vauvan napa ilmeisesti tulehtunut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
miten sitä hoidetaan?
bacibact-puuteria kävin hakeen, mitä muuta keinoa siihen käytetään?
ilmiselvästi aristaa kun alkaa itkemään kun puhdistan sitä.
napatynkä irtosi maanantaina

muistaakseni pumpulipuikko kastettiin desifiointiaineeseen (sellaiseen joka ei kirvele kuten septidin) ja sillä varovasti pudistettiin navan alue. Suosittelen kuitenkin vielä soittamista vaikka terveyskeskuksen päivystykseen jos neuvola ei oo auki ja kysymään sieltä!

Haiseeko napa? Reilusti vettä napaan ja kuivaus pumpulipuikolla varovasti. Ja sitten vielä Septidinillä puhdistus. Sitä on myös suihkepullossa. Tosi kätevä, saa suoraan napaan. Ja kuivaus vielä. Näin mä hoidin just meillä napatynkää. Ja kuivaus on tehtävä huolellisesti, kuitenkaa liikaa painamatta. Ja yritä toisella kädellä levittää navan pohjaa.
Itse en Bacibact-puuteria laittaisi, koska se on puuteria. Eikö sitä ole hankala saada sinne mihin haluaa?

Mua neuvottiin neuvolassa, että napa pitäis puhdistaa vanupuikolla, joka on kostutettu Septidinillä. Sen jälkeen kuivauta kuivalla puikolla. Jos sinne jää kosteutta, niin sit tulehtuukin helposti.

ei mun mielestä haise. eilen neuvolassa laittoivat napaan sitä mitä lie laapista, koska siinä oli sieni, mut tänään tuli toi punoitus. onkohan se miten kiireellinen juttu, voinko odottaa maanantaihin että neuvolat aukeaa?
onko tuo septidini reseptitön lääke?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei mun mielestä haise. eilen neuvolassa laittoivat napaan sitä mitä lie laapista, koska siinä oli sieni, mut tänään tuli toi punoitus. onkohan se miten kiireellinen juttu, voinko odottaa maanantaihin että neuvolat aukeaa?
onko tuo septidini reseptitön lääke?

Septidiniä saa apteekista ilman reseptiä

Alkuperäinen kirjoittaja Neeanäiti:
Neuvolatäti laapistanut mulla ainakin, kun käyny vauvaa kotona katsomassa, antavat neuvolasta ohjeita.

Tuo laapiksen käyttö on nykyään muuten kielletty! Jotkut jääräpäät vanhankansan neukkatädit sitä vielä napoihin tunkevat. En antaisi lapselleni kyllä laittaa! Kannattaa vähintään tarkistaa viimeinen käyttöpäivä puikon kyljestä ennen kuin antaa lastaan käsitellä.

Meillä töissä käytetään virtsarakkosyöpien hoidossa laapishuuhtelua toisinaan. Ja käyttöturvallisuus ohjeet on tarkat... Ei saa paljaalle iholle päästää! Ja tuollaista myrkkyä sitten laitetaan herkälle lapsen iholle, fiksua.

Punoittaako kovasti ympäriltä? Erittääkö runsaasti (vähäinen veri normaalia) tai haiseeko tosi pahalle? Jos ei, tuskin on tulehtunut. Meilläkin poika usein itkeskeli navan putsauksen yhteydessä, kai se jonkin verran ikävältä tuntuu...
Septidiniä reilusti, se kuivattaa. Siitä voi tehdä ihan hauteen (Septidinillä kostutettu sideharsotaitos navan päälle) tai vaihtoehtoisesti putsaus septidiniin kostutetulla pumpulipuikolla, kuivaus pumpulipuikolla ja reilusti talkkia. Tenavantalkki hyvää, sisältää sinkkioksidia joka kuivattaa. Tärkeintä pitää napa kuivana/Septidin-hauteessa.

Jos kovasti vaivaa tai kuume nousee, kannattaa lääkäriin/neuvolaan soittaa. Ominpäin en lähtisi mitään lääkevoiteita tai puutereita käyttämään.

Yhteistyössä