Vauva ja äiti kotona, isompi hoidossa, mitä mieltä olet?

  • Viestiketjun aloittaja Mimmi
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja OT:
Alkuperäinen kirjoittaja siipi:
Minä olen sitä mieltä, että tehdään lapsia sellainen määrä, että ne KAIKKI jaksetaan itse hoitaa!
Mistä tulevaa voi ennustaa? Missä määritellään se raja, mihin asti täytyy jaksaa?
Kerro; kiinnostaa!
Niinpä. Miten voit etukäteen tietää mihin voimat riittää? Entä jos lapsi syntyy keskosena, on sairas, on muuten vain itkuinen ja vaikea, ei nuku. Miten voit etukäteen tietää mihin ne omat resurssit riittää? Eri asia onkin jos jo olemassa olevien lasten kanssa ei meinaa jaksaa ja siltikin pyöräytetään lisää siihen.
 
joku
Alkuperäinen kirjoittaja Mimmi:
Ihmetyttää kun tuntuu, että nykyisin on ihan yleistä laittaa isompi (esim 2-3-vuotias) päiväkotiin kun perheeseen syntyy vauva. Miksi?
Meilläpäin päivähoitopaikat ovat tosi tiukassa ja harmittaa kun olen hoitanut lapsia 5 vuotta kotona, niin saadaan päiväkotipaikka toiselta alueelta siksi kun on niin täyttä. Sitten nämä äidit , jotka ovat kotona, kiikuttavat lapsiaan iloisesti viereiseen päiväkotiin.
Mä uskon, että hoitopaikkaa olisi ihan yhtä vaikeaa saada, vaikka kaikki äidit pitäisivät isomman lapsen kotona vauvan saatuaan.
Koska tällöin lasketaan, että päivähoitopaikkoja tarvitaan vähemmän... Ei kunta/kaupunki pidä liikaa hoitopaikkoja varalla. Vaan ne vähentää entisestään, jos ei ole tarvetta.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
kotiäidit.
kaiken pahan alku ja juuri.tältä se ainakin tuntuu.
voiko kotiäiti tehdä juurikaan mitään oikein koskaan ?
Minusta... ihan omasta kokemuksestani - kotiäidin kasvatti kun olen - ...kotihoito on parasta, mitä terve nainen voi lapselleen antaa. Aina kotihoito ei kuitenkaan ole mahdollista, joten lapsia joutuu viemään päivähoitoonkin. 99% äideistä on kuitenkin - uskon niin - lapselleen parempia hoitajia kuin joku vieras päiväkodissa.

On tilanteita, joissa lapsi on pakko viedä vieraalle hoitoon. Mutta jos lapsen äidillä on kutakuinkin kakki inkkarit kanootissa eikä perhe asu missään erämaassa, jossa lähin naapuri on 50 km:n päässä, niin musta kotihoito on lapsen kannalta ehdottomasti parempi.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Me teemme kaikki päätöksemme niin kuin perheellemme on parasta. Eikö kaikki toimi niin?
Perheelle... sinulle, että saat käydä "rauhassa" kaupassa vauvan kanssa. Tai möllöttää muuten vain. Tämän päälle sitten viedä lapsen vielä isovanhemmille, että pääset bilettämään? Perheen paras tarkoittaa yllättävän usein vanhemman parasta.
:hug: Voi sua. Kiitos vain tästä kommentista. Sä et voi tällä pahoittaa minun mieltäni, kun tiedän itse miten asiat ovat ja miksi teemme niin kuin teemme. Jos isompi lapsemme joskus sitten hamassa tulevaisuudessa isosiskoksi pääsee, hän on peräti sen 12 tuntia (3 päivänä, 4 tuntia kerrallaan) hoidossa. Oletko sinä jotenkin katkera jos itselläsi ei ole tähän mahdollisuutta vai? Ja tiedoksi, minä harvemmin vain olla möllötän, meillä on aina siisti koti ja nätti piha kun tykkään tehdä töitä kotonakin, harrastuksena ja hyötyliikuntana.
Minä voin rehellisesti sanoa, että töihin paluuni jälkeen en ole kyllä vapaa-ajallani tehnyt mitään muuta kuin ollut lapsen kanssa. Paria kahden keskistä iltaa mieheni kanssa lukuunottamatta, tuo väitteesi bilettämisestä on tuulesta temmattu ja loukkaava.
Jos en säälisi vajaavaista ajatuksen juoksuasi niin kovin, saattaisin sanoa rumasti... :whistle:
 
niin mietitään asiaa
se nyt vaan taitaa olla niin , arvon rouvat ja neidit, että nykypäivänä sitä päiväkotia pidetään ihan vain sellaisena hoitopaikkana kuin mitä ennen oli vaikka joku lapsenlikka. ei sitä päiväkotia ajatella, että se on vain niille jotka eivät pysty hoitaan lapsiaan kotona.
kaikki haluaa lapsensa niihin laitoksiin. ja omatunto litistetään sillä, että sanotaan ,että sehän maksetaan.
mutta mutta. kyllä on surullista, ettei kaksivuotiaalle oma äiti koe olevansa riittävä hoitaja. vaan että tarvitaan yhteiskunnan pyörittämä härdelli siihen, että lapsi saa virikkeitä tarpeeksi.
vaan enpä tiedä. omat ollu kotona 3-vuotiaaksi. ystävällä lapset kotihoidossa eskariin asti . ja terveitä ja normaaleita lapsia nuo ovat kaikki.
taitaa olla kirosana sekin, että äiti olisi lapselle tärkeä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja niin mietitään asiaa:
se nyt vaan taitaa olla niin , arvon rouvat ja neidit, että nykypäivänä sitä päiväkotia pidetään ihan vain sellaisena hoitopaikkana kuin mitä ennen oli vaikka joku lapsenlikka. ei sitä päiväkotia ajatella, että se on vain niille jotka eivät pysty hoitaan lapsiaan kotona.
kaikki haluaa lapsensa niihin laitoksiin. ja omatunto litistetään sillä, että sanotaan ,että sehän maksetaan.
mutta mutta. kyllä on surullista, ettei kaksivuotiaalle oma äiti koe olevansa riittävä hoitaja. vaan että tarvitaan yhteiskunnan pyörittämä härdelli siihen, että lapsi saa virikkeitä tarpeeksi.
vaan enpä tiedä. omat ollu kotona 3-vuotiaaksi. ystävällä lapset kotihoidossa eskariin asti . ja terveitä ja normaaleita lapsia nuo ovat kaikki.
taitaa olla kirosana sekin, että äiti olisi lapselle tärkeä.
Hyvin kirjoitettu, asiaa:)
 
Joillekin äideille ja isille saattaa jo oman jaksamisen kannalta olla parempi, että isompi on hoidossa osan viikkoa. Lapsiakin on erilaisia, toiset leikki-ikäiset tai vauvat tarvitsevat enemmän huomiota tai hoitoa kuin toiset. Ei se automaattisesti siirrä kasvatusvastuuta pois vanhemmilta tai vähennä välittämisen määrää. Päiväkodeissa on lapsille tarjolla paljon erilaista aktiviteettia kuin mitä kotona osataan/ehditään tarjota. Itse tein ratkaisun, että olen kotona lasten kanssa, mutta en todellakaan tuomitse muita. Jokainen vanhempi osaa luultavasti tehdä oikean ratkaisun omassa perheessään.
 
Vieras
En jaksa ruveta koko ketjua lukemaan, mutta mun mielestä on outoa, että kotona lapsiaan pitäviä pidetään marttyyriäiteinä ja pyhinä jne.
Meillä jäi lapsi ihan itsestään selvänä pois päiväkodista kun vauva syntyi enkä tosiaankaan pidä itseäni minään supermamana. Päin vastoin, kuvittelin sen olevan ihan luonnollista ja suurimman osan tekevän niin..
 
Musta on eri asia LAITTAA lapsi päiväkotiin kun pienempi syntyy kuin että jos esikoinen JATKAA päiväkodissa pienemmän syntymän jälkeen.

Meillä jatkoi, en olisi laittanut. Jatkamista puoltaa moni asia: jos ottaa lapsen pois hoidosta, saako samaan tuttuun paikkaan kun sen aika tulee taas? Lapselle on tutut kaverit ja tädit, rutiinit, viriketoiminta. Vauva saa yhtä täydellisen huomion äidiltä kuin esikoinen aikanaan, äidillä on ehkä parempi mahdollisuus levätä päiväaikaan kun isompi on hoidossa...

Meillä mä olin toki yrittäjä ja ihan jo firman juoksevien asioiden hoito vei aikaa, siksi isompi jatkoi päiväkodissa myös silloin kun pienempi syntyi. Osa-aikaisena, eli 2-3 päivää viikossa.
 

Yhteistyössä