Vauva ja äiti kotona, isompi hoidossa, mitä mieltä olet?

  • Viestiketjun aloittaja Mimmi
  • Ensimmäinen viesti
minä
Alkuperäinen kirjoittaja jepskukkuu:
Mä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että niin ei pitäisi toimia.
Hienoa kun osaa selittää asian itselleen niin, että lapsi viihtyy ja lapsi on niin sosiaalinen yms, vaikka kyse ei pohjimmiltaan ole ollenkaan näistä asioista.
Halutaan vain antaa sitä aikaa vauvalle ja sitä kuuluisaa omaa aikaa sitten siinä siivellä.
Itse en olisi voinut kuvitella heivaavani vanhempaa hoitoon kun kuopus syntyi. Vanhempi oli silloin neljä ja sosiaalinen hänkin....
ajatus hoitoon viemisestä kun olen itse kotona ei tullut edes mieleeni. Onhan se kiva tehdä lapsia kun aina vauvan tieltä kiikutettaan edelliset hoitoon.
Ja halleluja! Sinä ja lapsesi olette pelastuneet! Just joo...
 
minäkin
Alkuperäinen kirjoittaja 5 lasta:
Meil kaikki lapset menneet vasta eskariin. Kovasti saaneet kiitosta sosiaalisuudestaan ja reippaudestaan. Ja nyt jo säästetään koululaisten ja päiväkodeissa lasten ruuasta,kun kuntien rahat ei riitä. Oliskos tässä nyt sen paikka et nää muksut jäis kotiin joiden äiditkin siellä on???
peesi
 
jepskukkuu
Alkuperäinen kirjoittaja minä :
Alkuperäinen kirjoittaja jepskukkuu:
Mä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että niin ei pitäisi toimia.
Hienoa kun osaa selittää asian itselleen niin, että lapsi viihtyy ja lapsi on niin sosiaalinen yms, vaikka kyse ei pohjimmiltaan ole ollenkaan näistä asioista.
Halutaan vain antaa sitä aikaa vauvalle ja sitä kuuluisaa omaa aikaa sitten siinä siivellä.
Itse en olisi voinut kuvitella heivaavani vanhempaa hoitoon kun kuopus syntyi. Vanhempi oli silloin neljä ja sosiaalinen hänkin....
ajatus hoitoon viemisestä kun olen itse kotona ei tullut edes mieleeni. Onhan se kiva tehdä lapsia kun aina vauvan tieltä kiikutettaan edelliset hoitoon.
Ja halleluja! Sinä ja lapsesi olette pelastuneet! Just joo...
Mitä sä urputat. Kysyttiin mielipidettä ja sen annoin. Annoin sen omien kokemusteni ja toimintatapojen pohjalta josta olen muodostanut myös oman henkilökohtaisen mielipiteeni, en mitään yleistä totuutta.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jepskukkuu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entä sitten vauvan oikeus? Eikö hänenkin kuuluisi saada olla muutama tunti päivässä äidin jakamattoman huomion kohteena??
haa! tässähän se tuliki!!
Minun perusteluni on, että tutkimusten mukaan lasten ikäeron tulisi olla viisi vuotta, jotta jokainen lapsi saisi yhtä hyvät lähtökohdat elämäänsä. Ja hyvät lähtökohdat tulee siitä, että on ollut ensimmäiset vuodet vanhempien jakamattoman huomion kohteena.

Mikä sinun / teidän perustelunne on?
luuletko tosiaan että sellanen pieni vauva joka nukkuu suurimman osan vuorokaudesta tajuua siitä että " nyt mulla on äidin huomio vaan itselläni"
Ja perustelusi oli mikä...?
Voi hallelujaa. Miten ihmeessä perheet ja lapset ovat selviytyneet ennen kun perheessä oli useampi lapsi ja äidillä varmasti kiirettä.
Jakamaton huomio!!!!!!
Voihan sitä nyt osoittaa muutenkin kun laittamalla ensimäinen hoitoon...
Siis mikä tuossa on niin vaikaa ymmärtää? Kyllähän sitä ihmislaji on ainakin tähän asti "selviytynyt". Aivan eri asia on se, että toisilla on vain ollut elämäänsä paremmat lähtökohdat kuin toisilla... Got it?
 
Alkuperäinen kirjoittaja jepskukkuu:
Voi hallelujaa. Miten ihmeessä perheet ja lapset ovat selviytyneet ennen kun perheessä oli useampi lapsi ja äidillä varmasti kiirettä.
Jakamaton huomio!!!!!!
Voihan sitä nyt osoittaa muutenkin kun laittamalla ensimäinen hoitoon...
Juu, samaa mieltä. Mä odotan edelleen viitteitä tai sen tutkimuksen nimeä jonka mukaan lapsi tarvitsee ensimmäisen viiden vuoden ajan vanhempiensa jakamattoman huomion. Voi kauheaa, mulla on nyt kyllä ihan väärin kohdeltuja lapsia tuttavapiirissäkin (ja kotonakin!) kun lapsia on perheisiin syntynyt useampi kahden vuoden välein eikä ole edes hoitoon viety eikä aikuisen jakamatonta huomiota jaettu.
 
just
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja jepskukkuu:
Voi hallelujaa. Miten ihmeessä perheet ja lapset ovat selviytyneet ennen kun perheessä oli useampi lapsi ja äidillä varmasti kiirettä.
Jakamaton huomio!!!!!!
Voihan sitä nyt osoittaa muutenkin kun laittamalla ensimäinen hoitoon...
Juu, samaa mieltä. Mä odotan edelleen viitteitä tai sen tutkimuksen nimeä jonka mukaan lapsi tarvitsee ensimmäisen viiden vuoden ajan vanhempiensa jakamattoman huomion. Voi kauheaa, mulla on nyt kyllä ihan väärin kohdeltuja lapsia tuttavapiirissäkin (ja kotonakin!) kun lapsia on perheisiin syntynyt useampi kahden vuoden välein eikä ole edes hoitoon viety eikä aikuisen jakamatonta huomiota jaettu.
Meillä niitä 5 kpl:tta ja fiksujakin kuulemma ovat.Aatelkaa hei???
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja jepskukkuu:
Alkuperäinen kirjoittaja minä :
Alkuperäinen kirjoittaja jepskukkuu:
Mä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että niin ei pitäisi toimia.
Hienoa kun osaa selittää asian itselleen niin, että lapsi viihtyy ja lapsi on niin sosiaalinen yms, vaikka kyse ei pohjimmiltaan ole ollenkaan näistä asioista.
Halutaan vain antaa sitä aikaa vauvalle ja sitä kuuluisaa omaa aikaa sitten siinä siivellä.
Itse en olisi voinut kuvitella heivaavani vanhempaa hoitoon kun kuopus syntyi. Vanhempi oli silloin neljä ja sosiaalinen hänkin....
ajatus hoitoon viemisestä kun olen itse kotona ei tullut edes mieleeni. Onhan se kiva tehdä lapsia kun aina vauvan tieltä kiikutettaan edelliset hoitoon.
Ja halleluja! Sinä ja lapsesi olette pelastuneet! Just joo...
Mitä sä urputat. Kysyttiin mielipidettä ja sen annoin. Annoin sen omien kokemusteni ja toimintatapojen pohjalta josta olen muodostanut myös oman henkilökohtaisen mielipiteeni, en mitään yleistä totuutta.
Ja edelleen HALLELUJA! :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Siis mikä tuossa on niin vaikaa ymmärtää? Kyllähän sitä ihmislaji on ainakin tähän asti "selviytynyt". Aivan eri asia on se, että toisilla on vain ollut elämäänsä paremmat lähtökohdat kuin toisilla... Got it?

Siis.. jos on perheessä useampi lapsi niin on huonot lähtökohdat? Tai jos lapsi on kotona äitinsä ja nuoremman sisaruksensa kanssa niin on huonot lähtökohdat?
 
hyvillä mielin
Alkuperäinen kirjoittaja jepskukkuu:
Alkuperäinen kirjoittaja minä :
Alkuperäinen kirjoittaja jepskukkuu:
Mä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että niin ei pitäisi toimia.
Hienoa kun osaa selittää asian itselleen niin, että lapsi viihtyy ja lapsi on niin sosiaalinen yms, vaikka kyse ei pohjimmiltaan ole ollenkaan näistä asioista.
Halutaan vain antaa sitä aikaa vauvalle ja sitä kuuluisaa omaa aikaa sitten siinä siivellä.
Itse en olisi voinut kuvitella heivaavani vanhempaa hoitoon kun kuopus syntyi. Vanhempi oli silloin neljä ja sosiaalinen hänkin....
ajatus hoitoon viemisestä kun olen itse kotona ei tullut edes mieleeni. Onhan se kiva tehdä lapsia kun aina vauvan tieltä kiikutettaan edelliset hoitoon.
Ja halleluja! Sinä ja lapsesi olette pelastuneet! Just joo...
Mitä sä urputat. Kysyttiin mielipidettä ja sen annoin. Annoin sen omien kokemusteni ja toimintatapojen pohjalta josta olen muodostanut myös oman henkilökohtaisen mielipiteeni, en mitään yleistä totuutta.
tais tuolle halleluujalle kolahtaa kalikka omaan nilkkaan.

Miksi omat lapsensa kotona hoitavia äitejä pidetään jotenkin pyhänä taas??
Kyllä se itsestäänselvyys on, ainakin meille, että KOTIäiti hoitaa lapset kotona, eikä pukkaa vastuuta muille.
Johan tuossa aikaisemmin tuli hyviä esimerkkejä missä kotiäidit voi lapsia käyttää saamassa sosiaalisuutta! :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kukin tyylillään.
Itse aion "laittaa" 2,5veen "hoitoon", kun vauva syntyy. Tai vauva syntyy kesällä ja pk-paikka syyskuun alusta.
Ja en aio potea huonoa omaatuntoa tai mitään, enkä edes vie kenenkään pk-paikkaa, että edes siitä minua ei voi syyllistää. Kysessä yksityinen pk ja ja siellä vapaita paikkoja tarjolla. Ja ihan itse maksamme tämän "lystin", että sekään ei ole keltään pois.
Lapsi on pk:ssa 2-3pv/viikossa.
Ja ihan "virike"lapsena.
Tiedän jo nyt, että en pysty syksyllä tarjoamaan hänelle tarpeeksi toimintaa, on sosiaalinen ja aktiivinen lapsi, lisäksi asumme syrjässä, joten leikkipuistoon tai vastaavan meno on ihan saman "työn" takana, kuin pk:iin vienti ja kerhoihin täällä voi mennä vasta 3-veenä. Eikä kunta tarjoa mitään vaihtoehtoa. Joten miksi ei?
Kuin minun kynästäni, täysin sama tilanne tulee meillä olemaan jos toinen vauva ilmoittaa tulostaan. =)

Mutta mistä sinä jo nyt tiedät, että lapsesi viihtyy hoidossa, tarvitsee sitä tai on sosiaalinen? Saahan sen lapsen hoitoon viedä, mutta miksi suunnitella etukäteen liian tarkasti?
Sosiaalisuus kun näkyy jo nyt. Ja hänen nyt on pakko sinne tottua kun olemme molemmat sitten töissä, ja siinä vaiheessa kun mahdollinen pikkusisarus syntyy, on tyttö ollut jo hyvän aikaa hoidossa ja varmasti tottunut kavereihin, joita on viime vuonna syntynyt tälle kylälle mukava läjä. =)
Ja meillä nyt on kyllä ihan järkisyistä ollut tapana suunnitella elämää, ei mennä sillä periaatteella että on yllätys mitä huominen tuo tullessaan, sikäli mikäli siihen on mahdollista vaikuttaa.
Ja mielestäni 12 tuntia viikossa ei ole iso määrä?! Siihen jää silti viikossa neljä kokonaista päivää kotona ja neljä tuntia per päivä kolmena päivänä viikossa ei ole mielestäni mikään suuri määrä.
Mulle on todella tärkeää että paikka hänellä säilyy sinne kouluun saakka, on tutut ympyrät ja sitten hankaloituisi elämä, jos hoitopaikka olisikin kaupungissa, jonne on 30km matkaa, silloin nimittäin tulisi lapselle kohtuuttoman pitkät päivät hoidossa!
Ärsyttävän pitkä lainaus, mutta minä siis vieras joka "laittaa" 2,5veen "hoitoon".
Jollei olisi käynyt niin iloisesti, että saammekin toisen lapsen, olisi hoitoon meno ollut edessä syksyllä jokatapauksessa. Ja todellakin, tiedän että lapseni kaipaa virikkeitä ja seuraa, kukas sen paremmin tietäisi, kun minä, joka lapstani hoidan. ja kotihoidossa tähän asti, vaikka itse olen työssä ja mies myös, aika venymistä ollut, mutta meille oli tärkeää, että lapsi saa olla kotona pitkään, mutta kun selvästi ei kotipuuhat enää riitä ja varmasti vielä vähempi syksyllä kun aikaa on riitettävä myös pikkusisarelle. Ja kaikkien "lynkkaajien" iloksi voin kertoa, että keväällä lapseni jää taas kotihoitoon, kun saa sen 3-vee plakkariin ja pääsee kerhoon. :)
 
jepskukkuu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja jepskukkuu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entä sitten vauvan oikeus? Eikö hänenkin kuuluisi saada olla muutama tunti päivässä äidin jakamattoman huomion kohteena??
haa! tässähän se tuliki!!
Minun perusteluni on, että tutkimusten mukaan lasten ikäeron tulisi olla viisi vuotta, jotta jokainen lapsi saisi yhtä hyvät lähtökohdat elämäänsä. Ja hyvät lähtökohdat tulee siitä, että on ollut ensimmäiset vuodet vanhempien jakamattoman huomion kohteena.

Mikä sinun / teidän perustelunne on?
luuletko tosiaan että sellanen pieni vauva joka nukkuu suurimman osan vuorokaudesta tajuua siitä että " nyt mulla on äidin huomio vaan itselläni"
Ja perustelusi oli mikä...?
Voi hallelujaa. Miten ihmeessä perheet ja lapset ovat selviytyneet ennen kun perheessä oli useampi lapsi ja äidillä varmasti kiirettä.
Jakamaton huomio!!!!!!
Voihan sitä nyt osoittaa muutenkin kun laittamalla ensimäinen hoitoon...
Siis mikä tuossa on niin vaikaa ymmärtää? Kyllähän sitä ihmislaji on ainakin tähän asti "selviytynyt". Aivan eri asia on se, että toisilla on vain ollut elämäänsä paremmat lähtökohdat kuin toisilla... Got it?
Siis onko elämässä paremmat lähtökohdat jos on heti seuraavan vauvan synnyttyä päivät hoidossa kun äiti antaa uudelle vauvalle jakamatonta huomiotaan...
Se vauva tuskin kärsii jos on se sisarus siinä läsnä...voiko luonnollisempaa tapahtumaa olla kun vauvan syntymä perheeseen.

Niin ja lapsuuden perheessäni on kuusi lasta ja en ole kovinkaan traumatisoitunut vaikkei olla hoidossa oltu kukaan kun on uusi vauva syntynyt :)
Kyllä se vauva on ihan jakamatonta huomiota saanut meilläkin vaikka esikoinen olikin kotona, mutta ilmeisesti siis saanut huonot lähtökohdat elämäänsä....salli mun nauraa :)
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
toi et vauva tarvii sen huomion ( jota se ei edes osaa arvostaa ) on ontuvin ja huonoin syy viedä se esikko sinne hoitoon.
Juuri näin. Nää on näit äitejä kun tehään lapsia ja sit ei halutakkaan hoitaa niit kun ne kasvaa ja apua,viel kiukutteleekin!!!!!
 
itsekäs äiti
Mä kyllä olin niin itsekäs äiti kuopuksen syntyessä, että 2,5-vuotias esikoinen meni hoitoon 5 krt/vko kolmen ekan kuukauden ajan. Vauvalla oli paljon vatsavaivoja, joita poti öisin. Mä en olisi tuolloin jaksanut vilkkaan esikoisen kanssa. Nyt kun vauvan vatsavaivat ovat ohi, niin esikoinen on osa-aika hoidossa pari kertaa viikossa.

Minä kyllä puolustelen meidän perheen valintaa sillä, että lapsella on hoidossa kavereita. Hoitopaikka on 1,5 km päässä meiltä ja kun haja-asutusalueella asutaan, niin leikkipuistoa saa lähteä keskustasta autolla hakemaan. Siellä ovat kaikki kerhot yms. joihin muuten lastamme ei vielä 2,5-vuotiaana huolittu!

Mua välillä niin huvittaa täällä palstalla se, että aivan ulkopuolisilta ihmisiltä löytyy todella vahvat mielipiteet, vaikka eivät tiedä perheistä/elämäntilanteista/paikkakunnista yhtään mitään. Ajatellaan vaan niin kovin mustavalkoisesti. Pääkaupunkiseutulaisten on vaikea tajuta, että muualla Suomessa hoitopaikat eivät välttämättä ole niin kiven alla. Esim. meidän esikoisen hoitopaikassa (pph) oli melkein vuoden yksi paikka avoinna. Tiedustelin ennen vauvamme syntymää hoitopaikkojen tilanteen ja kunnasta kerrottiin sen olevan hyvä. Joten ennenkuin tuomitaan toisiamme niin kovin vahvasti, niin ajatellaan vähän laajemmin, jookos?
 
Jos lapsi ei tunne tulleensa "syrjäytetyksi" sen vuoksi, että itse on päiväkodissa ja pikkusisarus kotona hoidossa, niin mikä ettei. Itse kuitenkin laittaisin lapsen vaikka kunnan tai seurakunnan kerhoon pari krt/vko. Jos siihen ei ole mahdollisuus, niin miksei esim. osapäiväsesti vois päiväkotiinkin laittaa (siis jos lapsi itse sitä haluaa). Meillä kuitenkin molemmat on ja tulee olemaan kotihoidossa kunnes kuopus täyttää 3.v. Esikon ajattelin laittaa 1krt/vko tohon viereiseen kerhoon kunhan täyttää sen 3.v

Oikeus päivähoitoon kuitenkin on kaikilla ja kunnan pitää pystyä tarjoamaan päivähoitopaikka kaikille lapsille. Oli vanhemmat töissä tai ei.
 
on väärin
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
toi et vauva tarvii sen huomion ( jota se ei edes osaa arvostaa ) on ontuvin ja huonoin syy viedä se esikko sinne hoitoon.
Juuri näin. Nää on näit äitejä kun tehään lapsia ja sit ei halutakkaan hoitaa niit kun ne kasvaa ja apua,viel kiukutteleekin!!!!!
Just niin. Ja mä en ymmärrä miks edes sallitaan viedä lasta päiväkotiin jos ollaan ite kotona. Varsinkin tälläsenä aikana,kun muutenkin joudutaan säästämään kaikesta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja jepskukkuu:
Voi hallelujaa. Miten ihmeessä perheet ja lapset ovat selviytyneet ennen kun perheessä oli useampi lapsi ja äidillä varmasti kiirettä.
Jakamaton huomio!!!!!!
Voihan sitä nyt osoittaa muutenkin kun laittamalla ensimäinen hoitoon...
Juu, samaa mieltä. Mä odotan edelleen viitteitä tai sen tutkimuksen nimeä jonka mukaan lapsi tarvitsee ensimmäisen viiden vuoden ajan vanhempiensa jakamattoman huomion. Voi kauheaa, mulla on nyt kyllä ihan väärin kohdeltuja lapsia tuttavapiirissäkin (ja kotonakin!) kun lapsia on perheisiin syntynyt useampi kahden vuoden välein eikä ole edes hoitoon viety eikä aikuisen jakamatonta huomiota jaettu.
En jaksa sitä sinua varten erikseen etsiä, kun en taida tarpeeksi välittää siitä miten sinä lapsesi kasvatat... Ja tosihan se on, että lapsilla on yleensä pienempi ikäero (aivan kuten meilläkin), mutta ei se sitä tosiasiaa poista, että esikoisilla on kautta aikojen ollut paremmat lähtökohdat tässä maailmassa.
 
jepskukkuu
Alkuperäinen kirjoittaja minä :
Alkuperäinen kirjoittaja jepskukkuu:
Alkuperäinen kirjoittaja minä :
Alkuperäinen kirjoittaja jepskukkuu:
Mä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että niin ei pitäisi toimia.
Hienoa kun osaa selittää asian itselleen niin, että lapsi viihtyy ja lapsi on niin sosiaalinen yms, vaikka kyse ei pohjimmiltaan ole ollenkaan näistä asioista.
Halutaan vain antaa sitä aikaa vauvalle ja sitä kuuluisaa omaa aikaa sitten siinä siivellä.
Itse en olisi voinut kuvitella heivaavani vanhempaa hoitoon kun kuopus syntyi. Vanhempi oli silloin neljä ja sosiaalinen hänkin....
ajatus hoitoon viemisestä kun olen itse kotona ei tullut edes mieleeni. Onhan se kiva tehdä lapsia kun aina vauvan tieltä kiikutettaan edelliset hoitoon.
Ja halleluja! Sinä ja lapsesi olette pelastuneet! Just joo...
Mitä sä urputat. Kysyttiin mielipidettä ja sen annoin. Annoin sen omien kokemusteni ja toimintatapojen pohjalta josta olen muodostanut myös oman henkilökohtaisen mielipiteeni, en mitään yleistä totuutta.
Ja edelleen HALLELUJA! :D
No joo, anteeksi.
Olen tehnyt suuren virheen ja hoitanut lapseni kotona, vaikka välillä kyllä koliikkihuudoissa olisi ollut loistavaa laittaa esikoinen hoitoon...en sitä tehnyt koska olin tyhmä, että hallelujaa vaan
 
Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Kotiäiti hoitaa lapset kotona, käyttää kerhoissa (näitä on vaikka kuinka paljon eri vaihtoehtoja), muskarissa, ulkoilemassa, kavereilla leikkimässä,
MUTTA
ei päiväkotiin hyvät ihmiset! Olenko jotenkin poikkeava kun en tätä niin millään voi sisäistää, että isommat viedään päikkikseen kun äiti on vielä kotona hoitamassa vauvaa?? Ihan käsittämätön ajattelutapa! Säästäkää nyt ihmeessä ne paikat niille lapsille, joiden vanhemmat kulkevat töissä!
Kerhot on juuri sitä varten että kotiäitien lapset pääsevät saamaan sosiaalista kontaktia muihin lapsiin!
Entäs kun kyseessä on maalaiskylä, jossa yksityisessä päiväkodissa (jonka muuten itse maksamme) on niitä vapaita paikkoja? Mutta ei mailla eikä halmeilla mitään muskareita tai puistoja?
Meillä on 30km matka kaupunkiin, päiväkoti on kävelymatkan päässä. Mikä ero sillä on onko kolmena päivänä viikossa kerhossa viisi tuntia per kerta vaiko päivähoidossa saman verran?
Eri asia jos paikkoja on, tiedät varmaan itsekin mitä tarkoitan tuolla kirjoituksellani. Ja jos aika on suunnilleen sama mitä kerhoissa (tosin meillä se on pari tuntia pari kertaa vko..), ei siis tyyliin 8h/5pv.
Miksei pienillä paikkakunnilla voisi järkätä mammatapaamisia säännöllisesti lasten kanssa, niin pääsee lapset leikkimään keskenään? Vähän mielikuvitusta peliin myös :)
Mulle ne mammatapaamiset ovat ihan oikeasti kirosana. Mun paikallinen kaveri kävi yhdessä "istunnossa" ja kyllä tultiin siihen tulokseen, että ei oo meidän kummankaan juttu. Mulla on äiti-ystäviä ihan luonnostaan, ja kiireiden takia on nekin ystävyyssuhteet vähällä huomiolla. Silloin kun on mahollista, tapaamme ja silloin myös lapset leikkivät keskenään.

Mut mammakerhot - no thanks... :D
 
5 lasta
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja jepskukkuu:
Voi hallelujaa. Miten ihmeessä perheet ja lapset ovat selviytyneet ennen kun perheessä oli useampi lapsi ja äidillä varmasti kiirettä.
Jakamaton huomio!!!!!!
Voihan sitä nyt osoittaa muutenkin kun laittamalla ensimäinen hoitoon...
Juu, samaa mieltä. Mä odotan edelleen viitteitä tai sen tutkimuksen nimeä jonka mukaan lapsi tarvitsee ensimmäisen viiden vuoden ajan vanhempiensa jakamattoman huomion. Voi kauheaa, mulla on nyt kyllä ihan väärin kohdeltuja lapsia tuttavapiirissäkin (ja kotonakin!) kun lapsia on perheisiin syntynyt useampi kahden vuoden välein eikä ole edes hoitoon viety eikä aikuisen jakamatonta huomiota jaettu.
En jaksa sitä sinua varten erikseen etsiä, kun en taida tarpeeksi välittää siitä miten sinä lapsesi kasvatat... Ja tosihan se on, että lapsilla on yleensä pienempi ikäero (aivan kuten meilläkin), mutta ei se sitä tosiasiaa poista, että esikoisilla on kautta aikojen ollut paremmat lähtökohdat tässä maailmassa.
Ja toi on kyllä niin höpöhöpö juttua,että!!!!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
En jaksa sitä sinua varten erikseen etsiä, kun en taida tarpeeksi välittää siitä miten sinä lapsesi kasvatat... Ja tosihan se on, että lapsilla on yleensä pienempi ikäero (aivan kuten meilläkin), mutta ei se sitä tosiasiaa poista, että esikoisilla on kautta aikojen ollut paremmat lähtökohdat tässä maailmassa.
Eli sellaista tutkimusta ei ole. Kiitos. :D
 

Yhteistyössä