WABabies 3

  • Viestiketjun aloittaja Syysmarja
  • Ensimmäinen viesti
Hena the panda
Huoh.. Syysmarja, oli jotenkin lohdullista lukea tota sun tekstiä. Kaikkien muiden vauvat kun tuntuu nukkuvan edes jotenkin kohtuullisia öitä.
Meilläkin meni vielä kuukausi sitten ihan kohtuullisesti, oli se yksi pidempi unijakso (klo 21-02), mutta nyt taas heräillään vähintään kahden tunnin välein koko yö.. Viime yö oli jotain aivan järkkyä. Poika meni nukkumaan klo 20.10, heräsi ekan kerran klo 20.40, sitten 22.10, sitten 23.15, sitten 23.45 jolloin ei meinannut enää nukahtaa. Otin viereen nukkumaan. Sitten pyörittiin ja hyörittiin ja ähkittiin koko loppu yö. Kolmen aikaan käytiin syömässä vellipullo. Nukahtelin siinä välissä 15 min-tunnin pätkiä. Neljän aikaan olin niin poikki, että hermostuneena nostin pojan istumaan viereeni sänkyyn. Kasasin peiton hänen ympärilleen jottei pääse putoamaan lattialle. Kun olin hetken maannut silmät kiinni tunsin hänen kuukahtavan jalkojeni päälle. Siinä poika nukkui sitten kaksi tuntia aivan liikahtamatta. No minulla ei sitten taas ollut niinkään mukavaa. Kuudelta käytiin maitopullolla ja sitten vielä pariksi tuntia torkkuilemaan.
Päiväunet menee ihan ok, kaksi noin 1,5 tunnin pätkää nukkuu. Enempää ei suostu nukkumaan. Välillä vielä yksi 30 min nokonen.
Olen yrittänyt lempeän unikoulun ohjeita, mutta ei tule mitään. Tiedän että niitä pitäisi kärsivällisesti noudattaa usean viikon ajan, mutta kun klo 01 mennessä on käynyt jo 10 kertaa painamassa pojan nukkumaan niin kyllä siinä on keinot vähissä. Viereen vaan, saapahan edes itse maata. Huudattamaan en pysty, en edes 3 minuuttia niinkuin siinä yhdessä ruotsalaisnaisen unikoulussa, joka netistäkin löytyy.

Muuten Henrin kanssa on aivan ihanaa! Poika on niiiiin suloinen ja iloinen luonne. Oppi muuten tuossa reilu viikko sitten nousemaan seisomaan tukea vasten. No sitähän sitten harjoitellaan jatkuvasti ja muksahdellaan yhtälailla. Kontata yrittää, tai oikeastaan hinaa itseään istuallaan eteenpäin käyden välillä konttausasennossa. Ei taida oikein enää kiinnostaa kun oppi seisomaan.
Myös käsiä yritetään taputtaa yhteen. Sormet tosin nyrkissä.
Itsepäinenkin osaa olla ja kärsimätön. Jos homma ei etene hänen mielensä mukaan niin kyllä siitä kuulee naapurikin. Samoin minua yrittää välillä komentaa karjumalla, mutta luovuttaa melko pian kun huomaa ettei se tehoa.

Kunhan vaan nukkuisi yöt... siis vaikka herättäisiin 2-3 kertaa, ei haittaa! Kunhan edes vähän pidempiä pätkiä.

Huh, kuulostaa hurjalta Pp:n tuleva rumba! Onneksi ei kestä kauaa. Meilläkin ollaan aika tiukoilla, mies on palkattomassa työharjoittelussa ja joutuu siksi tekemään ilta/yötöitä että me pärjättäisiin. Eli yövalvomiset kaatuu kaikki mun niskaan.. Mutta ei tätä meilläkään kauaa ole, 2 kuukautta korkeintaan.

Jeh, panda painuu tästä nukkumaan, Henri nukahti klo 20.30, ensimmäistä herätystä siis pian odottelen.

Hena ja Henri noin 7½kk

P.S. ottiko kuka muu influenssa rokotteen? me otettiin
 
Helmiina
Onpas taas luvattoman kauan vierähtänyt, kun viimeksi kirjoittelin...

Kaikille pandakarhuille tasapuolisesti ensimmäisenä oikein paljon halauksia ja jaksamista! Muuten en oikein osaa auttaa... :)

Pp onkin täällä pohtinut paljon tuota ilta/yösyöntijuttua. En minäkään osaa sen kummemmin auttaa, mutta olen kyllä samaa mieltä muiden kanssa siinä, että äidin jaksaminen on todella tärkeää. Ja jos pullosta syöttäminen auttaa edes vähän, niin eihän se VOI olla pahasta. Ja en voi kuvitella, että vauva tai imetys voisi siitä kärsiä!

Onnittelut Sunnille ja tervetuloa tänne puolelle. Olit miettinyt tuota sänkyyn nukuttamista (ja Pp myös). Meillähän Nelli nukkui jonnekin neljään kuukauteen saakka osaksi perhepedissä ja nukahti aina tissille, koska se tuntui olevan helpompi kaikkien kannalta. Sitten vain yht´äkkiä Nelli oppikin nukahtamaan omaan sänkyyn. Nykyään vetäistään desi puuroa iltaisin ja päälle vielä molemmat tissit. Sen jälkeen Nelli kannetaan täysin hereillä omaan sänkyyn. Joskus Nelli nukahtaa saman tien, joskus joutuu hetken pitämään kädestä kiinni, että nukahtaa. Yönsä Nelli nukkuu omassa sängyssä, vain aamuyön syötön ajaksi otan meidän sänkyyn. Eli meillä ei ainakaan totuttu yhtään mihinkään ja tuo alkuaika oli parempi nukkua yhdessä kaikkien jaksamisen kannalta.

Voi kuinka aika meneekään nopeasti, Nelli on on 7 kuukautta. Neiti pyöhtelee näppärästi molempiin suuntiin. Pyörii napansa ympäri ja liikkuu taaksepäin. Nousee konttausasentoon ja heijaa siinä. Eteenpäin ei kuitenkaan ole vielä päästy... :) Ruoka on alkanut maistumaan ja sitä menee nyt ihan kunnon annokset. Tuttipulloa Nelli ei voi sietää enkä aio enää siihen opettaa. Eipähän ole niin vaikea opetella siitä sitten pois. Joskus näkee jotain parivuotiaita vielä tuttipullon kanssa... Nokkamukistä osataan hörppiä, mutta vielä vähän nyrpistellään välillä sille. Tavallisesta mukista sitten maitoa menisi vaikka kuinka. Nelli oikein odottaa suu auki lisää. Hukkaprosentti on tietysti aika suuri, varmaan 1/3 on rinnuksilla... :D Mutta on meillä jo iso tyttö, kun mukista juo! :)

Täytin eilen virkavapaushakemuksenkin. Aion nyt sitten olla pari kuukautta hoitovapaalla. Sen jälkeen pari kuukautta apurahalla ja käyn töissä ehkä puolipäiväisesti. Katsotaan miten mun äiti pystyy Nelliä hoitamaan. Sitten mulla onkin kesälomaa pari kuukautta (viime kesän kesälomat pitämättä). Tarhaan Nelli menee sitten syksyllä.

Varmaan hirveästi asioita jäi kommentoimatta. Oma moka, kun näin pitkä kirjoittamisväli tuli. Täälläkin on nimittäin yksi Facebookin koukuttama... :)

Helmiina ja Nelli 7 kk ja 2 vrk
 
Helmiina
Ai niin Henalle piti vielä kommentoida, että ensi viikolla saadaan influenssarokote. Otetaan se sen takia, että influenssan jälkitaudit on todella rankkoja vauvalle. Ja jos jostain saattaa olla apua, niin se kyllä otetaan ilomielin vastaan!
 
Pikkutiikeri80
Terveiset reissusta!

Matka meni hyvin, erityisesti lentomatkat molempiin suuntiin vaikka niitä kovasti jännitin. Taisi olla äidillä ja iskällä paljon enemmän perhosia masussa lentomatkan aikana, varsinkin kun mennessä oli aika ilkeän tuntuisia ilmakuoppia. PP:kö se oli joka oli myös lähdössä lentomatkalle Nuutin kanssa? Älä stressaa, finskillä annettiin omaan turvavyöhön kiinnitettävä vauvan turvavyö, jonka kanssa vauva voi silti köllötellä sylissä ja nukkuakin, niin kuin meidän poitsu tekikin. Molempiin suuntiin otti 45 minuutin tirsat, kun matkakin kesti vain tunnin ja 15 min. Nousuista ja laskuista ukkeli ei ollut moksiskaan, mennessä juotin vettä pullosta nousun aikana, ettei menis pojalla korvat lukkoon, mutta tuskin vaikutti mitenkään. Ja jos lennätte finskillä, niin saatte todennäköisesti ottaa rattaat tms. portille asti mukaan, kun Nuutti ei vielä osaa istua (finnairin joku sääntö ilmeisesti?). Ja PP, sun edelliseen kommenttiin mun "tietotoimistosta"; olen kai vaan niin perus-utelias luonne, että kaikesta pitää ottaa selvää vaikkei asia minua koskisikaan. Kiitos kommentista, hyvä jos mun "tiedoista" on joskus jotain hyötyä. =)

Poitsun kehityksessä tapahtui kuluneen viikon aikanan monia asioita; ensimmäiset kaksi hammasta pilkisti ikenistä matkan aikana, hän oppi päristämään suullaan (todella kivaa kun syödään ruokaa...) ja hän menee jo konttausasentoon, ja osaa siinä liikkua takaperin työntämällä käsillään. Huima harppaus siis kehityksessä, ainakin äidin mielestä... ;)

Saatiin muuten diagnoosi sen ph-mittauksen perusteella; voimakas mahahappojen takaisinvirtaus, eli refluksitauti. No, eipä tullut yllätyksenä se. Nyt on lähete TYKSiin röntgeniin jossa tarkistetaan ettei poitsulla ole rakenteellisia poikkeavuuksia ruuansulatuselimissä (tiedä koska sinne pääsemme kun hoitajat ovat poissa...). Jatkamme närästyslääkkeen antamista, ja harkinnassa on muitakin lääkkeitä, mutta niistä kuullaan varmasti sairaalassa enemmän. Oma mieli on silti helpottunut, kun tietää etten ole ollut vainoharhainen tai yliraegoiva, vaan ihan syystä huolissani. Päivät meillä on vaihtelevia, matkalla poika oli välillä tosi aurinkoinen, välillä taas tosi itkuinen. Vaikea vaan tietää mikä johtui närästyksestä ja mikä niistä uusista hampaista. Yöt oli myös aika haasteellisia, poika nukkui lähes joka yö meidän välissä, mutta kotona uni maistui omassakin sängyssä joten pistetään yön itkut vieraan ja tuntemattoman paikan piikkiin.

Antakaa anteeksi kun en nyt saanut aikaiseksi kommentoida teidän juttujanne sen paremmin! Sympatiahalit silti kaikille unettomille pandasilmille!

Pikkutiikeri ja Pikkumies 9 päivää vajaa 6kk
 
Helmiina
Psst, kaikki Facebookaajat... Perustin meille oman suljetun ja salaisen ryhmän sinne. Jos olette valmiita "paljastamaan naamanne", niin laittakaa mulle viestiä helmiina_ja_natiainen(at)hotmail.com. Tuo ryhmä ei tule näkymään profiilissa ja sitä ei myöskään löydä haulla eli vain me tiedämme, ketkä siihen kuuluu... :)
 
Syysmarja
Huhheijaa naikkoset!!!

Se on taasen perjantai *jippijaijei, tanssit taas pyrähdellään niin että pölypallot taasen vaan viuhtoo pisin lattiota*

Teillä on jokaisella jo pienokaiset niiiiin paljon oppineita että!!! Ja Pikkutiikerin pikkumies on ottanut oikein paaaaljon uusia edistysaskelia kehityksen saralla, WAU!! HIenoa!!!
Meillä on osattu "päristellä" jo lähes kk:n ajan, ja se EI todellakaan ole kivaa syömisen aikaan....mutta kaikki tämä on kestettävä =) ja samoin meillä käännytään jo suht hyvin molempiin suuntiin, siis sekä vatsalleen että sieltä takaisin selälleen :) navan ympäri ollaan jo muutama viikko menty, ja vähäsen siitä poiskin, mutta en kyllä sitä ihan ryömimiseksi vielä kutsuisi ;-)

Hyvä juttu Pikkutiikeri, että saitte diagnoosin nyt sitten varmasti ja tosiaan, kyllä niihin äidinvaistoihin vaan jossain kohtaa kannatta uskoa, taputukset sille!

*pandamami täällä huhuilee muita kohtalotovereitaan* Eli meillä jatkuu edelleen huonot yöt.... eli krooh taasen. Viime yönä jopa tunnin välein ähkittiin, mutta ei herätty kunnolla....eli meille kyllä tosiaan varmasti se omaan huoneeseen siirto auttaisi ainakin siihen, että mä saisin nukuttua vähän enemmän. Nyt pitää vaan ottaa ihan tosissaan tämä prokkis käsiin, että jotain tapahtuisi, mies kun ei ainakaan saa mitään aikaiseksi, jos sille jotain "jättää" *mrrr* Ongelma vaan on, että meidän pitää sitten nyt hankkia vaatekaapit meidän makkariin -meillä ei siis ole omassa makuuhuoneessa, missä E siis kanssa nyt nukkuu, niin minkäänlaisia vaatekaappeja, vaan ne on toisessa makkarissa kaikki - ja tietokone pitää siirtää veke toisesta makkarista yms yms kaikkea kivaa, joten ihan ex tempore tätä siirtoa ei tehdä, vaan kyllä siihen vähän aikaa vaaditaan...*huoh* mutta oman mielenterveyteni takia HALUAN ehdottomasti, että siirto tapahtuu mahdollisimman pian! Ei tätä unettomuutta jaksa kukkaan enää *krooh pyyh* Olen myös miettinyt, josko E "pelkää pimeää", kun päivisin saattaa päiväuniltaankin herätä, mutta nukahtaa ilman tuttia yksikseen noin 5 minuutissa, kun taas öisin vaatii sitä tuttia ja nukahtaminen saattaa kestää 30 minuuttiakin...oliskos mahdollista? Olen ainakin ajatellut, että sitten KUN hänet saadaan siirrettyä omaan huoneeseen, ostetaan sinne jokin yövalo tms, että sitten lohduttaisi mahdollisesti öisin...ainakin sitä voisi kokeilla.

Ja niin, kiitokset vaan kaikille kohtalotovereille sekä teille muille tsemppauksista, etenkin Henalle, joka ilmeisesti kamppailee samojen ongelmien ja "Ihanien" herätysten parissa :/ unikoulua tarvis meidänkin varmaan kokeilla, mutta en sitten oikeasti tiedä miten auttaisi, kun ei poika vaadi ruokaa eikä itke, herää vaan öisin...no tämäkin on siis edelleen mietintämyssyn alla :/

Vippa/tippamukista mekin juodaan jo suht hyvin vettä :) vaikka vielä kyllä menee paljonkin ohi suun, mutta hyvin ollaan siinäkin jo edistytty =) ja nyt ollaan pari päivää maisteltu lihaa, ei ole mitään oireita tullut siitäkään ja hyvillä mielin poika sitäkin syö.

Olen siis antanut ihan kaupan liha-kasvisssosetta, mutta tarkoitus olisi itse alkaa keittää lihaa ja sekoittaa sitä sitten kasvisten joukkoon....kun vaan sais senkin aikaiseksi, jotenkin nää päivät menee ihan sumussa, kun on koko ajan ihan sairaan väsynyt! Nytkin ihan JÄRKYTTÄVÄ pyykkivuori odottaa silittäjäänsä, taitaa olla lähes viikon pyykit odottamassa...ja tosiaan, en yhtään pistä omiani, kun tanssiessa pölypallot vaan vilisee...ja kun iltaisin molemmilla on harrastukset ja mies on taas tehnyt pitkää päivää, niin ei kumpikaan ehdi tekemään kotona yhtään mitään *huoh* lohduttaudun sillä, että kyllä tää tästä muutaman vuoden päästä ;-) ja silloin tietty on jo toinen lapsonen mahdollisesti tässä huushollissa....*huoh tätä ihanaa kotiäidin elämää*
Oikeasti, kyllä mä nautin ihan silmittömästi, E on päivisin niiiin ihana ja suloinen ja nauravainen että! Ja nukkuu päiväunet vieläkin hyvin, vetelee just nyt niitä 3 h:n päikkäreitä =)

No joo, mutta taasen pitää mennä itsekin vaaka-asentoon, ottaa vähän viime yötä takaisin =)

Hauskaa viikonloppua kaikille!!

Syysmarja ja E 54 kk 12 pv :)

 
Pikkutiikeri80
Terppa!

Helmiina
, laitoin sulle heti postia koskien facebookia. Kiva päästä näkemään ihmisten naamoja!! Kaikki mukaan eikös vain??!! Mulla oli muuten sulta (ja PP:kin & muut mahdolliset kestoilijat saa vastata) kysyttävää liittyen kestovaippoihin, ja nimenomaan yövaipatukseen. Millaista yövaippaa käytät Nellillä ja monenko aikaan (kuinka paljon ennen nukkumaanmenoa) laitat sen? Meillä kun tehdään iltapesut n. tuntia ennen nukkumaanmenoa, niin uskallanko laittaa jo silloin yövaipan? yökertsinä me ollaan käytetty Lidlin Cien vaippaa, midi-kokoa jossa riittää hyvin imu 11:kin tuntia. Yökestovaipaksi oon ajatellut R&R tuplaläppää (läpissä bambua, hamppua ja mikrokuitua), mutta laitanko pul-kuoret vai villikset päälle? Ja jos villikset, niin minkälaiset? Äh, tulipa kysymyksiä, toivottavasti joku osaa vastata edes johonkin... X) Ja muitakin vinkkejä&neuvoja aiheeseen liittyen saa antaa. Ei olla siis yökestoiltu VIELÄ.

Ruuista. Mäkin tein ensi alkuun liha-kasvissoseet itse, mutta kuinka ollakaan, herralle maistuu kaupan versiot paremmin kuin mun sörsselit! Luulen että johtuu siitä, kun kaupan ruuassa on mausteita, ja itse oon vähän arka käyttämään niitä. Koostumuksesta ei voi johtua tuo mieltymys, kun oon tosi tarkka soseiden survomisessa. Joten voipi olla, että tämän mamin "täytyy" heittäytyä laiskaksi, ja ostaa pikkumiehen sapuskat vaan kaupasta... Meillä syödään nykyisin aamupäivällä vihannessose, päivällä hedelmäsose ja iltapäivällä/illalla lihasose. Kuinka paljon annatte muuten maitoa aterian yhteydessä (tämä siis niille jotka eivät imetä), vai annatteko vain vettä? Mä nimittäin laskeskelin, että meidän poitsu vetelee yli 700ml maitoa/vrk vaikka syö kolme soseateriaa + mahdolliset puurot ym. päivittäin. Ja suositushan on se 6dl/pv. Täytyy ilmeisesti vähentää maidon määrää ja lisätä kiinteän.

Äh, nyt on pää ihan tyhjä kun väsyttää niin paljon... Lisää toisella kertaa. :)
 
Hena..
täällä yksi juuri facebookin saloihin perehtynyt. Pistin Helmiina sulle viestiä..
Toi vaikuttaa paljon toimivammalta kun se MSN.. en oo kirjautunu sinne varmaan pariin kuukauteen, hyvä jos mun tunnus enää edes toimii!
 
Viivi--
Hupsista! Oltiin taas pudottu kauas ykkössivulta!
Meitä on facebookissa jo neljä wabbi-mammaa, kaikki vaan porukalla paljastamaan naamat ja jutskailemaan sinne! =) (Ymärrettävää tietty on jos joku haluaa pysyä anonyyminä edelleen.)
Kaksi yötä ollaan nyt nukuttu uudessa kodissa ja täällä alkaa pikkuhiljaa näyttää asuttavalta. Paras kuitenkin jatkaa nyt tavaroiden järjestelyä...

Viivi ja S. 4kk ja 1pvä (Eilen maistettiin ekan kerran perunaa! Pikkusen puistatti...)
 
Helmiina
Uusi viikko käyntiin..!

Pikkutiikerille yövaipasta... Meillä on käytössä Cuddlen Quickdry -vaipat ja päällä erittäin huopuneet Engelin villikset ja niiden ollessa pesussa hahtuvat. Pul-kuoria kokeilin kerran alussa, mutta ne falskasivat. Noi Ronjan tuplaläpät on varmaan eniten käytettyjä yövaippoina ja uskon, että se riittää hyvin. Yövaippa meillä laitetaan varmaan noin puoli tuntia ennen nukkumaan menoa: ensin yökamppeet, sitten iltapuuro ja lopuksi imetys. Yövaippa on päällä vähintään sen 12 tuntia. Sisävaippa on kyllä aika märkä aamulla, mutta villikset pitävät kosteuden. Siitä vain reilusti kokeilemaan. Meillä oli parina ensimmäisenä yönä varmuuden vuoksi muovitettu frotee lakanan alla, mutta jätin sen pois sitten heti.

N. on touhunnut parina yönä ihan kiitettävästi. Peitto on ollut milloin kokonaan neidin pään yli ja välillä on potkinut sen myttyyn sängyn päätyyn. Yhtenä yönä oli mönkinyt poikittain sängyn päätyyn nukkumaan. Ihmettelin, kun keskellä yötä sain potkun korvaan. Neiti potkiskeli pinnojen välistä... :) Viime yön laitoin sitten nukkumaan unipussiin ja heti oli rauhallisempi yö.

Viivi, meillä ei edelleenkään tykätä perunasta kovin paljon. Pieniä määriä menee jonkin kasviksen kanssa. Maissi on edelleen neidin suosikki ja sitä menee purkillinen heittämällä. Puuro on myös herkkua. Iltaisin menee desiin vettä tehty annos. Muutenkin ruokamäärät on kasvaneet hyvin. Vaikeutta tuottaa vain imetyksen ja kiinteiden yhdistäminen. Jos kiinteitä annan ensin, niin maitoa menee selvästi vähemmän ja toisinpäin. Olenkin yrittänyt vuorotella tätä.

Syysmarja, mitä enemmän kerrot noista huonoista öistä, niin sitä enemmän vaikuttaa siltä, että todellakin omaan huoneeseen siirtäminen auttaisi. Kun E kerran ei edes ole ruokaa vailla.

Helmiina ja N. 7 kk ja 6 vrk
 
The girl with the panda eyes...
Huii... tässä on aika mennyt ihan siivillä...
Hyvä kun kerkeää sähköpostit selailemaan läpi, saati sitten surffailla netissä.

Ja pandailu jatkuu...
Pojulle rantautui vatsavaivat :( Rela tipatt otin käyttöön jos niistä ois apua, vielä ei olla menty cuplatoneihin ym aineisiin. Katotaan nyt miten pärjäillään. Joskus nukahdetaan jopa itsekseen sänkyyn, mutta yleensä nukahdetaan tissiille tai keinuttamalla syliin. Meilläkin toimii se, että täytyy pitää pojua kädestä kiinni ennenkuin voidaan yksin ummistaa sängyssä silmät :)
Nyt on ongelmaksi tullut yöllä pulauttelu, siis vaikka yritän röyhtäyttää yölläkin, mutta kun sitä ei kertakaikkiaan tule joka kerta kun vaavi koisaa suu auki olkapäällä, eikä pandasimmulla ole aina oikein energiaa höykkyyttää kovin kauaa vaan itsekkäästi oma sänky kutsuu, sitten ainakin kerran yössä joku tunti syönnin jälkeen alkaa kuulua outoa ääntä sängystä ja sitten pulautetaan tyynyliina märäksi :( Tuo on vähän ongelma tuo röyhtäytys vaikka rintamaidolla mennään kokoajan, sitä ei vaan tule aina tai minä olen siinä todella huono... Ilmaa kyllä menee syödessä, huolettaa kun kuulee kuinka ilmaa niellään ja koetan vaihtaa asentoa. Sitten kitistään syönnin päälle ja nukahdetaan sitten joskus. Iltaisin harrastetaan pierujumppaa kuten myös päivälläkin aamusyönnin ja unen jälkeen.

Huomasin juuri että vaavilla on pälvikalju :O
Alkaa hiukset harveta kovasti päältä, tukka on kohta kuin vanhalla papparaisella, päältä kalju ja rinkula ohimoilla :( kiva ristiäismuoti... tässä harjailin kuivia nahkarekaleita pois (vieläkin poju kuoriutuu yliaikaisuusnahkoista) ja nyt huomasin että samasta kohtaa on lähtenyt tukkakin!! Voi juma.. tais loppua harjailu jos mie tukankin siltä kampaan pois!!!

Kestoista oli puhetta. Minä en ymmärtänyt siitä vaippakuori viidakosta mitään, joten mie olen kertaillut... Raskausaikana kovasti luin niitä kestosivuja, mutta aina kun oli suurinpiirtein puolessa välissä tekstiä, olin jo ulalla jokapaikan kerroksista ettei sitten mielenkiinto enää riittänyt. Katsotaan nyt sitte jos vielä jossain vaiheessa innostutaan.

Facebookkiin voisin miekin ilmottautua, minulla on vain omat sivut toooooosi kesken kun tuli silloin synnytykseen lähtö kun sitä ennen perustelin ne... sen jälkeen niihin en ole koskenut.
Ja nyt käy tiukka käsky tuolta lattialta, ei enää jakseta kelliä yksin ja kattoa musakanavaa xD

Sunni ja vaavi 3,5 vk
 
Piparminttu-Pipsa.
Pikaisesti pyörähdän...

Pikkutiikeri, meillä on yövaippana ollut 3-viikkoisesta saakka Fuzzi! ;) Eli ihan sama kun päivällä, paitsi tuhdimmilla imuilla (päällimmäisenä insertti, sitten bambua ja alimpana hammpua). Ja hyvin on toiminut! Ei ole kertaakaan falskannut:) Mut me kyllä vaihdetaankin kerran yössä vaippa, tarkoitus olisi siitä päästä eroon. Eli saattaa olla, et jonkunlainen sisävaippasysteemi olis parempi. Mie en vaan millään saa hahtuvia/ villahousuja toimimaan. :( Tuntuu, et N pissaa niin paljo ja se pissa tulee siihen etuosaan, niin ei vaan villikset pidä. Pitäs ehkä lanoliinittaa ne paremmin tai hankkia jotkut uudet. Suosituksia villahousuista?:)

Sunni, meillä oli kans noita ilmavaivoja ja jos jonkinlaisia kitinöitä ja ähinöitä aluksi. Kokeilimme rela-tippoja, mut sit luin jostain et niissä oleva öljy saattaa aiheuttaa joillekin vauvoille vaan lisää ilmavaivoja. Jätimme ne kokeeksi pois ja mun mielestä ilmavaivat kyllä vähenivät sen jälkeen vähäsen. Disflatylia olemme käyttäneet edelleen, lähinnä öisin. Se on musta ollut paljon parempi kuin Cuplaton, kun sitä ei tartte antaa joka syötön yhteydessä vaan 2-3 krt vuorokaudessa riittää. Pulauttelua on meilläkin silloin tällöin, mut yleensä kyllä sillon kun nostellaan Nuuttia liian äkkinäisesti. Toivotaan Sunni, et teillä tuo pulauttelu menisi ohi. Ja meillä ilmavaivat helpottivat selvästi 1,5 kuukauden iässä. :)

Nyt pitää mennä, ruoka on valmista. Palailen juttuun myöhemmin:)

PP ja N 2,5kk
 
Pikkutiikeri80
Päivää!

Tässä lounasta nautin ja päätin kirjoitella samalla muutaman rivin.

Sunni, mäkin suosittelen niitä disflatylejä. Mulla ei oo kokemusta cuplatonista, mutta disfaltylistä vaan pelkkiä hyviä sellaisia. Ja ne on tosiaan helpompia antaa kun annetaan harvemmin kuin cuplatonit. Imetätkö muuten yöllä makuulla vai sylissä? Meillä meni makuulla syöden ihan tuhottomasti ilmaa mahaan ja lopputuloksena oli että koko sänky oli märkä pulautuksen jälkeen. Eli paras olisi kai yrittää imettää mahd. pystyssä asennossa, vaikka helppoahan se ei ole kun kyseessä tosi pieni vauva, joka on kuin löysää makaroonia, muistelisin... Meillä oli myös tuota röyhtäytyksen hankaluutta, ja aloimmekin röyhyttää pikkumiestä polven päällä (hänen "istuessa" siinä kasvot kohti röyhyttäjää) kun hän oli n. 2kk vanha (kun jaksoi kannatella jo päätään omin voimin). Eihän sen ikäistä saa tietenkään istuttaa kuin hetken, mutta röyhy tuli salamannopeasti eikä äidin taikka isin selkä ollut märkä puklusta.. Tuossa asennossa (jos vauva yleensä puklaa) on hyvä kiepauttaa harso vauvan kainaloiden alta vähän niin kuin essuna suojaamaan sekä vauvan vaatteita että röyhyttäjän vaatteita. Näin me toimimme yhä edelleenkin!

Kiitos kovasti PP:lle ja Helmiinalle yökesto-vinkeistä! Viime yönä kestoiltiin ekan kerran ja hyvin meni! Ei tullut ohivuotoja tms. ja poikakin nukkui hyvin. :) Käytössä oli Ronja&Roope-tuplaläppis (sis. hamppua, bambua ja mikrokuituimua), läppien alla vielä yksi extra-bambutiima ja päällä myös Helmiinan käyttämät Engelin tuplaneulos-villikset. Niitä suosittelen PP sullekin :) Niitä saa esim. Pikku-Eeron nettikaupasta ilman postikuluja. Ekassa pesussa kannattaa jo hiukan huovutella haarakohtaa niin pitää varmasti. Yhden käyttökerran kokemus on myös HH wool shortiesseista ja hyvin toimivat kolmen tunnin vaihtovälillä ilman falskausta tai että olivat kosteat edes sisäpuolelta! Täällä kestovaippahurahdus sen kuin pahenee... Harvasen päivä postiluukusta tipahtelee jos jonkinmoista vaippaa ja kuorta. xD

Maanantaina oltiin siellä TYKSissä, joka oli ihan hukkakeikka mitä nyt saatiin uusi lääke kokeiluun. Pulautukset on närästyslääkkeen avulla kurissa ja elämä kulkee mukavasti, mitä nyt välillä kitistään kovastikin. Tiedä mistä johtuu noi kitinät, sattuuko johonkin vai ärsyttääkö muuten vaan eli on ns. huono päivä?

Täällä menossa vähän hankala päivä; pikkumiestä väsyttää kovasti ja itkettää tietenkin sen takia, mutta kun laitan nukkumaan nukkuu max. 45 min. ja herää itkien ja hetken päästä hierotaankin silmiä kuin olisi suurempikin väsy. Normaalisti ottaa siis näin päivällä yhdet pidemmät tirsat 1,5-2h. Kun tietäis edes mistä kenkä puristaa?

Pikkutiikeri ja Pikkumies 3 pvää vajaa 6kk
 
tuutikki2
Pitkästä aikaa täälläkin ilmoittaudun eloonjääneeksi=)

On ollut kaikkea, kun on muutto ihan pahimmoillaan, muutamme isompaan kuun loppuun mennessä ja kaikki paikat on laatikoita väärällään.Isojen lasten koulut ja mun neuvola ja kaikki muuttuu, on paljon soiteltavaa ja järjesteltävää. Raskauskin on jo pitkällä-onneksi olen nyt ollut melko hyvinvoipa. Lisäksi olimme vielä koko revohka kovassa flunssassa ja kuopukselle tuli uudestaan heti toinen tauti ja räkä valuu ja köhii.

Otimme influenssarokotteen kuopukselle, kun joku sitä kyseli. pIan on jo sen tehosteen aika.

Nukkuminen on muutamien ongelma..Kerronpa meidän perheestä...

Esikko nukkui huonosti yli 2-vuotiaaksi ja sitä myötä koko family. Siihen asti hänellä oli sänky vanhempien huoneessa, ajattelimme että se on helpompaa, mutta kun hän muutti omaan huoneeseen, alkoikin nukkua kuin tukki.

Kakkonen on ollut unelma nukkuja aina-oikein ihmettelin onko hän ihmislapsi ollenkaan, kun laitokselta asti veteli 5-6h putkeen sikeitä-

Tämä kolmonen on ollut kahden edellisen väliltä.Eilen täytti vuoden ja edelleen herää 2-3 x yössä maidolle. Muutenkin saattaa inistä ja ähkiä sängyssään, mutta maito on saatava pari kertaa yössä.Meillä ei ole tehty siitä ongelmaa, vaan on katsottu että aikanaan oppii sitten nukkumaan ilman maitoa.Saamme kaikki paremmin nukuttua, kun emme huudata turhaa, vaan unet jatkuu hienosti sitten kun on maito juotu.

Itse lopetin yöimetyksen kokonaan jo alle 2kk imetettyäni, koska muuten maito olisi ehtynyt kokonaan väsymykseeni.Olin niin zombie että itkin kaikesta ja tuntui elämä pahalta.Mies halusi siinä vaiheessa alkaa antaa yömaidot pojalle pullosta, että saisin nukkua ja niin tehtiin. Se oli meille ihanteellinen ratkaisu. Poika ei nimittäin pienenä nukkunut kuin vartin päikkäreitä eli en saanut päivälläkään levätä.

Nyt sitten jännätään millainen tyyppi vatsasta tulee-kovin on ainakin vilkkaat liikeet=)

Jaksamista kaikille mammoille!!!

Tuutikki rv 34+4 ja ukkeli 1v
 
Helmiina
Huih, taas oltiin tipahdettu... Äkkiä perjantaitanssit käyntiin! Ja tänään saatan jopa päästä oikeastikin tanssimaan! Lähden nimittäin käymään pikkujouluissa. Mies on luvannut hoitaa Nelliä. Yösyönnit on jääneet pois, joten helpommin uskaltaa lähteä. Viime yökin meni loistavasti. Nelli nukkui klo 20.30-8.00 ja sitten herättiin puurolle ja maidolle. Nokkamukista maidon juonti onnistuu myös. Ehkäpä sitä jo uskaltaa muutamia viinilasillisia illalla ottaa... ;)

Pp, kuulostaa siltä, että jotain häikkää noissa teidän villiksissä on, jos pissat tulee läpi. Meillä pelittää kaikki: itse tehdyt hahtuvat ja merinot ja myös teolliset eli Engelit ja Wool longiesit. Kannattaa varmaan laittaa Nuutille etupainotteisesti vielä lisää imua, jos sekin auttaisi. Meillä villikset pestään n. kerran kuussa pesukoneessa villanpesuohjelmalla, laiska kun olen... ja lanoliinitetaan sankossa puolesta tunnista kahteen tuntiin, riippuen siitä miten muistan ottaa ne pois.

Eilen meillä oli 7 kk neuvola. Kirpun mitat olivat: pituus 67 cm, paino 7,6 kiloa ja py 44 cm. Muuten oli aika turha käynti, en saa oikein mitään irti noista käynneistä. No, saatiin sentään influenssarokote...

Täytyy jatkaa surffailua... Vielä jos on Facebookiin tulijoita, niin laitelkaa viestiä. Meitä on siellä jo viisi!

Helmiina ja N. 7 kk ja 10 vrk
 
Mari_
Pikaseen laitan, että meillä on ukkeli tänään hoksannu seisomaan nousun salat. Yhtäkkiä vaan seistä tökötti äitin tuolin vieressä ku oltiin vanhempieni luona käymässä. =)
 
Syysmarja
Moi!!

MInä täällä =)
Netti ollut pimennossa vähän aikaa, saatiin sitten poika nukkumaan omaan huoneseen =) ja yöt on olleet kyllä ihan eri luokkaa kuin mitä ne oli about 2 kk!!! Ekat kaksi yötä poika nukkui klo 22 - 08.30 välisen ajan hievahtamattakaan!!!! =) Ja sitten mentiin pari yötä klo 07.30 asti, sitten klo 6.15, jonka jälkeen nukuttiin vielä pari tuntia ja sitä rataa ollaan nyt menty. Viime yö tosin oli vähän huonompi vuorostaan, herättiin parin tunnin välein :-/ mutta nyt sen taas kestää vähän aikaa, kun on saanut nukkua niin hyvin =) eli meillä se omaan huoneeseen siirto kannatti todella!!! =) ihan eri mami täällä.

Valaiskaa tyhmää, mikä on facebook?!?!? *tietämättömänä täällä*

Pääsikö HElmiina tanssimaan pe?

Marille onnittelut pikkumiehen seisoskelusta =)

Ihanaa on katsella poikaa, kun koko ajan oppii jotain uutta ja ihmeellistä! Meillä pyöritään navan ympäri yhdessä hujauksessa, saas nähdä miten kauan menee ennen kuin alkaa ryömimään eteenpäin. Meillä kun on niin liukkaat lattiat -laminaattia- että ei poika pääse mihinkään =) pitää varmaan nostaa eteiskäytävään, siinä kun on matot koko lattian peittona, josko siinä pääsis eteenpäin =) Samoin peppua nostellaan jo kovasti, joten mahtaako kohta alkaa se heijausvaihe. Istuminen olisi kanssa kivaa, mutta vielä ei olla siihen päästy, sylissä kyllä istuu mielellään -vauva-asennossa ei olla sitten enää YHTÄÄN!!!! -mutta muuten ei vielä istuteta. Ruokakin nautitaan sitterissä =)

Joopa joo, mutta näköjään makkarista kuuluu jotain, on poika näköjään herännyt johonkin, pitää mennä!!

Syysmarja ja E viikko vajaa 6 kk =)

 
Piparminttu-Pipsa.
Moikka pitkästä aikaa!

En ole paljoa ehtinyt koneelle, kun ollaan nyt täällä pohjoisen mummolassa evakossa. Mies on siis harjoittelussa Itä-Suomessa ja me tultiin anoppilaan, ettei tarvitsisi olla yksin etelässä. Ihan mukavasti on mennyt, paitsi onhan tää kieltämättä aika raskasta olla pojan kanssa lähestulkoon 24/7. Tottakai anoppi auttaa sen minkä töiltään ehtii, mut ei se ole sama asia kuin miehen kanssa olo. Enkä viitsi anoppia sillä lailla passuuttaakaan, vaikka mielelläänhän se poikaa hoitaisi. Ensi viikolla olis tarkoitus lähteä miehen mukana sinne harjoittelupaikkakunnalle, mutta saa nyt nähdä tuleeko siitä mitään. Meidän vanhempi koira on nimittäin tosi huonossa kunnossa ja pelkään pahoin, ettei se näe enää tulevaa joulua. :'( Sillä on sydämen vajaatoiminta ja tosi pahoja nisäkasvaimia, joita ei siis kannata alkaa leikkaamaan sen sydämen takia. Eli todennäköisesti on kaikkein parasta päästää se kärsimyksistään ennen kuin sen kivut pahenee. :( Onhan tuo ollut tiedossa jo pitkään, ettei se enää kauaa elä, mutta silti siihen ei ole varautunut vaan on vaan koettanut elää päivän kerrallaan liikoja murehtimatta.

Nuutti kasvaa ja kehittyy onneksi hyvin, että siitä on saanut iloa. :) Nyt on opittu laittamaan nyrkki suuhun ja juttelukin alkaa sujua. Välillä Nuutti hihkuu ja sätkii innosta, kun jutellaan tai lauletaan. Se on mahtavan suloisen näköistä! Yötkin on menneet paremmin, nyt Nuutti herää vain 2-3 kertaa! Tosin kohta alka vissiin taas se tiheän imun kausi, jos "oppikirjat" pitävät paikkansa... En ole laittanut tänne 2kk-mittojakaan, ne olivat siis 61,5cm, 6759g ja pipo 41,7cm. Kohtahan onkin jo 3kk-neuvola, saapa nähdä onko kasvu yhtään tasoittunut siihen mennessä. Tuntuu kyllä hurjalta, kun käytetään pojalla jo 68-senttisiä vaatteita! (Tosin kestovaipoilla saattaa olla osansa asiaan, et pitää olla hieman pidempi body)

Syysmarja, huippu homma että teilläkin on yöt parantuneet! Nyt lepäät ja nukut "koko rahan edestä" ;) Facebook on vähän niin kuin irc-galleria, jonne voi tehdä oman profiilin ja laittaa kuvia, viestejä yms. Hauskinta on etsiä Facebookista tuttuja ja liittää niitä kavereiksi. Ja on siellä vaikka mitä pelejä ja juttuja, joista en edes tiedä vielä. Kertokaa te muut lisää, kun paremmin tiedätte. :)

Pikkutiikerille ja Helmiinalle kiitokset yövaipatusideoista villahousujen suhteen. menin ja tilasin samantien ne Engelit meillekin. Pitää nyt vaan odotella, et päästään parin viikon päästä takaisin kotiin ja kokeilemaan niitä!

Tuutikki, sullahan on tosiaan raskaus jo pitkällä! Miten tää aika onkin mennyt niin nopeasti??? ;) Miten olet jaksellut? Pitäisi varmaan käydä lukemassa tuolta odotuspuolelta... ;) Kiitokset kun kerroit teidän perheen yöunikokemuksista. Tuo oli varmasti teillä tosi toimiva ratkaisu, että miehesi hoitaa yösyötöt. Pitää meidänkin harkita sitä ainakin joinakin öinä, jos Nuutti alkaa taas heräilemään usein.

Jep, lähden tästä paijailemaan tuota meidän koiravanhusta. Huomenna on siis eläinlääkäri ja sitten ollaan jatkon suhteen viisaampia. Pelkään kyllä jo pahinta ja siksi tuntuukin, et nyt pitäis nauttia näistä viimeisistä yhteisistä hetkistä...

Surullinen PP ja liinassa uinuva Nuutti pian 3kk!

 
Helmiina
Hiljaista on... Minäkin tässä pikaisesti vain pyörähdän, ettei tipahdeta vallan...

Perjantaina todellakin pääsin vähän tuulettumaan ja olihan se mukavaa pitkästä aikaa! Nelli oli nukahtanut oikein kiltisti ja aamulla puoli kuusi minä nousin syöttämään Nellin ja maito upposi täysin nokkamukista! Mies nousi sitten Nellin herätessä puurolle ja minä sain vielä vähän aikaa nukkua. Seuraavan syötön uskalsin jo sitten hoitaa imetyksellä. Yöllä ja vielä aamulla piti tyhjennellä rintoja, sen verran pingotti... ;) Niin kauan kuin imetän niin ei varmaan kovin monta kertaa tule baarissa käytyä. Paitsi että heti ensi viikolla olisi kolmekymppiset...

Hienoa Syysmarja, että yöt sujuvat paremmin! Saas nähdä, milloin meidän neiti siirtyy omaan huoneeseen... Miten voi olla, ettet Facebookista ole kuullut..? ;) Vaikea selittää mikä se on... Sellainen netissä oleva "ystäväkirja". Siellä esiinnytään omalla nimellä ja kuvalla. Sinne voi myös laitella kuvia. Oma profiili voi olla kaikkien nähtävillä tai sitten niin kuin minulla: vain ystävät näkevät sen. Siellä voi tehdä kaikkea turhaa kuten lähettää kavereille virtuaalidrinkkejä. Isoin hyöty siitä on ollut siinä suhteessa, että on löytänyt ystäviä monien vuosien takaa ja voinut kirjoitella kuulumisia. Nyt meillä on siis siellä oma WAbabies ryhmä ja ollaan nähty toistemme naama... :D. Ryhmässä meitä on jo kuusi!

Pp:lle lohtuhaleja koiravanhuksenne vuoksi..! Kerrohan sitten miten kävi.

Helmiina ja N. n. 7,5kk
 
Pikkutiikeri80
Heissulivei!

Pikaisesti kuulumisia täältäkin suunnasta, jottei kukaan luule että olen kuollut tai muuta....

Eilen oli 6kk neuvola, mittoja sieltä:

pituus 69,2cm
paino 7545g
pipo 43,7cm

Eli hoikahko ja pitkähkö poika meillä. Sai samalla rokotteen joka piti saada jo 5kk neuvolassa, mutta oli just silloin ollut kipeänä joten jätettiin se silloin väliin. Päivä rokotuksen jälkeen meni hyvin, mutta yöllä poika nosti kuumeen joten ei muuta kuin nestemäistä panadolia naamaan ja poika viereen niin saatiin nukkua jopa puoli seiskaan. Puoli kolmeen asti yö olikin aika hulinaa, joten täältä ruudun takaa kurkistelee myös yksi panda-mamma.

LehtiG: mitäs lehtiä tilaatte, vauva- tai ihan muita lehtiä?

Meille tulee ihan perus sanomalehti (jota kukaan ei ehdi koskaan lukemaan) ja pari päivää sitten muutin vauva-lehden kaksplussaan. Ei jotenkaan enää antaneet niin paljon ne vauvalehden jutut, kun käsittelevät niin paljon raskautta, synnytystä ja pikkuvauva-aikaa. Vaikkei sitä millään halua tajuta, niin tässä kovaa vauhtia edetään taapero-ikään, hui!

Pikkumies heiluu paljon konttausasennossa, liikkuu kierimällä joka paikkaan ja myös peruuttaa. Ruoka maistuu hyvin, ja odottelen josko yläleukaan olisi puhkeamassa hampaita. Sen verran paljon poitsu haroo korvaansa kun juo maitoa pullosta, ja muutama päivä sitten syöminen oli myös aika tuskallista kun herra laittoi kielen koko ajan eteen ettei suuhun saanut ruokaa laitettua. Epäilen että yritti suojella kipeää yläientä. No, aika näyttää...

Ja onnea tosiaan Marille pojan seisonta-harjoituksista!

Ja onnea myös kaikille (Syysmarja ja PP ainakin) joilla yöt on alkaneet sujua paremmin. Kyllä hyvät yöunet vaan ovat tärkeät, ja sen huomaa sitten kun pitkästä aikaa saa nukkua kunnolla.

Nyt täytyy rientää, päivän ohjelma taas täyteen buukattu! Palailemisiin!

Pikkutiikeri ja Pikkumies 6kk ja rapiat päälle
 
Piparminttu-Pipsa.
Moi!

Tulin vain kertomaan, että rakas vanha ystävämme tassutteli eilisiltana ikiuneen eläinlääkärin luona. Pidin sitä sylissä viimeiset hetket ja koetin reippaasti vakuuttaa, että nyt lähdetään mökille, jossa se niin kovasti viihtyi. Oli hirveää katsoa, kun hengitys lakkasi ja sydämen syke heikkeni hiljalleen. On niin tyhjä olo ja hirveä ikävä. Mies ei ehinyt edes hyvästelemään koiraamme, koska on siellä harjoittelussa toisella puolella Suomea. :( Lauantaina hautaamme vanhan rouvan mökille sen ison kivikasan viereen, jonka koiramme kokosi järvestä nostamistaan "aarteista".
 
Pikkutiikeri80
Osanottoni PP:lle ja koko perheelle. Tiedän varsin hyvin miltä luopuminen tuntuu... Siitä on nyt aika tarkalleen vuosi kun veimme toisen kissamme viimeiselle matkalle. Toivottavasti sauraavat sanat hiukan lohduttavat.

JOS NIIN PITÄÄ TAPAHTUA

Jos niin pitää tapahtua että tulen heikoksi
Ja tuskat tekevät levon unettomatksi,
Silloin teethän mitä pitää tehdä
sillä tätä viimeistä taistelua ei voi voittaa.

Tulet olemaan surullinen, ymmärrän sen
Mutta älä anna murheen pysäyttää kättäsi.
Sillä tänä päivänä, enemmän kuin pysymistä
Rakkautesi minuun täytyy kestää koetus.

Vie minut sinne missä minun tarpeeni hoidetaan,
Ja pysythän kanssani loppuun asti.
Pidäthän minua vakaasti ja puhut minulle
Kunnes silmäni eivät enään näe.

Toivon että aikanaan ymmärrät
Kuinka hyvä olit minulle päästäessäsi minut pois.
Vaikka häntäni hyvästit on heilauttanut,
Tuskalta ja kärsimykseltä olen pelastettu.

Älä murehdi että se olit nyt sinä,
Jonka piti tämä raskas teko tehdä.
Olemmehan olleet niin läheiset - me kaksi - nämä vuodet,
Tunnen suuren rakkauden kyyneltesi takaa.

(kirjoittaja tuntematon)
 
-Viivi--
Voi Itku Pp! :´( Lohtuhali! Voimia raskaisiin hetkiin.
(Kävin ensin tuolla Facebookissa, enkä silloin tiennyt mikä tilanne oli.)
Kyyneleet silmissä täällä yritän kirjoitella.

Ja voi itku, miten koskettava toi Pikkutiikerin runo! Niisk! :´(

Tänne ei kuulu ihmeitä, kaikki sujuu hyvin. Pikkuhiljaa alkaa uusi koti tuntua kodilta, vaikka moni asia on vielä rempallaan. (Esim. lakanat toimittavat muutamissa ikkuinoissa verhojen virkaa, kun ei olla saatu vielä(kään) sälekaihtimia ja S:n huoneen tapeteissa kestää vielä muutama viikko...Yritän olla hermostumatta.)
Tänään ostin S:lle flanellisen unipussin (DavidFussenegger), kunhan saan sen pestyä niin päästään kokeilemaan! =) Löysin myös söpön tonttuhatun, jota testataan heti ensi viikolla, kun leivotaan itsenäisyyspäivänä joulupipareita! Essu myös odottaa jo pikkuleipuria.

Missä muuten on Minttu, ei olla kuultu mitään aikoihin!?!?!?

G: Mulle tulee Vauva-lehti ja Kotivinkki. MeNaiset taitaa tulla vielä muutaman numeron verran. Lisäksi tulee Lapsen Maailma (lastensuojelutyön tukemiseksi).

Öitä!
Viivi ja S. 4kk 11pvää
 

Yhteistyössä