yhteinen tili/eri tilit puolisoilla

  • Viestiketjun aloittaja kolmen lapsen kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti
..
meillä on yhteinen säästö/lainanhoitotili, jonne molemmat siirtäväst kuukausittain saman verran rahaa, lapsilisät tulevat myös sinne, täält maksetaan yhteiset laskut. samoin yhteinen käyttelytili, jonne molemmat siirtävät sman verran rahaa. sillä maksetaan yhteiset ostokset, kuten ruoka, lasten vaatteet yms.
lisäksi molemmilla omat käyttelytilit, joihin tulee palkat(tai minulla äitiyspäiväraha) , joilla ostetaan esim omat vaatteet ja jos ostaa itselleen kirjoja, lehtiä tai käy itsekseen lounaalla vaikka. sitten on vielä omat säästötilit, jonne kumpikin on palkastaan säästänyt itse.
tämä on ollut älyttömän hyvä systeemi, kaupan kassalla vaan maksaa joko yhteisell tai omalla kortilla niin rahat menee automaattisesti oikeasta paikasta, eikä tarvi asiaa sen kummemmin miettiä. joskus jos kauppaostoksissa on jotain 'omaa' niin on harkintansa mukaan voinut tilisiirrolla tasoittaa, määrästä riippuen vähän.
 
456yuj
Meillä on täysin yhteiset rahat, mutta omaa saamattomuuttamme emme ole saaneet aikaiseksi yhteistä tiliä, vaikka useampi vuosi ollaan oltu jo naimisissa... Mitään ei kuitenkaan laskeskella, vaan maksellaan ihan miten sattuu.
 
Mä tykkään omista tileistä jo ihan senkin takia, että mulla on mennyt parin kuukauden sisään reippaasti yli 2000€ pelkästään laukkuihin ja kenkiin eli ns. turhuuksiin ei tarvi tuntea huonoa omaatuntoa tuhlailusta, kun menevät pois ainoastaan itseltä.

Muutenkaan ei paljoa lasketa mitä kukin maksaa. Tai no minä maksan yleensä ruoat ja mies taas vesi- ja sähkölaskuja, mutta esim. lomamatkat menee sen tililtä kellä sattuu olemaan luottokortti lähempänä.. :)
 
Rollolainen
meillä on kummallakin omat tilit. kummankin rahat tule omille tileile, muta silti rahat ovat yhteiset. Eli kumpikin maksaa laskuja, vaikka oliskin kyseinen lasku toisne nimillä jne. Kummatkin maksaa ruoka ym ostokset ja siirrellään tilein väleillä rahaa tarvittaessa. Mä tiedän miehen pankkitunnukset ja mä hänen, mies on myös nostantu automaatilla mun kortilla rahaa ja toisnpäin.
Mä muuuuten tiedän tyttäreni 16v visa elektron -kortin pin-koodin. Mäen myös hänen tilinsä saldon koska hän on alaikäinne, mutta tyttäreni tiliin en silti kajoa.
 
Rollolainen
Jos jollain pariskunnalla (jotka ovat esim. naimisissa tai muuten vakiintuneet) on erilliset tilit niin mulle tulee väkisinkin mieleen että toinen dokaa/pelaa/tuhlaa muuten kaikki rahansa ja siks yhteinen tili ei toimis...
no meillä ei ole tällaista ongelmaa, mutta jos meilllä on eri tilit jo oleet yhteen muuttaessa niin miksi pitäis sit muuttaa yhteiseksi kun muutettiin yhteen?
 
Rollolainen
meillä on kummallakin omat tilit. kummankin rahat tule omille tileile, muta silti rahat ovat yhteiset. Eli kumpikin maksaa laskuja, vaikka oliskin kyseinen lasku toisne nimillä jne. Kummatkin maksaa ruoka ym ostokset ja siirrellään tilein väleillä rahaa tarvittaessa. Mä tiedän miehen pankkitunnukset ja mä hänen, mies on myös nostantu automaatilla mun kortilla rahaa ja toisnpäin.
Mä muuuuten tiedän tyttäreni 16v visa elektron -kortin pin-koodin. Mäen myös hänen tilinsä saldon koska hän on alaikäinne, mutta tyttäreni tiliin en silti kajoa.
Ja vaikka kummallkin on tiedossa toisen pankitunnukset silti ei ilman lupaa toisen tililtä siirretä rahaa tai laskuja maksella.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"mimmi"
Meillä on lähes kakskyt vuotta olleet omat tilit. Sinänsä mennyt ihan hyvin. Mies on maksanut lainan ja suurimmat laskut, minä lasten vaatteet ja muita menoja. Mies on aina tienannut enemmän ja minä olen ollut muutaman vuoden kotiäitinä, joten minulta ei rahaa laskuihin olisi riittänytkään. Nyt kuitenkin kaipaisin yhteistä tiliä, koska mies on alkanut kiukutella raha-asioista ja tahtoisin, että menot jaetaan tasaisemmin, mutta miehelle tämä tuntuu olevan vaikeaa ja hän tahtoo pitää oman tilin. Olemme myös eriluonteisia raha-asioissa - minusta tilillä pitää aina olla muutama tonni pahanpäivän varaa, mutta mieheni mielestä rahojen tilillä makuuttaminen on tuhlausta.
 
"pinni"
Meillä on molemmilla omat tilit, joihin toisella ei ole käyttöoikeutta/tunnuksia. Ja sitten on vielä yhteinen säästötili ja taloustili, johon minä laitan rahaa yhteisiä laskuja varten.
 
katatsu
Minulla ja miehellä on omat tilit, enkä kyllä missään nimessä haluaisi yhteistä tiliä, jonne menisi kummankin palkat ja muut tulot. Se maksaa ruoat sun muut, jolla on rahaa. Auton kulut maksan lähinnä minä, kun minä sitä myös käytän, mies makselee joskus bensoja jos mulla ei satu rahaa just olemaan. Mies taas sitten maksaa nettilaskut puolestaan ja sähkölaskuja.
 
"vieras"
Meillä on erilliset tilit, mutta käyttöoikeus toistemme tileille, jos jotakin sattuu, eikä toinen pysty käyttämään normaalisti tiliään. Erikseen meillä on säästötili. Myös lapsella on oma tili.

Jos nyt kaikkein ikävin skenaario vedetään hatusta, niin toisen tilinomistajan kuollessa, yhteisen tilin rahoja ei voi käyttää ennen perunkirjoitusta.
 
helppoa
[QUOTE="mimmi";23669874]Meillä on lähes kakskyt vuotta olleet omat tilit. Sinänsä mennyt ihan hyvin. Mies on maksanut lainan ja suurimmat laskut, minä lasten vaatteet ja muita menoja. Mies on aina tienannut enemmän ja minä olen ollut muutaman vuoden kotiäitinä, joten minulta ei rahaa laskuihin olisi riittänytkään. Nyt kuitenkin kaipaisin yhteistä tiliä, koska mies on alkanut kiukutella raha-asioista ja tahtoisin, että menot jaetaan tasaisemmin, mutta miehelle tämä tuntuu olevan vaikeaa ja hän tahtoo pitää oman tilin. Olemme myös eriluonteisia raha-asioissa - minusta tilillä pitää aina olla muutama tonni pahanpäivän varaa, mutta mieheni mielestä rahojen tilillä makuuttaminen on tuhlausta.[/QUOTE]

Helppoahan teidän on avata uusi yhteinen tili, jonne kompikin siirtää saman prosenttiosuuden tuloistaan. Sit vaan sovitte, mitä juttuja tililtä saa maksaa, ja homma toimii. En mäkään suostuisi lopettamaan omaa tiliäni, koska minusta aikuisella ihmisellä kuuluu sellainen olla.
 
"Lissu"
[QUOTE="Heidi";23668972]Mikä siinä sitten on niin vaikeeta, kun meillä on molemmilla omat rahat ja omat tilit? Yhteiset menot maksetaan puoliksi.[/QUOTE]

näin myös meillä. Kohta 3 lasta ja 13v oltu yhdessä joista 6v naimisissa :) eikä tarvitse rahasta riidellä.
 
gadsrf
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen lapsen kotiäiti;23668960:
Tästä täällä keskustellaan melkoisen usein.
Meillä toimii näin: kaksi tiliä, käyttö ja säästö.
Käyttötilille molemmille kortti ja käyttöoikeus, siis tili molempien nimissä. Sinne menee lapsilisät, palkat, kodinhoitotuki yms.
Toinen tili säästötili; jonne ei korttia kummallakaan, molemmilla käyttöoikeus. Sinne menee mm. sairaanlapsenhoitotuki ja sinne siirretään kuukausittain jonkinverran. Sieltä sitten maksetaan mm. lomamatkoja, joitain hankintoja (suksia, fillareita, pesukoneita...)
Ei mitään ongelmaa, rahat yhteisiä, kumpikin käyttää tarpeen mukaan, isommista ostoksista neuvotellaan.
Mikä tässä niin monelle vaikeeta?

Mistä sait päähäsi että tässä olisi jotain vaikeeta? En ymmärrä yhtään. Vai onko mulla jäänyt jotain lukematta. Eiköhän jokainen saa järjestää raha-asiansa miten parhaaksi näkee.
 
[QUOTE="vieras";23669910]Meillä on erilliset tilit, mutta käyttöoikeus toistemme tileille, jos jotakin sattuu, eikä toinen pysty käyttämään normaalisti tiliään. Erikseen meillä on säästötili. Myös lapsella on oma tili.

Jos nyt kaikkein ikävin skenaario vedetään hatusta, niin toisen tilinomistajan kuollessa, yhteisen tilin rahoja ei voi käyttää ennen perunkirjoitusta.[/QUOTE]

Se riippuu ihan siitä onko tili Maija Meikäläinen JA Matti Meikäläinen vai Maija Meikäläinen TAI Matti Meikäläinen muotoa. Tai-muotoinen tili mahdollistaa tilinkäytön ilman toisen lupaa niin sanotusti, myös juurikin kuolemantapauksen kohdalla.
 
"Ellu"
Jos jollain pariskunnalla (jotka ovat esim. naimisissa tai muuten vakiintuneet) on erilliset tilit niin mulle tulee väkisinkin mieleen että toinen dokaa/pelaa/tuhlaa muuten kaikki rahansa ja siks yhteinen tili ei toimis...
Jos jollain pariskunnalla on yhteiset rahat, niin mulle tulee väkisin mieleen, että a) perhe on vähävarainen/köyhä b) nainen on kotona. Koska jommalla kummalla se raha kuitenkin loppuu tililtä ja sitten tarvitsee niitä toisen rahoja.

Meillä on omat tilit tottakai. Ei tarvitse mistään rahankäyttöön liittyvästä neuvotella. Ostan mitä huvittaa, vaikka tili tyhjäksi eikä tarvitse mihinkään lupaa pyytää. Ollaan jaettu menot puoliksi kummallekin (mies maksaa auto, vakuutukset, oma osa lainasta, sähkö ja minä osa lainasta, ruoka). Ei mitään ongelmaa rahan kanssa koskaan.
 
"neiti"
Minusta tuntuu, että erilliset tilit on pääasiassa sellaisilla, joilla sitä rahaa on enemmän muutenkin. Me olimme jo "aikuisia", kun muutimme hynttyyt yhteen, eli molemmilla oli palkkatuloja ja oli totuttu tiettyyn elämäntyyliin ja tulotasoon. Tämän takia meillä varmaan on erilliset tilit. Yhteinen tilikin on, mutta sieltä maksetaan pääasiassa isot laskut ja laina. Ruokaostokset maksetaan vuorotellen ja mies hoitaa kaikki auton kulut, kun tienaa enemmän.

Minulla ei ole valittamista asiassa, saan tuhlata/säästää omat rahani mihin haluan, sillä hätävarakassa on joka tapauksessa yhteisellä tilillä. Ei tarvitse siis "pahan päivän varalle" tai yhteiseen lomamatkaan säästää, vaan voi säästää johonkin omaan huvitukseen, esim. kalliiseen merkkilaukkuun :).

Minulla on vähän pienemmät tulot ja enemmän taipumusta tuhlailuun, joten henk.kohtaisen säästötilini nollat on aika kaukana miehen nollista :). Mutta ei haittaa, kun tietää, että aina on rahaa kaikkeen tarpeelliseen, eikä tarvitse miettiä, voiko ostaa uuden pesukoneen/TV:n/matkan tms., kun yhteiseltä säästötililtä hoidetaan nämä ostokset.
 
"Kumikameli"
Meillä on omat tilit ja yksi yhteinen tili. Yhteiseltä maksetaan yhteiset menot: ruoka, sähkö, vesi, lapsen vaatteet yms. Sitten omat tilit mistä maksetaan omat menot, puhelin, vaatteet yms.
Minusta on kätevä että on se yhteinen tili, sieltä kun on sitten helppo seurata menoja, esim kuinka paljon kuukaudessa menee kauppaan tms.
Jos kaikki rahat olisi kokonaan yhteisiä, minä varmasti alkaisin nalkuttamaan miehelle, että oliko nyt ihan tarpeellista taas ostaa jotain autohärpäkkeitä tms ja mies urputtaisi minun meikki/kenkä ostoksista :D eli parempi kun ei ihan tiedä mihin toinen 'tuhlaa' ;)
 
[QUOTE="Ellu";23670024]Jos jollain pariskunnalla on yhteiset rahat, niin mulle tulee väkisin mieleen, että a) perhe on vähävarainen/köyhä b) nainen on kotona. Koska jommalla kummalla se raha kuitenkin loppuu tililtä ja sitten tarvitsee niitä toisen rahoja.

Meillä on omat tilit tottakai. Ei tarvitse mistään rahankäyttöön liittyvästä neuvotella. Ostan mitä huvittaa, vaikka tili tyhjäksi eikä tarvitse mihinkään lupaa pyytää. Ollaan jaettu menot puoliksi kummallekin (mies maksaa auto, vakuutukset, oma osa lainasta, sähkö ja minä osa lainasta, ruoka). Ei mitään ongelmaa rahan kanssa koskaan.[/QUOTE]

Just tällaiset alentuvat kommentit on niitä joita itsekin on saanut "hyvin tienaavilta" insinöörikavereilta joilla jostain kumman syystä tuppaa silti pari viikkoa palkkapäivästä tili olemaan tyhjä ja pitää toiselta puoliskolta lainailla rahaa, sitten tapellaan siitä että kun oot mulle vielä edelliskerrastakin 10e velkaa niin en varmaan anna sulle mitään.

Että mitäköhän johtopäätöksiä pitäisi vetää niistä joilla on erilliset rahat? Itsekkäitä omaan napaan tuijottajia? Typeriä yleistyksiä, ihmisillä on eri syyt pitää rahat yhdessä tai erillään ja niitä syitä on yhtä paljon kuin pareja.
 
Just tällaiset alentuvat kommentit on niitä joita itsekin on saanut "hyvin tienaavilta" insinöörikavereilta joilla jostain kumman syystä tuppaa silti pari viikkoa palkkapäivästä tili olemaan tyhjä ja pitää toiselta puoliskolta lainailla rahaa, sitten tapellaan siitä että kun oot mulle vielä edelliskerrastakin 10e velkaa niin en varmaan anna sulle mitään.

Että mitäköhän johtopäätöksiä pitäisi vetää niistä joilla on erilliset rahat? Itsekkäitä omaan napaan tuijottajia? Typeriä yleistyksiä, ihmisillä on eri syyt pitää rahat yhdessä tai erillään ja niitä syitä on yhtä paljon kuin pareja.


Kyllä se toisinpäin yleistyskin tuolla jo oli.
 

Yhteistyössä