veisitkö noin 10kk vauva päiväkotiin?

  • Viestiketjun aloittaja four
  • Ensimmäinen viesti
wtf
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Minäkin satuin tänään päiväkotiin käymään ja pihalla itki pari isompaa (n. 2-3v) lasta äitiään isoon ääneen. Eipä löytynyt lohduttajia. Ja eilen samaa itkua itki vajaa 4v ja kun hoitaja otti syliin,niin hän toisteli vain pojan olevan jo iso poika. Oli kyse pienistä tai isoista lapsista, niin varmasti jokainen ymmärtää, että isoissa päiväkotiryhmissä hoitajia ei löydy lohduttajiksi joka lapselle. Näin syksyisin moni lapsi aloittaa päiväkodin ja itkuvaihetta kestää aikansa.
Mun mielestä on vähän kumma jos 2-4-vuotiaat lapset itkee noin äitiään?? Ei taida olla turvallinen olo siitä, että äiti tulee takaisin!!

En veisi 9kk:n ikäistä hoitoon, mutten takerruttaisi lapsia niin kovasti itseeni, etteivät he yli kahden vuoden iässä luottaisi muihin ihmisiin ja siihen , että Äiti tulee takaisin. !!!
 
hellsbells
En veisi.. Meillä on lapsi melkein 1v3kk kun joudun menemään töihin , mutta mies jää kotio ainakin niin että laps on 1v6kk... Tuntuu jo hurjalta että sillonkaan pitäs viedä sit päiväkotiin :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja wtf:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Minäkin satuin tänään päiväkotiin käymään ja pihalla itki pari isompaa (n. 2-3v) lasta äitiään isoon ääneen. Eipä löytynyt lohduttajia. Ja eilen samaa itkua itki vajaa 4v ja kun hoitaja otti syliin,niin hän toisteli vain pojan olevan jo iso poika. Oli kyse pienistä tai isoista lapsista, niin varmasti jokainen ymmärtää, että isoissa päiväkotiryhmissä hoitajia ei löydy lohduttajiksi joka lapselle. Näin syksyisin moni lapsi aloittaa päiväkodin ja itkuvaihetta kestää aikansa.
Mun mielestä on vähän kumma jos 2-4-vuotiaat lapset itkee noin äitiään?? Ei taida olla turvallinen olo siitä, että äiti tulee takaisin!!

En veisi 9kk:n ikäistä hoitoon, mutten takerruttaisi lapsia niin kovasti itseeni, etteivät he yli kahden vuoden iässä luottaisi muihin ihmisiin ja siihen , että Äiti tulee takaisin. !!!
Mä olin joskus Tet-viikolla ryhmiksessä töissä ja kyllä siellä moni 3v:kin itki äitiä esim. päiväuniaikaan.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja wtf:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Minäkin satuin tänään päiväkotiin käymään ja pihalla itki pari isompaa (n. 2-3v) lasta äitiään isoon ääneen. Eipä löytynyt lohduttajia. Ja eilen samaa itkua itki vajaa 4v ja kun hoitaja otti syliin,niin hän toisteli vain pojan olevan jo iso poika. Oli kyse pienistä tai isoista lapsista, niin varmasti jokainen ymmärtää, että isoissa päiväkotiryhmissä hoitajia ei löydy lohduttajiksi joka lapselle. Näin syksyisin moni lapsi aloittaa päiväkodin ja itkuvaihetta kestää aikansa.
Mun mielestä on vähän kumma jos 2-4-vuotiaat lapset itkee noin äitiään?? Ei taida olla turvallinen olo siitä, että äiti tulee takaisin!!

En veisi 9kk:n ikäistä hoitoon, mutten takerruttaisi lapsia niin kovasti itseeni, etteivät he yli kahden vuoden iässä luottaisi muihin ihmisiin ja siihen , että Äiti tulee takaisin. !!!
Jossain on kovasti vikaa, jos parikolmevuotias itkee äitiään tarhassa! Oisko äiti taas pitäny lasta pumpulissa, eikä antanu tavata muita ihmisiä ja elänyt ensimmäiset vuodet 24/7 lapsen vieressä kädenmitan päässä? Tän siitä saa, kun ei osaa päästää irti ja antaa lapselleen tilaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hellsbells:
En veisi.. Meillä on lapsi melkein 1v3kk kun joudun menemään töihin , mutta mies jää kotio ainakin niin että laps on 1v6kk... Tuntuu jo hurjalta että sillonkaan pitäs viedä sit päiväkotiin :|
:hug: 1,5v on kuitenkin jo ihan eri asia kuin 10kk. Paljon omatoimisempi. Hienoa, että pystytte olemaan noinkin kauan kotona. :)

 
Alkuperäinen kirjoittaja hellsbells:
En veisi.. Meillä on lapsi melkein 1v3kk kun joudun menemään töihin , mutta mies jää kotio ainakin niin että laps on 1v6kk... Tuntuu jo hurjalta että sillonkaan pitäs viedä sit päiväkotiin :|
Meillä esikoinen meni 1v 3kk. Alkoi tosi hienosti, ei itkenyt kertaakaan jäädessä ja vain kahtena päivänä haettaessa. Pk on kyllä tosi ihana, terveisiä vaan. Kaverin lapsi aloitti samassa tarhassa nyt, on vähän yli 2v. Mun kokemus siitä että isommat sopeutuu huonommin on taas todistettu, kaks viikkoa on parkunut melkein päivät läpeensä, kertoi kaveri. Muutama päivä mennyt melkein kokonaan hoitajien sylissä. Kuitenkin ollaan samat kerhot ja puistot koluttu, mutta kaverin lapsi ei ole ollut juuri koskaan hoidossa. Tietysti luonnejuttujakin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja four:
mun piti tänään käydä päiväkodissa ja jouduin sit meneen hetkeksi pienten puolelle. siellä oli samanikäinen (ainakin samankokoinen kun meidän) eli n.10kk vauva joka itki aivan kauheesti eikä kukaan ottanu syliin, räkä sillä valu nenästä oikeen palloks, se yritti kontata eestaas et joku ottas sen syliin.

sääliks kävi. muakin se katto siinä et ota syliin..:(
tiedän et joidenki pakko viedä rahan takia/töiden takia.
mut ite en ikinä veis ja pienillä rahoilla mennään.
Näit samaa kuin mitä itsekin usein olen nähnyt. Kyse ei ole siitä etteikö hoitajat haluaisi tai ehtisi lasta syliin ottaa, vaan siitä ettei lapsi vierasta syliä halua. Ei tunnu hyvältä kun vento vieras ottaa syliin silloin itku vain kasvaa ja hoitajat eivät siis siksi syliin ota. Lapsi itkee hätäänsä eikä apua itseasiassa ole olemassa. Juuri tämän vuoksi äidin pitkä tutustuminen yhdessä pienen kanssa on niin tärkeä. Jos jostakin hoitajasta, äidin avulla tulee ainakin vähän tutumpi alussa, silloin lapsi kokee jonkinasteista turvaa tämän hoitajan sylissä kun äiti sitten lähtee. Ei 10kk:lle voi kertoa mistä on kyse eikä tämä ymmärrä että äiti jossain vaiheessa hänet hakee.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Onneksi asutte kaikki Suomessa, useimmissa Euroopan maissa ei tallaisia mietita, se on 3 kuukautisena hoitoon tai tyopaikan menetys.
no sit mää menettäisin sen. 3kk ikäistä varsinkaan en veisi ikinä hoitoon!
=)
Toki jos pelkalla miehen palkalla elaa (- 50% veroja). Mitaan tukia ei tietenkaan ole kuin Suomessa.

Ette ehka veisi, mutta kylla niista 3 kk hoitoon menneistakin fiksuja aikuisia.
Siis tulee fiksuja aikuisia...
Riippuu hoidon laadusta.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Mut on viety hoitoon 9 kk ikäsenä ja voin näin aikuisena sanoa etten ole tippaakaan kärsinyt. Mulla on edelleen hyvin lämpimät ja läheiset välit vanhempiini, erityisesti äitiin. Joku tuolla toi ton kuolinvuodeasian esiin, voin vakuuttaa ettei mun äidin tarvi sellaisia miettiä.

Itse en veisi noin pientä vieraalle hoitoon, ihan aikaisintaan vuoden vanhana.
Niin sulla varmaan onkin läheiset välit vanhempiisi. Mä en uskokkaan että aikainen hoitoon laitto etäännyttää vanhemmista, vaan päin vastoin itsellä ainakin tuli pelkoja äidin menettämisestä ja itkeä tihrustin vielä isompanakin päiväkodissa. Kyllä se perusluottamusta horjuttaa.

Ja tulee varmaan niistä 3kk ikäisinäkin hoitoon laitetuista ihan fiksuja, mutta ongelmia voikin tulla ihan muilla osaalueilla.
 
5 lasta
en ikinä veisi alle 3v päiväkotiin. luulen että tämä on ratkaisu jota en joudu myöhemmin katumaan. Vaikka joskus raha on tiukilla, niin siltikin. Mieheni on töissä ja minä kotona kunnes nuorin lapsi täyttää sen 3v.
 
Jos olisi pakko niin olisi pakko (ei, en rupeaisi asuntoa myymään lapsen kotihoidon takia). Edellinen alkoin päivähoidon 1,5v iässä mikä tuntui hyvältä ratkaisulta. Seuraavan kanssa olisi haaveena venyttää tuota kotihoitoa 1,5v - 2v asti jos vain onnistuisi
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Onneksi asutte kaikki Suomessa, useimmissa Euroopan maissa ei tallaisia mietita, se on 3 kuukautisena hoitoon tai tyopaikan menetys.
no sit mää menettäisin sen. 3kk ikäistä varsinkaan en veisi ikinä hoitoon!
=)
Toki jos pelkalla miehen palkalla elaa (- 50% veroja). Mitaan tukia ei tietenkaan ole kuin Suomessa.

Ette ehka veisi, mutta kylla niista 3 kk hoitoon menneistakin fiksuja aikuisia.
Mä oon mennyt aikanaan hoitoon 2kk:n iässä, ja oon (ainakin omasta mielestäni) ihan täyspäinen aikuinen. Omat vauvat saa kuitenkin olla kotona yli 2-vuotiaaksi asti, ei se vauvan paikka päivähoidossa ole jos valita voi. Kaikki vaan eivät voi.

Ja tosiaan, Suomen perhevapaat on nykyään aika lailla paremmat kuin vaikkapa jenkkilän.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mamiini:
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Mut on viety hoitoon 9 kk ikäsenä ja voin näin aikuisena sanoa etten ole tippaakaan kärsinyt. Mulla on edelleen hyvin lämpimät ja läheiset välit vanhempiini, erityisesti äitiin. Joku tuolla toi ton kuolinvuodeasian esiin, voin vakuuttaa ettei mun äidin tarvi sellaisia miettiä.

Itse en veisi noin pientä vieraalle hoitoon, ihan aikaisintaan vuoden vanhana.
Niin sulla varmaan onkin läheiset välit vanhempiisi. Mä en uskokkaan että aikainen hoitoon laitto etäännyttää vanhemmista, vaan päin vastoin itsellä ainakin tuli pelkoja äidin menettämisestä ja itkeä tihrustin vielä isompanakin päiväkodissa. Kyllä se perusluottamusta horjuttaa.

Ja tulee varmaan niistä 3kk ikäisinäkin hoitoon laitetuista ihan fiksuja, mutta ongelmia voikin tulla ihan muilla osaalueilla.
Näin juuri ja tutkimustuloksiakin tästä on melko runsaasti.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Onneksi asutte kaikki Suomessa, useimmissa Euroopan maissa ei tallaisia mietita, se on 3 kuukautisena hoitoon tai tyopaikan menetys.
no sit mää menettäisin sen. 3kk ikäistä varsinkaan en veisi ikinä hoitoon!
=)
Toki jos pelkalla miehen palkalla elaa (- 50% veroja). Mitaan tukia ei tietenkaan ole kuin Suomessa.

Ette ehka veisi, mutta kylla niista 3 kk hoitoon menneistakin fiksuja aikuisia.
Mä oon mennyt aikanaan hoitoon 2kk:n iässä, ja oon (ainakin omasta mielestäni) ihan täyspäinen aikuinen. Omat vauvat saa kuitenkin olla kotona yli 2-vuotiaaksi asti, ei se vauvan paikka päivähoidossa ole jos valita voi. Kaikki vaan eivät voi.

Ja tosiaan, Suomen perhevapaat on nykyään aika lailla paremmat kuin vaikkapa jenkkilän.

Olitko päiväkodissa näin pienestä vai hoisiko sinua sama turvallinen aikuinen? Tämä se hyvin pitkälle määrittelee miten hyvää hoivaa lapsi on saanut ja vastaako se ikätason tarpeita. Vauva tarvitse saman tutun aikuisen hoivaa, muuten kehitys on vaarassa häiriintyä.
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Näin juuri ja tutkimustuloksiakin tästä on melko runsaasti.
Ja vastakkaisia tuloksia on myös. Ihmistieteet eivät ole kovin yksiselitteisiä, minkä varmaan tiesitkin jos tosiaan olet noita tutkimuksia lukenut.
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olitko päiväkodissa näin pienestä vai hoisiko sinua sama turvallinen aikuinen? Tämä se hyvin pitkälle määrittelee miten hyvää hoivaa lapsi on saanut ja vastaako se ikätason tarpeita. Vauva tarvitse saman tutun aikuisen hoivaa, muuten kehitys on vaarassa häiriintyä.
Aluksi jossain seimessä, en tiedä miten eroaa päikyn pienten puolesta... sitten naapurin rouvalla, sitten palkatulla hoitajalla jne. On ollut aikamoista touhua, sanoisin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Näin juuri ja tutkimustuloksiakin tästä on melko runsaasti.
Ja vastakkaisia tuloksia on myös. Ihmistieteet eivät ole kovin yksiselitteisiä, minkä varmaan tiesitkin jos tosiaan olet noita tutkimuksia lukenut.
Eipäs ole tuloksia jotka olisivat päinvastaisia kun katselemme lapsen emotionaalista kehitystä. Kognitiivisten taitojen kohdalla erot ovat piennemmät ja joissakin tutkimuksissa todella ei eroja ole.

 
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
En veisi, jää jalkoihin. Tiedän, mistä puhun.
Entapa jos paivakodissa on vauvaryhma? 3 vauvaa per hoitaja.
Tuli vaan mielee, että moniko täällä jaksais hoitaa kolmea vauvaa? Nukuttaa, syöttää, vaihtaa vaippaa.. ei siinä kovin nopeesti voi lapsen tarpeisiin vastata. Ja leikkiin tuskin jää paljoa aikaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olitko päiväkodissa näin pienestä vai hoisiko sinua sama turvallinen aikuinen? Tämä se hyvin pitkälle määrittelee miten hyvää hoivaa lapsi on saanut ja vastaako se ikätason tarpeita. Vauva tarvitse saman tutun aikuisen hoivaa, muuten kehitys on vaarassa häiriintyä.
Aluksi jossain seimessä, en tiedä miten eroaa päikyn pienten puolesta... sitten naapurin rouvalla, sitten palkatulla hoitajalla jne. On ollut aikamoista touhua, sanoisin.
Päiväkodin alle 3-v. ryhmää sanottiin ennen seimeksi. Eli siis sama asia. :)
 
mamma-73 harmaana
Eli edelleenkin sen reilu 10 vuotta työtä tehneenä voin sanoa, että aivan sama minkäikäisenä sen lapsen tuo niin kyllä tottuu. Ap:n tapauksessa saattoi olla kyse siitä, että lapsi vasta aloittanut/jäänyt tutustumaan pariksi tunniksi ja vieraan sylikään ei ole kelvannut ja siksi itki kun oli uusi tilanne. Näyttäisikö se hyvältä, että hoitaja pitää väkisin sylissä. Vaikka lapsi itkee niin ei sillä aina oli jokin kamala hätä...Vaikka joskus siltä saattaa näyttää/tuntua niin kyllä meillä hoitajilla on tilanne hallussa; hallittu kaaos. Miettikää ite sellasta tilannetta kun uusia aloittaa ja varsinkin aamupala-aikaan kun on vaan kaksi työntekijää niin yksi jakaa aamupalaa ja toinen ottaa niitä lapsia vastaan, joista jokunen saattaa jopa itkeäkin niin saattaa näyttää hallitsemattomalta, mutta kunhan ne isät ja äidit luovuttais sen lapsen pikaisesti hoitajan syliin ja sanois heippa niin asia kyllä tasaantuu pian.
 
sapfo ei kirj
Alkuperäinen kirjoittaja mamiini:
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Vein 9kk tyttäreni päivähoitoon.

Kaikki meni hyvin.
Kysy tytöltäs aikuisena.
Niin, en usko että ongelmia tulee. Mutta voithan sinä ihan argumentin vuoksi jatkaa tätä ylläpitämääsi väittelyä täällä muiden kanssa.

On aika vaikea sanoa mitkä ongelmat aikuisena johtuu mistäkin. Jos kotona on rakastava ja läheinen suhde vanhempiin ja asiat hyvin, en usko että aikainen hoitoon laittaminen johtaisi ongelmiin aikuisena. Mutta jokainen saa olla tästä mitä mieltä haluaa.
 
Beep
Alkuperäinen kirjoittaja four:
mun piti tänään käydä päiväkodissa ja jouduin sit meneen hetkeksi pienten puolelle. siellä oli samanikäinen (ainakin samankokoinen kun meidän) eli n.10kk vauva joka itki aivan kauheesti eikä kukaan ottanu syliin, räkä sillä valu nenästä oikeen palloks, se yritti kontata eestaas et joku ottas sen syliin.

sääliks kävi. muakin se katto siinä et ota syliin..:(
tiedän et joidenki pakko viedä rahan takia/töiden takia.
mut ite en ikinä veis ja pienillä rahoilla mennään.



:'( Voi pientä. En veisi.
 
lili
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Mulla tuli kyyneleet silmiin :( Oma poika on just 10kk, ja mä en pystyis millään viemään vielä!!!! Meillä onneks taloudellisesti mahdollista, mutta siltikin sinnittelisin mahdollisimman pitkään! Just toi ajatus, että pieni joka ei osaa vielä puhua tai kävellä joutuis siellä yksin itkeskelemään...

Samat ajatukset :-(( Voiko tuommoista ollakaan, melkein sydän särkyy. Mulla kanssa 10 kk ikäinen poika ja en pystyisi vielä viemään. Mutta meillä se on pari kk:n päästä edessä kyllä, mutta uskon ja toivon että silloin on tilanne jo vähän eri. yritän valmistaa poikaa siihen muutokseen parhaani mukaan
 

Yhteistyössä