voinko juoda jouluna

siis ootteko todella sitä miletä etten voi juoda saunassa yhtä ykköslonkeroa? siis sitähän saa lapsetkin ostaa kaupasta kun siinä on niin vähä alkoholia.. en ole kyl ikinä kuullu että yhdestä ykköslonkerosta on haittaa.. siis ei todellakaan ole tarkotus ruveta ykköslonkeroa kittamaan. ajattelin juoda viinilasillisen ruoka aikana ja illalla yhden ykköslonkeron. onko tämäkin sit muka liikaa?
 
nämähän on niitä näkemys eroja ja jokainen tekee niinku itse näkee parhaakseen (ja vauvan parhaaksi) ja minä tulkitsen sen niin että alkoholi ei kuulu odottavalle äidille/vauvalle. olen varmaan joidenkin mielestä sitten liian ehdoton! mutta eipähän tarvii miettiä tuleeko seurauksia!
 
eihän siitä varmaan olekaan haittaa, ja on hyvä kysyä neuvoa!! näissä asioissa on vaan niin paljon eriäviä mielipiteitä, että kukaan ei voi sanoa sitä täysin varmaa oikeeta! ja se on vaan minun tapani olla täysin ilman, koska haluan olla varma, että en aiheuta haittaa!
 
nää on taas näitä... kyllä minä ainaki juon lasin punaviiniä (ihan sitä alkoholillista) jouluaterialla. JA saatan juoda joskus toisinaan oluen saunan päälle. Suomessa taidetaan antaa ehdoton nollalinja varmuuden vuoksi. Jokainen punnitsee riskit sit itse.
Alkon sivuilla asiaa sivutaan näin:
http://www.alko.fi/fi/E5442E1B8FF1BA94C22572B300493C0B/$File/Alkoholi_Raskaus_FIN_lr.pdf

Alkon sivuillakin sanotaan ettei yhden-kahden alkoholiannoksen nauttiminen viikossa ole todettu aiheuttavan sikiölle haittaa.

Ja jos sitä nyt kerran kaksi tai vaikka viisi (koko raskausaikana) juo sen lasin viiniä tai saunaoluen niin se on paljon vähemmän ku viikottain 1-2 annosta..
Että tuota noin, jokainen punnitsee riskit viime kädessä itse, minä en lähtis hysteeriseksi tän asian suhteen.. Vaarallisempaa on varmaan syödä sitä homejuustoa jossa voi olla just siinä palassa se listeria - kun taas alkoholiannos ei yksistään pahaa tee.
 
ja tosiaan muissa maissa kuten esim. Etelä-Euroopassa suositukset ovat erilinjalla. Suomessa kun ei oikein osata ottaa.. Noin alkuviikoilla ei tosiaan ole yhteistä verenkiertoa joten ihan hyvin voit juoda lasin viiniä ja ykköslonkun, jos ruoan kanssa olisin tottunut viiniä juomaan (en pidä alkoholin mausta) niin kyllä ihan huolettomasti joisin illan aikana jouluna lasin ja vielä saunan jälkeen ykköspullonkin. Alkoholia on niin vähän yhteensä ja vielä koko illalle jaettuna+ ruoan kera.

Itse otin pikkujouluissa tervetuliaismaljan joka sisälsi alkoholia enkä tuntenut mitään tunnontuskia. En mä sitä loppujen lopuksi juonut kuin puolilleen koska tosiaan alkoholinmaku ei ole hyvä mutta jos nyt silloin tällöin joisi lasillisen niin ei se mielestäni ole paha.

Niin ja vielä: en siis ole juonut alkoholia koko raskauden aikana kuin varmaan yhteensä yhden lasillisen enkä missään nimessä suosittele kännejä kenellekään. puhun ainoastaan omasta puolestani ja yhdestä-kahdesta lasillisesta satunnaisesti esim. juuri jouluaikana tai skumppalasillisesta uutenavuotena. Edes pikkuruista nousuhumalaa en hyväksy raskaana.

terv. Oikukasrv 27+6
 
Siis neuvola suosittaa nollatoleranssia, koska kukaan ei voi sanoa, että turvallinen määrä on esim 1 annos päivässä vai 3 annosta päivässä. Suomessa syntyy täysin normaaleja lapsia vaikka äiti on ollut tietämätön koko raskaudesta ja jatkanut alkoholinkäyttöä koko raskauden ajan. Kyllä Fas/Fae-oireisiin vaaditaan hieman enemmän alkoholinkäyttöä kuin annos/päivä (ainakin tutkimusten mukaan), mutta mikä on siiten turvallista ja ei aiheuta mitään pientäkään ongelmaa vauvalle; sitä ei voi sanoa, koska tutkimuksia asiasta ei ole. Kuitenkaan missään ei lue, etteikö voisi yhtä annosta esim juhlan kunniaksi ottaa jos näin haluaa. ( Yksi alkoholiannos on yksi lasi viiniä, 4 cl väkevää tai esim keskiolutpullo )

nea85: Ei minun mielestäni tuossa ykköslonkeron juomisessa ole mitään huolestuttavaa,ihan suotta huolehdit :)
 
Nea Minä tulen ainakin nauttimaan jouluaterialla 1-2 lasia viiniä. Minä olen sitä mieltä, että voit huolettomasti ottaa viiniä jouluaterialla ja ykköslonkeroa saunapäivinä. Minä juon toisinaan saunan päälle lasin ihan normisiideriä.

Eiköhän tässäkin asiassa ole oma järjenkäyttö sallittu B) Eli kunhan annokset pysyvät yhdessä-kahdessa, niin ei ole mitään huolta.

HooWee
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti lpr:
nämähän on niitä näkemys eroja ja jokainen tekee niinku itse näkee parhaakseen (ja vauvan parhaaksi) ja minä tulkitsen sen niin että alkoholi ei kuulu odottavalle äidille/vauvalle. olen varmaan joidenkin mielestä sitten liian ehdoton! mutta eipähän tarvii miettiä tuleeko seurauksia!
Ihan samaa mieltä, alkoholi ei kuulu raskauteen. Oli sitten lasillinen punaviiniä tai pullollinen ykköstä.

 
nea85: Hei, siis paljonkos siinä ykköslonkerossa on siis tarkalleen ottaen alkoholia? Prosenttimäärä siis, mitä lukee pullon kyljessä? Kun eihän siinä taida olla alkoholia juuri nimeksikään?

Täällä myös eräs, joka uskaltaisi juoda sen lasillisen vinkkua+ykköslonkeron, mut nää on niin jokaisen omia valintoja, etten minäkään varsinaisesti voi suositella ketään muuta tekemään samoin.
 
Itse en joisi, vaikkakaan ilmeisesti noilla viikoilla juominen ei voi vaikuttaa sikiöön vielä, kun verenkierrot ei oo yhteydessä toisiinsa. Itse kuitenki mieluummin varon kuin kadun. Onhan nykyään alkoholittomia siidereitäkin, joita voi ostaa/juoda...
Jokaisen oma valinta tietysti, enkä moralisoi ketään.
 
olen minäkin ilman tunnontuskia juonut lasin viiniä silloin tällöin. alkoholiton siideri on ihan hyvää, joten siinä ei alkoton versio edes kalpene normaalille (mun mielestä), mutta mitään niin pahaa en ole juonut kun mitä alkoholiton punaviini oli - aivan karseeta. juhlapäivällisen tekee tippa viiniä, ja silloin saattaa pari huikkaakin riittää, sen verran että saa makua. mun raja menis varmaan siinä että koko puolen litran pulloa siideriä en raskaana ollessa juo (ja nyt tosiaan kolmatta odotellaan).
 
Viiniä en joisi, mutta sen lonkeron kyllä :) "Alkoholittomia" olen juonut koko raskauden ajan, mutta onhan niissäkin 0,02-0,5% alkoholia. Jouluksi olen varannut itelleni 0,5% valkoviiniä, mutta en sitäkään aio paria lasia enempää ottaa.
 
Yhdyn siihen ajatukseen että tämä on täysin mielipide asia. Kun oma äitini minua on odottanut ei näin tiukkaa käytäntöä todellakaan ollut. Äitini sanoi että hän oli kanssa muutamia laseja viiniä raskauden aikana juonnut...Enkä minä tietääkseni sairas ole. Ja epäilenpä että monet muutkin tuohon aikaan raskaana olleet äidit ovat lasin tai pari nauttineet ilman omantunnon tuskia ja lapset kuitenkin ovat täysin terveitä, meitä jotka täällä nyt kirjoittelevat myös.

Adoptoitu ystäväni on täysin alkoholisoituneen äidin lapsi eikä sitä hänestä kyllä huomaa. Lukihäiriö taitaa olla ainoa ongelma (josko sekään äidin juopottelusta johtuva). Ja hänen äitinsä kuitenkin oli koko raskauden ajan suurkuluttaja ja tupakoikin. Mutta kuten sanottu useampaakin kertaa, jokainen tekee itselleen sopivan ratkaisun. Ja minusta ei kumpaakaan ratkaisua passaa parjata. Kukin omalla maalaisjärjellään
=)
 
Tuohon ykköslonkero juttuun sen verran, että sitä ei saa myydä alaikäisille!!! Jos juoma sisältää alkoholia yhtään niin sitä ei periaattessa saa myydä alaikäiselle! Ja juuri noissa alkoholittomissa tuo tulee esiin monessa kohtaa, että ihmiset luulee ostavansa juomaa jossa ei alkoholia ole, mutta se raja taitaa olla käytännössä niin että oliko alle kolme vai alle kaksi ja puoli prosenttinen juoma luetellaan alkoholittomaksi! Eli jos juot sen kaksi "alkoholitonta" voi olla että oletkin huomaamattasi juonut vastaavan määrän alkoholia kuin jos oisit juonut yhden normaalin keskioluen tai siiderin... Vähän sivuaa aihetta, mutta kannattaa siis tarkistaa tosiaan tuo alkoholin määrä juomasta eikä ostaa vain siinä uskossa että sattui olemaan alkoholittomien hyllyssä...

Itse pidän myös nollatoleranssia raskauden aikana ja samoin imetyksen... Ehdin tosin juoda tätä lasta odottaessa viikonloppuna jonkun verran alkoholia kun kotona tehty raskaustesti oli ollut viikolla negatiivinen... Kaksi päivää juhlien jälkeen tulos olikin labrassa positiivinen kun muuten sinne menin. Silloin jo epäilin olevani raskaana kun päähän ei tuntunut mikään nousevan ja oksensin aamuyöstä kaiken pois mitä olin juonut... Eli kaipa se raskaus vaikuttaa tuohon alkoholin imeytymiseenkin jotenkin kuitenkin!
 
mun mielestä voit...mä en edes tiennyt vielä noilla viikoilla odottavani ja kerkesin juoda enemmän kuin yhden..kysyin sitten lääkäriltä voiko siintä olla haittaa sikiölle ja se sano et ei usko koska silloin vauva ei ole vielä äidin verenkiertoon yhdistynyt, mutta eihän se lääkäri voi varma olla.
 
mä saattasin max lasillisen..enempää en ole juonu yhessäkään raskaudessa enkä muutenkaan kuin pari kertaa.
Jos et halua porukoille kertoa niin ota se yks lasillinen siihen "pyörimään",juot se n hitaasti,ei kukaan mitään tajua.
 

Yhteistyössä