yhteinen tili/eri tilit puolisoilla

  • Viestiketjun aloittaja kolmen lapsen kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Miks ihmeessä samassa taloudessa suvalla, pariskunnalla, on omat rahat? meillä on kyllä omat tilit, mutta kaikki raha mitä tienataan menee kyllä yhteen isoon läjään ja siitä sitten yhdessä maksellaan.
Olis aika rasittavaa jotain kuitteja kasailla ja pennin päälle laskeskella kaikki että varmasti menee TASAN.
Mikä järki? kysyn vaan.
 
Kyllä se toisinpäin yleistyskin tuolla jo oli.
Oli oli, vaan sitä just meinaan että miksi niitä yleistyksiä pitää tehdä sellaiseen 'me tehdään oikein ja te olette typeriä kun ette tee kuten me' sävyyn, kumpaankaan suuntaan?

Tämän nostin koska musta on naurettavaa että tiedän jokusen tutunkin tehneen meistä saman johtopäätöksen, ollaan köyhiä ja mä roikun miehen lompakolla koska meillä on yhteiset rahat, mutta kun vuorotellen on molemmat toista "elättäneet" ja kaikki on aina ollut yhteistä on se meillä ihan luonnollista, toisin kuin jollain toisella jolle on todella tärkeää että ne 10ke seisoo siellä OMALLA tilillä eikä yhteisellä..
 
"Meimi"
Jos jollain pariskunnalla (jotka ovat esim. naimisissa tai muuten vakiintuneet) on erilliset tilit niin mulle tulee väkisinkin mieleen että toinen dokaa/pelaa/tuhlaa muuten kaikki rahansa ja siks yhteinen tili ei toimis...
Meillä on omat erilliset tilit. Kummallakin tällä hetkellä sillä omalla tilillä ihan kiitettävästi rahaa, joten ei oo tullu dokattua tms tiliä tyhjäksi, kummallakaan.

Omat tilit jo esim. siksi, että meillä on avioehto (mies tulee huomattavasti varakkaamasta suvusta)= jos pahin sattuu ja sukset menee ristiin, kukaan ei pysty kiistämään etteikö oman tilini varat olisi minun. Muutenkaan en halua, että rahankäytöstäni huomautettaisiin ja kun on omat tilit, näin tuskin käy, nehän on minun.

Kummaltakin menee yhteiselle tilille tilille tietty summa, esim 1000 e kk, ja tästä maksellaan kaikki yhteiset menot. Jos ei piisaa, niin se maksaa kuka nyt sattuu verkkopankissa olemaan, ei ole niin nöpönuukaa.

Kun olin hoitovapaalla, mies yleensä maksoi lähes kaiken, jotta minulla olisi edes jotakin tilillä omiin menoihin, silloin oli säästöt ihan nollassa...
 
"mina"
[QUOTE="vieras";23670125]Miks ihmeessä samassa taloudessa suvalla, pariskunnalla, on omat rahat? meillä on kyllä omat tilit, mutta kaikki raha mitä tienataan menee kyllä yhteen isoon läjään ja siitä sitten yhdessä maksellaan.
Olis aika rasittavaa jotain kuitteja kasailla ja pennin päälle laskeskella kaikki että varmasti menee TASAN.
Mikä järki? kysyn vaan.[/QUOTE]

No ihan sen takia, että olen aikuinen ihminen ja tottunut siihen, että saan itse päättää mihin laitan rahani ja mihin en. Entä jos itse haluan omasta palkastani säästää rahaa esim. ystävän kanssa tehtävään ulkomaanreissuun, niin eikö se käy parhaiten juuri niin, että minulla on oma tili? Sitten kun en halua säästää, vaan haluan esim. shoppailla, niin tiedän tasan tarkkaan, paljonko voin siihen käyttää rahaa.

Yhteiset tilit toimii ehkä ihan parhaiten semmoisilla pariskunnilla, joilla ei juurikaan ole omia menoja, vaan kaikki rahat laitetaan lapsiin ja taloudenhoitoon.. Tai sitten jos tienataan niin paljon, että ei ole mitään väliä mihin niitä rahoja syytää :D

Mutta siis tottakai niin, että se, kuka tienaa enemmän, maksaa enemmän yhteisistä menoista ja ruuista, oli tilit yhteiset tai ei. Mutta tällä hetkellä on mukavampaa, että jos mies haluaa vaikka tilata urheilupaketin kaapelitv:hen, niin hän saa maksaa sen omista rahoistaan. Ärsyttäis jos meidän yhteisistä rahoista menis johonkin älyttömyyksiin, mutta kun ne rahat on miehen itsensä tienaamia ja omalla tilillään, niin ei harmita yhtään :D
 
"vieras"
Mä en voi käsittää niitä perheellisiä, joissa vanhemmilla on erilliset tilit ja myös omat tulot ja menot. Miten ihmeessä se järjestelmä voi järkevästi toimia ilman ylimääräisiä toimia asian suhteen...?

Meilla omat tilit, mutta silti yhteiset rahat. Käytännössä varmaan menee niin, että mies maksaa isommat laskut ja mä maksan ruoat ja lastenvaatteet. Ja jos mulla alkaa tili olla tyhjä, niin mies pistää tilille rahaa. Mä siis kotona ja mies töissä.
 
"mimmi"
[QUOTE="vieras";23670895]Mä en voi käsittää niitä perheellisiä, joissa vanhemmilla on erilliset tilit ja myös omat tulot ja menot. Miten ihmeessä se järjestelmä voi järkevästi toimia ilman ylimääräisiä toimia asian suhteen...?

Meilla omat tilit, mutta silti yhteiset rahat. Käytännössä varmaan menee niin, että mies maksaa isommat laskut ja mä maksan ruoat ja lastenvaatteet. Ja jos mulla alkaa tili olla tyhjä, niin mies pistää tilille rahaa. Mä siis kotona ja mies töissä.[/QUOTE]

hyvin on toiminut jo 13v eikä rahasta tapella :)
 
"Mimmis"
Me taas siirryttiin juuri omiin tileihin, koska muuten mies käyttää minunkin rahat.
Tai siis meillä oli meidän tili jonne tuli kotihoidontuki, lapsilisät ja bonukset, sitten oli hänen tili jonne meni hänen palkkansa. Kyllästyin siihen että mies tyhjensi meidän rahat bensoihinsa ja työpaikka lounaisiinsa. Siis tyhjennettyään ensin oman tilinsä.
 
"Eee"
No meillä on molemmilla oma tili ja laskut maksaa se, joka ehtii ekana mennä nettipankkiin. Ei oo mitään merkitystä, kumpi maksaa, kun molemmilla on ihan OK palkka ja rahat riittää kaikkeen, mitä tarvitaan. Ikinä ei oo tarvinu rahasta kiistellä vielä, kun kumpikin on vastuullinen rahankäyttäjä. Systeemi toimii hyvin, joten en näe mitään syytä mennä pankkiin tekemään muutoksia ja availemaan uusia tilejä.
 
"mina"
[QUOTE="vieras";23670895]Mä en voi käsittää niitä perheellisiä, joissa vanhemmilla on erilliset tilit ja myös omat tulot ja menot. Miten ihmeessä se järjestelmä voi järkevästi toimia ilman ylimääräisiä toimia asian suhteen...?
[/QUOTE]

No ei niitä yhteisiä menoja pennilleen tasan lasketa. Yhdessä käydään melkein aina kaupassa, joten joka toinen kerta toinen maksaa. Laskuja maksetaan vuorotellen. Jos toinen tienaa enemmän, niin se tarjoutuu maksamaan useammin, ettei toiselta lopu rahat kokonaan.

Itse en taas ymmärrä sitä, että miten aikuisilla ihmisillä ei olisi niitä erillisiä menoja? Helpompi hallinnoida niitä omia rahoja ja miettiä sitä, mihin voi laittaa rahaa ja mihin ei, kun tietää oman palkkansa ja menot itse laskea.

Ja tosiaan, entä jos haluaa säästää itselleen rahaa vaikka omaa ulkomaanmatkaa varten, niin miten se käytännössä tapahtuu jos yhteinen tili ja kaikki rahat menee sinne?
 
[QUOTE="mina";23671003]No ei niitä yhteisiä menoja pennilleen tasan lasketa. Yhdessä käydään melkein aina kaupassa, joten joka toinen kerta toinen maksaa. Laskuja maksetaan vuorotellen. Jos toinen tienaa enemmän, niin se tarjoutuu maksamaan useammin, ettei toiselta lopu rahat kokonaan.

Itse en taas ymmärrä sitä, että miten aikuisilla ihmisillä ei olisi niitä erillisiä menoja? Helpompi hallinnoida niitä omia rahoja ja miettiä sitä, mihin voi laittaa rahaa ja mihin ei, kun tietää oman palkkansa ja menot itse laskea.

Ja tosiaan, entä jos haluaa säästää itselleen rahaa vaikka omaa ulkomaanmatkaa varten, niin miten se käytännössä tapahtuu jos yhteinen tili ja kaikki rahat menee sinne?[/QUOTE]

Säästää minun ei tarvitse mieheltä salaa eli voin kertoa että silloin ja silloin tarvitsen vähintään niin paljon rahaa ja niitä rahoja ei nyt voi käyttää muuhun ...paitsi tietenkin pitää myös joskus joustamaan. Enkä ymmärrä oikein sitäkään että miten ei tietäisi kuinka paljon on varaa rahaa käyttää, jos ja kun molemmat tietävät tilin/tilien saldon.

Mutta en ihmettele muiden tapoja, enkä yleensä edes kerro omaani, jos sitä ei kysytä, tosin ammatin takia se lienee useimmille selvää kysymättäkin. Miksi muuttamaan tapaa joka toimii hyvin oli se sitten yhteinen tai erilliset tilit.
 
"Kekkuli"
Meillä erilliset tilit, eri pankeissakin. Näin oli meillä tilit jo silloin kun lyötiin hynttyyt yhteen, eikä kumpikaan halua vaihtaa pankkia. Yhtään yhteistä tiliä ei ole. Mies saa omat rahansa omalle tililleen ja maksaa sieltä luottokortin lyhennykset, lainan, netin & sen lisäpalvelut, oman puhelinlaskunsa (aika ison sellaisen!) + joitain satunnaisia laskuja. Mä maksan omalta tililtäni palkastani sitten kaiken muun, eli oman puhelimeni, sähköt, vakuutukset, lehdet yms. toistuvat laskut. Sinänsä rahat siis ovat yhteiset, koska lähes kaikki laskut ovat miehen nimissä, mutta minä ne kuitenkin maksan, eikä siinä mitään. Tämä nyt vain on muotoutunut menemään näin tässä vuosien saatossa. Rahaa ei jää säästöön, vaan kaikki mikä tulee myös menee (=yhteensä noin 2900 e kuussa).

Eli siinä mielessä heikolla mallilla on finanssiasiat meillä, että säästöjä ei ole sentin senttiä. Varmaan vois nipistää elämänlaadusta hiukan ja koittaa säästää, mutta mutta...
 
"hmm"
Meillä on yhteiset tilit, yhteinen perhe ja yhteinen omaisuus. En kyllä ymmärrä miksi pitäisi olla eri tilit. Esim. jos nainen kodinhoidontuella, niin hänkö siitä takkiin sit ottaa, kun mies porskuttaa 4000e/kk ansioilla ja suunnittelee lomamatkoja itselleen. En käsitä. En kyllä itse todellakaan jaksaisi pitää kirjaa joka maitopurkista, jotta kulut menisi puoliksi. Enkä jaksaisi alkaa pyytelemään puolia joka asiasta minkä olisin ostanut. Omat tilit ihan ok, jos molemmat ansaitsee saman ja toinen ei joudu välillä äitiyslomalle/kodinhoidontuelle.
 
"Kekkuli"
[QUOTE="Kekkuli";23671101]Rahaa ei jää säästöön, vaan kaikki mikä tulee myös menee (=yhteensä noin 2900 e kuussa).

Eli siinä mielessä heikolla mallilla on finanssiasiat meillä, että säästöjä ei ole sentin senttiä. Varmaan vois nipistää elämänlaadusta hiukan ja koittaa säästää, mutta mutta...[/QUOTE]

Itseäni korjaan, eihän sitä käteen jää kuin vajaa 2600 € kuussa. Kumpikaan ei juurikaan tuhlaa rahaa itseensä, eli ei ostella juurikaan vaatteita, meikkejä tms. Eniten rahaa kahden hengen taloudessa menee ruokaan, oikeastaan ruokakauppaan meneekin hävettävän paljon rahaa. Ja laadukkaaseen ruokaan nimenomaan, kumpikaan ei polta, mies on absolutisti ja mä otan alkoholia ehkä kolme kertaa vuodessa.
 
"mina"
[QUOTE="hmm";23671156]Meillä on yhteiset tilit, yhteinen perhe ja yhteinen omaisuus. En kyllä ymmärrä miksi pitäisi olla eri tilit. Esim. jos nainen kodinhoidontuella, niin hänkö siitä takkiin sit ottaa, kun mies porskuttaa 4000e/kk ansioilla ja suunnittelee lomamatkoja itselleen. En käsitä. En kyllä itse todellakaan jaksaisi pitää kirjaa joka maitopurkista, jotta kulut menisi puoliksi. Enkä jaksaisi alkaa pyytelemään puolia joka asiasta minkä olisin ostanut. Omat tilit ihan ok, jos molemmat ansaitsee saman ja toinen ei joudu välillä äitiyslomalle/kodinhoidontuelle.[/QUOTE]

Eihän se nyt niin mene, että jos on erilliset rahat, niin maitopurkkien maksut pitää puolittaa :D Vaan maksetaan suurinpiirtein puoliksi, eli sinne päin. Ja jos toinen on kotona hoitovapaalla, niin silloin se toinen tarjoutuu sen aikaa maksamaan yhteiset menot. Tai jos toinen lähtökohtaisesti tienaa esim. tuhat euroa enemmän, niin silloin se maksaa useammin esim. ruokaostoksia tai ostaa omasta tahdostaan säästössä olevilla rahoillaan perheelle jotakin yhteistä.

Lähtökohta on kuitenkin se, että molemmat on töissä ja molemmat saa myös ihan itse päättää haluaako säästää vai tuhlata rahojaan. Ja se, että toinen ei ole töissä, on poikkeustila, jonka ei pitäisi kestää vuosia. Jos toinen haluaa esim. käyttää rahojaan ulkona syömiseen, niin hän saa sen tehdä ilman huonoa omatuntoa siitä, että se on yhteisistä rahoista pois :) Kunhan perheen ja lasten yhteiset menot on ensin hoidettu.
 
"vieras"
Meillä ainakin perhe on ns. yhteinen yritys. Tuntuisi todella oudolta, että kummallakin olisi omat rahat ja saisivat itse päättää mihin humpuukiin rahansa pistää ilman, että toisella olisi asiaan mitään sanomista. Ei siis kiinnostaisi yhtään pyörittää kahta yritystä saman katon alla.
 
"mina"
[QUOTE="vieras";23671328]Meillä ainakin perhe on ns. yhteinen yritys. Tuntuisi todella oudolta, että kummallakin olisi omat rahat ja saisivat itse päättää mihin humpuukiin rahansa pistää ilman, että toisella olisi asiaan mitään sanomista. Ei siis kiinnostaisi yhtään pyörittää kahta yritystä saman katon alla.[/QUOTE]

Niin mutta kun se idea on se, että ei tarviikaan pyörittää kuin vain sitä yhtä yritystä. Siis omaasi. Vai haluaisitko sinä myös pyörittää miehesi, aikuisen ihmisen, rahoja oman mielesi mukaan? Ja sinua ärsyttää, jos mies laittaa omia ylijääneitä rahojaan johonkin semmoseen, mihin sinä et haluaisi niitä laitettavan?
 
Raha-asiat hallussa
[QUOTE="Ellu";23670024]Jos jollain pariskunnalla on yhteiset rahat, niin mulle tulee väkisin mieleen, että a) perhe on vähävarainen/köyhä b) nainen on kotona. Koska jommalla kummalla se raha kuitenkin loppuu tililtä ja sitten tarvitsee niitä toisen rahoja.

Meillä on omat tilit tottakai. Ei tarvitse mistään rahankäyttöön liittyvästä neuvotella. Ostan mitä huvittaa, vaikka tili tyhjäksi eikä tarvitse mihinkään lupaa pyytää. Ollaan jaettu menot puoliksi kummallekin (mies maksaa auto, vakuutukset, oma osa lainasta, sähkö ja minä osa lainasta, ruoka). Ei mitään ongelmaa rahan kanssa koskaan.[/QUOTE]

Mä taas luulen, että niillä pariskunnilla kenellä on omat tilit, ei yhteinen rahankäyttö onnistu. Toinen tuhlaa kaikki tilillä olevat varat tai suhteessa on muuten jotain luottamuspulaa ettei luoteta toiseen raha-asioissa.
 
Mä taas luulen, että niillä pariskunnilla kenellä on omat tilit, ei yhteinen rahankäyttö onnistu. Toinen tuhlaa kaikki tilillä olevat varat tai suhteessa on muuten jotain luottamuspulaa ettei luoteta toiseen raha-asioissa.
:LOL:

Miksi rahat pitäisi kerta kaikkiaan olla yhteisiä? Kaikkeen pitää löytää yhteinen sävel? Minusta on hyvinkin vapauttavaa, että minä saan ottaa lainan siitä pankista, mistä saan parhaan tarjouksen ja mies siitä mistä hän saa parhaan tarjouksen. Miksi se laina pitää olla yhteinen? Nyt me saamme kumpikin päättää esim lainan määrän ja erän suuruuden. Sama tosiaan koskee säästämistä - kumpikin saa säästää omalla riskitasollaan ja pistää kulutukseen omalla tavallaan. Minusta taas enemmän aikaa kuluisi, kun näistä täytyisi keskustella ja päättää yhdessä. Pörssikurssitkin ehtisivät muuttua. Mutta juu, minä en anna mieheni päättää näistä. Minä teen ihan omat sijoituspäätökset ja kärsin voitot ja tappiot ihan omassa niskassani. Eikö mielipide-eroja sallita enää avioliitossa?

Miten teillä joilla on kaikki yhteistä muuten on sovittu sijoittamisesta tai eläkeaikaan turvaamisesta? Kuinka paljon käytette aikaa tästä keskusteluun esim kuukausitasolla? Vai onko tämä sama asia kuin joku säästötili?

Mutta yhdessa asiassa me toimimme kyllä yhdessä - lotto on yhteinen :D
 
"sss"
Lähde: Taloustaito

Kuuluuko yhteistili kuolinpesään?

Monilla puolisoilla on yhteinen pankkitili, jonka avulla hoidetaan esimerkiksi kodin yhteisiä juoksevia kuluja. Kun toinen puolisoista kuolee, mitä tällaiselle yhteistilille tapahtuu? Kuuluuko se automaattisesti kuolinpesään, johtaja Erik Sirén Vakuutus- ja rahoitusneuvonta Finestä?

”Puolisoiden yhteistili kuuluu myös kuolinpesään, kun siinä omistajina ovat molemmat puolisot. Yleensä tilin käyttöoikeudesta on sovittu siten, että kumpikin saa käyttää tiliä. Useimmiten kyseessä on niin siis sanottu tai-tili, jota kumpikin puoliso voi käyttää aivan vapaasti.

Mutta puolisoilla voi olla myös niin sanottu ja-tili, jota puolisot voivat käyttää vain yhdessä. Tällainen voi olla esimerkiksi yhteinen säästötili.

Kun toinen puolisoista kuolee, hänen sijaansa tulee hänen kuolinpesänsä, jossa useimmiten on lapsia. Silloin kuolinpesän osakkaat tulevat vainajan tilalle.”

Onko puolisolla mitään oikeutta käyttää yhteistiliä toisen puolison kuoleman jälkeen?

”Puolisolla on oikeus käyttää yhteistiliä, koska hän on kyseisen tilin omistaja ja kyse on hänen varoistaan, eikä hänen oikeuttaan voida loukata. Joissakin pankeissa on tosin toisinaan käynyt niin, että tili on vahingossa suljettu.

Kuolinpesän säännökset puolestaan menevät niin, että vain kaikki kuolinpesän osakkaat yhdessä voivat käyttää tiliä eli yksittäinen kuolinpesän osakas ei voi sieltä mennä ottaman mitään. Mutta esimerkiksi jos oma palkka tai eläke tulee elossa olevalle puolisolle yhteistilille, totta kai hän voi omia rahojaan käyttää.

Usein kuitenkin käytännössä tehdään niin, että kuolinpesälle avataan eri tili ja puolisoiden yhteistili muutetaan eloonjääneen puolison nimiin yksin.”

Miten toimitaan, jos esimerkiksi vaimolla on ollut käyttöoikeus miehen tiliin ja mies kuolee?

”Tilin käyttöoikeudet lakkaavat ja kuolinpesä tulee puolisoiden sijaan.”

Entä jos vainajalla ja eloonjääneellä puolisolla on ollut yhteiseen tiliin käyttöoikeus vain yhdessä?

”Tilanne jatkuu samanlaisena kuolinpesän kanssa: kuolinpesän osakkaat ja eloonjäänyt puoliso vain yhdessä voivat käyttää tiliä.”

Mikä olisi turvallisin tapa käyttää yhteistiliä?

”Selvintä on, että kummallakin puolisolla on omat käyttötilit, jonne palkka tai eläke tulevat. Suositeltavaa on, että yhteisenä tilinä on vain esimerkiksi säästötili. Palkka- ja eläketilit kannattaa pitää aina omana.”
 
"vieras"
kummallakin oma palkkatili, yhteiset lainanhoitotili ja säästötili.

Rahat on yhteisiä.

No miten me niistä ei sitten riidellä, eikä ole päselvyyttä raha-asioissa muutenkaan?
Siten, että tili ei käy lähelläkään nollaa ennen tilipäivää. Me ollaan kumpikin nuukia ihmisiä, jotka katsoo tarkasti, ettei käytä enempää kuin tienaa ja että laskut maksetaan ajallaan yms. Silloin tällöin saatetaan kysyä puolin ja toisin, että onko sulla tarpeeksi rahaa tai että onkos mun vuoro maksaa joku lasku...
 
[QUOTE="sss";23673020]
Kuuluuko yhteistili kuolinpesään?...[/QUOTE]

Totta että noita asioita kannattaa ja pitää miettiä

...mutta kaikilla ei varsinaisesti ole palkka- tai eläketiliä. Elämäntilanteet todella vaihtelevat eikä yhtä oikeaa ratkaisua ole. Enkä tiedä olisiko oikeasti mahdollistakaan että palkka vuosia menee ja-tilille ...tai no kaikki tietenkin mahdollista on, mutta...
Esim. maataloudessa olisi edes vaikea kuvitella että tuloja maksettaisiin x% tuolle tilille ja y% toiselle tilille. Kuolinpesässäkään minut tuloni ei muutu kuolipesäntuloiksi.
 
Miten teillä joilla on kaikki yhteistä muuten on sovittu sijoittamisesta tai eläkeaikaan turvaamisesta? Kuinka paljon käytette aikaa tästä keskusteluun esim kuukausitasolla? Vai onko tämä sama asia kuin joku säästötili?
Miksi yhteinen käyttötili olisi sama asia kuin että kaikki on yhteistä? Minä voi tehdä omia sijoituksiani mies omiaan oli ne sijoituksia harrastuksiin, osakkeisiin tai johonkin muuhun.
 

Yhteistyössä