Vauvan liikkeistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

anna

Vieras
Alkaa jo ahdistamaan ja pelottamaan, miksi en vieläkään tunne vauvan liikkeitä.. Raskausviikkoja on nyt 20+1 enkä vieläkään ole tuntenut liikkeitä. Pelottaa, onkohan vauva edes elossa enää. Milloin pitäisi jo oikeasti huolestua? Olen ensiodottaja, istukan sijaintia en tiedä. Viikolla 18+5 neuvolassa kuului sydänäänet ihan hyvin ja mahakin on kasvanut, mutta liikkeitä ei vain tunnu. Ei edes mitään pientä (tietääkseni ainakaan)..

Alkaa jo ahdistamaan ja pelottamaan, miksi en vieläkään tunne vauvan liikkeitä.. Raskausviikkoja on nyt 20+1 enkä vieläkään ole tuntenut liikkeitä. Pelottaa, onkohan vauva edes elossa enää. Milloin pitäisi jo oikeasti huolestua? Olen ensiodottaja, istukan sijaintia en tiedä. Viikolla 18+5 neuvolassa kuului sydänäänet ihan hyvin ja mahakin on kasvanut, mutta liikkeitä ei vain tunnu. Ei edes mitään pientä (tietääkseni ainakaan)..

Älä vielä hätäile. Meille lääkäri sanoi, että liikkeitä saa odotella viikolle 22 asti jos ei ole aikasemmin jo tuntenut. Tuntemukset riippuu paljon sun anatomiasta, miten istukka on, miten vauva siellä on jne. Millon sulla on rakenneultra? Se jälkeen pelotkin hellittää vähän.
Alkuun liikkeet on tosi hentosia ja mun piti oikein keskittyä tuntemaan ne. Mun istukka on takana eli aika helposti ne sit tunsi. Kesti pitkään et ne vahvistui tosi selviks. Ekat liikkeet tunsin viikolla 17 ja vielä noilla viikoilla millä sä olet, ne tuntu tosi heikkoina, pienenä kutituksena tai kuplintana.

Viimeksi muokattu:
Kysyisin vielä, että miltä ne liikkeet oikein tuntuvat? en ole kyllä mitään perhosen siipiä mahassani tuntenut. Välillä kyllä muljahtelee mahassa, mutta ne olen pistänyt suoliston piikkiin. Tuntuu ainakin ihan samalta. Joskus ne muljahtelut tuntuvat aika kovastikkin, joten en usko että vauva voi sellaista saada aikaiseksi... Voi kun saisi muuta mietittävää, kun jatkuvaa liikkeitten odotelua.

Todellakin älä yhtään huolehdi. Itsekin kyllä ensiodottajana huolehdin, kun vasta viikolla 19 tai 20 aloin tuntemaan liikkeitä. Mulla on istukka etuseinämässä ja se ilmeisesti vaimensi tuntemuksia. Ensimmäiset liikkeet sain hyvin tuntuviin kun makasin selälteen ja laitoin käden alavatsalle hieman alle navan. Sitä kättä ei kannata liian hennosti siinä pitää eli hiukkasen kun painaa niin voi muutamia liikkeitä ehkä tuntea. Ajattelin, että niitä liikkeitä on varmaan jo jonkin aikaa tullut, mutta mulla ehkä tuntoaisti tuolla masun kohdilla ei ole niin hyvä ja siksi tunsin niitä vasta käteeni. Eli kokeilepa tuota tapaa. Mulla myös liikkeet voimistuivat tosi nopeasti eli jo noista ekoista liikkeistä muutaman viikon päästä näin liikkeet jo mahan päälle ja mieskin näki :) Mä en myöskään missään vaiheessa tuntenut mitään perhosten siipien kosketusta tms (hiiteen semmoset ;) ) eli kyllä ne oli ihan kunnon potkuja jo tuossa vaiheessa kun liikkeitä tunsin.

Yhteistyössä