WABabies 3

  • Viestiketjun aloittaja Syysmarja
  • Ensimmäinen viesti
Syysmarja
Synnyttäneet:

26.10.06 Anna vm82, ensimmäinen POIKA 26.10 3140g 50cm
27.10.06 Aurora vm80, toinen (tyttö 03/05) POIKA 27.10 3810g 51cm(?)
8.11.06 Mari vm83, ensimmäinen POIKA 3.11. 2890g 49,5cm
21.11.06 tuutikki vm71, kolmas POIKA, 3110g 47cm
10.12.06 Kira vm76, ensimmäinen TYTTÖ 26.12. 3780g 52 cm
1.2.07 Aqua vm76, ensimmäinen POIKA 25.1. 2850g 48cm
2.4.07 Minttu, vm85, ensimmäinen TYTTÖ 3890g 49cm
7.4.07 Hena, vm79, ensimmäinen POIKA 4630g 53cm
13.4.07 Helmiina, vm77, ensimmäinen TYTTÖ 2955g 47 cm
27.4.07 Tyrni1, vm75, ensimmäinen POIKA 3450g 49 cm
15.5.07 Kk, vm84, toinen (poika 09/04) TYTTÖ 3395g 48,5 cm
24.5.07 Pikkutiikeri, ensimmäinen POIKA 3080g 49cm
24.5.07 Peppi, ensimmäinen POIKA 3980g 54cm
4.6.07 Syysmarja, ensimmäinen POIKA 3970g 53 cm
18.7.07 Viivi, vm78, ensimmäinen TYTTÖ 3000g 50cm (La30.7.07)
20.7.07 Limee, ensimmäinen POIKA 3350g 49,5cm
15.8.07 Meirami, ensimmäinen TYTTÖ 3700g 50cm
6.9.07 Piparminttu-Pipsa, ensimmäinen, POIKA 3330g 50cm
??? Lumi, toinen TYTTÖ

Aloitetaas taasen uusi ketju, en muistanut noita Lumin tietoja, joten josko vaikka Lumi itse tulisi tänne itsensä "listaamaan" =)
 
Piparminttu-Pipsa.
Heippa hei tänne uuteen ketjuun! Helmiina ainakin oli käynyt vielä kirjoittelemassa vanhaan, joten kurkatkaa sinnekin! :)

Meillä oli tänään pojan eka neuvolalääkäri ja hyvin meni. :) Hurja kasvuvauhti vain jatkuu, alkaa jo tulla mieleen Auroran pojan omilla käyrillä meno... ;) Nimittäin Pojulla oli noussut paino kahdessa viikossa 900g ja nyt painoa on siis jo 5780g. Pituutta 59,4cm ja pipokin on venähtänyt 41cm:iin. Terkkari jo kyselikin, että mitä ihmeen ruokaa me pojalle syötetään! ;) Muutenkin kaikki oli hyvin, on kuulemma harvinaisen tarkkaavainen kuusiviikkoinen. Lääkäri luulikin poikaa vanhemmaksi:) Ja äipän mieltä lämmitti erityisesti se, kun lääkäri sanoi, että pojalle on selvästi juteltu paljon, kun seuraa niin tarkkaan ympäristöä. :) Se on kyllä hassua, miten polleaksi sitä tunteekaan olonsa kun omaa pilttiä kehutaan. ;)

Yhdyn täysin teidän mielipiteisiin äitien oikeudesta omaan aikaan! Pikkutiikerin tavoin kaikkien meidän pitäis joskus saada kokonainen päivä ihan omaa aikaa! :) Mulla alkaa kans päässä tuntua, ellen pääse koko päivänä edes hetkeksi "omiin oloihin". Tuntuu, ettei vauvalle jaksa olla sataprosenttisesti läsnä, ellei itse saa huilata välillä. Imettäminenkin kun sitoo niin kovasti vielä tässä vaiheessa... Onneksi mies ymmärtää tämän ja laittaa minut välillä kauppaan jne. yksin. ;) Toki voisin lähteä muuallekin, mut ongelma on siinä ettei mulla ole täällä oikein ketään kavereita, joita voisi tavata muuten kuin vauvojen merkeissä.

Pikkutiikerille kiitokset siitä Fuzzi-vinkistä, pitääpä käydä kattelemassa. Mullakin olis tarkoituksena kokeilla erilaisia taskuvaippoja, jos löytyisi joku tarrallinen, kotimainen vaippa. Mut ainakin toistaiseksi Fuzzit on toimineet hyvin eli varmaan tilaan ainakin muutaman sellaisen myös seuraavaa kokoa. (Johon joudutaan varmaan siirtymään kuukauden sisällä, jos pojan kasvuvauhti jatkuu tämmöisenä...) Pikkutiikerille piti vielä sanoa, että kerro sitten kokemuksiasi niistä tsi-imuista, mitä ompelit viikonloppuna! :) Eli mikä kangas oli hyvä ja mikä malli jne. Mullakin olis haaveena tehdä lisää tsi-imuja, kun nuo taskuvaipat tuntuu olevan se meidän juttu ja imuja menee päivässä niin paljon. Käytitkö muuten saumuria imuihin vai teitkö ihan tavallisella ompelukoneella?

Äh, nyt en muista enää yhtään mitä sinne vanhaan ketjuun oli kirjoitettu. No sen muistan, että Syysmarjalla kuulostaa olevan aika rankkaa yöaikaan. :/ Tosi kurjaa, että teillä yöt ovat noin rikkonaisia. Heräätkö joka kerta kun Eetu herää vai hoitaako miehesikin yöheräilyjä? Toivottavasti pystytte jotenkin jakamaan tuota yörumbaa, ettei kaikki kaadu sinun niskaan! Tsemppiä, toivottavasti tuo puuro&velli-keskustelu auttaa ja löydät parhaat eväät teidän pojalle, että yöheräilyt vähenisivät! :)

Jepulis, poika alkaa heräilemään extrapitkiltä päikyiltä (n.3h!) joten taitaapi olla aikamoinen nälkä tuolla meidän tissitakiaisella. Mukavaa illanjatkoa kaikille! :)

PP ja Poju 6,5vkoa

p.s Sunnuntaina on meidän pojan ristiäiset! :) Uskallankohan paljastaa sit nimen täällä... ;)
 
Syysmarja
Moikat!

Pp: mullehan tuo yörumba kaatuu niskaan, kun mies nukkuu niin sikeästi, että herää vasta sitten, kun Eetu huutaa kurkku suorana...ja mä herään jo lähes ensimmäiseen inahdukseen, vaikken siihen kyllä heti reagoi. Ja olen myös ottanut nuo yöt vastuulleni senkin takia, kun miehen täytyy usein herätä jo klo 5 aamulla töihin, niin eihän siitä mitään tulisi, jos hänen tarvis vielä yöllä valvoa pojan kanssa. Viikonloppuisin ollaan tehty sellaisia säätöjä, että itse nukun jossain muualla ja mies hoitaa poikaa, mutta kun mä herään oikeasti ennen miestä jo siihen kitinään vaikka toisella puolella taloa, niin ei se oikein auta. Jotain tarvis keksiä, mutta mitä?!?!?

Pikkutiikeri: tosiaan luin noita vellien koostumuksia, ja maissivellissä tosiaan ei ole kuin se about 3 %, kun taas just siinä sun mainostamassa ruusunmarja-riisivellissä oli yli 10 %!!! Aika huimia eroja kyllä!

Ja Pp, tottakai paljastat nimen meille, mä yritän painostaa jopa tuota Pikkutiikeriä kertomaan, mutta ei se vielä ole hellinyt...*mrrr*

Juuh, mutta taasen täytyy mennä, työt ja arki kutsuu =)

Syysmarja
 
Piparminttu-Pipsa.
Syysmarja, tosi kurjaa että joudut/ haluat ottaa vastuun yövalvomisista. Ymmärrettävää, mutta sulle kyllä kohtuuttoman rankkaa. :/ Oletko kokeillu nukkua korvatulppien kanssa sillon, kun mies hoitaa poikaa viikonloppuisin? Mulla toimii tio tosi hyvin, nukun kun tukki enkä kuule pojan ääniä. Meillä on nimittäin vähän samanlainen tilanne, kun poika syö niin tiheästi öisin että alan olla aika poikki. :( Miehen aamuvuoroviikolla ja viikonloppuisin tehdään kans noin, et mies ottaa pojan aamusta ja saan nukkua pari kolme tuntia sikeästi ja rauhassa. Nyt vaan alkaa tuntua, ettei nuo unet riitä poistamaan väsymystä. Mietittiin, et mitä jos mies nukkuisi pojan kanssa puolet yöstä ja antaisi pullosta maitoa, jota olen pumpannut pakastimeen aika reilusti. Mietin vaan, et voiko mun maidontuotanto alkaa heikkenemään, jos joskus nukkuisin puolet yöstä imettämättä? Sanokaa te viisaammat mitä mieltä olette? meillä miehen opinnot on aika hektisiä ja vaatimukset on kovat. Sen takia tuntuukin, et miehen pitäis nukkua kunnon yöunet... Mut nyt alkaa tuntua, etten enää jaksa tätä menoa, ellei edes joskus saa nukkua pitempää pätkää. :/

Panda-PP ja liinaileva Poju kohta 7 vkoa
 
Pikkutiikeri80
Päivää!

On teillä PP kyllä potra poika! Ei voi muuta kuin ihaillen ihmetellä hänen kasvutahtiaan :) Hyvä ettei tarvitse ainakaan jännittää että riittääkö maito, tai syökö vauva tarpeeksi... Siis apua, meidän poitsun pipo oli vasta 4kk-neuvolassa 41,5cm! Syntyessään 33,5cm. Toivottavasti pieni pää ei tarkoita pieniä aivoja...? Miehen veli nimittäin syntyi hyvinkin "isopäisenä" ja on 7 laudaturin ylioppilas ja erittäin terävä kaveri muutenkin. ;) Sama vika hänen pojallaan joka toimii luokassaan matikan tunneilla apuopettajana, ikää 8vee...

Kestovaipoista taasen kerran... (ne ketä aihe ei kiinnosta, hypätkää rehdisti tän kohdan yli :) PP, ne fuzzit on kyllä tosi laadukkaan oloisia ja jälleenmyyntiarvo on vertaansa vailla. Meille on nyt kotiutunut kotimaisista taskuista dreamnappy velourunelma(tarra), ipanat (neppari), lillatasku (tarra) ja huomenna pitäis kolahtaa postiluukusta pari Ronja&Roope-taskua. Jo kokeilluista ehdoton voittaja istuvuudeltaan on Lillamamman lillatasku-vaippa; sopivan korkea (ei vilku peppu niin kuin meillä teki fuzzin kanssa), haarojenväli ei oo liian kapea eikä liian leveä ja kaikin puolin tuntuu ja näyttää hyvältä. Dreamnappyn velour-unelmatasku on toistaiseksi ainoa joka on falskannut, eikä se oikein istukaan. Ipanat-tasku on todella siro, ja siksi oonkin vielä hiukan epäluuloinen josko se toimii jos vaihtoväli on yli 2h koska sisälle on vaikea laittaa paljon imua. Mutta tulee olemaan varmaan loistava vaippa kun pikkumies lähtee konttaamaan ym. Imuista: ompelin ne tosiaan saumurilla (pesun jälkeen huomasin että täytyy korjailla paria kun kangas oli karannut saumasta... kannattais ehkä ommella palat ensin yhteen tav. koneella) ja tein niitä tav. froteesta (vanhoista pyyhkeistä) ja bambucollegesta (oli tosi helppo ommella!). Tein kahdenkokoisia, molemmat tiimalasin mallisia, mutta isommista en pyöristänyt kulmia, koska tein ne etupäässä taskun sisälle laitetavaksi. Pituutta isoilla on 33cm, kapein kohta n. 10cm ja levein 15cm, pienillä n. 30/10/12cm. Isot imut ovat malliltaan niin kuin Hemp hourin basic-imut: http://www.babyidea.fi/kestovaipoista/hemphour.html ja ovat kyllä hyviä! Pieniin bambuimuihin laitoin 3xbambukangas, sekä päälimmäiseksi mikrofleecen joka toimii kuivaliinana jos laitan imun ihoa vasten esim. snappi-vaipan tai tots botsin bamboozlen sisälle. Tänään haen yhdestä kestovaippapuodista hamppufleeceä ja aion apinoida sitä ella's housen pitkää hamppuimua, jotta kuivuisi hiukan nopeammin. Mikrokuitufrotee jumittaa yhä jossain matkalla... Mur.

Voi Syysmarja! Sympatiat on kokonaan sun puolella kun joudut yksin heräilemään pojan takia. En olis selvinnyt hengissä, jos olisin yksin joutunut hoitamaan poitsun yöhulinoinnin sen 1,5 kuukautta. Mut onneks saat viikonloppuisin apua. Suosittelen myös niitä korvatulppia, silloin kun on "sun vuoro" nukkua. Mulle ne on yhä ihan ehdottomat! Paljon oon lukenut myös unipussin rauhoittavasta vaikutuksesta yöhulinointiin. Ootko kokeillut sellaista? Itse oon ajatellut hankkia pojalle sellaisen pukinkonttiin. :)

Ja PP:lle vielä maidontuotannosta ja nukkumisesta. Mähän lähestulkoon täysimetin sen 8viikkoa mitä imetin ja me tehtiin juurikin niin, että mies syötti öisin joko mun pumpatulla maidolla tai ihan korvikkeella, jos en jaksanut illalla pumpata maitoa jääkaappiin. En kyllä huomannut maidontuotannossa mitään notkahdusta, kun mullakin sitä maitoa tuli aina todellakin tarpeeksi niin kuin oon ymmärtänyt että sullakin tulee? Tehkää vaikka niin, että nukut alkuyön ja imetät sitten aamuyöstä jolloin ns. maidon tilaaminenkin tapahtuu ja rinnat on muutenkin jo ihan "räjähtämispisteessä"? Ja nopeastihan saat sitten maidontuotantoa lisättyä pumppamaalla & tiheällä imettämisellä jos näyttää että maito alkaa ehtymään. Mulla ainakin onnistui hyvin niinkin.

Kyllä tää äitiys on paikka paikoin aika rankkaa, vai mitä? Ihanaa ja palkitsevaa myös, mutta kuluttavaa. En silti vaihtaisi päivääkään pois... Paitsi ehkä sen viime viikon, niin kuin tunnustinkin jo muutama päivä sitten. =P Koittakaahan jaksella mamit!

Pikkutiikeri ja Pikkumies huomenna 5kk

P.S. Tuun huomenna kertomaan kuulumisia siltä lääkärikäynniltä
 
Pikkutiikeri80
Ja hei, mites sen Tiksi-kokoontumisen kanssa???!!! Voitais ihan tosissaan alkaa sopimaan sitä, kun joulukin tulee ihan pian, eikä tuskin kellään joulukiireiden keskellä ole aikaa tavata!
 
Helmiina
Syysmarja, myös minä suosittelisin korvatulppia. Itsellä ne ovat auttaneet huomattavasti. Jopa niin hyvin, etten enää osaa nukkua ilman... ;) Nellikin önisee jotain unissaan, mutta kun nälkä iskee, niin se kuuluu kyllä tulppienkin läpi. Meillä myös minä olen hoitanut yöt. Jotenkin en vain viitsinyt vaivata miestä. Toisaalta meillä on yöt olleet yleensä aika hyviä. Niin paitsi silloin alkuaikoina myös meillä viikonloppuisin mies heräsi Nellin kanssa ja minä nukuin pitkään... :) Tsemppiä ja jaksamista! Samoin kuin Pp:llekin! Minäkään en usko, että satunnaiset miehen hoitamat syötöt haittaisivat imetystä. Meillähän Nelli alkoi aika vaihaisessa vaiheessa nukkumaan vain yhdellä yösyötöllä ja ei tuo ole millään tavalla imetykseen vaikuttanut. Itsellä vain oli alussa aika tukala olo olla rinnat pinkeinä... ;) Minäkin suosittelisin sitä, että hoidat syötön nukkumaan mennessä ja sitten joskus klo 4-5 aikaan niin kuin Pikkutiikerikin ehdotti. Saisit näin nukuttua jo muutaman tunnin. Pojun kasvu on todellakin hurjaa. Nellin mitat on muuten olleet 3 kk neuvolassa tismalleen samat: paino 5780 g, pituus 59 cm ja pipo 40,7 cm. :)

Lillataskut kuuluu myös meidän suosikkeihin tarrallisista taskuista. Ja nuo Ipanat on kanssa mielettömän hyviä. Meillä on sekä tarrallisia että nepillisiä. Nyt, kun Nelli osaa istua niin minusta tuntuu, että noi etutarrat painaa ja siksi olenkin tilannut noita sivutarrallisia. Meillä tarralliset ovat siis miestä varten. Vaikka olen nepittänyt kaikki vaipat kaappiin niin kuin ne tulevat päälle, niin silti mies valitsee aina sen tarrallisen. Sisävaipoissa meillä on kaikissa nepit. Tuntuu, että nuo tarrat jää villiksiin kiinni. Uusia vaippoja on taas tulossa kokeiluun: PikkuPirpanoiden ja AkuAadan sisätaskut. Juuri viime viikolla tuli Tuhinatuvan AIO. Eipähän käy vaipanvaihto tylsäksi, kun on eri vaihtoehtoja... :) Ja sitten meille on vielä tulossa nämä: http://www.hilmuska.net/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=003-01
pitkinä ja suklaan värisinä. Vadelman väriset pitkät ja vihreät lyhyet meiltä jo löytyykin. Ja sitten Nellin mummin neulomia hahtuvia ja merinovillahousuja iso kasa... ;) Ja Pikkutiikeri, sun "imutehdas" vaikuttaa aika tehokkaalta! :) Itsellä kun ei noita käsityötaitoja ole ollenkaan... Eikä tarvittavia välineitä.

Viime yönä Nelli nukkui yhdeksästä puoli seitsemään. Voi, kun tuo jatkuisi. Ehkä sillä kolmannella soseaterialla on merkitystä.

Helmiina ja N.
 
Pikkutiikeri80
Helmiina, kävin just eilen katsomassa noita babyidean villiksiä, ovat aivan ihania!!! Varsinkin ne ruskeat :) Olisin ostanutkin sellaiset, mut myyjälle oli vahingossa tullut lyhytpunttisia vaikka oli tilannut pitkiä. Parin viikon päästä pitäisi olla oikeita varastossa. Sitten on kyllä pakko törsätä niihin... Kävin kurkkaamassa myös noi pikkupirpanat, ja tuhinatuvan kotisivut, akuaadaa en löytänyt. Tuhinatuvalla näytti olevan tosi pätevän näköisiä taskuja ja se aio vaikutti myös fiksulta. Ei mulla muuta tällä kertaa, taidan mennä seuraamaan "Perhesiteitä" kolmoselta jota seuraa sitten Pako, tiistai-iltojen pelastaja. :)
 
Lumi81
WABabies 3

Synnyttäneet:

26.10.06 Anna vm82, ensimmäinen POIKA 26.10 3140g 50cm
27.10.06 Aurora vm80, toinen (tyttö 03/05) POIKA 27.10 3810g 51cm(?)
8.11.06 Mari vm83, ensimmäinen POIKA 3.11. 2890g 49,5cm
21.11.06 tuutikki vm71, kolmas POIKA, 3110g 47cm
10.12.06 Kira vm76, ensimmäinen TYTTÖ 26.12. 3780g 52 cm
1.2.07 Aqua vm76, ensimmäinen POIKA 25.1. 2850g 48cm
2.4.07 Minttu, vm85, ensimmäinen TYTTÖ 3890g 49cm
7.4.07 Hena, vm79, ensimmäinen POIKA 4630g 53cm
13.4.07 Helmiina, vm77, ensimmäinen TYTTÖ 2955g 47 cm
27.4.07 Tyrni1, vm75, ensimmäinen POIKA 3450g 49 cm
15.5.07 Kk, vm84, toinen (poika 09/04) TYTTÖ 3395g 48,5 cm
24.5.07 Pikkutiikeri, ensimmäinen POIKA 3080g 49cm
24.5.07 Peppi, ensimmäinen POIKA 3980g 54cm
4.6.07 Syysmarja, ensimmäinen POIKA 3970g 53 cm
18.7.07 Viivi, vm78, ensimmäinen TYTTÖ 3000g 50cm (La30.7.07)
20.7.07 Limee, ensimmäinen POIKA 3350g 49,5cm
15.8.07 Meirami, ensimmäinen TYTTÖ 3700g 50cm
6.9.07 Piparminttu-Pipsa, ensimmäinen, POIKA 3330g 50cm
1.10.07 Lumi81, toinen, TYTTÖ 3420g ja 49cm (LA 5.10.07)
 
Helmiina
Pikkutiikeri, Akuaada on uusi merkki, jolta avautuu nettisivut piakkoin. Ostin sisätaskun kokeiluun Kestovaippainfon kirppikseltä. Myyjä oli ostanut sen Oulun kestovaippahulinoilta muistaakseni ja se ei ollut sopinut heille. Tuo Tuhinatuvan AIO on tosiaan ihana. Mieskin sanoi, että ihan kuin Nellillä ei olisi vaippaa ollenkaan... Yövaipan kanssa Nelli onkin aikamoinen Teletappi! :) Muuten, sattumaa tai ei, mutta Nelli alkoi nukkumaan pitkän välin öisin sen jälkeen, kun yökestoilu aloitettiin. ;)

Moi Lumi! :)
 
Pikkutiikeri80
Tervetuloa Lumi tällekin puolelle! Kiva saada uusia vauvoja ja äitejä tänne =) Tuuthan pian kertomaan miten teillä on mennyt, kunhan vaan jaksat ja ehdit. Toivottavasti kaikki on mennyt hyvin vauvantuoksuisessa arjessa.

Kiitos Helmiina selvityksestä, täytyy käydä säännöllisesti googlettamassa tuo AkuAada jos ne sivut aukeaisivat piankin. Mitäs oot näistä uusista vaipoista tykännyt? Onko löytynyt jo suosikki? Entä millaista vaippapakettia käytätte öisin? Mä en ole vielä uskaltanut kokeilla kestoja yökäytössä, mutta uskoisin että se onnistuisi ihan hyvin kun meidän poitsu ei oo mikään hevipissaaja varsinkaan nukkuessaan. Oon ajatellut käyttäväni ehkä sitä bamboozlea lisäimuilla ja bummis sww-kuoria (joiden pitäisi olla pomminvarmat!) tai sitten R&R tuplaläppää (tulee joskus postissa) tai tiriksen aio-vaippaa lisäimuilla. Sekin tulee joskus postissa...

Meillä oli eilinen taas ihan kaamea itkeskely-päivä. :( Poika ei ollut tyytyväinen edes ostoskeskuksessa, missä yleensä vaan tapittelee ihmisiä, vaan sielläkin piti kantaa poikaa ja rauhoitella jottei olis itkenyt koko aikaa lohduttomasti. Pystyasento tuntuu olevan ainoa joka helpottaa itkuun. Suponkin laitoin taas eilen; ei vaikutusta, joten hampaista nyt ei selvästikään ole kyse. Tänään mies heräsi pojan kanssa kuudelta, josta eteenpäin poika itki lähes nonstoppina kahdeksaan kunnes nukahti parvekkeelle vaunuihin. No, onneksi tänään on se lääkäri.

Pikkumies heräsikin juuri, joten lähden valmistamaan lounasta hänelle.:)
 
riikkaa.
Tervehdys odottajien puolelta!

Kestovaipat kiinnostaisi kovasti ja ajattelin tulla teiltä kyselemään vinkkejä. Joten jos jaksatte vastata niin olisin erittäin kiitollinen. Netistä kyllä löytyy paljon tietoa ja erilaisia vaippoja, mutta tuntuu että menee vaan pää pyörälle...

Onko se tämän vuoden ä-pakkauksen kestovaippa ihan susi? Onko kukaan käyttänyt/kokeillut sitä? PP? Jos oikein tulkitsin kelan kuvaa, niin kyseessä on kaiketi Imse Vimsen(?) taskuvaippa.

Mitä kestoja olette käyttäneet ihan vastasyntyneelle? Suoraan sanottuna villahousut ja harsot -yhdistelmä kuulostaa hankalalta ja jotenkin epämiellyttävältä. Voiko tasku- tai aio-vaippoja käyttää heti alusta alkaen, vai tuleeko liian paksu paketti tms? Haluaisin mahdollisimman käyttäjäystävällisen ratkaisun, tarkoituksena on saada mieskin käännytettyä kestojen kannattajaksi. =)

Taskuvaipat tuntuisi houkuttelevimmalta vaihtoehdolta. Vaikea tosin etukäteen varmaksi tietää. Fuzzit taitavat olla aika suosittuja. Saako nepparivaipan säädettyä tarpeeksi hyvin vai onko tarrasäätö parempi? Entäs miten pitkälle tuo Fuzzien oma imu riittää? Toisaalta kiinnostaisi kotimaiset vaihtoehdot. Mitä kotimaisia taskuvaippoja olette kokeilleet?

Miten säilytätte vaippoja ennen pesua? Kuivina vai liotuksessa?

Juu, ja tiedän kyllä että ensin kannattaa kokeilla muutamaa eri vaippaa ja muutenkin totutella koko touhuun ennenkuin tilaa hirveitä määriä. Toisaalta haluaisin mahdollisimman paljon tietoa jo etukäteen. Joten kaikenlaiset käyttökokemukset, suositukset ja "ei näin" -varoitukset ovat tervetulleita. =)

Riikka rv 17+4
 
Syysmarja
Moips!

Kiitokset kaikille sympatioista huonojen öiden suhteen, ne vaan jatkuu ja jatkuu...*krooh pyyh*
Ja juuh, olen kokeillut noita korvatulppia, mutta en vaan MILLÄÄN osaa nukkua niiden kanssa, vaikka "harjoittelin" muutaman viiikon...ehkä vaan pitää ottaa ne taas käyttöön, kun viikonloppuna aion taas ottaa oman vuoroni nukkumiseen :)
Ja mulla on kanssa jotenkin sellainen olo, että mun "kuuluu" hoitaa poikaa myös öisin, kun mies kuitenkin menee töihin, ja onhan tämä vauvanhoito nyt mun työtä...älkää nyt ymmärtäkö väärin, kyllä mieskin lasta hoitaa, mutta nuo yöt ovatkin meille se vaikein...

Pikkutiikeri: meilläkin oli eilen ihan hirmu känkkis päivä!!! Saatiin poika nukkumaankin vasta 23 jälkeen, kun normisti menee siinä puoli kymmenen aikaan...en tiedä sitten, mikä kiukutti, suppoa jo ajattelin kokeilla, mutta annoin sitten vielä vähän velliä ja sitten sain pojan nukahtamaan. Siis oikeasti, hän vaan kitisi ja kitisi, eikä missään ollut hyvä, paitsi silloin, kun sai katsoa telkkua. Ja ei vaikuttanut sitten millään tavalla yöuniin tuo myöhempi nukahtaminen, eka herätys oli klo 2 maissa, ja puoli 5 aikaan nostin hänet sitten taas väliin nukkumaan, missä nukkuikin sitten klo 9 asti, ja laitoin tutin, niin nukkui vielä tunnin!!!! No, mä olen kyllä ollut hereillä sitten jo 9 asti, mutta onko nyt niin, että Eetu nukkuu hyvin vain ja ainoastaan isin ja äidin välissä?!?!?! Ja jos näin on, niin voi jee... pitäis varmaan kokeilla koko yötä nukuttaa meidän välissä, olisko sillä vaikutusta.

En ole ajatellut ostaa unipussia, vaikka ehkä sitäkin voisi kokeilla.

Ja hei, ihan kivaa on lukea teidän kestoilusta, vaikka itse ei olekaan siihen "hurahtanut"! Kivahan se on, että voitte täällä vaihtaa mielipiteitä yms. Ja Riikkakin oli käynyt kyselemässä teiltä kokeneemmilta, ihanaa!!!

Miten Pikkutiikerin lekurikäynti??

Lumille teretulemast myös tänne puolelle!!!

Syysmarja ja E 4kk 20 pv
 
Viivi ja S.
Hemmetti! Mä kirjoitin perjantaina neuvolakuulumiset ym. mutta eivät näköjään päätyneet sivuille asti...! >:/ Voi olla kyllä, että klikkasin huolimattomasti "lähetä" kun tuli kiire pois koneelta...

No, neuvolakuulumiset nyt tässä, muuta ei ehdi:
Pituus: 3kk 60,5 / synt. 50
Paino: 3kk 5600 / synt. 3000
Pipo: 3kk 39 / synt. 32,5
Kaikki hyvin, rokotus itketti tietysti, muttei pitkään. Muuta oiretta ei tullut, kuin patti pistoskohtaan pariksi päiväksi.
Tänään käytiin vielä ottamassa rotaviruksen 2-osa. Viimeksi siitäkään ei tullut mitään, eikä tähän mennessä tästäkään.

Ootteko muuten, ne jotka rotaviruksen otitte, käyneet vauvauinnissa sen jälkeen kuluvalla viikolla? Kun se virushan tarttuu kakasta etenkin 7.:n päivän tienoilla, niin mitäs sitten jos sattuisi tulemaan kakat altaaseen?!? Meillä olis uinti lauantaina, mietin tässä josko pitäisi jättää väliin. Neuvolassa eivät osanneet sanoa oikein mitään, ei kuulemma kukaan ole aiemmin kysellyt mitään tuollaista...

Jeps, mutta nyt pitää rientää, palailen joku päivä taas paremmalla ajalla!

PS. onko kukaan muu jäänyt Facebook-koukkuun?? ;c)
 
Pikkutiikeri80
Hei taas!

Riikalle kestovaipoista, vaikka Helmiina ja PP onkin varmasti tietäväisempiä asiasta kun ovat kestoilleet yhtäjaksoisesti pidempään. :) Hmm, mulla oli jo ennen pojan syntymää ajatus, että vauvan ensimmäinen elinkuukausi käytetään pelkästään kertakäyttövaippoja, sillä vaippaa vaihdetaan tunnin-max. kahden tunnin välein, eikä siinä vaiheessa olisi varmasti toimineet muuta kuin ne harsot + kuoret, koska vaippoja meni päivässä ainakin kymmenen. (kuivuvat nopeasti) Itsekään en noista harsoista ollut niin innostunut, siksi kertikset käytössä... Vastasyntynyt kasvaa nopeasti newborn-kokoisista vaipoista ulos, joten ne ihan pienimmät vaipat voi tulla aika kalliiksi. Heti kun vauvalle sopii s-kokoiset vaipat (yleensä n. 4-kiloisesta), tulee sen koon vaipoille aika paljon pidempi käyttöikäkin. Meillä alettiin kestoilu juurikin s-kokoisilla fuzzeilla ja snappi-vaipoilla, jälkimmäiset näpsyllä kiinnitettävä froteevaippa. Näin jälkiviisaana panostaisin juurikin taskuvaippoihin, mutta en fuzzeihin (tosi leveä haarasta, eikä oikein istu rimppakintulle/sirolle vauvalle), vaan joihinkin kotimaisiin taskuihin joissa lisäsäätötarra. Hyvä jälleenmyyntiarvo taitaa olla Ronja&Roope-täyttövaipoilla, Lillamamman lillatasku-vaipoilla, Ipanat-taskuilla, Eemukka-taskuilla, Tirsokas-taskuilla, Myllymuksut-taskuilla. Tämä siis vain päätelmä jonka olen tehnyt lukiessani kestovaippainfon "myydään kestovaippoja"-palstaa. Edullisimmaksi taitaa tulla nuo R&R-vaipat, joissa ovh. 15.90e/kpl, 5kpl=75e. Tuolla mun ekassa eilisessä viestissä kerron mitä vaippoja meillä tällä hetkellä on. Fuzzin oma imu taisi meillä riittää silloin kun Pikkumies oli alle 2kk, nykyisin ei olis toivoakaan. Mikroinserttiä voi silti käyttää myöhemminkin, tehostaa sitä vaan ohuella bambu- tai hamppuimulla. Meillä vaipat säilytetään saunassa ilmavasti ripustettuna (poitsun kylpyammeen jalustaan...) ja pestään 1-2 päivän välein. Ajattelin hankkia ns. "oskarin oksan" saunaan ja ripustaa siihen käytetyt vaipat. Mutta kyllä se siitä! Itsekin vielä ihan noviis tässä hommassa, mutta vähitellen oppii ja ymmärtää hommasta enemmän ja enemmän. =)
 
Pikkutiikeri80
Ja muita asioita...

Viiville kiitos neuvolakuulumisista. Sirpakka tyttö teillä, vaikka hyvin onkin kasvanut. :) Mulla ei tietoa rotasta, kun ei otettu sitä. Ja joo, facebookiin oon hurahtanut, vaikken kovin usein käykään "laajentamassa" omaa profiiliani yms.

Lekurissa oltiin tänään (allergologin vastaanotolla) ja oli erittäin pätevän tuntuinen ja empaattinen lääkäri. Poitsulle tehtiin prick-testi varmistamaan ettei kuitenkaan ole kyseessä maitoallergia, ja ei, minkäänlaista reaktiota ei tullut. Epäilyksenä on nyt se mun pelkäämä refluksitauti. Vaikka sinänsä mielummin se, kuin maitoallergia. On kuitenkin tavallaan helpompi hoitaa, eikä rajoita niin paljon elämää. Saatiin resepti mahalääkkeeseen jota annetaan joka ruokailun jälkeen. Aloitettiin lääke heti tänään, enkä tiedä johtuiko siitä vai mistä, mutta koko illan herra ollut taas tosi rauhallinen eikä oo pahemmin itkeskellytkään. Perjantaina lääkäri soittaa ja sit katsotaan menemmekä TYKSiin ph-mittaukseen (laitetaan nenästä sellainen mittaletku mahaan jne.). Olo kaikenkaikkiaan helpottunut kun löydettiin ihminen joka lupasi selvittää asian loppuun asti.

Jahas, täytyy varmaan mennä hammaspesulle ja nukkumaan, viime yö oli ollut kuulemma aika hulinaa; mies oli joutunut parin tunnin välein käydä laittamassa tuttia pojan suuhun. Ja siis ensi yö on mun "vahtivuoro". Öitä kaikille!

Pikkutiikeri ja Pikkumies TASAN 5kk (siis täh??! mihin se aika menee???)
 
Piparminttu-Pipsa.
Moikkis!

Ihan ekana vastailen Riikalle kestoilusta. :) Meillä siis käytettiin kestoja oikeastaan samantien kun tultiin sairaalasta kotiin. Vaippoina oli sillon nb-sisävaipat ja harsot+villahousut. Se äp-pakkauksen vaippa on Imse Vimsen sisävaippa nb-kokoa ja mukaan tulee myös pul-kuori nb-kokoa. Meillä sisävaippa toimi ihan hyvin pari viikkoa, mut sen jälkeen ei enää ilman lisäimua. Pul-kuori oli aluksi liian iso, mut noin 3-viikkoisesta eteenpäin toimi hyvin harsojen kanssa. Ihan ylivoimaisesti ihanin vaippa meidän pienelle on ollut harsot ja villahousut. Ja itse en ainakaan ole kokenut sitä yhtään vaikeaksi, päinvastoin. Origami-taitoksen oppii nopeasti ja me taitellaan aina harsot valmiiksi suoraan narulta. Harsoihin saa helposti lisättyä lisäimua (esim. Bamboo doupler) ja ne saa sopivaksi kaiken kokoisille vauvoille, kun vaan opettelee sen reisitiukennuksen teon. Villahousut pitää hyvin, jos vaan pesee ja laittaa lanoliinin ensin vaikka parikin kertaa. Tuo yhdistelmä on mukavan luonnollinen (luonnonkuidut) ja villahousut myös lämmittää pientä. Ja meillä maitokakat on pysyneet hyvin harsoissa, oiskohan pari kertaa tullut villahousuihin saakka. Me käytetään harson päällä vielä kuivaliinaa (Popolini) ja siihen kakka jää yleensä kokonaan. Eli ei tartte muuta kuin heittää se kuivaliina roskiin tai pissainen pesuun. Lisäksi harsot on halpoja ja kuivuu nopeasti! :)

Noin kolmiviikkoisesta meillä on käytetty Fuzzeja, jotka toimii ainakin toistaiseksi tosi hyvin. Fuzzin oma insertti on tosi hyvä, mut tarttee ainakin meillä aina lisäimun. Tarkoituksena on pikkuhiljaa etsiä myös kotimaisia taskuvaippoja kokeiltavaksi ja olenkin tilaillut noita Helmiinan ja Pikkutiikerin suosittelemia vaippoja kokeiluun. :) Taskuvaippa on tosiaan helppo ja näppärä, suosittelen! Fuzzin nepparisäädöt on ihan OK, mut veikkaan et tarrallinen saattaa olla parempi, kun non ns. portaaton säätö. Yöllä meillä on aina Fuzzi, sisällä oma insertti ja Ella's Housen hamppuimu. Kerran yössä vaihdetaan ja hyvin on vaipat pitäneet. edelleenkin tykkään laittaa pojalle harson ja villahousut, mut nyt alkaa jo imuteho loppua noista pienistä 70*70-harsoista eli pitänee ostaa muutama isompi varastoon. Sisävaippoja ja sisätäyttöjä on kans joitakin, mut jostain syystä ne ei oo oikein saavuttanu meillä suosiota.

Me säilytetään vaippoja kannellisessa astiassa (Ikean metallisanko) ihan sellaisinaan eli astiassa ei ole vettä. Hajut pysyy hyvin sisällä ja päivän tai parin vaipat mahtuu hyvin astiaan. Kannen sisäpuolelle olen teipannut vanulapun ja siihen tiputtelen teepuuöljyä aina silloin tällöin. Se pitää viimeistään hajut poissa. ;)

Oho, poika heräsi. Jatkan paremmalla ajalla...

PP ja Poju 7 vkoa
 
Helmiina
Kiva Riikka, että olet kiinnostunut kestovaipoista! :) Me saatiin kaverin tekemiä newborn ja S-koon vaippoja kassillinen ennen Nellin syntymää. Aivan aluksi mentiin kertiksillä, kun en oikein osannut käyttää kestoja, mutta jo muutaman viikon ikäisestä alettiin osakestoilla. Pikkuhiljaa sitten ostelin lisää vaippoja. Oli hyvä, että saatiin noita pieniä vaippoja, koska ne eivät kauaa mahdu. S-koon Fuzzit meille menivät melkein alusta asti. Ja jo n. kolmen kuukauden ikäisestä Nellille alkoi mennä M-koon vaipat, vaikka onkin tuollainen kirppu. Ne luultavasti menevät pitkään... Eli kannattaa ennemmin satsata noihin M-kokoisiin. Ei kannata ostaa kuin yksi tietyn merkkinen kerralla, koska vaipat ovat niin erilaisia. Itse olen ostanut paljon täältä kirppikseltä: http://www.kestovaippainfo.fi/keskustelu/ Kun ostaa yhden käytetyn vaipan kokeiluun, niin säästää paljon, koska sen voi yleensä myysä samalla hinnalla eteenpäin, jos se ei sovikaan. Meillä tykätään yhtä paljon sisävaipoista, taskuvaipoista ja AIO:ista. Sisävaipat ja villahousut ovat ehdottomat kotikäytössä, lämmittävä ja hengittävä paketti niin kuin Pp:kin sanoi. PUL-kuoria ei olla ikinä osattu käyttää. Taskuvaippoja käytetään eniten reissussa esim. kaupungilla, mutta myös kotona. Varsinkin taskuvaipat saattavat falskata, jos eivät ole sopivia. Fuzzit on ihan hyviä ja niillä on loistava jälleenmyyntiarvo, ja meillä ainakin pitävät täydellisesti, mutta ne ovat tosiaan haaroista varmasti leveimpiä kaikista. Fuzzin oma mikroinsertti ei riitä parin kuukauden jälkeen. Vaipoista meillä on monta suosikkia ja koko ajan tuntuu markkinoille tulevan uutta. Suosikkeja ovat siis sisävaipoista Ronja & Roope ja Cuddlebunsin yhden koon vaipat ja taskuvaipoista LillaTasku, Ipanat ja Ronja & Roope. Itse tykkään enemmän nepparivaipoista, kun ne ei varmasti paina ja tarrat saattaa ajan kuluessa mennä huonoksi. Mutta tosiaan miestä varten meillä on noita tarrallisiakin... Öisin meillä on sisävaippa (Cuddlen Quickdry, Baby Beehinds Bamboo tai Ronjan & Roopen tuplaläppävaippa) ja päällä Engelin kaksinkertaiset villikset tai hahtuvat. Tällä paketilla mennään 12 tuntia! Nelli ei ole kovin kova pissimään yöllä. Aamun ensimmäinen vaippa taas on hetkessä märkä. Taskuvaipat ei toimineet meillä öisin ja PUL-kuoria meillä ei ole. Toisaalta monet sanoo, että PUL-kuoren kanssa haju on melkoinen. Vaipat meillä säilytetään kannellisessa muoviastiassa vessassa (kuivasäilytys) ja meilläkin on siellä kangaslappunen, johon on tipautettu teepuuöljyä. Pissavaipat menee sinne suoraan ja kakat huuhdellaan käsisuihkulla pönttöön. Kyllähän sieltä aromit aukaistaessa tulee, mutta se ei ole mitään kertisroskikseen verrattuna... ;) Muuten hajuhaittoja ei tule. Vaipat meillä pestään joka kolmas päivä. Ostettiin pari viikkoa sitten kahdeksan kilon kone ja sinne kyllä mahtuu!

Juu mopo on jo kauan sitten karannut käsistä kestovaippojen kanssa... ;)

Hieno juttu Pikkutiikeri, että asiat alkavat selvitä!

Jaahas, meilläkin herättiin... :)

Helmiina ja Nelli vajaa 6,5 kuukautta
 
Mari_
Eilen oli 1-vuotisneuvola. Ja ihan hyvin meni. Tässä hiukka mittoja:

Paino:9300g/synt.2890
Pituus 74/synt. 49,5
Pipo 46,9/synt. 32

Ukkeli kasvaa tasaisesti -10 käyrällä, mut omaa linjaansa hyvin =)
Hemppa otettiin nyt hältä ekaa kertaa, ja minä taisin panikoida enemmän, pidin pojun ranteesta kiinni enkä voinu kattoo, mulla teki niin pahaa. Pikkunen vaan katteli suu pyereänä sitä veripallero mikä sormesta puristettiin =) Mä oon jotenki niin heikko noiden neulojen kans, en tykkää yhtään ku mua niillä tökitään, niin en jotenki sitä pystyny sit kattomaan =P

Nyt loppu ajatus, palataan =)
 
riikkaa.
Kiitos kestovaippakommenteista!

Jotenkin ne villahousut vaan tuntuu hankalilta ja kutisevilta, mutta se lienee aika yleinen ennakkoluulo. Saapa nähdä mihin ratkaisuun päädytään. Onhan tässä vielä aikaa miettiä, ja vaihtoehtoja on niin paljon että luulisi sopivan löytyvän. Tilaan luultavasti pari erilaista vaippaa ennen vauvan syntymää, ja lisäähän voi sitten tilailla tarpeen mukaan. Voihan se olla niinkin, ettei kestoilu olekaan meidän juttu. Mutta kokeilemalla se selviää. =) (kun vaan malttaisi odottaa ja olla tilaamatta kaikenlaisia ihanuuksia...)
 
*Meirami*
Heissulivei pitkästäaikaa!!

Pikaisesti pääsin tännekkin kirjoittelemaan terveisiä!

Meillä on vauva elämä alkanut kyllä tosi ihanasti, MINJA on tosi reipas ja kiltti tyttö, nukkuu yöt hyvin ja päivisin on myös tosi iloinen,itkee tosi harvoin, lähinnä vain nälkää tai jos rupsu hukassa. Osaa toki ilmaista mieltä jos ei mieluinen asento tai kaipaa syliin.

Kasvu vauhti on ollut melko hurja, pituutta 2kk neuvolassa oli jo 62cm (synt 50cm) ja painoa 5925g (synt3700g) Eli ihan reippaan kokoinen on. Täys imetyksellä mennään vielä.

Ristiäiset oli 16.9. ja nimeksi tosiaan tuli Minja

Tämmöisiä täällä.

Olettekos te miettineet sitä Tiksi tapaamista? Minä vieläkin kovasti halukas osallistumaan, mutta en kyllä tiedä kuin pysyn tilanteen tasalla, että koskas sitä järjestellään. PP:n kanssa ois muutenkin kiva treffata, kun minäkään täältä seudulta kuitenkaan en niiiiin kamalasti tuota porukkaa tunne niin ois mukava nähdä muitakin vauva immeisiä :)

Jep, mutta pitää varmaan mennä takaisin ihmisten ilmoille, kun olen ehkä epäsosiaalinen vieras kun heti linnottaudun tietokoneelle :D

terkkuja!

Meirami ja pikku rinsessa
 
Pikkutiikeri80
Heipat!

Pikaisesti tulin kurkkaamaan mitä ketjuun kuuluu... Meirami oli käynyt moikaamassa, mukavaa. :) Kauniin nimen olitte antaneet tytölle. Ja kiva kuulla että teillä on mennyt leppoisasti ja kasvukin on yhtä hurjaa kuin PP:n pojulla.

Meillä ei ole ollut kovin mukava viikonloppu. Pe-la välinen yö vietettiin TYKSissä tarkkailussa (nenä-mahaletkussa yms. kivaa), kun pikkumiehelle tuli kamala ripulitauti ja kuume vielä kaupanpäälisiksi. Nyt kaikki hyvin, ollaan kotona ja kuume on laskenut ja vatsan toimintakin alkaa normalisoitua. Kamala kokemus silti... :( Joku toinen päivä lisää siitä reissusta. Halusin vain kertoa, että olette varuillanne moisen taudin takia, ja luottakaan äidinvaistoonne ja hakeutukaa pikimmiten hoitoon jos tilanne TEIDÄN MIELESTÄNNE sitä vaatii. Itse soitin päivystykseen jossa väitettiin että pieni lapsi voi olla kolmekin päivää vähällä nesteellä ilman että kärsii siitä (meillä pikkumies ei ollut huolinut juomaa enää pariin tuntiin). Onneksi ei kuunneltu kyseistä ihmistä vaan lähdettiin silti liikkeelle apua hakemaan.

Täytyy lähetellä vielä parit sähköpostit joten huomenna lisää tarinaa... Öitä!

Pikkutiikeri ja toipilas Pikkumies 5kk
 
Syysmarja
Moikat ketjuun!

Kiva Meirami, että kävit meitä moikkaamassa, ja tosiaan, suloinen nimi teidän rinsessalla =) käyhän taas kun ehdit.

Pikkutiikeri: kamalalta kuulosti teidän viikonloppunne, onneksi kuitenkin nyt jo paremmalla mielellä, eikÖ?!??! JA tosiaan, mukavaa, että vihdoin löysitte sellaisen lääkärin, joka otti huolenne ja murheenne kannettavakseen, ja asia selvitetään perin juurin. Tsemppiä tilanteeseen!!

Hei, meillä on nyt alkanut yöt sujua VÄHÄN paremmin kuin mitä on tässä lähes 2 kk ollut. Mies hoiti poikaa tosiaan viikonloppuna yhden yön, eikä herännyt kuin kerran (klo 10 meni nukkumaan, heräsi klo 24 hetkeksi) ja siitä sitten posotti klo 6 asti aamulla! Ja viime yö meni tosi mukavasti kanssa, puoli 10 maissa poika on nukahtanut -ilman tuttia!!!!! .ja nukkui tuonne klo 3 asti!!!! Aaah, vaikka itse olinkin kyllä yöllä vähän hereillä, jotain ihme unettomuutta vissiin. JA suämään herättiin klo 7.

Jaa niin, ja mulla on nyt sitten ne korvatulpat käytössä, vieläkään en osaa niiden kanssa nukkua, mutta yritys on kova =)

Teillä tosiaan muutamat pikkuiset kasvaa niin hurjaa vauhtia, että huh huh! Mutta hyvähän se on, että kasvavat =)

Hei, olis ihan hirmu kivaa, jos laittaisitte vähän noita "ruokapäiväkirjoja" näkyville, kun olisi tosiaan kiva tietää kuinka paljon teidän pikkuiset syö. Siis lähinnä nyt ne, joiden pienokaiset jo saa kiinteitä/jotain muutakin kuin ä-maitoa tai korviketta.

Juuh, mutta taasen täytyy mennä, tän aamun "huushollaukset" on jo tehty, molemmat koneet on käyneet ja viikonloppuna tuli vähän siivottua, mitä ihmettä sitä sitten oikein tekisi?!?!? =)

Syysmarja ja E viikon vajaa 5 kk =)

 
Pikkutiikeri80
Heippa!

Kiitos Syysmarjalle tsempityksistä, täällä voidaan jo hyvin vaikka ihan just en halua toista sairaalareissua tehdä. ;) Tänään selvisi myös että menemme siihen ruokatorven pH-mittaukseen kunhan saan vain ajan varattua yksityiseen lääkärikeskukseen. Ruokapäiväkirjaa Syysmarja myös pyyteli, joten alapuolella tämänhetkinen ruokailu-systeemi. Ollaan kylläkin siirtymässä neuvolatädin suosituksesta siihen kahden lämpimän aterian rytmiin, jonka lisäksi tulee vielä se välipala-soseateria. Maitoa ajattelin alkaa ruokailun yhteydessä juottamaan aventin taikamukista, josko se edesauttaisi ruuan maistumista paremmin. Meillä kun herra nauttisi mielellään sen maidon ennemmin kuin itse kiinteän ruuan... Maitopullo pitää yleensä laittaa piiloon syömisen ajaksi, tai tulee kamala huuto. X) Alla olevat kellonajat hyvinkin noin-aikoja, samoin maito-/ruokamäärät.

klo 7 aamumaito tai riisivelli n. 140ml
klo 9.30 kasvis-lihasose 1/2-3/4-purkillista + maitoa n. 80ml
klo 12 maito n. 100ml
klo 14.30 hedelmäsose n. 1/2 prk + maito n. 70ml
klo 17 maito n. 100ml
klo 19 riisivelli tai riisipuuro (0,5dl vettä + 1,5 rkl riisijauhoa + 1 mitallinen korvikejauhoa) + erikseen maitoa n. 70ml
20.15 iltamaito 100-140 ml
klo 02-04.30 yömaito n. 140ml

Tosi kiva Syysmarja jos teilläkin alkaa yöt rauhoittumaan. :) Meillä oli viime yö pientä hulinointia, mut saattoi olla että pikkumiestä närästi tai jotain, on alkanut nimittäin köhäämään/yskimään esim. ruokailun yhteydessä, eritoten kun syödään vihannes-liha-sosetta. Saadaan jatkaa nyt mahalääkkeen antamista kun se ripulitauti on melkein ohitse, toivotaan että siitä on apua.

Ostettiin muuten viime viikolla uudet matkikset (ne meidän gracot kun ei toimineetkaan siihen tarkoitukseen johon me ne hankimme) ja kyllä ne on ihanat! Ostettiin alennuksesta Maclarenin tecno XT:t (tai jotkut sellaiset...) ja kyllä huomaa että kyseessä on laaturattaat. Menevät todella pieneen tilaan (taittuvat kasaan sateenvarjorattaiden tyyppisesti), mukana oma läpinäkyvä sateensuoja, selkänojan saa täysin makaavaan asentoon ja on portaallinen ( toimii paremmin ja pidempään kuin gracojen nylonhihna-kiristyssysteemi) ja ovat todella ketterät! Pyörätkin on aika hyvänkokoiset, eivät siis ihan pienet ja rimpulat. Ostimme samalla rattaisiin oman kuljetuskassin, kun olemme lähdössä pienelle matkalle ensi viikolla, emmekä halua että rattaat kolhiintuvat lentokoneen ruumassa. Mut voi tätä rahanmenoa... Itselle ei tule enää juurikaan ostettua mitään, mutta pikkumiehelle senkin edestä... Apua, mihin tässä vielä joudutaan!
 

Yhteistyössä