WABabies 2

  • Viestiketjun aloittaja -Viivi-
  • Ensimmäinen viesti
-Viivi-
Synnyttäneet:

26.10.06 Anna vm82, ensimmäinen POIKA 26.10 3140g 50cm
27.10.06 Aurora vm80, toinen (tyttö 03/05) POIKA 27.10 3810g 51cm(?)
8.11.06 Mari vm83, ensimmäinen POIKA 3.11. 2890g 49,5cm
21.11.06 tuutikki vm71, kolmas POIKA, 3110g 47cm
10.12.06 Kira vm76, ensimmäinen TYTTÖ 26.12. 3780g 52 cm
1.2.07 Aqua vm76, ensimmäinen POIKA 25.1. 2850g 48cm
2.4.07 Minttu, vm85, ensimmäinen TYTTÖ 3890g 49cm
7.4.07 Hena, vm79, ensimmäinen POIKA 4630g 53cm
13.4.07 Helmiina, vm77, ensimmäinen TYTTÖ 2955g 47 cm
27.4.07 Tyrni1, vm75, ensimmäinen POIKA 3450g 49 cm
15.5.07 Kk, vm84, toinen (poika 09/04) TYTTÖ 3395g 48,5 cm
24.5.07 Pikkutiikeri, ensimmäinen POIKA 3080g 49cm
24.5.07 Peppi, ensimmäinen POIKA 3980g 54cm
4.6.07 Syysmarja, ensimmäinen POIKA 3970g 53 cm
18.7.07 Viivi, vm78, ensimmäinen TYTTÖ 3000g 50cm (La30.7.07)
20.7.07 Limee, ensimmäinen POIKA 3350g 49,5cm
15.8.07 Meirami, ensimmäinen TYTTÖ 3700g 50cm
6.9.07 Piparminttu-Pipsa, ensimmäinen, POIKA 3330g 50cm

Noin. Aloitetaanpa uusi ketju, kun edellisessä mentiin jo reilusti yli satasen!
Mutta käykää hei lukemassa vanhan ketjun lopusta Pp:n viimeisimmät kuulumiset! =)
 
-Viivi-
Hiljaista pitelee ketjussa... No, höpistään silti jotain, kun tässä tuntuisi olevan hetki aikaa. Tyttö nukahti pienille päikkäreille.

Huh! Marillahan on jännät paikat siellä!! =) Peukut pystyssä ihan kympillä! bd Mä en varmasti pystyis odottelemaan testauksen kanssa jos tikku odottais kaapissa valmiina! Tulet sitten heti kertomaan meille mitä se näytti!!! Ja vaikka siirrytkin kakkoskierrokselle Tuutikin kanssa tuonne odottajiin, niin älä silti unohda meitä ihan kokonaan, jooko?! =)

Hieno juttu Pp, että Pojun mahanpurut on jo hellittäneet noinkin hyvin!

Omia kuulumisia:
Meillä on alettu nukkua yöllä oikein urakalla... Viimeyönä pirpana nukahti kymmenen maissa ja heräsi ensimmäisen kerran vasta seitsemän jälkeen! :-o Kyllä vaan on äiti ihmeissään -ja tissit. X)
Minusta tuntuu muutenkin että tyttö nukkuu enemmän kuin joku aika sitten, mutta kai se on ihan normaalia? *hermoilee tapansa mukaan vähän jokaisesta muutoksesta, oli suunta mikä tahansa*

Eilen saatiin taas tylsästi muistutus, ettei äiti voi syödä mitä tahansa... En kyllä mielestäni syönyt mitään ihmeellistä, mutta pihveissä oli vähän reilummin tuoretta mustapippuria... Eilen illalla pikkuneiti valitteli, eikä oikein mitenkään päin ollut hyvä ja aamulla olikin sitten massu kuralla! :/ Ei onneksi (vielä ainakaan) niin pahasti kuin viimeksi, jolloin vaippaa sai vaihtaa ainakin 10 kertaa päivässä! Aloitin Rela-tipat uudelleen heti aamulla. Pöh.

Meille tarjoutui hieno tilaisuus päästä muuttamaan omakotitaloon! (Nyt siis rivari-kolmio.) Yksi kaveri otti vastaan kolmen vuoden työkomennuksen ulkomailla ja tarvitsee "talonvahdin". Tänään mennään katsomaan taloa ja jos on meidän käyttöön sopiva, niin hyvin todennäköisesti muutetaan sinne pikapuoliin! Jännää! Talo on samassa kaupungissa kuin nytkin asutaan, mutta asuinalue on meille kummallekin vieras, joka ei kyllä haittaa yhtään! =)
Tilaisuus sopii meille tähän elämäntilanteeseen kuin unelma: maksetaan laina pois, ylijäämät säästöön ja sitten mullla on mahdollisuus jäädä Pirpanan kanssa kotiin vähän pidemmäksi aikaa kuin vanhempainavapaaksi! Jee!! \o/

Hmm... mulla oli mielessä muutama G, mutta enpäs nyt meinaa muistaa... *raapii päätään* No, tässä jotain:

SAUNA G:
Minkä ikäisenä teidän lapset ovat olleet ekaa kertaa saunassa? Miten toteutitte?

Meillä saunotaan kotona tosi harvoin, eikä pikkuneiti ole vielä päässyt sitä ihanuutta kokeilemaan. Kylvyssä käydään 3 kertaa viikossa.

Äh, mies tuli töistä kotiin ja nyt hävisi viimeinenkin ajatuksenpätkä...!

Palaillaan taas! =)

Viivi ja S. 8,5vko




 
**Minttu
Onnea Pplle meiltäkin päin!

Täällä on selvitty muutosta, vaikka vielä on osa tavaroista vanhassa talossa. UUsi koti on ihanan kotoisa ja siitä on tullut jo tosi rakas. Tänne on jotenkin tosi helppo ollu kotiutua. En tiedä johtuuko siitä, että tarkotus on jäädä asumaan tänne vähän pidemmäksi aikaa...? Kerroinko että meillä on omaa metsääkin tässä tontissa..? KÄytiin Milanan kanssa tutkimassa omaa reviiriä ja ihana satumetsä mustikoineen ja sammalmättäineen odottaa pientä leikkijää suojiinsa. Meidän pihassa on oikein vanha kuusi, arviolta noin 150-200 vuotta vanha. Sen rungon ympärys on yli metrin ja oksien alle mahtuu vaikka kaksi autoa ja se on korkeampi kuin meidän 3 kerroksinen talo. Siinä on jo valmiina keinu Milanaa odottamassa... :)

Keskiviikkona mennään tapaamaan uutta neuvolan tätiä. Toivottavasti tullaan hyvin juttuun sen kanssa. Meillä on ollut yöt aika rikkonaisia viikon ajan kun neiti on tehnyt hampaita. Yksi hammas on jo puhjennut. Oon antanut peräpuikkoja kun on ollut oikeen kipeetä. Meneeköhän ne hampaitten tulot aina aalloissa, sillain et pari hammasta kerrallaan ja sit taukoa vai miten...? Milana yrittää kovasti ryömiä, mutta ei se oikein vielä onnistu, varsinkaan lautalattialla, joka on aika liukas.

Nyt täytyy kuitenkin mennä jatkamaan muita hommia. Anteeksi omanapainen viesti, täällä on vaan niin kiire että ei meinaa ees ehtiä kaikkia viestejä lukea. Ens kerralla sitten.

Ps. Meillä saunottiin ekan kerran 4 kk ikäisenä. Jos sitä nyt voi saunomiseksi kutsua... Käytiin uimahallin saunassa alalauteella minuutin lämmittelemässä ilman löylyjä uinnin jälkeen.

Minttu & Milana 5kk
 
tuutikki2
Moi!

Meillä saunoi ukkeli muistaakseni n.8kk iässä. Otettiin amme löylyhuonen lattialle ja ukko siinä istui ja loiskutteli. Pikkuisen otettiin lämpöä keskilauteella ennen kylpemistä. Sit kun muut heitteli löylyä ihan normaalisti, ukko istua nökötti ammeessaan lattialla.Tykkäs kyllä. Ihan pieniä ei sais pitää kauheesti löylyssä , kun heillä on vaikkinainen tuo lämmönsäätely.

Hampaita voi tulla niinkuin ukkelilla pari kerralla ja sit pitempikin tauko (meillä 3kk tauko sen jälkeen) TAI kertarysäyksellä niin kuin joillain että tulee vaikka 8 hammasta ihan peräkanaa.Ei sääntöä ilman poikkeusta.

Meillä harjoitellaan tuetta seisomista kovasti.

Tuutikki ja ukkeli (3pv:n päästä 10kk).
 
Pikkutiikeri80
Huomenet ketjuun!

Ihan ekana tsemppihali PP:lle verenpaineiden ja muiden kanssa. Toivottavasti löytyy pian joku apu/lääke noihin sun oireisiin, etkä vaan joudu sairaalaan tarkkailtavaksi.

Viivi, meilläkin taidettiin just siinä kahden kuukauden iässä nukkua jo hiukan pidempiä yöunia (ei kylläkään koskaan aamuseitsemään! *kateellinen*), joten on ihan normaalia. Ja sit taas kolmen kuukauden iässä meni yöt ihan rikkonaisiksi, ilmeisesti kun poitsu oppii päivisin niin paljon kaikkea uutta, että pitää yölläkin käydä läpi opittua... Viime yönä nukuttiin pitkästä aikaa 7 tuntia putkeen!!! Äitikin tuntee itsensä taas ihan uudestisyntyneeksi... Syynä ilmeisesti illalla nautiuttu ruusunmarja-riisivelli, joka tuhdimpaa kuin esim. maissivelli, eikä aiheuta meidän ukkelilla ylenpalttista oksentelua/pulauttelua niin kuin muut vellit. Meillä vellit juodaan yhä silti 50/50 maidon kanssa, kun muuten meinaa tulla ylös...

Kuulostaa täydelliseltä toi Viivin diili talonvahti-pestistä. Samoin kuulostaa Mintun uusi koti aivan ihanalta!!! Höh, koskakohan sitä itse pääsisi tuijottamasta vastapäisen talon tiiliseinää kun katsoo ikkunasta ulos... No ei kai, mä kyllä tavallaan viihdyn kerrostalossa (koko ikäni asunut!), saan siitä jotain outoa turvallisuudentunnetta. Vähän niin kuin asuis ison legorakennelman yhdessä pienessä palikassa... Kun meet kotiin ja suljet oven, kukaan ei pääse sisään eikä hairitse esim. katselemalla ikkunoista sisään. Vaikka kyllä mulle rivitaloasuntokin kelpais, en kiellä sitä...

SAUNAG: meidän pikkumies saunoi ekan kerran viikko sitten iskän kanssa vauvauinnin jälkeen. Istui isin sylkyssä alalauteella ja kruunas kokemuksen pissaamalla siitä lattialle... X) Ikää silloin siis 3,5kk. Kotona ei olla vielä saunottu (vaikka pienen pieni sähkösauna meillä onkin), kun meidän sauna on niin ahdas ettei sinne saa just esim. kylpyammetta tms. lattialle. Anoppilaan ollaan ajateltu mennä poitsun kanssa saunomista harjoittelemaan, siellä kun sitä tilaa löytyy löylyhuoneestakin.

Päivän rutiinit ja askareet kutsuu, joten jatkan enemmän toisella kertaa!

Pikkutiikeri ja Pikkumies viikon vajaa 4kk
 
Pikkutiikeri80
Jee, meillä tais pikkumies vihdoin hiffata lusikalla syömisen!!! Tänään maisteltiin maissi-perunasosetta jo ainakin kymmenen pienen lusikallisen verran. Sitkeys palkitaan :)

Hei, missäs kaikki mamit luuraa? Kuulumisia kertomaan, heti paikalla!

VillahaalariG: kuinka moni omistaa/aikoo hankkia Ruskovillan villahaalarin talveksi? Jos sellainen jo on, millaisia kokemuksia? Onko hintansa (57,50,-) väärti? Onko parempi kuin fleece-haalari, varsinkin jos vauva on hikoilevaa sorttia?

Eipä mulla muuta tällä kertaa... Päivänjatkoja!
 
tuutikki2
Ruskovillaan sen verta että mulla on ostettuna molemmille vauvoille sellaiset ja ehdottoman hyviä ovat koska ovat ohuita mutta lämpimiä eivätkä hiosta.Mahtuu minkä asun väliin vaan. Fleece on turkaisen kuuma esim. jos menee autolla/bussilla/junalla tms osan matkaa ja sit taas pakkasessa. Ohut villahaalari myös pysyy kuivan tuntuisena vaikka lapsi hieman hikoaisi. Olen pitänyt poitsulla ruskovillan kypärähattua koko syksyn, kun hän ei muuta myssyä suostu pitämään.Olisiko niin huomaamaton ja hengittävä päässä? Tulevalle vauvalle ostin silkkimyssyn.
 
Piparminttu-Pipsa.
Heippa!

Pikaisesti yritän päivittää kuulumisia, kun ei tiedä koska tuo pikkuinen tuhisija päättää taas herätä. ;) Elikä tänne kuuluu ihan hyvää, mahavaivoja on edelleen silloin tällöin mutta niinpä niitä taitaa olla kaikissa vauvaperheissä. Imetys tuntuu sujuvan hyvin:) Poika on ihana, kun sillä tuntuu olevan joka päivä joku uusi hassu ilme varastossa. ;) Parhaat naurut saa aina, kun seuraa miten Poju venyttelee ja haukottelee kesken unien tai juuri herätessään. Kaula on pitkänä, koko naama aivan kurtussa ja kädet hieroo silmiä ja poskia. On se vaan suloinen!

Oon nyt kolmatta päivää kahdestaan pojan kanssa kotona, kun mies on taas koulunpenkillä. On tää kotiäidin arki aika rankkaa ainakin näin alkuun, kun kaikki rutiinit ja kikat on vielä oppimatta. Miten ihmeessä te selviätte??? Musta tuntuu että oon välillä aivan hukassa, kun en tiedä missä järjestyksessä tekisin asiat. Ja mietin aina, et miten paljon vauvaa "saa itkettää"? Eli tarkoitan tuolla hölmösti asetellulla kysymykselläni sitä, että miten pian vauvan itkuun/ ähinään tms. pitää vastata? Tietenkin mahdollisimman pian, mutta jos on juuri tekemässä jotain jota ei voi jättää kesken niin mitäs sitten? Mulle tulee ainakin ihan kauhea olo, jos en pysty säntäämään vauvan luo saman tien... Mut onko se vaarallista/ haitallista? Sorry, nyt nää mun "tyhmät kysymykset" saa jatko-osan! ;) Tuntuu, että se oli ihan äsken, kun pelmahdin odotuspuolelle enkä tiennyt oikein mistään mitään ja kyselin ties mitä. ;) Ja tässä sitä taas ollaan. Koittakaa kestää... ;)

Mintun talo kuulostaa ihanalta! :) Oma metsä ja kaikkea... En ihmettele yhtään, että meinaatte asua siinä nyt jonkun aikaa. ;) Milanalla kelpaa kyllä temmeltää pihalla, kunhan sen aika koittaa!

Viivillä on käynyt hyvä mäihä tuon talodiilin kanssa, siistiä! :) Tuohan on loistava tilaisuus ja saattepahan sitten tutustua ja ottaa esimakua omakotitaloelämästä. :) Ja kun budjettiasiatkin tuntuisi menevän putkeen, niin mikäs siinä!

Pikkutiikeri, ollaan näemm kohtalotovereita asunnon suhteen. ;) Mekin asutaan nimittäin tälläsessä legotalon palikassa (hauska vertauskuva!) ja kieltämättä haluttaisi päästä hieman isompaan asuntoon ja vaikka rivariin. Mutta tässä me asutaan ensi syksyyn saakka ja sit muutetaan pois kunhan mies valmistuu. Jospa se seuraava asunto olisi sitten jo vähintään kolmio... :)

RuskovillaG: Oon harkinnut sen haalarin hankkimista, mutta en varmaan ainakaan uutena raaski ostaa. Huuto.netissä on joskus ihan hyvänoloisia kaupan ja melkolailla halvemmalla. Mut saa nyt nähdä. Ruskovillan villapotkarit meillä on ja anopin ystävä neuloi aivan ihanan villahaalarin, joka on kylläkin melko paksu. Pitää kattoa pärjääkö niillä vai oisko se Ruskovillan haalari sittenkin paras. Tuutikin "mainospuhe" oli ainakin vakuuttava. ;)

Jeps mutta nyt taidan lepäillä hieman, kun Pojullekin tuntuu uni maistuvan. Proteiinit on muuten laskusuunnassa ja samoin verenpaineet! :) Toivottavasti suunta säilyy samana, huomenna on taas uusi pissankeräys...

Mukavaa illanjatkoa!

PP ja Poju 13vrk

P.S Huomenna aloitetaan d-vitamiinitipat... Jännittää, tekeekö ne pikkuisen masun entistä kipeämmäksi. :/ Olihan se niin, että Jekovit aiheuttaa ilmeisesti vähemmän vatsavaivoja?

 
Pikkutiikeri80
Iltaa!

D-vitamiineista: meillä ollut alusta asti käytössä Devitolit (saatiin ne neuvolasta) ja eivät meillä ihme ja kumma aiheuttaneet sen enempää vatsanväänteitä. Onneksi, kun niitä oli jo ennestään ihan tarpeeksi... Neuvolantäti sanoikin silloin, että äidit aika usein pistää mahanpurut d-vitamiinin piikkiin, kun juuri se vitamiinien aloitusajankohta on sama jolloin yleensä koliikki-tyyppiset vaivatkin alkaa. Mene ja tiedä. Kokeilemalla se selviää! Toivottavasti PP teidän poju ei reagoi noihin tippoihin mitenkään. Millaiset ohjeet saitte muuten neuvolasta niiden aloitukseen? Meillä käskettiin antamaan eka viikko yhtä tippaa, toisella viikolla kahta tippaa jne. kunnes tulee se 5 tippaa täyteen.
 
Helmiina
Ennen nukkumaan menoa vielä pikaisesti. Tämä on se aika, jolloin ehdin kurkkia kuulumisia...

Ensinnäkin Pp... Voi ei, kyselit liian vaikeita... Ei tällainen tutkijarenttu muista kaikista lääkkeistä! ;) Parasta varmaan on, että kyselet sitten lääkäriltä... :) Ja noihin muihin kysymyksiin... Itse vastasin Nellin itkuun aika nopeasti, toisaalta Nelli ei hirveästi itkeskellyt. Nykyään narisee tyytymättömyyttään tai muuta ja siihen en ole kovin nopeasti vastannut, koska tiedän, ettei Nellillä ole hätä. Minun mielestä kai neuvotaan vastaamaan pienen vauvan itkuun aika nopeasti... En tiedä olenko oikeassa. D-vitamiineista meille suositeltiin Jekoviteja eikä niistä mun mielestä tullut vatsavaivoja. Mekin aloiteltiin aika varovaisesti...

Ohhoh Viivillähän on hyvä tuuri käynyt! Onnittelut "uudesta" asunnosta. Ja Mintulle myös ihan omasta talosta!

SaunaG: Nelli ei ole vielä käynyt saunassa. Ajateltiin, että jos tässä jossain vaiheessa kokeiltaiss mennä bumbon kanssa koko porukka saunaan, Nelli alhaalla lattialla.

VillahaalariG: Ostin Nellille talveksi Huutonetistä Ruskovillan kokohaalarin. On erittäin hyvässä kunnossa, kuin uusi ja maksoin puolet uuden hinnasta. Olen myös huutanut villaisen kypärämyssyn sieltä. Ihanan ohuilta ja lämpöisiltä vaikuttavat.

Ja sitten kuulumisia... Käytiin maanantaina 5 kk neuvolassa uudella neuvolantädillä.
Mitat:
Paino: 6750 g
pituus: 63 cm
py: 42,2 cm
Eli hyvin meidän kirppu kasvaa. Muuten en oikein tiedä, mitä mieltä olisin tästä uudesta tädistä. Oikein ihana ja mukava ihminen, sellainen "vanhan kansan" neuvolantäti. Mutta kaksi asiaa otti todella päähän. 1. asia: kerrottiin, että Nelli ei syö pullosta maitoa. Täti katsoi ihmeissään ja sanoi: "Vauva on jo 5 kk ja äiti ei pääse pitemmäksi aikaa viettämään omaa aikaa." Siis hetkinen, mitä minun pitäisi päästä tekemään. Kerroin, että käyn kyllä salilla ja jumpassa 2-3 kertaa viikossa. Ja kaupungilekin pääsen sen kolmen tunnin ajaksi ja jopa yhdessä miehen kanssa, jos isovanhemmat hoitaa. Mutta tämän tädin mielestäpä Nelli pitäisi opettaa pullolle. Ei vauva kuulemma nälkään kuole vaan syö kyllä vaikka pullosta. En ole todellakaan kokenut tätä aikaa mitenkään "kotiarestina" ja minulla ei ole todellakaan mitään halua vielä viettää tuntikausia pois Nellin luota! 2. asia: kerrottiin että Nelli ei syö tutia ja syö aina sormia nukahtaakseen. Keskustelu meni kutakuinkin näin:

Täti: kyllä se tutti olisi paljon parempi vaihtoehto

minä: Nelli ei suostu millään syömään, sylkäisee pois, yökkäilee ja kakoo

Täti: sormiin saattaa tulla rakkuloita

minä: ollaan kokeiltu kaikki kaikki tuttimallit ja ei onnistu

Täti: pitäisi vain yrittää, hammaslääkäritkin suosittelevat tutia

minä: Nelli saattaa jopa itkeä tutille, jos sitä liikaa tarjoaa, niin kuin pullollekin ja ei se niitä sormia koko ajan syö

Täti: mutta kyllä se tutti olisi todella hyvä...

Ja tämä jatkui ja jatkui. Ei mennyt vakuuttelut millään perille. Ilmeisesti tädillä ei ole ollut vielä yhtään lasta, joka ei syö tutia... Minkä minä sille voin, että tutti on Nellin pahin vihollinen... :) Onneksi pikkusisko lohdutteli (myös terveydenhoitaja), että näillä vanhemmilla tädeillä on paljon omia mielipiteitä. Sisko sanoi vielä, että voisi olla Imetystukiryhmässä vihaisia ihmisiä, jos kertoisin, että neuvolassa pakotetetaan käyttämään pulloa ja tutia. Maanantaina olin todella vihainen, mutta onneksi jo nyt annan mennä tuollaisten ohjeiden ohi korvien tai ilmeisesti vain olen sitten niin huono äiti, kun en halua mennä menojani ja jättää lasta vielä vieraiden hoitoon... ;) Niin ja saatiin muuten istumislupa. Nelli kun nousee sylissä istumaan ja istuu siinä jo niin topakasti. Ja saas nähdä, milloin lähdetään ryömimään. Yritys on ainakin hyvä! Oman navan ympäri Nelli jo pyörii.

Ehkä sitä joutaisi nukkumaan...

Helmiina ja Nelli 5 kk ja 6 päivää
 
Masi*
Me nyt jäätiin pois tuosta uudesta listasta,en viitsi nyt heti perään laittaa uutta.

Meillä on ollut aika tylsä vaihe tässä.Siksi tämä hiljaisuus meidän osalta.
8kk neuvolassa käytiin:
Pituus: 76cm
Paino: 9,5kg
Pipo: 46,5cm

Lääkäri siellä vähän nyrpisteli naamaansa,kun ei Alex istu vielä tuetta,eikä pahemmin tahdo seisoa.Alex on sellainen "veltto virtanen",toisin kuin siskon vauva on taas aivan kankea,seisoo jo tuen kanssa ja ryömii vaikka on 3kk nuorempi..Noh,itse en jaksa asiasta huolestua,kaikki aikanaan :)

Saunassa ei olla vielä oltu,aateltiin odottaa siihen asti,kunnes Alex oppii istumaan,niin voi sitten ammeessa olla.Kerran kokeiltiin sylissä käyttää saunassa,mutta jo ovella tuli kauhea paniikkihuuto,että se jäi lyhyeen.

Talvihaalareista sen verran,että itse pidän enemmän housu/takki yhdistelmästä.Ostettiin juuri pojulle talveksi toppatakki ja (henkseli) toppahousut.Hinta kylläkin oli sama 60€..

Me myös asutaan kerrostalossa vielä.Kateeksi käy teitä onnekkaita,ketkä omakotitalossa asustelette.Itselläkin haaveena,ollaan kyllä katseltu josko tulisi vastaan sopivaa,kun toista lastakin ollan suunniteltu tässä parin vuoden sisällä,tulee ahtaaksi tämä kaksio.

Alex ei myöskään huolinut tuttia millään alkuun,mutta kun hampaita alkoi tulla alkoi tuttikin maistua.

Muistaakseni päivärytmistäkin joku tuolla kyseli.Lyhyesti;Aamulla herätään 6-7 välillä,½h päikkärit 10 ja 13 aikaan,sitten 1h päikkärit 15 paikkeilla ja illalla 7-8 välillä nukkumaan.

Lisää galluppia: Kuinka usein käytte kylvyssä?Ja pesettekö pyllyn joka kerta kakin jälkeen?
 
Aurora Vee
Erittäin pikaiset kuulumiset työpaikalta (hyi mua...):

Meillä kaikki hyvin, poika kävi neuvolassa (on pikkuisen vajaat 11kk) ja kaikki hyvin. Mitat yllättivät vanhemmatkin: 83cm ja 13kg! Siis "Häh?!" ajattelin itsekin, kilon kevyempi kuin 2,5-vuotias isosisko? Joo eli ilmeisesti poika ainakin saa riittävästi ruokaa... Maitotuotteiden syöntiä lisättäessä (lähinnä kuumentamaton maito) Viktorille tuli hieman vatsaoireita, joten sitä taas jarrutellaan. Viili ja raejuusto maistuu erittäin hyvin.

Töissä oli hetken hiljaista, taas jatkuu... Hyvää viikonloppua jos en ehdi piipahtamaan!

AV
 
Syysmarja
Heipat!

Viivi: ihanalta kuulostaa teidän talodiili,tsemppiä!!!
Ja Minttu: ihanaa, Milanalla on sitten ensi kesänä paaaaaljon tutkittavaa =) itsekin odotan jo ensi kesää, kun Eetu pääsee kunnolla tutkimaan omaa pihaa ja sen ihmeellisyyksiä =)

Ruskovillan haalarit: mun täytyy myöntää, etten ole sellaisista kuullut juttuakaan *nolo :/* mutta mukaviltahan nuo kuulostivat, varsinkin tuutikki antoi sellaisen "suosituspuheen", että pakkohan niiden on hyvät olla :)

Meillä käytössä Jekovit, eli se mitä ei tarvi säilyttää jääkaapissa...olen kuullut molemmista sekä hyvää että huonoa, jotenka...eikös se ole kaikista vauvoista kiinni, sopiiko vaiko ei?! Meillä ei ainakaan siitä ole mitään ihmeellistä tullut, ja tosiaan alkuun mentiin viikko/1 tipp, toinen viikko/2 tippaa jne...me ei kauaa sitä 5 tippaa "syöty", kun pikkuinen sai lisäksi ä-korviketta, joten nyt mennään jo sillä 3 tipalla.

Saunassa ei vielä olla oltu, mitä nyt ollaan lämmitelty isin tai äidin sylissä saunan ovella kylpyä ennen ja kyvlyn jälkeen. Ajattelin itse samoin, että sitten kun osaa jo istua, niin omassa ammeessaan voisi sitten lattialla loiskutella, kun isi ja äiti on löylyssä =)

Helmiinalle tsempit uuden neuvolatätsyn kanssa, aika uskomatonta että "pakottaa" teidät opettamaan lapsen tutinsyöttöön...ja että pulloa pitäisi kanssa "pakkosyöttää"...aika kummallista mun mielestä kyllä! EIkös se ole hyvä, että Nelli on täysimetyksellä -siihenhän JOKA PAIKASSA äitejä kehoitetaan -ja että tuttikaan ei maistu, ei ainakaan tarvi siitä sitten vuoden päästä -noin!- sitten vieroittaakaan!

Mäkin oikein odotan sitä aikaa, kun aletaan maistella noita soseita, saas nähdä miten meidän mies lusikkaan tottuu, vaikka olen kyllä antanut noita d-vistkuja välillä lusikasta, että tottuisi tosiaan siihen. Sellaisella pehmeällä lusikalla siis.

Meillä syödään/juodaan iltaisin sitä maissivelliä vielä, tällä hetkellä mennään 80/40 eli pulloon tulee 80 ml velliä ja 40 ml maitoa :) ja ei ole ainakaan havaittavissa mitään vatsaongelmia.

Hei, siitä tulikin mieleen: miten usein teillä kakataan?
Meillä kakataan noin kerran päivässä, joskus tulee parikin kertaa, joskus jää päivä välistä. Mutta normi on se 1 krt /päivä. Ainakin neuvolassa sanottiin tämän olevan ok.

Itkuun vastaan aika nopeasti, mutta joskus kyllä en "välitä" ihan heti, kun kuulen pikkumiehen "itkusta" ettei todellista hätää ole =) eli sellaiseen "kähinään ja valitukseen" en reagoi kovin nopeasti.

Jaahas, meillä herättiin aamupäiväpäikyiltä, äidin täytyy nyt rientää =)

Jaa niin hei, mites usein teillä syödään vuorokaudessa? Siis te, jotka ette imetä enää/imetätte vain vähäsen =) ja minkälaisia määriä?

Syysmarja ja E 3,5 kk =)

 
Mari_
Moi!

Pikaisesti silmät ristissä tässä jotain laittelen. =)

Viivin asuntodiili kuulostaa kyllä todella hyvälät, ja Mintun uusi koti isoine pihoineen myöskin mahtavalta =)

SaunaG: saunassa Niclas kävi ekan kerran siinä 4kk:n iässä, ja muutaman kerran sen jälkeenkin. Nyt kun olen pari kertaa yrittänyt, niin äkinä alkaa jo ovella, eli ei sitten mennä sinne, tuli liian pitkä tauko väliin siinä kesän aikana (takoo päätä seinään johtuen omasta tyhmyydestä TOK TOK).

RuskovillaG: meillä on joku villahaalari jonka mun vanhemman osti pojulle jo viime talvena, koko pitäs varmaan olla nytki ihan sopiva, pitää tässä joku päivä kokeilla. Merkistä ei oo kyllä hajuakaan. =)

Helmiina, aika erikoinen neuvolatäti - pakko myöntää, tekee kaiken toisin ku suositellaan. Ja minkäs sille voi jos toinen ei huoli niitä. ei niitä nyt voi teipatakkaan siihen suuhun kiinni =) Ja onkos sitä nyt pakko olla lapsesta erossa, mä en oo ollu vieläkään ihmeemmin Niclaksesta erossa, mitä nyt jotaki pakollisia lääkärikäyntejä yms.

Eli tein kaks testiä, ja molemmat oli negoja, joten kävin sit lääkärissä eilen noiden vatsakipujen kohdalla. Mitään tulehdukseen viittaavaa ei alakerrasta löytynyt, ja kipu oli paineltaessa pahimmillaan tossa ihan alavatsalla. Laitto sit lähetteen labraan jossa kävin tänään. Pitää käydä huomenna heittään sinne vielä virtsanäyte ku vois kuulemma olla vaikka virtsatulehdus. Ottivat pienen veren kuvan ja tulehdusarvot ja jotain muita mitä en siitä lähetteestä tunnistanu. Ja sain vielä lisättyä siihen sen hcg arvon, ihan vain varuiltaan, sillä oireet on ku Niclasta oottaessa, saapahan siihenki sit varmuuden. Ja tulokset saan sit maanantaina.

Nyt täytyy mennä =)
 
Pikkutiikeri80
Good morning!

Täällä herätty jo pari tuntia sitten, enkä viitsinyt takaisin sänkyynkään mennä vaikka ukkeli ottaa nyt päivän ekoja päikkyjä, kun pitää lähteä kyläreissulle parin tunnin päästä. :)

Helmiinan ja Nellin neuvolatäti on tosiaan aika omituinen tapaus... Luulis että olis ihan positiivinen juttu jos lapsi ei syö tuttia? Ja kyllähän äiti tosiaan itse tietää tarvitseeko enempi sitä ns. omaa aikaa. Jos tuntuu että näin on hyvä, eikä koe imettämisen sitovan liikaa, niin mikäs siinä! Mä myönnän kyllä olevani sen verran "vapaa sielu" että nautin suunnattomasti kun pääsen joksikin tunniksi vaikka kaupungille pyörimään, ja tiedän ettei ainakaan pikkumiehen ruokailun takia tarvi palata ennen aikojaan kotiin.

Tsempit Masille! Mä oon kans ihan samaa mieltä, että kaikki aikanaan. Lapset on yksilöitä siinä missä aikuisetkin, ja kehittyvät juuri itselleen sopivaan tahtiin. Kaverin poika ei koskaan alkanut ryömimään tai konttaamaan, vaan istui aina kiltisti lelujensa kanssa lattialla yhdessä ja samassa paikassa. Sitten vaan yhtenä päivänä päätti, että jahas nyt kaivataan maisemanvaihdosta, ja lähti kävelemään! No ei nyt ihan noin vain, mutta periaatteessa kuitenkin...

Huu, Marilla on jännät paikat! Toivottavasti olis tosiaan "vain" salamatkustaja kyydissä, eikä mitään sen vakavampaa. Vaikka ei kai sen vakavampaa toisaalta voi olla kuin pieni vauvanalku...

Itkuun vastaamisesta: Silloin kun pikkumies oli ihan pieni, alta parin kuukauden, vastasin itkuun niin nopeasti kuin vain pystyin. Sen ikäisenä vauvan hahmotus maailmasta on kuitenkin aika suppea, joten luulen että äidin/isän syli on maailman turvallisin ja paras paikka jos harmitus iskee. Samoin tuon ikäisenä poimin vauvan syliin aina, vaikka kyseessä oli nälkä-itku, jos tiesin ettei tissiä/pulloa saa heti suuhun (esim. kaupungilla/kaupassa/bussissa ollessa). Oon lukenut, että on tärkeää viestittää pienelle vauvalle että hänen itkunsa on kuultu ja että mikä ikinä onkaan hätänä, niin asia on "hoidossa". Välillä otti niin päähän vanhempien ihmisten kommentit tyyliin "ei se vauva rikki mene vaikka vähän itkisikin". Huh heijaa... En oikein ymmärrä mitä mieltä on pienen vauvan itkettämisessä, kun niin pieni ei kuitenkaan itke kuin syystä, ei ärsyttääkseen tai muuten vain. Onko muut törmänneet vastaavanlaisiin kommentteihin? Nykyään saatan antaa ukkelin känistä jonkunkin aikaa, jos tiedän ettei hänellä ole mikään varsinainen hätä. Nykyään kun osa itkuista on vaan sellaisia "äiti mulla on toooosi tylsää"-itkuja, niin hyvillä mielin teen silloin kesken olevat hommat loppuun. Nälkäitkuun meillä on pakko vastata nopeasti, muuten lähtee itseltä kuulo kun toinen rääkyy niin paljon kuin keuhkoista lähtee...

KylpyG: meillä kylvetään joka toinen päivä, ja vauvauinti-päivä lasketaan myös kylpykerraksi. Peppu pestään joka kakkavaipan yhteydessä, meidän herralta kun sitä tavaraa tulee niin mahdottomasti ettei sitä millään kosteusliinalla enää pyyhittäisi. Pienempänä oli enemmän käyttöä niille liinoille, ja varmaan myös tulevaisuudessa kun tavara on kiinteämpää...

KakkaG: meillä maha toimii n. joka 2. päivä. Välillä toimi vain joka 3. tai 4. päivä, mutta nyt kun ollaan alettu maistelemaan niitä kiinteitä, niin maha toimii ihme ja kumma paremmin eikä kakkakaan ole enää sellaista kirkkaanvihreää mitä tossa taannoin vielä oli.

SyömisG: meillä piteni just ruokaväli kahdesta tunnista kahteen ja puoleen-kolmeen tuntiin. Kerralla syödään maitoa n. 100-120 ml ja aamupäivällä maistellaan soseita 10-15 teelusikallista. Illalla maidon joukossa ruusumarja-riisivelliä (maitoa n. 40ml, velliä n. 80ml). Yömaitoonkin oon tirauttanut hiukan tuota velliä, että nukkuisi loppuyön paremmin. En tiedä onko mitään vaikutusta... Yhteensä syömiskertoja tällä hetkellä on 7-8. Noista yksi tai kaksi yöllä.

Pikkumies heräsi joten täytyy mennä viihdyttämään häntä :)

Pikkutiikeri ja Pikkumies ihan just 4kk

P.S. Auroran poitsu todellakin ihan "mukavan" kokoinen ikäisekseen! Sulla on varmaan jo aika mahtava haba poitsun kantelemisesta?
 
Sunni
Tervehys Wabbilaiset ja terveisiä tuolta odotuspuolelta!

Tulin mielenkiinnon vuoksi kyselemään vähän vaateasiasta, kun itse mietiskelen kovasti, paljon sitä vaatetta tulisi olla jo kaapissa kunhan vauva syntyy...
Eli kauan teillä on menneet ne 56 senttiset vaatteet ja onko teillä ollu niitä kuinka paljon?
Itsellä on nyt muutama body ja pari potkaria niitä pienempiä, äippäpakkauksessakin (ja muutenkin) on enempi 60 senttiselle vaatetta.
Monet sanoo ettei niitä pieniä vaatteita kannata hamstrata, mutta pitäähän piskuisella olla sentään tarpeeksi vaihtovaatetta!
Täällä sitä jo aloitellaan sitä vauvahysteriaa "onko varmasti kaikkea?" xD

Sunni rv 36+risat
 
Pikkutiikeri80
Moi Sunni!

Meillä oli kyllä kosolti niitä 50- ja 56-senttisiä vaatteita, on kuitenkin mukava pukea vauva "sopiviin" vaatteisiin eikä sellaisiin jotka roikkuu tai on kääritty hihoista/lahkeista moneen kertaan rullalle... Ja onneks hamstrattiin noita pieniä vaatteita, kun ukkeli oli kuitenkin syntyessään niin kovin pieni, 49cm ja 3080g :) Tiedettiin kyllä odottaakin pientä vauvaa. Muistelisin että meillä noita 56-kokoisia vaatteita käytettiin suurin piirtein siihen asti kun poitsu oli 1,5-2kk, sitten olivat jo auttamattomasti liian pieniä. Mutta jokaisen vauvan kasvutahtihan on yksilöllinen, ja meillä on kasvettu aika hurjaa tahtia; ekan 2 kuukauden aikana tuli noin 10 cm lisää pituutta ja painoakin 2,5kg! Määrällisesti noita vaatteita ei tarvitse olla kovin paljon, kun pieni vauva ei kuitenkaan sotke sillä tavalla itseänsä (pulautuksetkin on lähinnä just nieltyä maitoa joka ei pahemmin haise, toisin kuin näiden 4kk:n ikäisten OKSENNUKSET). Luulisin että 4-5 bodya/koko ja saman verran housuja/potkareita/puolipotkareita on riittävä määrä.

Tsemppiä muuten tulevaan synnytykseen!
 
Hena ja Henri pikaisesti
Heippa Sunni,
Vaikeaa on tosiaan noita vaatteita ostaa. Meidän poika kun oli taas isokokoinen (53 cm ja 4,7 kg) niin osa 56 vaatteista oli jo tiukkoja kahden viikon jälkeen. Mun neuvo olis ostaa ihan muutama kokoa 56, kyllä niitä ehtii sitten hakemaan lisää jos vaavi on tosi pieni. Ekat viikot menee kuitenkin kotona, niin ei niitä vaatteita oikeasti tule niin paljoa vaihdettua. Kuten Pikkutiikeri sanoi, ei ne vaatteet pahemmin sotkeennu ekan kuukauden aikana.
Tietty jos ei haittaa, vaikka jää käyttämättä niin voihan niitä hankkia! Onhan ne ihania. Mutta oikeesti, mulla jäi käyttämättä iso kasa vaatteita.

Sori, en nyt ehdi kommentoimaan muita! Palaan huomenna palstalle.
 
Kk rv7+1
Kopioin tämän viestin tuolta odotuspuolelta tänne hoitopuolelle:

Niin, olihan sitä vallan asiaakin, kun tälle saitille taas pitkästä aikaa eksyin. Eli koko perheemme suureksi iloksi ilmoitan, että perheeseemme odotetaan kolmatta "rakkauden hedelmää" raskausviikolla 7! Ikäeroa kolmannen ja keskimmäisen välille tulee siis +/- muutama päivä 1v! Laskettu aika 10.5.08, kun keskimmäisellä se oli 11.5.07. Mitään tuntemuksia ei ole, testinkin tein vasta eilen ja hyvin vaalea mutta selvä viiva siihen tuli. Nyt tietysti on hirveä huoli oireettomuudesta ja haaleasta viivasta, että näinköhän siellä elämää edes on... :/ ottaen siis viikot huomioon kun kahden aiemman kohdalla voin tässä vaiheessa jo melko huonosti.

Tämän viestin kirjoitin siis pari päivää sitten odotuspuolella, ja nyt ajatus kolmannesta tuntuu jo luonnolliselta, raskausviikolla 8 siis ollaan, jos siis masussa ylipäätään on mitään elämää... neuvolassa keskiviikkona se varmistuu. Tuntemuksia ei edelleenkään :/
 
Piparminttu-Pipsa.
Moikkis!

Kuulumisia tulin kertomaan ja lukemaan, mitä tänne kuuluu. Kk:lle vielä kerran hurjasti onnea masuun muuttaneesta pikkuihmeestä, vaikka ehdinkin sinua onnitella tuolla odotuspuolella. :)

Kiitos kaikille, jotka jaksoi kommentoida sitä mun kysymystä vauvan itkuun vastaamisesta. Toivottavasti ette saaneet musta sellasta kuvaa, että istun tyyliin meikkaamassa ja kun poika alkaa itkeä, mietin että pitääköhän siihen vastata vai ehtiikö odottaa. ;) Eli siis tottakai pyrin vastaamaan itkuun mahdollisimman nopeasti, sehän on selvä. Lähinnä vaan mietin, että jos on vaikka vessassa tai suihkussa, niin laukkaanko shampoot hiuksissa heti vauvan luo, vai ehtiikö ne huuhdella pois... No, en kyllä itseasiassa ees mee suihkuun jos oon kahdestaan kotona vauvan kanssa eli tuollaista tilannetta ei varmaan pääse syntymäänkään. Sorry vielä nää mun tyhmät kysymykset. ;)

Täällä menee edelleen ihan mukavasti. D-tippoja on annettu nyt neljä päivää. Meille annettiin ohjeeksi nostaa annosta päivittäin yhdellä tipalla, kunnes tulee se 5 tippaa täyteen! Aika jännä, jos moni teistä on saanut ohjeeksi nostaa annosta viikoittain... Miten tuossakin asiassa voi olla niin vaihtelevat käytännöt? Päivisin poika valvoo jo lyhyitä pätkiä ja vähän seurustelee katselemalla (hieman harittaen tosin) kaikkea mielenkiintoista. :) Öisin on nukuttu ihan hyvin, vaikka poika ei oikein meinaakaan enää syötön jälkeen nukahtaa omaan koppaansa. :/ Ollaankin todettu parhaimmaksi nukuttaa poikaa vieressä aamuyön tunnit, sillä tavalla jokainen nukkuu parhaiten. Enää en edes pelkää kierähtäväni pojan päälle, kun on se oma uni kuitenkin aika ohutta koiranunta.

Sellaista piti kysyä KANTOLIINASTA, että minkä ikäistä saa kantaa pystyasennossa??? Meillä poika ei viihdy juuri yhtään kehtosidonnassa, vaikka laittaisi L-asentoon hyvinkin pystyyn. Mutta kun laittaa pystyasentoon (kietaisuristisidonnassa), niin rauhoittuu samantien ja nukahtaa tyytyväisenä. Ollaan siis koemielessä kannettu lyhyitä aikoja poikaa pystyasennossa jalat liinan sisään taitettuna. Kätilö sanoi, että vasta 6-viikkoista saisi kantaa pystyssä, onko tosi? Tykkäisin niin kovasti kantaa poikaa päivisin esim. kotihommia tehdessä jne. kun se ei oikein viihdy päivisin yksin nukkumassa.

Mites tutti? Yleinen mielipide vissiin on, ettei sitä olisi hyvä antaa ainakaan kovin pienelle ettei imuote mene pilalle yms.? Me ollaan tuttiakin kokeiltu pieninä pätkinä, kun poika tykkää välillä vaan lutkuttaa rintaa eikä edes ime sieltä mitään (siis ensin imee kunnolla n.20min ja sen jälkeen vaan imee pelkkää nänniä). Poika imee sitten tuttia tyytyväisennäköisenä ja nukahtaa se suussa. Onko tuo huono homma? Kannattaisiko vaan antaa sen imeä rintaa ja tyydyttää mahdollisesti läheisyydentarvetta tai jotain? Kun toisaalta neuvolassa sanottiin, että rinnanpäät menee helposti rikki, jos antaa vauvan lutkuttaa niitä huvikseen ja ettei äidin tarvitse olla tutti. Äh, vauvanhoidossa on varmaan miljoona eri mielipidettä ja vastausta jokaiseen kysymykseen. ;) Ota siinäkin sitten selvä, että miten kannattaisi toimia. Mutta miten te, joiden vauvat syö tuttia, olette tehneet?

Helmiina, tosiaankin aika outo se neuvolatäti!!! Luulisi tosiaan nykytiedon valossa olevan vain hyvä, jos ei tutti kelpaa jne. ;) Tuollaiset jutut pitää varmaan vaan antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mutta onhan se kurja, jos teillä on se sama täti pitkän aikaa ja sillä on muitakin yhtä outoja mielipiteitä...

Sunni, vaatekysymyksessä peesaan muita vaikka en vielä pystykään sanomaan, miten kauan ne 56-senttiset menee. ;) Eli meillä oli kaksi pientä 50-senttistä bodya ja käytettiin niitä sairaalassa, kun ne sairaalan paidat oli niin kamalia. Kotona ollaan käytetty 56-senttisiä ja ne on vähän löysiä vielä mutta muuten sopivia, kun vähän kääntää hihoja. Meillä kun käytetään päivisin vain kestovaippoja, niin vaippapaketista tulee aika iso (harsot ja villahousut) niin osa 56-senttisistä bodeista tuntuu jo lyhyiltä! Tilasinkin jo pari jatkopalaa avuksi. ;) Mutta siis muutama 56-senttinen setti kannattaa hankkia. Vaatteet ei kovasti likaannu, meilläkin menee yleensä yksi body ja yhdet potkarit per päivä, monesti saatan laittaa samat housut vielä seuraavanakin päivänä. :) Harsoja kannattaa hankkia PALJON vaikka ei edes kestoilisi, niitä menee ainakin meillä ihan tolkuttomasti aina imettäessä, vaippaa vaihtaessa jne.

Jep mut nyt syömään ennen kuin pikkuinen herää... ;)

PP ja Poju 2,5 vkoa

 
Masi*
Kk:lle Paljon Onnea!
Eiköhän siellä elämää ole :)
En nyt tahdo kehua,mutta itselläni ei ollut minkäänlaisia oireita koko raskauden aikana.Monesti kyllä itsekin tuli epäiltyä,että onko siellä ketään,kunnes pieni alkoi potkia niin olo "varmistui" ;)
 
-viivi- ejk.
Kk:lle huimasti onnea iloisesta ylläristä! =) Yritähän olla stressaamatta (tiedetään, helppo sanoa!) oireettomuutta, eiköhän siellä pikkuriikkinen salamatkaaja lymyä mahanahan alla! Onneksi asia selviää pikapuoliin! =)

Pp: Älä turhaan pyytele anteeksi mitään kysymyksiä! Eihän sellaisia olekaan! Ja mulla on ainakin niin selkeä kuva sinusta (siis tietty mielessä vaan), ettei tulisi kyllä mieleenkään luulla että olet jotenkin välinpitämätön vauvan suhteen! =)
Tuttiasiaan meille neuvolassa neuvottiin, että aluksi ei kannata antaa just tuon imuotteen takia. Meillä hommaa sotki rintakumit, joissa imuote on vielä erilainen, tutin kanssa olis sitten ollut jo kolme eri imua... Mutta siis jos teidän Pojulla on rinnan imu jo hallussa hyvin, niin miksei sitä tuttia vois jo antaa ainakin osan aikaa päivästä...? Meillä tyttö ei syö tuttia öisin, mutta päiväunille rauhoittuu usein vasta kun tutti on löytynyt, samoin päiväsaikaan jos kiukuttaa/väsyttää/kyllästyttää tms. on tutti tosi hieno keksintö, myös äidin mielestä. ;)

Tosiaan, outo tapaus tuo Helmiinan neuvolantäti! Ihme jankuttamista, eihän heidän tehtävä kuitenkaan ole sanoa miten äitien pitää kasvattaa/hoitaa lastaan, vaan antaa hyväksi todettuja NEUVOJA! Jokainen äiti on paras äiti omalle lapselleen! (Poikkeuksia tietty löytyy ääripäistä.) Murr! Oikein pistää vihaksi sun puolesta!! >:/

Noista vaatteista: Meillä käytetään nyt 56-senttisiä. (Tyttö nyt 2kk, syntyessään 50cm.) Me oltiin ostettu itse ihan muutama 50 ja 56 vaate etukäteen, eikä enempää sitten tarvinnut muistaakseni ostaakaan, kun kaikki sukulaiset ja tutut on tuoneet niitä lahjaksi yllinkyllin! :)

KakkaG:
Meilä maha toimii tosi vaihtelevasti, jonakin päivänä ei lainkaan, jonakin 3 kertaa... Mutta keskimäärin 1-2 kertaa päivässä. Peppu pestään aina kakan jälkeen, paitsi jos ollaan mökillä tai jossain missä pesu on hankalaa tai mahdotonta.

Pikkutiikeri:
Mikä oli se kantoliinan ja -repun välimuoto, minkä sä ostit tai ainakin suunnittelit ostavasi? Se minkä värin nimi oli Surf tai jotain sellaista... Joku sellainen olis kiva, kun en oikein noista kantoliinoista osaa innostua.

Tytölle annettiin keskiviikkona eka osa rotavirus-rokotetta. Tyttö nieli litkun kiltisti ja jatkoi uniaan, mitään vaivoja ei onneksi tullut. Kuluneen viikon aikana pirpana on oppinut kohottamaan itsensä kyynerpäiden varaan vatsallaan ollessa. :) Hauskan näköinen kun siinä oikein kuikuilee ja kurkottelee! ;)

Jeps, nyt on pikkuneidin kylvyn aika, palataan taas!

Viivi ja S. 2kk + 5 päivää
 
Helmiina
Ohhoh Kk, minkä olet mennyt tekemään... ;) Oikein paljon onnea!

KakkaG + kylpyG: Aikaisemmin kakka tuli joka toinen päivä. Nyt kun on alettu kiinteitä maistelemaan, niin kakan tulo on aivan randomia. Saattaa tulla 0-4 kertaa päivässä. Joka kakan jälkeen käydään pesulla. Tai jos on aivan pieni pieru niin sitten pyyhitään veteen tai hoitoöljyyn kastetulla flanellin palasella. Myös aamulla käydään pepun pesulla ja pyyhitään ainakin kaula noilla flanelleilla. Kylvyssä ja suihkussa käydään kaksi kertaa viikossa. Nelli on alkanut tykkäämään kylvystä, kun saa istua ammeessa. Pärskyttelee ihan kunnolla vettä! :)

Juu kysele Pp minunkin puolesta ihan mitä vain. Täällä ei ole tyhmiä kysymyksiä! :) Mun mielestä kantoliinassa voi pitää pysytyasennossa ihan pariviikkoisesta asti. Ensin jalat sykkyrällä ja kun jalat aukeaa kunnolla hoitopöydällä sammakkoasentoon, niin ne voi jättää jo ulkopuolelle. Nellikään ei viihtynyt kehtosidonnassa ja kietaisuristi II on loistokeksintö! Ja Viivi meillä on Yamo surf-kuosilla eli tämä: http://verkkokauppa.planeetta.net/epages/Planeetta.storefront/?ObjectPath=/Shops/raparperi/Products/KA_3000/SubProducts/KA_3000-0009 ja se on kyllä ollut todella hyvä! Myös mies tykkää kantaa sillä. Pikkutiikerillähän oli joku vastaava, kertokoot itse tarkemmin... ;)

Meillä pienet vaatteet oli todella tarpeellisia. Mehän jouduttiin käymään ostamassa pieni kasa 50 senttisiä vaatteita, kun 56 senttiset oli aivan kamalan isoja. Mutta Nelli olikin 46-47 senttinen kirppu... ;) Eli niitä pieniä vaatteita kyllä saa sitten kaupasta, ei kannata hirveästi hamstrata etukäteen.

Tännepä ei mitään uutta. Nyt ollaan jo maisteltu bataattia, maissia ja luumua. Kiinteitä menee noin teelusikallinen päivässä, joten ihan vasta maisteluasteella ollaan. Nokkamukistakin ollaan myös vettä maisteltu ja se tuntuisi olevan mieluisampi kuin pullo. Hankittiin tällainen: http://www.freestone.fi/shop/?path=kultapieni/tutit%20ja%20tuttipullot/nokkamukit&id=110100&cmd=view

Ai niin, katsooko kukaan BB:ta. Täällä ollaan taas jääty koukkuun... :)

Helmiina ja Nelli 5 kk ja 10 vrk
 

Yhteistyössä