Vauva ja äiti kotona, isompi hoidossa, mitä mieltä olet?

• Viestiketjun aloittaja Mimmi
  • Ensimmäinen viesti
nii ja jotkut laittaa sen takia et " pitää sen vauvankin saada äidin jakamatonta huomioo" :headwall: :headwall: Se pieni vauva ei varmastikkaan piittaa siitä et onks se mamma siin yksin vai sisaruksen kanssa

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
nii ja jotkut laittaa sen takia et " pitää sen vauvankin saada äidin jakamatonta huomioo" :headwall: :headwall: Se pieni vauva ei varmastikkaan piittaa siitä et onks se mamma siin yksin vai sisaruksen kanssa
Tätä minä en kyllä ymmärrä :whistle: :wave:

plaah
Alkuperäinen kirjoittaja Mimmi:
Olisipa raikasta joskus kuulla, että nämä äidit sanoisivat: Vien isomman lapseni päiväkotiin, koska olen niin laiska, etten halua tai viitsi hoitaa häntä kotona.
Miksi sanoisin noin, kun se ei ole syy? En tietenkään olisi vienyt taaperoa hoitoon, jos olisi sinne itkien mennyt jne... Oma rauha ja kahdenkeskinen vauvan kanssa olo olivat toki sivutuotteita ja lisäetuja siitä, että taapero oli hoidossa, mutta eivät suinkaan syy sille.

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Tätä minä en kyllä ymmärrä :whistle: :wave:
en mäkään... mut jotkut vaan oikeesti perustelee sen tolla.. aika ontuvaa etten sanois

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
kyllä mun mielestä voi laittaa. itehhän nuo sen lie maksavat.ja jos äidillä on esim masennusta eikä jaksa hoitaa molempia niin eikö parempi paikkaa sillon isommalle ole päiväkoti. voisin itekki laittaa jos ois tarvis
Jos ei kerran jaksa hoitaa kahta lasta, ei olisi pitänyt hankkia kahta lasta.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entä sitten vauvan oikeus? Eikö hänenkin kuuluisi saada olla muutama tunti päivässä äidin jakamattoman huomion kohteena??
haa! tässähän se tuliki!!
Minun perusteluni on, että tutkimusten mukaan lasten ikäeron tulisi olla viisi vuotta, jotta jokainen lapsi saisi yhtä hyvät lähtökohdat elämäänsä. Ja hyvät lähtökohdat tulee siitä, että on ollut ensimmäiset vuodet vanhempien jakamattoman huomion kohteena.

Mikä sinun / teidän perustelunne on?

Kukin tyylillään.
Itse aion "laittaa" 2,5veen "hoitoon", kun vauva syntyy. Tai vauva syntyy kesällä ja pk-paikka syyskuun alusta.
Ja en aio potea huonoa omaatuntoa tai mitään, enkä edes vie kenenkään pk-paikkaa, että edes siitä minua ei voi syyllistää. Kysessä yksityinen pk ja ja siellä vapaita paikkoja tarjolla. Ja ihan itse maksamme tämän "lystin", että sekään ei ole keltään pois.
Lapsi on pk:ssa 2-3pv/viikossa.
Ja ihan "virike"lapsena.
Tiedän jo nyt, että en pysty syksyllä tarjoamaan hänelle tarpeeksi toimintaa, on sosiaalinen ja aktiivinen lapsi, lisäksi asumme syrjässä, joten leikkipuistoon tai vastaavan meno on ihan saman "työn" takana, kuin pk:iin vienti ja kerhoihin täällä voi mennä vasta 3-veenä. Eikä kunta tarjoa mitään vaihtoehtoa. Joten miksi ei?
Kuin minun kynästäni, täysin sama tilanne tulee meillä olemaan jos toinen vauva ilmoittaa tulostaan. =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Entä sitten vauvan oikeus? Eikö hänenkin kuuluisi saada olla muutama tunti päivässä äidin jakamattoman huomion kohteena??
Minun perusteluni on, että tutkimusten mukaan lasten ikäeron tulisi olla viisi vuotta, jotta jokainen lapsi saisi yhtä hyvät lähtökohdat elämäänsä. Ja hyvät lähtökohdat tulee siitä, että on ollut ensimmäiset vuodet vanhempien jakamattoman huomion kohteena.

luuletko tosiaan että sellanen pieni vauva joka nukkuu suurimman osan vuorokaudesta tajuua siitä että " nyt mulla on äidin huomio vaan itselläni"

xxx
Kotiäiti hoitaa lapset kotona, käyttää kerhoissa (näitä on vaikka kuinka paljon eri vaihtoehtoja), muskarissa, ulkoilemassa, kavereilla leikkimässä,
MUTTA
ei päiväkotiin hyvät ihmiset! Olenko jotenkin poikkeava kun en tätä niin millään voi sisäistää, että isommat viedään päikkikseen kun äiti on vielä kotona hoitamassa vauvaa?? Ihan käsittämätön ajattelutapa! Säästäkää nyt ihmeessä ne paikat niille lapsille, joiden vanhemmat kulkevat töissä!
Kerhot on juuri sitä varten että kotiäitien lapset pääsevät saamaan sosiaalista kontaktia muihin lapsiin!

poikien äiti
mä kyl ymmärrän, et vie hoitoon, ymmärrän kyl ettei viekkään.jokasen oma asia. itse hoidan kotona 2v ja 3v ja vauva puoli vuotta. välillä oon kyllä niin väsyny, että mieli tekis isommille paikkaa hakee, vaik pari kertaa viikossa.

Saiskos lähdeviitteet?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Kukin tyylillään.
Itse aion "laittaa" 2,5veen "hoitoon", kun vauva syntyy. Tai vauva syntyy kesällä ja pk-paikka syyskuun alusta.
Ja en aio potea huonoa omaatuntoa tai mitään, enkä edes vie kenenkään pk-paikkaa, että edes siitä minua ei voi syyllistää. Kysessä yksityinen pk ja ja siellä vapaita paikkoja tarjolla. Ja ihan itse maksamme tämän "lystin", että sekään ei ole keltään pois.
Ja ihan "virike"lapsena.
Tiedän jo nyt, että en pysty syksyllä tarjoamaan hänelle tarpeeksi toimintaa, on sosiaalinen ja aktiivinen lapsi, lisäksi asumme syrjässä, joten leikkipuistoon tai vastaavan meno on ihan saman "työn" takana, kuin pk:iin vienti ja kerhoihin täällä voi mennä vasta 3-veenä. Eikä kunta tarjoa mitään vaihtoehtoa. Joten miksi ei?
Kuin minun kynästäni, täysin sama tilanne tulee meillä olemaan jos toinen vauva ilmoittaa tulostaan. =)

Mutta mistä sinä jo nyt tiedät, että lapsesi viihtyy hoidossa, tarvitsee sitä tai on sosiaalinen? Saahan sen lapsen hoitoon viedä, mutta miksi suunnitella etukäteen liian tarkasti?

vieras

luuletko tosiaan että sellanen pieni vauva joka nukkuu suurimman osan vuorokaudesta tajuua siitä että " nyt mulla on äidin huomio vaan itselläni"
Ja perustelusi oli mikä...?

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Kotiäiti hoitaa lapset kotona, käyttää kerhoissa (näitä on vaikka kuinka paljon eri vaihtoehtoja), muskarissa, ulkoilemassa, kavereilla leikkimässä,
MUTTA
ei päiväkotiin hyvät ihmiset! Olenko jotenkin poikkeava kun en tätä niin millään voi sisäistää, että isommat viedään päikkikseen kun äiti on vielä kotona hoitamassa vauvaa?? Ihan käsittämätön ajattelutapa! Säästäkää nyt ihmeessä ne paikat niille lapsille, joiden vanhemmat kulkevat töissä!
Kerhot on juuri sitä varten että kotiäitien lapset pääsevät saamaan sosiaalista kontaktia muihin lapsiin!
Entäs kun kyseessä on maalaiskylä, jossa yksityisessä päiväkodissa (jonka muuten itse maksamme) on niitä vapaita paikkoja? Mutta ei mailla eikä halmeilla mitään muskareita tai puistoja?
Meillä on 30km matka kaupunkiin, päiväkoti on kävelymatkan päässä. Mikä ero sillä on onko kolmena päivänä viikossa kerhossa viisi tuntia per kerta vaiko päivähoidossa saman verran?

Meillä 5 vuotias on puolipäiväisenä ja max 13 pv/kk päiväkodissa, ite oon vauvan kans kotona. Tyttö suorastaan hihkuu riemusta kun kuulee et seuraavana päivänä on päikkäripäivä. Monet itkut on itketty kun pe on vika hoitopäivä ja elokuussa siirtyminen eskariin toiseen taloon. "En mä haluu jättää päikkäriä ja kavereita". Jos lapsen itsensä mielipide on tuo ni musta en tee lapselle kovinkaan väärin et vien välillä sinne leikkimään. Niin, ja yhtään koko aikaisen lapsen paikkaa hän ei siellä vie.

jepskukkuu
Mä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että niin ei pitäisi toimia.
Hienoa kun osaa selittää asian itselleen niin, että lapsi viihtyy ja lapsi on niin sosiaalinen yms, vaikka kyse ei pohjimmiltaan ole ollenkaan näistä asioista.
Halutaan vain antaa sitä aikaa vauvalle ja sitä kuuluisaa omaa aikaa sitten siinä siivellä.
Itse en olisi voinut kuvitella heivaavani vanhempaa hoitoon kun kuopus syntyi. Vanhempi oli silloin neljä ja sosiaalinen hänkin....
ajatus hoitoon viemisestä kun olen itse kotona ei tullut edes mieleeni. Onhan se kiva tehdä lapsia kun aina vauvan tieltä kiikutettaan edelliset hoitoon.

Kukin tyylillään.
Ja ihan "virike"lapsena.

Mutta mistä sinä jo nyt tiedät, että lapsesi viihtyy hoidossa, tarvitsee sitä tai on sosiaalinen? Saahan sen lapsen hoitoon viedä, mutta miksi suunnitella etukäteen liian tarkasti?
Sosiaalisuus kun näkyy jo nyt. Ja hänen nyt on pakko sinne tottua kun olemme molemmat sitten töissä, ja siinä vaiheessa kun mahdollinen pikkusisarus syntyy, on tyttö ollut jo hyvän aikaa hoidossa ja varmasti tottunut kavereihin, joita on viime vuonna syntynyt tälle kylälle mukava läjä. =)
Ja meillä nyt on kyllä ihan järkisyistä ollut tapana suunnitella elämää, ei mennä sillä periaatteella että on yllätys mitä huominen tuo tullessaan, sikäli mikäli siihen on mahdollista vaikuttaa.
Ja mielestäni 12 tuntia viikossa ei ole iso määrä?! Siihen jää silti viikossa neljä kokonaista päivää kotona ja neljä tuntia per päivä kolmena päivänä viikossa ei ole mielestäni mikään suuri määrä.
Mulle on todella tärkeää että paikka hänellä säilyy sinne kouluun saakka, on tutut ympyrät ja sitten hankaloituisi elämä, jos hoitopaikka olisikin kaupungissa, jonne on 30km matkaa, silloin nimittäin tulisi lapselle kohtuuttoman pitkät päivät hoidossa!

minä
MUTTA
Entäs kun kyseessä on maalaiskylä, jossa yksityisessä päiväkodissa (jonka muuten itse maksamme) on niitä vapaita paikkoja? Mutta ei mailla eikä halmeilla mitään muskareita tai puistoja?
Meillä on 30km matka kaupunkiin, päiväkoti on kävelymatkan päässä. Mikä ero sillä on onko kolmena päivänä viikossa kerhossa viisi tuntia per kerta vaiko päivähoidossa saman verran?
Järjen käyttö lienee tässäkin asiassa sallittua... Älä siis todellakaan välitä noiden "fanaatikkojen" puheista, äläkä turhaan yritä niille ratkaisuasi perustella, sillä ei voi "kauhalla vaatia, mikäli on lusikalla annettu. :D

xxx
MUTTA
Eri asia jos paikkoja on, tiedät varmaan itsekin mitä tarkoitan tuolla kirjoituksellani. Ja jos aika on suunnilleen sama mitä kerhoissa (tosin meillä se on pari tuntia pari kertaa vko..), ei siis tyyliin 8h/5pv.
Miksei pienillä paikkakunnilla voisi järkätä mammatapaamisia säännöllisesti lasten kanssa, niin pääsee lapset leikkimään keskenään? Vähän mielikuvitusta peliin myös :)

jepskukkuu

Ja perustelusi oli mikä...?
Voi hallelujaa. Miten ihmeessä perheet ja lapset ovat selviytyneet ennen kun perheessä oli useampi lapsi ja äidillä varmasti kiirettä.
Jakamaton huomio!!!!!!
Voihan sitä nyt osoittaa muutenkin kun laittamalla ensimäinen hoitoon...

Sitten kannattaa mun mielestä viedä vaan päiväkotiin. Me asutaan kaupungissa, eli harrastusmahdollisuudet on ihan hyvät, mutta siltikään kyllä 2-vuotiaani ei pääse juuri mihinkään, kerhot ovat kaikki yli 3-vuotiaille. Enkä kyllä hoitoon veisi. Meillä ei muuten nuo kerhotkaan ole kuin 3 tuntia kerrallaan, onko jossain oikeasti kerho jossa saa olla 5 tuntia! :eek:

5 lasta
Meil kaikki lapset menneet vasta eskariin. Kovasti saaneet kiitosta sosiaalisuudestaan ja reippaudestaan. Ja nyt jo säästetään koululaisten ja päiväkodeissa lasten ruuasta,kun kuntien rahat ei riitä. Oliskos tässä nyt sen paikka et nää muksut jäis kotiin joiden äiditkin siellä on???

Yhteistyössä