Vauva ja äiti kotona, isompi hoidossa, mitä mieltä olet?

• Viestiketjun aloittaja Mimmi
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja <3:
Alkuperäinen kirjoittaja Blaaah:
Kyllä mä veisin vanhemman lapsen 2-3 kertaa viikossa päivähoitoon, jos saisin vauvan. Niinä päivinä, kun on seurakunnan kerho, pitäisin molemmat lapset kotona ja mentäisiin yhdessä kerhoilemaan. Päiväkotipäivinä saisin hommia tehtyä rauhassa vauvan nukkuessa ja jäisi myös sitä tärkeää omaa aikaa. Elämä olisi semmosta sopivan leppoisaa, kuten nyt yhden lapsen kanssa. En käsitä, miksi pitäisi hikipäässä uurastaa, kun helpompikin tapa on keksitty. Mun mielestä on vain älykästä hyödyntää tarjolla olevia palveluita. Luulevatko ne "raskasta on, mutta onhan tästä ennenvanhaankin selvitty" -äidit saavansa jonkun palkinnon uurastuksestaan?

Otan myös lapsilisän vastaan, vaikka pärjäisin ihan hyvin ilmankin. Sillä rahalla saan meille siivoojan joka toinen viikko. Siivoamiseen käytetty aika on haaskattua elämää, joten homman voi hoitaa joku muu. Minä keskityn sillä aikaa lapsiini.
Kerroppa miksi toisten pitää urastaa sinun lapsiesi eteen, kun eivät ole niitä tähän maailmaan pyytäneet, varsinkaan jos et itsekkään vaivaudu sitä tekemään?
Hei, ne hoitotädit ovat ihan itse itsensä työhönsä kouluttaneet ja sille alalle halunneet. Ja he saavat siitä rahaa, jokainen tyytyväinen?

Mimmi
Olen itse työskennellyt jonkun aikaa useammassakin päiväkodissa ja onhan niissä toski paljon hyvääkin, mutta: En tahtoisi ehdoin tahdoin laittaa lastani liian suureen ryhmään, jonka desibelitaso vaurioittaa (ja ihan tutkitusti) voi heikentää alle 2-vuotiaan älyllistä kehitystä. Pk:ssa taudit jyllää, jotten sitten saa kuljetella sairasta lasta lääkäriasemilla. Pk:ssa ainakin meilläpäin on aika sekalaista seurakuntaa ja väriä ja siellä luultavasti oppii myös aika paljon "ei niin hyvää kielenkäyttöä ja tapoja", joita nyt ei tarvitse miettiä kun lapsi on kotihoidossa. Pk: n hoitajilla on kiire ja kädet täynnä töitä, heillä ei aina ole aikaa puuttua nahisteluihin ym. tai pitää lasta sylissä. Siltti ymmärrän oikein hyvin, että Pk voi olla yli 3-vuotiaalle mukava ja hyvä hoitopaikka
, mutta sen pienemmälle tavallinen, turvallinen koti on varmasti parempi vaihtoehto.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pk:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Juu, kukapa sitä tällaiste pikkujuttujen takia hätkähtäisikään. Onhan se toki pääasia että äiti saa "keskittyä vauvan hoitoon" päivisin ja "Todella sosiaalisen vanhemman sisaruksen onkin PALJON parempi siellä pk:ssa" koin oman äidin kanssa kotona. Juupati juu.. ;)
Minusta oli luonnollista, että lapsi jatkaa pk:ssa, koska oli jo monta vuotta siellä ollu, kyse tosiaan 5-vuotiaasta, ei 1-2-vuotiaasta!
Jos lapsi ei olisi siellä ollut, ei olisi myöskään mennyt. Mutta oli jo tottunut rytmiin, kavereihin...ja toki ei ollut täysiä päiviä, vain 10pv/kk, kuten muulloinkin.
Luonnollista? Lapsen luonnollinen paikka on kotona, mikäli tilanteet sen sallivat. Sinun 5-vuotiaasi kyllä ymmärtää sen, mikset sinä?
On olemassa kerhoja sun muita, joissa sitä ohjattua toimintaa saa, sen verran mitä tuon ikäinen tarvitsee. Todella väsyneitä nämä selitykset..
Kyllä jopa Jari Sinkkoset sun muut sanovat että alle 3-vuotias kotona ja yli on hyvä olla pväkodissa, että oppivat sosiaalisia taitoja

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
KIIITOOOOOS!!!! Katsos kun täällä on jo vedetty kehiin tutkimustuloksiakin, joiden mukaan lapsen kuuluu saada vanhempiensa jakamaton huomio ensimmäiset viisi elinvuottaan.. Ajattelin, että onkos tässä nyt ihan tunnevammaisia lapsia meille tulossa kun ei olla päiväkodissa käyty ja ikäeroakin on vain vuosi.
Mä olen itse kotiäidin kasvattama ja vielä näin viiskymppisenäkin sitä mieltä, että paras lahja mulle elämäni taipaleelle on ollut kiireetön ja pitkä lapsuus. Ihan samaa en olosuhteiden pakosta voinut tarjota lapsilleni, mutta jokainen päivä, minkä nuo kaksi ovat saaneet olla kotona, on aivan varmasti olleet heille tärkeitä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Mulle ne mammatapaamiset ovat ihan oikeasti kirosana. Mun paikallinen kaveri kävi yhdessä "istunnossa" ja kyllä tultiin siihen tulokseen, että ei oo meidän kummankaan juttu. Mulla on äiti-ystäviä ihan luonnostaan, ja kiireiden takia on nekin ystävyyssuhteet vähällä huomiolla. Silloin kun on mahollista, tapaamme ja silloin myös lapset leikkivät keskenään.

Mut mammakerhot - no thanks... :D
Eikö maailmankuvat ihan kohtaa? I wonder why =)
Joo, tää kerhoa kokeillut ystäväni on samasta puusta veistetty kuin mä ja sanoi että oli henkisellä tasolla suu auki toljottanut niiden naisten juttuja ja meininkiä. Ei haluta vaikutteita :D B)
Olen sen kyllä huomannut, että et ole kovin ymmärtäväistä tyyppiä. Erilaisuus ei taida sinusta olla rikkaus.
No, ihan suoraan sanottuna mulla on muutakin elämää kuin lapsen paskan väristä puhuminen tai toisten vauvojen äänekäs päivttelevä kehuminen. Mä en oo niin mamma ihminen! Miksi hakeutuisin sellaiseen seuraan, joka ei kiinnosta?

voih..
Mun ryhmässäni oleva 3½ vuotias lapsi kyselee kokoajajn, että "miks Anni saa olla äidin kans kotona, mutta mä en?" ja "joko mä saan ENSviikolla lomailla äidin,isin ja Annin kanssa?"
On ollut hoidossa koko ajan, vaikka "Anni" täyttää jo pian 2 vuotta. Lomailee vajaat 4 viikkoa kesällä.
Surullista.
Ressukka.. :(

<3
Kerroppa miksi toisten pitää urastaa sinun lapsiesi eteen, kun eivät ole niitä tähän maailmaan pyytäneet, varsinkaan jos et itsekkään vaivaudu sitä tekemään?
Oletko ymmärtänyt, että he saavat työstään palkkaa?
Ja tokihan minä suurimman osan ajasta olisin lasteni kanssa. Muutamana päivänä viikossa sen muutaman tunnin muksu saisi leikkiä päiväkodissa. Äidin ei sitten tarvitsisi olla sellainen kiukkuinen ja väsynyt täti, joita täällä näkyy valittamassa muiden asioista.
Oletko sinä ymmärtränyt kuinka paljon se kullanmurusi yhteiskunnalle maksaa sielä äidin lepopaikalla? Parhaassa tapauksessa hän vie paikan lapselta, joka sitä oikeasti tarvitsee. Mutta tokihan on ymmärrettävää, että sinun elämäsi helppous on tässä etusijalla. Juuri tällaisten itsekkäiden uusavuttomien äitien takia, moni lapsi joutuu kulkemaan piiitkän hoitomatkan, kun lähipäiväkodissa on lapsia paikoilla, joilla tehdään äidin elämä "mukavaksi".
Jokainen toki tehkööt niinkuin haluaa, siihenhän tämä yhteiskunta antaa mahdollisuudet, mutta minä en ole koskaan ymmärtänyt miksi tehdä lapsia tähän maailmaan, jos oleminen heidän kanssaan sen pienen hetken kun ovat pieniä, on niin raskasta, että toisten täytyy se tehdä.

anu
Mulle ne mammatapaamiset ovat ihan oikeasti kirosana. Mun paikallinen kaveri kävi yhdessä "istunnossa" ja kyllä tultiin siihen tulokseen, että ei oo meidän kummankaan juttu. Mulla on äiti-ystäviä ihan luonnostaan, ja kiireiden takia on nekin ystävyyssuhteet vähällä huomiolla. Silloin kun on mahollista, tapaamme ja silloin myös lapset leikkivät keskenään.

Joo, tää kerhoa kokeillut ystäväni on samasta puusta veistetty kuin mä ja sanoi että oli henkisellä tasolla suu auki toljottanut niiden naisten juttuja ja meininkiä. Ei haluta vaikutteita :D B)
Olen sen kyllä huomannut, että et ole kovin ymmärtäväistä tyyppiä. Erilaisuus ei taida sinusta olla rikkaus.
No, ihan suoraan sanottuna mulla on muutakin elämää kuin lapsen paskan väristä puhuminen tai toisten vauvojen äänekäs päivttelevä kehuminen. Mä en oo niin mamma ihminen! Miksi hakeutuisin sellaiseen seuraan, joka ei kiinnosta?
Jos vaikka siksi hakeutuisit sellaiseen seuraan että esikoisesi saisi ikäistään seuraa ja voisi olla päivähoidon sijaan sinun ja vauvan kanssa kotona? Onko itsekkäämpää ku jättää "mammakerhoihin" menemättä ja laittaa sen sijaan lapsi päiväkotiin vaikka noilla mammakerhoilla saisi hoidettua sen kotona hoidettavan isomman lapsen sosiaalista elämää..

m

Hakeudu sitten enemmän sen ystäväsi seuraan (jolla ilmeisesti myös lapsi/lapsia?). LAPSEN sosiaalisuudestahan tässä on kyse eikä päällimmäisenä äidin...

<3
Alkuperäinen kirjoittaja OmaTunto:
Onko oikeasti kuinka monella jäänyt saamatta paikka lähipäiväkodista virikelapsien vuoksi??? Mä kyllä tosissaan epäilen... En lähtis kyllä toisia tuomitsemaan, jokaisella on omat syynsä
Meidän alueella ei puhuta edes muutamsta, vaan kymmenistä lapsista. Että kyllä se on ihan totta joissakin paikoissa.
Äidit pitävät esikoisiaa päivähoidon piirissä, jotta ehkä saavat sitten sisaruksen aikoinaan samaan tarhaan. Samaan aikaan kunnan ja seurakunnankerhoissa on tilaa.

weera
Itse en laittaisi. Juuri sen takia, että kyllähän lapsi miettii, että miksi pienempi saa olla äidin kans kotona ja itse ei. Meillä esikoinen aloitti eskarin kuopuksen ollessa n. 8kk ja vaikka oli vain 4h/pvä eskarissa, niin silti välillä sanoi, että pikkuveli saa olla äidin kans paljon enemmän.
Kyllä ne lapset ehtii olla eskarissa ja koulussa toisten lasten kanssa, jos se on peruste. Aina voi harrastaa, kerhoilla, puistoilla jne. tarpeen mukaan.
Tuttavapiirissä on yllättänyt näiden äitien määrä, ketkä isommat lapset vie hoitoon, vaikka ovat itse kotona.

Systeemi on syvältä. Ei sitä ennenkään vanhempia lapsia viety hoitoon sitä mukaa, kun pienempiä syntyi.

weera
Oletko ymmärtänyt, että he saavat työstään palkkaa?
Ja tokihan minä suurimman osan ajasta olisin lasteni kanssa. Muutamana päivänä viikossa sen muutaman tunnin muksu saisi leikkiä päiväkodissa. Äidin ei sitten tarvitsisi olla sellainen kiukkuinen ja väsynyt täti, joita täällä näkyy valittamassa muiden asioista.
Oletko sinä ymmärtränyt kuinka paljon se kullanmurusi yhteiskunnalle maksaa sielä äidin lepopaikalla? Parhaassa tapauksessa hän vie paikan lapselta, joka sitä oikeasti tarvitsee. Mutta tokihan on ymmärrettävää, että sinun elämäsi helppous on tässä etusijalla. Juuri tällaisten itsekkäiden uusavuttomien äitien takia, moni lapsi joutuu kulkemaan piiitkän hoitomatkan, kun lähipäiväkodissa on lapsia paikoilla, joilla tehdään äidin elämä "mukavaksi".
Jokainen toki tehkööt niinkuin haluaa, siihenhän tämä yhteiskunta antaa mahdollisuudet, mutta minä en ole koskaan ymmärtänyt miksi tehdä lapsia tähän maailmaan, jos oleminen heidän kanssaan sen pienen hetken kun ovat pieniä, on niin raskasta, että toisten täytyy se tehdä.
Peesi tälle viimeiselle kommentille :) Pieni aika omasta elämästä olla sen lapsen kanssa kotona, mutta lapseen iso vaikutus.

Alkuperäinen kirjoittaja anu:

Jos vaikka siksi hakeutuisit sellaiseen seuraan että esikoisesi saisi ikäistään seuraa ja voisi olla päivähoidon sijaan sinun ja vauvan kanssa kotona? Onko itsekkäämpää ku jättää "mammakerhoihin" menemättä ja laittaa sen sijaan lapsi päiväkotiin vaikka noilla mammakerhoilla saisi hoidettua sen kotona hoidettavan isomman lapsen sosiaalista elämää..
Jos luet tästä ketjusta minun ensimmäisen kirjoituksen, sinulle varmaan sitten valkenee, että meillä on kyllä muut ja painavammat syyt pitää lapsi sitten hoidossa kun sen aika on. Ja kuten olen jo monesti sanonut, hän tulee olemaan kolmena päivänä viikossa VAIN neljä tuntia kerrallaan päiväkodissa.
Päiväkodissa on jo ne tutut kaverit ja hoitajat siinä vaiheessa, ja sinne tyttö varmasti sitten haluaakin. En minä lähde kerran viikossa kokoontuvien mammojen kanssa istumaan, mieluummin menen lapsien kanssa omalle pihalle ihmettelemään muurahaisia ja kukkasia.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Kyllä jopa Jari Sinkkoset sun muut sanovat että alle 3-vuotias kotona ja yli on hyvä olla pväkodissa, että oppivat sosiaalisia taitoja
Ai jaa? Missä Jari Sinkkonen on sanonut niin?
telkkarissa
Milloin? Jos esittää jonkun tutkimuksen tai asiantuntijan mielipiteen väitteensä tueksi niin pitää kai pystyä osoittamaan, mistä muutkin voivat sen tiedon tarkistaa.

Mä löysin ennemminkin aika kritisoivia kommentteja Sinkkoselta

http://www.mtv3.fi/uutiset/45min/jaksot.shtml?833939

http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtml/arkistot/kotimaa/2009/03/835165

http://www.savonsanomat.fi/mielipide/artikkelit/lapsen-hyvässä-arjessa-on-rauha/204355

Alkuperäinen kirjoittaja m:

Hakeudu sitten enemmän sen ystäväsi seuraan (jolla ilmeisesti myös lapsi/lapsia?). LAPSEN sosiaalisuudestahan tässä on kyse eikä päällimmäisenä äidin...
Me olemmekin viikottain tekemisissä. Etkö osaa oikein lukea? Meillähän oli monta syytä miksi aiomme toimia kertomallani tavalla sitten kun mahdollinen sisarus syntyy. Päiväkotimme on yksityinen, lapselle tuttu paikka, jonka paikkaa ei haluta menettää. Pidämme lasta siellä vain sen minimimäärän, jotta paikka säilyy. Jos paikkamme päiväkodissa menisi alta, se tarkoittaisi lapsille päivähoitopäivien venymistä kohtuuttomiksi, koska muut lähimmät hoitopaikat ovat kaupungissa! Ja asumme kaukana keskustasta, (kaupunkiin 30km) , jonka takia on tärkeää, että sen 12 tuntia viikossa on aikaa toimittaa asioita kaupungissa jne. joka on paljon helpompaa nukkuvan vastasyntyneen kanssa kahdestaan. Jne. Perusteltuja syitä on lukuisia, enkä enää jaksa niitä täällä vääntää, jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa.

Yhteistyössä