HELP!!! Maito loppuu ja vauva ( 8 viikkoa ) ei suostu syömään pulloa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heeeellllp!!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Imetä vaan, mutta opettaisin kyllä vauvan myös pullolle. Mitään haittaa siitä ei ole (vrs älä vaivaudu tähän nyt vastaamaan) ja onpahan yksi stressi vähemmän, kun joudut olemaan joskus poissa vauvan luota. Me annettiin kerran päivässä-parissa myös pullosta vaikka imetin melkein 10kk, ihan sen takia että säilyi ote pulloon. Hyvin sopi meidän perheelle tuo menetelmä, eikä kukaan kärsinyt :)

Kaikilla sitä maitoa ei ihan oikeasti tule! Mulla loppu imetys siihen kun maidon seassa oli aina tippa verta ja sitten oksennettiin kaikki vaivalla imetty maito ulos. Mulle ainakin sanottiin että neuvolaan voi mennä vaikka joka päivä punnitsemaan vauvan jos siltä tuntuu ja jokunen kerta käytiinkin. Pullolle opeteltiin 6 viikon ikäisenä täysin, alku oli hankalaa ja huudokasta aikaa. Pulloa syljettiin pois suusta ja itkettiin yhdessä että tuleeko tästä mitään. Mutta tulihan siitä, vaihtoehtoa kun ei ollut. Nannia tuttipullosta niin usein kun halusi ja viikossa oppi imemään siitä oikein/oikean määrän ja sitten 3kk iässä nukuttiinkin jo tyytyväisiä 6 tunnin yöunia ja tankattiin ja taas nukuttiin.. Kannattaa koittaa tarjota maitoa myös mukista, joskus se tuttipää ei aluksi sytytä.. Ja tuttipullon tutti kannattaa kastaa maitoon myös ulkopuolelta, se auttoi ainakin meillä että vaavi ymmärsi mikä vekotin on kyseessä..

[QUOTE="vieras";27116308]Imetä vaan, mutta opettaisin kyllä vauvan myös pullolle. Mitään haittaa siitä ei ole (vrs älä vaivaudu tähän nyt vastaamaan) ja onpahan yksi stressi vähemmän, kun joudut olemaan joskus poissa vauvan luota. Me annettiin kerran päivässä-parissa myös pullosta vaikka imetin melkein 10kk, ihan sen takia että säilyi ote pulloon. Hyvin sopi meidän perheelle tuo menetelmä, eikä kukaan kärsinyt :)[/QUOTE]

Suositus on kuitenki ainaki 2v osittaisimetystä.

Nyt ihan aluksi vetäse sokeroitua mehua kunnon lasillinen ja sitten vetäse kunnon iltapala päälle.
Mä jouduin imettäessäni syömään järkyttäviä määriä ruokaa, jotta pystyin ruokkimaan kuopuksen rintamaidolla. Söin viisi kertaa päivässä ja lounaalla ja päivällisellä vielä pikkaisen enemmän kuin normaalisti + pari litraa vettä ja öisin join imetyksen jälkeen mehua.
Iltaisin kun poika tankkasi yötä varten, viihtyi hän puolitoista-2 tuntia rinnalla.

Nyt kannattaa mennä vauvan kanssa "vauvapesään" parisänkyyn. Anna vauvan olla lähellä, paljaalla iholla ja imeä vaikka koko ajan, koska vauvalla on selkeästi tarve lisätä maidon tuloa ja se lisääntyy ( kuten joku aiemmin kirjoitti ) vain imemällä. Laita mies kantamaan sinulle ruokaa, RUNSAASTI juomaa ja herkkuja, jotta voit rentoutua ja maito lähtee nousemaan. Maidonnousu ei tapahdu ihan hetkessä, vaan siihen voi mennä parikin päivää. Tämä konsti on todettu toimivaksi - ihan käytännössä.

[QUOTE="vieras";27116361]Entä sitten? Suositus on myös se, ettei syödä sokeria ja kyllä mulla ainakin on karkkipäivä kerran viikossa. Ja lapsella kans :)[/QUOTE]

Karkkipäivääkään ei nykyään suositella, mieluummin vaikka joka päivä pieni määrä ns jälkkäriks.

Jos todellakin vaikuttaa, että maitosi ei riitä ja vauva on nälkäinen, totuta siihen pulloon. Kyllä vauva siihen lopulta tottuu jos ei ole muuta vaihtoehtoa. Meillä lapset ovat vauvana huolineet parhaiten ne leveät tutinosat, tuttiosa on alussa kastettu myös maitoon ja sen verran ronkeleita ovat olleet alle puolivuotiaina, että maito piti olla tarpeeksi lämmintä, muuten ei kelvannut ollenkaan.

niin ja mulla on tähän asti tullu jälkivuotoa ja nyt alko 2 päivää sitte ihan runsas kunnon vuoto ja epäilen että alkoko mulla nyt kuukautiset sitten ennenku ees jälkivuoto loppunu.. Eli siis vaikuttaako se maidon tuloon?

Ei ole vaikuttanut. Tuosta huolimatta imetin 13 kk vanhaksi.

Ja teidän vauvalla taitaa olla nyt tiheän imun kausi. Muista juoda paljon itse. Ei niiden rintojen kuulukaan olla kovat, imetyksen tasaannuttua alun jälkeen rinnat ovat yllättävän pehmeät. Kovenevat ainostaan, kun on pidempään joutunut olemaan imettämättä ja maito alkaa pakkautumaan.

Muista tosiaan juoda itse riittävästi! Maitomäärän lisäämiseen voi auttaa, jos vaihdat tavallista tiheämmin rinnalta toiselle, siis yhden syötön aikanakin voit vaihtaa. Ja toki oma rentoutuminen edesauttaa maidonnousua paremmin kuin stressaaminen, joten koita olla murehtimatta liikaa, jos vauva kuitenkin on tyytyväisen oloinen. :) Mitä tyhjempää rintaa vauva imee, sitä rasvaisempaa maitoa sieltä tulee, joten ihan heti ei pienokainen ravinnotta jää :) Jospa tosiaan oma hormonitoimintasi on palautumassa, se voi tehdä maidontulon väliaikaisesti niukemmaksi. Tsemppiä ja rentoja syöttöhetkiä! :)

joo sellanen pikkuvinkki vielä tuosta juomisesta...että alkoholiton olut /kotikalja edistää myös maidon tuloa, tiedä sitten miksi, mutta sen vuoksihan esim synnytyssairaaloista löytyy kotikaljaa jääkaapista. Tietysti myös muuten on hyvä itse syödä hyvin (ja monipuolisesti) sekä juoda runsaasti nestettä.

ja todellakin lapsen rinnalla olo, läheisyys jne vaikuttaa sun kroppaan niin, että maidoneritys lisääntyy.

meil on huomenna neuvola, niin sit varmaan tietää paremmin et miten on kasvanu. Viimeks ( 3vk sitten) neuvolassa oli ihan ok kasvanut. Mut sillon sitä maitoa tulikin ihan erilailla...

Jos lapsi kasvaa, ei mitään hätää.

Juo itse paljon, muista syödä hyvin (raskauskilot ehtii karistaa myöhemmin) ja lepää vauvan kanssa. ukkukaa vierekkäin, lösähdä TV:n ääreen ja katso joku suosikkisarjan dvd maraton. Rentoudu ja nauti.

Varaa neuvolasta aika vaikka viikon välein punnitukseen. Myös syöttöpunnituksen voi tehdä, vauva punnitaan ennen syöttöä ja syötön jälkeen, tiedetään paljon sai maitoa.

Kaikilla on kausia jolloin maito tuntuu loppuvan ihan totaalisesti, mutta jos maitoa on tullut sitä tulee varmasti myös jatkossakin.

Jos kuukautiset alkoivat, ne vaikuttavat hetkellisesti maidon määrään. Mutta ei niin paljoa että vauvalla olisi mitään hätää.

[QUOTE="...";27116481]Jos lapsi kasvaa, ei mitään hätää.

Juo itse paljon, muista syödä hyvin (raskauskilot ehtii karistaa myöhemmin) ja lepää vauvan kanssa. ukkukaa vierekkäin, lösähdä TV:n ääreen ja katso joku suosikkisarjan dvd maraton. Rentoudu ja nauti.

Varaa neuvolasta aika vaikka viikon välein punnitukseen. Myös syöttöpunnituksen voi tehdä, vauva punnitaan ennen syöttöä ja syötön jälkeen, tiedetään paljon sai maitoa.

Kaikilla on kausia jolloin maito tuntuu loppuvan ihan totaalisesti, mutta jos maitoa on tullut sitä tulee varmasti myös jatkossakin.

Jos kuukautiset alkoivat, ne vaikuttavat hetkellisesti maidon määrään. Mutta ei niin paljoa että vauvalla olisi mitään hätää.[/QUOTE]

Ei oo kaikilla. Mut ilmeisesti sit tavallista kuitenki.

Joku jo laittoi, että juo runsaasti ja esim. alkoholiton olut lisää maidontuotantoa. No, alkoholillinen olut lisää vielä enemmän, eli ota keskaripullo tai lasi viiniä silloin tällöin, se auttoi ainakin mulla tosi hyvin ja oikein tunsi kun maito lähti nousemaan. :)

Ihan normaalia että rinnat ei ekan reilum kuukauden jälkeen tunnu enää pinkeiltä. Se vaan tarkoittaa että maidontulo on sopeutunut vauvan tarpeisiin. Kuukautisten alku voi tosiaan hetkellisesti vähentää maidon tuloa, mutta kyllä se siitä taas toipuu. Kuulostaa siltä että vauvasi on ihan tyytyväinen saamaansa ravinnon määrään. RAUHOITU, ja jatka samaan malliin, runsaasti syömistä ja juomista sulle ja rentoudu, ressi estää maidon tuotantoa.

Ja maidon tulo ei voi ' yhtäkkiä loppua' kun imetys on kerran päässyt kunnolla käyntiin. sellaiset tarinat syntyvät yleensä siitä kun vauvalle tiheän imun kauden tullen annetaan maitoa pullosta sen sijaan että imetettäisiin useammin. Jotkut vauvat tykkää siitä pullosta enempi ja lakkaa juomasta tissistä, jolloin maito tietysti loppuu.

Yhteistyössä