Voinko mä olla oikeasti vaan epäkelpoimettäjä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Halua olisi.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Halua olisi.

Vieras
Vauva on nyt kuukauden vanha, ja musta tuntuu että mun maito ei riitä.
Harkitsen jo vakavasti siirtymistä pulloruokintaan.
Vauva on nyt viikon aikana imenyt molemmat tissit, ja ottanut vielä uuden kierroksen toisesta tissistä. Ja huuto ja riuhtominen vaan jatkuu. Mulla aina itku kurkussa kun tuntuu että vauva ei saa tarpeeksi maitoa..
Viikko sitten punnittiin ja paino oli kyllä nousussa, miksi siis tuntuu siltä että imetys vaan pistää molemmat meistä todella kiukkusiksi?
Ajatuksissa juoksee se että pulloruokinnalla tietäisin kuinka paljon hän syö, ja tiedän että tulee tyytyväiseksi ja maha täyteen.
Miksi imetys on näin rankkaa?

Mitä tehdä? Taistelen asian kanssa, ja menetän hermoni. Vai annan pullosta ja itken siltikin.
Mistä mä tiedän että vauva saa tarpeeksi maitoa? Neuvolaan en soita, ne eivät mua ole ennenkään siellä neuvoneet kun esikoisesta taistelin eri asian kanssa.
Hyviä käyttövinkkejä ja äidille hermojen kasaamisvinkkejä kyllä otan vastaan, ennen kuin romahdan.
Imetyshän pitäis olla kivaa, oli se viikko sitten vielä.
Mitä teen väärin?

yritä kestää vielä kuukausi tai kaksi. Mulla on ollut molempien kanssa samanlaista pari ekaa kuukautta, vauva on rinnalla oikeastaan koko ajan. Kyllä se sitten helpottaa kun oppii paremmin imemään. Ja voisko olla vauvallasi kauhea imemisen tarve, auttaisiko tutti? Jos paino nousee niin vauvallasi ei ole mitään hätää.

Ajattele vaan miten vaivalloista pulloruokinta on, en voisi kuvitellakaan kampeavani sängystä öisin alakertaan maitoja lämmittelemään....

Juu, mulle riitti se tississä roikkuminen, päivät ja yöt tissillä.. en saanut mitään tehdä, en edes suihkussa käydä kun vauva vaan roikkui tissillä ja oli nälkäinen.. 2 kk jaksoin ja sit tyrkkäsin pullon suuhun ja jatkoin osittais imetyksellä 6kk asti ja kiinteät aloitin siis 4 kk vanhana :)

Kävittekö muuten koskaan niissä neuvolan imetysvalmennuksissa? Siis perhevalmennuksen sillä kerralla, jossa tätä käsiteltiin?

Tuo on ainakin sen mukaan ihan normaalia ja sen pitääkin mennä noin. Eikä vauva ole hädässä, jos kerran paino nousee. Tuo tunne, että jos antais pullosta, edes tietäis, paljon se syö, on kanssa ihan normaali sulle, mutta se on sinänsä turha: vauva saa tarpeeksi, varsinkin, kun kerran paino nousee.

Se lisäimu on vaan just sitä varten, et vauva valmistaa sun kroppaa lisäämään maidontuotantoa. Tasaantuu sitä mukaa, kun sun kroppa taas tajuaa, et paljonko sen tarttee sitä tuottaa. :)

Kyllä se maito riittää! http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=165&Itemid=100

Alku on usein hankalaa, kohta huomaat että onpas helppoa, paljon helpompaa kuin pullojen kanssa plärääminen.

Kuukausi on aika lyhyt aika. Sanotaan että imetys pääsee kunnolla käyntiin n. kolmen kuukauden iässä. Siihen saakka imetys on molemminpuolista opettelua. Oletko kokeillut vauvasi kapaloimista imetyksen ajaksi? Tai sängyssä kyljellään imetystä? Vauva vaistoaa hermostumisesi ja saattaa sen takia olla itsekin hermostunut ja levoton. Itse imettänyt neljä lasta. Jokainen on syödessään imenyt molemmat rinnat samalla syöntikerralla. Parikin tuntia kerrallaan. Imetys on rankkaa aluksi mutta usko pois, vielä se iloksi muuttuu jos vain jaksat jatkaa. Painonnousu sen kertoo, vauvasi saa maitoa tarpeeksi. Maidonnousua voit avittaa esim. pilsnerillä tai kotikaljalla. Muistathan että JUURI SINÄ olet lapsellesi se ainoa oikea ja maailman paras äiti!

Jaksamista ja onnea vauvasta!

Tuttia vauva kyllä syö. Tissillä se roikkuu jopa puolitoista tuntiakin. :(
Välillä nielee ja sitten taas raivoaa.
Cuplattomat ollaan otettu käyttöön jo kahden vkon ikäisenä, auttavat.
Huomaan raivoani esikoisellkin kun syötän. Tuntuu että aikaa ei jää leikkimiseen ja esikoisen huomioimiseenkaan. En halua että hän luulee vauvan olevan kaiken pahan alku ja juuri. Kuinka kauan vauvan pitäisi keskimäärin olla tissillä jotta se saisi vattansa täyteen? Eikö tuo puolitoista tuntia olekin teistä myös liian kauan? Tuttia olen tarjonnut viimeistään tunnin kuluttua jos ei ole rauhoittunut tissillä irti ollessaan.
Mutta ei se auta, selkeesti tuntuu olevan nälkä. Koska heti kun tissistä taas irtoaa jotain, niin vauva nielee ihan tyytyväisenä. Ja sylkee itse nännin suustaan kun riittää. Ei aina enää, todella harvoin.
Sen takia tuntunut että jos sieltä ei sitten vaan tule enää. :(

Ap Ei ole 1,5 tuntia lainkaan kauan tissillä oloa, sellaista se täysimetys aluksi usein on! Ja taisipa tuo esikoinen roikkua iltaisin nukahtaen rinnalle, pitkään vähän isompanakin.. Esikoisen kanssa voi kyllä touhuilla samalla kun imettää vauvaa ja kun ei imetä, käyttää ne hetket hyödyksi esikoisen kanssa. Mies apuun tässäkin asiassa eli kun et imetä, vauva miehelle ja sinä ehdit leikkiä esikoisen kanssa. Imetystukilistalta löydät kaikkiin kysymyksiisi vastaukset. Kyllä se imetys onnistuu melkein kellä vaan kun haluaa, jaksaa ja vaan imettää..

Et todellakaan ole epäkelpo!!

Meillä oli myös taistelua ne ekat kuukaudet. Aina mietin et riittääkö maito ku vauva riuhtoi tissillä ja oli itkuinen. En millään olisi halunnut antaa maitoa pullosta. Siitä tuli huono- äiti fiilis. Lopulta annoin periksi ja rupesin antamaan pari kertaa syöttöjen jälkeen myös pullosta.
Kun imetys lähti kunnolla käyntiin, kahden kuukauden päästä niin pullosta ei ole tarvinnut antaa enää kuin iltaisin.

Syö paljon ja kokeile juoda kotikaljaa. Sen pitäisi lisätä maidon tuloa. Ja lypsä syöttöjen välillä niin maidon tuotanto kasvaa... -ehkä! Ja jos saat pulloon lypsettyä niin anna lypsy maito siitä sitten vauvalle.

Meillä nyt 5 kk tyttö, jota edelleen imetän ja maitoa riittää päivällä hyvin. Illalla ei enää riitä mut minua se ei haittaa koska juo ja lutkuttaa tissiä päivällä ja yöllä mielestäni tarpeeksi.

Pahinta alussa oli se huoli et saako vauva tarpeeksi vaikka paino nousikin ja jostain kumman syystä en silti olisi halunnut antaa pullosta.

Älä anna periksi! Kokeile osittaisimetystä! Tsemppiä ja onnea!

Meiidän mukero roikkui myös tunti tolkulla alussa tissillä. Nännit oli kipeät mut siitä ne pikku hiljaa vahvistui...=)

Vauvalla voi olla tarve olla äidin lähellä ja myös se omemisen tarve!

Ei imetys kaikilla onnistu vaikka kuin haluais mutta älä vielä luovuta!

Kokeile antaa pullosta kun vauva ensin ollut pitkän aikaa rinnalla. Tiedätpähän onko vielä nälkä vain onko jotain muuta.

Voimia sulle! Kannustaisin jatkamaan imetystä niin kauan kuin mahdollista. Mulla oli heti aluksi rintatulehdus ja sen jälkeen tuntu ettei tule enää niin pajon maitoa - vauva oli tissillä suunnilleen koko ajan. Rinnanpäät oli auki ja nii kipeenä että olin jo luovuttaa. Olin suoraan sanottuna tulla hulluksi! No otin sitte rintakumit käyttöön ja nillä mentiin niin kauan että rinnat parani ja sitten sitä maitoaki alko tuleen koko ajan enemmän. Pojan paino koko ajan +10% käyrällä! Ei mitään lisämaitoa ois tarvittu mutta välillä annettiin pullosta että mä sain olla edes pari tuntia rauhassa. Nyt poika 6kk, syö kiinteitä jonkin verran ja imee kerrallaan max 10 min ja ilmeisesti saa siitä mahansa täyteen, kun ei valittele :)

Välillä meillä oli sitäkin ongelmaa että vauva söi hiRveesti ja halus tissille vaikka ei ollut edes nälkä. Sillon vaan tuttia suuhun ja piti yrittää keksiä jotain viihdykettä tai laittaa lapsi pihalle nukkumaan. Jos ei pitänyt vähiintään 2,5 tuntia taukoa imetyksessä niin samantien alko pulauttelu ja kitinä..kai sit oli lieviä vatsavaivoja kun maha oli niin täysi.

Jos teil lapsen paino kerta nousee koko ajan niin mun mielestä ei kannata antaa "ylimääräistä" maitoa kovin paljon ainakaan. Kyllä sulla maidon tulo siitä tasaantuu. Jos imetys sujuu muuten hyvin niin välillä tutti vaan suuhun ja lapsi miehen hoitoon niin se "unohtaa" vähäks aikaa maidon kun se ei koko ajan vieressä haise. :) toivottavasti näin.. Kannattaa jutella asiasta myös neuvolassa! Jaksamisia!!!

Meillä esikoinen myös roikkui tississä jatkuvasti. Piti tissiä "tuttina" ja suuttui kun maitoa tuli vaikkei ollut enää nälkä. Tutti ei kelvannut millään. Kyllä sitä maitoa varmasti sullakin riittävästi tulee jos kerta kasvaa. Ehkä sun vauvakin vaan tykkää olla siinä tissillä vaikkei olisi enä niin nälkäkään.

Itse olen lopettanut joka kerta siinä vaiheessa kun tuntunut ettei siitä mitään tule ja on vähän vielä päälle yrittänyt.
Itse en ainakaan voi tehdä mitään kun imetän, pitää pitää tissistä kiinni että vauva saa henkeä.
Kyllä äidin hyvä olo on tärkeämpi kuin imetys, korvikkeella kasvaa terveitä ja hyvinvoivia vauvoja.

Kiitos teille, tippa linssissä kirjoitan nyt.
Helpotus että tää on ihan normaalia. Ja helpotus siitä että tää on nimenomaan väliaikasta. Mä yritän vielä. Puren hampaitani yhteen, ja otan esikoisen vierelle kans.
Mä yritän..

Minä en osaa neuvoa, koska kokemusta imetyksestä ei ole, mutta sanon sen verran että jätä ihmeessä ajattelustasi pois tuo sana epäkelpo! Älä väheksy itseäsi, vaan luota itseesi ja anna itsellesi myös armoa!! :hug: Toivottavasti asia selkiytyy parhain päin!!

Yhteistyössä