Tulee paha mieli...

...kun ei onnistu vaikka kuinka yrittää.

Eli tahtoisin tietää teidän muiden kokemuksia/aatteita. Mulla on nyt reilu 1 kk poika ja on ongelmia imetyksen kanssa. Tuntuu ettei vauva saa tisseistä tarpeeksi maitoa. Olen alusta asti imettänyt ja imettänyt ja aina tuntuu vaan että sama ongelma jatkuu. Alussa ymmärsin sen että maitoa tulee ehkä liian vähän, mutta nyt kun on mennyt jo yli kuukausi niin maidontulon olisi pitänyt jo tasaantua vastaamaan vauvan tarvitsemaan määrää. Tissit tuntuu tyhjiltä, koska vauva syö niin usein ja tuntuu ettei maitoa ehdi kertyä sinne tarpeeksi syöttöjen välissä ja vauva saa rintaraivareita koska ei saa maitoa sieltä kunnolla ja tarpeeksi ulos. Ote vauvalla on kunnossa, koska usein imeminen kuitenkin onnistuukin. Pullosta ollaan annettu myös korviketta.

Ja esimerkiksi perjantaina lähdin ensimmäistä kertaa viihteelle ja vauva oli pulloruokinnalla noin 12h ja sinä aikana kun olin poissa kotoa tissit täyttyivät niin täysiksi että oikein sattui ja kiristi...

Eli voiko olla että maitoa ei ehdi kertyä tisseihin syöttöjen välillä tarpeeksi? Ja muutenkin tuntuu että toisesta tissistä tulee aina paremmin kuin toisesta...
 
pop
Tuo, että vauva imee tyhjän tuntuisia rintoja on käsittääkseni juuri sitä maidon tilaamista tulevaa tarvetta varten. Yllättävän hyvin voi maitoa tulla, vaikka tissit eivät tunnukaan täysiltä missään vaiheessa. Yksi syy rintaraivareihin voi olla pullo, siitä saa maitoa paljon pienemmällä vaivalla, joten vauva kokeilee, jos kiukuttelemalla rinnastakin voisi saada maitoa yhtä helposti
 
Hmh... no voi kökkö. En kyllä ihmettele miks monen vauvan äiti luovuttaa imetyksen suhteen. Helpommin sanottu ku tehty. Joillain se sujuu varmasti luonnostaa hyvin, mut jos tulee ongelmia niin se tosissaan tuntuu paskalta.
 
vieras
Voithan sinä antaa hänelle korviketta rintamaidon lisäksi! Itselläni oli esikoisen kanssa sama tilanne. Ensin aina imetin, ja kun vauva lopetti imemisen mutta oli selvästi vielä nälkäinen, annoin hänelle korviketta päälle. Ja hyvin meni, vauva oli tyytyväinen ja kasvoi hienosti.
Älä turhaan tappele itsesi kanssa, et ole huono äiti vaikka annat hieman korviketta päälle. Itse valvoin yhden yön alkuaikoina ja itkin aamukuuteen kun vauva vain huusi kun yritti imeä rinnoista maitoa. Sitä en halua kokea enää koskaan.
 
-
Mutta jos vauva on tekemässä "lisätilausta" sitä ei ole käsittääkseni hyvä sotkea korvikkeiden annolla. Rinnathan ei aina todellakaan tunnu täydeltä ennen syöttöä, varsinkaan sitten kun maidontulo tasaantuu (itselläni kun vauva oli 3kk). Käy neuvolassa punnituttamassa vauva mahdollisimman pian, niin saat oikeaa tietoa arvailujen sijaan maidon riittävyydestä.
 
juupa
ihan vaan sellainen pointti tuossa nousi mieleeni, että osaltaan tuohon rintojen täyttymiseen viihteellä ollessa saattoi myös vaikuttaa juomasi. -Siis olut ja siideri nostaa maitoa... Vanhanajan neuvo on ollut I olut nostattamaan maitoa....

Itselläni maito oli tosi vähässä ja vauvan paino tippui vaikka kokoajan oli tissillä. Sitten jos otin illalla saunan jälkeen puolikin pulloa siideriä niin yöllä ihan tunsin että rinnoissa oli maitoa. Tosin ei pelastanut meikäläisen imetystä tämä kun maitoa ei tullut niin ei tullut :(
 
liiris
Jos pojan paino nousee ja kasvaa muutenkin hyvin niin silloin saa maitoa riittävästi. Muista juoda itse hyvin!
Mullakin oli joskus tissit ihan lutut, ajattelin että vauva imee varmasti vaan ilmaa sieltä, mutta ei, maitoa tuli kuitenkin koko ajan ja imetin lasta yli 2 vuotiaaksi sitten.
 
No tähän asti neuvolakäynneillä on paino noussut hyvin. Eli saa ainakin silloin tarpeeksi varmaan kun tissistä juo ylipäänsä. Joo, jos se vois olla tosta kiinni että pullosta saa niin paljon helpommin ku tissistä...

Mut se vaa hämää että toi tissistä kieltäytymisreaktio ei tuu aina välittömästi pullon jälkeen, vaan esiintyy aina välillä.
 

Yhteistyössä