Yli 3-kymppiset esikkoa odottavat II

Eilen ja tänään on taas käyty neuvolassa ja huomenna jälleen.. Painoa oli tullut taas lisää, eli painonlisäys alkaa olla jotain 5 kilon luokkaa / viikko! :eek: Verenpaine oli myös koholla sekä tänään että eilen, mutta mittasi sitten sen uudestaan, kun makoilin, jolloin se laski hieman. Äitini vain ihmetteli, että istumisverenpainettahan sitä yleensä mitataan ja sitähän koko raskausaikakin on mitattu. Että eihän se makuultaan otettu ole mitenkään vertailukelpoinen. No, huomenna siis taas uudestaan. Verenpaineet huitelee lukemissa (noin) 150/95. Painoa raskauden alusta 15 kg, joista 8 kg viimeisen 5-6 viikon aikana.

Mä tein eilen itse sellasen "kieron" jutun neuvolan vessassa, että mittasin itse sellasella tarkemmalla testitikulla oman pissani, kun niitä tikkuja on siellä vessassa pilvin pimein. Sen mukaan mulla oli leukosyytit eli valkosolut kolmella plussalla eli suurin määrä, mitä se koko tikku näyttää. Eikös leukosyytit ole merkki jostain tulehduksesta? Mut nyt on vaan se ongelma, että miten mä saisin sen terkkarin mittaamaan pissan niillä tarkemmilla tikuilla, kun se mittaa ne normaalisti vain sillä proteiini/sokeritikuilla? Vinkkejä?

Mies on työhaastattelussa Etelä-Suomessa. Äsken juteltiin puhelimessa ja voi olla, että meille tulee muutto sinnepäin tuossa lokakuun aikana (työt alkais marraskuun alusta). Huh, elämänmuutosta kerrakseen tulossa. Tosin ihan mieluinen muutos, päästäispähän lähemmäksi syntyvän lapsen isovanhempia, enoja, tätiä ja serkkujakin. =) Silti jännittää..

Eilen tuli tuhruvuotoa. Samoin koko ajan hieman supistelee. Toivottavasti vauva nyt odottais kuitenkin huomiseen iltaan, kunnes mieskin pääsee takaisin kotiin. Huomenna taas neuvolaan ja maanantaina onkin sitten neuvolalääkäri, jos sinne asti vielä päästään..

Piipa rv 37+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja miranda74:
synnytystapa- ja painoarviostaTehdäänkö siis äippäpolila ja pääseekö sinne vain, jos epäillään,että on isokokoinen lapsi tai laskettu aika reilusti ylitetty..?Tai joku muu ongelma?
Ärsyttää. kun neuvolalääkäri ei edes maininnut, pystynkö lantion puolesta synnyttämän alakautta eikä mitään painoarviota annettu :/
Meillä ei esim. ole ultrauskojetta neuvolassa, jolla se tarkempi painoarvio tehdään. Terkasta ja lääkäristä riippuen tekevät siis "käsikopelolla" mahan päältä ja arvioivat onko iso vai pikkuisen oloinen asukas. Itse sain lähetteen äippäpolille painoarvioon (vko 37) kun mulla oli tullut painoa 20 kg, paljon turvotusta ja sf -mitta kasvanut kahdessa viikossa 6 cm.... :whistle: Ihan keskipainoiseksi sitten ultrassa arvioitiin kuitenkin. TOSIN; muutamalla tutulla on pain oarvio saattanut heittää melkein kilollakin joten mä en niihin paljon luota. Painoa tärkeämpiä juttuja ovat vauvan pään ympärysmitta, synnyttäjän lantio (siis jos on esim. erityisen ahdas lantio) ja vauvan tarjonta jotka merkkaa alatiesynnytyksessä enemmän. Sen pään kun saa puserrettua ulos niin loput tulee perässä :)

Omaa napaa: kasassa edelleen....

Junnu ja peanut 40+6
 
Ginnifer
Heipähei,

nyt on valmennukset käyty Haikaranpesässä ja tutustumassa kävin myös Tammisaareen. Mullehan jäi siitä ekasta valmennuskerrasta vähän hämmentynyt mieli. Toisella kerralla asia sentään korjaantui, ja tuli tunne että voin siellä Kättärilläkin synnyttää, vaikkei siellä olekaan niin laajaa arsenaalia kivunlievityskeinoja saatavilla kuin Tammisaaressa... joka siis kyllä on ehdoton ykkösvaihtoehto, oli se sen verran symppiksempi paikka että sen suhteen on mieli paljon luottavaisempi. Nyt vaan toivotaan, että loppukuusta osuu hyvä ajokeli.

Ja sitten Kela-kuulumisia. Ehdin jo huokaista helpotuksesta, kun päätökset tuli Kelasta nopsaan, siis sen jälkeen kun työnantaja oli saanut aikaiseksi lähettää ne paperit eteenpäin. Muttamutta... Kokeneiden kavereideni kehotuksesta lähdin kuitenkin itse tarkistamaan niitä Kelan laskelmia (kun ne kuulemma ovat usein virheellisiä ), mikä ei ole helppoa ollenkaan kun kieli on kapulaa ja perusteet mystiset. Kelan päätös siis oli, että päivärahaa ei lasketa viimeisen 6kk:n tulojen mukaan, koska ne eivät ole 20% suuremmat kuin v. 2005 verotuksessa vahvistetut tulot. Mutta nyt on niin, että kyllä ne itse asiassa ovat. Siis ihan niillä Kelan paperissa olevilla luvuilla laskettuna. Mutta Kelapa ei olekaan käyttänyt vertailulukuna sitä v. 2005 tuloa, vaan sitä tuloa korotettuna jollain Kelan omalla salaisella kertoimella. Näin laskettuna jääkin 20%:sta pikkusen uupumaan. Eli Kela siis tosiasiallisesti vaatii, että tulojen on pitänyt nousta 20% + se palkkakerroin (joka taisi olla muutaman prosentin luokkaa - ei paperissa kerrottu, vaan jouduin sen itse laskemaan). Siis esim. 23%. Kylläpä jouduin taas raivoon, niin elävästi palautui opiskeluajat mieleen, jolloin aina sai olla sitä Kelan mielivaltaa pelkäämässä! Nyt ei auta muu kuin kaivaa kyseiset lainkohdat esiin ja katsoa mitä siellä oikeesti sanotaan, ja sitten valitusta kirjottamaan. Tuntuu vaan niin kohtuuttomalta, että joutuu tällaisessa asiassa näkemään ylimääräistä vaivaa. Tässä vaiheessa kun on ihan tarpeeksi, että jaksaa mahansa kanssa jotenkin olla ja saa tarpeelliset asiat hoidettua... :kieh: Puree hammasta ja kiehuu raivosta.

Nyt on pakko lähteä syömään jäätelöä. Olin jo pääsemässä eroon tuosta habitista, mutta kun tilalle alkoi tulla närästystä, niin tulin siihen tulokseen, että kaikkien kannalta on miellyttävämpää jos sittenkin vedän sitä jäätelöä vaan...

Ginnifer 34+3
 
Ginnifer, tsemppiä Kelan kanssa, pistä lujille ne! RRRaivostuttavaa kun siellä tosiaan tehdään kaikki niin hankalaksi. Itse väänsin erityisäitiyspapereita aika moneen kertaan ja vielä oikaisuhakemus perään, nyt vihdoin kaikki ok ja tänään alkoi virallisesti (erityis)äitiysvapaa. Jospa pääsis hengähtää ja oikeesti nauttimaan ajasta. Niinno, pitää siellä Kelassa ennen varsinaista äippärahakautta käydä kuukausittain viemässä lappu että ihan oikeasti olen ollut poissa töistä tämän ja tämän ajan... Mitäpä muuta tekemistä sitä tässä VAPAALLA on!
Ja hyvä että Haikarakin tuntui ok:lta, saas nähdä mikä itsellä fiilis kun valmennuksiin päästään.

Saatiin kihlasormukset vihdoin sormeen tänään ja käytiin syömässä + jäätelöllä, aika puhku olo. Mutta onnellinen :heart:

25+3
 
Piipa jos ehdit lukemaan enne neuvolakäyntiä tämän niin mun ehdotus olisi seuraava: teet tänään ihan saman kun eilenkin, stiksaat sen virtsan itse ja annat testin terkkarin käteen. Jos ei reagoi siihen mitenkään, niin vaadit sitten tavata vaikka terkkarin esimiehen tai jonkun kolleegan. Ja jos siellä neuvolassa asiaan ei reagoida mitenkään, niin soita äitiyspolille, siellä yleensä suhtautuvat näihin tosi hienosti.
Ja on ihan totta, että jos leukkarit ovat koholla niin kyse saattaa olla jostain tulehduksesta, esim virtsatieinfektiosta tms. Tsemppiä Piipa!
 
Joo, Piipa, kyllä sun täytyy tuo leukkari-asia jotenkin puheeksi ottaa. Kuulostaa kuitenkin siltä, ettei tilanne ole ihan normaali vaan koossa on jo aika klassinen raskausmyrkytyksen oireisto. Miten siihen ei enempää nauvolassa reagoida??? Tuo Pötkylän ehdottama äitiyspolille soitto olisi varmaan hyvä idea
Multa kyseltiin neuvolassa eilen tarkkaan pieniäkin vihjeitä mahdollista oireista. Mulla on kuitenkin paineet ja muut ihan ok, joten taidan olla siltä osin terve :)

Onnittelut Minimille kihloista :heart:

Kiva kuulla Junnu miten sulla asiat etenee täällä Tampereen suunnalla, kun itsekin sinne Taysiin suunnistan aikanaan. Eilen kuulin hirveitä kehuja Vammalassa synnyttäneeltä ja vähän ehkä harmittaa, kun en itse ole siinä asiassa aktivoitunut. Noh, kai se siellä Taysissakin ihan hyvin menee ja olosuhteet on ihan siedettävät.
Mulla kanssa pohdittin jo tuota kokoarviota, kun sf-mitta menee nyt ihan yläkäyrällä. Kai ne sitten keskusäitiysneuvolaan tai äippäpolille lähettää ensi nla-kerran jälkeen, jos siltä näyttää...siis parempi olisi, vaikkei niihin kokoarvioihinkaan tosiaan voi täysin luottaa.

Suunnataan tänään vielä viimeisen kerran ennen suurta koitosta anoppilaan. Matkaa tulee n. 350 km, joten istumista riittää niin, ettei uskalla enää myöhemmin suunnitella. Enkä mä edes tiedä miten pitkälle sieltä käpykylästä pitäisi lähteä synnyttämään, jos sellainen tilanne tulisi.

Aurinkoista syys-viikonloppua kaikille ja olisikohan meillä jo lisää vauvoja maanantaina...?

-Dana 32+4
 
Hei!

Minimille ONNEA! :flower:

Piipalle tsemppiä! Toivotaan, että vauvasi pian putkahtaisi maailmaan, kun jo noinkin vanha on ja vauvamahan poistuminen veisi sitten varmasti nuo muut vaivat pois.

Jotenkin niin jännää, kun niin monella alkaa jo kriittiset hetket olla lähellä vaikka justhan sitä plussattiin. Itselläkin jo 33. viikko yli puolen välin ja laskettuaika lähenee tällä hetkellä hirmuista vauhtia.

Ginnifer: Valitettavasti pitää kertoa, että kyllä se jossain Kelan sivuilla tai papereissa lukee tuo kerroin, koska itse siitä ainakin tiesin ja kun en kuitenkaan jaksanut etukäteen alkaa tarkkaan laskemaan, että riittääkö mun tulojen kasvuni yli tuon 20%+plus sen korotuskertoimen niin jännitin kanssa kovin Kelan päätöstä, mutta mulla onneksi raja juuri ylittyi ja saan rahaa näiden viimeisten kuukausien mukaisesti enkä pari vuotta vanhan verotuksen. Tiedän tunteen tuosta harmituksesta, koska itse samaa niin kovin pelkäsin ja jos niin olisi käynyt niin olisi ärsyttänyt ihan hirveästi.

Minäkin kävin tänään taas neuvolassa ja kun viimeksi käynnillä painokäyrä oli alaspäin niin nyt oli hypännyt ylöspäin 800g viikkovauhtia. Toistaiseksi ei paljoa painoa tullut, mutta vielähän sitä tässä ehtii... Kaikki muutenkin oli hyvin ja arvio käsikopelolla vauvan painoksi oli 2kg eli aika keskikäyrällä mennään sen samoin kuin sf mitankin puolesta. Toivoin niin, että näin tosiaan on, eikä tarvitse maailmaan puskea isänsä kokoista vauvaa.

Kivuliaat supistuksen ovat toistaiseksi taas takana päin ja viikon lepäily auttoi. Tämän viikon olen taas ollut töissä ja enää ois kaksi viikkoa jäljellä. Vähiin käy ennen kuin loppuu. Kyllä sitä äitiyslomaa vaan jo odottaa ja toivon, että sillä ehtii levätä sentään muutaman viikon ennen kuin lapsi päättää syntyä, vaikkakaan sitten en toivoisi, että paljoa yliajalle menisi. Musta lokakuun loppupuoli ois oikein mainio aika vauvan syntyä. Huhuu, tiedoksi tämä siis sinne mahaankin! ;)
 
Piipa75 toivotaan että ovat tänään tutkineet perusteellisesti ja että tilanne saatais rauhoittumaan, kuulostaa ilkeältä. Mustakin kannattaisi kertoa että stixissä leukkarit koholla, voisihan ainakin virtsan sitten tutkia perusteellisemmin että onko siellä jotain tai ei. Ainakin yrittäisin ensin kysyä että eikö voitaisi tehdä koko virtsan skannaus ja jos ei meinaa myöntyä, kertoisin että kun itse asiassa tuolla veskissä niitä tikkuja jne. Hassua että siellä tosiaan on näitä labrajuttuja "jaossa", tais olla joku vähän pienempi paikka?
ja muutenkin johdatella että "kun ihan Vau'kirjassakin lueteltiin raskausmyrkytyksen oireita, voitaisiinko edes minun mielenrauhan vuoksi tutkia ettei kysessä vakavampaa" jne. Pidä pintasi, ja tosiaan suoraan äitiyspolille jos ei neuvolasta apua saa.

Tuo Junnun aiempi kertomus ulkoiluyrityksistä ja nousut autosta ym hymyilytti, vastaavaa tilannetta odotellessa... Kun tuntuu että maha jo nyt ihan tarpeeksi iso, haittaa sitä ja tätä toimintaa, mitenköhän loppuaika, apuva. Junnulle peukkuja!

Kiitos onnitteluista, häitä ei ole lyöty lukkoon, tai siis ei meinata varsinaisia häitä viettää vaan käydään maistraatissa jossain vaiheessa (kun vihkisormus valmis, jätettiin miehen isoäidin vanha vihkisormus laitettavaksi, n. kk sen tekemiseen menee) ja sitten syömään lähiomaisten kanssa, ensi kesänä voisi sitten pitää bileet kavereille. Ehkä olisi hyvä tosiaan aika pian hoitaa tuo juttu, että se vihkisormuskin ainakin hetken sormeen mahtuisi ;) Toistaiseksi käsissä ei juurikaan turvotusta (paitsi tänä aamuna), päivän mittaan kyllä jalat turpoaa kiitettävästi.
Itse soittelin tänään terkkarille kun eilisestä sattunut alamahaan, meinasi että seuraillaan tilannetta jos ei ole menkkakipumaista ja jatkuvaa, suositteli kyllä päivystystä viikonloppuna jos pahenee. Epäili että yskäkin voi olla syynä, on flunssan jälkioireiluna aika kova yskä.
Kun ei tuo tunne ole kuin ihan alamahassa, ylempää kohtu rento samalla kun alhaalla tiukkaa ja sattuu etenkin ylösnoustessa, mikä lie. Seurataan...

Noni, taas on hieno päivä ja täällä istun koneella, nyt eikun ulos koirien kera. Tosin vähän mietin ettei mahan sattumus johdu siitä että eilen poukkoiltiin aika pitkään metsässä koirain kera. Paniikki tuli kun toinen lähti hirvien perään ja pelkäsin että hönö juoksee liian pitkälle eikä löydä takaisin tai jää jalkoihin ja jää sille reissulle. Mutta kaikki koossa! Jospa nyt mennään vähän lähemmäs ja pienempään metsään, pääsee sitten autolle pian jos alkaa mahaan enempi sattumaan.

Mukavaa päivää kaikille!
 
Niinpä. Tätä päivää veikkasin itse synnytyspäiväksi, muttei toivoakaan! Mies veikkasi 11. päivää joten kumpikin oltiin väärässä :/

Ei ole tullut vielä ä-polilta kutsua yliaikaiskontrolliin ja maanantaina kyllä soitan sinne jos ei ala kuulua. Mä pistän kyllä jonkin tason shown pystyyn jos meinaavat jättää viikolle 43 käynnistelyn!

Mitenköhän Piipan neuvolakäynti sujui? Toivottavasti pääsee kunnon lekurikontrolliin kun toi painonnousu ja arvot on noin hurjat! Piipa soita itse sairaalaan jos eivät neuvolasta sua vieläkään lähetä! Mä olisin varmaan tekemässä jo reklamaatiota neuvolan touhuista!

Varasin ajan maanantaille vyöhyketerapiaan kun kahdella kaverilla on lähtenyt tämän terapeutin käsittelystä synnytys käyntiin (KAIKKI keinot käyttöön) Tämä nainen tietää kuulemma kaikki "kohtupisteet". Olen näköjään niin pessimisti etten usko synnytyksen käynnistyvän siis ennen maanantaita. Nyt viikonloppuna olisi tosin vaavin hyvä syntyä, koska miehellä alkaa kahden viikon kesäloma huomenna! Oltiin niin laskettu muka varman päälle että vaavi oisi kotona jo nyt.... :whistle:

Dana: Mä olen myös kuullut Vammalan synnäristä paljon positiivista. Ainoa että niillä ei ole valmiuksia ottaa ennenaikaisia tai lähettävät Taysiin jos esim. vauvalle tulee jotain, yliopistollisella kun on kaikki tietotaito ja valmiudet, iso laitos kun on.

Ihanaa syksyistä viikonloppua kaikille! Kaikki ylimääräiset supistukset ja lähtösäteilyt otetaan vastaan kiitos! :wave:

Junnu ja peanut 41+0
 
Kiitos kaikille tuesta. :hug:

Neuvolassa on taas käyty. Paino oli pudonnut eilisestä 100g (wau...), mutta edelleen siis kokonaispainonnousu raskauden alusta 15 kg, joista 8 kg viimeisten 5-6 viikon aikana. Kauhisteli terkka vähän sukkien jättämiä jälkiä nilkkoihin ja kasvojeni ja käsieni turvotusta, mutta ei reagoinut muutoin. Sanoi vain, että "joillekin sitä turvotusta kertyy".

Verenpaine oli 140/90, eli ihan pikkuriikkisen parempi ku muina päivinä tällä viikolla. Se olikin sitten syy siihen, että terkkari sanoi, että "arvothan on tosi hyvät, ei tässä ole mitään hätää". Antoi kuitenkin verenpainemittarin taas vkl ajaksi kotiin, että pitää mittailla arvoja.

Pissa oli proteiinien osalta puhdas, mut testasin taas itse sillä toisella, kattavammalla tikulla ja leukkarit oli 3+ eli yli 500 yksikköä. Yritin sanoa terkkarille, että voisko nämä mun oireet johtua jostain tulehduksesta, mutta hän ei reagoinut asiaan mitenkään. Oulussa siis asustelen, mutta täällä nuo tikut on siellä vessassa saatavilla.

Tuhruvuotoa tuli toissa päivänä housuihin jonkun verran, viime yönä heräsin tosi koviin ristiselkä- ja "menkka"kipuihin ja laskin, että supistuksia tulee noin kerran tunnissa. Jospa pääsisin jo nyt tänä vkl tositoimiin, kun mieskin saapuu takaisin kotiin reissultaan. Ma olis neuvolalääkäri, mutta hänenkään mielestä mun turvotuksessa ei ole mitään epänormaalia, kun kokonaispainonnousu on kuitenkin keskitasoa. Meillä on siis neuvolassa perusyleislääkäri, jonka luona käydään nämä neuvolalääkärit.

Katsotaan, miten vkl etenee. Jos synnytys ei vielä ala ja alkaa huolettaa, mies saa viedä mut äitipolilla käymään. Ja jos pitää odotella ma lääkärille asti, valitan kaikki mahdolliset oireet, joita tulehduksiin voi liittyä, että katsoisivat tarkemmin tuon pissan.

Piipa rv 37+1
 
Piipa: ei kannata liian kauaa odotella. Voithan sä soittaa äitiyspolille huolesi ja luetella kaikki oireet (myös sen tuhrun ja leukosyytit) niin ne sitten päättävät pitäiskö tulla näytille. Olet kuitenkin ihan tosi aiheesta huolissasi ja on tosi törkeää ettei neuvolassa oteta sua tosissaan. Kokemuksesta tiedän, että neuvolahenkilökunnan taidoissa on tosi paljon heittoja, eikä yleislääkärit välttämättä ole ihan perehtyneitä raskauksiin.

Tsemppiä viikonlopulle!
Junnu
 
Ginnifer
Nostan tätä pinoa...

Joo, Lauralein, taidat olla oikeassa, valitettavasti. Hain ne kyseiset lainkohdat Finlexistä ja siltä tosiaan näyttää, että noinhan se lasketaan. Nyt täytyy vielä lukea läpi mitä tarkalleen ottaen on sanottu Kelan ohjeissa jne. Mutta kyllä ketuttaa ja pahasti, niin pienestä jäi kiinni. Meidän talous kun pyörii minun tuloilla niin nämä on todella tärkeitä pennosia... Ja nyt tuntuu, että se pitkä ja raskas taistelu minkä jouduin työpaikalla käymään, että sain tarkistettua palkkani lähemmäs miespuolisten kollegoiden tasoa, onkin ollut osittain hukkaan heitettyä kärsimystä ja vaivaa. Todella vaikea ymmärtää miksi tämän(kin) asian täytyy olla näin byrokraattinen ja vaikea... Kun ne viimeisen 6 kk:n tulot on luotettavasti selvillä, niin miksi ihmeessä ei niitä voida käyttää?? Tai edes 2006 verotusta, joka lienee jo tosiasiassa valmis. :(

Ginnifer 34+6
 
Mitenköhän Piipa ja Junnu voivat viikonlopun jälkeen? Vieläkö ovat yhdessä koossa?

Mulla taitaa nyt olla se aika raskaudesta että taloudellinen pärjääminen huolettaa. Mä olen ns. hyvätuloinen (tai ainakin itse lasken itseni sellaiseksi), mutta vuonna 2005 tulot olivat tosiaan pienemmät kuin esim vuoden 2006 tulot. Tänä vuonna tulot eivät ole kovin nousseet, eli tuo 20% rajapyykki ei täyty. Harmittaa kyllä ihan P**keleesti ettei sitä äitiyspäivärahaa voi laskea vuoden 2006 tuloista kun verotuskin tuolta vuodelta on jo valmis. Varmaan ihan yleinen harmituksen aihe kaikille odottajille?
Meillä on myös niin että miehellä tulot ovat jonkin verran pienemmät kuin minulla, mutta toisaalta miehen työnantaja lupaili miehelle tuntuvaa palkankorotusta, nyt kun hänestä on vihdoinkin tulossa isä. Saas nähdä sitten vuodenvaihteessa miten käy? Miehen työpaikalla siis suositaan ihan selvästi perheellisiä työntekijöitä.

Mä seikkailen edelleen ihan tuskaisena vaunumaailmassa. Aina kun luulen löytäneeni hyvät, niin mieli muuttuu hetken kuluttua toiseksi ja joka nurkan takana pilkottaa entistä paremmat vaunut. On tämä vaan niin vaikeaa. Pitää taas lähteä koeajolle seuraavana vapaapäivänä. Saiskohan ton miehen mukaan jollain konstilla? Sitä kun ei vauvan vaunut voisi vähempää kiinnostaa...

Tänään pääsen vihdoin laittamaan kelalle äitiysavustushakemuksen, kunhan ensin saan neuvolasta sen raskaustodistuksen. Jännä nähdä kuinka kauan täällä meillä kestää käsittely? Työnantajalle ajattelin viedä vaan sen toisen raskaustodistuksen ja sitten sen äitiyspäivärahahakemuksen, muut laput eivät mielestäni työnantajalle kuulu pätkän vertaa.

Kaapeissa alkaa olemaan jo kummasti vauvakrääsää. Sitteriä, jumppamattoa, hoitotasoa, turvakaukaloa ja leluja tuntuu nyt tulevan ovista ja ikkunoista. Vaatteitakin on jo jonkin verran, mutta on tosi vaikea näin esikoisen kohdalla arvioida paljonko niitä vaatteita oikeasti tarvitaan.

Viikonloppuna ajattelin järjestää makuuhuoneen kuntoon ja hankkia vauvan tavaroille oman lipaston tai vaatekaapin, jotta edes joku tolkku olisi näissä touhuissa.

antoisaa alkavaa viikkoa kaikille ja toivottavasti saamme pian jo uusia vauvauutisia!

t. pötkylä ja pikkuElvis 22+4
 
Täällä ollaan vielä yhtenä kappaleena. :wave:

Kävin aamulla sokerirasituksessa. Tulokset 3,7 - 10,4 - 8,0. Eli selvisin jälleen puhtain paperein. Oulussahan tuo keskimmäinen arvo hälyttää vasta, jos se on yli 11. Käyn kuitenkin diabeteshoitajan luona tarkistuttamassa ruokavalioni, kun vauveli on ilmeisesti iso.

Eilinen neuvolalääkäri poiki siis tuon uuden sokerirasituksen ja lähetteen Oysiin koon määritykseen ja synnytystapa-arvioon. Lääkärin arvion mukaan vauva nimittäin olisi kookas ja minun lantion joku mitta ahdas. Sf-mitta onkin jatkanut kasvuaan yläkäyrän yläpuolella huimaa vauhtia vauvan laskeutumisen ja kiinnittymisen jälkeenkin. Huh huh! Tänään soittelivatkin Oysista, että ensi ma on aika tarkastukseen. Saa nähdä, vieläkö olen silloin yhtenä kappaleena. Ei kyllä ollut tullut yhtään mieleen, että sektiokin voisi olla mahdollinen. Itse kyllä haluaisin mieluummin perinteisen alatiesynnytyksen.

Oli taas jännää eilisellä neuvolakäynnillä, kun terkkari ei olisi halunnut laittaa minua mihinkään noihin tutkimuksiin, mihin lääkäri laittoi lähetteen ja käski terkkaria soittamaan mulle ajat. Omituista. Sillä terkkarilla on tosiaan joku suhtautumisongelma...

Tällaista tänne. Pissan vein myös labraan niin selviää se leukosyyttien plussienkin aiheuttaja.

Piipa rv 37+5
 
Huomenta!

Piipa, sulla on kyllä outo terveydenhoitaja, mutta onneksi lääkäri sentään saa jotain aikaiseksi. Aika korkeat noi sokeriarvot sulla oli, kun rajat suomessa pitäisi olla > 4,8 > 10,0 > 8,7. Vartailuna mun arvot (4,6 5,3 5,1) En tässä siis mitenkään arvostele sun syömisiä tai muitakaan toimia, enkä leuhki omillani, vaan nimenomaan kyseenalaistan neuvolan ja lääkärien toimintaa. Onko tää nyt joku säästötoimenpide, kun ei asioita oteta vakavasti?
Anteeksi, mulla on nyt joku hormonien aiheuttama "miksi mailmassa on niin paljon vääryyttä? -henki" päällä.
Yrittäkää ymmärtää...
Mutta toisena juttu jonka näin eilen ja tästä kyllä saa jo nousta karvat pystyyn, vai mitä?
Eilen satuimme olemaan liikennevaloissa vierekkäin nuoren pariskunnan kanssa ja mitä näinkään. Äiti piti etupenkillä sylissä pientä lasta, alle vuoden ikäistä, vaikka turvaistuin olisi ollut takapenkillä. Totesin siinä miehelle, että siinä oikein malliesimerkki siitä miten ei pidä toimia. Samassa näin, että äiti vielä kaiken päälle poltti tupakkaa ja puhalteli savut vauvan naamalle! Johan tällä naisella kiehahti ja meinasi itku tulla lapsen puolesta.
Ajattelin, että nyt lähtee kirjoitus Aamulehteen, mutta tuskinpa tuo pariskunta aamulehteä edes lukee.

No niin, nyt on kiukku purettu ja positiivisempiin asioihin..

Oltiin eilen ekassa synnytysvalmennuksessa ja kyllähän tuo vähän jännitystä lisäsi, mutta toisaalta oli mukavaa nähdä sairaalan tilat, niin tietää sitten vähän mihin on menossa.

Pötkylä olikin jo saanut kasaan mukavasti vauva-tavaraa. Mulla sitä tavaraa on alkanut vasta nyt kertymään. Vaatelaatikko pullistelee, kun anopilta on tullut paljon miehen ja hänen siskonsa vanhoja vaatteita ja jotain olen ostanutkin. Nuo 70-luvun vaatteet ei tosin ole, vaikka hauskoja ovatkin, niitä käytännöllisimpiä, joten saa nähdä, tuleeko niitä pidettyä.
Hoitopöytä, jota ollaan viritelty vanhasta pöydästä, on vieläkin kesken.
Pinnasänky odottaa palasina kellarissa. Turvakaukalo on vielä jossain matkalla, mutta vaunut odottaa olohuoneen lattialla. En saa vietyä niitä vieläkään kellariin, kun niitä on niin kiva tutkia ja koeajaa :D
Vinkkinä Pötkylälle, että kannattaa tsekata Hartanit, jos et ole vielä sitä tehnyt. Ja ystävän Gessleinit oli kans fiksun näköset ja sirommat, kuin nuo meidän Hartanit.

Tulee kohta koko sivu täyteen, niin lopettelen, mutta vointeja kaikille ja Junnu on muuten tainnut päästä tosi toimiin, kun ei ole kuulunut...

-ärripurri-Dana 33+2
 
Dana, Oulussa tosiaan on noita raja-arvoja nostettu yli valtakunnallisen suosituksen. Miksi näin on tehty, en osaa sanoa. Todennäköisesti siksi, että muutoin joutuisivat ohjaamaan liian monet äidit tarkempiin tutkimuksiin tai ohjeistuksiin. Minäkin sain suorastaan ruikuttaa itselleni sen ajan sinne ruokavalio-ohjeistukseen. Luulisi sen olevan kaikkien etu, jos saan oikeanlaiset ohjeet enkä sairastu nyt tai myöhemmin. (Mulla on nimittäin sukurasitus aikuisiän diabetekseen molemmilta puolilta.) Mutta pääasia nyt, että edes lääkäri ottaa asiat vakavasti. Ensi ma on sitten vauvan koon määritys ja synnytystapa-arvio, kun vauvaa veikkailtiin isoksi ja mun lantiota ahtaaksi.

Piipa rv 37+6
 
Syyskuun vauvautuneissa oli Junnusaanut vaavin...Onkohan sama kuin tällä palstalla?
Itsellä neuvola taas kerran ja kaikki ok...Katsoiko joku sen eilisen dokkarin, missä oli riskisynnytyksestä?Mä missasin sen ja harmittaa :/ Olen kyllä netistä katsonut muutaman synnytysvideon ja on itku päässyt liikutuksesta.Sitä niin odottelee, että masukki kyllästyisi ahtaaaseen yksiöönsä ja näyttäytyisi.
Ajoittaiset menkkakivut ja supparit kiusaavat ajoittain, mutta sitten loppuvat kuin seinään.
terveisin kärvistelevä Miranda+masukki :heart:
 
Pikaiset kuulumiset...

Eilen oli neuvola, siellä kaikki ok, paitsi painoa oli tullut 800 g viikko ja sain moitteita. Lisäksi täti uhkasi sokerirasitustestillä, jos moinen hurjastelu jatkuu. Mutta enpä ota stressiä, sillä viime viikonloppu meni aika lailla herkutellessa. Hemoglobiini oli parantunut, mutta siitä huolimatta minua kehoitettiin ottaamaan kaksi rautatabua päivässä. Pitää siis organisoida syömisajat uudestaan, että imeytyy varmemmin :eek:.

Mirandan tarkoittama ohjelma oli maikkarin 45 minuuttia. Munkin piti se katsoa, mutta missasin. Ehkäpä se tulee uusintana joku päivä.

Kaiken kiireen keskellä,
Nefer 30+5
 
Joo, mä huomasin että maikkarilta tuli se ohjelma, mutta päätin jättää katsomatta oman mielenterveyden säilymisen takia :eek:
Jotenkin tuo synn. valmennuskin pisti pään vähän sekaisin..
Liikutusta on ilmassa kuten Mirandallakin.
Miehen peräänkin eilen melkein itkin, kun oli työpaikan saunaillassa (autolla) ja oli olevinaan kauhea ikävä. Voi minua :'( ;)

Kiva kuulla, että Neferillä kaikki hyvin. Mulla se rauta puri hyvin, kun otin ekana aamulla tyhjään mahaan, enkä syönyt aamupalaksi maitotuotteita. Oot varmaan niin tehnytkin, mutta kuitenkin.

- Dana 33+3
 
Onnea Junnu! :)

Ja kiitokset Nefer linkistä. Kävin äsken katsomassa pätkän ja kyyneleet täällä valuvat. Ei Dana kylläkään ollut mikään paha pätkä odottajankaan katsoa. Kyllä nämä kyyneleet on pelkästään liikutuksesta, kun siinä näytettiin paria tervettä ihan vastasyntynyttä vauvaa. Ja meillähän sun kanssa maanantaina täyttyy ne viikot, joiden jälkeen syntymistä ei enää estellä, joten meidänkin vauvat alkavat siis varmasti olla jo hyvin elinkykyisiä. Synnytystä olen jo kovin alkanut odottamaan, vaikka en todellakaan toivo, että vielä reiluun kuukauteen vauva syntyisi. Paitsi vauvan kehittymisen kannalta niin myös itseni kannalta. Sitä vain haluaisi valmistautua ainakin muutaman viikon ihan rauhassa kotona vauva tuloon kun ensi perjantaina vihdoin pääsee aloittamaan äitiysloman eikä tarvitse enää töissä jaksaa.

Kaikki täällä suunnalla ollut hyvin ja öisinkin olen taas saanut hyvin nukuttua muutaman rikkonaisemman yön jälkeen. Kovin vauva vielä liikkuu eli ilmeisesti tilaa siihenkin vielä riittää, mutta olen aika varma, että on pysynyt pää alaspäin, kun selvästi peppuaan tuossa kylkiluiden alapuolella välillä puskee ulos. Ainoa huoli mikä taas nosti maanantaina päätään on ne kilpirauhasarvot, jotka taas menneet huonompaan suuntaan ja nyt vihdoin kasvatettiin lääkeannosta. Ja voi kun saisikin asiaan varmuuden heti vauvan syntymän jälkeen, mutta huoli ja pelko jatkunee vielä pitkään synnytyksen jälkeen, että onko näillä ongelmilla ollut vaikutusta vauvan aivoihin. Pelottaa.

Monella näyttää listan mukaan LA jo ohittuneen ja monella on ihan juuri käsillä. Koskakohan kuullaan taas seuraava vauvauutinen. Emmasta ei ole nyt taas vähään aikaan kuulunut mitään. Ettei olisi tullut jo lähtö synnärille?
 
Ok, Lauralein saatanpa sitten uskaltaa katsoa :)
Hmm.. musta jo tuntuu, että voisi tuo syntyäkin, kun olen jo melkein 3 viikkoa ehtinyt olla kotona. Yksinään olo on mulle näköjään vähän vaikeaa, vaikka tekemistä (= siivousta ja järjestelyä) olisi vaikka kuinka.
Toisaalta meillä on vielä vessaremppa kesken ja monta muutakin projektia, joten oikeasti tulee varmaan kiire saada kaikki valmiiksi..tai ainakin siihen kuntoon, että on mukava vauvan kanssa olla. Vanhassa talossa nyt ei ole ikinä kaikki valmista :D

Niin, ja vauvalle tekee tosiaan hyvää vielä vähän aikaa kölliä tuolla sisätiloissa.

Emmaa minäkin mietin, olisiko jo..?

:ashamed: kolmas viesti jo tänään...mistä huomaa,että täällä on vähän tylsää..?

muoks. Lauralein, vielä :hug: ja onnen säteitä vauvalle. Hyvä, että lääkitys laitettiin nyt kohdalleen.
 
Dana: Itseni tuntien muakin alkaa aika nopeasti pelkkä kotona oleminen kypsyttämään. 2-3 viikkoa vielä menee varmaan ok ja nopeasti, mutta jos vauvaa joutuu esim. 5-7 viikkoa kotona oleskellen odottelemaan niin sit aika käy varmasti jo pitkäksi. Nyt vain ollut niin kiire paitsi töissä niin myöskin lähes joka ilta ollut vaikka mitä, joten siksi nyt kaipailen jo tuota lomaa, että ehtisi vähän rauhoittumaan. Anoppikin muuten tuossa jo yksi ilta neuvoi vähitellen rauhoittumaan... Olo kuitenkin ollut niin hyvä, etten ole menoja mitenkään liian rankaksi kokenut ja jos olisin tuntenut, niin tottakai sitä olisi jo jäänyt kotiin ja unohtanut muun elämän.
 

Yhteistyössä