yhteinen tili/eri tilit puolisoilla

  • Viestiketjun aloittaja kolmen lapsen kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti
kolmen lapsen kotiäiti
Tästä täällä keskustellaan melkoisen usein.
Meillä toimii näin: kaksi tiliä, käyttö ja säästö.
Käyttötilille molemmille kortti ja käyttöoikeus, siis tili molempien nimissä. Sinne menee lapsilisät, palkat, kodinhoitotuki yms.
Toinen tili säästötili; jonne ei korttia kummallakaan, molemmilla käyttöoikeus. Sinne menee mm. sairaanlapsenhoitotuki ja sinne siirretään kuukausittain jonkinverran. Sieltä sitten maksetaan mm. lomamatkoja, joitain hankintoja (suksia, fillareita, pesukoneita...)
Ei mitään ongelmaa, rahat yhteisiä, kumpikin käyttää tarpeen mukaan, isommista ostoksista neuvotellaan.
Mikä tässä niin monelle vaikeeta?
 
"sipsi"
meillä on omat palkkatilit sekä yhteinen säästötili. Säästötilille laitetaan x summa rahaa joka kk, ja sieltä lähtee lainanlyhennykset sitten.

Mie halua pitää oman tilini, jonne menee minun palkka, samoin en missään nimessä miehen tilille mene. Meillä näin, sopii meille oikein hyvin :)
 
kolmen lapsen kotiäiti
[QUOTE="Heidi";23668972]Mikä siinä sitten on niin vaikeeta, kun meillä on molemmilla omat rahat ja omat tilit? Yhteiset menot maksetaan puoliksi.[/QUOTE]

Puoliksi? Miten tapahtuu käytännössä?
Minä maksan sähkölaskun 100 euroa, tekeekö mieheni tilisiirron minulle 50 euroa..
 
No, ihmisiä on kai erilaisia :D Hyvältä kuulostaa teidän systeemi. Meillä taas molemmilla omat tilit eikä käyttöoikeuksia toisen tiliin. Pystytään silti neuvottelemaan ja sopimaan hankinnoista ja laskuista/maksuista.

Ainiin, paitsi että onhan meillä yhteinen säästötili sentäs, sinne laitetaan joka kuu vähän rahaa, mies enemmän, kun tienaa enemmän :D Säästötililtä maksetaan mahdolliset auton huollot sun muut autoon liittyvät. Eli vähän niinkuin AUTOTILI :D
 
"sipsi"
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen lapsen kotiäiti;23668999:
Puoliksi? Miten tapahtuu käytännössä?
Minä maksan sähkölaskun 100 euroa, tekeekö mieheni tilisiirron minulle 50 euroa..
Jaa-a, ehkä näissä asioissa ei maalaisjärjen käyttö ihan kokonaan kuitenkaan kielletty ole :)
 
Yhdellä toimii yksi, toisella toinen. En ymmärrä mikä on vaikeaa siinä että ihmiset tekevät erilaisia ratkaisuja?

Meillä on myös yhteiset tilit yhteinen talous, yhteinen omaisuus eikä avioehtoa. Homma on ihan ok molemmille, mutta ulkopuoliset jaksavat kovaan ääneen ihmetellä. On se vaikea tajuta että meillä saattaa olla aika erilainen tilanne muutenkin kuin heillä :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen lapsen kotiäiti;23668999:
Puoliksi? Miten tapahtuu käytännössä?
Minä maksan sähkölaskun 100 euroa, tekeekö mieheni tilisiirron minulle 50 euroa..
tätä olen myös ihmetellyt. Samoin kuin sitä että mitä jos tulot on vaikka miehellä 3000e/kk ja naisella kotihoidontuki. Kuinka laskut sitten jaetaan? ja antaako mies sitten vaimolleen "karkkirahaa", että voi ostaa vaikkapa itselleen tai lapselle jotain vai onko vaimo koko kuun ilman rahaa?
 
Meillä on erilliset tilit (tai useampia tilejä) ja kumpikin hallinnoi omaa omaisuutteen täysin yksin. Edut ovat helpot - ei tarvitse säätää yksityiskohdista toisen osapuolen kanssa (esim säästöjen määrä kuukaudessa, mihin sijoitetaan, milloin on aika myydä, jne). Minä ja mies ovat tässä suhteessa hyvin erilaisia. Lisäksi asiaan vaikuttaa myös se, että meillä on avioehto - joten omaisuuden yhdistäminen ei ole mitenkään järkevää.

Hauskaa, että jonkun mielestä erilliset tilit olisivat jotenkin vaikea asia. Minusta se on monin verroin helpompaa, kun pitää yksityiskohdissa pitää vain omat toiveet ja tavoitteet yllä. Minä tiedän, mitä rahaa tillleni tulee, mihin ajattelen sitä tuhlata/säästää ja milloin. Jos vielä pitäisi ukonkin rahavirrat koordinoida, siihenhän tuhlautuisi ihan liikaa aikaa.

Ja kyllä - tilisiirtoja tehdään tarpeen mukaan isojen ostosten kohdalla. Keskimäärin laskut jakaantuvat kummallekin tasan ja joskus käymme niitä läpi yhdessä, jotta toiselle ei kuormitu liikaa.
 
Viimeksi muokattu:
"Heidi"
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen lapsen kotiäiti;23668999:
Puoliksi? Miten tapahtuu käytännössä?
Minä maksan sähkölaskun 100 euroa, tekeekö mieheni tilisiirron minulle 50 euroa..
Helpoilla laskutoimituksilla voi laskea yhteiset menot ja myös sen mitä kumpikin on maksanut. On ihan fiksua pitää tuloista ja menoista kirjaa, jotta tietää missä mennään talouden suhteen.

Se maksaa seuraavassa kuussa enemmän laskuja, kumpi on siihen asti maksanut vähemmän. Yksinkertaista, jos hallitsee yhteen- ja vähennyslaskut.
 
"Heidi"
tätä olen myös ihmetellyt. Samoin kuin sitä että mitä jos tulot on vaikka miehellä 3000e/kk ja naisella kotihoidontuki. Kuinka laskut sitten jaetaan? ja antaako mies sitten vaimolleen "karkkirahaa", että voi ostaa vaikkapa itselleen tai lapselle jotain vai onko vaimo koko kuun ilman rahaa?
Mies voi vaikkapa maksaa asumismenoista sen verran enemmän kuin joutuisi maksamaan lasten hoitomaksuja, jos nämä olisivat hoidossa, tai ihan kuinka paljon vain pariskunta on sopinut.
 
Meillä on omat käyttötilit ja yhteinen säästötili. Se maksaa kummalla on rahaa ja jos toisella tili tyhjä niin siirretään toisen tililtä sinne rahaa. Meillä on täysin yhteiset rahat ja varmaan yksi yhteinen tili riittäisi mutta näin meillä kuitenkin. Ja meillä mies töissä ja mä kotihoidontuella. Yhteinen talous ja yhteiset lapset niin en ymmärrä miksi erotella sun ja mun rahat.
 
kumihukka
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen lapsen kotiäiti;23668999:
Puoliksi? Miten tapahtuu käytännössä?
Minä maksan sähkölaskun 100 euroa, tekeekö mieheni tilisiirron minulle 50 euroa..
Meillä toimii sillä tavalla, että yhteiselle tilille - josta lähtevät myös yhteisten lainojen lyhennykset - laitetaan kumpikin joka kuukausi sama summa ja siltä tililtä maksetaan myös kaikki yhteiset laskut. Ruokakauppoihin on myös tilit, jotka maksetaan kuukausittain, joten myös ruokamenojen jakaminen on erittäin helppoa.

Jään pian äitiyslomalle ja varmaan sen jälkeen kodinhoidontuelle ja olemme suunnitelleet suhteuttavamme yhteiselle tilille pistettävän summan tulojen suhteessa eli sillä tavoin, että kummallekin jäisi kohtuullinen määrä rahaa laskujen jälkeen. Tällä hetkellä, kun mieheni tienaa enemmän kuin minä, hän tekee monia yhteisiä hankintoja omalla rahalla, joten ei se niin tarkkaa ole kuitenkaan. Aiemin kun tienasin itse enemmän, mä ostin omilla rahoillani yhteisiä juttuja.

Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Mua ihmetyttää se, miten joku jaksaa jonkun toisen ratkaisuja ihmetellä.
 
omat tilit ja eri pankitkin vielä :D miehelle tulee palkkaa säännöllisesti, mulle joskus + opintotuki.
Mies maksaa aina vuokran, sähnkön, veden, antaa rahaa ruokaan.
Mun kaikki tulot menee aina ruokaostoksiin + hankin lasten vaatteita jne.
Ei ole mitään ongelmaa. Se maksaa, jolla on rahaa, helppoa.
 
"vieras"
Omat tilit, mutta yhteiset rahat. Laskut maksetaan siltä tililtä missä on rahaa, samoiten ruuat. Jos toisella on rahat vähissä ja tarvitsee johonkin, niin toisen tililtä siirretään.

Mun ei tarviikkaan ymmärtää sitä, että puolisoilla olis omat rahat ja toinen lainaa toiselle johonkin tai toinen maksaa sen ja sen laskun ja on sitä ja tätä velkaa toiselle, koska meidän systeemi toimii meillä ja hyvä niin.
 
Meillä
Meillä on omat palkkatilit, mutta yhteinen "ruokatili". Molemmat laittavat ennalta sovitun summan (tulojen suhteessa) ruokatilille, josta maksetaan ruoat, vuokra, auton kulut yms yhteiset menot. Molemmilla on kortti tähän yhteiseen tiliin, sekä omaan tiliin. TOIMII!
Lisäksi on vielä säästötilit kummallakin, joista otetaan rahaa myös esim. lomamatkoihin.
 
"vieras"
Meillä näin: molemmilla oma palkkatili. Yhteinen lainanhoitotili, jonne molemmat tallettavat kuukaudessa sovitun määrän rahaa. Sitten on yhteinen "ylimäärätili", josta hoidetaan esim. auton rempat, rikkoutuneet kodinkoneet tms. Sinne yleensä siirretään vaikkapa joululahjarahat ym. Mies maksaa vastikkeen, minä lasten hoitomaksut. Muut kulut menevät periaatteella se maksaa, joka ehtii. Yli 10 vuotta ollaan oltu yhdessä eikä ikinä ole tarvinnut rahasta riidellä. Jossain vaiheessa oli työttömyyttäkin, eikä silloinkaan ollut ongelmia sovittaa maksajaa.
 
Meillä on kummallakin oma käyttötili, muita omia tilejä sekä yhteinen (säästö)/lainanhoitotili.

Minä vastaan meillä laskuasioista. Makselen siis käyttötileiltämme kaikki laskut mitä posti tuo. Omat henkilökohtaset laskut omalta tililtä samoiten miehen henk.koht. omalta tililtään. Yhteisten hyödykkeiden laskut, esim.netti, maksan miten milloinkin. Pyrin siihen et kummallekin jää kohtuudella rahaa tilille laskujen maksun jälkeen. Lisäksi pidän huolen siitä, et lainan erääntyessä tilillä on tarvittava summa rahaa.

Tää toimii meillä:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja poikienäiti84;23669127:
Meillä on omat käyttötilit ja yhteinen säästötili. Se maksaa kummalla on rahaa ja jos toisella tili tyhjä niin siirretään toisen tililtä sinne rahaa. Meillä on täysin yhteiset rahat ja varmaan yksi yhteinen tili riittäisi mutta näin meillä kuitenkin. Ja meillä mies töissä ja mä kotihoidontuella. Yhteinen talous ja yhteiset lapset niin en ymmärrä miksi erotella sun ja mun rahat.
No ihan normaalisikin ne rahat on tulleet eri tileille ennen hyttyiden yhteen laittamista. Joten enemmän töitähän siinä yhteisten tilien hankkimisessa pitää tehdä, kuin ei tee mitään ja jatkaa vanhaan malliin. Lisäksi noin lakimielessä puolisoiden omaisuus ON erillistä eikä yhteistä. Se on vaan joku ihme tapa, lykätä ne lopulta samaan sammioon :D

Miksi aikuisella ihmisellä ei saisi olla omat rahat?
 
hfijskdf
Jos jollain pariskunnalla (jotka ovat esim. naimisissa tai muuten vakiintuneet) on erilliset tilit niin mulle tulee väkisinkin mieleen että toinen dokaa/pelaa/tuhlaa muuten kaikki rahansa ja siks yhteinen tili ei toimis...
 

Yhteistyössä