yhteinen tili/eri tilit puolisoilla

  • Viestiketjun aloittaja kolmen lapsen kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti
merimies
:LOL:

Miksi rahat pitäisi kerta kaikkiaan olla yhteisiä? Kaikkeen pitää löytää yhteinen sävel? Minusta on hyvinkin vapauttavaa, että minä saan ottaa lainan siitä pankista, mistä saan parhaan tarjouksen ja mies siitä mistä hän saa parhaan tarjouksen. Miksi se laina pitää olla yhteinen? Nyt me saamme kumpikin päättää esim lainan määrän ja erän suuruuden. Sama tosiaan koskee säästämistä - kumpikin saa säästää omalla riskitasollaan ja pistää kulutukseen omalla tavallaan. Minusta taas enemmän aikaa kuluisi, kun näistä täytyisi keskustella ja päättää yhdessä. Pörssikurssitkin ehtisivät muuttua. Mutta juu, minä en anna mieheni päättää näistä. Minä teen ihan omat sijoituspäätökset ja kärsin voitot ja tappiot ihan omassa niskassani. Eikö mielipide-eroja sallita enää avioliitossa?

Miten teillä joilla on kaikki yhteistä muuten on sovittu sijoittamisesta tai eläkeaikaan turvaamisesta? Kuinka paljon käytette aikaa tästä keskusteluun esim kuukausitasolla? Vai onko tämä sama asia kuin joku säästötili?

Mutta yhdessa asiassa me toimimme kyllä yhdessä - lotto on yhteinen :D
Minusta on vapauttavaa, kun molemmat luottavat toistensa arvostelukykyyn, myös raha-asioissa.
Sijoitamme molemmat rahaa parhaaksi näkemällä tavallamme. Itse olen varovaisempi, mies ottaa enemmän riskejä. Meillä rahan sijoittaminen on ilmoitusluontoinen asia, emme juurikaan siitä enempää keskustele, paitsi tietysti erittäin isoista kohteista. Tiedämme kuitenkin taloutemme tilanteen, tulevat menot (esim. yhteiset tai molempien omat matkat ja hankinnat), joten osaamme suhteuttaa sijoitettavan summan taloutemme tilanteeseen.
Itse kokisin vaikeaksi erillisen rahatalouden, sillä en jaksa muutenkaan miettiä raha-asioita kuin juuri sen verran kuin on pakko.
 
En suostuisi ikinä yhteisiin tileihin. Mun rahat on mun rahoja ja mies vastaa omistaan. Kumpikin maksaa tulojensa mukaan talouden yhteisiä menoja, loput (jos jää) voi ihan vapaasti pistää vaikka lottoon tai ihan mihin vaan. Jos meillä olisi yhteinen tili, minä joutuisin varmasti joka kerta selittelemään miehelle ostoksiani ja päinvastoin. Nyt jos haluan ja mulla rahaa on, voin ostaa vaikka 100e kengät eikä mun tartte siitä kenellekään selitellä. Sama toimii toisinkinpäin.
 
"neiti"
Aikuisena ihmisenä en haluaisi kysellä mieheltäni, että voinko ostaa sitä ja sitä tai kytätä tilin saldoa, että mitäköhän se mies on ostanut ja voinko tässä kuussa vielä ostaa vaikka 2000 euron laukun.

Kun on omat rahat, tietää tasan tarkkaan, mihin on varaa. En voi tietää, mihin kaikkeen mies laittaa kuussa rahaa, eikä kyllä kiinnostakkaan.

Luulen, että rahariitoja on enemmän niillä, joilla on yhteinen tili...
 
[QUOTE="neiti";23673745]Aikuisena ihmisenä en haluaisi kysellä mieheltäni, että voinko ostaa sitä ja sitä tai kytätä tilin saldoa, että mitäköhän se mies on ostanut ja voinko tässä kuussa vielä ostaa vaikka 2000 euron laukun.

Kun on omat rahat, tietää tasan tarkkaan, mihin on varaa. En voi tietää, mihin kaikkeen mies laittaa kuussa rahaa, eikä kyllä kiinnostakkaan.

Luulen, että rahariitoja on enemmän niillä, joilla on yhteinen tili...[/QUOTE]

Miksi sitä pitäisi kysellä jos molemmat tietää tilin saldon ja sen mitä menot kuukauden aikana tulee olemaan. Omaa rahaa voi käyttää sieltä yhteiseltä tililtäkin, toki meillä toimii suuremmat hankinnat niin että rahat on varattu johonkin muulle kuin käyttötilille.

Meillä minusta ihan oikeasti on tasa-arvoinen ja toista kunnioittava suhde. Rahasta ei juuri riidellä. Eniten keskustelua aiheuttaa se ostetaanko tilalle esim.kone tms. vai panostetaanko nyt enemmän yksityistalouteen. Tasavertaisia me olemme myös työssä joten yleensä nuo kysymyksetkin ratkee aika lailla itsestään, yhteisestä päätöksestä.
 

Yhteistyössä