No hei. Mitäpäs tänne? Kiva että joku kaipaili minuakin.
Tänne ei kuulu mitään. Viikko sitten meillä oli operaatioiden sarja: mulle tehtiin munarakkuloiden punktio, eli kerättiin munasolut. Mieheltä otettiin koepala kiveksestä eli kerättiin siittiöt. Heti selvisi, että multa saatiin 4 hyvää munasolua. Miehen siittiötulos oli, että pääosin liikkumattomia mutta joukossa jonkun verran värähteleviäkin. Noilla eväillä lähdettiin mikroinjektioon (mikrohedelmöitys = ICSI) - mieli oli hivenen positiivinen, mutta realistinen kuitenkin.
Seuraavana päivänä minun piti sitten soittaa klinikalle ja kysyä hedelmöittymistulokset. Kävi ilmi, että ensinnäkin minun 4 munasolusta kolme oli kypsiä. Ja toiseksi, että siittiöt olivat kaikki liikkumattomia. Yksikään munasolu ei ollut lähtenyt hedelmöittymään - tai oli yksi, mutta epätäydellisesti.
Tosi paljon ihmetytti se, miksi ensialkuun näytti siltä, että siittiöissä olisi ollut niitä edes hitusen liikahtelevia (ne mieheni simpat kun eivät liiku muutenkaan ""uimalla"", vaan ovat paikallaan pysyviä), ja kuitenkin labran biologi sanoi, ettei yhtään ollut. Sellaisista liikkumattomista simpoista on tosi vaikea nähdä, minkälaisia ne ovat, ovatko siis eläviä vai kuolleita. Se on ihan arpakauppaa, lähteekö ne hedelmöittämään munasolua vai ei.
Lääkärin kanssa myös juttelin. Hän ei ollut mitenkään hirveän optimistinen meidän onnistumisen suhteen jatkossakaan. Kuulostaa kauhealta kuulla tuollaista hoitavan lääkärin suusta, mutta toisaalta, onhan hänen sanottava se, pitkän kokemuksen syvällä rintaäänellä, kun ei voi nostattaa toiveikkuuttakaan tavallaan turhaan, tai liikaa. Meillä on vielä ennen joulua tapaaminen lääkärin kanssa, ja silloin mietitään, aletaanko vielä samaan tammikuussa. Joulukuu jää väkisinkin väliin, kun klinikalla tulee joulutauko vastaan. Kyllä me ollaan ajateltu, että ainakin sen kerran vielä kokeillaan, ollaan kai sen verran itsepäisiä, ettei voida vielä antaa periksi. Kai noita hoitokertoja sais kaiken kaikkiaan kolmekin, mutta sitä se lääkäri nimenomaan meinasi (rivien välissä), ettei se näillä eväillä ehkä kannata, kun sitten se alkaa ola psyykkisesti rankempaa ja rankempaa.
Me ei haluttu ottaa luovuttajan siittiöitä käyttöön. Ajateltiin asia niin, että mieluimmin kokonaan oma tai kokonaan vieras. Eli pikku hiljaa minäkin lämpenen enemmän ja enemmän adoptiolle. Mies tosin heitti ilmaan ajatuksen, ettei se niin hullumpaa olisi olla kahdestaankin, voitaisiin sitten reissata ympäri maailmaa, heittäytyä vaikka töistä pois, opiskella uusi ammatti - kaikkea sellasta. Kuulostaahan se hyvältä sekin, mutta jotenkin mieli karkailee kuitenkin sinne lapsen suuntaan. (ajattelinkin tämän kirjoituksen jälkeen etsiä adoptiotietoa netistä...)
Me molemmat otettiin suhteellisen hyvin se tulos, ettei onnistunut. Olettaisin, että JOS oltaisiin päästy muutama päivä sen punktion jälkeen siirtovaiheeseen ja jos se sitten olisikin epäonnistunut ja tullut ""tätinä"" pois, niin SE olisi ollut kova pala. Jotenkin kai kun tuo yritys tapahtui vasta koemaljassa, niin sen ulkoisti itsestään - varmasti tietynlaista alitajuista itsesuojelua! Onhan se niinkin, että kun luomutyylillä yrittää, niin eihän sitä koskaan tiedä, mitä sisuksissa tapahtuu, sitten sen kyllä huomaa, jos ei ole tärpännyt. Tietysti nyt oli toiveet pikkasen korkeammalla, kun ajateltiin, että siellä klinikalla on huippuammattilaiset töissä, mutta eihän ne mitään voi tehdä meidän hyväksi, jos kerta rakennusaineet on huonolaatuset.
Emme siis mekään saaneet yhteistä joululahjaa. Karseinta on mennä jouluna omaan kotiin ja appilaan, jos joku sattuu asiasta kysymään, niin mitäpä siihen sitten vastataan. Ollaan koetettu miettiä jotain vastaussapluunaa valmiiksi, mutta kovin hankalalta se tuntuu, ja varsinkin se että kuulostaisiko se sitten tarpeeksi huolettomalta ja luontevalta, jos päätetään olla kertomatta ongelmista ja olla vaan että ""tjot"", ""mikäs kiire tässä on""... Kyllähän ne jo varmasti ihmettelee, mekin ollaan oltu yhdessä jo 8 vuotta, joista naimisissa noin 2.
Tuon tapahtuneen jälkeen tulikin sitten viikonloppuna vähän juhlittua. Taisin alitajuisesti antaa itselleni luvan kunnolla kännätä, koska kärsin vielä maanantainakin karmeasta olosta, lähinnä henkisesti. Ei ollut oikeastaan edes hauskaa se juhliminen. Ja lisää pakkojuhlintaa tiedossa kun on firman pikkujoulua ja ties mitä kissanristiäistä.
No niin. Tämä tästä. Ymmärtänette varmaan, jos sanon, ettei minulla liikahtanut minkään sortin ""jännäysviisari"" teidän muiden puolesta, kun luin pitkäksi venähtänyttä ketjua ennen kuin tämän kirjoitin. Hyvä kun edes tajusin, mitä luin Mä olen niin ulalla kaikesta normaalista yrittämisestä, jännäämisestä kerran kuussa, ovistikuista (vaikka ei niistäkään ole aikaa kuin muutama kuukausi...) jne. Toivon kaikkea parasta kaikille ja toivon, että jollakin tärppäisi - toisi hiukan uskottavuutta tähän ketjuun
Nyt en jaksa vastailla galluppeihin tai muuhunkaan, tulinpahan vain kertomaan viimeisimmät uutiset, koska tältä vuodelta ne jää tähän. Tai voisin tietysti tulla kertomaan, että sentään seksiä harrastetaan, mutta kun se ei taida kiinnostaa, niin ku perinteisessä mielessä eli että tuleeko tärppiä. Sori kun olen nyt niin tylsä ja tyly ihminen, mutta pakkohan tää palstailu on nyt jättää väliin. Käyn kuitenkin välillä vilkuilemassa, onko plussia ilmaantunut.
Kyllä mä edelleen kannustaisin ihmisiä hakeutumaan tutkimuksiin. Mitä järkeä on yrittää luomuna vuosi kausia ja samalla kuitenkin pelätä, että jokin on vialla. Kun selvyyden asiaan saa, siitä on sitten tietyt reitit eteenpäin. Päätökset ei oo ikinä helppoja, mutta ainakin on se tieto, että mikä on mahdollista, jos on ylipäätään mahdollista. Näköjään noita miehiä saisi todella kovaa potkasta persuksille, koska moni täällä on kertonut miehen ikävästä asenteestä testeihin tai pelkää miehen mahdollista asennetta. Meille tuli eteen ennen näitä hoitoja myös hiv- ja hepatiitti-testit - tämäkin voi tuottaa miehiselle itsetunnolle kolauksen, mutta kun se on ihan rutiinia, eihän ne siellä sairaaloissa ajattele automaattisesti, että tuo ihminen on tuhonnut siittiönsä tupakoimalla ja naimalla ympäriinsä.
Voe helkkari, nyt menee jo liian pitkälle tää mun jaaritus...
Voikaa hyvin kaikki ja plussaonnea! (*äkkiä pois täältä ennen kuin tulee loukattua ketään*)