veisitkö noin 10kk vauva päiväkotiin?

  • Viestiketjun aloittaja four
  • Ensimmäinen viesti
Lis
Alkuperäinen kirjoittaja mamiini:
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Vein 9kk tyttäreni päivähoitoon.

Kaikki meni hyvin.
Kysy tytöltäs aikuisena.
Äitini voisi kysyä samaa, eli miten se vaikutti että minut vietiin hoitoon 6 kuukautisena?

Vastaus: Ei ainakaan negatiivisesti.

Minulla on erittäin läheinen suhde äitiini, aina ollut. Ei muitakaan ongelmia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja adora:
En veisi omiani. Koska tuskin sellaista taloudellista pakkoa olisi koskaan.

Mutta ymmärrän että joillakin se pakko tilanne vain on. Esim. naapurin yh-äiti, hänen on pakko viedä 10kk poikansa hoitoon, jotta saavat ruokaa pöytään.

Ite oon hoitanut 10kk-1v lapsia päiväkodissa. Aika hyvin on pienet saaneet huomiota, pääsevät syliin, ovat yleensä hoitopaikan lellikkejä :) Mutta pahaa teki katsoa kun pienet 10kk ikäiset talvipakkasilla olivat kylmissään rattaissa :/
Minä olin yksinhuoltajana 2v7kk kotona hoitamassa lastani. Hyvin pärjättiin taloudellisesti, paremmin kuin nyt kun olen työttömänä kotona, ja tyttö meni kouluun.
 
jep
Olen vienyt. Tai oli silloin 9kk 12 päivää. Pakko oli viedä, vanhempainloma päättyi, mies opiskeli pitkää tutkintoa ja perhe oli elätettäväkin. Ja ihan normaali 16 vuotias on nyt,
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja adora:
En veisi omiani. Koska tuskin sellaista taloudellista pakkoa olisi koskaan.

Mutta ymmärrän että joillakin se pakko tilanne vain on. Esim. naapurin yh-äiti, hänen on pakko viedä 10kk poikansa hoitoon, jotta saavat ruokaa pöytään.

Ite oon hoitanut 10kk-1v lapsia päiväkodissa. Aika hyvin on pienet saaneet huomiota, pääsevät syliin, ovat yleensä hoitopaikan lellikkejä :) Mutta pahaa teki katsoa kun pienet 10kk ikäiset talvipakkasilla olivat kylmissään rattaissa :/
kaikki suomessa saa saman sos-etuuden esim, jos ei ole muita tuloja. niin ne monet pärjäävät niillä ja kelan tuilla. ja yh:t saavat todell hyvät tuet myös.
 
-
Miten se määritellään, että rahan takia pitää viedä noin pieni vauva hoitoon?
Mä ymmärrän sen, jos on yh. Mutta jos on kaksi ihmistä, ja toinen on töissä? Sitten voi karsia menoista. En halua syyllistää, mutta ihmisten pitäisi ajatella sitäkin, että lapset ovat vaan sen hetken ja vähän aikaa pieniä. Sitä aikaa ei saisi menettää, se on täysin korvaamatonta aikaa.
Raha, se on taas jotakin mikä menee ja tulee.
Sillä hetkellä kun kuolet, niin taatusti et ajattele rahaa, etkä haluaisi rahojasi siihen viereesi, vaan omat lapsesi.
 
nn
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Alkuperäinen kirjoittaja nn:
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Onneksi asutte kaikki Suomessa, useimmissa Euroopan maissa ei tallaisia mietita, se on 3 kuukautisena hoitoon tai tyopaikan menetys.
Täällä yksi joka noita pieniä hoitaa!!!!
Siis olet paivakodissa toissa? Ja niin?
Sitä että ymmärrän mitä se ulkomailla on. Kyllä munkin ryhmässä on äitejä, jotka mielellään ois pitempään kotona mutta sillon tulee potkut. Ja on jotain joilla ei ole varaa kun mitään tukia ei ole. Työstäni tykkään kyllä kovasti =) Ja mun ryhmän vauvat on kaikki alle 10kk.
 
vieras
Mä olen ollut alle 3-vuotiaiden lasten ryhmässä töissä ja siellä ei kyllä kukaan joutunut itkemään kuvailemallasi tavalla vaan pienet syliä tarvitsevat pääsivät aina syliin kuten myöskin isommat jos halusivat. Eri asia tietysti jos ryhmä on täynnä ihan pieniä, niin silloin voi tulla ongelmia jos ovat kovin itkuisia.

Meillä yksi lapsista nukkui ensimmäiset pari viikkoa ainoastaan sylissä ja asiat järjestettiin niin että se onnistui.
 
En veisi, jollei syystä tai toisesta olisi aivan pakko. En toki uskalla vielä sanoa, kestääkö pääni kotona olemista (jos/kun musta joskus tulee äiti), mutta mielestäni alle 1v on aivan liian pieni kodin ulkopuoliseen hoitoon.
 
Vieras
En veisi.

Mulla ei vaikuta mielikuvat tai yksittäiset karmeudet vaan oma, vahva käsitys siitä että 10kk on liian pieni päiväkotiin. 1,5veen vientiä sinne harkitsin mutta päädyin jatkamaan vuodella kotona oloa. Isompiakin lapsia on, mutta kun tuosta minimi-iästä oli kyse.. Hyvin puhuva, omatoiminen ja kaikin puolin isommaksi kasvanut lapsi on meidän kriteerejä lasten päivähoitoon viemiselle.

10kk on vauva. Iloisesta lohduttomaan itkuun sekunnissa, ja silloin tarvitsee aikuista heti. Ei osaa odottaa tai ei ainakaan ymmärrä miksei auteta tms heti kun sitä tarvitsisi. Tarvitsee sen yhden tai kaksi läheistä aikuista hoitamaan. Kiintyy. Muistin kehitys, noin pienellä muistikuvat kodista ja vanhemmista ja päiväkodista todella erilaisia kuin jollain kolmevuotiaalla. Pienten ryhmissä varmasti paljon lelujen viemistä ym. ja primitiivisiä reaktioita siihen eli mätkimistä, tönimistä, tukasta tarraamista..

Minä olen ainoa (isän lisäksi) joka tietää ne kaikki pienet asiat meidän vauvasta. Että se inhoaa liian täysiä lusikallisia syötettäessä. Että kun se sanoo tietyn tavun, haluaa tiettyä asiaa. Asennon, missä unilelun on parasta olla kun käy nukkumaan. Että se rakastaa tonkia kaikki muruset lattioilta eikä ikinä laita niitä suuhun vaan vie ylpeänä roskikseen itse ja suuttuu jos ei saa tehdä niin. Jne. Toki vakihoitaja nuo oppii pian mutta entä sijaiset, vaihtuvuus?

Yksinkertaisesti mun mielestäni ei ole oikein viedä noin pientä kodin ulkopuolelle hoitoon, eikä siihen mielipiteeseen varsinaisesti vaikuta työntekijät, ryhmäkoot tai muukaan ulkoinen seikka.
 
Mut on viety hoitoon 9 kk ikäsenä ja voin näin aikuisena sanoa etten ole tippaakaan kärsinyt. Mulla on edelleen hyvin lämpimät ja läheiset välit vanhempiini, erityisesti äitiin. Joku tuolla toi ton kuolinvuodeasian esiin, voin vakuuttaa ettei mun äidin tarvi sellaisia miettiä.

Itse en veisi noin pientä vieraalle hoitoon, ihan aikaisintaan vuoden vanhana.
 
Mielestäni sekin on aika merkittävä seikka, kuinka pitkiä hoitopäivät on. On kuitenkin aivan eri asia, onko vauva 10kk hoidossa 5 kertaa viikossa, 10h/päivä vai 4-6 tuntia päivässä ja mahd. lyhyempää viikkoa. Sanoinkin jo, että 10kk ikäinen on aivan liian pieni hoitoon, mutta kyllä se auttaa aika paljon, jos on kohtuulliset/lyhyet hoitopäivät. Veljeni oli 10kk ja minä 1v2kk, kun aloitimme hoidon ja päivät oli tosi lyhyitä.
 
-
Minäkin satuin tänään päiväkotiin käymään ja pihalla itki pari isompaa (n. 2-3v) lasta äitiään isoon ääneen. Eipä löytynyt lohduttajia. Ja eilen samaa itkua itki vajaa 4v ja kun hoitaja otti syliin,niin hän toisteli vain pojan olevan jo iso poika. Oli kyse pienistä tai isoista lapsista, niin varmasti jokainen ymmärtää, että isoissa päiväkotiryhmissä hoitajia ei löydy lohduttajiksi joka lapselle. Näin syksyisin moni lapsi aloittaa päiväkodin ja itkuvaihetta kestää aikansa.

 
pktäti
Alkuperäinen kirjoittaja syysodotus:
..mietin tässä että onko kelläkään hyviä perusteluita sille, miksi ei veisi esim. 10kk vanhaa hoitoon sinne päiväkotiin? oletteko kokeneet päiväkodin erityisestä syystä huonona vaihtoehtona (onko päiväkodin hoidossa esim. hoitajakohtaisesti tai yleisesti jotain moitittavaa, saako lapsi tarpeeksi hoivaa ja huomiota, liian suuret ryhmäluvut lapsiryhmissä tms??). Vaikuttaakohan osalla se mielikuva mitä on niistä jokin aika sitten kohutuista "pakkosyöttämis"tapauksista päiväkodissa ?

Muutenkin olisi kiva lukea päivähoidossa työskentelevien kokemuksia työstään pienten lasten ja näiden vanhempien kanssa, sekä vanhempien kokemuksia myös...

en ole päiväkodissa töissä, muuten vain kiinnostaa :)
Olen itse päiväkodissa töissä, ja mieluummin veisin kuitenkin tuon ikäisen perhepäivähoitajalle (ja mielelläni en alle vuoden ikäistä hoitoon ollenkaan).

Työpaikkani on todella hyvä päiväkoti, välitämme lapsista kovasti, mutta uskon siihen että hyvältä (Huom! koska pph toimii yksin, pitäisi jotenkin yrittää varmistua että hoitaja todella on hyvä) perhepäivähoitajalta saa kodinomaisempaa ja vauvalle sopivampaa hoitoa. Miksi, alla pari kohtaa:
- Päiväkodissa vauvojen ryhmässä voi olla 8-12 lasta ja 2-3 hoitajaa. Kun yhden hoitajan työpäivä loppuu esim. aamuvuorossa klo 13-14, jää se toinen hoitaja useimmiten yksin lasten kanssa. Lisäksi vaikka kaikki hoitajat olisivat paikallakin, jos ryhmä koostuu vaikka alle 1,5 vuotiaista pääosin, niin perushoitoon menee niin paljon aikaa että kyllä se väkisin melko liukuhihnaa on. Perhepäivähoitajalla on max. neljä lasta, ja sijoitukset pyritään tekemään niin että kaikki nyt eivät olisi ihan pienimpiä vauvoja
- Päiväkodissa on ylitarjontaa virikkeistä ja ärsykkeistä niin pienelle. Pelkästään se ihmismäärä on melkoisen kaoottinen pienelle vauvalle
- Päiväkodissa melkeinpä väkisin joudutaan kuitenkin toimimaan ryhmän ehdoilla, ja vaikka mekin pyrimme järjestämään jokaisen lapsen olot yksilöllisesti parhaalla mahd. tavalla, niin kyllä tiettyjen rutiinien mukaan on vaan pakko mennä jotta homma toimii. Esim. lounas ja välipala ovat tiettyinä kellonaikoina. Pph:lla muutaman lapsen kanssa mahdollisuus järjestää kaikki juuri näiden muutaman tarpeiden mukaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Alkuperäinen kirjoittaja mamiini:
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Vein 9kk tyttäreni päivähoitoon.

Kaikki meni hyvin.
Kysy tytöltäs aikuisena.
No minä voin ihan aikuisen näkökulmasta kertoa, että hemmetin tylsää oli kökkiä kotona kahdestaan kireähermoisen äidin kanssa.
Sitäpä et muista, millaista se oli alle 2-vuotiaana. Siitä ajasta josta muistat jo jotain, niin silloin onkin jo oikein hyvän kokoinen hoitoon.
 

Yhteistyössä