voinko juoda jouluna

itse olen myös nollalinjaa pitänyt raskauden aikana.. esim. työporukan pikkujouluissa join saunakaljana sitä nikoilain alkoholitonta olutta. jokaisen ihan oma asia mutta itse olen päättänyt olla juomatta sitä yhtäkään jossain väittävät esim lasillisen viiniä rentouttavan odottajaa..
 
Joo noi ykkösjuomat ei oo tosiaankaan mikään raskaana olevan korvike... Yhden lasin voit varmasti ihan huoletta noilla viikoilla vielä ottaa ruuan kanssa, mutta itse jättäisin kyllä sen sitten siihen. Mun viinapäällä nimittäin ainakin varmasti nousis muutama 1,8 promillen juoma ainakin jonkin verran päähän.

Itse olen muutaman kerran ottanut yhden siemaisun miehen saunakaljasta, ja yhden lasin kuohuviiniä kun mentiin kihloihin. That's it. :) Tänä jouluna oon ite nollalinjoilla kyllä, vichya varmaan menee kun voi jouluruuat närästää ihan kiitettävästi. :LOL: En harrasta oikein noita alkoholittomia kun musta on typerää maksaa saman verran käytännössä ihan mehusta ku alkoholillisesta ihan vaan sen takia et ois samanlainen purkki kädessä ku muilla.
 
Nyt on ihan pakko kommentoida tähän asiaan. Mulle on sanottu neuvolassa että yhden sauna kaljan tai lasin viiniä voi hyvällä omalla tunnolla juoda. Kunhan viikko annos pyysyy max kahdessa, eli kaksi lasillista viiniä tai kaksi pullollista siideriä/kaljaa/lonkeroa. Tässä asiassa on oman järjen käyttö sallittu ;)

Kahdessa aikaisemmassa raskaudessa olen ottanut välillä saunan jälkeen yhden siiderin tai lonkeron. Nyt en ole juonut mitään koska ei ole maistunut, mutta jos tekee mieli jouluna juoda se yksi siideri niin aion sen hyvällä omalla tunnolla juoda. =)

Mutta jokainen taplaa tyylillään...

tmvk ja toukka 20+6
 
Ja pakko tulla sohaisemaan keskustelua vielä vähän..
Olen huomannut että samat ihmiset, jotka on ehdottomasti nollalinjalla alkoholin kanssa saattavat toisessa ketjussa mainostaa syövänsä tuorejuustoja surutta!
Siis haloo- vertaa saunakalja/juusto ja mahdollinen listeria.
Kumpi pahempi? pienen pieni riski saada listeria=vauva kuolee mahaan
vai juoda olut tai lasi viiniä = vauvalle ei käy mitään.

vastatkaapa rehellisesti- ei musta ole ollenkaan paha juoda sitä olutta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja anuuu81:
Ja pakko tulla sohaisemaan keskustelua vielä vähän..
Olen huomannut että samat ihmiset, jotka on ehdottomasti nollalinjalla alkoholin kanssa saattavat toisessa ketjussa mainostaa syövänsä tuorejuustoja surutta!
Siis haloo- vertaa saunakalja/juusto ja mahdollinen listeria.
Kumpi pahempi? pienen pieni riski saada listeria=vauva kuolee mahaan
vai juoda olut tai lasi viiniä = vauvalle ei käy mitään.

vastatkaapa rehellisesti- ei musta ole ollenkaan paha juoda sitä olutta.

Samaa mieltä, vaikka itse tosin kuulun molempiin, sekä tuorejuustonsyöjiin, että silloin tällöin alkoholiannoksen nauttiviin, mutta minä ajattelen esim. maksan syönnin ja alkoholinkäytön samalla linjalla. Pienet määrät ok...kun ei missään ole pystytty todistamaan että siitä haittaakaan olisi.

Mut vink, vink.. älä vaan laita tämmöistä kirjoitusta tuonne MitäsNyt? puolelle, tai saat ikuiset vihat niskaasi :D
 
katja87: :LOL: joo kiitti vinkistä. kyl sain jo vastauksia kysymukseeni, kiitos kaikille. päätin nyt että juon sen yhden viinilasillisen jouluna niin ei vauvauutinen tule vielä ilmi. ykköslonkut jätän kaupanhyllyyn ja ostan vaik greippilimpparii sen siasta niin eipähän tuu juotua sit ollenkaan alkoholia. kiitos vielä kaikille vastauksesta ja ihanaa joulunaikaa!! :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja nea85:
katja87: :LOL: joo kiitti vinkistä. kyl sain jo vastauksia kysymukseeni, kiitos kaikille. päätin nyt että juon sen yhden viinilasillisen jouluna niin ei vauvauutinen tule vielä ilmi. ykköslonkut jätän kaupanhyllyyn ja ostan vaik greippilimpparii sen siasta niin eipähän tuu juotua sit ollenkaan alkoholia. kiitos vielä kaikille vastauksesta ja ihanaa joulunaikaa!! :heart:
Sitä samaa sinne, oikein mukavaa joulun aikaa =) (jos oot yhtään seurannut kirjoituksia tuolla MitäsNyt-osiossa, niin ymmärrät varmasti mitä tuolla tarkoitin :LOL: )
 
kyllä mä otan viinilasillisen, jos se maistuu. tai hedelmäviiniglögiä, jossa on prosentteja huimat 4,5 muistaakseni.
mutta lasilliseen se jää. luulen että Suomessa kannatetaan nollatoleranssia senkin takia että kaikki ei osaa jättää sitä lasilliseen tai pariin.
 
Joo kyllä minäkin otan jouluna sen yhden viini lasillisen. Ja otin isänpäivä lounaallakin lasillisen punkkua. Niin on mullekkin sanottu neuvolassa, et voi huoletta ottaa saunan jälkeen kaljan, siiderin tai lonkeron. Oma järki käteen näissä asioissa ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja anuuu81:
Kumpi pahempi? pienen pieni riski saada listeria=vauva kuolee mahaan
vai juoda olut tai lasi viiniä = vauvalle ei käy mitään.

vastatkaapa rehellisesti- ei musta ole ollenkaan paha juoda sitä olutta.

Mistä tiedät ettei vauvalle käy mitään?Miksi raskauden aikana pitää juoda, eikö se kannate tehdä raskauden jälkeen tai sitä ennen, onko se hankala olla vajaa 10kk ilman tippaakaan alkoholia?.
Ja sehän on tutkittu että SUOMALAISET ovat kovia juomaan!!Oli sitten kyse lasillisesta tai pullollisesta.

 
äippä2006: kyllä hyvinkin voin olla ilman alkoholia koko odotus ajan vaikka miten kauan sen jälkeenki. todellakin juon jouluna lasin viiniä vain sen takii ettei vauva uutiset vielä selviä vanhemmilleni. ja luulin oikeasti että voin juoda ykköslonkeroa huoletta yhden pullon viikossa. en ajatellut että niin pieni alkoholi määrä mitä ykkösessä on olisi mitenkään vahingollista vauvalle.
 
Minä pidän raskauden ajan nollalinjan kun jotenkin mun mielestä alkoholi ja raskaus ei kuulu yhteen missään määrin, ja saisin vaan huonon omantunnon.Mut tämä on vain mun mielipide ja tapa toimia. Mitenkään hysteerinen asian suhteen en ole,ei vaan tuota ongelmaa olla ilman.
Mutta lasillisesta viiniä tuskin on haittaa vauvalle,joten kyllä mun mielestä voit sen verran ottaa.
 
mää kanssa pidän nollan, ihan vain periaatteesta ja varman päälle pelatakseni. beibillä tulee joka tapauksessa olemaan pöhkö äiti, joten hän ei tarvii mitään muita mahdollisia tai ei-mahdollisia riskitekijöitä :D
 
Tuskinpa noista pienistä alkoholimääristä haittaa sikiölle on - äideille vain syötetään tätä nollalinjaa, koska aina joukossa on niitä jotka eivät kertakaikkiaan tajua mikä on liikaa. Tosiaan perinteisissä viinimaissa Euroopassa viininjuonnin suhteen ei olla niin absoluuttisia. Enemmän saattaa olla haittaa siitä, kun kävelee Mannerheimintiellä ruuhka-aikana ja hengittää pakokaasuja. Itse olen rauhallisin mielin juonut lasillisen viiniä silloin tällöin, en tosin koskaan sen enempää. Jos nyt ihan haluaa varman päälle tarkistaa, niin ainahan voi soittaa teratologiseen tietopalveluun, saa ainakin faktatietoa eikä vain mielipiteitä.
 
mielummin ei ollenkaan, koska turvallista määrää aikuisellekaan ei tiedetä.

Voit varmaan juoda jotain muuta, jos se on siitä lasillisesta kiinni, niin miksi et suoraan jättäisi juomatta ja ottaisi jotain muuta? Sitä alkoholia menee kuitenkin vauvan verenkiertoon ja myös aivoihin, alkoholi ohittaa aivoja suojelevan aivoveriesteen, jonka läpi ei kaikki aineet pääse. Raskaus on niin lyhyt aika, että varmaan voi yhden joulun viinilasin jättää juomattakin, tämä on nyt mun mielipide, ihan omana itsenä ja sairaanhoitajaopiskelijana, meillä oli just päihdetyön tentti ja näitä asioita opiskellut ja suosittelisin jättämään sen yhden lasin juomatta =)
 
mä en ota pisaraakaan ja eilen se mielipide sai vahvistusta kun katsoin sen dokumentin syntymähumalassa.siinä sanottiin että alkoholi läpäisee istukan kokonaisuudessaan,leviää sikiön elimistöön ja maksa ei pysty sitä hajottamaan ja pahat vaikutukset kohdistuu aivoihin.
periaatteessa yhdellä kännipäivällä voit jo aiheuttaa vahinkoa ja jos nauttii viikossa 2-3 annosta koko raskauden ajan saat aikaan pysyvää vahinkoa...
mulle nämä vaikutukset oli yllätys.olen kans ajatellut ettei se yks lasi mitään...

jokainen tehköön oman päätöksensä.Hyvää joulua :xmas:
 
Mulla on tänään laskettuaika ja jos vauva ei ole syntynyt jouluun mennessä, jatkan nollalinjaa loppuun saakka. En ottaisi minkäänlaista riskiä alkoholin kanssa raskauden missään vaiheessa, vaikka punkkua on tehnyt mieli kohta 9 kk. Kuten myös siideriä, olutta jne, mutta hyvin olen alkoholittomilla pärjännyt tänne saakka. Niillä mennään myös viimeiset päivät.
 
"Täysin turvallista alkoholimäärää ei tunneta edes aikuiselle ei-raskaanaolevalle, koska turvallista määrää ei ole. alkoholi aiheuttaa aina myrkytystilan aivoissa jos on promilleja, jopa vähäinenkin määrä. Suomessa tätä usein vähätellään ja luullaan että se on vain hössötystä ja tiukkapipoisuutta, kultturi täällä on aivan liian salliva, ja sitä ihmetellään jos ei ota. Täysin absolutistiksi ei tarvitse ryhtyä jos ei halua/pysty, mutta pitäisi pysyä suurkulutuksen alla (miellellään ihan reippaasti sen alla, jotta välttyy alkoholin haittavaikutuksilta) ja nollatoleranssi raskaana ja imettäessä. Tai sitten pitää huolen että on tarpeeksi kauan kulunut kunnes imettää, siinäkin helposti ajat on liian lyhyet ja sitten äidinmaidossa on alkoholia.." (Tää oli lainaus mun psykiatrian ja päihdetyön lääkäriopettajalta)

(Alkoholin suurkulutuksen rajat:http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/elintavat/alkoholi/suurkulutus_ja_kohtuukaytto/

en halua syyllistää tai paasata asiasta, mutta näistä asioista on hyvä jokaisen tietää, koska vain asenteiden muuttumisella ei tarvitse ottaa lasillista viiniä peitelläkseen raskauttaan, jotta muut ei ihmettele miksi ei juo :xmas:

Suomessa työikäisten miesten suurin kuolinsyy on muuten alkoholi kaikissa muodoissaan... (sairaudet, myrkytykset, onnettomuudet, rikokset, joissa alkoholilla osuutta jne.)

Mutta nyt mä olen ihan hiljaa :whistle:
 
En nyt puutu itse aiheeseen, mutta ärsyttää suunnattomasti välillä, että aina pitää olla erikseen "syy" olla juomatta, esim. raskaus/lääkekuuri/autolla liikkuminen tms..Olisi ihanaa jos asenteet pikkuhiljaa muuttuisivat niin, että olisi luontevaa kieltäytyä lasillisestakin ilman että joutuu tenttauksen kohteeksi! =)
 
semmosta se vaan meillä on että varmasti rupeevat utelemaan jos en juo sitä viini lasia. en haluis todellakaan että raskaus vielä paljastuisi. en nyt tiedä mihin uskoa ku jotkut sanoo että on ok juoda se lasillinen viiniä näin alussa raskautta ja jotkut taas sanoo ettei sitä missään nimessä saa juoda..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piituli1974:
Kyllä voit juoda, sillä voisihan olla että et edes vielä tietäisi olevasi raskaana ja voisit juoda. Ei siitä ole haittaa. Sillä ihan alkuraskaudessa sikiöllä on vielä oma suoja ulkopuolisia juttuja vastaan esim. lääkkeet ja alkoholi. :)
Kyllä minä lopetin alkoholin juomisen jo siinä vaiheessa, kun lasta alettiin yrittämään. Jos ei vahingossa raskaaksi tule, vaan se on tarkoituksella suunnitelmissa niin eihän silloin tule tilannetta, että juo eikä tiedä olevansa raskaana. Jos mahdollisuus on koko ajan olemassa. Ja kysymykseen, itse en jois yhtäkään raskausaikana.

 
Alkuperäinen kirjoittaja minttumaaria:
Alkuperäinen kirjoittaja Piituli1974:
Kyllä voit juoda, sillä voisihan olla että et edes vielä tietäisi olevasi raskaana ja voisit juoda. Ei siitä ole haittaa. Sillä ihan alkuraskaudessa sikiöllä on vielä oma suoja ulkopuolisia juttuja vastaan esim. lääkkeet ja alkoholi. :)
Kyllä minä lopetin alkoholin juomisen jo siinä vaiheessa, kun lasta alettiin yrittämään. Jos ei vahingossa raskaaksi tule, vaan se on tarkoituksella suunnitelmissa niin eihän silloin tule tilannetta, että juo eikä tiedä olevansa raskaana. Jos mahdollisuus on koko ajan olemassa. Ja kysymykseen, itse en jois yhtäkään raskausaikana.
Mie oisin saanut olla aika monta vuotta juomatta jos olisin siinä vaiheessa absolutistiksi heittäytynyt kun pillerit jätin pois...
 
no jätän sen viinilasin sitten väliin ja yritän kiemurrella tilanteesta jollain tavalla ettei salaisuus vielä selviäis. kiitos vastauksista. ja en minä todellakaan ole niitä äitejä jotka juo raskausaikana. harmi jos minusta on tullu teille semmonen kuva..
 
Alkuperäinen kirjoittaja nea85:
semmosta se vaan meillä on että varmasti rupeevat utelemaan jos en juo sitä viini lasia. en haluis todellakaan että raskaus vielä paljastuisi. en nyt tiedä mihin uskoa ku jotkut sanoo että on ok juoda se lasillinen viiniä näin alussa raskautta ja jotkut taas sanoo ettei sitä missään nimessä saa juoda..
Se kannattaa tehdä niinkuin itsestä tuntuu hyvältä, eikä tule itselle huonoa omaatuntuoa. Mie meinasin juoda joulun aikaan pari lasillista viiniä (en tosin kerralla) enkä osaa huonoa omaatuntoa siitä kantaa, koska mikään tutkimus ei ole pystynyt todistamaan että se olisi jotenkin haitallista. Tiedän, turvallista rajaa ei ole pysytytty löytämään, mutta niin kauan kun ei ole pysytty todistamaan että 1-2 annosta viikossa olisi haitallista, niin tuo määrä ainakin kuuluu siihen turvalliseksi luokiteltuun määrään.
 
Suomessa suositellaan siksi koko raskausajan nollalinjaa koska ei ole luiotettavia tutkimuksia siitä mikä on kohtuukäyttö, koska jokainen sikiö on erilainen voi jollekin sikiölle olla jopa lasillisesta viiniä haittaa kun taas toiselle ei. Me emme voi tietää. Nollalinjaa suositellaan koko raskausajan, mutta ainakin alkuraskauden kannattaa pitää tiukka nollalinja. Jos kuitenkin haluaa seuraksi ottaa, niin puolita normaali ravintola-annos; esim. ota vain puolilasia viiniä tai puolisiideriä tai puolikas olutta. Väkevistä kannattaa olla erossa. Ihan loppuraskauden supistuksiin ja ennen synnyttämään menemistä voi ruokalusikallisen ottaa konjakkia supistuksiin.
 

Yhteistyössä