Viikon ikäisen kanssa reissuun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AP
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AP

Vieras
Hei!

Onko kellään kokemusta lähteä viikon ikäisen vauvan kanssa pidemmän matkan reissuun?
Vauva ei ole vielä syntynyt, mutta syntyy hetkenä minä hyvänsä, ja meillä olisi tarkoitus lähteä sukuloimaan/mökille vauvan syntymän jälkeen. Matkaa tulee kuitenkin olemaan mökille 500km. Onko liian pitkä matka vauvalle istua autossa?
Tietenkin taukoja tulee paljon, vauvan tarpeen mukaan, imettämiset ja meidän syömistauot, koiran pissatukset eli todellakaan vauva ei koko matkaa istu vain kaukalossa.

pitääkö sitä heti lähtee kiikuttaa nuan pientä reissuun.olen aina ihmetelly miten heti pitää jonnekki lähtee pienen vauvan kans.ja se et kauppaan viedään heti sairaalasta suoraan on ihan kamalaa!!!!

On liian pitkä matka ja sinullakin voi pyrstö olla sen verran rikki että et pysty istumaan.

Sulle tulee vielä yllätyksenä se, että vauva muuttaa elämää.

No mä en kanssa olis lähtenyt, koska halusin olla nuo ensipäivät vaan ihan rauhassa kotona ja tutustua vauvaan. Kotioloissa pystyy myös itse useinmiten rentoutumaan parhaiten ja se varmasti vaikuttaa myös vauvaan. Mutta eihän tuossa varmasti mitään estettä ole etteikö vois lähteä reissuun.

Juuri ajattelin myös, että itselläni oli hanuri sen verran kipee monta viikkoa ja olin ihan rikkipoikkikatki synnytyksestä, että ei olis tullut mieleenkään lähtee mökkeileen. Omassa rauhassa kotona meni ensimmäiset viikot, en jaksanut ottaa edes vieraita vastaan. Mutta kukin tyylillään, voihan sitä olla ihan iskussakin ja reippaana, että jaksaa matkustaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ensi kesänä sitten:
On liian pitkä matka ja sinullakin voi pyrstö olla sen verran rikki että et pysty istumaan.

Sulle tulee vielä yllätyksenä se, että vauva muuttaa elämää.

niin joo, tuo kanssa mulla olis estänyt pidemmät matkat. Matkan sairaalasta kotiin kenotin puolella kankulla...

En tosiaankaan suosittele. Voi tosiaan käydä niin, että et ole itsekään kunnossa istumaan autossa tai ylipäänsä jaksa lähteä koko reissuun. Lapsella voi olla jotain vialla ja joutuu olemaan sairaalassa tai ihan mitä vaan.

Järki käteen ja unohda koko reissu.

Anna itsesi toipua synnytyksestä rauhassa. Sun elimistö on käynyt läpi "maratonin", kohtele sitä sen mukaisesti. Lisäksi vauva ja sinä vasta opettelette imetystä, tehkää se kotona kaikessa rauhassa.

me oltiin 2vko vanhan kanssa puuhamaassa. Kun ei sen isoveljen elämä vauvantuloo tarvinnut kokonaan loppua... Matka ei tosin ollu kun 50km suuntaansa, mut koko päivä meni puuhamaassa, tosi rattoisasti. Vaunuissa kölli, vaipalla vain, harso päällä ja hienosti meni.
en kyllä nui kauas lähtis ajelemaan..

:)
Kauppaan en itsekkään lasta veisi noin pienenä.
Eikä ole ensimmäinen lapsi, joten tiedän mitä pienen lapsen kanssa oleminen on,lähinnä sitä nyt vaan kysyinkin, että pystyykö vauva yleensä matkustamaan noin pitkää matkaa, vai onko siitä haittaa.

Arvasin heti ku näin otsikon että millaisia vastauksia saat...
Itse oon sitä mieltä että jos vaan itse pystyy istumaan niin mikäs siinä. MUTTA ota huomioon että voit joutua olemaan vauvan kanssa sen ekan viikon sairaalassakin. Siinä helposti menee useampi päivä, jos vauva joutuu vaikka sinivaloon tai lastenosastolle matalien sokereiden takia tai vaikka teholle tulehduksen tai muun takia.

Voi onnistuakin. Parasta on, kun et etukäteen päätä asiaa suuntaan tai toiseen, vaan jätät asian auki. Eli että et lupaa mitään kenellekään. Voit sitten rauhassa katsoa millainen pikkuinen sieltä tuli ja miten hänen kanssaan asiat lähtevät lutviutumaan. Kuten asian esitit, se voi mennä ihan hyvinkin. Hyvä puolihan tuossa olisi, että sitten olisi sukulaisten tukea ja apua siellä perillä. Toki myös itse tunnet olot määränpäässä. Äläkä ainakaan kuuntele liikaa tuollaisia ehdottomia ja hieman tuomitsevia kommentteja :)

Minustakin oli kerran tässä pari kesää sitten hurjaa, kun näin entisellä leirintäalueella lapsiperheen. Perhessä oli 2 isompaa lasta ja sitten sellainen pieni vauva. Ei taatusti ollut kuin kuukauden ikäinen. Kädet ja jalat olivat ihan punakan värisetkin vielä ja muutenkin vauva näytti vielä onnettoman pieneltä reissaajalta. Äiti tai isä vuoron perään kiikuttivat retkikohteessa vauvaa kainalossa kuin jotakin olkalaukkua. Ei tuokaan ollut hääviä katsottavaa. Ja usein perhe lähti päivällä jo retkikohteesta jonnekin ja tulivat vasta yömyöhään takaisin. Kun juttelin perheen lapsen kanssa, niin hän vain iloisesti tuumasi, että ollaan tässä oltu jo pitempään loma-matkalla ja isillä hajosi jossakin vaiheessa auto.

niin ja sanottakoon, et tästä kolmosesta toivuin niin huonosti, että en olis voinu kyllä lähteä minnee.
Saisitteko makuukaukalon vaikka vuokrattua? Onko autossa ilmastointi?

No mä olen erimieltä ja kyllä lähtisin, mutta täältä ei kannata kysyä. Se on se yksi ja ainoa kaava mikä on useimmalle ok, ja siitä kun poikkeat niin on heti tuomio. Tee sillätavalla kuin parhaaksi tuntuu, kunhan lapsella ja itselläs on hyvä olla.

Tietenkin otan huomioon sen, että jos joutuu sairaalassa olemaan kauemmin, tai vauvalla tai mulla onkin jokin este lähtöön. Sillon ei tietenkään lähdetä. :)

Enkä ole luvannut kelleen mitään, juurikin näiden syiden takia. Sukulaisille puhutaan vasta sitte, kun asia on varma lähdetäänkö matkaan vai ei.

Enpä lähtis.Jos sulla on esikoisesta kysymys niin voi todellakin hanuri olla aikas kipeä että et pysty noin pitkää matkaa edes istumaan ilman kyyneleitä ..Enkä muuteskaan raskis rääkätä pientä vauvaa noin pitkällä matkalla.!

En lähtis. Vauvan on hyvä saada olla rauhassa ja totutella uuteen elämään turvallisesti kotona. Olet sen vauvallesi velkaa. Itse en ainakaan olisi ollut halukas lähtemään mihinkään vielä moneen viikkoon vauvan syntymän jälkeen. Mieti nyt, oma p*rse vuotaa, siteitä saa vaihdella ehkä tiuhaankin tahtiin, vauva saattaa asua rinnalla, maito nousee rintoihin ja ne saattaa olla tosi kipeät, maitoa valuu paidan läpi ja rintatulehduksen riski on melkoinen. Ja se ei ole kiva vaiva se! Ei ei ei.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Eikä ole ensimmäinen lapsi, joten tiedän mitä pienen lapsen kanssa oleminen on,lähinnä sitä nyt vaan kysyinkin, että pystyykö vauva yleensä matkustamaan noin pitkää matkaa, vai onko siitä haittaa.

Mieti nyt tälläset helteet??????Pieni vaan heti reissuun????No ei todellakaan.Ja mieti jos synnytät alateitse, miten aiot matkustaa ettet saa jotaki tulehdusta persauksiis????

.

Kauppaan et veisi, mutta sukuloimaan veisit 500 km päähän? Kuulostaa minusta aika erikoiselta järjestykseltä :o

Poika oli 3 vkon ikäinen kun mentiin juhannukseksi mökille ihan kolmestaan. Reissu meni ihan hyvin, mutta en olisi kyllä pitkälle lähtenyt enkä sukulaisten nurkkiin. Mukavampaa olla ihan omassa rauhassa tutustumassa tulokkaaseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
.

Kauppaan et veisi, mutta sukuloimaan veisit 500 km päähän? Kuulostaa minusta aika erikoiselta järjestykseltä :o

Poika oli 3 vkon ikäinen kun mentiin juhannukseksi mökille ihan kolmestaan. Reissu meni ihan hyvin, mutta en olisi kyllä pitkälle lähtenyt enkä sukulaisten nurkkiin. Mukavampaa olla ihan omassa rauhassa tutustumassa tulokkaaseen.

No mun mielestä ainakin kauppa on hieman eriasia, kun sukulaisten (tässä tapauksessa mummon) luona oleminen...
Ja mökillä me itsekkin olisimme perheen kesken.

Yhteistyössä