyy ei enää mennäkkään niin vaan ja nyt menee sitten varastoon?
Ihan vielä en ole viitsinyt papattaa ukkelille asiasta, mutta jossain vaiheessa on varmaa pakko jos menot ei vähene.

Voikaa hyvin ja kasvatelkaa kauniita masuja

t. Pötkylä ja pikkuElvis 18+6
 
Heippa!

Olipas tänne tullut taas juttua viime käynnin jälkeen. =)
Jännät paikat alkaa tosiaan vähitellen jo olla, vauvahan saattaisi vaikka päättää tulla jo kohta ulos maailmaan! :whistle: No, jospa pikkuinen vielä ainakin muutaman viikon malttaisi kasvaa (tai ainakin pysyä..) masussa.

Masu todellakin on minulla aivan valtava! Huh, en edes tajua, voiko se enää kasvaa enempää. Raskausarpia minulle on tullut muutama navan seudulle ja äskettäin huomasin pari ihan lyhyttä rinnoissa. Aika vaaleita ja pieniä kuitenkin olivat, että jos ei tuota pahempia tule, niin vähällä olen niiden suhteen selvinnyt. Minä olen rasvannut masua aivan raskauden alusta päivittäin, tosin ihan perusvoiteilla.

Se, mikä on ollut jännää on, että mulle on tullut aivan valtavasti uusia luomia rintojen nännipihoihin! Muuallekin vartaloon luomia on tullut, mutta nännit ovat kohta aivan täynnä uusia tummia luomia. Omituista.

Joku kyseli kivuliaista supistuksista. Kuvailisin niitä ikään kuin kouristukseksi, joka tulee vyömäisenä kipuna sekä alamahaan että alaselkään. Ja samalla tietenkin masu kovettuu pinkeäksi ja tuntuu, kuin joku iskisi jollain jalat alta polvitaipeista. Kuulostaa hassulta näin kirjoitettuna tuo kuvaus, mutta näin minä niitä kuvailisin.

Minäkin odottelen nyt Kelan äitiysrahapäätöstä. Työnantaja maksaa palkan ekalta 3 kk:lta, joten sen suhteen ei kiirettä. Äitiyspakkauksen sain jo aiemmin, kun sen hoidin alta pois jo heinäkuussa. Eilen kuulemma on työnantaja laittanut palkkatodistuksen Kelaan, että saa nähdä, kauan kestää itse päätöksessä sitten.

Välilihahierontaa, tai oikeammin vain rasvausta olen myös tehnyt säännöllisen epäsäännöllisesti jostain viikolta 25 asti. Hieron vessassa käynnin jälkeen ja iltaisin välilihan alueelle apteekista saatavaa Ceridal-öljyä. Mitään erityistä hierontaa en tosin tee, vain rasvailen (silloin kun muistan). Toivottavasti tästä on myös jotain apua.

Viime aikoina selkäkipu oikealla on äitynyt tosi pahaksi. :/ Se myös ns. säteilee samaan kohtaan mahan puolelle, eli tuntuu, kuin keihäs olisi työnnetty oikealta ylämasusta selän läpi. Tosi inhottava ja epämiellyttävä kipu. Onko muilla tällaista oiretta? Samoin häpyluu on todella kipeä!!! Onkohan tämä merkki jostain vauvan kiinnittymisestä tai laskeutumisesta?

Piipa rv 33+6

Ps. Tuizelle :hug:
 
Voi Tuizu miten ikäviä uutisia :| Koita jaksella, ja tsemppiä jatkoon! :hug:

Nefer: tuo on tosi suloista kyllä kun mies toivottaa hyvää yötä masuasukille :) Meillä ukko on tehnyt tuota jo alusta asti, ja samoin pussailee mahaa ym. jopa niin että oon välillä joutunut huomauttamaan että hei, katsopas tänne ylöspäin, minäkin olen täällä! :LOL: Eilen illalla mies viimeksi sanoi että onpas ihanaa kun kohta meillä on täällä pieni vauva :heart: Pötkylä, varmasti tosiaan sun miehellä on ohimenevä "viimeisten menojen kausi" menossa, anna mennä vaan niin kauan kun ei sinua asia häiritse. Kyllä se siitä rauhoittuu :)

Mä kävin tänään neuvolassa, ja tällä kertaa täti oli mun kanssa samaa mieltä siitä että perätilassa taitaa vaavi jököttää. Ilmeisesti ensi kerralla jos vielä epäilys perätilasta on, niin ultrataan varmistukseksi. Hitsiläinen, mä en haluaisi leikkaukseen :| En kyllä tietysti mihinkään hengenvaaralliseen perätilasynnytykseenkään lähde, mutta toivon silti että sen mahdollisuus voidaan perinpohjin selvittää jos siis näyttää ettei vauva meinaa kääntyä "oikeaan asentoon". Ilmeisesti täällä Keski-Suomen alueella kuitenkin aika herkästi varsinkin ensikertalaiset perätilatapaukset leikataan... Pitäkää nyt kaikki peukkuja että tämä tyyppi vielä päättäisi kuitenkin muuttaa asentoa, hyvin tässä vielä ehtisi!

Mä en ole rasvaillut mitään, no mahaa joskus ihan tavallisella kosteusvoiteella mutta muuten oon kyllä ollut laiska :ashamed: En oo osannut tuota repeämistäkään pelätä, mutta ehkä pitää ruveta sitäkin miettimään varsinkin jos näyttää että synnytys tapahtuu jotenkin niin että vauva tulee sieltä suunnilleen poikittain... Raskausarvilta oon toistaiseksi välttynyt, tosin mulla oli niitä ennestäänkin tuossa lantiolla joten ihan kiva ettei ainakaan lisää ole tullut.

Huh, nyt tuntuu että tarinaa riittäisi mutta eihän näitä jorinoita loputtomiin kukaan jaksa lukea joten riittäköön tämä tällä erää!

t. Emma rv 33+4

*muoks* paitsi lisään vielä Lauraleinille kysymyksen, että onko sulla ollut neuvolassa tarkemmin jo puhetta tuosta sektiosta, kuinka herkästi sitä suosittelevat jos on jotain "tavallisesta poikkeavaa"? Sullahan oli se istukan paikka mahdollisesti sellainen syy ettet voisi alateitse synnyttää, muistanko oikein? Mun neuvolatäti kyllä sanoi että avoimesti selvitetään mahdollisuudet, mutta jos näyttää ettei alatiesynnytys ole täysin turvallinen niin sitten mennään aikalailla automaattisesti sektioon.
 
Joku kyseli onko mies ollut mukana neuvolassa. Meillä on ollut joka kerta, tykkää ja itse haluaa tulla. On onnessaan kun kuulee vaavin sydänäänet ja saa siinä sivussa infoa mitä en ehkä itse muistaisi kertoa... Mä koen asian niin että se on ihan yhtä lailla sen juttu. Miehekkeellä sellainen työ että pääsee onneksi aina järjestämään vapaata.

No sitten neuvolasta tänään:

- viime viikolla SF -mitta oli kasvanut 6 cm kahdessa viikossa, nyt se ei ollut kasvanut viikossa yhtään! Hyvä niin. On kuitenkin komiat 38 cm!!!!
- pissa puhdas
- verenpaine 110/74
- paino vaan 200 g/vko (JIIHAA!!) kaikkiaan nyt 21.5 kg...
- turvotusta tooosi paljon
- vaavi: syke 135, rt, ei kiinnittynyt

Ensi tiistaina mulla on painoarvio äippäpolilla. Mua kiinnostaisi miten se toimitus etenee...Sanoivat sieltä että jos se kauheen isolta vaavilta vaikuttaa niin sitten voidaan käynnistellä samalla....häh?!? Mä nyt haluan vaan arvion, kyllä mun vaavi saa olla masussa ihan loppuun asti. Paitsi tietty jos ne jotain 5 kilosta meinaa niin sitten juu käynnistelläänpä hyvinkin :eek:

Mä olen säästynyt raskausarvilta toistaiseksi kokonaan, vaikka voinette kuvitella mikä rantapallo näine kiloine ja turvotuksine olen. Se on niin yksilöllistä keille niitä tulee ja missä vaiheessa.

Samoin, mulla ei ole harjoitussupistuksia ollut yhtään, mistä ainakin muiden kirjoittelun perusteella saan kai vaan olla kiitollinen. Liikkuminen tosin on aivan minimissä, enkä enää pariin kuukauteen ole kävelemässäkään voinut käydä kun häpyliitokset huutaa ja painaa alakertaa niin maan pirusti.

Vaaville on kaikki valmiina, joten nyt sitä vaan ootellaan milloin lähtö tulee....

Vointeja kaikille!

Junnu ja peanut 37+5
 
Junnu, sulla tosiaan on komean kokoinen massu :) Mulla taisi eilen olla sf-mitta 34 cm jos en ihan väärin muista, eli samassa kasvutahdissa taidan sn kanssa olla... Painoa mulla oli tullut nyt parissa viikossa kolme kiloa :eek: Ihan järkyttävää, mutta itse ainakin epäilen turvotuksen lisääntymistä syyksi tuohon (nyt on parina päivänä jo kengätkin puristanut ihan kunnolla). Neuvolatäti oli vähän sitä mieltä että voisi annoskokoja tarkkailla :ashamed: mutta en mä taida viitsiä ottaa tästä nyt stressiä... Mulle on tullut kaikkiaan nyt noin 14 kiloa.
 
Ginnifer
Suurensuuret myötätuntohalit Tuizulle... On se vaan rankkaa, vaikka miten olisi yrittänyt asennoitua niin että mikään ei ole varmaa. :(

Rasvoista ja öljyistä... Mä olen rasvaillut navan seutua Weledan öljyllä aina suihkun jälkeen siitä asti kun vatsa alkoi kasvaa ja napaa kiristää. Arven arpea ei ole vatsassa, mutta toiseen rintaan ilmestyi viiruja pari viikkoa sitten. Olin siitä tosi hämmästynyt, sillä rinnat on kasvaneet tosi hillitysti eikä ole olleet ollenkaan kipeät tai kireän tuntuiset. Olen ostanut myös sitä Weledan välilihaöljyä (sillä on joku vähemmän suorasukainen nimi) mutta en ole vielä aloittanut sen käyttöä. Mulla on vissiin anatomia jotenkin sellainen, että joskus seksinkin yhteydessä on ollut hieman kovilla se välilihan reuna, joten otan kyllä ihan vakavasti tuon valmentautumisen tässä asiassa... Vaikka siis ei mulla ainakaan vielä mitään synnytyspelkoa olekaan.

No niin, tänään vihdoin näkyy Kelan sivulla, että "asiakirja saapunut". Saas nähdä miten pitkään menee että saan päätöksen.

Olen jo heinäkuusta asti pikkuhiljaa siivoillut mappeja ja meiliboxia. Uskomattoman aikaavievää puuhaa se onkin, ja kun olen esimiesasemassa niin osa on tietosuojamateriaalia, jonka kohtaloa pitää erityisen tarkkaan miettiä. Muuten alkaa työt olla melko hyvällä mallilla poisjääntiä varten. Tänään sain loppuun yhden pitkän projektin ja muut projektit olenkin siirtänyt muille. Enää sitten noita hallinnollisia juttuja jonkun verran. Yksinomaan kivalta tuntuu ajatus, että pääsen täältä pian pois. B)

Piti kovasti kommentoida jotain, mutta mitähän se nyt taas olikaan... Nukkumisesta ainakin sen verran, että mä otin käyttöön ylimääräisen ison tyynyn, jota pidän polvien välissä, ja se tuntuu auttavan hyvän asennon löytymistä. Mullehan on ollut viime ajat "sallittu" vain oikea kylki; vasemmalle jos käännyn niin jo alkaa masussa protesti. Tässä tyynysysteemissä sekin onnistuu. :)

Huomenna siis lääkäriin... Ja pidetään peukkuja, että suhtautuminen on ymmärtävä!

Ginnifer 31+3
 
Raskausarvista:Mulla ei ole vielä ilmestynyt ja ihan jollakin marketin rasvoilla olen iltaisin suihkun jälkeen rasvaillut.
Neuvolakäynneistä:Meillä mies on ollut kolme kertaa neuvolassa ja molemissa ultrissa eli aina, kun vain on päässyt.
Munkin mies juttelee päivittäin masukille, silittelee ja haluaa kuunnella sydänääniä. :heart: Ihanaa, kun toinenkin on täysillä mukana tässä odotuksessa.
Ihanaa!!Äippäloma alkoi sitten eilen.Tänään tein pitkän lenkin koiran kanssa ja huomenna menen uimaan.Ihan vaivattomasti pääsee vielä kävelemään eikä kivut vaivaa eli nautitaan niin pitkään kuin mahdollista vähän kuntoilusta.
terveisin Miranda+pikkuprinssi 35+1
 

Yhteistyössä