No moi taas,
joo eihän täältä malta poissa pysyä...
Kiitokset kaikille mukana tsemppaajille!
Ja pahoittelut kaikille tätiin törmänneille :/
Ulkopuolinen kyseli tutkimuksiin uskaltautumisesta. Meillähän tilanne on se, että kun vihdoin (pikkasen vajaan vuoden yrittämisen jälkeen) mentiin tutkimuksiin, sieltä paljastui miehelläni azoospermia, eli ei lainkaan siittiöitä spermassa - koita siinä sitten hedelmöittyä... ELi jos ei oltais menty, varmaan vieläkin ihmeteltäis, miksei sitä plussaa kuulu.
Meille ainoa sopiva hoitokeino on sitten ICSI, eli mikrohedelmöitys: siittiö viedään hyvin ohuella neulalla/pipetillä munasolun sisään. Ensin tietysti mieheltä kalastetaan ne siittiöt suoraan kiveksestä ohutneulalla. Yksi kerta tätä hoitoa on vasta takana eikä siitä tullut vielä mitään tulosta; toiseen ollaan menossa tammi-helmikuun vaihteessa.
Niin, yritän siis sanoa, että vaikka tieto lisää tuskaa, poistaa se myös sitä epämääräistä huolta ja epävarmuutta, mitä ehtii luomuyrityksen kanssa kokea ilman tulosta. Monilla on tosiaan käynyt myös niin,e ttä kun on saatu tutkimusten ""pää avattua"", rentoutuu sekä keho että mieli ja raskaus saakin alkunsa ihan luomusti. Joillakin auttaa hormonihoidot, joillakin täytyy sitten mennä näihin järeisiin ja kalliisiin hoitoihin.
Me mentiin suoraan Väestöliittoon, koska sitä meille suositeltiin hyvänä paikkana jossa on erittäin ammattitaitoinen henkilökunta. Tuota mieltä olen itsekin. Ehdottomasti. Varmasti kunnallisella puolellakin saa hoitoa, mutta kysymys onkin, missä ajassa ja kuinka nopeasti ja millaista hoitoa... Mielelläni maksan itse hoidosta enemmän, elokuussa aloitettiin rumba ja nyt on jo yksi ICSI tehty, en jaksa uskoa että julkisella puolella olisi saatu aikaan mitään näin nopeasti (biologiset kellot tikittää niin lujaa ettei sitä ääntä viittis ees kuunnella...). Kela korvaa hoidoista jonkun osan, ja sen Väestöliitto vähentää heti hinnasta ja hakee korvauksen itse Kelalta, niin ettei asiakkaan tartte sitä paperisotaa käydä läpi. Lääkkeet on kalliita, mutta siinäkin tulee Kelan maksukatto (606 euroa tällä hetkellä) jossakin vaiheessa vastaan, minkä jälkeen lääkkeet korvataan 100 %:sti.
Antaisikohan tämä tarina jotenkin uskoa sullekin, joka tästä kysyit?
Rizzu: sanopas omat kokemuksesi sieltä Väestöliitosta? Miten koit? MIllaista henkilökunta oli ja miten teitä kohdeltiin?
Tokihan sitten, jos tilanne on erityisen paha, ettei raskautta meinaa kuulua edes avusteisesti, sitten tulee niitä alamäkiä, ja sitten pitää alkaa miettiä, otetaanko lahjasolut käyttöön vai ei ja lähdetäänkö joskus adoptioon vai ei... Yksityisellä puolella luulen asiakkaiden saavan myös tähän henkiseen puoleen tukea samalla, ollaanhan siinä prosessissa hyvin kokonaisvaltaisesti mukana, ja ihminenhän tunnetusti on psykofyysinen kokonaisuus. Julkisella puolella pitäisi varmaankin juosta eri paikoissa saamassa apua henkiseen ja ruumiilliseen puoleen - tämä ihan vain oma oletukseni, ei tieto...